De Brabantse vlag wappert op steeds meer plaatsen Brabantse vlag heeft Antwerpse oorsprong De Brabantse vlag en de Brabantse Hoeders Het verschil tussen de Brabantse vlag en Brabants bont De Brabantse Hoeders zijn mensen die zijn onderscheiden met de Brabant Bokaal. Jaarlijks kent het Prins Bernhard Cultuur fonds Brabant aan maximaal drie Braban ders deze onderscheiding toe. De Brabant Bokaal gaat naar mensen die zich inzetten voor de cultuur en de natuur van Brabant. De laureaten hebben zich verenigd in de Brabantse Hoeders. De voorzitter van de Brabantse Hoeders is Moergestelnaar Paul Spapens. Een artist impression van de Moergestelse molen met molenzeil in de print van de Brabantse vlag. Foto: Brabantse Hoeders. Brabant buigt kromming in voegen en beken schrijft er hun bochten doorheen haar oud land licht buigend wenkt Brabant klank in haar taal, moduleert langs meanders in zangerig spreken maar rechtlijnig schikt ze warm rood en stil wit in het veld van haar vaan kleurt vierkant veelkantig energie en bezinning in het vlak van haar vlag bakent banieren een vendelend lint laat kromming en golving aan het spel van de wind ‘Schakering’ een gedicht over de Brabantse vlag Als onderdeel van het project ‘De Brabantse Vlag’ hebbend e Brabantse Hoeders een poëziebundel uitgegeven. De dichters lieten zich inspireren door de Brabantse vlag. Pien Storm van Leeuwen is dichteres en lid van de Brabantse Hoeders. Van haar is dit gedicht ‘Schakering’. Expositie kleding geïnspireerd op de Brabantse vlag Een kleine geschiedenis van de op een na bekendste provincievlag van Nederland ROOD EN WIT De kleuren rood en wit komen in relatie tot de (het Hertogdom) Brabant al vroeg voor. Deze lijken vooraf te gaan aan de kleuren zwart en goud in het hertogelijke wapen, waar in een gouden leeuw op een zwart veld te zien was. De precieze herkomst van de kleuren rood en wit waren in het verleden aanleiding voor levendige discussie. Maar wanneer we de legendarische verhalen en heraldische pre tenties opzij zetten, blijft er weinig zekerheid over de oorsprong van die kleuren. Zowel de veronderstelde lijn vanuit het balkenwapen van het hertogdom Lotharingen, als dat van het grafelijke huis Leuven zijn gebaseerd op legendevorming. Het hertogdom Lotharingen voerde een rood schild, waarin een zilveren balk, dat zeker reeds in de veertiende eeuw in gebruik was. Ook het wapen van de graven van Leuven, voorouders van de hertogen van Brabant, zou teruggaan op het balkenwapen. Het bleef deel uitmaken van de heraldische afbeeldingen, waarmee de hertogen van Bra bant hun bezittingen en pretenties als een beeld van de oorsprong samenvatten. Tegenwoordig wordt verondersteld dat het leeuwenwapen van Brabant oorspronkelijk de kleuren rood en zilver vertoonde. De invoering van de kleuren goud en zwart als hertogelijke wapenkleuren is op basis van Middeleeuwse kronieken en wapenboeken te dateren vanaf 1248. De lange tijd ontbrekende zelfstandigheid van het gewest was één van de oorzaken voor het ontbreken van een eigen provincievlag. Toen zich in de loop van de twintigste eeuw in toe nemende mate een zelfbewustzijn in Brabant manifesteerde, was de tijd rijp om naast een nationale vlag ook een uiterlijk teken van deze regionale identiteit te ontwikkelen. In 1959 besloten Provinciale Staten van Noord-Brabant dan ook om de al langer in zwang zijnde vlag bestaande uit rode en witte blokken, officieel vast te stellen als provincievlag. In