BAJA Entertainment® komt terug met een nieuwe show!! Verkoop in de bibliotheken buro76@planet.nl RONDOM DE KERK IJ; jaar kerkgebouw Oön ïl Grote eindejaarsverkoop van afgeschreven bibli otheekmaterialen Elke week krijgen de bibliotheken in Oisterwijk en Moergestel nieuwe boeken in huis. Door het jaar heen worden boeken, tijdschriften enz. afgeschreven. Enerzijds omdat ze licht verou derd zijn en vervangen worden door nieuwe exemplaren maar ook omdat ze niet voldoen de worden uitgeleend. Wij bieden u deze mate rialen aan voor zachte prijsjes. Wellicht is er iets voor u bij... Sla uw slag op donderdag 20 december in Tiliandervan 13.30 tot 17.30 uur en op vrijdag 21 december in de foyer in Den Boogaard van 13.30 tot 19.30 uur. Tot ziens!! Vanaf 1 januari 2008 is Bibliotheek Moergestel op vrijdag al om 14.00 uur geopend, dus van 14.00 tot 20.00 uur kunt u terecht voor lenen en lezen... PMMCWÏ $T. HET ORGEL IN DE PAROCHIEKERK VAN ST. JANS ONTHOOFDING. Nadat het even stil leek te worden rondom het roemruchtige trio BAJA Entertainment® komen zij 23 december met een compleet nieuw programma voor de dag. Ondanks veel interesse uit binnen- en buiten land heeft manager Hans de Brouwer alles in het werk gesteld deze entertainers pur sang voor het Moergestelse uitgaansleven weten te behouden. ‘Ik noem geen bedragen, maar u zult begrijpen dat we als Café de Brouwer alles uit de kast hebben moeten halen om artiesten van zulk formaat binnen te kunnen houden. Vooral in China en Amerika zijn de jongens erg populair, maar voorlopig hebben wij ze onder contract! liet een trotse de Brouwer via een kort persbericht weten. In navolging op de sensationele BAJA-Awards- Night van vorig jaar vallen ook dit jaar weer ver schillende Moergestelnaren in de prijzen. Bart Claassen, Jan van de Pas en Bart van Baardwijk hebben zich dit jaar als doel gesteld met name het Moergestels verenigingsleven in het zon netje te zetten en daar zijn verschillende inte ressante categorieën uit voortgekomen. Zo is er een BAJA-Award voor het beste Hofhou- dingslid, maar ook de beste vriendengroep valt in de prijzen. Ook wordt de beste performer van 2007 beloond met een schitterende blijk van waardering. De sportploeg van het jaar is na een (GV de Borrelaers) 14 Piet Moorman (CV de Dors(t)vlegels) 32%; Eric Bogaers (CV de Durdraaiers) 14 Hans Persoons (CV de Zevertoeten) 18%; Ralf de Wit (CV de Pierewaaiers) 12 Arie-Jan de Jong (CV de Nauwdauwers) 10 Vriendengroep van het Jaar: CV Ver Weg 12%; De Brugzeikers 14 Zoetsappig 23 Coen Vos 2 Brouwer Jr 20 Zatte Mongoleclub 11%; Eenpotnat 18%. Performer van het Jaar: Paul de Leeuw 3 René Oerlemans 28 Frank Bertens 23 Gerard Joling 7,5 Will Bakx-Habraken 32,5 Jeroen van der Boom 6 Sportploeg van het Jaar: Kaartclub ‘de Harde Heer’ 27 Dames Roef Softbal 18 Audacia Dames 1 16 Jeu de Boulesclub ‘Ons Genoegen’ 20 HOCO dames 16%; Dames Roef Handbal 13 De Oeuvre-prijs wordt op de avond zelf bekend gemaakt. uitgebreide enquête nog steeds erg populair onder de Moergestelse bevolking, vandaar dat deze niet uit het programma geschrapt is. Interessant is ook de Oeuvre-prijs, waar iemands volledige staat van dienst wordt gewaardeerd met de hoogste onderscheiding die de Moergestelse horeca rijk is. Onderaan dit arti kel heeft opiniepijler Maurice de Bont een opsomming gemaakt van de categorieën en de tussentijdse peilingen procentueel weergegeven. Houdt deze dus in de gaten als je bij de geno mineerden hoort! De BAJA-Award-Night 2007 zal, behalve het uitreiken van de BAJA-awards, ook bestaan uit verschillende spetterende optredens van regio naal bekende artiesten, de ongekend populai re BAJA-movie en een buitengewoon gezelli ge sfeer voor jong en oud. De