RONDOM DE KERK W HM PROGRAMMA IDEEËN STEENTJE BIJDRAGEN PINKSTEREN MOERGESTEL NIEUW ELAN ■JONGERENGROEP WAT DOEN ZE ZOAL? LEVENSVRAGEN HOE GAAT ‘T VERDER? WAARDERING MENSEN ZIJN SOMS BANG JONGERENGROEP ‘DE KURKSKES’ PRR0W& 1 MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 31 MEI 2006 PAGINA 8 Herman van den Broek Bang of begeesterd? Hand.v.d. Apost. 2,1-11 Johannes 20, 19-23 geest, vrede zij u” Vrede: kom weer op orde in jezelf, wees blij met je geloofsovertuiging, wees blij met jouw visie op het leven en deel er van uit, draag de vrede uit: help mensen op orde te komen met zich zelf en met elkaar, reik mensen levensvisie aan, durf voor je geloof uit te komen. Wij, hier bijeen, worden toch weer bemoedigd om kerk ter plekke te zijn. Ieders inbreng is daarbij belangrijk: hand-en-spandiensten, denkwerk, schrijf werk, bezoekwerk, het doet er niet toe. Pinksteren: een dag om angsten te overwinnen, een dag om te geloven dat de goede geest in jou weer meer vertrouwen geeft in je kinderen, een dag om te geloven dat de goede geest veel teweeg zal brengen in zijn kerk, een dag om te bidden: “Kom heilige geest, vervul de harten van uw gelovigen en ontsteek in hen het vuur van uw liefde. Zend uw kracht en alles zal wor den herschapen en Gij zult het aanschijn van de aarde vernieuwen" Amen. Moergestel weer gestart. En na deze lange inleiding zijn we beland in het eigenlijke onderwerp van dit artikel. Ook is de groep op bezoek geweest in de Jacobushoeve in Vessem, van waaruit regelmatig pelgrims vertrekken die de lange reis gaan maken naar Santiago de Compostella. Ze hebben daar ervaren wat het is om zo’n pelgrimsreis te onderne men. leder had een steentje meegenomen dat staat voor een intentie. In de idee “ieder draagt zijn steen tje bij" hebben ze dat steentje bij 't kruis aldaar neergelegd. Op 23 mei hebben ze opnieuw hun steentje bijgedragen bij de H. Eik in Oirschot. Wandelend erheen (12 km) en met de huifkar terug, getrokken niet door een paard, maar door een trac tor, dat moest van Jan Ketelaars. Maar daarvoor heb ben ze eerst geluisterd naar 't verhaal en de diepe re betekenis van de H. Eik dat Theo te Wierik daar hield. Dat idee van die steentjes (in dit geval ste nen) hebben de kerkgangers overigens ook gezien tijdens de mooie viering in de kerk op Goede Vrijdag. In het middenpad lagen stenen in de vorm van een open kruis. Bij 't begin van de viering kwamen de jongeren binnen met een groot houten kruis en leg den die neer in de open vorm die door de stenen werd gevormd. De kerkgangers zetten later allen hun waxinelichtjes op 't kruis: alles prachtig symbolisch. De wandeling naar Oirschot is meteen een goede training voor de wandelavondvierdaagse begin juni, waaraan de jongeren als groep gaan deelnemen in de-jawel! - 15-km-wandeling. De leiding wil de jon geren niet alleen stimuleren zich ergens voor in te zetten, maar ook dóór te zetten. Geen flauwe kul met “dat kan ik niet", niet te gauw opgeven. geren maakten eerst kaarten met vragen die ze aan elkaar konden stellen. Dat waren vragen over: vriendschap, vrijheid, toekomst, eten/drinken, hobby, discrimi-natie, eetstoornis, vacantie, homosexuali- teit, geloof en zelfs dood. Na beantwoording van zo'n vraag ontstaat er natuurlijk een levendige en leer zame discussie. Bij de discussie over de dood kwam er een spannend moment. Net toen ook even over “geesten” werd gepraat en de spanning groot was, kwam Theo te Wierik door een knarsende deur binnen en zorgde nietsvermoedend voor een schrik- moment. Met de op de kaartjes vermelde vragen kan de groep overigens