’t stokske ZOEKERTJES’ SCHRIFTELIJK OPGEVEN! Slapen als meneer pastoor RONDOM DE KERK I Pasen in poppentheater ’t Groene Land 8900 m oo I3O N café - restaurant - speeltuin Gezellig rustpunt, gelegen langs diverse fiets- en wandelroutes aan de rand van bossen en vennen. ...TEN DERDEN DAGE WEDEROM OPGESTAAN VAN DE DODEN... EUCHARISTIE Zandstraat 1 5066 CA MOERGESTEL Tel. (013) 513 13 85 ■VERLANGEN NAAR DE LENTE Op tweede Paasdag, maandag 28 maart, speelt Marleen Groenland om 14.30 uur in haar sprookjesachtige theater de voorstelling ”Op zoek naar de Gouden Vogel”. Alle paaseitjes, die door de haas in het bos zijn verstopt, zijn door de heks opgegeten. De heks maakt graag troep en gooit alle papier tjes weg. Een klein bloemenkind, nog hele maal in de knop, sluit zij op. BOEK RIJK ROOMS BRABANT - LEZEND EN FIETSEND DOOR MYSTIEK BRABANT’ Het Brabants Bureau voor Toerisme is in 2004 gestart met een meerjarige project ’Mystiek Brabant’. Doel van dit project is de beleving van het ’Rijke Roomse’ verleden (en heden) van Brabant voor een breed publiek te vergroten. In november 2004 is het boek ’Rijk Rooms Brabant - Lezend en fietsend door mystiek Brabant’ verschenen. Dit boek geeft negen bij zondere verhalen over het Rijke Roomse Leven in de regio’s Oudenbosch, Oirschot/Boxtel en Ravenstein. Gekoppeld aan het boek zijn in deze regio’s drie fietsroutes ontwikkeld die de lezer langs de plekken uit de verhalen voeren. Het boek incl. de fietsroutes is a 13,50 ver krijgbaar bij de boekhandèl (ISBN 90-7772- 111-8) en de VW-kantoren in Brabant. Zes bijzondere verblijfsarrange- menten in Rijk Rooms Brabant Vanaf vandaag bieden zes verblijfsaccommo- daties in Brabant arrangementen aan rondom het thema ’Rijk Rooms Brabant’. Men over nacht op bijzondere locaties, zoals een voormalig klooster of oude pastorie. Overdag kan men op de fiets de tastbare sporen van het Rijke Roomse Leven gaan ontdekken: een fietsroute maakt onderdeel uit van de arrangementen, evenals het boek ’Rijk Rooms Brabant- lezend en fietsend door mystiek Brabant’ (m.u.v. locatie Bosschen- hoofd). Op www.toerismebrabant.nl/mystiek- brabant vindt men meer informatie over de accommodaties, de arrangementen en de prij zen. BIJZONDERE VERBLIJFS- ACCOMMODATIES De arrangementen worden aangeboden door bijzondere verblijfsaccommodaties in Oudenbosch, Bosschenhoofd, Oirschot, Ravenstein en Macharen. Zo kan men over nachten in een voormalig klooster, een pasto rie, stadsherberg of een 18e eeuwse boerderij. De arrangementen bestaan uit één of meerde re overnachtingen met ontbijt en diner en wor den gecompleteerd met het boek en/of de fiets routes, fietshuur en een bezoek aan een religi eus museum of gebouw. 'PRROCMZ ST JfMOW/toFWC Alleen de gouden vogel kan nog helpen. Na afloop van het spel is er een speelse wan deling, waarbij we het nest van de gouden vogel gaan zoeken en misschien ook nog paaseitjes vinden. De gehele voorstelling, inclusief wan deling, is bedoeld voor kinderen 4 jaar met hun ouders, opa’s, oma’s en voor wie maar wil. De kosten bedragen 3.50 per persoon. Reserveren: telefoonnummer 528 4008. Het poppentheater is te vinden in de tweede zij zaal van bosrestaurant Groot Speijck, van Tienhovenlaan 4 te Oisterwijk. Meer info: www.groenelandtheater.nl HOOGFEEST VAN PASEN OVERWEGING BIJ DE EERSTE KRUISWEG STATIE Zoekertjes' UITSLUITEND schriftelijk opgeven en samen met het verschuldigde bedrag in de bus stoppen... 'DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 23 MAART 2005 PAGINA 14 Nel Benschop IS. Nel Benschop Straat Woonplaats Telefoon De derde dag is Christus opgestaan! Als een triomfkreet klinkt het tot ons door; Hij, Die ons in de dood is voorgegaan bereidt ons op het nieuwe leven voor. Maar elke keer, wanneer de kerk belijdt: De Heer verrees! De dood verloor zijn macht zien wij het morgenrood aan d’einder van de tijd en weten: op die dag volgt nooit meer nacht. In 't hart van ons belijden staat dit woord, het voert ons regelrecht naar 't hart van God; Het werd al twintig eeuwen lang gehoord, en, twintig eeuwen lang werd het bespot. Ik wil de knoppen weer zien opengaan van berken, mooiste onder alle bomen; ik wil, nu 'k aan de winter ben ontkomen, met nieuwe ogen in Uw schepping staan! l l l l l i l l l l l l l i l l i i i l I I I J Witte Donderdag We zitten nu in de Goede Week en Witte don derdag is daarbij de dag waarop het Laatste Avondmaal herdacht wordt. Hoe vertrouwd zijn wij niet met de woorden: "Zo nam hij op de avond voor zijn lijden het brood en de beker in zijn handen...enz.” En hij heeft ons opgeroepen daar voor altijd mee door te gaan. Eigenlijk is Eucharistie vieren een groot feest; u zult er de komende tijd nog wel vaker iets over horen. Deelname eucharistie Het jaar van de Eucharistie komt 40 jaar na het tweede Vaticaans concilie waar de groot ste liturgische vernieuwing aller tijden werd aangekondigd. Een belangrijk doel van die hervorming was om de actieve deelname van de gelovigen aan de eucharistie te bevorderen. Toch lopen de kerken leeg, met name als het gaat om de zondagse eucharistieviering. Bisschop Hurkmans zegt hierover: "Bij de oudere groep gelovigen, de mensen die het tweede Vaticaans concilie bewust heb ben meegemaakt, is de liturgiehervorming zeer wel geslaagd, maar de overdracht naar een volgende generatie is moeilijk.” Genoeg reden dus voor het bisdom om ermee aan de slag te gaan. Er is een tienpuntenpro- gramma is opgesteld met als doel jong en oud de waarde van de eucharistie opnieuw uit te leggen en het belang ervan te onder strepen. Zo krijgen de parochies b.v. een aanbod om catechetische bijeenkomsten te houden en ook zal dit thema tijdens de Wereld-jongerendagen in Keulen een belangrijke plaats innemen. de martelaren van Gorcum op 9 juli a.s. zul len dan ook staan in het teken van de eucha ristie. Th. Schepens, pastoraal werker (uitgesproken tijdens de Goede Vrijdagviering van 2004) De paus heeft onlangs wereldwijd een jaar van de eucharistie afgekondigd en daarbij een oproep gedaan aan alle bisschoppen daar extra aandacht aan te besteden. De Stille Omgang op 12 maart en het feest van t/m 10 regels 4,50 God ik verlang zo naar een straaltje zon en naar de eerste warme lentedagen, naar witte wolken, die door 't blauw heen jagen op weg naar iets, dat ik niet vinden kon. t/m 6 regels 3,00 Onderstaand gedeelte ook invullen. Naam Het had ook anders gekund, en je liet dat zien, een paar uur later, toen de hogepries ters bezwaar maakten tegen het opschrift boven het kruis waaraan Jezus hing. Daar stond: 'Jezus van Nazareth, koning der Joden’. Ze wilden dat opschrift weg, maar toen hield jij wél voet bij stuk. Want koning was Hij, had Hij tegen jou gezegd. En hoe wel je daar weinig van zult hebben begre pen - want zijn koningschap was van een heel andere orde dan waaraan jij moest denken - wilde je daar toch aan vasthouden. Zo heb je getuigenis afgelegd van het koningschap van Jezus. Ik wil de tulpen ruiken als 'k ze pluk, ik wil de kersebloesems weerzien zweven, magnolia's, de kelken opgeheven, of ze een dronk uitbrengen op 't geluk. Je hebt duidelijk twee kanten: die van een zwakkeling, van iemand die meewaait met alle winden, en die van iemand die ergens voor staat. En daarmee laat je zien, hoe mensen zijn, hoe de mens in mekaar steekt; niet alleen jij, maar alle mensen, ook wij. "Zie, de mens”, dat zouden wij van jou kun nen zeggen. En het dwingt ons tot naden ken over onszelf. Wie zijn wij? Waar staan wij? Hebben wij ruggengraat? het lijden, sterven en verrijzen van Christus. Later is het christelijke Paasfeest uiteenge legd in het zogenaamde Paastriduüm, in drie dagen: Witte Donder- dag, Goede Vrijdag en Pasen (Paaswake). Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os 'XV Ireen Stieger Ad Wolfs V\ Harry van Boxtel ti www.oarochiemoeroestel.nl JI www.kerk-in-oisterwiik.nl hoopte misschien dat het genoeg zou zijn. Dat Jezus genoeg geleden had. Maar het was opnieuw een misrekening van jou, want weer schreeuwde het volk: "Kruisig Hem." Jij had de macht om Hem vrij te spreken, maar die macht gaf je uit handen. Je legde de verantwoordelijkheid bij de hogepriesters en het volk, uit angst voor je eigen hachje. Je had geen ruggengraat, je ontliep je eigen verantwoordelijkheid. Hoogtepunt van het liturgisch jaar is het Paasfeest. Het is geen toeval dat het kort na het begin van de lente gevierd wordt. Ons Paasfeest vindt zijn wortels in het joodse Paasfeest. Dit is ontstaan uit de samen smelting van twee afzonderlijke feesten: Pesach (pasen) en het feest van de onge desemde broden. Het pesach-feest gaat terug op een oeroud herdersfeest. Ter gele genheid van dat feest werd aan het begin van de lente een lam geslacht ter ere van de vruchtbaarheidsgod. Om de familieband te versterken werd het lamsvlees in een gezamenlijke maaltijd opgegeten. Heffeest van de ongedesemde broden was ook zo’n lente feest, maar dan van landbouwers. Bij het broodbakken gebruikte men een oud - verzuurd - stukje deeg om het brood te laten rijzen. Aan het begin van de lente begon men als hei ware opnieuw en bakte men brood waaraan geen oud deeg (zuurdesem) toe gevoegd was. Zo at men dan zeven dagen van het ongedesemde brood. Nieuwe dimensie Na de uittocht uit Egypte en de ves tiging in het beloofde land, voegde het jood se volk het feest van de ongedesemde bro den en het oude pesach-feest samen. Het pesach-feest kreeg zo een nieuwe dimen sie: het werd het verlossingsfeest van Israël (de bevrijding van de slaverhij in Egypte). In de evangeliën lezen we dat Jezus met zijn leerlingen ook het joodse Paasfeest vierde. Door de bijzondere ervaringen van Jezus’ laatste avondmaal, zijn lijden, sterven en verrijzen, kreeg dit feest een christelijke dimensie. Het werd nu het bevrijdingsfeest van de christenen die door Christus’ dood en verrijzenis verlost zijn van de dood. Het christelijk Paasfeest bestond al in de eerste eeuw na Christus. De eerste eeuwen vier de men het op dezelfde datum als dat van het joodse Paasfeest (in de nacht van de 14e op de 15e Nisan). Vanaf de vierde eeuw bepaalde men het christelijke Paasfeest op de eerste zondag na de 14e Nisan, omdat voor christenen de zondag de dag bij uit stek was en is. Men vierde toen op één dag Oisterwijkseweg 43, Moergestel Tel. (013)513 2268 'Jezus wordt ter dood veroordeeld’, zo luidt de titel van de eerste kruiswegstatie. Maar een eerlijk proces was het niet. Want tot drie keer toe hoorden we in het lijdensver haal dat jij, Pilatus, volstrekt geen schuld in Jezus vond. Maar de hogepriesters en het volk schreeuwden daar tegenin. Je hebt zijn kruisdood misschien willen voorkomen door Barabbas naar voren te schuiven. Maar je opzet mislukte, want het volk koos niet voor de vrijlating van Jezus, maar van Barabbas. Even later probeerde je het nóg een keer, nu door op het gemoed te spelen. Je toon de Jezus aan het volk, geslagen, gegeseld en met doornen gekroond: "Ziehier, de mens!” Het was niet om aan te zien en je Uw 'Zoekertjes’ kunt u uitsluitend schriftelijk tegen contante betaling inleveren op ons redactie-adres. Schrijf wel duidelijk a.u.b. of gebruik onderstaande bon! Achter elk woord een hokje openlaten; elke punt of komma is ook een hokje. Voor brieven onder nummer betaalt u 1,40 extra. U kunt uitsluitend contant betalen! De bon kunt u in een envelop met daarbij het te betalen bedrag in de bus stoppen op ons adres: Q Oisterwijkseweg 43, 5066 XC Moergestel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2005 | | pagina 14