De Binnenlandse Strijdkrachten in Moergestel De oorlog was voor Moergestel ten einde met de bevrijding van ons dorp op 25 oktober 1944. Maar hoe vrij waren wij, na een jarenlange beknotting door de Duitse overheid. Allerlei regels en voorschriften hadden onze vrijheid aan banden gelegd en het zou best nog wel een tijd duren alvorens wij het ritme van alle dag weer zouden kunnen oppikken. Tegen die achtergrond ontstonden in ons land overal afdelingen van de Binnenlandse strijdkrachten, zo ook in Moergestel. PAGINA 7 ’MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 26 OKTOBER 2016 Hierop ging de Minister weg. In Moergestel stonden de leden van de Neder landse Binnenlandse Strijdkrachten onder het commando van de Plaatselijk Commandant (le Luitenant der Artillerie], Carol A.B.A.M. Schade, tevens Hoofd Sectie I en X. De Plaatsvervangend commandant (wachtmeester der Cavalerie], was Kees Mulderij, tevens Hoofd Sectie IV, VI en VIII. Verder stonden per 25-11-1944 geregistreerd als personeel van de Binnenlandse Strijdkrachten: Huub van Erve (le ambtenaar ter secretarie], tevens Hoofd Sectie VII; Theo Verbakel, Hoofd Sectie II, die Kees Mulderij opvolgde als plaats vervangend commandant toen vaststond, dat leden van de politie geen dienst meer mochten doen bij de N.B.S. en die uiteindelijk waarnemend commandant werd, toen Carol Schade overge plaatst werd naar het Stafkwartier van Prins Bernhard; Bart van de Ven, groepscommandant groep I; Theo van Delft (reserve-officier Gezond- heidstroepen, gemeente-arts], tevens Hoofd Sectie III; Leo van den Branden; Machiel Vugts; Wim Mutsaerts, motorordonnans; Theo Ver meulen (Pater Lambertus], aalmoezenier; Jan Mast; Jot Verheijen; Sjef Meeuwis; Noud van de Laak, groepscommandant groep 11; Jan van Elderen; Piet Scheepens; Engelbert van der Schoot; Harrie de Laat; Rini Pape; Rinus Oerle- mans; Frans Hurkmans en Bernard Marsé, chauf feur. Het korps beschikt op 21 november 1944 over de navolgende wapens en munitie: "Het korps had in gebruik: 15 geweren, 2000 patronen, 15 patroontasschen, 10 handgranaten (Duitsche), 3 gasmaskers (Duitsche), 1 tas tot reinigings- materiaal tot geweer, 5 loopborstels. Het korps had verder opgeslagen: 1 automatisch geweer, 20 bijbehoorende patronen, 6 patroontasschen met Engelsche geweerpatronen, 2 eihandgrana- ten, 10 geweren van verschillende herkomst, 7 kistjes met springpijpjes voor landmijnen, 1 oude mitrailleur (defect), 2 doosjes metlichtpatronen, 6 Duitsche helmen, 10 loopborstels, 1 Engelsche bajonet, 2 étuis voor kijkers, 9 Duitsche hand granaten, 2000 geweerpatronen (Duitsch), 1 kist met 570 geweerpatronen in houders en 838 losse Duitsche geweerpatronen, 10 mitrailleur- banden volledig gevuld waarbij 5 bussen voor vervoer, 71 losse mitrailleurpatronen, 1 gevulde Duitsche mitrailleurtrommel.” Op 9 december 1944 verstrekt de plaatselijk commandant aan de Districtscommandant van de B.S. te Oisterwijk een overzicht van de in de afgelopen week uitgevoerde taken: "het beman nen van het wachtbureau van de plaatselijk com mandant, ordonnansdiensten, verkeer regelen, schakelwacht bij electriciteitskasten, controle lichtverbruik, arrestaties en transport naar Tilburg c.q. Oisterwijk, toezicht op begraven van kadavers, theorielessen vuurwapens, theorie lessen verkeer, wacht houden op en nabij gemeen tehuis, exerceren, patrouilles, drijfriem aanbren gen voor electrische centrale, kolen laden voor boterfabriek in Eindhoven, orde handhaven bij festiviteiten, zoals op 05-12 het St.