nog lang vooruit. Op 31 janu ari hield de groep een thema-avond over sterke jongeren. Getoond werd een videofilm over een jongen, die, tegen de verdrukking in, balletdanser wilde worden. De bedoeling van het bekijken van de film was om te laten zien, dat het onzin is om valse schaamte te hebben. Zo zijn er ook nog avonden met waxinelichtjes. Iemand mag een kaarsje opste ken bij 't vertellen van iets dat hem of haar getrof fen heeft. Dan kunnen best grote persoonlijke dra ma’s naar voren komen: de dood van een oma of iemand die van de fiets gereden is. Belangrijk is ook dan weer de discussie achteraf, waarbij ook soms meningsverschillen onder elkaar worden uitgepraat. Op die manier leren ze elkaar kennen en wordt de groep hecht. Regelmatig wordt ook besproken en gediscussieerd over wat er in de krant stond. Op 28 maart jl was er een door Kentron georgani seerde avond over drank en drugs, waarbij de stof in quizvorm werd behandeld. Op 25 april hield Noud Smits een door de jongeren zeer gewaardeerde lezing over oorlog en vrede. Het was een van de avonden waarop ze er geen genoeg van konden krijgen, zo wist Noud Smits de jonge ren te boeien. Op al deze manieren probeert de leiding de jonge ren wat mee te geven en hen over allerlei levens vragen te laten nadenken, zodat ze stevig in 't leven komen te staan. Zijdelings wordt hierin ook de kerk betrokken. Wanneer jongeren het eventueel niet zouden zien zitten mee te doen met “kerkse” din gen, worden ze daartoe niet verplicht. Maar dat speelt eigenlijk nauwelijks. Voor de rest van het seizoen en voor volgend jaar staan alweer een aantal dingen op ’t programma, waarnaar weer uitgekeken wordt. Op 22 oktober zul len de jongeren worden betrokken in de jaarlijkse herdenking van oorlog en vrede, in de kerk en daar na bij het beeld van Generaal Barber. Dichterbij nog, op 20 juni, gaan ze met Kees Schoenmakers de toren beklimmem en uitkijken over Moergestel. Grote verwachtingen hebben ze van het “Grote Ruilspel" volgend seizoen. De bedoeling is dat ze met iets kleins langs de deuren gaan in Moergestel. Dat kleine ding, bv een ei, proberen ze in te ruilen voor iets groters, zeg maar een pak koffie of een boek. Dat proberen ze dan weer in te ruilen voor nog iets groters en zo verder tot bv een wasmachine toe. Die opbrengst gaat uiteindelijk naar Leen van Herck, die er - zoals u weet - wel raad mee weet. Héél, héél voorzichtig wordt er ook gedacht aan een excursie naar Taizé, de beroemde, van oorsprong Protestantse, maar tegenwoordig interkerkelijke broederschap kloostergemeenschap in Frankrijk. Tijdens het gesprek dat ik met de leidsters en de beide groepsleden had, ontstonden spontaan nog weer nieuwe ideeën voor de toekomst. Leuk was het, toen ondergetekende vragen stelde m.b.t. een voor het einde van dit jaar geplande bezigheid, waarvan de groepsleden nog niets wisten. Het plan nl. om met Kerstmis zelf een kerstgroep te maken van hout, die dan hoog tegen de muren van de kerk zal worden aangebracht: tekenen, zagen en schilde ren: werk genoeg. De meiden begrepen het eerst verkeerd en dachten aan een levende kerstgroep, waarbij onder elkaar de rollen meteen al werden ver deeld: Yola als Maria, Britt als het kindje Jezus (ze heeft er best de uitstraling voor) en Dirk Wolfs als Jozef. Misschien een idee voor 't jaar daarna? Marion Helmer. Yola Ketelaars, Britt Mutsaards en Lies van Dijk aan de tafel in “t Honk De meeste mensen kunnen Kerstmis wel thuis bren gen: de geboorte van Jezus in een stal (en symbo lisch: Jezus' geboorte in ons zelf). Met het voornaam ste kerkelijke