I ft I RONDOM DE KERK GIRO 44 .rSAVE ML DOOüh El 1 I DE ZEVEN WERKEN VAN BARMHARTIGHEID (2) DE NAAKTE WAARHEID I I I MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 11 APRIL 2007 PAGINA 3 I Mevr. Voorham TvE Gratis advertentie In het kader van het 75 jarig bestaarïvan de parochiekerk, met als thema: “de zeven wer ken van barmhartigheid”, worden er vier thema-avonden georganiseerd. De tweede avond zal gaan over een van de werken: de naakten kleden. Wij nodigen u van harte uit om deze avond aanwezig te zijn. Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger Ad Wolfs Paul Dijckmans Op 28 februari jl vond in Huize Stanislaus de eerste lezing plaats in het kader van het thema bij het 75-jarig bestaan van het kerkgebouw. Leo Fijen, de bekende TV-redacteur van KRO's Kruispunt hield daar in het kader van de twee eerste werken van barmhartigheid (hongeri- gen spijzen en dorstigen laven) een gloedvol betoog om ons aan te sporen naar buiten te treden en meer voor ons geloof op te komen. Meer dan 100 aanwezigen lagen een uur aan zijn lippen. Op 18 april zal de tweede lezing worden gehouden. Lt-kolonel, mevr. Dr. C.A. Voorham (de opvolgster van majoor Bosshardt van het Leger des Hells) zal dan een inleiding komen houden met als thema “de naakten kleden”. die men draagt is vaak de enige kleding die men heeft. Schoolkinderen in minder ontwik kelde landen dragen bijna altijd uniformen. Ten eerste om ze er netjes te laten uitzien, ten twee de om voor gelijkheid onder hen te zorgen en geldopdrijvende competitie uit te sluiten. Hoe ’arm de ouders ook zijn, de kinderen lopen altijd in piekfijne en schone bloesjes, broeken en rokjes. opruimen, en de kleding die we niet meer nodig hebben ter beschikking stellen van charitatieve kledinginzamelaars en ook wan neer we in wereldwinkels een eerlijke prijs betalen voor producten uit de Derde Wereld, zijn we solidair bezig en verrichten belangrijk werk in een rechtvaardiger verdeling van mondiale welvaart. slechte gezondheid, verslaving en veelvuldi ge contacten met politie en justitie. Met veel al weinig vaardigheden om contacten te leg gen en te onderhouden. Kortom: mensen voelen zich er buiten staan. Ze kunnen niet meedoen, ze mogen niet meedoen en soms willen ze ook niet meer meedoen in de samen leving. Het zijn mensen die sociaal zijn uitge sloten. Al vanaf de oprichting stelt het Leger des Heils zich ten doel te strijden tegen armoe de, uitbuiting en uitsluiting. De aanpak van het Leger des Heils is gebaseerd op de Bijbelse boodschap dat alle mensen Gods mensen zijn en dat ieder mens recht heeft op het horen van het heil. De oprichter van het Leger des Heils, William Booth legde zijn soldaten uit dat mensen die honger hebben geen oren heb ben naar het evangelie. Dan gaat de daad voor het woord. Het handelen voor het spre ken. Nog steeds vertelt het Leger des Heils over Gods liefde door mensen met raad en daad terzijde te staan. Gelovend dat het geven van een boterham aan iemand die honger heeft, een glimlach aan iemand die verdriet heeft en een jas geven aan iemand die het koud heeft, Gods Woord verkondigen is. Dan zie je de naakte waarheid onder ogen en ga je samen op zoek naar bedekking tegen storm en kou. U kunt zich opgeven tot zaterdag 14 april in het parochiecentrum), of telefonisch 513 2774 (tussen 10.00 en 12.00) of via het emailadres: secretariaat@parochiemoergestel.nl Thema: De naakten kleden Spreker: Lt.-kolonel mevr. dr. C.A. Voorham, directeur van het Leger des Heils. Mevrouw Ine Voorham verzorgt momenteel lezingen, die voorheen Majoor Bosshart gaf door het hele land. Woensdag 18 april 2007 aula Zorgcentrum Stanislaus Programma: 19.30 uur - 20.OÓ uur ontvangst met koffie en thee 20.00 uur-20.15 uur opening door Will Pellis, voorzitter parochiebestuur 20.15 uur-21.00 uur lezing door mevrouw Ine Voorham 21.00 uur - 2115 uur pauze 21.15 uur - 22.00 uur informeel samen zijn, discussie, mogelijkheid tot het stellen van vragen www.parochiemoergestel.nl www.kerk-in-oisterwijk.nl Winkels Ook winkels zijn actief op kledinggebied. Denk bijvoorbeeld aan de kringloopbedrij- ven. Deze hebben een dubbel doel: stimule ren van hergebruik van goederen én sociale werkvoorziening. Denk ook aan de kledingwinkels van kerk- of buurtwerk, die zich richten op hergebruik van kleding. Behalve de verkoop van schone, gebruikte kleding, bieden ze ook ontmoe- tingsmoge-lijkheden en