’t stokske
ZOEKERTJES’ SCHRIFTELIJK OPGEVEN!
Slapen als
meneer pastoor
RONDOM DE KERK
I
Pasen in poppentheater
’t Groene Land
8900
m oo
I3O N
café - restaurant - speeltuin
Gezellig rustpunt,
gelegen langs diverse
fiets- en wandelroutes
aan de rand van bossen
en vennen.
...TEN DERDEN DAGE
WEDEROM OPGESTAAN
VAN DE DODEN...
EUCHARISTIE
Zandstraat 1
5066 CA MOERGESTEL
Tel. (013) 513 13 85
■VERLANGEN
NAAR DE LENTE
Op tweede Paasdag, maandag 28 maart, speelt
Marleen Groenland om 14.30 uur in haar
sprookjesachtige theater de voorstelling ”Op
zoek naar de Gouden Vogel”.
Alle paaseitjes, die door de haas in het bos zijn
verstopt, zijn door de heks opgegeten.
De heks maakt graag troep en gooit alle papier
tjes weg. Een klein bloemenkind, nog hele
maal in de knop, sluit zij op.
BOEK RIJK ROOMS BRABANT -
LEZEND EN FIETSEND DOOR
MYSTIEK BRABANT’
Het Brabants Bureau voor Toerisme is in 2004
gestart met een meerjarige project ’Mystiek
Brabant’. Doel van dit project is de beleving van
het ’Rijke Roomse’ verleden (en heden) van
Brabant voor een breed publiek te vergroten.
In november 2004 is het boek ’Rijk Rooms
Brabant - Lezend en fietsend door mystiek
Brabant’ verschenen. Dit boek geeft negen bij
zondere verhalen over het Rijke Roomse Leven
in de regio’s Oudenbosch, Oirschot/Boxtel en
Ravenstein. Gekoppeld aan het boek zijn in
deze regio’s drie fietsroutes ontwikkeld die de
lezer langs de plekken uit de verhalen voeren.
Het boek incl. de fietsroutes is a 13,50 ver
krijgbaar bij de boekhandèl (ISBN 90-7772-
111-8) en de VW-kantoren in Brabant.
Zes bijzondere verblijfsarrange-
menten in Rijk Rooms Brabant
Vanaf vandaag bieden zes verblijfsaccommo-
daties in Brabant arrangementen aan rondom
het thema ’Rijk Rooms Brabant’. Men over
nacht op bijzondere locaties, zoals een voormalig
klooster of oude pastorie. Overdag kan men op
de fiets de tastbare sporen van het Rijke Roomse
Leven gaan ontdekken: een fietsroute maakt
onderdeel uit van de arrangementen, evenals het
boek ’Rijk Rooms Brabant- lezend en fietsend
door mystiek Brabant’ (m.u.v. locatie Bosschen-
hoofd). Op www.toerismebrabant.nl/mystiek-
brabant vindt men meer informatie over de
accommodaties, de arrangementen en de prij
zen.
BIJZONDERE VERBLIJFS-
ACCOMMODATIES
De arrangementen worden aangeboden door
bijzondere verblijfsaccommodaties in
Oudenbosch, Bosschenhoofd, Oirschot,
Ravenstein en Macharen. Zo kan men over
nachten in een voormalig klooster, een pasto
rie, stadsherberg of een 18e eeuwse boerderij.
De arrangementen bestaan uit één of meerde
re overnachtingen met ontbijt en diner en wor
den gecompleteerd met het boek en/of de fiets
routes, fietshuur en een bezoek aan een religi
eus museum of gebouw.
'PRROCMZ
ST JfMOW/toFWC
Alleen de gouden vogel kan nog helpen.
Na afloop van het spel is er een speelse wan
deling, waarbij we het nest van de gouden vogel
gaan zoeken en misschien ook nog paaseitjes
vinden. De gehele voorstelling, inclusief wan
deling, is bedoeld voor kinderen 4 jaar met hun
ouders, opa’s, oma’s en voor wie maar wil.
De kosten bedragen 3.50 per persoon.
Reserveren: telefoonnummer 528 4008.
Het poppentheater is te vinden in de tweede zij
zaal van bosrestaurant Groot Speijck, van
Tienhovenlaan 4 te Oisterwijk.
Meer info: www.groenelandtheater.nl
HOOGFEEST
VAN PASEN
OVERWEGING BIJ DE
EERSTE KRUISWEG
STATIE
Zoekertjes' UITSLUITEND
schriftelijk opgeven en samen
met het verschuldigde bedrag
in de bus stoppen...
'DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 23 MAART 2005
PAGINA 14
Nel Benschop
IS.
Nel Benschop
Straat
Woonplaats
Telefoon
De derde dag is Christus opgestaan!
