Zes sauwelaars maken hun opwachting in de ton Ruud Donkers zet bedrijf van vader Christ voort DONKERS Wethouder negeert alarmerende brief ANWB over onveiligheid Aphrodite Oisterwijk Weekblad voor Moergestel Gerenommeerd autoschadebedrijf in Moergestel Zaterdag 28 januari 20.00 uur Uw Gemeenterneuws op www.oisterwijk.nl Nieuws en advertenties: buro76@planet.nl www.rdonkersautoschade.nl info@rdonkersautoschade.nl Voor een inwoner van Berkel-Enschot begon het jaar minder fortuinlijk. Hij reed schade aan zijn mooie Renault Espace. Zijn auto bood hij ter reparatie aan bij Ruud Donkers. “Het werd mijn eerste auto die ik in mijn nieuwe bedrijf heb gere pareerd”, zegt de in 1986 geboren Moergestelnaar Ruud Donkers. Geflankeerd door zijn vader Christ (1955) vertellen junior en senior het verhaal van de weder opstanding van het autoschadeherstelbedrijf aan de Schoolstraat. WOENSDAG 25 JANUARI 2012 36e JAARGANG Nr. 1646 Schoolstraat 60a 5066 EE Moergestel Tel: 013 513 11 21 Autoschade Inmiddels zijn de heren er ook uit wat betreft de opbrengst van de avond. U weet, de sauwe laars kiezen zelf elk jaar voor een of meerdere verenigingen of doelen die zij in de opbrengst van de kaartverkoop willen laten delen, ’n Gebaar dat alom waardering oogst in onze dorpsgemeenschap. De keuze van de sauwelaars wordt uiteraard pas aan het eind van de avond bekendgemaakt. De sauwelaars zorgen, muzikaal begeleid door (S)taporkest d’Ambiejans, ongetwijfeld weer voor een gezellige Moergestelse avond in Den Boogaard. De sauwelavond op zaterdag 28 januari begint om 20.00 uur. De entreeprijs bedraagt wederom 10,- euro waarvoor bovendien bij binnenkomst in Den Boogaard ’n lekker kopje koffie of thee wordt geserveerd. Kaarten zijn te koop bij Novy Van Wezel, Slijterij In den Korenmaaier, Jumbo Denissen en uiteraard bij Den Boogaard. Burgerinitiatief ‘Fietspaden’ roept gemeente op om op discutabel besluit terug te komen Er is veel ophef rondom het “voorlopige Nee” van burgemeester en wethouders tegen het burgerinitiatief dat het bestuur van Moergestel Fietsdorp heeft opge zet en dat zeer brede steun ondervindt vanuit ons dorp, Haghorst en Hilvarenbeek (via het Streekhuis). Tijdens de openbare, druk bezochte, raadsinformatiebijeenkomst afgelopen don derdag hebben we onze teleurstelling uitgesproken over de gang van zaken. niveau is uitgebracht en dat de basis vormt voor het standpunt van b. en w. ademt naar onze mening een klinische aanpak uit: kort samen gevat: a. Het aantal verkeersbewegingen valt wel mee b. Het is er niet gevaarlijk want er gebeuren praktisch geen ongelukken c. Tja, er wordt wel een beetje hard gereden De conclusies om geen fietspaden te gaan aan leggen zijn naar onze mening daarom te pre matuur en gebaseerd op drijfzand: De verkeerstellingen vonden plaats in de win terperiode terwijl juist de andere periodes van het jaar het aantal fietsers zeer toeneemt, niet Doel van een burgerinitiatief is een duidelijk maatschappelijk signaal afgeven aan de poli tiek die tijdens de verkiezingen praktisch alle maal aankondigden veiligheid hoog in het politiek vaandel te zetten. Het verkeerskundigenrapport dat op ambtelijk alleen van het dagelijks (school- en werkver keer maar vooral ook van het toeristisch fiets- verkeer. Immers de wegen zowel naar Haghorst als Oirschot vormen de toeristische poort naar de Parel in ‘t Groen. Het rapport van de Grontmij van 28 juli 2003 over de verkeerssituatie Haghorst gaf het vol gende beeld: 2400 motorvoertuigen per etmaal en circa 189 (brom)fietsers. Dat aantal is alleen maar toegenomen. De thans gepresenteerde verkeerstellingen zijn - zoals men ook al zelf aangeeft - niet representatief genoeg. Voor ons als initiatiefnemers de stichting Moergestel Fietsdorp zijn er drie hoofdargu menten waarom wij vinden dat er een struc turele oplossing moet komen voor dit fiets- gebeuren: 1. De verkeersveiligheid van de fietsers 2. Het toeristisch en recreatief belang 3. Werkgelegenheid Wijlen wethouder Mulders sprak in een raads vergadering te Moergestel wijze woorden: We onderscheiden objectieve en subjectieve veilig heid. a. Juist.en