PA 5E/W
Bokspringen van Moergestel naar
Oisterwijk, Heukelom en weer terug
RONDOM DE KERK
p Vo oR dg
ijs van de Wouw
Hl'
/I
WieKentKunst gaat Moergestel dit jaar op een unieke manier op de kaart zetten.
In samenwerking met Guiness in Engeland organiseert WieKentKunst op zon
dag 25 juni het wereldrecord bokspringen. Tientallen teams beginnen te sprin
gen op het St. Jansplein in Moergestel. De route gaat over Oisterwijk en Heukelom
en via Mie Pieters en de Pierenberg weer terug naar Moergestel
De soldaat die jezus kruisigde
DE DOOIE DOOD
De drie leden van de werkgroep demonstreren hoe het op 25 juni zal gaan: Jan Rijnen ‘staat bok Gertruud
Terwindt maakt een ferme bokkensprong en Jan van den Hurk kijkt of het allemaal goed gaat.
Het bokspringen wordt gecoördineerd door
een werkgroep bestaande uit Jan van den Hurk,
Jan Rijnen en Gertruud Terwindt. Deelnemers
aan het bokspringen en andere deelnemers
zoals orkestjes kunnen zich bij hen opgeven.
Bij deze drie leden van WieKentKunst kan
men ook terecht voort informatie. Jan van den
Hurk, telefoon 513 2279. Jan Rijnen, telefoon
513 2120. Jan van den Hurk is ook per email
bereikbaar: jan.hurk@home.nl
PASEN 2006
wordt de onderlinge band tussen de inwoners
van Moergestel, Oisterwijk en Heukelom ver
sterkt. Het idee van de drie reuzen is destijds
vanuit hetzelfde ideaal geboren. De drie reu
zen zijn een zeer groot succes gebleken.
Het bokspringen maakt onderdeel uit van het
jaarlijkse evenement van WieKentKunst. Het
thema dit jaar is ‘traditionele sporten en spe
len’. De komende tijd zal de stichting hierover
met meer informatie naar buiten komen.
Momenteel wordt hard gewerkt aan de organi
satie. Het wordt in ieder geval weer een evene
ment op de manier waarmee WieKentKunst de
afgelopen jarennaam heeft gemaakt.
Wat afstand betreft is het de bedoeling vijftien
kilometer te springen. Elke groep springt 500
meter. De groepen bestaan uit vijftien perso
nen m/v. WieKentKunst roept verenigingen,
organisaties, buurtverenigingen, sportclubs,
vriendengroepen, buurtverenigingen en verder
iedereen in Moergestel op om groepen te vor
men en zich voor deze unieke happening aan
te melden.
Aan dit aparte evenement waarvoor nu al lan
delijke belangstelling bestaat, mogen groepen
meedoen uit Moergestel, Oisterwijk en
Heukelom. Tot op heden hebben zich al vijf
tien groepen uit alle drie de kernen aangemeld.
WieKentKunst streeft naar minimaal dertig
groepen. Van de groepen die zich hebben aan
gemeld zijn er verschillende die zich op een car
navaleske manier uitdossen. WieKentKunst
vindt het geen enkel bezwaar als bijvoorbeeld
op T-shirts de aandacht wordt gevestigd op
bedrijf, organisatie, café of vereniging.
Behalve groepen hebben zich ook al orkestjes
gemeld. Deze stellen zich langs de route op
om de feestvreugde te verhogen. WieKentKunst
roept orkestjes in Moergestel op zich hiervoor
aan te melden. Inwoners langs de route wor
den gevraagd de vlag uit te steken of op ande
re manieren voor een feestelijke en uitnodigen
de entourage te zorgen. Binnen afzienbare tijd
is de exacte route bekend en zal deze bekend
worden gemaakt. Alles bij elkaar belooft het
bokspringen een evenement vol goede sfeer en
plezier te worden.
