“De Dickens Compagnie”
speelt “Scrooge”
SOS Telefonische Hulpdienst
lichtpunt in donkerste dagen
013 5441544 (lokaal nummer)
of 0900 - 0767
Rode Kruis welfare
veertigjarig jubileum
“De schoolbank is verruild
voor de service counter”
Wandelen voor nieuwe schoolbanken
in India op tweede kerstdag in Helvoirt
gen te verhelderen. Een gesprek, dat lucht geeft
waardoor de warmte weer gezocht en gevoeld
kan worden. Wat warmte in de donkere dagen
en een opsteker voor het nieuwe jaar.
Theater de Pas in Heesch op dinsdag 2e
Kerstdag 26/12 om 14.30 uur tel: 0412-451634,
Annatheater in Helmond woensdag 27/12 en
donderdag 28/12 om 19.30 uur tel: 0492-475255.
’t Klooster in Nuenen vrijdag 29/12 om 19.30
uur tel: 040-2843181.
“Scrooge” speelt in Theaters:
D’n Durpsherd in Berlicum op vrijdag 22/12
(try-out), zaterdag 23/12 beide aan vang 20.15
uur) en zondag 24/12 (16.00 uur) tel: 073-
5032016.
De Schalm Berkel-Enschot dinsdag 2/1
en woensdag 3/1 2007 om 19.30 uur tel: 533
1333.
“Scrooge” hoort bij de Kersttijd zoals de kerst
boom en de kribbe. Hele generaties heeft
Charles Dickens, deze grote schrijver, bereikt
in de ruim 150 jaar dat het verhaal oud is. Het
blijft boeien. En meer dan dat. Want “Scrooge”
is ook een boodschap.
Dickens (1812-1870) heeft aan den lijve onder
vonden wat het is om arm te zijn in het
Victoriaanse Engeland van de 19e eeuw. Omdat
zijn vader in de gevangenis belande vanwege
een faillissement moest hij noodgedwongen
op 12-jarige leeftijd in een schoensmeerfabriek
gaan werken, 10 uur per dag, waar hij de tries
te omstandigheden van de arbeiders aan den
lijve ondervond. Eenmaal weer in goede doen
geraakt d.m.v. avondstudies komt hij via een
advocatenkantoor bij de krant te werken waar
hij naast kamerverslaggeving ook aan feuille
tons (maandelijkse afleveringen van een ver
haal) begint die later in boekvorm worden uit
gegeven. Zo ontstaan de beroemde verhalen
van Oliver Twist, de Pickwick Papers enz. En
in 1843 zijn meest gelezen en gespeelde werk:
“Scrooge”.
Dickens verhalen zijn altijd boeiend, met
sterke karaktertekening. En ondanks zijn
voortdurende aandacht voor de sociaalzwak-
keren ontbreekt de humor niet.
De Dickens Compagnie heeft zich dan ook ten
“De Dickens Compagnie”, uit Veghel, brengt in de Kerst- en Nieuwjaarstijd het
wereldberoemde Kerstverhaal van Charles Dickens “A Christmas Carol” of naar
de hoofdpersoon genoemd “Scrooge” op de planken. Dit in een 5 tal theaters.
doel gesteld het verhaal zoveel mogelijk intact
te laten. Daar is Jacques van Dijk in zijn bewer
king van uitgegaan. Interessant detail is dat
hij ook de titelrol speelt. Wel zijn verrassende
musicaleffecten toegevoegd: de dans is een
wezenlijk onderdeel van de productie gewor
den.
De regie is in handen van Maria Platenburg uit
Eindhoven. Zij werkt in “Scrooge” eendrach
tig samen met choreografe en dansdocente
Jelske Smolders. De Dickens Compagnie is er
nu helemaal klaar voor en staat te popelen om
te gaan optreden.
en Spijkers, die twintig jaar vaste gasten zijn.
Door de gasten werd een gesloten couvert
aangeboden aan de vrijwilligsters voor hun
inzet en enthousiasme.
Na de opening met koffie en gebak en hul
diging werd de middag vervolgd met een
serie levensliedjes ingezet door Albert
Habraken, waarop spontaan werd gezongen
door de vijfentwintig gasten en vrijwilligsters,
dit verhoogde de sfeer van een leuk en gezel
lig bij elkaar zijn. De viering werd afgeslo
ten met een gezamenlijk etentje in klein
speyk te Oisterwijk, waarmee zowel deelne
mers alsook vrijwilligsters dit jubileum een
extra feestelijk tintje gaven.
Voor informatie en mogelijk deelname aan
deze creatieve middagen en als u zich hier
bij wilt aansluiten, neem contact op met
Annie van Lier, tel. 522 0511.
kansarme kinderen helpen als levensdoel zien.
