Het leven van Carol Schade (1935-1977), opmerkelijk inwoner van Moergestel rim door Jan van Leest Burgemeester van de Hövel tot Westerflier en zijn w, Dokter Lacroix rechts en links Carol Schade. Eens per jaar trokken de leden met hun auto's er op Het artikel over het leven van Carol Schade is in 2010 geplaatst in de 6ie jaargang van het vlugschrift van heemkundekring De Kleine Meijerij. Met dank aan de auteur die ons toestemming verleende voor publicatie! Uitbater Jan van Kasteren zou zo met een BMW een weddenschap hebben gewonnen, om dwars door het oude etablissement te scheuren om vervolgens tot stil stand te komen in het Rietven. Kortom het was meer vermaak en ongein, zonder dat men zich bekwaamde in de autorallysport. Naast het organiseren en rijden van gezelligheidsritten had de vereniging ook nog een nobel doel. In datzelfde jaar verkocht Carol het westelijk gedeelte van het gebied De Hondsberg aan C. Stulemeyer, direc teur van de N. V. Hollandse Kunstzijde Industrie te Breda, het latere AKZO. (In 1961 werd de gehele Honds berg aangekocht inklusiefhet landhuis met omliggen- degebouwen door de St.-Josephstichtinguit 's-Hertogen- bosch, die op het landgoed een instelling vestigde die in de loop der jaren zou uitgroeien tot Pedologisch Instituutschool De Hondsberg). Naast de verkoop van dat grondgebied verkocht Carol ook verschillende per celen op zijn landgoed. Het Café Restaurant De Jonge Hertog ging over in de handen van de huurderJan van Kasteren, De boerderij De Molenwiel verkocht hij terug aan boer van Ierse/ en ook huize De Nagtegaal veran derde van eigenaar. Rond 1962 verkocht hij een groot deel van zijn grondgebied aan de stichting Het Brabantse Landschap, waaronder De Koekoek en de boerderij van Kennes. Al zijn strapatsen en zijn afwezigheid thuis door zijn vele voorzitterschappen maakte de feer in huize De Hooge Braaken zeker niet beteren al eindjaren vijf tig besloot Jenneke met haar vier kinderen Carol Jan, Regine, Ernst en Felix hem de rug toe te keren en terug te gaan naar Baarn. Ook dank aan alle anderen, die hun medewerking aan dit verhaal hebben gegeven: De familie Schade, A. M. P. Wolft Adr.zn., Mevr. L Dijker, Mevr. Kastelijn-van de Wouw, Mevr. Wolfi-Bogaers, P.L van Bommel, T. Die- pens, B. Keasbeny, H. Spoormakers,/, van Elderen, Cé Simons, Mevr. MJJanssens-van Delft, J. van de Schoot, F. Kennes en Mevr. Van den Berg-Lacroix. 11. Adieu de Bohème Het briefje (zie rechterkolom), dat Carol op 2 mei 1977 schreef aan Trees Huberts van Het Rode Kruis is waar schijnlijk zijn laatste geweest. Hij overleed op 14 leeftijd in het Binnengasthuis Voor vele tijdgenoten was het overlijden van C.A. uit om zo'n 250 ouden van dagen in Oisterwijk een dant transportmiddelen onvergetelijke dag te bezorgen. Carol reed voorop met zijn Willy's jeep, getooio met de Brabantse vlag, gevolgd door een zestigtal wagens, wat destijds een nele bezienswaardigheid was tijdens de opstelling op de Lind. Spoormakers escorteerde het hele spul met zijn BMW motorfiets en Carol zorgde via zijn fami lie van de Meder destilleerderij uit Schiedam voor de benodigde jajem en regelde tevens, als voorzitter van het Rode Kruis Oisterwijk, voor ondersteuning door de Colonne. Al van vóór ’Carol's tijd werden er toneelvoorstellingen gegeven zoals 'Het Wereldwonder' in 1939 en later de revue 'Het komt dik in orde', maar het hoogtepunt was een biënnale toneelvoorstelling van amateurs in het zaaltje van Klein Speyck. Hier werd door de notabelen van de gemeente, waarvan enkele leden ook in het bestuur zaten en aangevuld met wat jongeren, een