Fietsen met trapbekrachtiging: een Gazelle vliegt tegen de wind in Behoudend Nederlands fietserswereldje omarmt revolutie van elektrisch steuntje in de rug (Door Paul Spapens) Een verhaal over Gazelle-fietsen in Moergestel-Nieuws PAGINA 7 'MOERGESTEL-NIEUWS'- WOENSDAG 17 SEPTEMBER 2008 gefietst. Ze vliegt! Hoe is het mogelijk? De elektrische fietsen worden op de zgn. Michael Boogerd'-band afgemonteerd. Een paar deuren verwijderd van de 'martel kamer' komen fietsenframes uit een spuit cabine. Bungelend aan haken zijn ze maag delijk wit gespoten. Een aantal medewer kers staat klaar om ze een liefdevolle behandeling te geven. De een kijkt keurend of de lak goed is, de ander wrijft met een zachte doek of werpt een scherpe blik op iets dat de leek ontgaat. Er hangt een sfeer van serieuze betrokkenheid gepaard aan het amicale dat goede collega's met elkaar hebben. Deze 'tedere' behandeling staat in schril contrast tot de ruige manier waarop hetzelfde materiaal in de 'martelkamer' wordt aangepakt. Een beetje behoorlijke nieuwe fiets is een rib uit het lijf, maar in de fabriek van Gazelle zie je met eigen ogen dat deze bedragen te verantwoorden zijn. Gazelle-fietsen worden in Nederland ontworpen en gemaakt op een manier die past bij de eigenheid van een fiets: ambachtelijk en veel handwerk. de beweging, het snelle wendbare van een fiets uit het Gelderse Dieren uit. Het logo siert nog altijd de balhoofden van de rijwie len die jaarlijks in de Gazellefabriek in elkaar worden gezet. ervaart, besef je waarom de elektrische fiets het gaat maken. Dit is gewoon handig, onder bepaalde omstandigheden. De fiets met trapbekrachtiging heeft nog wel zijn beperkingen. De maximale afstand die met een Gazelle kan worden afgelegd is 50 tot 78 kilometer. Voor de meeste elektrofietsers is dat voldoende. Het vergro ten van de actieradius zal de fiets met trap bekrachtiging nog meer gebruikers geven. Dat zal niet lang op zich laten wachten, want de ontwikkelingen gaan razendsnel. Zo gaat het de kant op om bestaande modellen deze voorziening te geven, wat overigens eenvoudig kan want er hoeft alleen maar een accu, een motortje en elektronica aan worden toegevoegd. Fietsstickers worden zorgvuldig met de hand aangebracht. Ook in de eigen showroom heeft de elektrische fiets 'n plaatsje gekregen. Het verhaal over Gazelle in Moergestel- Nieuws is nog een voortvloeisel van de 10.000 kilometer die Guus Moonen rond Moergestel heeft gefietst. Gazelle was een belangrijke sponsor van het totale evenement. Tijdens een sponsordiner in Den Boogaard ten behoeve van het plaatselijke Rode Kruis, bood de Moergestelse schrijver Paul Spapens een bedrijfsreportage aan. De directeur van Gazelle, die in Moergestel woont, bood 500 euro. Uitgever Martien Oerlemans van Moergestel-Nieuws schonk een gratis pagina voor het plaatsen van dit verhaal. Onlangs reisden Martien Oerlemans en Paul Spapens af naar Gazelle in Dieren. Het verslag van Paul Spapens met foto's van Martien Oerlemans staat op deze pagina. TEGELTABLEAUS Een bezoek aan de Gazellefabriek zet de fietser bij herhaling op een verkeerd been. Het bedrijfspand aan de Wilhelminaweg in Dieren is in 1902 gebouwd. Dat werkelijk niets aan dit monument van Gelderse industrialisatie is veranderd, blijkt in de entreehal van het hoofdgebouw. Daarin zijn aan weerskanten tegeltableaus ingemet seld, dit bij gelegenheid van het 35-jarig bestaan van Gazelle. Het bedrijf is in 1892 is opgericht. Een postbeambte begon met het importeren van fietsen uit Groot- Brittanië. Dat liep zo gesmeerd, dat begin vorige eeuw de eerste eigen fiets in pro ductie ging. Gazelle in Dieren is nu de oud ste fietsenfabrikant van Nederland. Het is tevens de grootste met een productie van 350.000 rijwielen - deze degelijke bena ming voor een fiets staat boven tegen de gevel te lezen. Het ene tegeltableau laat zien hoe begon nen werd