r 1 I RONDOM DE KERK 88 00 ■Ij 'PftROCM EEN GREEP UIT 75 JAAR KATHOLIEK LEVEN IN MOERGESTEL TWtoeME ST JfiKOMWOrtW/C PAGINA 9 MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 3 OKTOBER 2007 AW naar het missiekruis achter in de kerk. De ‘staanders’ hadden de kerk al verlaten met ‘het laatste kruisje’ en stonden rokend op straat of voor de winkel van Sjaak van Hulten - de duivenmelkers, boeren en werklui in afzonder lijke groepen. De duivenmelkers bleven in de zomer vaak maar kort, want hun vogels kon den terugkeren van St. Vincent. Velen ston den nog te luisteren naar de dorpsomroeper, Joaneke Doamen, maar hielden er niet veel meer aan over dan: “hoort zegt het voort" op het eind. We waren een blije kerk, al bedrukte het som migen dat ze om half drie nog naar het H. Lof moesten. Ze hadden ook naar twee missen kunnen gaan! We knielden als de priester langs kwam om Ons Heer naar de zieken te brengen en we groetten mijnheer pastoor als hij, (ook zonder Ons Heer) langs kwam, anders werden we teruggeroepen, maar we waren een blije kerk. We gingen.drie avonden lang naar ‘de bid- derij’ als iemand uit de straat was overleden om de rozenkrans te gaan bidden, nadat eerst een ‘steentje’ of het ‘strooike’ voor het huis was gelegd. De buurt droeg zelf de dode. In de eerste klas kregen de jongens les uit ‘de Kleine Catechismus’ ter voorbereiding op de Eerste H. Communie - dat deed pastoor Janssen zelf. In de meisjesschool nam de kapelaan dat voor zijn rekening. Later werd in de klas de Grote Catechismus besproken. Hiervan moesten thuis de vragen en antwoor den van buiten geleerd worden..De Broeders en Zusters overhoorden ons en er werd een punt voor gegeven, zichtbaar op het rapport. Als de resultaten erg goed waren resulteer de dat in een prentje of een missaal bij de Plechtige H. Communie. Maar daarvóór had den we al het vormsel uit handen van de bis- schop ontvangen en het scapulier, waardoor we ‘soldaat van Christus’ waren geworden. We gingen elke morgen naar de mis van zeven of acht uur; de jongens in het najaar meestal naar de vroegmis omdat de weg erheen dan nog noten en kastanjes oplever de. Ook het misbezoek kwam op het rapport; zo maakten de jongens van de nood een deugd. We baden voor en na elke maaltijd, al was het soms met een onbestemd kruisteken, waar van moeder onmiddellijk opmerkte dat er in huis geen vliegen zaten. We baden op de knieën ons avondgebed - voor het morgen gebed was de tijd meestal te kort. We waren een beetje vergroeid met het geluid van de klokken dat ons opriep voor elke mis, het veertigurengebed, de paasplechtigheden, de eerste Vrijdag van de Maand, rouwen, trouwen en feesten. De Broeders en Zusters onderwezen ons, bereidden ons voor op hoogtijdagen als Eerste H. Communie, Vormsel, Plechtige H. Communie, huwelijk en dood. Zelfs onze oude dagopvang lag soms in hun handen. We voelden ons veilig, want zelfs als we ons vergaloppeerd hadden was er de biecht om ons weer op te nemen in de blije kerk van die dagen. De dorpspraat mocht dan hoogtij vieren, we wisten immers alles van elkaar, maar als verlies en verdriet toesloegen stonden we klaar voor elkaar. We voelden ons nog geen mantelzorger als we de opdracht van moeder uitvoerden boodschap pen te gaan doen voor de buurvrouw die slecht ter been was. Een greep uit de vele mededelingen vanaf de preekstoel typeren de sfeer en de ontwik keling in de jaren na de oorlog tot 1970. '1947. Na de laatste mis bijeenkomst van de Jonge Boeren en de Kajotters in 'De Vereniging' voor bespreking collecte voor de Katholieke Universiteit. Deze week van negen tot twee uur kinderen aangeven voor het nieuwe schooljaar. Trouwboekje meebrengen! De slachtmaand staat voor de deur. Gelieve