feest Pasen, weet men al minder goed raad. Velen kunnen alleen maar bedenken dat Pasen twee dagen vrij betekent, om te gaan fietsen of meubel keukenzaken te gaan bezoeken. Na lang nadenken is er soms de gedachte aan de verrijze nis van de Heer, nadat we op Witte Donderdag de instelling van de Eucharistie hebben gevierd en op Goede Vrijdag zijn kruisdood hebben herdacht. Met het feest van Pinksteren echter weet men hele maal geen raad, terwijl dat toch een heel mooi feest is. De bange apostelen, die zich na Jezus' dood had den verschanst in een gesloten zaal, werden be'- geest'erd en gingen van toen af enthousiast de ideeën uitdragen van hun leermeester. Zij stichtten door hun apostolische arbeid een nieuw geloof: het Christendom was geboren! Emeritus pastoor Herman van den Broek schreef een prachtige preek over dit mooie feest Pinksteren, later gepubliceerd in zijn boek “Met vriendelijke groet”. U kunt de preek hieronder lezen. TvE Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger Ad Wolfs Harry van Boxtel In Moergestel - en natuurlijk niet in Moergestel alleen - is - we weten het allemaal - het kerkbezoek in de laatste tien jaar behoorlijk afgenomen. Dit betekent overigens niet automatisch een gelijklopen de vermindering van religiositeit of spiritualiteit. Maar het meedoen aan kerkelijke vieringen is behoor lijk op de tocht komen te staan. Mensen hebben het druk met andere dingen: sport, bezoek aan fami lieleden of manifestaties. Daarnaast laksheid en desinteresse. De jeugd laat het over 't algemeen al helemaal afweten, zeker na afloop van het basis onderwijs. Jaren geleden hield ook het tot dan toe bestaande jongerenwerk van de parochie op te bestaan: tekort aan leiding en desinteresse van de jeugd. Met de komst van pastoor Theo te Wierik is deze negatieve spiraal nu plotseling doorbroken. Gesterkt door ervaringen elders besefte pastoor Te Wierik ter dege de juistheid van bovenstaande kreet. Hij toog aan 't werk. En het succes bleef niet uit: in de Paasviering van dit jaar, op 15 april jl, zat ineens de kerk voor de helft vol met kinderen. Door zijn toe doen ook werden weer medewerkers gevonden die zich wilden bekommeren om een nieuwe opzet van de kinderwoorddiensten. Het begin hiermee is gemaakt: zes volwassenen hebben zich bereid ver klaard voor begeleiding. De opkomst van de jeugd is nog schoorvoetend, maar zal in het nieuwe elan, dat met de komst van de beide Theo's is begonnen, wel groter worden. Deze nieuwe bezieling, die pas toor Theo te Wierik en pastor Theo Schepens heb ben teweeggebracht, zorgde zeker al voor een stil stand, zo niet een opwaartse ombuiging in de ont stane neerwaartse spiraal in het kerkbezoek van de laatste jaren. Maar tegelijkertijd ontstond er ook een opleving van de aandacht voor de geloofsopvoeding van de jeugd. Naast de nieuwe start van de kinderwoord diensten, zien we ook weer meer waardering voor de gezinsvieringen, de vieringen van doopsel, 1e communie en vormsel. Tenslotte is door volharding van pastoor Te Wierik ook het Jongerenwerk in Ter gelegenheid van het Pinksterfeest, bij uitstek het feest van communicatie, saamhorigheid en inspi ratie, zit ik met twee leidsters en twee jongeren van de eerste lichting van het jongerenwerk aan tafel in hun gezellige onderkomen “'t Honk” op de boven verdieping van het Parochiecentrum en vraag daar naar hun bevindingen over het eerste jaar van deze groep en naar hun plannen voor volgende jaren. Het zijn Lies van Dijk en Marion Helmer (leidsters) en Britt Mutsaards en Yola Ketelaars (groepsleden). Nou, toen kwam er bij deze