1 RONDOM DE KERK 00 n DE ZEVEN WERKEN VAN BARMHARTIGHEID (4) DE ZIEKEN BEZOEKEN 'PftROCMf Si j/mow/mpm DE DODEN BEGRAVEN O UW MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 7 NOVEMBER 2007 PAGINA 10 TvE Wij nodigen u van harte uit om deze avond aanwezig te zijn. In het kader van het 75 jarig bestaan van de parochiekerk, met als thema: “De zeven wer ken van barmhartigheid'1, worden er vier thema-avonden georganiseerd. De vierde en laatste avond zal gaan over de werken: zie ken bezoeken - doden begraven. Thema-avond: Zieken bezoeken - Doden begraven Spreker: Marinus van den Berg, verpleeg huispastor Datum: woensdag 7 november 2007 Plaats: aula Zorgcentrum Stanislaus, Kloosterdreef 3, 5066 AA Moergestel Programma: 19.30 uur - 20.00 uur ontvangst met koffie en thee 20.00 uur - 20.15 welkom door Will Pellis, voorzitter parochiebestuur 20.15 uur - 21.00 uur lezing door Marinus van den Berg 21.00 uur - 21.15 uur pauze 21.15 uur - 22.00 uur informeel samen zijn, discussie, mogelijkheid tot het stellen van vragen Inleiding op thema: De zorg voor ongeneeslijk zieken en sterven den is palliatieve zorg gaan heten. Er komen steeds meer hospices en eenheden palliatieve zorg in verpleeg- en verzorgings huizen. Vrijwilligers Terminale Palliatieve Zorg (VTPZ) zijn er voor ernstig zieken en hun naasten om thuis te kunnen sterven. In het woord palliatief zit het woord pallium en ver wijst naar de mantel die Martinus deelde met een kwetsbaar mens. Het gaat om verlichten van pijn en lijden. De warme en persoonlijke zorg wordt ook meer en meer gewenst als het gaat om de uit vaartzorg. Rituelen moeten ruimte bieden voor het persoonlijke. Er is een nieuwe dis cussie gekomen over de vraag: van en voor wie is de uitvaart. Het zijn de eigentijdse accenten bij de oude werken van barmhartigheid: zieken bezoeken en doden begraven die deze avond centraal zullen staan. Marinus van den Berg is verpleeghuispastor en publiceerde over palliatieve zorg en rouw o.m. in “Voor de laatste tijd",“Voorbij het einde”,“Door je verdriet heen groeien” en “Verdriet dat niet verdwijnt”. Hij werkt momen teel in het verpleeghuis Antonius IJsselmonde te Rotterdam. Zo bestaan in elke gemeenschap en in elke parochie, ook in de onze, groepen die zich inzetten voor de zieke medemens. Denk bij voorbeeld, naast de professionele hulp, eens aan de Zonnebloem, die verspreid over het land, 1500 afdelingen heeft, die zich bezig houden met het verlichten van de ziekte voor duizenden zieken en bejaarden. Denk aan de parochiële zieken(bezoek)groe- pen die belangrijk werk verrichten bij het bezoeken van zieken, het bezorgen van een bloemetje en het aangaan van een gesprek, waardoor zieken zich niet alleen voelen in hun ziekte. Denk aan mensen die zich bezighou den met het bege leiden van zieken die op pelgrimstocht gaan naar een bede vaartsplaats. En denk tenslotte aan al die naamloze hulpvaardige men sen die, ongezien, maar met veel warm te, zich inzetten voor de zieke naaste in de straat, de wijk. Al deze vrijwilligers verrichten hun taak geheel belangeloos, uit solidariteit met de zieken, vaak vanuit een diep geloof. lend ze ook kunnen zijn, gaan uit van een diep geworteld beséf dat het belangrijk is om respectvol om te gaan met de overledene. Naast de zorg voor een passende uitvaart of crematie, uit die zorg voor de stervende en de overledene zich in pastorale en diacona le zorg, óók met betrekking tot de nabestaan den, de rouwenden. Pastoraal zijn de vragen die het sterven en de dood oproepen met betrekking tot geloof en zingeving. Stervensbegeleiding is een belang rijke pastorale taak. Niet alleen pastores hou den zich bezig met die pastorale zorg, vrij willigers in de parochie begeven zich ook op dit terrein. Denk bijvoorbeeld aan het werk van een parochiële rouwverwerkingsgroep. Ook aan het werk van de avondwakegroepen zit een pastorale kant. De diaconale zorg uit zich in meer concrete hulp en zorg, praktisch, emotioneel en soms ook financieel. Die zorg is gericht op ver zachten, samen dragen en het oplossen van noden. Vaak zijn de grenzen tussen pastorale en dia conale zorg moeilijk te trekken. Ze lopen in elkaar over of overlappen elkaar. Een en ander laat zien hoe belangrijk de zorg voor stervenden en overledenen is in onze maatschappij. Niet weglopen voor pijn, angst, woede, lijden en dood. Daarmee draag je bij aan de kwaliteit van leven van stervenden én rouwenden en geef je tegelijkertijd vorm aan je eigen kwaliteit van leven. Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger Ad Wolfs Paul Dijckmans VERANDERINGEN Ziekte kan in iemands leven ingrijpende ver anderingen met zich meebrengen. Wanneer de ziekte zodanig is (verlamming, vérgaan de dementie) dat de zieke niet meer thuis te verplegen is, zal overbrenging nodig zijn naar een verzorgingshuis, een verpleeghuis of een hospitium. Dat betekent niet alleen een enorme omslag in het leven van de zieke, maar ook in het leven van degenen die de zieke tot die tijd hebben verzorgd. Mantelzorg kan ver gaan, maar eist ook vaak veel van de betreffende mantelzor- ger, zoveel zelfs, dat die zorg niet altijd kan worden voortgezet, omdat de mantelzorger er dan zelf onderdoor dreigt te gaan. BETAALBAARHEID Het zorgstelsel in ons land is de laatste jaren onderwerp (geweest) van veel discussies. De betaalbaarheid voor nu en in de toekomst staat op het spel. De kosten van medische ondersteuning en voor de medische techno logie van de ziekenhuizen en andere medi sche instellingen stijgen dramatisch. Een en ander is mede het gevolg van de toenemen de vergrijzing van de populatie. Dat brengt naast de vraag naar de betaalbaar heid ook de vraag naar de mate waarin je zorg moet en kunt aanbieden. Moet je alles aan bieden wat kan? Wie betaalt de zorg? Wat is de taak van de overheid? Hoever gaat de taak van de verzekering? Hoe zit het met de opleiding van artsen en verplegenden? Moet de rol van de mantelzorger en de vrijwilliger worden uitgebreid? EINDIGHEID In onze maatschappij is lange tijd hoofdza kelijk aandacht geweest voor de steeds meer toenemende mogelijkheid om ziekten te gene zen. Daardoor was er minder aandacht voor mensen bij wie dit niet meer mogelijk was: chronisch zieken, gehandicapten, hoogbejaar den, stervenden. Wanneer iemand overleed, was dat een zaak van de uitvaartonderneming. Geleidelijk echter is er weer meer aandacht gekomen voor de kwetsbaarheid en eindig heid van elke mens. De zorg voor stervenden nam weer toe. De omgang met de dood kreeg weer een grotere plaats in onze samenleving. Dat uit zich in de manier waarop wij tegen woordig (weer) omgaan met de stervende en dode medemens. Mensen worden weer vaker thuis opgebaard, de nabestaanden hebben weer een belangrijke stem bij de wijze van afscheid nemen en er zijn talloze rituelen ont staan rondom een begrafenis. Dood en kwets baarheid horen nu eenmaal ook bij het leven: een belangrijk motief om stervenden en rou wenden bij te staan. ZORG Elke cultuur en elke godsdienst kent zijn eigen begrafenisrituelen. Al die rituelen, hoe verschil- AVONDWAKE Vrijwilligers van een avondwakegroep hebben een belangrijke taak in een parochie. Ze zijn bezig op velerlei terreinen: pastoraal, diaco naal, liturgisch en gemeenschapvormend. Vroeger was de avondwake een burenplicht: na een overlijden kwamen de buren samen om gezamenlijk de dode te begeleiden in gebed en praktische zorg.. In bepaalde delen van ons land bestaat deze burenplicht nog steeds. Elders is (een gedeelte van) dit werk overgenomen door de avondwakegroepen. De leden van de groep gaan op bezoek bij de nabestaanden van de overledene, brengen troost, maar lui steren vooral. Daarna bieden zij de mogelijk heid tot het houden van een liturgische bijeen komst, waarin de nabestaanden zelf een grote rol kunnen vervullen wanneer zij dat wensen. Ze bieden teksten, bijbellezingen en muziek. De leden van een avondwakegroep bieden op deze wijze niet alleen pastorale en diaco nale hulp aan de nabestaanden, hun werk is ook van betekenis voor hen zelf. Een van de leden van de Moergestelse avondwakegroep verwoordt dat aldus: “Ik ben gaandeweg anders gaan aankijken tegen de dood. De dood hoort bij het leven. Als je jong bent raakt de dood je niet zo. Ouder wordend wordt de dood “gewoon”, je raakt vertrouwd met de gevoelens van mensen die de dood in eigen kring meemaken. Dat resulteert in een inten sief gesprek, soms heel persoonlijk, en in een gedegen voorbereiding bij het schrijven van het “in memoriam”. Dat doe je niet in een verloren halfuurtje. Het gaat over afscheid nemen en dat raakt me diep.” GEMEENSCHAP Hoezeer de dood van een medemens onder werp van pastorale, diaconale en praktische