RONDOM DE KERK
Fl
00 Oönr
jaar
'kerkgebouw
GOEDE WEEK
FINANCIERING
PASENRECEPT
Totaal
2008
3413
88116
2700
7151
5854
2583
1279
1372
PfMXWE
$1 JfiNfOWWOFMM
41920
5008
21850
18000
4197
210
134.102
10031
9195
3054
136.756
PASEN
PAGINA 9
’MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 4 APRIL 2007
I
42917
al - Ie - Ju - ia!
AW
(ThS)
Overdenkingen bij een Icoon.
t
Zoals bij nagenoeg elke bouw werden de
ramingen ook hier op een aantal punten
overschreden, maar gezien de veelheid van
activiteiten en de omvang daarvan is er
sprake van een relatief kleine overschrijding
van kosten. Telt men hierbij de kwaliteit van
werken en de tijd waarbinnen het project is
afgerond, dan mag men spreken van een
geweldige prestatie.
Ons, moderne mensen, wordt verweten, dat
wij slechts geloven hetgeen wij met eigen
ogen hebben gezien, en zelfs dan durven wij
vaak nog te twijfelen of dat, wat wij gezien
hebben wel echt was. Toch is deze houding
van alle tijden. Ook in de tijd van Christus
werd aan mededelingen niet de waarde toe
gekend die zij verdienden. Kijken wij naar
alles wat Christus aan zijn volgelingen heeft
Paas-kwarkgerecht “Pasja”
(uit Oost-Europa)
Om te gameren:
12 bigarreau's
50 gram gepelde amandelen
sukade en oranjesnippers
De goedkeuringsprocedure verloopt snel en
op 18 april 1931 wordt aan aannemer J. de
Vries uit Helmond voor fl. 81825 de bouw
gegund. Plaats van handeling: het paro
chiehuis. In het bestek wordt vastgelegd dat
de sloop van de oude kerk in het aanbeste-
dingsbedrag moest zijn opgenomen en dat
geld, geldswaardige papieren en oudheid
kundige vondsten eigendom van de kerk
blijven. Deze clausule zou later nooit in het
geding zijn, omdat er geen waardevolle
voorwerpen zijn gevonden.
Voor de sloop zijn 300 uren in de grondwer
ken opgenomen.
In de bouwsom is niet begrèpen een be
drag van fl. 4300 voor de aankoop van leien
en fl.7500 aan honorarium voor architect en
opzichter.
Inkomsten.
Effecten fonds Van Gils
Effecten uit vermogen van
de parochie
Uitgelote effecten
Geldleningen van'parochianen
Verkoop van het Broederhuis
Giften
Verkoop oude materialen
Overweging bij de vijfde kruiswegstatie:
Simon van Cyrene helpt Jezus het kruis
dragen
Toen ze de stad uitgingen, hielden ze een
zekere Simon van Cyrene aan, dê vader van
Alexander en Rufus, die van zijn akker
kwam. Hem dwongen ze zijn kruis te dragen
(Mc. 15,21).
Redactie: Ton van Elsdingen
Vk Hans Festen
Jo van Os
Ja Ireen Stieger
j 1 Ad Wolfs
Paul Dijckmans
Uitgaven.
Ontruiming kerkhof
Inrichting noodkerk
Bouw incl. meerwerk
Schansmuur om de kerk
Kerkbanken
Leien dak
Elektrische installatie
Pompinstallatie
Vloer priesterkoor
Altaren, communiebank,
beelden, tabernakel, koperwerk,
luchters.
Kosten architect en opzichter
Diversen
Totaal
De financiering van een zo’n groot project
als de bouw van een nieuwe kerk, waar de
verplaatsing van een kerkhof, de sloop van
een oude kerk en de bouw van een nood
kerk aan vooraf moet gaan, is geen sinecu
re. Het vraagt vaak een jarenlange planning
en voorbereiding, vooral ook activiteiten om
de vereiste financiële middelen te krijgen,
met name door wervingsacties voor gillie
gevers, stichting van een kerkenfonds, uit
gifte van schuldbrieven en een beroep op
het bisdom.
In de voorgeschiedenis van de bouw van
onze kerk is hiervan nauwelijks iets terug te
vinden. Het is niet nodig geweest; alleen
pastoor Van Rijckevorsel van Kessel opent
in 1915 een bouwfonds bij zijn eerste
schuchtere stappen om de kerk óf te ver
groten óf te vernieuwen.
De parochie was zich kennelijk goed be
wust van haar riante financiële basis.