dol komische krimi opgevoerd, vaak van de bekende schrijf ster Agatha Christie. De eerste uitvoering was op 3 maart 1963 van 'De Kleine Negertjes'. Voor de toneeluitvoering van 11 april 1975 met 'Geld te geefwas ook de destijds bekende radio- en TV-sportverslaggever Theo Koomen uitgeno digd. Carol, die voor zijn speech al menig glaasje ach terover had geslagen, vroeg Theo tot grote hilariteit van ‘ium te komen, niet beseffende, dat de man al geruime tijd naast hem stond. De eer ste toneelopvoeringen werden geregisseerd door Schoen makers en later heeft de bekende Tilburgse regisseurJan goede banen te leiden. Binnen de groep van toneelspelers wordt nog steeds de onsterfelijke zin gebezigd uit een van de stukken; 'Heren, Heren, binnenkomen, de peen is op tafel'. De amateurs kregen vaste voet binnen het Oisterwijk- se Rode Kruis en hebben met een eigen identiteit als ‘Toneelgezelschap De Brug' tot 2 jaren na de dood van Carol de laatste uitvoering op 27 april 1979 gebracht met 't witte schaap van de familie’. In latere jaren speelden nog mee, Marie Catherine van Crinsven, Cé Droge, Resi Nootenboom, Els Rozen, Liesbeth Funk, burgemeester Bart Funk, Marlies de Gruyter, Rozen, Marie José van Delft, Walther Janssens, Ella Snijders, Wim Simons en uiteraard regisseur Jan jaspers. 54 Verantwoording Ik heb getracht een zo goed mogeliik historisch beeld te schetsen van de levensloop van oe Heer C.A.B.A.M. Schade ten tijde van zijn verblijf in Brabant. Mijn bij zondere dank gaat uit naar Carol-Jan Schade uit Am sterdam en A.M.P (Ad) Wolfs Adr. zn. uit Moergestel. Ad kende Carol Schade van de jacht en heeft vele klus sen voor hem geklaard. Uniek is zijn verzameling van Schade die hij in de loop der jaren heeft vergaard. Zonder hun inbreng was het me waarschijnlijk niet gelukt een compleet beeld te schetsen van deze legendarische pionier. Ad Wolfs heeft spontaan alle medewerking gegeven aan het tot stand komen van dit verhaal, zowel in woord als in beeld. Privézaken van de familie Schade heb ik onverlet buiten de tekst gelaten. Mochten er toch nog onvolkomenheden in net verhaal zijn geslopen, dan neem ik daar afstand van en zal dit in een mogelijk volgende uitgave rec tificeren. RECTIFICATIE In de vorige aflevering (deel 3) van dit verhaal werd in de eerste alinea melding gemaakt van de ‘Duitse familie Tekath'. De familie Tekath liet ons echter weten dat zij van Nederlandse afkomst zijn. Alle fami lieleden Tekath zijn derhalve in het bezit van een Ne derlands paspoort. Zij hebben destijds met 5 perso nen gebruik gemaakt van de woonwagen die op Schade’s grondgebied stond. De kinderen Tekath van nó deze periode zijn geboren op de boerderij aan de Hoevenseweg die de familie later betrok. Wij hebben de auteur van dit gegeven op de hoog te gebracht. De Jonge Hertog na de eerste verbouwing. Onbesproken levensgedrag was volgens het huishou delijk reglement artikel 1 de absolute voorwaarde en men moest woonachtig zijn in de gemeenten Oister wijk, Moergestel, Berkel-Enschot, UdenhoutofHaa- ren. Dit artikel werd al snel met voeten getreden, zeker niet alleen omdat een groot deel van de club uit 8. Vennenrijders Café Restaurant De Jonge Hertog was uitvalsbasis en stamlokaal van de Vennenrijders. Oorspronkelijk een motorclub, waarvan Spoormakers uit Oisterwijk de initiator was. Maar al ras traden automobilisten toe en de naam werd dan ook veranderd in Motoren Automobieldub DeVennenrijders, opgericht in 1947 en zelfs Koninklijk goedgekeurd in 1948. Vele oudere Moergestelnaren en Oisterwjkers herinne ren hem nog zo. Komt U al rijdend