Zes sauwelaars maken hun
opwachting in de ton
Ruud Donkers zet bedrijf
van vader Christ voort
DONKERS
Wethouder negeert alarmerende
brief ANWB over onveiligheid
Aphrodite
Oisterwijk
Weekblad voor Moergestel
Gerenommeerd autoschadebedrijf in Moergestel
Zaterdag 28 januari 20.00 uur
Uw Gemeenterneuws
op www.oisterwijk.nl
Nieuws en advertenties:
buro76@planet.nl
www.rdonkersautoschade.nl
info@rdonkersautoschade.nl
Voor een inwoner van Berkel-Enschot begon het jaar minder fortuinlijk. Hij reed
schade aan zijn mooie Renault Espace. Zijn auto bood hij ter reparatie aan bij
Ruud Donkers. “Het werd mijn eerste auto die ik in mijn nieuwe bedrijf heb gere
pareerd”, zegt de in 1986 geboren Moergestelnaar Ruud Donkers. Geflankeerd
door zijn vader Christ (1955) vertellen junior en senior het verhaal van de weder
opstanding van het autoschadeherstelbedrijf aan de Schoolstraat.
WOENSDAG
25 JANUARI 2012
36e JAARGANG
Nr. 1646
Schoolstraat 60a
5066 EE Moergestel
Tel: 013 513 11 21
Autoschade
Inmiddels zijn de heren er ook uit wat betreft
de opbrengst van de avond. U weet, de sauwe
laars kiezen zelf elk jaar voor een of meerdere
verenigingen of doelen die zij in de opbrengst
van de kaartverkoop willen laten delen, ’n
Gebaar dat alom waardering oogst in onze
dorpsgemeenschap. De keuze van de sauwelaars
wordt uiteraard pas aan het eind van de avond
bekendgemaakt.
De sauwelaars zorgen, muzikaal begeleid door
(S)taporkest d’Ambiejans, ongetwijfeld weer
voor een gezellige Moergestelse avond in Den
Boogaard. De sauwelavond op zaterdag 28
januari begint om 20.00 uur.
De entreeprijs bedraagt wederom 10,- euro
waarvoor bovendien bij binnenkomst in Den
Boogaard ’n lekker kopje koffie of thee wordt
geserveerd. Kaarten zijn te koop bij Novy Van
Wezel, Slijterij In den Korenmaaier, Jumbo
Denissen en uiteraard bij Den Boogaard.
Burgerinitiatief ‘Fietspaden’ roept gemeente op om op discutabel
besluit terug te komen
Er is veel ophef rondom het “voorlopige Nee” van burgemeester en wethouders
tegen het burgerinitiatief dat het bestuur van Moergestel Fietsdorp heeft opge
zet en dat zeer brede steun ondervindt vanuit ons dorp, Haghorst en Hilvarenbeek
(via het Streekhuis).
Tijdens de openbare, druk bezochte, raadsinformatiebijeenkomst afgelopen don
derdag hebben we onze teleurstelling uitgesproken over de gang van zaken.
niveau is uitgebracht en dat de basis vormt
voor het standpunt van b. en w. ademt naar onze
mening een klinische aanpak uit: kort samen
gevat:
a. Het aantal verkeersbewegingen valt wel mee
b. Het is er niet gevaarlijk want er gebeuren
praktisch geen ongelukken
c. Tja, er wordt wel een beetje hard gereden
De conclusies om geen fietspaden te gaan aan
leggen zijn naar onze mening daarom te pre
matuur en gebaseerd op drijfzand:
De verkeerstellingen vonden plaats in de win
terperiode terwijl juist de andere periodes van
het jaar het aantal fietsers zeer toeneemt, niet
Doel van een burgerinitiatief is een duidelijk
maatschappelijk signaal afgeven aan de poli
tiek die tijdens de verkiezingen praktisch alle
maal aankondigden veiligheid hoog in het
politiek vaandel te zetten.
Het verkeerskundigenrapport dat op ambtelijk
alleen van het dagelijks (school- en werkver
keer maar vooral ook van het toeristisch fiets-
verkeer. Immers de wegen zowel naar Haghorst
als Oirschot vormen de toeristische poort naar
de Parel in ‘t Groen.
Het rapport van de Grontmij van 28 juli 2003
over de verkeerssituatie Haghorst gaf het vol
gende beeld: 2400 motorvoertuigen per etmaal
en circa 189 (brom)fietsers. Dat aantal is alleen
maar toegenomen. De thans gepresenteerde
verkeerstellingen zijn - zoals men ook al zelf
aangeeft - niet representatief genoeg.
Voor ons als initiatiefnemers de stichting
Moergestel Fietsdorp zijn er drie hoofdargu
menten waarom wij vinden dat er een struc
turele oplossing moet komen voor dit fiets-
gebeuren:
1. De verkeersveiligheid van de fietsers
2. Het toeristisch en recreatief belang
3. Werkgelegenheid
Wijlen wethouder Mulders sprak in een raads
vergadering te Moergestel wijze woorden: We
onderscheiden objectieve en subjectieve veilig
heid.
a. Juist.en daar gaat het vooral om: hoe be
leeft een fietser deze trajecten, voelt hij zich vei
lig? Nee dus! Het leggen van snelheidsremmers
is een lapmiddel, in feite weggegooid geld.