Als een triomfkreet klinkt het tot ons door;
Hij, Die ons in de dood is voorgegaan
bereidt ons op het nieuwe leven voor.
Maar elke keer, wanneer de kerk belijdt:
De Heer verrees! De dood verloor zijn macht
zien wij het morgenrood aan d’einder van
de tijd
en weten: op die dag volgt nooit meer nacht.
In 't hart van ons belijden staat dit woord,
het voert ons regelrecht naar 't hart van
God;
Het werd al twintig eeuwen lang gehoord,
en, twintig eeuwen lang werd het bespot.
Ik wil de knoppen weer zien opengaan
van berken, mooiste onder alle bomen;
ik wil, nu 'k aan de winter ben ontkomen,
met nieuwe ogen in Uw schepping staan!
l
l
l
l
l
i
l
l
l
l
l
l
l
i
l
l
i
i
i
l
I
I
I
J
Witte Donderdag
We zitten nu in de Goede Week en Witte don
derdag is daarbij de dag waarop het Laatste
Avondmaal herdacht wordt. Hoe vertrouwd
zijn wij niet met de woorden: "Zo nam hij op
de avond voor zijn lijden het brood en de
beker in zijn handen...enz.” En hij heeft ons
opgeroepen daar voor altijd mee door te
gaan.
Eigenlijk is Eucharistie vieren een groot
feest; u zult er de komende tijd nog wel
vaker iets over horen.
Deelname eucharistie
Het jaar van de Eucharistie komt 40 jaar na
het tweede Vaticaans concilie waar de groot
ste liturgische vernieuwing aller tijden werd
aangekondigd. Een belangrijk doel van die
hervorming was om de actieve deelname
van de gelovigen aan de eucharistie te
bevorderen.
Toch lopen de kerken leeg, met name als
het gaat om de zondagse eucharistieviering.
Bisschop Hurkmans zegt hierover: "Bij de
oudere groep gelovigen, de mensen die
het tweede Vaticaans concilie bewust heb
ben meegemaakt, is de liturgiehervorming
zeer wel geslaagd, maar de overdracht naar
een volgende generatie is moeilijk.” Genoeg
reden dus voor het bisdom om ermee aan
de slag te gaan. Er is een tienpuntenpro-
gramma is opgesteld met als doel jong en
oud de waarde van de eucharistie opnieuw
uit te leggen en het belang ervan te onder
strepen. Zo krijgen de parochies b.v. een
aanbod om catechetische bijeenkomsten te
houden en ook zal dit thema tijdens de
Wereld-jongerendagen in Keulen een
belangrijke plaats innemen.
de martelaren van Gorcum op 9 juli a.s. zul
len dan ook staan in het teken van de eucha
ristie.
Th. Schepens, pastoraal werker
(uitgesproken tijdens de Goede
Vrijdagviering van 2004)
De paus heeft onlangs wereldwijd een jaar
van de eucharistie afgekondigd en daarbij
een oproep gedaan aan alle bisschoppen
daar extra aandacht aan te besteden. De
Stille Omgang op 12 maart en het feest van
t/m
10
regels
4,50
God ik verlang zo naar een straaltje zon
en naar de eerste warme lentedagen,
naar witte wolken, die door 't blauw heen
jagen
op weg naar iets, dat ik niet vinden kon.
t/m
6
regels
3,00
Onderstaand gedeelte ook invullen.
Naam
Het had ook anders gekund, en je liet dat
zien, een paar uur later, toen de hogepries
ters bezwaar maakten tegen het opschrift
boven het kruis waaraan Jezus hing. Daar
stond: 'Jezus van Nazareth, koning der
Joden’. Ze wilden dat opschrift weg, maar
toen hield jij wél voet bij stuk. Want koning
was Hij, had Hij tegen jou gezegd. En hoe
wel je daar weinig van zult hebben begre
pen - want zijn koningschap was van een
heel andere orde dan waaraan jij moest
denken - wilde je daar toch aan vasthouden.
Zo heb je getuigenis afgelegd van het
koningschap van Jezus.
Ik wil de tulpen ruiken als 'k ze pluk,
ik wil de kersebloesems weerzien zweven,
magnolia's, de kelken opgeheven,
of ze een dronk uitbrengen op 't geluk.
Je hebt duidelijk twee kanten: die van een
zwakkeling, van iemand die meewaait met
alle winden, en die van iemand die ergens
voor staat. En daarmee laat je zien, hoe
mensen zijn, hoe de mens in mekaar steekt;
niet alleen jij, maar alle mensen, ook wij.
"Zie, de mens”, dat zouden wij van jou kun
nen zeggen. En het dwingt ons tot naden
ken over onszelf. Wie zijn wij? Waar staan
wij? Hebben wij ruggengraat?
het lijden, sterven en verrijzen van Christus.