of fietsend langs de Hooge Braaken of steekt u een kaarsje op in 'zijn' kapel, dan moge wellicht deze bijdrage de herinnering aan die legendarische persoon levend houden. Carol Schade. de bejaarden vond in november het jaarlijkse Vennenrij- ders-Sinterklaasfeest plaats en aangezien mijn vader ook lid was van dit illustere gezelschap, mocht ik als kind Tilburg kwam. Wie anders dan Schade vinden we hier ook van de partij zijn. Ik herinner me nog dat Sinterklaas terug als voorzitter, die volgens de notulen bijgestaan zwaar ondersteund, de herberg De Jonge Hertog werd werd door een herhaald tot zich nemen van een binnengedragen. Na wat later bleek had de goedheilig vloeibaar oud medicijn, (borrel). man, onze oude buurman Jan Merkelbach op de Lind, te diep in het glaasje gekeken. Midden 1962 ontstond dispuut binnen het bestuur, In 1962 is mede door dr. Jo Lacroix, de geestelijke van dit evenement, nog een poging ondernomen om de toertocht van de bejaarden los te koppelen van de ver eniging door het oprichten ten gemeentehuize van de CTBO (Comité Tocht Bejaarden Oisterwijk) maar dit motor moest inladen, anders stierven ze nog voor behan- was geen lang leven beschoren. Naast de activiteit voor deling aan een spontane rookvergiftiging. Wanneer Prins Bernhard met zijn helikopter de Hoo ge Braaken placht te bezoeken, dan werd de Barkas en de plaatselijke brandweerauto van stal gehaald om hem enige vermeende veiligheid te garanderen. Dit soort grappen kostte Theo dan wel een vrije middag, maar dat had hij graag voor zijn trotse voorzitter over. Bij de watersnoodramp in 1953 was Carol apetrots op zijn Colonne, die landelijke bekendheid verwierf om als een van de eersten ter plekke hulp te verle nen. Het geld voor o.a. de ziekenwagen werd door Carol en het bestuur bijeengeschraapt. Hiervoor verzon nen ze tal van activiteiten, zoals door de dames de jaarlijkse welfare markt, waar allerlei met de hand ver vaardigde attributen en gepunnikte prullaria aan de man werden gebracht. Zo ook het Bridgetoernooi met als hoofdprijs een fles jenever, uiteraard van de bran derij Meder uit Schiedam. Bij een van die toernooi en is een fles tijdens transport verdwenen en de voorzitter schreef menig brief aan zowel de NS als aan van Gend en Loos om voor 'schadevergoeding' in aanmerking te kunnen komen. Het Rode Kruis was ook prominent aanwezig bij de lokale braderie in sep tember 1951 op de Lind met dagelijkse trekkingen voor de Rode Kruis loterij en tijdens de A68 actie van de Oisterwijkse Middenstand waarbij geld voor het plaatselijke Rode Kruis beschikbaar werd gesteld. Oisterwijk, augustus 2010 Jan van Leest wat hoger platform, leiding van dokter Jo Lacroix en later van dokter Herman Donders nuttig werk verrichtten voor zie ken en gehandicapten Haaks daarop stond het be- moesten zorgen, wel gevonden. ’MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 13 JULI 2011PAGINA 7 en autozegening klaarblijkelijk borg zou moeten staan voorschadevnj tij genot, maar zeker werden de leden hiermee door gena de gepantserd. Om de vereniging naast de inmiddels toe gekende Koninklijke goedkeuring nog extra cachet te geven, liet Carol een koperen plaquette fabriceren, die zoals destijds gebruikelijk, op de auto werd gemonteerd. De fabriek Gerritsen en van Kempen (geen familie van zijn vrouwJenneke Schade van Kempen) uit Zeist lever de het koper, dat gretig aftrek vond onder de leden. Waar bij het rally rijden vaak gedacht wordt aan snel le bolides en kundige mecaniciens, daar was bij De Vennenrijders geen sprake van. Met reed gewoon met zitter van het plaatselijke Rode Kruis en nam zodoen de eigen personenauto. Mede door de lage benzine prijs van ongeveer 15 oude centen per liter in die tijd, waren de kosten beperkt. De ritten nadden het karak ter van een puzzelrit met een beperkt actieradius 50 km). De ritten startten bij De Jonge Hertog, waar zelfs kastelein Jan van T den vaak met een avondfestijn in Hotel de Zwaan aan de Lind in Oisterwijk. 