daar gaat het vooral om: hoe be leeft een fietser deze trajecten, voelt hij zich vei lig? Nee dus! Het leggen van snelheidsremmers is een lapmiddel, in feite weggegooid geld. Lees verder op pagina 3 broer Sjaak tegenwoordig met paarden. Het gezin telde tien kinderen. De jongste is Christ, de oudste Kees. Getweeën begonnen ze in 1985 een autobedrijf op de plek waar nu nog steeds Donkers de Seat-dealer is gevestigd en ernaast Donkers Autoschade. “We hebben de koeien uit de wei gejaagd en we zijn begonnen”, schetst Christ beeldend het begin van wat zou uit groeien tot twee gerenommeerde en bloeien de bedrijven. BEDRIJF VERKOCHT In 1990 gingen de twee broers ieder hun eigen weg. Christ ging verder met het autoschadebe drijf. “Een door de Focwa erkend bedrijf”, benadrukt hij. In 2005 verkocht hij zijn bedrijf. De directe aanleiding was een ongeval dat hem was overkomen. “Maar, ik kreeg toen ook een goed aanbod.” Het voor een bedrijf ideaal aan de A-58 gelegen pand bleef zijn eigendom. Alleen de naam (die dus goed bekend stond) en de inboedel gingen over naar een ander. In april vorig jaar ging dit bedrijf failliet en toen kwam zoon Ruud in beeld. DE NIEUWE GENERATIE Hij volgde de opleiding MBO autotechniek en trad daarna in de voetsporen van zijn vader door in schadereparatiebedrijven te gaan wer ken. “Schadereparatie”, zegt hij, “is een gewel dig beroep. Iets onzichtbaar herstellen, zor gen dat het over tien jaar nog dezelfde kwali teit heeft - dat geeft mij veel voldoening. Daar doe je het voor. Toen vader Christ zijn bedrijf verkocht, is het er in het gezin wel over gegaan of Ruud het over wilde nemen. Hij was daar echter nog te jong voor. “Ik heb altijd de wens gehad nog eens voor mezelf te kunnen begin nen”, aldus Ruud. Die gelegenheid diende zich aan toen na het faillissement het bedrijf terug kon worden gekocht. “Dat ondernemen zit er echt wel een beetje in”, zegt Christ over het feit dat Ruud in dit bedrijf een nieuw bestaan op wilde bou wen. “Ik ben daar echt wel trots op. Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken.” Op 1 januari was het dan zo ver. De naam van het bekende bedrijf blijft het zelfde. Er is alleen een ‘R’ van ‘Ruud’ aan toe gevoegd. R. Donkers Autoschade heet het nu. De eerste week al werden zes schadegeval len ter reparatie aangeboden, waaronder de Renault Espace. De eigenaar was dik tevre den. “Hij was een vroegere klant van onze vader”, zegt Ruud. De Sauwelgroep in 2011. Vijf van de zes (Ron van der Sanden is de zesde) keren zaterdag terug. a.s. Zaterdag wordt het carnavalsseizoen officieel geopend met de Sauwelavond in Den Boogaard. Nog maar ’n paar weekjes en het carnavalsfeest barst weer los. In de aanloop daar naar toe vindt ’n paar traditionele evenementen plaats: Sauwelavond en Pieregeblèr. Eerstgenoemde bijt het spits af. Ook dit jaar is de Sauwelcommissie erin geslaagd de ton te vullen met zes deelnemers. In willekeurige volgorde zien we dit jaar in de ton: Ron van der Sanden (terug van ’n jaar weg geweest), Eric Boogaers, Maikel Denissen, Gerard Vugts, Stef Habraken en, voor het eerst als eenling: Thomas Salvetti. Vader Christ en zoon Ruud in de werkplaats van R. Donkers Autoschade. Ruud Donkers begon op 1 januari voor zich zelf in het bedrijf dat onder leiding van zijn vader uitgroeide tot een middelgroot autoscha debedrijf in de regio. “Mijn klanten kwamen uit Moergestel, Oisterwijk, delen van Tilburg, Diessen, Hilvarenbeek en Berkel-Enschot”, blikt vader Christ terug naar de tijd waarin hij als ondernemer tien autoschadespecialisten in dienst had. De vader van Christ boerde aan de Floraweg in het Broek. Op de ouderlijke boerderij werkt J Huidverzorgingsinstituut Schoolstraat 5 MOERGESTEL Tel. 013-513 1474 1 1 J *T> J T** nieuws es Uitgave en redactie: Buro '76, Kloosterlaan 2a, 5066 AN Moergestel Tel. (013) 513 2268 - e-mail: buro76@planet.nl Inleveren kopij via e-mail: tot uiterlijk zondag 18.00 uur; advertenties: tot uiterlijk maandag 12.00 uur gemeente p i iuiu vuii-vi yn lyon loim I IXUSCIR' USELLEf. •-USIXU

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2012 | | pagina 1