C.V. DE PIEREWAAIERS Gildenbroeders organiseren Landjuweel Kanoboerderij De Reusel: meer dan kanovaren alleen... Kok RONDOM DE KERK jij ook paraat na een ramp? bedankt alle aanwezigen die op zaterdag 11 maart ons kwamen feliciteren met ons 44-jarig jubileum in Café-Restaurant de Brouwer en alle hoofd sponsors die de speciale evenementen mee mogelijk hebben gemaakt! M 00 00 "De Pierewaaiers" >- Voor de periode april - oktober zoeken wij een enthousiaste VERHALENDERWIJS HETVERHAALVAN HET GROTE BOEK Een vast dienstverband gedurende het hele jaar is uiteindelijk mogelijk. Werkzaamheden: bereiden van barbecues, buffetten e.d.; aansturing en inkoop keuken; ondersteunen horeca gastheer of -vrouw. Wij vragen: flexibele en collegiale instelling; SVH-opleiding of vergelijkbaar niveau of ervaring. Wij bieden: Uitdagende fulltime baan; Moderne nieuwe keuken; Afwisselend werk en leuke collega’s. PfMXWï Geïnteresseerd? Bel of schrijf voor informatie en reacties naar Guus Mulders, Kanoboerderij De Reusel, Heizenschedijk 1, 5066 PL Moergestel, tel. 013-5136031 of info@kanoboerderij.nl 'MOERGESTEL NIEUWS’ - WOENSDAG 15 MAART 2006 6 PAGINA 7 n rs 3 :r Het Nederlandse Rode Kruis A part ot the international Red Cross ana Red Crescent Movement www rodekruis nt Kanoboerderij de Reusel organiseert voor kleine en grote groepen ’actieve’ en afwisselende arrangementen (www.kanoboerderij.nl). De Kanoboerderij is een middelgroot dagrecreatiebedrijf met een sterke marktpositie. Er werken ongeveer 40 personen, waarvan een 10-tal met een vaste aanstelling. ie a- Word vrijwilliger! Je helpt met contactherstel tussen slachtoffers en hun familie. Als telefoonvrijwil- liger sta je zoekers te woord of als registratievrijwilliger verzamel je inlichtingen over slachtoffers. Bel voor meer informatie: 070 44 55 888. Beeld, uit de Gildenoptocht 2005 in Moergestel. De vijf Gilden uit de gemeente Oisterwijk (Oisterwijk, Moergestel en Heukelom) hebben het gezamenlijke initiatief genomen om een groots Landjuweel in het jaar 2008 te organiseren. Het Landjuweel is een cultureel evenement in de hoofdge dachte van het Gildenwezen. r- ie u i- n rs u n k Jt e n k JS le f. ie et ig >e >r :n le rs n P k *e n i. n. >P :n b •0 r: lg n n r- n i- re d ts i. le g et ït it dI le bleef schreeuwen, pakten enkele sterke man nen hem op en kiepten hem in de zee. Korte tijd later was de storm gaan liggen. Niemand had ech ter nog zin om te vissen, dus keerden ze naar de wal terug. En wat zagen ze aan de wal? Daar stond dezelfde man weer. Nieuwsgierig, maar ook met een bang hart, vroegen ze hem hoe het toch kon, dat hij daar weer stond. En hij vertelde, dat hij op de rug van een dolfijn was terechtgekomen en dat die dolfijn hem weer naar de kust had gebracht en dat hij nu geleerd had, dat je nooit op de vlucht moet slaan voor jezelf. Toen verdween de man uit hun gezicht. Nou, de kluizenaar vond dit toch wel een sterk verhaal en hij ging gauw naar huis en schreef het op in zijn grote boek. Zo verzamelde hij de beste verhalen van het volk; hij schreef op wat mensen dachten en wat mensen voelden, maar alleen als hij het zelf de moeite waard vond. Maar ook de kluizenaar werd oud en zijn hand begon wat te trillen, zodat hij niet zo mooi meer kon schrijven. Hij dacht erover na wat er met zijn boek moest gebeuren, nu hij er toch niet meer in kon schrijven. Hij wist wat hij zou doen. Hij ging naar de stad en vroeg aan de mensen naar een wijze man aan wie hij het boek zou kunnen toe vertrouwen. En de mensen wezen hem allemaal Samuel aan. Samuel had een bibliotheek en zou wel het beste op zijn boek kunnen passen en eruit kunnen voorlezen. Op een mooie zondag toog de kluizenaar naar Samuel en gaf hem het boek. “Berg het goed op” had hij nog gezegd. Daar zou Samuel wel voor zorgen! Maar tegelijk dacht hij: “wat heb ik eraan om het alleen maar op te bergen? Ik weet wat ik zal doen: op zondag heb ik het boek gekregen, op zondag zal ik er een verhaal uit voorlezen aan wie er maar naar luisteren wil”. En elke zondag kwamen er enkele mensen luisteren naar de verhalen van de kluizenaar, die door Samuel prachtig werden voorgelezen. “Die verhalen gaan over ons" riepen de luisteraars opgewonden, "je moet die verhalen goed bewa- rèn! “Wees.maar gerust", zei Samuel, “die ver halen gaan nooit verloren”. Medio november 2005 zijn de vijf Gilden (St. Sebastiaan Barbara - St. Joris - St. Catharina (Moergestel), St. Sebastiaan(Oisterwijk) en St. Joris Sebastiaan (Heukelom) bijeen gekomen om te beoordelen of men in staat is om een Brabants Landjuweel te organiseren. Snel is dui delijk geworden dat met een goede samenwer king tussen alle Gilden dit geen probleem is. Een verzoek aan de Federatie, het overkoepe