werkgelegenheid voor vrijwilligers. Denk tenslotte aan de Wereldwinkels, waar het idee van “de naakten kleden" op een ande re manier gestalte krijgt. Niet door de men sen in de Derde Wereld kleding te zenden, maar door ze een goede en eerlijke prijs te betalen voor producten uit deze niet-Westerse culturen, waardoor de mensen daar zelf in hun naakte bestaan kunnen voorzien. In deze wereldwinkéls wordt ook “eerlijke kle ding” verkocht, waardoor deze winkels ook wel “Fair Trade-winkels” worden genoemd. De textiel- en kledingindustrie is vergaand geglo- baliseerd: kleding wordt déér gemaakt waar dat het goedkoopste kan. Naar de rechten en de arbeidsomstandigheden van de naaisters wordt nauwelijks gekeken. Fair Trade-winkels dringen daarom aan op opheffing van han- delsbelemmeringen die producenten in ont- wikke-lingslanden ondervinden, werken aan de bevordering van een duurzaam ontwikke lingsproces en bieden de producenten een eerlijke prijs en bevorderen met dit alles de levensstandaard in de Derde Wereld. Solidariteit Wanneer we, denkend aan de mogelijkhe den die gebruikte kleding kan opleveren, onze kledingkasten regelmatig inspecteren en Zwervers, bedelaars, daklozen Een bekend verschijnsel in de grote steden overal ter wereld zijn de zwervers, bedelaars en daklozen. Zij zijn eigenlijk de nieuwe "naak ten”. Zij beschikken meestal niet over een eigen woongelegenheid en hebben ook niet de middelen om daar uit eigen kracht voor te zorgen. Een dakloze heeft vaak zijn sociale netwerken verloren, heeft geen band (meer) met zijn eventuele familie, bekenden of ande re mensen die hem of haar tot steun zouden kunnen zijn. Een minderheid van de daklozen lijdt aan alcoholisme, aan drugsverslaving of aan een mentale ziekte. Soms trachten zij aan geld te geraken door te bedelen of te ste len, of - wat lucratiever is - door op straat muziek te maken of voorstellingen te geven. Het is dus niet zo vreemd dat, wanneer je aan stadsbewoners vraagt wat hun grootste bron van ergernis is, je ten antwoord krijgt: “junks en daklozen die om geld vragen”. De overheid springt hier dan ook op verschil lende wijzen op in: - Over het algemeen wordt bedelen streng aangepakt. De gemeente Rotterdam bij voorbeeld wil alle bedelaars weren uit het centrum: er geldt een bedelverbod. In één jaar werden er ongeveer 400 boetes uitge deeld aan bedelaars. - Er worden anti-bedelcampagnes uitgevoerd, waarin burgers worden aangemoedigd niet aan bedelaars te geven, maar aan organi saties, onder het motto: “Geef om hem, niet aan hem!” De overheid is nl van mening, dat het geven van geld en het uitdelen van voedsel, drank en kleding door particulieren, maar ook door kerkelijke instanties de dakloze teveel beves tigt in hun daklozenbestaan en deze mensen te weinig stimuleert om een ander leven te gaan leiden. De gemeente Rotterdam bij voorbeeld ligt voortdurend overhoop met de Pauluskerk aldaar. Die verhindert met haar acties de pogingen van de gemeente de dak lozen uit het centrum te weren. - Hulpverleners proberen de dakloze eigen verantwoordelijkheid te leren. De bedoeling is dat hij het uiteindelijk zelf doet. De hulp verleners helpen hem zichzelf te helpen. - Daklozen hebben recht op zak- en kleedgeld van enkele honderden euro per maand. Wanneer ze aankloppen bij een opvangin stelling om onderdak, moeten ze echter hun inkomen afstaan als eigen bijdrage voor de woonlasten. Dat heeft gezorgd voor veel onvrede. In de W.M.O., de Wet Maatschap pelijke Ondersteuning, is de hoogte van de eigen bijdrage niet geregeld. Het gevolg is dat daklozen gaan zwerven van de ene naar de andere van de ongeveer negentig opvanginstellingen. - Het rijk heeft in 2006 een plan van aanpak gemaakt met de bedoeling om in 2010 alle 10.000 daklozen voorzien te hebben van inkomen, zorg en werk, waarbij tenminste 60 van hen dan een passende huisvesting zou moeten hebben. Daartoe zullen dan niet-vrijblijvende afspraken met de daklozen worden gemaakt, leder dakloze krijgt daar bij een eigen behandelplan en een begelei der. Ze krijgen alleen therapie als er een kans is dat die helpt. Ondanks deze maatregelen en veel goede wil neemt het aantal daklozen echter nog steeds toe. Afspraken tussen rijk en grote steden ten spijt willen enkele gemeenten enkel nog maar hun “eigen” daklozen helpen. Het aan tal op straat levende daklozen blijft daardoor groot, temeer daar nu ook steeds meer