Met het bokspringen wil WieKentKunst niet
alleen Moergestel op de kaart zetten en een
wereldrecord vestigen. Deze culturele organi
satie streeft nog een derde doel na, dat minstens
zo belangrijk is. Door bokspringers mee te
laten doen uit alle drie de kernen en door ze
door alle drie de kernen te laten springen,
I
id B
PAGINA 9
’MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 12 APRIL 2006
Nel Benschop "Licht onder de horizon"
Door Mgr. J. Bluyssen en Ds N. van den Akker
Maria Magdalena op de Paasmorgen
ZALIG PAASFEESTVOOR U ALLEN!
ThS
O'
r
Naar eigen wens en ontwerp
Alle merken keukenapparatuur
Bezoek aan huis J
Gratis offerte, geheel vrijblijvend
Namens Parochiebestuur en Pastoraatsgroep,
pastor Theo te Wierik msc
Wij sloegen hem aan 't kruis. Zijn vingers grepen
Wild om den spijker, toen 'k den hamer hief -
Maar hij zei zacht mijn naam en "Heb mij lief
En 't groot geheim had ik voorgoed begrepen.
Nu, als een dwaas, een spijker door mijn hand,
Trek ik een visch - zijn naam, zijn monogram -
In ied'ren muur, in ied'ren balk of stam,
Of in mijn borst of, hurkend, in het zand.
Ik wrong een lach weg dat mijn tanden knarsten,
En werd een gek die bloed van liefde vroeg:
Ik had hem lief - en sloeg en sloeg en sloeg
Den spijker door zijn hand in het hout dat barstte.
En antwoord als menschen mij wat vragen:
"Hij heeft een spijker door mijn hand geslagen”
M. Nijhof (1894-1953)
Wat een troost, Heer,
dat u zo sterk bleef onder die kwelling.
U bleef uzelf
Maar het lijden is zo onbegrijpelijk. Zeker wanneer
het je wordt aangedaan door andere mensen.
De wreedheid van mensen is een boos mysterie
dat, als het mij treft, me diep in verwarring brengt.
Geef mij vertrouwen, God,
vertrouwen dat u mij hoort,
vertrouwen dat u juist diegenen nabij bent,
die onverdiend gepijnigd worden.
Uit: "Overwegingen bij de kruisweg”
Heer, ik heb U niet herkend
Toen U mij verschenen bent:
Ik was zo geboden aan de aarde,
'k Wist allen nog: Hij is weg,
dood is dood - en wat ik zeg,
denk of doe is zinloos, zonder waarde.
Vóór mij was een open graf -
Toen ik U mijn tanen gaf
Voelde i dat U van ons zou heengaan,
En ik bad en smeekte God
Om een wending in Uw lot;
Maar op Golgotha moest ik alleen staan.
Eenmaal maakt U mij vrij -
Meester, blijf voorgoed bij mij!
Zeg mij, dat ik dichter tot U nader
Opstanding
Een grote stilte heeft mijn hart vervuld,
Volmaakte rust - de spanning is geweken,
God heeft in liefde naar ons omgekeken
En met ons ongeloof had Hij geduld.
Nu is er niets meer over van het licht
Dat het benauwde donker heeft verdreven;
Een muur van engelen had ons omgeven,
Wij zagen 't niet - maar God gaf ons 't gezicht.
Wij staan in het licht - niet langer zijn wij blind;
Wij kunnen er slechts staamlend over spreken.
Heer, houd ons vast! Aanvaard als liefdesteken
Het onbeperkt vertrouwen van Uw kind.
Redactie: Ton van Elsdingen
Hans Festen
Jo van Os
Ireen Stieger
Ad Wolfs
Harry van Boxtel
Hand vd Ap. 3,13,15,17-19
Lukas 24, 35-48
Laatst vroeg ik aan iemand: “Ga jij nog wel eens
naar de kerk?”
Zijn antwoord luidde: “Om de dooie dood niet!”.