deuren van Café de Brouwer zijn op zondag 23 december om 20.30 uur geopend voor iedereen die een keer wil genieten van topentertainment met een knipoog. De entree is uiteraard gratis. De genomineerden voor de categorieën zijn (met tussen haakjes het pelingspercentage): Hofhoudingslid van het jaar: Jurgen Snelders ’MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 12 DECEMBER 2007 PAGINA 9 I 75 Hoofdmanuaal ir' koppeling, tremulant H.F. E-mailadres 'Moergestel Nieuws' Indien men wil zoeken naar de geschiedenis van het orgel in onze kerk moet er soms op merkwaar dige plaatsen worden gezocht. Zo is wel bekend dat de kerk in 1811 weer in katholieke handen 8vt 16vt 8vt 4vt 4vt 2vt 1vt 8vt Positief Holpijp Fluit Fluit bas Siflet disc Picolo Harmonica b/d 8vt 8vt 4vt 4vt 2vt 8vt nog enig onderhoud aan eigen instrumenten ver richt. Met name het voorstel van Vermeulen om pij pen uit het oude orgel te willen gebruiken, is een reden voor veel gedoe. Men was er in die tijd niet aan gewend oude pijpen opnieuw in een concept in te passen en te herintoneren. In deze interessan te briefwisseling is duidelijk te merken dat van een echte orgeldeskundige geen sprake is. Onder deze titel wordt wel een beroep gedaan op prof. Smeyers, maar ook zijn uitspraken zijn discutabel. Uiteindelijk gaat de opdracht toch naar de fa. Vermeulen, waarbij zelfs de Bisschop van Den Bosch om advies werd gevraagd, en deze zich ook voor de fa. Vermeulen uitsprak. Het is interes sant te zien hoe de brieven van Smits geschreven zijn met een kroontjespen, terwijl die van Vermeu len merendeels getypt zijn. 8vt (nieuw) 8vt (nieuw) 4vt (oud) 2vt (oud) Holpijp 8vt Gemshoorn 8vt Prestant 4vt Roerfluit 4vt Octaaf 2vt Scherp 3st Kromhoorn 8vt Pedaal Subbas 16vt Prestant 8vt Gedekt 8vt Octaaf 4vt kwam na een aantal jaren door de protestanten te zijn gebruikt. Wat er toen in de kerk stond, is niet duidelijk, met name of er toen al een orgel was. Echter, in het “Aardrijkskundig Woordenboek der Nederlanden” van 1846 meldt een zekere A.J.v.d. Aa dat in de kerk van Moergestel geen instrument aanwezig was. Het eerste orgel wat dus in de kerk kwam, was het instrument wat door de orgelmaker F.C.Smits te Reek in 1850 werd opgeleverd. Dit orgel was een instrument met twee manualen en een aangehangen pedaal, dwz. dat het pedaal geen eigen register had, maar dat via het- pedaal de toetsen van het hoofdwerk werden bespeeld. Waar dit orgel gestaan heeft, is niet direct duidelijk. Als men in de entree onder de toren staat, is het houten plafond niet uit de tijd dat de toren gebouwd werd. Aanvankelijk liep de ingang boven door tot aan het gewelf dat zichtbaar is op de orgelzolder. Het fraaie glas in lood met de Heilige Cecilia was toen in de hal zichtbaar. Mogelijk is met de plaatsing van het orgel ook het eerste koor geconstrueerd, hetgeen met de Neogothische bal ken kan kloppen. Op bijgevoegde tekening is het front als schets te zien, met de speeltafel links onder de meest linkse boog, dus onder het orgel. Het front vertoonde drie half ronde torens en twee rechte tussenvelden met een naar de buitenzijde schuin oplopende labialijn Uit de offerte van Vermeulen blijkt dat het orgel gebouwd zal worden volgens het zgn."rein pneu matische systeem” Dwz. dat de toets via een soort luchtdruk systeem in verbinding staat met de pijpen, waardoor er enige vertraging is tussen het moment van indrukken van de toets en het spreken van de betreffende pijp. Dit in tegenstelling tot het zgn. “mechanisch systeem” waarbij de toets recht streeks in verbinding staat met de pijp, en de toon klinkt op het moment dat de toets wordt ingedrukt. Het orgel zou worden opgesteld in twee kassen op vrij hoge poten, gesitueerd aan beide