dak lozen uit Oost-Europa ons land binnenkomen. Dezen zorgen voor nogal veel overlast en worden dan niet door de opvang geaccep teerd. Al met al is duidelijk dat opvanginstanties, waaronder ook het Leger des Heils, een belangrijke taak hebben in de opvang van deze mensen, die door welke oorzaak dan ook zijn beland in een vicieuze cirkel. In je hemd worden gezet, is geen prettige erva ring. Je voelt je voor gek staan, bekeken en aan je lot over gelaten. Er zijn mensen die niet eens meer een hemd hebben. Zij zijn alles kwijt of missen veel van wat het leven zinvol kan maken. Medewerkers van het Leger des Heils ontmoeten dagelijks honderden mensen die in materiële of in immateriële zin zo in de kou staan. Ze hebben met veel problemen te maken die zich vaak allemaal tegelijk aandie nen. Geldzorgen omdat er hoge schulden zijn. Geen goede woonomgeving omdat men uit huis is gezet. Er kan sprake zijn van een Inzamelingen. De meeste mensen gaan zuinig om met de kleding die zij hebben, maar ook met de kle ding die zij niet meer nodig hebben. Weggooien'is zonde, de kleding kan nog op een óf andere manier van nut zijn. Zo ontston den in het midden van de vorige eeuw de inza melingsacties voor kleding. Zakken werden huis aan huis bezorgd, via kerken en over heidsorganisaties werd overtollige kleding ingezameld. Tegenwoordig gebeurt het voor namelijk door middel van de bekende contai ners en depots bij particulieren, waarin behal ve goede en schone gebruikte kleding, ook schoenen, dekens, lakens en dekbedden, gordijnen en zelfs stoffen beesten welkom zijn. Inzameling voor het goede doel sluit aan bij de beleving en motivatie van mensen, omdat tweedehands kleding een emotionele waar de heeft en mensen verwachten dat de kle ding ten goede komt aan wie geen nieuwe kle ren kan kopen. De algemene gedachte is, dat inzamelaars de tweedehands kleding'direct ter beschikking stellen aan kansarmen in binnen- en buiten land. De meeste kleding wordt echter verkocht in Nederland. Een van de organisaties die kle ding inzamelt, “Mensen in nood”, besteedt de opbrengst van de kledingverkoop vooral aan noodhulp en kinderprojecten, zoals bv de opvang van straatkinderen in Latijns Amerika. De verkochte kleding zelf gaat naar arme landen buiten de Europese Unie. De inza meling dient dus een dubbel doel: kleding ver schaffen aan mensen in Oost Europa en de Derde Wereld, én financiën verwerven voor projecten in het kader van de inzet voor een menswaardiger en rechtvaardiger bestaan wereldwijd.. Behalve "Mensen in Nood” (deel van de katho lieke organisatie “Cordaid”) is ook KICI (Kleding Inzameling Charitatieve Instellingen) actief op dezelfde wijze. De opbrengst gaat naar Amnesty International, Hivos, Gered Gereedschap én nog andere projectèn voor kansarmen. Ook het Leger des Heils is op dit terrein actief. De naakten kleden Kleding is belangrijk: - Ze beschermt je tegen de kou. Anders dan in tropische landen heeft de mens kleding nodig om op temperatuur te blijven. - Ze beschermt je voor schaamte. Naakt voor een ander mens te moeten staan wordt erva ren als een vernedering: onbedekt voel je je kwetsbaar. - Ze geeft status. Met kleding die bij je past kun je jezelf zijn. Dat begint al op jonge leef tijd. Brugklassers vinden het heel belangrijk de juiste kleren aan te hebben; zij beoorde len elkaar vaak op hun uiterlijk. Stoer en “cool” willen en moeten ze eruit zien, anders tellen ze niet mee. Maar ook al op veel jon gere leeftijd heeft het kind tegenwoordig zijn eigen keuzes. Dat kleding de volwassene status geeft is voor iedereen duidelijk. De vele modehuizen en modeshows, de telkens weer wijzigende modetrends, alles duidt niet alleen op status, maar wordt ook nog eens onderhouden van uit economische motieven. - Ze geeft onderscheid. Denk maar eens aan de kleding van sportteams, muziekkorpsen, verenigingen. Denk aan de beroepskleding van rechters, advocaten, professoren; aan soldaten, medisch personeel, brandweer en politie; aan bankpersoneel in krijtstreep- pakken. Denk ook aan de kerk met zijn litur gische kleding. Het bovenstaande is vooral van belang voor het rijke deel van de wereld. Maar toch kun je in zuidelijke landen niet vaak aan de kle ding zien of iemand arm is. Men doet zijn best om armoede te verbergen door er zo goed mogelijk uit te zien. Alleen: de kleding

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2007 | | pagina 3