“De Dickens Compagnie” speelt “Scrooge” SOS Telefonische Hulpdienst lichtpunt in donkerste dagen 013 5441544 (lokaal nummer) of 0900 - 0767 Rode Kruis welfare veertigjarig jubileum “De schoolbank is verruild voor de service counter” Wandelen voor nieuwe schoolbanken in India op tweede kerstdag in Helvoirt gen te verhelderen. Een gesprek, dat lucht geeft waardoor de warmte weer gezocht en gevoeld kan worden. Wat warmte in de donkere dagen en een opsteker voor het nieuwe jaar. Theater de Pas in Heesch op dinsdag 2e Kerstdag 26/12 om 14.30 uur tel: 0412-451634, Annatheater in Helmond woensdag 27/12 en donderdag 28/12 om 19.30 uur tel: 0492-475255. ’t Klooster in Nuenen vrijdag 29/12 om 19.30 uur tel: 040-2843181. “Scrooge” speelt in Theaters: D’n Durpsherd in Berlicum op vrijdag 22/12 (try-out), zaterdag 23/12 beide aan vang 20.15 uur) en zondag 24/12 (16.00 uur) tel: 073- 5032016. De Schalm Berkel-Enschot dinsdag 2/1 en woensdag 3/1 2007 om 19.30 uur tel: 533 1333. “Scrooge” hoort bij de Kersttijd zoals de kerst boom en de kribbe. Hele generaties heeft Charles Dickens, deze grote schrijver, bereikt in de ruim 150 jaar dat het verhaal oud is. Het blijft boeien. En meer dan dat. Want “Scrooge” is ook een boodschap. Dickens (1812-1870) heeft aan den lijve onder vonden wat het is om arm te zijn in het Victoriaanse Engeland van de 19e eeuw. Omdat zijn vader in de gevangenis belande vanwege een faillissement moest hij noodgedwongen op 12-jarige leeftijd in een schoensmeerfabriek gaan werken, 10 uur per dag, waar hij de tries te omstandigheden van de arbeiders aan den lijve ondervond. Eenmaal weer in goede doen geraakt d.m.v. avondstudies komt hij via een advocatenkantoor bij de krant te werken waar hij naast kamerverslaggeving ook aan feuille tons (maandelijkse afleveringen van een ver haal) begint die later in boekvorm worden uit gegeven. Zo ontstaan de beroemde verhalen van Oliver Twist, de Pickwick Papers enz. En in 1843 zijn meest gelezen en gespeelde werk: “Scrooge”. Dickens verhalen zijn altijd boeiend, met sterke karaktertekening. En ondanks zijn voortdurende aandacht voor de sociaalzwak- keren ontbreekt de humor niet. De Dickens Compagnie heeft zich dan ook ten “De Dickens Compagnie”, uit Veghel, brengt in de Kerst- en Nieuwjaarstijd het wereldberoemde Kerstverhaal van Charles Dickens “A Christmas Carol” of naar de hoofdpersoon genoemd “Scrooge” op de planken. Dit in een 5 tal theaters. doel gesteld het verhaal zoveel mogelijk intact te laten. Daar is Jacques van Dijk in zijn bewer king van uitgegaan. Interessant detail is dat hij ook de titelrol speelt. Wel zijn verrassende musicaleffecten toegevoegd: de dans is een wezenlijk onderdeel van de productie gewor den. De regie is in handen van Maria Platenburg uit Eindhoven. Zij werkt in “Scrooge” eendrach tig samen met choreografe en dansdocente Jelske Smolders. De Dickens Compagnie is er nu helemaal klaar voor en staat te popelen om te gaan optreden. en Spijkers, die twintig jaar vaste gasten zijn. Door de gasten werd een gesloten couvert aangeboden aan de vrijwilligsters voor hun inzet en enthousiasme. Na de opening met koffie en gebak en hul diging werd de middag vervolgd met een serie levensliedjes ingezet door Albert Habraken, waarop spontaan werd gezongen door de vijfentwintig gasten en vrijwilligsters, dit verhoogde de sfeer van een leuk en gezel lig bij elkaar zijn. De viering werd afgeslo ten met een gezamenlijk etentje in klein speyk te Oisterwijk, waarmee zowel deelne mers alsook vrijwilligsters dit jubileum een extra feestelijk tintje gaven. Voor informatie en mogelijk deelname aan deze creatieve middagen en als u zich hier bij wilt aansluiten, neem contact op met Annie van Lier, tel. 522 0511. kansarme kinderen helpen als levensdoel zien. Begonnen met twee kleuterklassen is de school inmiddels gegroeid naar negen jaargangen. Elk jaar een nieuwe klas erbij. Er krijgen op de school nu 505 kinderen les van 16 leerkrach ten. De school probeert vooral van-huis-uit kansarme kinderen kansen te