plezierige ontmoeting heel wat los. Laten we eerst maar eens beginnen met de naam van de groep, verzonnen - hoe kan het anders - door Dirk van Nuenen. “De Kurkskes” heet de groep: enerzijds verwijzend naar de bij de opening van hun clubruimte losknallende kurken van de flessen alcoholvrije champagne, anderzijds een verwijzing naar de kerk, een beetje op z'n Brabants uitgesproken. Leuke naam en goed gevonden. Ja, op 6 september van 't vorig jaar kwam de groep, bestaande uit zes jongens en zes meiden, voor 't eerst bij elkaar. Ze wilden na hun vormsel door gaan met bijeenkomen in een gezellige groep met bijeenkomsten eens in de veertien dagen. Dat waren: Dirk Wolfs, Yola Ketelaars, Cas Nouwen, Ingrid op 't Hoog, Britt Mutsaards, Mariska Machielsen, Marleen Kuijpers, Mark Bierens, Jan Ketelaars, Dirk van Nuenen en Romy Verkooijen. Door omstandigheden vielen er twee af (hier niet genoemd), maar later kwam Daniel Moorman de groep nog versterken. En ze vormen intussen een hechte groep, waarvan de leden elkaar zo langza merhand door en door kennen en vooral ook waar deren. Ze staan onder bezielende leiding van Lies van Dijk, Marion Helmer, Corry op't Hoog en Marieke Verkooijen. Peter Swinkels en Theo te Wierik bege leiden de groep meer op afstand. Bijna teveel om op te noemen, maar ik ga het toch maar eens proberen. Een van de eerste dingen die georganiseerd wer den, naar een idee van Theo te Wierik, was een op 20 november van t vorig jaar gehouden inzamelings actie van voedingswaren. Parochianen brachten pakken koffie, blikken soep en andere voedingswa ren mee naar de kerk. Op de daarna volgende bij eenkomst van de groep werden hiervan door de jon geren pakketjes gemaakt, die via Pater Poels op Kerstmis belandden bij arme gezinnen in Tilburg. Met Sinterklaas werd op dezelfde manier speel goed ingezameld voor achterstandsgezinnen in Tilburg Behalve de directe hulp aan mensen die behoeftig zijn, was dit ook voor de jongeren een bewustwor ding van “aandacht voor elkaar": gezamenlijk kijken naar anderen die hulp en aandacht nodig hebben. Natuurlijk vierden ze ook samen Sinterklaas, want onder elkaar moet je 't ook gezellig maken. Ze had den afgesproken surprises te maken en elkaar een oud (gebruikt) cadeautje en een nieuw cadeautje te geven. Met een door Corry op 't Hoog bedacht leuk loterijspel kwam iedereen met natuurlijk veel lol in het bezit van zijn/haar twee cadeautjes. Dat staat dit jaar zeker weer op het programma. Heel leerzaam was ook de actie in de Vredesweek. De jongeren gingen met een paar tegelijk op bezoek bij van tevoren in kaart gebrachte mensen in 't dorp en stelden hen vragen over vrede. De antwoorden en ervaringen werden later weer besproken in de groep. Heel belangrijk zijn ook de avonden waarop gedis cussieerd wordt. Zo is er een avond geweest waar op ze een vragenspel hebben gehouden. De jon- Er is nu één jongerengroep. Op 13 juni gaat Theo te Wierik praten met de vormelingen van dit jaar over de vorming van een tweede groep. In 't jaar daar na, 2007, kan er zo een derde groep komen. Men wil naar maximaal twee groepen per week, dat zijn dus vier jaargangen. Oudere groepen die eventu eel zouden uitdunnen zouden tenslotte kunnen wor den samengevoegd. Het misschien opdoemende beeld van te weinig leiders of leidsters wordt niet erg serieus genomen: op een geven moment zijn groepsleden van nu in staat zelf leider of leidster te worden en zo houdt de beweging dan zichzelf in stand. De jongeren voelen zich in de groep echt op hun plaats, echt thuis. Het is een hechte groep gewor den, met waardering voor