hierin ook te denken aan het onderhoud van uw kerkelijke leiders. De Vincentiusvereniging van Heemstede nodigt 25 kinderen tussen 6 en 12 jaar uit om een week bij particulieren in Heemstede te komen logeren. Opgeven bij Jan Jonkers. In de jongensschool zal een Sociale Cursus worden gegeven. Woensdag is er een recollecte-avond voor KAB-leden. Bijeenkomst van alle zelatricen t.w. van Voortplanting des Geloofs, Kindsheid, Retraitepenning, St. Pieterspenning, O.L.V. van Altijddurende Bijstand, St. Ermelindis en Apostolaat des gebeds. (Noot: Er volgt nog een aparte publicatie over de ‘Broeder schappen’). 1949. Mgr Mutsaers komt de nieuwe klokken wijden. Bruidjes halen Mgr. af en begeleiden hem naar de pastorie. Wil iedereen langs de aankomstroute de vlag uitsteken? Komende weken wordt het communicanten- geld opgehaald. 2 februari. Maria Lichtmis. Voor jonge moe ders is de kerkgang na de bevalling.(gees telijke zuivering van de moeder). Zondag om 11.30 uur bijeenkomst H. Familie. Voor de nachtmis zijn geen plaatsen gereser veerd. leder gezin ontvangt twee kaarten. Daags voor Kerstmis zal een derde biechtstoel worden geopend. Deze staat bij het Maria- altaar. Pater Van Den Berg hoort hier biecht 1953. In verband met de Watersnood zullen er morgen twee H. Missen zijn, waaronder een Hoogmis, die worden gecelebreerd voor de slachtoffers van de Watersnoodramp. De collecte is voor het Seminarie. Morgen is de laatste dag waarop het zuivel- geld kan worden betaald: 25 ct. per persoon, in de offerblok. (Noot: zuivelgeld is een afkoop- bedrag voor degenen die zich op de vrijda gen in de vasten niet onthouden hebben van het eten van vlees. In 1962 werd dit opgehe ven). Sacramentsdag - sacramentsprocessie. Willen de bewoners langs de route hun huizen ver sieren en de vlag uithangen? Voor bloemen voor op het altaar zullen zakjes worden ver spreid voor uw geldelijke gaven. De zakjes worden opgehaald. Willen de verenigingen zich in de processie voegen in uniform en met vaandel! De pro cessie vertrekt om 7.30. uur. Leden van de Sacramentsvereniging begeleiden de stoet met flambouwen. Het rustaltaar is vóór de pastorie. Hier vindt de H. Mis plaats. We roepen de meisjes op zich op te geven voor de Mater Amabilisschool. De komende weken zal het kapelaansgeld worden opgehaald.25 cent per kind dat op de lagere school zit, voor de godsdienstles sen door de kapelaan) Zoals gebruikelijk zal na de uitvaart van NN. om 2.30 uur de Rozenkrans en om 7.30 uur de Kruisweg worden gebeden. 1958. Biechthoren wekelijks op vrijdag tussen vijf en zeven uur. Mijnheer pastoor geeft de landbouwers ver lof vandaag de oogst binnen te halen. Volgende week zijn de Kruisdagen (Noot: maandag, dinsdag en woensdag vóór Hemelvaartsdag). Elke dag is er om 6.30 uur processie met kruis door de akkers onder het zingen/bidden van de litanie van Allerheiligen. Hierna gezongen H. Mis voor de vruchten der aarde. Elke dag wordt een ande re route gelopen. Opgeven voor de Middenstandopleiding. 1960. Voor het misdienaarreisje mogen de misdienaars komende zondag collecteren aan de ingangen van de kerk Er zal nog maar één collecte gehouden wor den. Wij vertrouwen erop dat de offerbereid heid niet vermindert. De ‘open schaal’ blijft gehandhaafd voor de Missie, het Seminarie, de Arme Kerken en het Orgelfonds. Binnenkort starten we met de eerste tiener- mis. 1962. In het Cenakel is een retraite voor jonge meisjes. 1963 (oktober).Vanaf heden invoering van gebeden in de Nederlandse taal. Dit geldt voor: het Credo, Pater Noster en het Domine Non Sum Dignus. Ook het knielgedrag wordt gewijzigd. 1966 (januari). Het aantal kerkbezoekers bedroeg dit weekend 2842. 1967 De afgelopen paar jaar is er vaak geen H.Lof geweest. Besloten is het H. Lof niet meer te houden.’ (Noot: ongetwijfeld zullen er mensen zijn die zich nog veel andere kerkelijke gebruiken en rituelen van ons dorp herinneren. Als u vindt dat deze voor het nageslacht bewaard moe ten blijven belt u dan naar Ad Wolfs, tel. 5132309, of e-mailt u naar a.p.wolfs@home.nl. In een volgende publicatie kan dan daarop worden teruggekomen. INLEIDING Velen zullen met gemengde gevoelens terug kijken op de periode, waarin de nieuwe kerk centraal stond. Men kwam er in de jaren der tig vaak, dat was normaal, een vanzelfspre kendheid. In die grote, holle ruimte, met het mysterieuze lampje dat altijd brandde voor de altijd aanwezige God, waar het geluid van bui ten nauwelijks doordrong wisten we ons, ver sterkt door geuren en kleuren, in het huis van God. Deze sprak door de mond van de pas toor, wiens gezag onaantastbaar was. Onaantastbaar? Was het de Brabantse goed- lachsheid die er toch een wat vrijblijvender klank aan gaf? In dit artikel ligt het accent vooral op de jaren dertig tot zeventig, de tijd die nog ‘vers’ in het geheugen van de ouderen onder ons ligt en de tijd van de grote omwenteling. Het zou in deze context te ver voeren gedetailleerd in te gaan op de vele aspecten van de gehele periode ‘75 jaar kerkgebouw’. HOE HET WAS! Ver weg op het altaar stond tijdens de mis de priester met de rug naar ons toe. Zijn woor den waren niet te verstaan, want er waren geen microfoons. Heldere belletjes gaven aan dat we moesten gaan knielen, want het hoogtepunt, de consecratie, was daar. Het hoesten hield dan even op. In de hoogmis hielden de kleuren van de gewaden en de zoete geur van wierook onze aandacht vast. Er was wat afwisseling door de kerkmeesters met hun collectezakjes en schalen, nadat de preek ons naar het einde had doen verlangen. Dat einde verloste ons van dampende regenjassen of de zwoele lucht van zweterige dorpsbewoners! Iedereen ging ter communie: in één grote stormloop naar de communiebank. Tientallen vermaningen van de pastoor hielpen niet. Het werd beter toen de Broeders ‘het ver keer' gingen regelen en zeker toen het aan tal kerkbezoekers af ging nemen. De van de communiebank terugkerende mensen zaten nog een kwartier met de handen voor de ogen. We baden uit ons 'Handboek voor de katho lieke jongeman’ of ‘meisje’, herlazen de gedachtenisprentjes van oma en opa; de tekst doordrong ons nog dieper van de goed heid van God. Tenslotte draaiden we ons om Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger Ad Wolfs Paul Dijckmans DE KERK DICHTERBIJ Na de Tweede Wereldoorlog verbleekte gelei delijk de rijkdom van dat Roomse leven dat in 100 jaar was ontwikkeld. Het is goed naar die ontwikkelingen te kijken, waar te nemen hoe onze voorouders en ook nog de ouderen onder ons hun geloof beleefden, de rituelen en de macht en de kracht van de kerk die van zo'n grote invloed waren. De aansturingkrachten vanuit de kerk, heel symbolisch midden in ons dorp, waren vele jaren lang sterk. In de jaren dertig en veertig zagen we regel matig de Missieweken, met de dagelijkse bij eenkomsten en onderricht. In de afsluitende dienst vond de opdracht van de jongeren plaats: de jongens aan de Kleine H. Familie en de meisjes aan de H. Congregatie. Daarnaast kende men het Triduüm, de drie daagse periode van gebed en bezinning op de dagen vóór Pasen. Hiervoor kwamen meestal Jezuïeten, soms ook Redemptoristen paters. In de jaren dertig en veertig waren ook de Kapucijnen erg actief met het geven van retraites aan met name ‘arbeidersjongeren’ en jonge boeren en boerinnen. De bezinnings dagen in de parochie stopten na 1960 nage noeg geheel. DE OMSLAG In de jaren zestig brak de vrijheid uit. Onze ouders discussieerden over