zijden van het Cecilia-raam. De speeltafel stond in het mid den op een verhoog, zodat de organist zicht had op het altaar. Het koor zelf stak toen nog niet bui ten de toren uit zoals te zien is op een foto die gemaakt is na de sloop van de oude kerk, die ach terop het boekje over de toren staat van april 2000. De dispositie van dit instrument was als volgt; Orgels met een overeenkomstige samenstelling vindt men nog veel rond de stad Leipzig waar Bach zijn adviezen gaf. De plaatsing van het orgel kende wel enige problemen. Allereerst moest het koor worden vergroot door het uit te bouwen naar de kerk, omdat het orgel in de nis van de toren was gepland, en het zangkoor dus geen plaats meer zou hebben. Daarna bleek dat men de maat bin nen de nis één meter te royaal had opgegeven, zodat de plaatsing van het instrument in de proble men kwam. Dit werd opgelost door alles één meter smaller te maken en de pijpopstelling te wijzigen. Het gevolg is dat met name het stemmen van de pijpen van het pedaal lastig is door gebrek aan bewegingsruimte binnen de orgelkas. Het is uiter aard jammer dat door deze plaatsing het fraaie Cecilia-raam uit het zicht is verdwenen. Bovendien heeft de plaatsing binnen de torennis tot gevolg dat de uitstraling van het orgelgeluid niet optimaal is. Het orgel werd ingespeeld op 17 september 1961, na te zijn ingezegend door pastoor Van den Bogaard. Deze had ook bij de collectes voor het nieuwe orgel de uispraak gedaan: “laat uw dubbel tje een kwartje zijn, en bespaar ons uw centen”. Bij de inspeling speelde Janus v.d. Wouw als opening een Prelude en Fuga in d klein van Bach, was er een plechtig Lof met het koor o.l.v. M. Ceulemans, en werd er nog gespeeld door kapelaan Baren- brug en Hub. Houët. In 1980 is dit instrument grondig schoongemaakt, door alle pijpen van de lade te verwijderen en een voor een onder handen te nemen, de windlade stofvrij te maken, en de pulpeten, de afdichting, te vernieuwen. Tevens werd toen de intonatie van de pijpen herzien, wat inhield dat deze Barok werd, waar die oorspronkelijk nog Romantisch was. Tevens werd op advies van Jaap Hillen, organist van de Grote Kerk te Breda, de Sesquialter naar het positief verplaatst, en de Quint vervangen door een Nasard 2 2/3 en geplaatst op het hoofdmanu aal. De herintonatie is uitgevoerd door Frans Vermeulen, de laatste die de firma leidde. Hij heeft als laatste daad nog de registerknoppen door fraaie houten exemplaren vervangen. De firma is thans overgenomen door Flentrop orgelbouw in Zaandam, waar ook het onderhoud van ons orgel is ondergebracht. Uit deze opgave blijkt dat er niet drie, maar zes oude registers zouden worden hergebruikt. In de verdere beschrijving staat o.a. vermeld dat het toetsbeleg uit imitatie-ivoor zou bestaan, ook hier over zegt pastoor Jansen dit niet vertrouwd te vin den, zoals hij ook twijfelt aan het gebruik van oude pijpen. Ook de vermelding dat de oude kassen zuilen worden gebruikt, vindt pastoor Jansen niets, hij wil echte eikenhouten kassen. Al met al loopt de prijs aardig op, maar hij krijgt wel zijn zin, zelfs een garantie van twintig jaar op de hergebruikte pijpen. Dit laatste overigens op advies van prof. Smeyers, zelf had hij al tien jaar garantie voorgesteld. Uiteindelijk kostte het orgel fl. 5750,-het werd op 19 Febr. 1926 door prof. Smeyers onderzocht. In een brief van Smeyers aan Vermeulen van 20 februari spreekt hij zijn lof uit over de oude pijpen, vindt dat het orgel wat luid geïntoneerd is, en dat soms de intonatie niet gelijkmatig is. Al met al is hij redelijk tevreden. Dit orgel heeft dienst gedaan tot de jaren zestig van de vorige eeuw. Het stond er dus ook toen de oude kerk werd afgebroken in de jaren