-Nicolaasfeest van de Canadezen, het bewaken van alle toe gangswegen tot de gemeente, het bewaken van de militaire brug over de Reusel op instructie van Civil Affairs Detachment. In de loop der tijd nam het aantal leden van de Binnenlandse Strijdkrachten toe: Harrie Kwinten, Piet van Gisbergen, Kees Marsé, Leo van Poppel, Rini Kwinten, E. Kluvers (Oirschot), Willem Hartsuiker (Oirschot), Dirk Sturkenboom (onder duiker), Leo Op 't Hoog J.zn., Gozewien van de Wouw, Jan van Bommel, Jan Wubben (onderdui ker), Harrie van Opstal, Rini van de Wouw, Jac. van Velthoven, Wim Wubben (onderduiker), Leo Op't Hoog M.zn., Jan Trompenaars, Sjef van Bommel, Frans de Laat, Jan Mulders A.zn„ Jan van Velthoven, Piet Wolfs, Ben Janssens, Sjef van Esch, Marinus Jansen, Geert Boogaers, Emile Janssens, Harrie Boogaers, Jan van Elderen Ezn., Nico Oerlemans, Jan van de Wouw, Frans Kluijt- mans, Marinus van de Wouw, J. van Elderen H.zn., Willem Wolfs, Jan Dolman, Gerrit Lentink, Ber nard Willems, Piet Spitters, Marinus van der Donk, Herman Marsé, Piet Boogaers, Gust van Gisbergen en Kees van den Berg. De leden waren herkenbaar aan een Oranje- band. De Plaatselijke commandant van de B.S. had een lijst doen opmaken van alle motorvoer tuigen, die op dat moment (nov. 1944) in Moer gestel aanwezig waren en waarvoor deze voer tuigen ingezet werden c.q. konden worden: 1. Ford, coach 1936, provinciaal nr. G. 13203, met Imbert-gasgenerator. Eigenaar: C.A.B.A.M. Schade, D 175, Moergestel. In gebruik bij Plaat selijk Commandant B.S., te Moergestel. 2. D.K.W. bestelwagen, 1935, prov. nr. N. 53958, Eigenaar: J.J. Kastelijns, A. 121, Moergestel. In gebruik voor voedselvoorziening. (Deze auto raakte op 22 november 1944 betrokken bij een aanrijding met een Engelse legervrachtauto, als gevolg waarvan de auto totaal uitbrandde. Chr. de Greeff liet daarbij het leven. 3. Opel, voorzien van gasgenerator, 1939, type Kapitan, prov. nr. N. 28481. Eigenaar: AP. Mertens, D. 92a te Moergestel. Overgegeven aan Sectie Vervoer, Distributiecommando, Oisterwijk. 4. D.K.W., motorrijwiel, 1940,125 cc. Prov. nr. N. 8371. Eigenaar: E.H.M. Mutsaerts, D. 173 te Moergestel. In gebruik als ordonnansmotor bij Plaatselijk Commando. 5. D.K.W., motorrijwiel, 1940,125 cc. Prov. nr. N. Carol Schade, plaatselijk Commandant Moergestel van de N.B.S. (Nederlandse Binnenlandse Strijd krachten), vaak afgekort als B.S. (Binnenlandse Strijdkrachten) om elk misverstand uit de weg te gaan met de N.S.B. (Nationaal-Socialistische Beweging van Ir. A. Mussert). Uit de rapportage van C. Schade aan de Districtscom-mandant moge blijken, dat de commandant zich vierkant opstel de achter zijn manschappen, ongeacht "het aan zien des persoons”. Hij vond het vreeselijk, dat hij zoo door de N.B.S. werd lastig gevallen, waarop een der mannen zeide, dat zij hun