Begonnen met twee kleuterklassen is de school
inmiddels gegroeid naar negen jaargangen. Elk
jaar een nieuwe klas erbij. Er krijgen op de
school nu 505 kinderen les van 16 leerkrach
ten. De school probeert vooral van-huis-uit
kansarme kinderen kansen te geven op goed
onderwijs, zodat ze gelijkop kunnen gaan met
kinderen uit ‘hogere’ kringen. Door te gaan
wandelen met Te Voet Te Veld en de schoolgaan
de jeugd van Helvoirt te sponsoren, wordt de
aanschaf van meer schoolbanken mogelijk. De
school groeit zo snel dat de meeste kinderen nu
op de grond moeten zitten. Met uw geld straks
netjes op een stoel, net als in Helvoirt!
Voor meer informatie: kijk op http://home.pla-
net.nl/~verme396/India.html
Te Voet Te Veld, sponsor/wandeltocht door het
buitengebied van Helvoirt over naar keuze drie
afstanden (ongeveer 4, 8 en 12 kilometer) op
dinsdag 26 december Tweede Kerstdag. Start
tussen 12.00 en 13.30 uur vanuit
Bezinningscentrum Emmaus, Udenhoutseweg
15 te Helvoirt. Onderweg is er tegen een klei
ne vergoeding snert, chocolademelk en kren
tenbrood verkrijgbaar. Voor nadere informatie:
tel. 0411 643120.
Steeds bezoeken vier leerlingen gedurende drie
weken tijdens hun les facilitaire dienstverlening
het zorgcentrum en oefenen daar hun vaardig
heden en houding Elke leerling heeft zijn
eigen begeleider; de werkbegeleider. De werk-
begeleider maakt de leerling bij het eerste
bezoek wegwijs in het “Huis” en de werkzaam
heden. De daarop volgende weken neemt de
leerling het initiatief om de werkzaamheden
steeds zelfstandiger en beter uit te voeren. De
werkbegeleider observeert, stelt vragen,
bespreekt en helpt net als de docent op school
de leerling bij het terugkijken/reflecteren op het
werk. Op deze manier wordt de leerling steeds
beter in het werk en wordt daardoor steeds
meer competent. De werkbegeleider wordt
gecoacht om de leerling goed te leren begelei
den. In de contacten tussen werkbegeleiders,
praktijkbegeleider van de stichting, de leer
ling en de docent op school wordt het leren van
de leerling in beeld gebracht. Een rapportage
laat de vorderingen zien.
Uit reacties van leerlingen blijkt dat deze manier
van leren een duidelijke meerwaarde heeft.
2 College Durendael is bijzonder ingenomen
met de wijze waarop zij mogen samenwerken
met zorgcentrum “De Vloet”. De expertise en
het enthousiasme die in de samenwerking
van beide kanten wordt ervaren levert niet
alleen een rijkere leeromgeving voor de leerlin
gen op, maar brengt onderwijs en zorg ook
naar elkaar toe, waardoor leerlingen optimaler
voorbereid kunnen worden op werken in die
zorg.
Veel ‘zondagen’ zitten er in de komende kerst
en nieuwjaarsperiode. Een feest voor wie vrij
is en leuke dingen doet met andere mensen.
Niet iedereen zal echter zo blij zijn met zoveel
zondagen. Activiteiten gaan niet door, de hulp
komt niet, de vertrouwde mensen om je heen
zijn met vakantie. Veel mensen zijn alleen of
voelen zich alleen.
De medewerkers van SOS Telefonische
Hulpdienst kunnen zorgen dat je je even niet
alleen op de wereld voelt. Zij zijn mensen die
aandacht voor jou en je verhaal hebben. Zit je
in de problemen dan kunnen ze helpen je vra-
Een klas met jonge mensen van 15 en 16 jaar
die op een stoel achter een tafeltje zitten,
starend naar de klok het lesuur zien omkrui
pen en waar de verveling ten top stijgt.
Een leraar voor de klas die zich druk maakt over
rapportcijfers, klaagt over desinteresse en als
enige in het lokaal aan het werk is.
Dat beeld herkennen de docenten op 2 College
Durendael bij het beroepsgerichte vak Zorg
en Welzijn niet. In de facilitaire dienstverlening
werken groepjes leerlingen in een bepaalde
dienst. De voedingsdienst bereidt soepen en
salades voor de “buffetdienst”. De koks snij
den, wegen, rekenen, presenteren, overleggen,
werken volgens de hygiëneregels van HACCP,
maken een planning en helpen elkaar, want
om 11.50u moeten de gerechten uit. Er wordt
hard gewerkt, de leerlingen tonen initiatief;
hebben pit en power. De tijd vliegt. “Is het nu
al pauze,” wordt er geroepen. “We lopen wat
achter en willen in de pauze doorwerken!”
De docent loopt even weg om een kopje koffie
te halen en de leerlingen werken door.