uitspraken van Mgr. Bekkers over zaken die wij jongeren niet goed begrepen: onthouding en eigen ver antwoordelijkheid in de seksuele relatie. Men zei dat velen in die tijd zingend de kerk uit gingen, maar wij jongeren begrepen niet waarom men daarbij gniffelde’. De blije kerk werd nog blijer, want de druk van het zoveel dingen moeten viel weg. Men hoefde niet meer op zondag naar de kerk om doodzon de te vermijden, en dus deden velen dat niet meer. De sanctie die kon volgen uit de persoonlij ke biecht, één keer per jaar, verloor zijn angels, want de gemeenschappelijke biecht elimi neerde dat probleem en dus verdween ook die geleidelijk. De katholiek van die dagen werd volwassen, mocht naar eigen geweten handelen. Dat werd niet altijd een succesverhaal, zo bleek in de Joop der jaren. De wat oudere parochiaan die ver kan terug zien laat zich vaak wat laatdunkend uit over die tijd door accenten te leggen op wat we soms mistoestanden noemen. Niemand wil naar die periode terug, maar soms bekruipt mensen het gevoel iets verloren te hebben, onduidelijk maar onmiskenbaar. Zuivering was nodig, maar hebben we niet teveel weg gegooid vraagt men zich dan af. Waarom heeft de verkregen vrijheid niet tot blijheid geleid? Wat missen we dan? Is het het oude gemeenschapsgevoel, het ergens bijhoren, een zekere mate van warmte, zekerheid en acceptatie, of is het een stukje van de waar den en normen van die tijd, waarin de kerk zo’n grote rol speelde en waaraan geen Minister-president ons hoefde te herinneren? Is het omdat de mensen ontdekten dat ware vrijheid gekoppeld is aan discipline? Iets zou den zij er van willen overdragen op hun kin deren en kleinkinderen, maar zij weten niet pre cies wat en hoe en berusten. En de tijd sleept hen voort; die staat immers nooit stil! EPILOOG Bovenstaande opsomming vormt slechts een greep uit de geloofscultuur van die tijd. Ook na de jaren zeventig en de tijd daarna heb ben veel veranderingen plaatsgevonden. Teveel om in dit artikel te noemen. Vele jon geren zullen er met verwondering naar kijken en vele ouderen met gemengde nostalgische gevoelens. Hopelijk overheerst de mildheid hierin. Onze 75-jarige kerk, waarin en waar omheen zich dit alles voltrok staat er nog steeds. We kunnen haar zien als een symbool voor de onvergankelijkheid van het geloof. Zij vormt tevens een aanmoediging voor de hui dige en de volgende generaties beide, zowel het kerkgebouw als het geloof in stand te houden, niet beïnvloedbaar door de stormen van de tijd. Op Allerzielen gingen we pesjonkelen; kerk in, bidden, kerk uit, tientallen keren en elke keer verdienden we een volle aflaat voor de overleden zielen! De pastoor kwam een keer per jaar op huis bezoek. In de jaren twintig bemoeide hij zich ook met de gezinssamenstelling. Was er mis schien ook een priesterkandidaat bij? Voor mijnheer pastoor bewaarde vader zijn beste sigaar. Voor een gave in natura of in geld kwam de pater Kapucijn, een indrukwekken de maar zeer bescheiden minderbroeder met een ruige baard gehuld in een bruine pij, met blote voeten in open sandalen in het seizoen dat wij onze lange kousen al aan hadden. We keken naar hem met respect en ontzag en begrepen niets van de mystieke wereld, die hij vertegenwoordigde. We kenden, toen we tien jaar waren, het Weesgegroet, Onze Vader, de Oefeningen van Berouw, Geloof, Hoop en Liefde en iets later het Gloria, Credo, Salve Regina en Tantum Ergo feilloos uit het hoofd. Het zou er decennialang in blijven zitten, ondanks dat voor het merendeel van de gebeden de prak- tijkoefening ging ontbreken. www.parochiemoergestel.nl www.kerk-in-oisterwijk.nl 'ZWUa i fcjF, 1,-^ ‘iij

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2007 | | pagina 9