Later is het christelijke Paasfeest uiteenge
legd in het zogenaamde Paastriduüm, in
drie dagen: Witte Donder- dag, Goede
Vrijdag en Pasen (Paaswake).
Redactie: Ton van Elsdingen
Hans Festen
Jo van Os
'XV Ireen Stieger
Ad Wolfs
V\ Harry van Boxtel
ti www.oarochiemoeroestel.nl
JI www.kerk-in-oisterwiik.nl
hoopte misschien dat het genoeg zou zijn.
Dat Jezus genoeg geleden had.
Maar het was opnieuw een misrekening van
jou, want weer schreeuwde het volk: "Kruisig
Hem."
Jij had de macht om Hem vrij te spreken,
maar die macht gaf je uit handen. Je legde
de verantwoordelijkheid bij de hogepriesters
en het volk, uit angst voor je eigen hachje.
Je had geen ruggengraat, je ontliep je eigen
verantwoordelijkheid.
Hoogtepunt van het liturgisch jaar is het
Paasfeest. Het is geen toeval dat het kort na
het begin van de lente gevierd wordt. Ons
Paasfeest vindt zijn wortels in het joodse
Paasfeest. Dit is ontstaan uit de samen
smelting van twee afzonderlijke feesten:
Pesach (pasen) en het feest van de onge
desemde broden. Het pesach-feest gaat
terug op een oeroud herdersfeest. Ter gele
genheid van dat feest werd aan het begin
van de lente een lam geslacht ter ere van
de vruchtbaarheidsgod. Om de familieband
te versterken werd het lamsvlees in een
gezamenlijke maaltijd opgegeten. Heffeest
van de ongedesemde broden was ook zo’n
lente feest, maar dan van landbouwers. Bij
het broodbakken gebruikte men een oud -
verzuurd - stukje deeg om het brood te laten
rijzen. Aan het begin van de lente begon men
als hei ware opnieuw en bakte men brood
waaraan geen oud deeg (zuurdesem) toe
gevoegd was. Zo at men dan zeven dagen
van het ongedesemde brood. Nieuwe
dimensie Na de uittocht uit Egypte en de ves
tiging in het beloofde land, voegde het jood
se volk het feest van de ongedesemde bro
den en het oude pesach-feest samen. Het
pesach-feest kreeg zo een nieuwe dimen
sie: het werd het verlossingsfeest van Israël
(de bevrijding van de slaverhij in Egypte).
In de evangeliën lezen we dat Jezus met zijn
leerlingen ook het joodse Paasfeest vierde.
Door de bijzondere ervaringen van Jezus’
laatste avondmaal, zijn lijden, sterven en
verrijzen, kreeg dit feest een christelijke
dimensie. Het werd nu het bevrijdingsfeest
van de christenen die door Christus’ dood
en verrijzenis verlost zijn van de dood. Het
christelijk Paasfeest bestond al in de eerste
eeuw na Christus. De eerste eeuwen vier
de men het op dezelfde datum als dat van
het joodse Paasfeest (in de nacht van de 14e
op de 15e Nisan). Vanaf de vierde eeuw
bepaalde men het christelijke Paasfeest op
de eerste zondag na de 14e Nisan, omdat
voor christenen de zondag de dag bij uit
stek was en is. Men vierde toen op één dag
Oisterwijkseweg 43, Moergestel
Tel. (013)513 2268
'Jezus wordt ter dood veroordeeld’, zo luidt
de titel van de eerste kruiswegstatie. Maar
een eerlijk proces was het niet. Want tot
drie keer toe hoorden we in het lijdensver
haal dat jij, Pilatus, volstrekt geen schuld in
Jezus vond. Maar de hogepriesters en het
volk schreeuwden daar tegenin. Je hebt
zijn kruisdood misschien willen voorkomen
door Barabbas naar voren te schuiven. Maar
je opzet mislukte, want het volk koos niet voor
de vrijlating van Jezus, maar van Barabbas.
Even later probeerde je het nóg een keer,
nu door op het gemoed te spelen. Je toon
de Jezus aan het volk, geslagen, gegeseld
en met doornen gekroond: "Ziehier, de
mens!” Het was niet om aan te zien en je
Uw 'Zoekertjes’ kunt u uitsluitend schriftelijk tegen
contante betaling inleveren op ons redactie-adres.
Schrijf wel duidelijk a.u.b. of gebruik onderstaande bon!
Achter elk woord een hokje openlaten;
elke punt of komma is ook een hokje.
Voor brieven onder nummer betaalt u 1,40 extra.
U kunt uitsluitend contant betalen!
De bon kunt u in een envelop met daarbij het te
betalen bedrag in de bus stoppen op ons adres:
Q Oisterwijkseweg 43, 5066 XC Moergestel.