plicht moesten doen, zonder onderscheid des persoons. De Minister antwoord de toen, dat hij nooit lastig gevallen werd alleen door de leden van de N,B.S. die kornuiten, die vlegels en zoo meer. Verder zeide de Minister, dat hij opgebracht in een arrestantenlokaal, ter wijl hij in werkelijkheid in het wachtlokaal van de N.B.S. vertoefde. Toen de Sectiecommandant binnenkwam gedroeg de Minister zich echter zeer correct. best kunnen omschrijven, vooral na het lezen van onderstaande briefwisseling van hun com mandant, Carol Schade. Het is een authentiek stuk, waaruit blijkt, dat de Moergestelse leden van de B.S. totaal niet onder de indruk waren van "die hoge ome" en waarbij hun commandant pal achter zijn "mannen" ging staan.. Toen echter bleek pas, dat zich gedurende het wachten op de komst van den Sectiecommandant de Minister zich alles behalve fair over de N.B.S. tegenover de groepscommandant en de aanwe zige soldaten (3) had uitgelaten. Uit het bovenstaande zult U begrijpen, dat ene dergelijke houding van een hooggeplaatst per soon als een Minister allesbehalve bevorderlijk is voor den goeden geest in ons corps en dat der- Welke minister is hier in het geding? De op 19 maart 1901 in Bussum geboren Gerrit Jan van Heuven Goedhart (Van Heuven was zijn toege voegde moedersnaam) was een domineeszoon, die na zijn rechtenstudie aan de Rijksuniversiteit Leiden als 29-jarige hoofdredacteur werd van De Telegraaf. Hij werd na drie jaar ontslagen, na een conflict met Telegraaf-eigenaar Hak Holdert. Van het Utrechts Nieuwsblad maakte hij vervol gens in de jaren dertig door zijn opstelling jegens Nazi-Duitsland een gezaghebbende krant. Tijdens de bezetting schreef Van Heuven Goedhart onder meer artikelen voor het illegale blad Parool. Hij werd "Engelandvaarder" om met behulp van de Dutch-Paris verzetsorganisatie de Nederlandse regering in Londen te informeren over de situatie in de illegaliteit. Hij werd gezocht door de Sicher- heitsdienst, maar wist de dans te ontspringen. Voor zijn verzetswerk werd hij door Koningin Wilhelmina beloond per 11 juli 1944 met de post van minister van Justitie in het kabinet Gerbrandy-II. Die post bekleedde hij echter niet lang (tot 23-02-1945) en journalist en onderzoek J. Corduwener maakt daarbij de opmerking: "Zijn tactloze en onbezonnen gedrag, waarbij hij elk gezelschap wilde domineren met zijn breedspra- kerige gelijkhebberigheid" droegen niet bij aan een collegiale verstandhouding. De inzet van Van Heuven Goedhart wordt alom geroemd, maar zijn soms negatieve houding spreekt ook in hoe verre hij in het rapport van de B.S. van Moergestel zich profileert. Noud Smits, oktober 2016 Bronnen: "De Binnenlandse Strijdkrachten", deel I door GJ. van Ojen Jr., Staatsuitgeverij 's-Gravenhage 1972 "De Binnenlandse Strijdkrachten", deel II door G.J. van Ojen Jr., Staatsuitgeverij 's -Gravenhage 1972 "'De bange meidagen van '40", door KA van den Hoek, Druk Jarrold Printing - Norwich England 1978 "Moergestel 1940-1944 Oorlog en Bevrijding", door A.A.M. Smits, Moergestel, 1944 Druk. E.M. de Jong, B.V., Baarle-Nassau. "Rapportage plaatselijk commandant C.A.B.A.M. Schade", beschikbaar gesteld door Wim