O KVO Joke van Asch en Martien Oerlemans hebben hun huis verkocht, maar of Sint Jozef heeft geholpen...??? Geslaagd Cultuurhistorische stadswandeling Nieuws en advertenties: buro76@planet.nl Pleegvader van Jezus was in het volksgeloof een pantoffelheld Sint Jozef woonde een tijdje in het ‘Stalleke’ en dat promoveerde hem tot patroon van de woningnood Nieuw gebruik van volksgeloof en bijgeloof bij huizenverkoop in Moergestel U - PAGINA 5 een moeilijk onder woorden te brengen gevoel je van Sint Jozef onlangs weer ongeschonden Het beeldje uit de kerststal komt ongeschonden uit de plasticverpak- king. Sint Jozef heeft niks geleden. Ook in de vakantie is de KVO actief bezig. U bent van harte welkom deel te nemen aan de activiteiten. Wel graag opgeven bij het bestuur, t.n.v. Rikie, Past. Jansenstraat 10. Woensdag 20 juli brengen we een bezoek aan Assisië. We worden verwelkomd met een kopje koffie en er is een rondleiding. De bedoeling is om per fiets te gaan en we vertrekken om 13.00 Joke en Martien zijn blij dat ze hun huis hebben verkocht. Ze zijn er nog niet over uit of Sint Jozef heeft geholpen. Na enig zoeken heeft Joke het beeldje van Sint Jozef weer terugge vonden. Michel van de Wouw, Pijnendijk 4, is afgestu deerd aan de HAS te ’s-Hertogenbosch, vee- en dierhouderij. Eveneens geslaagd: Josi Hamelink. Zij voltooi de de opleiding Sociaal Pedagogische Hulpver lening (SPH) aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Van harte proficiat! bouwen. Bij de sloop van dit pand, waarin tan darts De Haan geruime tijd zijn praktijk heeft gehad, wist Martien het mozaïek-plastiek in de voorgevel van het vroegere politiebureau te redden. Het is vermoedelijk gemaakt door Jan Dijker, de in 1993 overleden Moergestelse kun stenaar waarvan onder meer in de kerk van Moergestel het mozaïek in de Mariakapel is. Jan Dijker ligt op het kerkhof van Moergestel begra ven. Het kunstwerk dat Martien Oerlemans wist te redden, stelt onder meer een uil voor. Hij kan niet zeggen wat de relatie is tussen een uil en de politie. De uil staat namelijk zowel symbool voor domheid als voor wijsheid. Het Als je vanaf Reusel naar Postel fietst, dan staat links van de weg direct over de grens een onder een immense lindeboom verscho len kapelletje waarin Sint Jozef wordt ver eerd. Dit kapelletje heeft hier voor de Belgen een symbolische betekenis omdat Sint Jozef de patroon is van België. Het kapelletje waarschuwt de passant als het ware dat hij het land binnengaat dat door Sint Jozef wordt be-schermd. En Sint Jozef maakt impliciet duidelijk dat Belgen harde werkers zijn - Hij is immers ook patroon van de arbeiders, zoals de pleeg vader van Jezus bescherming biedt aan opvoeders, wezen en reizigers. Hij bekleedt het patroonschap van woningnood en voor het verkrijgen van een huis. Dit is terug te voeren op zijn verblijf in het stalletje van Bethlehem. Uit dat laatste is het ritueel te ver klaren dat door Joke en Martien is toegepast. Het eigenlijke ritueel van het begraven van een beeldje om de verkoop van een huis te bevorderen is pas recent ergens door iemand verzonnen. Van de Heilige Jozef is niet veel bekend. De enige bron over zijn leven is het Nieuwe Testament. Het bekendste Bijbelverhaal met een rol voor Jozef is de tocht naar Bethlehem en de befaamde vlucht naar Egypte. Dat hij bij zijn verloving met Maria al wel 80 jaar zou zijn geweest en tal van andere ‘feiten’ zijn pas in de eeuwen daarna verzonnen; het volksgeloof geeft altijd veel kleur. Hij was het voorbeeld voor een goed huisvader, maar omdat hij werd neergezet als een pantoffel held konden mannen ten tijde van het Rijke Roomsche Leven zich afvragen of ze daar wel blij mee konden zijn. Op bijna alle afbeeldingen staat Jozef op de achtergrond en Jezus en Maria vooraan. Om dat hij timmerman was, zijn onder meer de zaag en de winkelhaak kenmerkende attri buten. Een volksbijnaam van de koekoeks bloem is Sint Jozeftranen. De gele morgen ster wordt ook wel Jozefbloem genoemd omdat het pluizige zaad eruitziet als een baard. Jozef werd vaak met een baard