10. Uitponden uit de 'gegoede burgerij' die voor de pecunia ?atkCarolf ch een bourgondische leefstijl toe-eigen- ten zorgen In dat wereldje had Carol zijn draai de behoe* ëeen be °°g; Loyaal zoals hij altnd was om aan al zijn verplichtingen als beschermheer te voldoen, brachten zijn kostbare hobby's, de jacht en niet te vergeten zijn rally perikelen, hem langzaam in geldzorgen, te meer daar er ook weinig pecunia binnenkwam uitzijn domein, noch uitzijn Haarlemse Auto Centrale. Bovendien had hij geen functie in de maatschappij, waar inkomsten tegenover stonden. In 1949 verkocht hij de grote hofstede Sapmeer te Graft in de Beemster (Noord Holland), een boerde rij, die nog uit eigendom stamde van de familie Schade. Défilé op De Lind tijdens een van de wandeltochten met o.a. Burgemeester van de Hövel tot Westerjlier en zijn vrouw, Dokter Lacroix rechts en links Carol Schade. de club uit zo'n 90 leden, voornamelijk uit Oisterwijk Inhoudelijk had de colonne niets aan Carol, maar zijn en Tilburg. De vergaderingen in het stamlokaal wer- flamboyante en flegmatieke houding en zijn gemeen- den met name bezocht door de drijvende krachten de bewogenheid voor de vrijwilligers werd door hen van Luijk wel bijzonder gewaardeerd. Hij was paraat bij elke er nog gelegenheid, waarbij hij als eloquente voorzitter altijd (Sjefj net woord voerde. De oude spreuk “Het heil des levens is niet in den duur der dagen maar in den gloed daarvan” is op hem zeker van toepassing, getuige ook zijn vele verdien sten in club- en verenigingsleven, die ik hier nog even op een rij zet: Vice President Brabants Grensrit Voorzitter en Erevoorzitter van de Vennenrijders Beschermheer van de RK Berlicumse Voetbalvereniging. Oprichter van de M.C.A.M. Militaire Commissie Auto- en Motorwedstrijden) Voorzitter, President en mede oprichter van de PAC (Pioniers Automobiel Club) Erelid van de Belgische Pioniers Automobieldub (V.C.C.B) Beschermheer van Postduivenvereniging de Zilvermeeuw Voorzitter van het Oisterwijkse Rode Kruis Gemeenteraadslid van Moergestel 1953 - 1957 Voorzitter van de plaatselijke gilde St. Se- bastiaan. Winnaar van vele rally's waaronder Coupe de Glacier Deelnemer aan rally's van Monte Carlo Oprichter, redacteur en uitgever van het periodiek De Gildetrom Lid van het kwartier van Oirschot Erevoorzitter van de Harmonie Prinses Juliana Be schermheer van Mirliton-harmonie De Klomp Be stuurslid Noord Brabants Landschap Consul en Ruiter-consul van de A.N.W.B. Je kunt Carol vergelijken met een 12 cilinder motor waar je onder de motorkap met vol ontzag naar kijkt. Een mo-tor, die brult en vermogen uitstraalt. Een vol- bloedmachine, die te kostbaar is in het verbruik en teveel aandacht vraagt voor zijn on-derhoud. Een 12 ci-linder met lastige afstelling en op de top van zijn vermogen moeilijk te corrigeren. Deze motor is niet meer. De activiteiten van de vereniging waren beperkt tot het houden van zogenaamde oriëntatieritten, zoals de Anjerrit, die door de leden later werd omgedoopt in waarop voorzitter Carol besloot om af te treden. Dit Champ-Anjerrit, de Aa-Woerenrit en niet te vergeten de luidde eigenlijk het einde in van de vereniging. De tochten