van de Wouw, Kivietsblek, Nemelaerweg 2, Oisterwijk Ik geef direct toe, dat mijn mannen op de hoogte dienen te zijn van buitenlandsche paspoorten, doch dit neemt niet weg, dat een Minister had moeten begrijpen, dat deze lieden niet voor hun plezier in de koude staan om hun dienst te doen in het algemene belang en dat uit hun optreden voldoende is gebleken, dat zij hun gegeven orders punctueel uitvoeren, hetgeen m.i. alleen maar kan worden toegejuicht. Ik meen dan ook in deze een scherp protest te moeten laten horen en verzoek U met nadruk deze aangelegenheid met het Gewestelijk Com mando te willen regelen. De Plaatselijk Commandant N.B.S. w.g. C.A.B.A.M. Schade. Op 29 December '44 schrijft de Plaatselijk Com mandant NBS, met als onderwerp: Wegcontrole, No. 209, een brief aan "den Heer Districtscom mandant NBS te Oisterwijk van de volgende inhoud: Naar aanleiding van het feit, dat U mij heden middag mededeelde, dat de Minister van Justitie zich bij U had beklaagd over zijn aanhouding en behandeling te Moergestel door leden van het plaatselijk commando aldaar (zie mijn desbe treffend schrijven van 27 December 1944, nr. 198) bericht ik U, dat ik onmiddellijk een onder zoek heb ingesteld en d.d. groepscommandant met zijn mannen heb gehoord. Carol Schade. gelijke geringschattende uitlatingen fnuikend moeten werken op het moreel van den troep. De bezwaren van de Minister zijn dus eenvoudig onware verhalen. Ik verzoek U dit schrijven, evenals het genoemde, naar het Hoofdkwartier te willen doorzenden, waarvoor ik U bij voorbaat dank zeg. De Plaatselijk Commandant NBS, w.g. C.A.B.A.M. Schade Uit het afschrift van de Plaatselijk Comman dant Moergestel aan "den Heer Districtscom mandant NBS te Oisterwijk. [tekst is letterlijk overgenomen). Onderwerp: Wegcontrole No. 198 Moergestel, 27 December 1944 Uit het ingediende wachtrapport van Groep 11, welke dienst deed op Zondag 24 December 1944, blijkt mij, dat o.m. bij het contróleeren van per soonsbewijzen en het nazien van rijvergunningen op motorvoertuigen, ook de Minister van Justitie is aangehouden. Genoemde Minister was gezeten in een auto, welke hij zelf bestuurde, en was vergezeld door een dame. Overeenkomstig de instructies vroeg de patrouille naar zijn P.B. hetgeen hij niet kon toonen. Hierop werd hem verzocht mede te gaan naar het wachtlokaal, waaraan hij direct gevolg gaf. In het wachtlokaal overhandigde hij zijn pas poort aan den groepscommandant met de woor den "of zulks niet beter was dan een P.B." De groepscommandant ging hier niet verder op in en liet de sectiecommandant waarschuwen. Deze arriveerde na ongeveer 10 minuten en zag de papieren door, waaruit bleek, dat hij hier te doen had met den Minister van Justitie. Genoemde Sectiecommandant bood hierop zijn excuses aan, waarop de Minister zeide, dat hij in gene enkel land zoo werd lastig gevallen als in Nederland door de N.B.S., waarop de Sectiecommandant onmiddellijk antwoordde, dat ook wij met de Nederlanders in het verkeer de meeste moeite hebben, terwijl de Engelschen zich stipt aan de aanwijzingen houden. De verklaringen van genoemde G.C. en zijn man schappen luiden eenparig en beslist. Een stoel is wel degelijk aangeboden, doch de Minister wenschte er geen gebruik van te maken; scham per gelachen of iets dergelijks, is persé niet gebeurd. NBS-werkplaats voor rollend materieel.. 