afge- beeld. Een belangrijke en tevens zeldzame bedevaartplaats ter ere van Sint Jozef is de kapel van Smakt in de buurt van Venray. Van oudsher wordt daar vooral gebeden om een deugdelijke levensgezel te mogen ont moeten, maar niet uitgesloten is dat er tegen woordig ook volop wordt gebeden om het huis toch maar snel te kunnen verkopen. Bron: 366 Heiligendagen, door Paul Spapens en Kees van Kemenade. uur vanaf St. Jansplein. Echter de mogelijkheid om met de auto te gaan bestaat ook, u dient dit even te melden bij het bestuur dan wordt er ver voer geregeld. De eerste dinsdag van de augustus is het weer fietsen. Vertrek 2 augustus om 13.30 uur vanaf St. Jansplein en zijn plm. 17.00 uur weer thuis. De jaarlijkse dagfietstocht is op woensdag 24 augustus. We vertrekken om 9.30 uur vanaf St. Jansplein. Dit jaar bestaat de mogelijkheid om met de auto te komen en mee te lunchen en een gepland spel mee te spelen. Wij nodigen u uit om samen mee te genieten. Voor meer informa tie graag bij het bestuur. De najaarsvergadering is op woensdag 21 sep tember. uit de grond gehaald. Het komt uit de kerst stal van Martien. Daar zal het tegen Kerstmis dit jaar weer in terugkeren, maar tot dat mo ment krijgt Sint Jozef een ereplaats in de nieuwe woning aan de Kloosterlaan. Bij ande re huizenverkopers in Moergestel is de nood soms zo hoog dat ze zelfs drie of vier beeld jes van Sint Jozef in de tuin hebben begraven. “Blijven geloven”, adviseert Joke van Asch. Op woensdag 20 juli 2011 is er een stadswan deling door het centrum van Oisterwijk. De start is om 14.00 uur bij het Raadhuis op de Lind. De rondleiding duurt ongeveer 2 uur en voert de deelnemers over De Lind, via de Dorpsstraat en Stationsstraat, door de Kerkstraat naar het Kerkplein. Yvonne van Bilsen, stadsgids van de Heemkundekring de Kleine Meijerij, geeft in de oude dorpskern uitleg over monumenta le panden en markante figuren uit het rijke verleden van Oisterwijk. De kosten bedragen 3.= U hoeft zich van te voren niet te melden. 2005 geeft geen informatie over het begraven j SINT JOZEF IN DE GROND j Iemand vertelde Joke van dit gebruik en ze besloot het toe te passen. Het besluit was gestoeld op een mengeling van geloof en van een moeilijk onder woorden te brengen gevoel van het geluk een handje te helpen. Het Sint Jozef-gebruik bij huizenverkoop balanceert dan ook op het randje van authentiek volks- j geloof en bijgeloof. Zulke rituelen zijn er steeds meer sinds de ontkerkelijking. Voorzag de kerk vroeger in tal van rituelen, wie niet j meer naar de kerk gaat zal daar zelf iets op moeten verzinnen. Het Sint Jozef-gebruik lijkt sterk op de traditie die rond Sint Clara is ontstaan en die iedereen wel kent van de bedank-advertenties die onder meer ook wel eens in Moergestel Nieuws kunnen worden Joke en Martien voor hun woning aan de Oisterwijkseweg. aangetroffen. Het zijn gebruiken die ooit eens Voorzichtig steekt Joke van Asch de schop in de grond in het voortuintje van haar J^n He" typiwhe alnTolkSLu?^ woning aan de Oisterwijkseweg. Nog wat dieper duwt ze de schop, maar resultaat ff», ju.-- „„i blijft uit. Ze verplaatst de schop een centimeter of tien, zet nu wat steviger aan en dan klinkt een doffe tik van contact. “Gevonden”, zegt ze tegen haar partner Martien Oerlemans die het tafereel gadeslaat. Een in blauw plastic verpakt bun deltje komt uit de aarde. Ze wikkelt het omhulsel los en dan verschijnt een beeld je van Sint Jozef. In september vorig jaar stopte ze het beeldje in de grond in de hoop dat dit ritueel de verkoop van de woning zou bespoedigen. Of het geholpen heeft? “Ik geloof toch van wel”, antwoordt Joke (1950) “Ik roep ook Anto- nius aan als ik iets verloren ben. En dat helpt. Dus waarom zou Sint Jozef niet helpen?” Een stuk zuiniger is de mening van Martien (1948): “Baadt het niet, het schaadt ook niet. Ik zou het hebben geloofd als ons huis binnen zes weken na het in de grond graven was verkocht.” Joke en Martien zetten vorig jaar eind juli hun huis te koop. Het werd in 1934 gebouwd naar een ontwerp van de Moergestelse