de leiders en leidsters. Tekenend was - en Lies zal het zich blijven herin neren - dat een van de jongeren die in de Paaswake achter haar zat, haar ineens in 't oor fluisterde: “die Theo te Wierik is echt cool, gaaf en vet, hè!” TvE Ouders zijn soms bang om hun kinderen los te laten. Met zin voor het avontuur trekken zij de wereld in. In wat voor wereld? vragen ouders zich af en houden dan hun kinderen gebonden aan het veili ge thuis. Als dat overdreven wordt, worden kinde ren nooit zelfstandig, ofwel ze nemen wat al te scherp afstand van hun ouders Bisschoppen in Nederland zijn soms bang van hun eigen mensen. Ze durven het niet aan, om wat groeit her en der te laten groeien. Ze wil len met hun regels orde op zaken stellen en als dat met teveel angst gebeurt, ver vreemden zij van hun eigen volkWe lezen het af en toe. Pastores zijn soms bang van medewer kers. Zij durven het niet altijd aan om hun alle vertrouwen te geven en willen de touwtjes toch goed in handen houden.En dat bemoedigt mede werkers niet, integendeel Jongeren zijn soms bang om in de klas te zeggen dat zij bij de kerk horen, dat zij deelnemen aan parochie-aktiviteitenbang om uitgelachen te wor den. Ouderen zijn soms even bang om over hun geloof te spreken, bang dat zij ter verantwoording worden gedaagd en dan niet weten wat zij zullen zeggen Leerlingen van Jezus toen waren bang. Ze hadden zich benepen opgesloten, veilig tegen de buiten wacht, de deuren op slot.En toch is er met hen iets wonderlijks gebeurd. Ineens was hun angst voorbij en togen zij de straat op en zeldzaam vrijmoedig gingen zij getuigen van hun geloof in Jezus, de gezondene van God, die van de dood is opgestaan. Ze brachten talloze mensen bijeen die hun geloof deelden, mensen, die als broeders en zusters met elkaar omgingen en teken werden van een vreedzame manier van samenleven. Er was me een fijne sfeer onder hen en ieders inbreng voor de club was belangrijk en goed genoeg. Er heerste vreugde alom. Wat benepen zitten wij hier bijeen, in deze veilige kerk. Hier lacht niemand ons uit. Hier worden we niet keihard ter verantwoording geroepen, hier voelen we ons thuis, dat wel, maar we voelen ons ook als een rest van het grote volk van God. Want, zo weten we, veel mensen weten nauwelijks dat het Pinksteren is, en als ze het weten, dan nog niet wat we eigen lijk te vieren hebben. Veel mensen vermaken zich met sport dezer dagen of andere leuke dingen, maar weten van geen feest van vuur en nieuwe moed. Wij toch hier bijeen, om wel Pinksteren te vieren, wij stellen ons open, heel voorzichtig misschien, voor de werking van de Heilige Geest, voor kracht van Boven. Wij hier bijeen, in vertrouwen dat de Geest toch wat angst van ons zal wegnemen, ons toch in vuur en vlam zal zetten, toch een beetje bemoedigen zal. Wij, hier bijeen, horen: “Hier, ontvangt de heilige “Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst" een adagium waar de mensheid al vele eeuwen van door drongen is. Wil je als beweging, ideolo gie of religie voort bestaan, dan zul je je best moeten doen tijdig jongeren hiervoor te motive ren. In al die eeu wen is van de ken nis van dit gegeven ook wel eens mis- bruik gemaakt. Denk maar eens aan Sparta in het oude Griekenland, de Hitlerjugend in Nazi-Duitsland en momenteel de kindsoldaten in het “Leger van de Heer", het rebel lenleger in Noord-Oeganda. Maar dat zijn ongun stige uitzonderingen. De goede situaties hebben gelukkig ruim de overhand. www.parochiemoergestel.nl www.kerk-in-oisterwijk.nl

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2006 | | pagina 8