zorg is in een gemeenschap, kunnen we zien in de vele groeperingen die met deze zorg bezig zijn. Naast de uitvaartonderneming, de pastores, de rouwverwerkingsgroep en de avondwakegroep, die bovenstaand al zijn genoemd, zijn rondom de stervende en de overledene ook actief: - de zieken(bezoek)groep; - de acolieten voor de uitvaart; - de begraafplaatsbeheerder en de begraaf plaatsadministratie; - de kerkhofwerkers en de grafdelver; - de versiergroep; - de koren. AANDACHT In de media wordt de laatste tijd veel aandacht besteed aan ziekte, ziektebestrijding en -preventie en medische problemen, soms wel zoveel dat mensen er zich weer voor gaan afsluiten. Dat is uiteraard niet de bedoeling, want de zieke mens moet aandacht houden. Dan wordt duidelijk dat onze maatschappij in de praktijk eigenlijk niet zo is ingesteld op men sen met een handicap. Dat zien we bijvoor beeld aan de niet altijd optimale vorm van toe gankelijkheid van straten, gebouwen (scho len, theaters, kerken) voor mensen die gebruik moeten maken van rolstoelen. Denk ook aan de arbeidsmarkt die niet altijd op mensen met een handicap of met weinig energie is ingespeeld (rolstoelers, mensen met gehoor- of gezichtsproblemen, met rugklachten of ME). Zieken bezoeken - doden begraven Wanneer je ernstig ziek wordt, staat je hele leven op z'n kop. Wat je eerst allemaal kon, dat kun je nu niet meer, of met heel veel moei te. Je gaat onder ogen zien dat je kwetsbaar bent, dat je moet gaan leven met een handi cap, dat je misschien nog maar heel weinig perspectief hebt. Je moet je gaan afvragen hoe je met deze situatie moet omgaan, hoe je staat ten opzichte van God en je geloof in God. Naast de lichamelijke ongemakken die een (ernstige) ziekte met zich meebrengt, zijn zulke overwegingen extra belastend. TABOE Aan sommige ziekten hangt bovendien nog eens een taboe of stigma. Denk bijvoorbeeld aan AIDS, dat heel lang, en soms nog steeds, gekoppeld werd en wordt aan een bepaald gedrag. Denk ook aan ME (het chronisch vermoeid heidssyndroom) of aan bepaalde soorten van depressie, die vaak niet begrepen worden en waarvan de lijders vaak worden beschouwd als aanstellers “het zal wel tus sen de oren zitten”). Ook wanneer je een maal in het psychiatrische circuit bent beland, wordt vaak gedacht: “eens gek, altijd gek”. UITNODIGEN De dood is een uitnodiging om het leven te beschouwen. Allereerst het leven van de over ledene zelf. Hoe was hij/zij? Hoe was hij wer kelijk, in zijn eigenheid, zonder vooroordelen en niet bezien door de bril van de niet-oplet- tende beschouwer? Pas wanneer we die bril, dat vooroordeel opzijschuiven, doen we recht aan de dode, met alle respect voor deze mens, geschapen naar Gods beeld. Maar het overlijden van een medemens brengt ons er ook toe ons eigen leven weer opnieuw te beschouwen, soms op confronterende wijze. We worden uitgenodigd om naar ons zelf te kijken en ons af te vragen: “wie ben ik?” en “waar ga ik voor in dit leven?’ Elke ster vende confronteert ons met onze eigen kwets baarheid en onze eigen dood te zijner tijd. Het begraven van de doden en alles wat daarmee samenhangt, hoorde van oudsher niet thuis in het rijtje van de Werken van Barmhartigheid, zoals verwoord in Mattheus 25. In de christelijke traditie heeft men het begraven van de doden later toch opgeno men als zevende werk van barmhartigheid. Het verzorgen, uitgeleide doen en begraven van de dode en het begeleiden van de nabe staanden wordt met grote aandacht en lief de verricht, niet alleen in onze christelijke cul tuur, maar evenzeer in alle andere culturen. VRIJWILLIGERSWERK Met betrekking tot die vrijwilligers: er wordt in ons land erg veel tijd gestoken in vrijwilligers werk in de ziekenzorg. Je kunt je daarbij afvra gen waarom vrijwilligers dit soort werk doen. Wanneer het gaat om familieleden is die vraag vrij gemakkelijk te beantwoorden: de zieke hoort bij jou; hij/zij heeft jou vroeger verzorgd, nu doe je het hem/haar. Wanneer het gaat om zieken uit de kring van een gemeenschap, een parochie, ligt de zaak iets ingewikkelder, maar is toch nog steeds heel logisch: je deelt met elkaar de zorg voor mensen met wie je een gemeenschap vormt, je steunt elkaar in moei lijke tijden. www.parochiemoergestel.nl www.kerk-in-oisterwijk.nl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2007 | | pagina 10