in een villa-achtig fabrieksge- bouwtje, in 1902 opgevolgd door het pand dat nu nog steeds aan de Wilhelminaweg trots de merknaam Gazelle bovenaan de gevel torst. Het andere tableau is een idylli sche schildering van de Veluwe. Als je de zachte gloed van de purperen heide ziet, de machtige bomen en de verstilde land weggetjes, kun je je voorstellen dat de Nederlandse fietsenfabricage in dit perifere gebied van Nederland tot wasdom en vol wassenheid is gekomen. Fietsen door de natuur is immers een van de grootste fiets- geneugten in Nederland. Op het tweede tegeltableau staat een gazelle, niet de fiets van het gelijknamige merk, maar het dier. Maar een gazelle, een Afrikaans dier, dat hoort hier toch niet? Het is bekend hoe de oprichter van het bedrijf tijdens een wandeling over de Veluwe een 'brainwave' kreeg. Hij zag een hert en hij vertaalde dat dier in een vlaag van zelfver trouwen in zijn product in een gazelle: een beeldmerk dat tot de iconen van de Nederlandse industrie zou gaan horen was geboren. Een gazelle straalt de elegantie, FIETSREVOLUTIE Aan deze revolutie is niet alleen Gazelle onderhevig, maar het complete Nederlandse fietsenwereldje. De voorspelde stap voorwaarts heet 'een fiets met trapbe krachtiging', maar de Nederlandse volks mond kiest voor het veel vlotter uitspreek- bare 'elektrische fiets'. Dit in het besef dat deze volkse benaming bepaald niet de lading dekt, wat 'trapbekrachtiging' wel doet. Een elektromotor in de voornaaf bekrachtigt inderdaad elke trap met de trapper. De elektrofietser moet altijd blijven fietsen. Hij krijgt slechts ondersteuning, bij voorbeeld bij wind tegen of als hij na een bezoek aan een zomers terrasje enige gla- sjes pils in de benen heeft. De droom om altijd met wind mee te kunnen fietsen, wordt door de trapbekrachtiging waarge maakt. Als je dat voor de eerste keer TOER POPULAIR Er is zo weinig fantasie voor nodig om met een Gazelle een reuzenstap in de historie van de Nederlandse fiets te zetten. Het bedrijf heeft voor het seizoen 2009 34 gewone modellen fietsen in de aanbieding, 24 modellen sportfietsen en daarnaast kin derfietsjes, een bakfiets en drie typen fiet sen met trapbekrachtiging. Een van de hardst lopende fietsen uit dit grote aanbod is de Toer Populair. Het is de oer-Hollandse fiets die in de 'prijscourant' van 1938 als 'Gazelle nummer 1' er precies hetzelfde uit ziet. Het is het fietsmodel dat door buiten landers met Nederland wordt geassocieerd samen met de molen, de klompen en tegenwoordig de wietkwekerijen. Zelfs dit rijwiel is in principe op een eenvoudige manier om te bouwen tot een fiets met trapbekrachtiging. Net als een moderne auto, kan een elektrische fiets door de fiet- op te laden - of daarnaast uiteraard in elk willekeurig stopcontact. Op steeds meer plaatsen worden 'tappun ten' voor elektrische fietsen gemonteerd, zoals bij cafés en supermarkten. Of dit een echt effectieve service is, valt te betwijfelen omdat de fiets slechts kort bij de winkel voor de deur staat. Toch is het een interes sante ontwikkeling omdat het duidelijk maakt dat de fiets met trapbekrachtiging aan een doorbraak is begonnen. In 1960 bracht Gazelle de eerste elektrische fiets op de markt. Dat werd een flop. Dat de Nederlandse fietser er nu wel rijp voor is, heeft een aantal redenen. Een belangrijke is dat je nauwelijks nog kunt zien dat er iets bijzonders aan de hand is met de fiets. Daardoor ontworstelt deze fiets zich aan een oubollig imago, wat weer terug te zien is in de groeiende belangstelling onder een jonger publiek. Met name voor het woon werkverkeer wordt de fiets met trapbe krachtiging momenteel ontdekt. In de prak tijk is het inderdaad zo dat je niet meer bezweet op kantoor aankomt. Tegelijk ben je wel in beweging en ben je buiten, twee heerlijkheden die je op de koop toekrijgt. De verkoop van fietsen met trapbekrachting groeit explosief, naar 120.000 in 2009. Gazelle gokt op 45 procent van deze ver koop, onder meer te realiseren door uitbrei ding van het assortiment dat met name de jeugd aan moet spreken. 