9226. Eigenaar: E.F.M. Mutsaerts, D. 173 te Moergestel. Is defect. Wordt gereed gemaakt zodra mogelijk als reserve (Rode Kruis). 6. Triumph, motorrijwiel, 1937,498 cc., prov. nr. N.32431. Eigenaar: P.C. van Oirschot, D. 23 te Moergestel. Is defect. 7. Renault, bouwjaar 1938, prov. nr. N. 36711. Eigenaar: Fa. "Cevabo"A. 63 te Moergestel. In gebruik bij gemeente Moergestel (Ned. Binnenl. Strijdkrachten). 8. Renault, bouwjaar 1937, prov. nr. N. 38802. Eigenaar: Fa. "Cevabo" Van Bommel, A. 63 te Moergestel. Is defect. Behoeft algehele revisie en reparatie. 9. B.M.W., motorrijwiel, 1939,600 cc. Prov. nr. N. 29999. Eigenaar: C.A.B.A.M. Schade, D. 175 te Moergestel. Is in reparatie te Tilburg, wordt gereed gemaakt voor gebruik Pl. Cdt. van de NBS. 10. Monet-Gyon, motorrijwiel, 1939, prov. nr. Franse motor). Eigenaar: A.J.C.A Nagel, A. 57 te Moergestel. Is defect. 11. Renault, 1939, 7-persoons Seda, prov. nr. N. 23386. Eigenaar: J.F.J. Bertens, A. 75 te Moergestel. In gebruik voor plaatselijk ziekenvervoer. (Rode Kruis). 12. Chevrolet, 1931,5-persoons Sedan, prov. nr. N. 12660. Eigenaar: J.F.J. Bertens, A.75 te Moer gestel. Is in reparatie te Tilburg, wordt in orde gemaakt voor plaatselijk gebruik. 13. Sparta, motorfiets, 1932, type Sachs, prov. nr. N. 59926. Eigenaar: Jac. van Esch, D. 18a te Moergestel. 14. International. Truck met oplegger, 1936. Prov. nr. N 31299. Eigenaar: M.J. van Broekhoven, D. 52a te Moergestel. Wordt in orde gemaakt voor plaatselijke voedselvoorziening. 15. Chevrolet, 6 cyl. 1938, provinciaal nummer: ...?..Sedan, 5-persoons. Eigenaar: Fa. Wed. J.P. van Bommel, A. 91 te Moergestel. Is zonder motor. 16. Ford, Junior. 4 cyl. Model coach, 4 pers. 1936, prov. Nr. N37802. Eigenaar: Wed. J.P. van Bommel, A. 91 te Moergestel. Wordt in orde gemaakt voor gebruik door arts. 17. Dodge, type Sedan, personenwagen, 1932 Prov. nr. N. 26215. Eigenaar: N.V. Ant. Van Gils’ Schoenfabrieken te Moergestel. Is defect. Is be stemd - na reparatie - voor stationair gebruik als drijfkracht in fabriek. 18. D.K.W., motorrijwiel, 1937. Prov. nr. N. 33608. Eigenaar: Herman van Hulten, A 84 te Moergestel. Is zonder banden. Wordt in orde gemaakt als politiemotor. 19. Citroën, type cabriolet, 1929. Prov.nr. N. 2395. Eigenaar: J.F. van Bommel, A. 62, te Moergestel. Is in reparatie en bestemd als politie-auto. 20. Sparta, 125 cc. Bouwjaar 1936. Prov. nr. N 55361. Eigenaar: J.G. Smolders, D. 1 te Moergestel. Wordt berijdbaar gemaakt als ordonnansmotor voor Rode Kruis-dienst en t.b.v. technische dienst (electriciteitsvoorziening). Eigenaar is technisch monteur van de P.N.E.M. en is belast met aan sluiting e.d. van motoren t.b.v. de voedselvoor ziening. 21. D.K.W. motorrijwiel, 125 cc. 1940, Eigenaar: Th. G.M. van Delft, B. 169a te Moergestel. Gebruik door arts. Jongens van stavast Op deze manier zou men de leden van de Binnen landse Strijdkrachten, afdeling Moergestel, het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2016 | | pagina 7