laatstgenoemd jaar vierde ’s-Hertogenbosch het 750-jarig bestaan en werden vlaggen voor alle Brabantse gemeenten gemaakt op basis van de blokkenvlag voorzien van het gemeen tewapen, naar ontwerp van Smit. Ondanks hevige discussie onder Brabantse intellectuelen werd tijdens het regeringsjubileum van Konin gin Wilhelmina in 1938 ook de blokkenvlag als symbool voor Noord-Brabant meegevoerd. Regelmatig diende zich ook na de oorlog de vraag naar een provinciale vlag aan, terwijl bij officiële gelegenheden steeds vaker de blok kenvlag al werd gebruikt. Reacties van de Brabantse archivarissen, het Provinciaal Ge nootschap van Kunsten en Wetenschappen en tenslotte ook de Hoge Raad van Adel, leidde uiteindelijk tot het besluit van Provinciale Staten op 21 januari 1959 tot instelling van een vlag voor de provincie Noord-Brabant: ‘rechthoekig, bestaande uit 4 horizontale ba nen, verdeeld in 6 aangrenzende vlakken van rood en wit en 6 verticale banen, verdeeld in 4 aangrenzende vakken van rood en wit.’. Het bovenste blok aan de mastzijde is daarin rood. Daarmee was de invoering van de huidige blokkenvlag van Noord-Brabant, Nederlands op één na bekendste provincievlag, een feit In het Klok Peel Museum in Asten is tot en met 16 augustus een Brabant Paviljoen inge richt. In dit paviljoen wordt onder meer een kledinglijn geëxposeerd die is geïnspireerd op de Brabantse vlag. De kle ding is ontworpen en gemaakt door Truus de Kanter uit Tilburg. De Brabantse vlag-kleding is een van de projecten van de Brabantse Hoeders. Het Brabant Paviljoen is een presen tatie van alles wat met Brabant te maken heeft. Een van de aandacht trekkers is een van de eerste DAF-personenau- to’s (‘Dafke’) met een beschildering van de Brabantse vlag. Meer informatie: www. museumklokenpeel.nl Financieel gesteund door het Prins Bern- hard Cultuurfonds Brabant organiseren de Hoeders jaarlijks een cultuurproject dat Brabant-breed en vernieuwend moet zijn. Een van deze projecten was het vertalen van liedjes van Jacques Brei in de Brabantse dialecten. Deze liedjes zijn op een cd gezet en door middel van een concertreeks in de provincie ten gehore gebracht. In andere projecten is aandacht besteed aan de cultuur van immigranten en de cultuur van het Brabantse streekproduct. Het verschil tussen de Brabantse vlag (onder) en Brabants bont (boven) is groot. De Brabantse vlag is vrij eenvoudig van opzet. In de breedte heeft de vlag zes rode blokken, afgewisseld door vier witte blokken. Het eerste blok links bovenin is rood. Verti caal heeft de vlag vier rode- en witte blokken. De rood-witte ruit van de vlag wordt vaak verward met Brabants bont. Waar in de Bra bantse vlag de rode en witte blokken elkaar in een strak patroon afwisselen, heeft het Brabants bont een ‘tussenruitje’ van een gemengde rode en witte draad. RELATIE MET ANTWERPEN De Brabantse blokkenvlag is vanaf het einde van de zeventiende eeuw afgebeeld als één van de op zee gebruikte vlaggen. Gezien de schei ding van Brabant in die tijd in een noordelijk en zuidelijk deel is het niet zeker welk van de beide gewesten daarbij exact bedoeld is. Omdat ‘ons’ noordelijk deel geen belangrijke haven steden kende en de vlag vaak in combinatie met die van steden uit de Zuidelijke Nederlan den voorkomt, is een herkomst uit het zuiden aannemelijk. Burgercompagniëen uit Antwer pen gebruikten rond 1577 rood-wit geblokte vaandels. Het voorkomen van de geblokte zee- vlag aan het einde van de