lend orgaan voor alle Brabantse schuttersgil den, heeft geleid tot toekenning van de orga nisatie. In een ver en heel mooi land woonde eens een man in een huisje dat midden in het bos stond. Zo’n huiske als hier ook staat op de Kerkeindse Hei. Misschien heb je het wel eens gezien: “De Kluizenaar” staat er op. Dat komt, omdat men een mens die ergens alleen woont in een bos ook “klui zenaar” noemt. Je moet er maar van houden om zo ver weg van de drukke wereld te wonen. In ieder geval: zo iemand kan wel goed nadenken. De kluizenaar van wie ik wil vertellen kwam nu en dan wel naar het dorp en naar de stad. Hij ging dan zomaar bij wat mensen zitten op een bank of zo. De mensen vroegen hem wel wat hij toch prakkezeerde om zo diep in het bos te wonen, helemaal alleen. En dan zei hij, dat het niet zo een zaam was als de mensen wel dachten. Hij hoor de de bomen kraken en het ritselen van het blad, hij hoorde de vogels fluiten, elk zijn eigen taal: “alle maal geluiden die jullie niet meer horen” zei de kluizenaar. Maar verder zei hij niet veel en luisterde maar. Hij luisterde naar de ver halen van het volk. Dan ging hij weer naar zijn een zaam huisje en wat deed hij daar? Hij schreef de goede verhalen die hij van de mensen gehoord had op in een groot boek. Op gezette tijden trok hij weer naar de mensen. Zo trok hij ‘s nachts wel eens naar de heide, Redactie: Ton van Elsdingen Vk Hans Festen Jo van Os Jl Ireen Stieger j| Ad Wolfs 1 Harry van Boxtel www.parochiemoergestel.nl www.kerk-in-oisterwijk.nl waar de grote vuren brandden. Daar waren dan de herders die rondom het vuur de wacht hiel den bij hun kudde. Hij luisterde dan naar de ver halen van de herders. Hij stond er versteld van dat die herders zoveel wisten te vertellen. Ze vertelden van hun barre tochten door de woestijn, hoe geiten altijd wel weer voedsel onder een laag stof wisten te vinden en hoe ze nu en dan waterbronnen hadden gevonden. Ze vertelden van hun schapen: hoe een schaap zijn poot gebroken had en hoe zij zelf dat pootje had den genezen, hoe een ander schaap verstrikt had gezeten in een doornstruik, enz. Als de herders dan ‘s morgens verder trokken, ging de kluizenaar terug naar zijn hutje in het bos en schreef de ver halen van de herders op. Zo was hij ook eens naar het strand gegaan en zag daar de vissers. “Ha”, dacht hij bij zichzelf, “vissers kunnen sterke verhalen vertellen” en als de vissers netten aan het boeten waren, vroeg hij naar hun belevenissen. Zo vertelden de vis sers van een man die eens aan de oever van de zee stond. Hij leek helemaal in de war en schreeuwde uit, dat hij op de vlucht was. “Voor wie of wat ben je dan op de vlucht?” hadden de herders hem gevraagd. “Voor mijzelf" had de man geantwoord. De vissers vonden dat maar een raar antwoord. Wie is er nou op de vlucht voor zichzelf? Toen de vissers op een morgen klaar stonden om van wal te steken, stond die man er weer en smeekte of hij mee mocht varen. De vis sers hadden ermee ingestemd, want wie op de vlucht is voor zichzelf wordt door niemand ach tervolgd, dus hoefden zij voor niemand bang te zijn. Maar toen zij flink ver van de kust verwijderd waren, stak ineens een hevige storm op. Ze waren doodsbang geworden. “We vergaan”, hadden ze al tot elkaar geroepen. Toen zagen ze die vreemde man, die op de vlucht was voor zichzelf, zijn handen uitstrekken naar de hemel, alsof hij bad. “Het is allemaal mijn schuld”, riep hij, “gooi mij maar overboord”. Nou doe je dat zo maar niet, maar omdat de storm zo bleef aanhou den en omdat de man aldoor maar hetzelfde Naast de Gildengedachte zal het culturele aspect aandacht krijgen. De Gilden hopen door het organiseren van het Landjuweel een onverge telijke culture bijdrage te kunnen leveren aan alle inwoners, verenigingen en bedrijven uit Oisterwijk. Om iedereen op de hoogte te hou den van de organisatie zal er regelmatig infor matie worden verstrekt via de media. Het Landjuweel omvat een meerdaags cultu reel evenement waarbij alle 208 Brabantse Schuttersgilden worden uitgenodigd. Om het evenement te kunnen organiseren zijn reeds informele contacten gelegd met de gemeente lijke overheid, die zich zeer positief heeft opge steld. De burgemeester Kortmann voelt zich vereerd en bewondert het initiatief van de Gilden en heeft zijn steun toegezegd. De Gilden zijn gestart met de eerste stappen voor de organisatie welke bestaat uit de oprich ting van de Stichting Landjuweel Oisterwijk 2008. De komende twee jaren van voorberei ding worden gebruikt om een geslaagd evene ment te verzorgen. Men verwacht tijdens het hoogte punt een om vang van 30.000 deelnemers en toeschouwers. le et g, 1 ig

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2006 | | pagina 7