dertig. Het orgel is toen gedemonteerd en daarna in de nieuwe kerk weer opgebouwd. Of er toen wijzigingen zijn aangebracht, is niet bekend. Redactie: Ton van Elsdingen NX Hans Festen Jo van Os H Ireen Stieqer Ad Wolfs 11 Paul Dijckmans rgestel.nl www.kerk-in-oisterwijk.nl In 1959 ontstaat er behoefte aan een nieuw orgel, mede onder invloed van de zgn.”orgelbeweging” die terugwilde naar het orgel uit de tijd van Bach. Ook kapelaan Barenbrug, toen nog in Moergestel, was een groot pleitbezorger voor het huidige orgel en heeft het.ook mee ingespeeld, al was hij inmid dels kapelaan in Vught. Er werd toen ook een orgeldeskundige bij de bouw betrokken in de per soon van dhr. Hub. Houët, organist en orgeldo- cent, bekend als "organistenmaker”. De bouw van het orgel werd aan de Gebr. Vermeulen te Weert gegund. Het orgel werd geleverd voor de prijs van fl. 2700.- waarvan de laatste termijn in januari 1853 werd vol daan. In het rekeningenboek van de parochie van 1850 vinden we behalve betalingen aan Smits orgelbouw, in april ook een bedrag van fl. 15.-, te betalen aan Jan van Rooy, voor het luiden van de klok en “het trappen van den orgel”. Dit was een jaarvergoeding. Hieruit blijkt dat het orgel toen nog geen elektrische voorziening had. Het was een mechanisch instrument, zoals alle orgels van Smits in die periode, en om het te kunnen bespelen, moest een “orgeltrapper" zorgen dat er lucht in de balgen kwam, zgn. orgelwind. In 1880 werd het kerkgebouw gerestaureerd, in welke tijd ook het orgel onderhanden werd geno men. Dit werd gedaan door een zekere Vingerhoets, knecht van Van Hirtum. De dispositie werd gewijzigd zonder dat daarover iets bekend is. Tevens werd het orgel verplaatst, en wel in de nis van de toren tegen de westelijke muur. Daarna is er door, zoals Smits in een van zijn brieven opmerkt, door een nog grotere “dilettant” aan het orgel gewerkt, waarna in 1897 nog een kleine her stelling aan het orgel is verricht door de fa. Smits voor fl. 180.-. Ook in 1912 is de fa. Smits door pas toor van Ryckevorsel gevraagd naar het orgel te kijken, maar die had er kennelijk toch niet veel ver trouwen in daar de pastoor verdere bemoeienis door Smits afwees. Hij had van de Zusters een groot harmonium gekregen. Smits heeft toen wel terloops enige “geniepige storingen” verholpen, maar vond het orgel zelf geheel intact In 1922 komt het moment dat er toch behoefte is aan een nieuw orgel. Er worden kennelijk meerde re offertes gevraagd, o.a. aan de fa. Vermeulen te Weert, een Oostenrijkse orgelbouwer met de naam Cecilia, en ook aan de fa. Smits. Met deze laatste ontspint zich een uitgebreide briefwisseling, waar bij Smits aanvoert dat het bestaande orgel is ver minkt, dat er in die tijd door de concurrentie geen orgel voor een redelijke prijs kan worden geleverd zonder verlies. De werkelijkheid lijkt echter te zijn dat de fa. Smits aan het einde van haar bestaan is; in 1925 houdt de orgelbouw op. Er wordt alleen Octaaf 2vt (oud) Picolo 2vt (oud) Mixtuur 2/3/4 (nieuw) Basson-Hobo 8vt (nieuw) Trompet 8vt (nieuw) Pedaal Subbas 16vt transmissie van de Bourdon 16vt De dispositie was toen als volgt: Hoofdmanuaal Positief (in zwelkast) Prestant 8vt Roerfluit 8vt "Octaaf 4vt Fluit 4vt Octaaf 2vt Sesquialter 2st Quint 1 1/3vt Mixtuur 3-4st Trompet 8vt De dispositie was als volgt: Manuaal Prestant Bourdon b/d Holpijp Prestant Fluit Octaaf Flageolet Trompet b/d Bourdon (Rute harmoniek) (nieuw) Fluit 2vt (oud) Picolo Bovenmanuaal (evt. in crecendokast) Bourdon 16vt(oud) Viool Prestant 8vt (nieuw) Prestant 8vt (nieuw) Holpijp 8vt (oud) Gamba 8vt (nieuw) Aeoline.Salicionaal of Dolce 8vt (oud) Vox Celeste

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2007 | | pagina 9