geven op goed onderwijs, zodat ze gelijkop kunnen gaan met kinderen uit ‘hogere’ kringen. Door te gaan wandelen met Te Voet Te Veld en de schoolgaan de jeugd van Helvoirt te sponsoren, wordt de aanschaf van meer schoolbanken mogelijk. De school groeit zo snel dat de meeste kinderen nu op de grond moeten zitten. Met uw geld straks netjes op een stoel, net als in Helvoirt! Voor meer informatie: kijk op http://home.pla- net.nl/~verme396/India.html Te Voet Te Veld, sponsor/wandeltocht door het buitengebied van Helvoirt over naar keuze drie afstanden (ongeveer 4, 8 en 12 kilometer) op dinsdag 26 december Tweede Kerstdag. Start tussen 12.00 en 13.30 uur vanuit Bezinningscentrum Emmaus, Udenhoutseweg 15 te Helvoirt. Onderweg is er tegen een klei ne vergoeding snert, chocolademelk en kren tenbrood verkrijgbaar. Voor nadere informatie: tel. 0411 643120. Steeds bezoeken vier leerlingen gedurende drie weken tijdens hun les facilitaire dienstverlening het zorgcentrum en oefenen daar hun vaardig heden en houding Elke leerling heeft zijn eigen begeleider; de werkbegeleider. De werk- begeleider maakt de leerling bij het eerste bezoek wegwijs in het “Huis” en de werkzaam heden. De daarop volgende weken neemt de leerling het initiatief om de werkzaamheden steeds zelfstandiger en beter uit te voeren. De werkbegeleider observeert, stelt vragen, bespreekt en helpt net als de docent op school de leerling bij het terugkijken/reflecteren op het werk. Op deze manier wordt de leerling steeds beter in het werk en wordt daardoor steeds meer competent. De werkbegeleider wordt gecoacht om de leerling goed te leren begelei den. In de contacten tussen werkbegeleiders, praktijkbegeleider van de stichting, de leer ling en de docent op school wordt het leren van de leerling in beeld gebracht. Een rapportage laat de vorderingen zien. Uit reacties van leerlingen blijkt dat deze manier van leren een duidelijke meerwaarde heeft. 2 College Durendael is bijzonder ingenomen met de wijze waarop zij mogen samenwerken met zorgcentrum “De Vloet”. De expertise en het enthousiasme die in de samenwerking van beide kanten wordt ervaren levert niet alleen een rijkere leeromgeving voor de leerlin gen op, maar brengt onderwijs en zorg ook naar elkaar toe, waardoor leerlingen optimaler voorbereid kunnen worden op werken in die zorg. Veel ‘zondagen’ zitten er in de komende kerst en nieuwjaarsperiode. Een feest voor wie vrij is en leuke dingen doet met andere mensen. Niet iedereen zal echter zo blij zijn met zoveel zondagen. Activiteiten gaan niet door, de hulp komt niet, de vertrouwde mensen om je heen zijn met vakantie. Veel mensen zijn alleen of voelen zich alleen. De medewerkers van SOS Telefonische Hulpdienst kunnen zorgen dat je je even niet alleen op de wereld voelt. Zij zijn mensen die aandacht voor jou en je verhaal hebben. Zit je in de problemen dan kunnen ze helpen je vra- Een klas met jonge mensen van 15 en 16 jaar die op een stoel achter een tafeltje zitten, starend naar de klok het lesuur zien omkrui pen en waar de verveling ten top stijgt. Een leraar voor de klas die zich druk maakt over rapportcijfers, klaagt over desinteresse en als enige in het lokaal aan het werk is. Dat beeld herkennen de docenten op 2 College Durendael bij het beroepsgerichte vak Zorg en Welzijn niet. In de facilitaire dienstverlening werken groepjes leerlingen in een bepaalde dienst. De voedingsdienst bereidt soepen en salades voor de “buffetdienst”. De koks snij den, wegen, rekenen, presenteren, overleggen, werken volgens de hygiëneregels van HACCP, maken een planning en helpen elkaar, want om 11.50u moeten de gerechten uit. Er wordt hard gewerkt, de leerlingen tonen initiatief; hebben pit en power. De tijd vliegt. “Is het nu al pauze,” wordt er geroepen. “We lopen wat achter en willen in de pauze doorwerken!” De docent loopt even weg om een kopje koffie te halen en de leerlingen werken door. De activiteit ligt nu bij de leerlingen. De docent kijkt toe, observeertTijdens het werk en na afloop stelt de docent