'Martelkamer' wordt het testlaboratorium van de Gazelle fietsenfabriek in het Gelderse Dieren door de 550 medewerkers genoemd. Bij deze nogal boude karakterisering kun je je wel iets voorstellen. Complete fietsen, fietsframes en fietsonderdelen worden er ter meerdere eer en glorie van de kwaliteit afschuwelijk gepijnigd, zoals het frame van een elektrische fiets waaraan uit alle macht door mechanische armen wordt gerukt en getrokken. Ocharm. De behandeling gaat de fietsliefhebber aan het hart. Maar de lasnaden wijken geen millimeter. Ongehavend wordt het frame uit de hydraulische pijnbank gehaald en van de elektronische duimschroeven ontdaan. De fietser kan er straks van op aan dat hij gezeten op een stevig frame door de wereld toert. senhandelaar aan een computer worden gekoppeld om eventuele storingen 'uit te lezen'. Het kan een uniek beeld opleveren: de uiterst klassieke Toer Populair verbon den met een pc. MODERN EN CONSERVATIEF Komt dit allemaal nogal nostalgisch over, de bezoeker moet opnieuw snel switchen als hij langs de 'martelkamer' en de spuiterij dieper in de bedrijfshallen doordringt. Moderne machines met beeldschermen voeren gedwee de opdrachten uit. Sterker nog komt een gevoel van moderniteit en bij-de-tijdsheid naar voren bij de onderde len waarmee de fietsen in rap tempo wor den opgetuigd. Zoals een nieuw type kop lamp of het verstelbare stuur waarop Gazelle patent heeft. De naafdynamo, daar was Gazelle ook als eerste mee. Deze fiet senmaker onderscheidt zich onder meer van de collega's door steeds met innovatie ve onderdelen op de proppen te komen. En dat ontstaat allemaal achter een gevel uit 1902. Hiermee drukt Gazelle, wellicht onbe wust, de typische eigenheid van fietsen en de fietser uit. Een fiets is een van de beste uitvindingen ooit gedaan. Sinds de uitvinding is aan het oorspronkelijke concept nauwelijks iets ver anderd. De fietser die over het algemeen conservatief is, zit niet op revolutionaire veranderingen te wachten. Waar hij voor kiest is uit te drukken met de Nederlandse tegeltjeswijsheid 'rustig aan, dan breekt het lijntje.niet'. Dus veranderingen langs de weg der geleidelijkheid. Bij Gazelle wordt hij op zijn wenken bediend, al lijkt nu dan toch de revolutie voor de deur te staan. ELEKTRISCHE BEKRACHTIGING De elektrische fietsen zijn ook gewoon zon der hulpmotortje te gebruiken. Daar wreekt zich het extra gewicht van accu, motor en bedrading. Vanaf stilstand neemt de bekrachtiging langzaam toe, om bij 16 kilo meter per uur op het maximum te zitten. Daarna neemt het steuntje in de rug af om bij 25 kilometer per uur helemaal weg te vallen. Een fiets die harder gaat valt onder andere wetgeving. De Gazelles hebben een paar opvallende slimmigheidjes, zoals de mogelijkheid de demontabele accu door middel van de 12 volt-aansluiting in de auto FIETSERSGEMAK Het effect van de trapbekrachtiging is een fenomenale gewaarwording, al moet je als fietser met ervaringen als mountainbiker, toerfietser en met name als lange afstands- fietser wel een lichte gêne overwinnen. Ben ik niet te jong voor een fiets met trapbe krachtiging? Word ik aangezien voor een ouwe vent? Maar het gemak dient de opportunistische fietser en al snel wen je aan de geneugten van een 'fiets met trap bekrachtiging'. Je leert het geheim kennen van de fietsers die met een schijnbaar gro ter gemak dan de gewone fiets de pedalen rond laat draaien. Iedereen die fietst móét wel een keer een en al verbazing zijn geweest als hij door een dame op leeftijd tegen de wind in gracieus en zonder noe- menswaardige inspanningen voorbij wordt gefietst. Ze vliegt! Hoe is het mogelijk?

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2008 | | pagina 7