naar Elsendorp met aansluitend de Heilige Mis grote animator gaf er de brui aan. Hij, die naast zijn en autozegening een veelvuldig gebruik in die tijd, dat langdurige voorzitterschap ook als mecenas pecu- nianad ingebracht. Er werd nog wel een commissie van goede diensten ingesteldom het 'sacre feu' weer aan te wakkeren, Carol werd gerehabiliteerd - - en zelfs bij acclamatie gekozen tot erevoorzitter, ~.e za,a om °P. "et P.11 maar de geest bleef in defies. In 1965 viel het doek, de kas was leeg en de sjampiepel, zoals de drank tpneelopvoenngen werden geregisseerd door Schoen- genoemd werd, was op en het animo om in het - - - steeds drukker wordende verkeer nog oriëntatierit- JasP™.het overgenomen om dit illustere gezelschap in ten te rijden was gedaald tot op het nulpunt. 9. Het Rode Kruis Op 5 juli 1951 werd Carol geïnaugureerd als voor zitter van het plaatselijke Rode Kruis en nam zodoen de het stokje over van zijn voorganger Klaas Ayer, die hiervoor in april van dat jaar bedankt had. Met zijn kennis als commandant van de inmiddels opgehe ven Nederlandse Binnenlandse Strijdkrachten kwam Carol dit voorzitterschap goed van pas. Het plaatse- Kasteren meereed en eindig- lijke Rode Kruis had een vreemd organogram. De uit- i voerenden stonden ver weg van het bestuur. Zij wa ren de noeste werker en werksters uit de middenstand en de in die tijd genoemde lagere klasse, die onder Bij zijn aantreden in 195 7 zag Carol, als oud comman dant transportmiddelen van de N.B.S., dat de oude leger ambulance nogal verwaarloosd werd. 'Ik heb het toe zicht op de ambulance op mij genomen, daar het onder houd en de verantwoordelijkheid daarvoor nogal te wensen over laat. Deze wagen wordt thans op de Hooge Braaken gestald, zodat ik er ook een goed oog op kan houden', zo schreef hij. En dus verkaste de oude Dodge Been naar het Stokeind. Een bijzonder moment uit zijn Roae Kruis carrière was dan ook de overdracht van de eerste 'burger' ziekenwagen voor de Colonne. Dit was een bestelwagen van het Oost-Duitse merk Barkas. De vrijwilligers waaronder Theo Diepens pasten het interi- vader eur aan, zodat de auto nu als ziekenwagen dienst kon c-, doen. Men moest wel opletten, want dat Oost-Duitse 71®1 b(’)ar|ge 2-takt monster produceerde dusdanig veel stinkende 5 Hertogenbosch. i i j j j x/r\r\r tiizirronnfar uitlaatgassen, dat ie nooit gewonden met draaiende n x-.i. i--i__iB.A.M. Schade het einde van een tijdperk. Carol was geen lang leven beschoren. Naast de activiteit voor deling aan een spontane rookvergiftiging. een levensgenieter pur sang. De vereniging was aangesloten bij de KNAC-Zuid, een rally organisatie op een wat hoger pla maar uit de notulen van de vergaderingen bleek, dat de meeste leden weinig heil zagen in die aansluiting. Er werd sporadisch gebruik van gemaakt, maar deed wel een aanslag op de kas. Alleen de 'die- hards' waar onder Carol, reden soms mee met de Brabants Grensritten van de KNAC. In de hoogtijdagen bestond en Tilburg. De vergaderingen in het stamlokaal wer- van de club, zoals de Tilburger A.Th (Dré) en de Oisterwijkers dokter Jo Lacroix, a ie we later nor tegenkomen als hoofd van het Rode Kruis, J. Biemans, de Moergestelse schoenfabrikant Louis van Bommel en zijn vrouw Toosje en uiteraard Scha de. Na de 'vruchtbare bestuursvergaderingen waar veelvuldig aan Bacchus werd geofferd', kwam de lokale krachtproef aan bod. Volgens overlevering betrof dit een rondje racen om het achter het clublo kaal gelegen Rietven met als hoofdprijs de eeuwige roem.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2011 | | pagina 7