zeventiende eeuw heeft mogelijk dan ook zijn oorsprong in deze belangrijke Brabantse havenstad. De onder verdeling van het veld in blokken noemt men naar analogie van het schaakbord ‘geschaakt’. De rode en witte blokken of‘schaken’ zouden reeds vanaf het midden van de zeventiende eeuw een aantal van 4 hoog hebben gehad, zoals we die nu nog kennen in de Brabantse provincievlag. Het aantal blokken in de lengte lag toen nog niet vast. NAAR EEN EIGEN VLAG VOOR NOORD-BRABANT Vanaf de veertiende eeuw krijgen nagels en tong van de Brabantse leeuw een rode kleur. Omdat dit rood een ondergeschikte toevoeging is, is het gebruik van een ‘Brabantse’driekleur met rode, gele en zwarte banen, gevoerd tijdens de periode van opstand in de Zuidelijke Nederlanden vanaf 1786 eigenlijk minder juist. De kleuren zijn uiteindelijk overgenomen in de nationale vlag van het afgescheiden België. De kleuren zwart, geen en rood kwamen na 1795 ook voor in het noordelijk deel van Brabant. Dat beperkte zich tot franjes en sjer pen, maar leidde nooit tot een daadwerkelijke vlag. Vanaf het einde van de negentiende eeuw behielp met zich in Noord-Brabant met een vlag waarop het beeld uit het provinciewapen, een gouden leeuw op zwarte grond, werd afge beeld. Na de vaststelling van het provincie wapen bij Koninklijk Besluit in 1920 werd ook de roep om een eigen provincievlag actueel, gestimuleerd door bewegingen als Brabantia Nostra. De Brabantse Rijksarchivaris Smit deed in 1924 en 1935 pogingen om tot de invoering van een vlag voor Noord-Brabant te komen. Op steeds meer plaatsen, ook in Moergestel, wappert de Brabantse ‘tweekleur’ als vlag of als banier. Het rood-wit-geblokte dundoek wordt steeds meer gebruikt, in vlaggenmasten voor een woning, op bedrijfspaden en bij overheidsgebouwen. Na de vlag van de Friezen is de Brabantse vlag de bekendste provincievlag van Nederland. Net als het nationale rood-wit-blauw is het Brabantse rood-wit een uitdrukking van identiteit. Als de Brabantse vlag meer wordt uitgestoken is dat een manifestatie van de behoefte de Brabantse identiteit te benadrukken en te laten zien. Als lid van de Hoeders (zie kaderstuk) schreef historicus drs. Jac. Biemans een beknopte geschiedenis van de Brabantse vlag. De totstandkoming van de Brabantse vlag is een lang en ingewikkeld proces geweest. De geschiedenis van de Noordbrabantse vlag is nauw verweven met die van het gebied dat we nu als provincie Noord-Brabant aanduiden. Grotendeels voorgekomen uit het oude Hertog dom Brabant, daarna ongeveer twee eeuwen als Generaliteitsland Staats-Brabant zonder eigen autonomie vanuit Den Haag bestuurd, kon het pas na 1795 tot een eigenheid uit groeien die na de totstandkoming van het Koninkrijk in 1815 de naam Noord-Brabant kreeg, een naam die na de afscheiding van België definitief bleef. Voor 2014/2015 kozen de Brabantse Hoeders de Brabantse vlag als thema voor het geza menlijke project. Dit thema is op meer dan tien verschillende manier uitgewerkt. ’MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 15 JULI 2015 PAGINA 5 ABANTSE MODEjr'MEEB HJKJEJI De twee foto's links op deze pagina zijn gemaakt door Paul Spapens. Voor meer informatie: www.debrabantsevlag.nl W.A. van Ham, Wapens en vlaggen van Noord- Brabant (Zutphen, De Walburg Pers 1986) Willem A. van Ham, De Brabantse vlag. Geschiedenis en betekenis (Tilburg, Stichting Brabants Heem 2003’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2015 | | pagina 5