architect Toon Vriens. De opdrachtgever was de fami lie Van Hulten, eveneens uit Moergestel. Martien Oerlemans kwam in 1972 in het huis te wonen, dat daarvóór werd bewoond door Jan van Gorp. Hij was een broer van direc teur Kees van Gorp van het bekende ‘gasbe drijf’ Van Gorp-Bolsius uit Tilburg. De wo ning heeft voor de huizen aan de Oisterwijk seweg een kenmerkende tuin met een diep te van honderd meter. Het leek Martien en Joke wel iets om samen met de buren achter in de tuin een bungalowtje te bouwen om op een gerieflijke manier de oude dag te slijten. POLITIE-KUNSTWERK Daarvoor werd geen vergunning verleend, waar op Martien zei: “Als ik ooit verhuis, dan wil ik dichter bij het centrum wonen.” Deze gelegen heid deed zich voor toen het plan bekend werd om aan de Kloosterlaan op de plaats van het vroegere politiebureau twee patiobungalows te ’MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 13 JULI 2011 in de verkoop was, besloot een beeldje van Sint Jozef in de grond te graven. De laatste tien jaar hooguit is dit gebruik zomaar vanuit het niets ontstaan. Dat het een pas kort bestaande tradi tie is, blijkt onder meer uit het feit dat gegevens hierover ontbreken in het boek ‘366 Heiligen- dagen’ van de Moergestelse specialist in volks- devotie Paul Spapens. Dit standaardwerk uit I a\J\JJ ^V>^AA 1111V1111U14V MV^4U.V»1 van Sint Jozef om een huis sneller te verkopen. zijn ontstaan en die een geheel eigen leven woning aan de Oistenvijkseweg^Nóg wat dwper duwt ze de schop, maar resultaat d^Tacht“n^ geschreven zodat over het hoe en wat weinig kennis bestaat. Zo is dat ook gegaan met het gebruik om een beeldje van Sint Jozef in de grond te begraven om op deze manier de verkoop van het huis een handje te helpen. Een keer googelen op inter net geeft een hele hoop informatie, ook over de beeldjes die ter verkoop worden aangeboden. In de kunsthandel van Van Erp-Broekhans (sinds een paar maanden ter ziele) aan de Willem Il-straat in Tilburg werden jaarlijks tientallen Sint Jozefbeeldjes voor dit doel verkocht. Op internet kan ook uitgebreide informatie wor den gevonden over hoe te handelen. Joke heeft de handleiding exact gevolgd: “Je zet het Sint Jozefbeeldje op zijn kop in de grond met het gezicht naar de woning die verkocht moet wor den”, vertelt ze hoe ze in september vorig jaar heeft gehandeld. Daarbij moest een noveen (een gebed van negen dagen) worden gehouden. kunstwerk krijgt een plaats in een bïoemenbak ZAKKEN MET DE PRIJS aan de straatzijde van de nieuwe woning die Joke en Martien ergens eind september hopen te betrekken. Ze verhuizen naar de Kloosterlaan in de pret tige wetenschap dat ze hun huis aan de Oister wijkseweg kwijt zijn en dat is tegenwoordig al heel wat. Iedereen kent wel verhalen van hui zen waarvoor jarenlang geen koper wordt gevon den. In Moergestel staan momenteel meer dan J__J1TA 1J_ voortuinen spreken boekdelen. Een hele tijd zijn ook Joke en Martien geplaagd door de onzeker heid of ze hun huis aan de Oisterwijkseweg wel kwijt zouden kunnen. Toch was daar nog geen sprake van toen met name Joke in septem- irnrirr mor tnon nine not moonnon Volgens Joke hebben zij en haar Martien zich keurig aan deze noveen gehouden. Daarna heb ben ze zelfs nog een tweede noveen gedaan. Er was dus alle reden om te verwachten dat het huis binnen zes weken van de hand zou gaan. Dat is althans de belofte die wordt gedaan als vol gens de beschreven methode wordt gehandeld. Maar na zes weken gebeurde er niks en het wachten op een koper duurde nog maanden en ucu wmueigcsLci suiau muuieuiee* meei urn. maanden. Uiteindelijk werd op 10 juni pas het honderd woningen te koop. De bordjes in de huis aan een Moerg’estels verPkocht. Joke gelooft stellig dat het ritueel met het Sint Jozefbeeldje iets heeft geholpen. Martien ziet het anders: “Volgens mij heeft het vooral gehol pen dat we de prijs flink hebben laten zakken.” ber vorig jaar, toen het huis net twee maanden Nu het huis is verkocht, heeft Joke het beeld- -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2011 | | pagina 5