vragen en helpt daarmee de leerlingen terug te kijken; te reflecteren op het werk. “Wat ging er goed, waar ging het mis, hoe kwam dat en hoe kun je dit verbete ren? Rode Kruis afdeling Oisterwijk-Haaren, waarvan het welfarewerk veertig jaar geleden werd opgestart door dokter Donders en de dames Snijders en Janssens, omvat het bezoe ken van zieken, gehandicapte en alleenstaan de senioren, verder worden er maandelijks doe- en spelletjesmiddagen gehouden waar ook kan worden gehandwerkt en bijgepraat. Jaarlijks worden deze handwerkcreaties tij dens de koninginnedagmarkt te koop aan geboden en wordt de opbrengst besteed voor de aanschaf van nieuwe materialen. Tijdens een feestelijke bijeenkomst op 13 december werden de dames Riet van Rijswijk, Anneke Bourgogne en Gerda van Haaren, die respec tievelijk vijfentwintig, twintig en tien jaar als vrijwilligster actief zijn onderscheiden door de voorzitter van de afdeling en in de bloe metjes gezet, maar ook de dames van Empel en het wisselgeld wordt geteld. De werkbege leider legt de eerste keer nog uit. Dan komen de gasten de lunch gebruiken. Van achter de counter worden deze te woord gestaan; er wordt gastvrij service verleend. De leerling is mede werker geworden., moet zich inpassen in de bedrijfscultuur en zich indenken en invoelen in de gasten. Dat is wel even anders dan uit een boekje leren. Hier gaat het vooral om houding en vaardigheden, maar natuurlijk ook over kennis. Kennis die betekenis heeft gekregen, omdat je het direct nodig hebt in de praktijk. SOS Telefonische Hulpdienst: voor iedereen, 24 uur per dag SOS Telefonische Hulpdienst is er voor ieder een. De vrijwilligers kunnen zich inleven in de verhalen, ze komen elke dag voorbij. De een zaamheid, het verdriet, de zorgen, het crisisge voel is echter nog schrijnender als je weet dat anderen gezellig feest vieren. Voor jong en oud, man en vrouw, voor iedereen in Nederland is de lijn altijd open 013 5441544 of 0900 - 0767 Wie liever chat kan terecht op www.soshulp.nl Te Voet Te Veld in Helvoirt wandelt dit jaar voor het schoolmeubilair van een school in India. John Vermeer en Peter Leermakers uit Helvoirt steunen sinds 2003 het werk van hun studievriend Thaddy de Deckere. Thaddy, een 48-jarige Zeeuw, is na zijn studie aan de Landbouw Universiteit Wageningen als missionaris naar India vertrokken. Hoewel India een economische groei doormaakt, pro fiteert daar de enorme massa onder de armoe degrens nauwelijks van. Oorzaak: gebrek aan onderwijs. De kinderen gaan niet naar school of naar slechte overheidsscholen. Daardoor krijgen ze nauwelijks kansen op een goede toe komst. John en Peter hebben in India gezien dat vooral particuliere scholen dit toekomstper spectief wél kunnen bieden. Door de juiste aandacht, de kwaliteit van de leerkrachten en de mogelijkheid om Engels te leren. Zij onder steunen de St. Gonsalo Garcia school financieel. Deze school staat in Pargi, een plattelandsstad- je 80 km ten oosten van Hyderabad, in het zui den van India. Gesticht in 1997 door Indiase zusters. Geen nonnen op leeftijd, maar jonge energieke vrouwen die enthousiast les geven en Een samenwerkingsverband tussen 2 College Durendael en Zorgcentrum “De Vloet De leerling denkt en werkt actief mee aan zijn eigen ontwikkeling. Deze manier van leren daagt leerlingen uit. Maar leren in een echte beroepssituatie is nog veel spannender. Een geweldig mooie leerwerk- plek is gevonden in zorgcentrum ”De Vloet”in Oisterwijk. Dit zorgcentrum maakt deel uit van Stichting De Runne. Enkele leerlingen werken tijdens de lessen Zorg en Welzijn niet op school, maar in het zorgcentrum. Gestoken in professionele kleding ontmoeten zij collega’s en gasten. In het restaurant van de instelling wordt de koe ling volgens het FIFO-systeem ingepakt, wordt de temperatuur van de koeling gemeten volgens de hygiënecode, de snacks worden gefrituurd PAGINA 20 ’MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 20 DECEMBER 2006

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2006 | | pagina 20