De nacalculatie
Als na de bouw en de inrichting de balans
wWordt opgemaakt zien we onderstaande
lijst van inkomsten en uitgaven ten behoeve
van het totale project:
Ingrediënten voor 6 personen:
1 kg magere kwark
125 gram zachte boter
1 mespunt zout
5 eieren
1/< liter zure room
100 gram rozijnen
200 gram suiker
geraspte schil van
1 citroen
100 gram gepelde,
klelngehakte amande
len
1 eetl. fijngehakte
sukade
1 eetl. fijngehakte
oranjesnippers
Kennelijk heeft men tussentijds besloten het
Fonds Van Gils en het eigen effectenbezit te
ontzien, door een beroep te doen op de
parochianen en door het broederhuis te ver
kopen. De school was kort daarvoor, in
1928, gebouwd door de gemeente. De
parochie bouwde voor eigen rekening het
aanliggende broederhuis dat een jaar later
gereed kwam. De achtergronden van de
snelle doorverkoop aan de congregatie van
de Broeders van O.L.Vrouw van Dongen
blijven vooralsnog onduidelijk.
C' bi ci >i f»'- et raw De us i bi e«
Waar vriendschap heerst en liefde, daar is God (Witte Donderdag)
De begroting voor het project bedraagt in
totaal fl. 112.500. De middelen hiervoor wor
den gevonden door fl. 61.400 vrij te maken
uit het Fonds Van Gils. Het kerkbestuur leent
dus in feite van het Fonds dat zij zelf
beheert. Hiervoor betaalt zij aan het Fonds
fl. 1905 per jaar voor gederfde interesten.
Zo blijft het Fonds in tact en kan aan haar
verplichtingen blijven voldoen.
Verder kan fl. 50.000 worden gevonden
door verkoop uit het effectenbezit van de
kerk
In dezelfde maand komt de reactie van Mgr.
Diepen. ‘De financiële kant zullen wij bin
nenkort in ons kapittel bespreken, maar
dien uw verzoek eerst in bij de Heilige
Stoel’. Het is dan duidelijk nog een hamer-
stuk.
Het financieringsplan
Op 23 januari 1931 brengt het kerkbestuur
de bisschop formeel, schriftelijk, op de
hoogte van haar plannen een nieuwe kerk te
willen gaan bouwen, omdat de oude kerk te
klein is geworden. Er zijn dan echter al veel
discussies aan voorafgegaan, omdat uit
breiden van de bestaande kerk eveneens
een optie is geweest.
In deze brief wordt de bisschop geïnfor
meerd over het financiële aspect: de kosten
volgens de begroting en de wijze waarop
de middelen hiervoor worden gevonden.
Je bent een toevallige voorbijganger, Simon,
een vreemdeling uit Cyrene in Noord-Afrika,
maar je naam is over de hele wereld bekend
geworden. Je kwam op dat ogenblik van je
akker. Je was er dus niet bij, toen het volk om
zijn kruisdood schreeuwde. Het was op dat
tijdstip het heetste moment van de dag. Je
ging misschien naar huis om te eten en een
siësta te houden, maar uit de hele menigte
pikken ze jou om het kruis te dragen van
iemand die je volstrekt niet kent. Van iemand
die ter dood is veroordeeld: ‘een misdadiger
dus’, zo moet jij wel gedacht hebben. Je zult
er goed van gebaald hebben, dat ze juist jou
aanhielden. Op dit uur van de dag heb je
honger en wil je wel wat anders dan een ver
oordeelde helpen.
We weten niet hoe je je voelde en ook niet
wat het je deed om het kruis te dragen van
niemand minder dan van Jezus. Maar blijk
baar ben je erover gaan nadenken wat deze
toevallige gebeurtenis in jouw leven te bete
kenen had. Want een van jouw zonen, Rufus,
is later een bekende christen in Rome
geworden. Sint Paulus noemt hem in de brief
die hij aan de Romeinen schrijft. Misschien
was Rufus op dat moment bij je. In ieder
geval zul je thuis verteld hebben over wat je
overkomen was. En Rufus zal toen ongetwij
feld adem .os geluisterd hebben. Zo heeft
deze toevallige gebeurtenis geleid tot een
omslag in jullie leven, in ieder geval van het
leven van Rufus, maar misschien ook al wel
van jou. Maar daar weten we verder niets
van.
Voor ons ben je het voorbeeld geworden van
iemand die behulpzaam was bij het dragen
van het kruis van Jezus, ook al werd je daar
toe gedwongen. Je had het niet voorzien,
maar toch gedaan. Wij, in onze tijd, wij plan
nen graag. We willen dingen berekenen, het
leven in de hand hebben. Door jou zien we,
dat ook het onverwachte heilzaam kan zijn.
Daarom is de vijfde statie voor ons een dier
bare statie. Bedankt voor je voorbeeld,
Simon.
www.parochiemoergestel.nl
www.kerk-in-oisterwijk.nl
Een stevig fundament
Het fundament voor dat vermogen was
gelegd door Franciscus (Suske) van Gils.
Hij was al jong naar Leiden getrokken, waar
hij een bloeiende schoenmakerij annex
schoenwinkel dreef. Hij bleef ongetrouwd
en bouwde een groot vermogen op. Hij
overleed in 1882, maar in 1876 had hij al
laten vastleggen dat de parochie in
Moergestel na zijn overlijden fl. 100.000 zou
ontvangen. Het moest beheerd worden
door de pastoor en de burgemeester
(secretaris van het kerkbestuur).