De activiteit ligt nu bij de leerlingen. De docent
kijkt toe, observeertTijdens het werk en na
afloop stelt de docent vragen en helpt daarmee
de leerlingen terug te kijken; te reflecteren op
het werk. “Wat ging er goed, waar ging het
mis, hoe kwam dat en hoe kun je dit verbete
ren?
Rode Kruis afdeling Oisterwijk-Haaren,
waarvan het welfarewerk veertig jaar geleden
werd opgestart door dokter Donders en de
dames Snijders en Janssens, omvat het bezoe
ken van zieken, gehandicapte en alleenstaan
de senioren, verder worden er maandelijks
doe- en spelletjesmiddagen gehouden waar
ook kan worden gehandwerkt en bijgepraat.
Jaarlijks worden deze handwerkcreaties tij
dens de koninginnedagmarkt te koop aan
geboden en wordt de opbrengst besteed voor
de aanschaf van nieuwe materialen. Tijdens
een feestelijke bijeenkomst op 13 december
werden de dames Riet van Rijswijk, Anneke
Bourgogne en Gerda van Haaren, die respec
tievelijk vijfentwintig, twintig en tien jaar als
vrijwilligster actief zijn onderscheiden door
de voorzitter van de afdeling en in de bloe
metjes gezet, maar ook de dames van Empel
en het wisselgeld wordt geteld. De werkbege
leider legt de eerste keer nog uit. Dan komen
de gasten de lunch gebruiken. Van achter de
counter worden deze te woord gestaan; er wordt
gastvrij service verleend. De leerling is mede
werker geworden., moet zich inpassen in de
bedrijfscultuur en zich indenken en invoelen
in de gasten. Dat is wel even anders dan uit een
boekje leren. Hier gaat het vooral om houding
en vaardigheden, maar natuurlijk ook over
kennis. Kennis die betekenis heeft gekregen,
omdat je het direct nodig hebt in de praktijk.
SOS Telefonische Hulpdienst:
voor iedereen, 24 uur per dag
SOS Telefonische Hulpdienst is er voor ieder
een. De vrijwilligers kunnen zich inleven in de
verhalen, ze komen elke dag voorbij. De een
zaamheid, het verdriet, de zorgen, het crisisge
voel is echter nog schrijnender als je weet dat
anderen gezellig feest vieren. Voor jong en oud,
man en vrouw, voor iedereen in Nederland is
de lijn altijd open 013 5441544 of 0900 - 0767
Wie liever chat kan terecht op www.soshulp.nl
Te Voet Te Veld in Helvoirt wandelt dit
jaar voor het schoolmeubilair van een
school in India. John Vermeer en Peter
Leermakers uit Helvoirt steunen sinds
2003 het werk van hun studievriend
Thaddy de Deckere.
Thaddy, een 48-jarige Zeeuw, is na zijn studie
aan de Landbouw Universiteit Wageningen
als missionaris naar India vertrokken. Hoewel
India een economische groei doormaakt, pro
fiteert daar de enorme massa onder de armoe
degrens nauwelijks van. Oorzaak: gebrek aan
onderwijs. De kinderen gaan niet naar school
of naar slechte overheidsscholen. Daardoor
krijgen ze nauwelijks kansen op een goede toe
komst. John en Peter hebben in India gezien
dat vooral particuliere scholen dit toekomstper
spectief wél kunnen bieden. Door de juiste
aandacht, de kwaliteit van de leerkrachten en
de mogelijkheid om Engels te leren. Zij onder
steunen de St. Gonsalo Garcia school financieel.
Deze school staat in Pargi, een plattelandsstad-
je 80 km ten oosten van Hyderabad, in het zui
den van India. Gesticht in 1997 door Indiase
zusters. Geen nonnen op leeftijd, maar jonge
energieke vrouwen die enthousiast les geven en
Een samenwerkingsverband tussen
2 College Durendael en Zorgcentrum “De Vloet
De leerling denkt en werkt actief mee aan zijn
eigen ontwikkeling. Deze manier van leren
daagt leerlingen uit.
Maar leren in een echte beroepssituatie is nog
veel spannender. Een geweldig mooie leerwerk-
plek is gevonden in zorgcentrum ”De Vloet”in
Oisterwijk. Dit zorgcentrum maakt deel uit
van Stichting De Runne. Enkele leerlingen
werken tijdens de lessen Zorg en Welzijn niet
op school, maar in het zorgcentrum. Gestoken
in professionele kleding ontmoeten zij collega’s
en gasten.
In het restaurant van de instelling wordt de koe
ling volgens het FIFO-systeem ingepakt, wordt
de temperatuur van de koeling gemeten volgens
de hygiënecode, de snacks worden gefrituurd
PAGINA 20
’MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 20 DECEMBER 2006