Even was ik beduusd om zo’n hard antwoord,
maar meestal ben ik niet zo lang beduusd;
vrij snel gaf ik hem ten antwoord: “Ge hebt groot
gelijk!"Toen was hij beduusd, hij keek me verwon
derd aan met de vraag in zijn ogeh: “Hoe kan een
pastoor zo iets zeggen?
Ik voegde er daarom gauw aan toe: “Om de
dooie dood moet je ook niet naar de kerk gaan”.
U gaat toch niet naar de kerk om de dooie
dood?Als ik het wel heb, gaat u naar de kerk om
het lieve leven! U gaat naar de kerk om saamho
righeid met Christus te beleven en saamho-rig-
heid met elkaar. Zou Christus dood zijn, dan hoeft
u niette komen. Waarom zouden we dan Zijn woor
den spreken, in Zijn naam het brood breken?
Alleen geloof in Christus, die leeft, maakt het zin
vol samen te komen.
Weliswaar behoort de levende Christus tot een
andere orde dan de levende lichamen die wij
zijn, maar we komen bijeen, om Zijn verheerlijkt
leven te vieren en om ons leven te vieren met uit
zicht op leven zoals Hij.
Ik besef dat dit een beetje ingewikkeld klinkt;
daarom zeg ik hetzelfde nog een keer, maar een
beetje anders:
Het leven van Christus in de situatie van verre-
zen-zijn is anders dan dit leven van ons nu hier
op deze aarde. Maar wij vieren dat nieuwe leven
van Hem wel. EN wij vieren, dat ons leven het uit
zicht mag hebben op dat nieuwe leven waarin
Christus al verkeert.
Het lijkt me daarom boeiend om het evangelie
eens in de tegenwoordige tijd te lezen. Ik zal het
eens proberen:
Jezus komt in ons midden en zegt: “Vrede zij
u! "Wij staan er weer verbaasd over dat Hij zom
aar in ons midden wil zijn. Daarom zegt Hij:
“Waarom staan jullie zo versteld en waarom komt
er toch wel eens wat twijfel boven in jullie hart?Als
jullie de bijbel toch een beetje kennen, dan weten
jullie toch, dat lijden en dood Mij niet bespaard
konden blijven, dat Mijn lichaam in mijn tijdelijke
verblijf op aarde onnoemlijk lijden moest door
staan, om zo de oneindige Liefde van de Vader
tot uitdrukking te brengen. Maar jullie weten nu
van Mijn verrijzenis op de derde dag. Jullie weten
dat ik leef!”
“Hebben jullie iets te eten en te drinken?”“Ja, dat
hebben we: we hebben brood en een beetje
wijn."“Nou goed, eet en drinkt en zo zit Ik met jul
lie aan tafel. En dit alles dient, om jullie te zeg
gen, dat alles wat je verkeerd hebt gedaan ver
geven wordt, zodat jullie echt vrede kunt hebben
van binnen. Goed hè!Jullie moeten van dit alles
getuigen, te beginnen met Moergestel."
Wonderlijk klinkt dat!
We zijn zo gewend alles in de verleden tijd te lezen
Prinses Irenestraat 9
5066 BD Moergestel
Tel./Fax (013) 513 0648
r www.thijsvandewouwkeukens.nl
En diepe eerbied is er in mijn hart,
En dank, te groot voor kleinemensenwoorden,
Want wij - die zelf het wonder zagen, hoorden -
Weten van leven, dat de dood zelfs tart.
Heer, als ik het zwaar heb,
kwelt mij de angstige vraag: waarom?
Waarom laat u toe dat mij dit overkomt?
Waarom doet u mij dit aan?
Waarom verlaat gij mij?
Maar ik mag niet toegeven aan de bekoring
u als de oorzaak te zien van mijn verdriet.
Het kan niet uw wil zijn.
U wilt mij geen pijn doen.