Een andere voorwaarde was dat uit de int
resten van dit bedrag gedurende 100 jaar
uitkeringen moesten worden gedaan aan
familieleden die door armoede, of 'ongeluk
in zaken achteruit waren gegaan’. Verder
moesten zij een toelage kunnen ontvangen
zodat zij een opvoeding zouden kunnen
bekostigen die in overeenstemming was
met ‘hun gevestigde stand'.
Jaarlijks moest ook onder andere een H. Mis
worden opgedragen in aanwezigheid van
alle begunstigden.
Franciscus ligt begraven op het kerkhof van
Moergestel. Bijgaande foto toont zijn graf
tombe.
Refrein: Al - le - lu - ia. al - Ie - lu - ia,-
Doe de kwark in een doek, bind deze dicht
en hang hem een paar uur boven een pan,
zodat de wei eruit kan lopen. De kwark moet
zo droog mogelijk zijn. Roer de boter tot
room in een pan en voeg het zout, de
eieren, de zure room en de kwark toe. Verhit
de massa onder voortdurend roeren, maar
laat hem in geen geval koken. Neem de pan
van het vuur zodra de massa belletjes vormt
en laat hem roerend afkoelen. Was en droog
de rozijnen en schep ze met de suiker, de
citroenschil, de amandelen, de sukade en
de oranjesnippers door de kwark.
Leg een doek van mul in een hoge bloem
pot met gat in de bodem en vul hem met het
kwarkmengsel. Druk het goed aan.
Verzwaar de kwark met een bord en een
gewicht. Zet de “Pasja” 12 uur op een koele
plaats. Stort de kwark voor het serveren en
haal de doek eraf. Garneer hem met de big
arreau's, de amandelen, de sukade en de
oranjesnippers zoals op de foto.
-C-+
Icoon: “Noli me langere” (raak mij niet aan). Kretenzische school
verteld, dan moeten wij tot de conclusie
komen dat, ondanks de nabijheid van dege
ne die zij hun Meester noemden, hun geloof
en vertrouwen zeer klein waren. De gehele
weg, van glorievolle intocht, via lijden naar
de glorie der verrijzenis was niet tot hen
doorgedrongen. Ja, de Meester werd zelfs
door een van de meest getrouwen verloo
chend, om het eigen lijf te redden. Hoe vaak
doen wij niet hetzelfde; niet om het vege lijf
te redden, maar, heel ordinair, om niet op te
vallen tegenover diegenen die er anders
over lijken te denken. Wie zal ons dit kwalijk
nemen als zelfs degene die naast Hem
stond hetzelfde deed? We mogen er op
rekenen dat God, die Liefde is het ons zal
vergeven. Kijken wij naar de leerlingen en
andere getrouwen, bijv, “de vrouwen die
hem volgden” dan moeten we tot de slotsom
komen dat van het hele gebeuren van wat
wij de “Goede Week” noemen niets tot hen is
doorgedrongen. Zij stonden niet met bloe
men en vol vreugde Hem op te wachten bij
de Verrijzenis op de derde dag, zoals Hij
voorzegd had. Zij waren daarentegen zeer
bedroefd Hem niet in het graf aan te treffen.
Zo zien wij pp de afgebeelde Icoon, hoe
Maria Magdalena aan de “tuinman” vraagt
waar zij haar Heer hebben neergelegd, zon
der te beseffen de Heer zelf voor zich te
hebben, zoals de evangelist Johannes ons
meldt in hoofdstuk 20, vers 11 tot 18. Ook de
mededeling van de Engel aan de rand van
het open graf had haar niet tot geloof
gebracht. Pas wanneer de Heer haar bij de
naam noemt komt de herkenning, maar dan
bezweert Christus haar Hem niet aan te
raken: “noli me tangere” (wat ook de naam
van deze Icoon is). Christus wil niet aange
raakt worden, als om het geloof hiermee
“Geloof” te laten zijn. Geloof is namelijk iets
wat niet met tastbare bewijzen onderstreept
hoeft te worden; dan is het immers geen
geloof meer.
Hoe slecht is het met ons geloof gesteld,
waar wij alles in de Schrift kunnen lezen en
in de geschiedenis vervolgen, om vast te
stellen dat alles is geschied zoals voorzegd
is, en wij toch nog op zoek gaan naar de
stoffelijke resten van Jezus? Hij is toch verre
zen? Hoe zou het dan kunnen dat in een graf
in Jeruzalem een kist met Zijn gebeente
wordt gevonden? Een vondst waarover toch
zeer serieus wordt gedaan, en waarvoor
men zelfs via DNA bewijzen wil zoeken.
Moderne romantiek brengt ons toch wel erg
op een dwaalspoor: het gevolg van een
gebrek aan echt geloof.
Volgen wij met een nederig en liefdevol hart
de komende weken de teksten van de
Goede Week en er is geen twijfel meer.
HF
WÓItlKWaW
IBs
öf.N HÉÉR J
iQvfrl TIJEvl
LiHii.i. ii’hHa
I 1 i a
III