Lees verder op pagina 3
broer Sjaak tegenwoordig met paarden. Het
gezin telde tien kinderen. De jongste is Christ,
de oudste Kees. Getweeën begonnen ze in 1985
een autobedrijf op de plek waar nu nog steeds
Donkers de Seat-dealer is gevestigd en ernaast
Donkers Autoschade. “We hebben de koeien
uit de wei gejaagd en we zijn begonnen”, schetst
Christ beeldend het begin van wat zou uit
groeien tot twee gerenommeerde en bloeien
de bedrijven.
BEDRIJF VERKOCHT
In 1990 gingen de twee broers ieder hun eigen
weg. Christ ging verder met het autoschadebe
drijf. “Een door de Focwa erkend bedrijf”,
benadrukt hij. In 2005 verkocht hij zijn bedrijf.
De directe aanleiding was een ongeval dat hem
was overkomen. “Maar, ik kreeg toen ook een
goed aanbod.” Het voor een bedrijf ideaal aan
de A-58 gelegen pand bleef zijn eigendom.
Alleen de naam (die dus goed bekend stond)
en de inboedel gingen over naar een ander. In
april vorig jaar ging dit bedrijf failliet en toen
kwam zoon Ruud in beeld.
DE NIEUWE GENERATIE
Hij volgde de opleiding MBO autotechniek
en trad daarna in de voetsporen van zijn vader
door in schadereparatiebedrijven te gaan wer
ken. “Schadereparatie”, zegt hij, “is een gewel
dig beroep. Iets onzichtbaar herstellen, zor
gen dat het over tien jaar nog dezelfde kwali
teit heeft - dat geeft mij veel voldoening. Daar
doe je het voor. Toen vader Christ zijn bedrijf
verkocht, is het er in het gezin wel over gegaan
of Ruud het over wilde nemen. Hij was daar
echter nog te jong voor. “Ik heb altijd de wens
gehad nog eens voor mezelf te kunnen begin
nen”, aldus Ruud.
Die gelegenheid diende zich aan toen na het
faillissement het bedrijf terug kon worden
gekocht. “Dat ondernemen zit er echt wel een
beetje in”, zegt Christ over het feit dat Ruud
in dit bedrijf een nieuw bestaan op wilde bou
wen. “Ik ben daar echt wel trots op. Ik heb er
alle vertrouwen in dat het gaat lukken.” Op 1
januari was het dan zo ver.
De naam van het bekende bedrijf blijft het
zelfde. Er is alleen een ‘R’ van ‘Ruud’ aan toe
gevoegd. R. Donkers Autoschade heet het nu.
De eerste week al werden zes schadegeval
len ter reparatie aangeboden, waaronder de
Renault Espace. De eigenaar was dik tevre
den. “Hij was een vroegere klant van onze
vader”, zegt Ruud.
De Sauwelgroep in 2011. Vijf van de zes (Ron van der Sanden is de zesde) keren zaterdag terug.
a.s. Zaterdag wordt het carnavalsseizoen officieel geopend met de Sauwelavond
in Den Boogaard. Nog maar ’n paar weekjes en het carnavalsfeest barst weer los.
In de aanloop daar naar toe vindt ’n paar traditionele evenementen plaats:
Sauwelavond en Pieregeblèr. Eerstgenoemde bijt het spits af. Ook dit jaar is de
Sauwelcommissie erin geslaagd de ton te vullen met zes deelnemers.
In willekeurige volgorde zien we dit jaar in de
ton: Ron van der Sanden (terug van ’n jaar weg
geweest), Eric Boogaers, Maikel Denissen,
Gerard Vugts, Stef Habraken en, voor het eerst
als eenling: Thomas Salvetti.
Vader Christ en zoon Ruud in de werkplaats van R. Donkers Autoschade.
Ruud Donkers begon op 1 januari voor zich
zelf in het bedrijf dat onder leiding van zijn
vader uitgroeide tot een middelgroot autoscha
debedrijf in de regio. “Mijn klanten kwamen
uit Moergestel, Oisterwijk, delen van Tilburg,
Diessen, Hilvarenbeek en Berkel-Enschot”,
blikt vader Christ terug naar de tijd waarin hij
als ondernemer tien autoschadespecialisten in
dienst had.
De vader van Christ boerde aan de Floraweg
in het Broek. Op de ouderlijke boerderij werkt
J Huidverzorgingsinstituut
Schoolstraat 5
MOERGESTEL
Tel. 013-513 1474 1
1 J *T> J
T**
nieuws
es
Uitgave en redactie: Buro '76, Kloosterlaan 2a, 5066 AN Moergestel
Tel. (013) 513 2268 - e-mail: buro76@planet.nl
Inleveren kopij via e-mail: tot uiterlijk zondag 18.00 uur; advertenties: tot uiterlijk maandag 12.00 uur
gemeente
p i iuiu vuii-vi yn lyon loim
I
IXUSCIR'
USELLEf.
•-USIXU