De verrijzenis van Christus: icoon in het klooster
complex Ossios Loukas (de zalige Lucas) in
Midden-Griekenland. De foto is genomen door Ton
van Elsdingen, tijdens de Griekenlandreis van
parochianen in september 2005. Christus wordt
afgebeeld terwijl Hij opstaat uit het graf, met het
Byzantijnse kruis in zijn hand. Het Byzantijnse
kruis kent drie dwarsbalken, terwijl het Latijnse
kruis slechts één dwarsbalk heeft. Het bovenste
van de drie dwarsbalken is voor het opschrift
(INRI: Jezus van Nazaret, koning (Rex) der Joden),
het onderste voor de voeten. Vóór de voeten van
Jezus liggen wat spijkers, een nijptang en een
hamer, overblijfselen van de kruisiging. Rechts op
de icoon is te zien dat Adam door Christus uit het
graf wordt getrokken. Dit verwijst naar een vers
uit het Evangelie volgens Matteüs (27,52), waar
te lezen is dat toen Jezus stierf “de graven open
gingen en de lichamen van veel heiligen die ont
slapen waren, tot leven werden gewekt.” Naast
Adam is Eva afgebeeld. Links op de icoon staan
David en zijn zoon Salomo, als vertegenwoordi
gers van de profeten die de komst van de Messias
(de Christus, gezalfde) hebben voorzegd en
daarmee de redding van de mensheid.
(Het was ergens in Brabant...)
'De Heer geve hem de
eeuwige rust'. Rond de
open groeve klonk een
massaal gemompel: 'En
het eeuwig licht verlich
te hem!' 'Dat hij ruste in
vrede'. 'Amen!'
Toen waren de woorden
op en in doodse stilte
volgde toen nog een
laatste, woordeloos
gebaar, het dansend
gebaar van een vendel-
zwaaier. Onder het geroffel van de dieptrom
zwaaide hij de vlag in langzame maar zekere
trekken over het graf, eerst boven zijn schou
ders, dan rond zijn middel en tenslotte rond zijn
enkels tot rakelings boven de grond, net zolang
tot het dundoek flapperend de doodskist bedek
te en daar tot stilstand kwam...
Maar het geroffel op de dieptrom ging verder en
de vendelzwaaier draaide de vlag weer omhoog,
langzaam maar zeker, tot boven zijn hoofd, bijna
triomfantelijk...
Wat al die anderen daar toen dachten, ik zou het
niet weten, maar ik vermoed net zoals ik moest
denken: 'Je bent wel dood, maar niet weg, niet
weggenomen, hooguit opgenomen, en wie je
was dat gaat door, als het goed is, in ons!'
Toch is het evangelie geen verleden tijd; het evan
gelie is de blijde boodschap voor nu en alle tij
den. Het zegt, dat Christus nu leeft, nu met ons
is, nu onze zonden vergeeft, nu ons vrede wenst,
nu ons stuurt om van Hem te getuigen.
Als iemand je vraagt:“Waarom ga jij naar de
kerk?”, dan zou je antwoord kunnen zijn:
“Om het lieve leven, om Zijn leven, om mijn leven,
om het te beleven
Maar 'k verlies U uit het oog,
En Uw stem klinkt hemelhoog:
“Laat mij los - Ik ga naar onze Vader”.
Nel Benschop “Hemelhoog Aardediep"
Bijna tweeduizend jaar geleden zwaaide er geen
vendelzwaaier maar mannen en vrouwen zeiden
hetzelfde: 'Jezus, je bent wel dood, maar niet
weg, niet weggenomen, hooguit opgenomen, en
wie je was dat gaat door, als het goed is, in ons!'
www.parochiemoergestel.nl
www.kerk-in-oisterwijk.nl
Riep U werkelijk mijn naam?
Droomde ik? Is alles waan?
Is het slechts een visioen, dat even
Alles in een lichtglans zet?
Of hebt U mij weer gered,
Wist U dat, dat ik niet wou blijven leven?