Expositie fotogroep FoMo 2005 Hoe het hier reilt en zeilt... Moergestel 1962 Johan Adolfs, tweede van rechts. Mogelijk is deze auto ook in Moergestel gebruikt. Het succes van de filmactie was groot, en in de jaren na 1950 nam het aantal dorpen en kleine steden dat gefilmd wilde worden zienderogen toe. Adolfs breidt zelfs uit naar West-Duitsland, waar de markt voor deze ’’Heimatfilms” nog vele malen groter is dan in Nederland. Tussen 1956 en 1958 worden er zo’n 160 films opgenomen in Duitsland, volgens precies hetzelfde con cept als in Nederland. door werden zoveel mogelijk inwoners van het dorp gefilmd in hun dagelijkse doen en laten, ’s Avonds was er een optocht van alle plaatselijke verenigingen. Johannes Adolfs heeft Moergestel echter een historisch document nagelaten van onschat bare waarde en mag hem daar zeer dankbaar voor zijn. Met het uitbrengen van de DVD met bovengenoemde titel komen veel Moergestelnaren binnen nu en niet al te lange tijd definitief in het bezit van een kostbaar stukje Moergestelse historie. Historie die werd geschreven in 1962, maar... door wie...? De afgelopen tijd is er veel gespeculeerd over wie de film dan wel gemaakt zou hebben. Een intensieve speurtocht op internet bracht mij bij Eddy Appels, free lance journalist te Amsterdam. Na druk mailverkeer over en weer kon er maar één ding geconcludeerd worden: Johannes Adolfs is de man geweest die in 1962 Moergestel op de film heeft gezet. Eddy Appels heeft de geschiedenis van het ’fenomeen’ Johannes Adolfs op papier gezet voor zover dat kon worden nage gaan. Het ontstaan van, zoals later genoemd blijkt te zijn, zijn Landelijke Filmactie bracht de heer Appels uit op een DVD die ik onlangs van hem kreeg toegestuurd. Daaruit komt ook het verhaal hieronder, waardoor ik u graag een beetje wil laten ’proeven’ zoals het in 1962 moet zijn gegaan, ’n Hartelijk woord van dank aan de heer Eddy Appels is hier meer dan op zijn plaats. Martien Oerlemans In Cultuurcentrum Tiliander Op vrijdag 7, zaterdag 8 en zondag 9 januari 2005 houdt Fotogroep FoMo weer haar jaarlijkse foto- en diapresentatie. Deze expositie vindt plaats in Tiliander te Oisterwijk. Op de expositie zijn circa honderd foto’s te zien waarvan het overgrote deel in kleur, maar ook zwart-wit is aanwezig. De onderwerpen variëren: realistische natuur- en landschaps- opnamen, architectuur en candidfotografie wor den afgewisseld met abstracte vormen, spelin gen met licht, dichtbij opnamen etc. etc. 25 Leden presenteren zich op deze jaarlijkse expositie, ook worden foto’s getoond van het thema ’’Schaduw” waaraan de leden in het afge lopen seizoen gewerkt hebben. Tevens wordt ook een diapresentatie verzorgd, waaraan deze keer vier leden deelnemen. De expositie wordt op vrijdag 7 januari om 20.00 uur geopend door de heer Jan Buster, fotograaf, kunstkenner en redactielid van het West-Brabantse fotoblad ’’Beeldschrift”, dat verspreid wordt onder alle leden van de afdeling Brabant West van de Nederlandse Fotobond. Op deze avond is de ten toonstelling te bezoeken van 20.00 tot 22.00 uur. Zaterdag 8 en zondag 9 januari zijn de deuren geopend van 12.00 tot 17.00 uur. Met deze tentoonstelling en diapresentatie hoopt FoMo veel mensen een plezier te doen door het kijkgenot wat ze eraan kunnen beleven. DE WERKWIJZE Adolfs’ werkwijze was gebaseerd op een inge nieus systeem, dat voor alle dorpen en steden in principe gelijk was, enkele lokale uitzon deringen daargelaten. Het systeem was erop gericht, het financiële risi co voor zowel Adolfs als voor de deelnemende verenigingen zo klein mogelijk te houden. De financiële details van de deelname fluctueerden nogal in de loop der jaren, maar globaal kwam het erop neer, dat de vereniging een vast bedrag uit de opbrengsten kreeg. Van de opbrengsten die boven dit vaste bedrag binnenkwamen mocht de vereniging 80 behouden, de overige 20 ging naar Adolfs. De opbrengsten beston den uit de recette van de filmvoorstellingen plus de gelden die binnenkwamen uit de reclame voor de plaatselijke middenstand. Voor een bepaald bedrag konden de lokale winkeliers zich namelijk van tevoren opgeven om in beeld te komen: Adolfs bedacht vele manieren om kostenbe sparend te werken. Zo werd er een zeer strak opname -en projectieschema gemaakt. De opna men werden in de zomer gemaakt, in principe van april t/m september (afhankelijk van het aantal aangemelde verenigingen kon dit langer of korter zijn). De cameraman kon dan maxi maal van het aanwezige daglicht profiteren. DE ’’FILMACTIE”: 1950-1970 Johan Adolfs kon met de opgedane ervaringen in het jaar 1949 serieus aan de filmactie begin nen, en een systeem bedenken dat jarenlang nagenoeg onveranderd zou blijven functioneren. deelnemende verenigingen van de burgemeester vrijstelling van vermakelijkheidsbelasting zouden krijgen, wat meestal ook inderdaad het geval was. In 1970 werd echter de verplichte BTW ingesteld in Nederland. De Filmactie werd daardoor in een klap financieel niet meer lucratief. Tevens liep de belangstelling voor de actie terug. De televisie had massaal zijn intrede gedaan in Nederland. Bovendien kon iedereen nu zelf makkelijk en goedkoop films maken door de introductie van de gebruiksvriendelijke en laaggeprijsde super-8 mm. camera’s. De combinatie van deze factoren deed Johan Adolfs er toe besluiten, te stoppen met zijn unieke filmactie. 7 jaar later, in 1977, overleed hij op 59-jarige leeftijd. ’’Heel Nederland op de film”. Zo betitelde de Enschedese zakenman Johannes Willem Lam- bertus Adolfs (1917-1977) zijn ’Landelijke Filmactie’. De uiteindelijke ’Landelijke Filmactie’ van Adolfs was bijzonder succesvol. Tussen 1948 en 1970 filmde hij, of liever gezegd: gaf hij opdracht tot het filmen van, zo’n 1800 dorpen in Nederland. De opzet van de films was een bewe gend foto-album van het dorp te maken, waar bij zoveel mogelijk activiteiten, verenigingen en inwoners getoond werden. ”Het wordt dus een gemeentefilm van -, over en door de plaats genoten. aldus de brochure die Adolfs uit bracht. Ruim twee decennia bestaat deze groep enthou siaste amateurfotografen inmiddels en ook in het afgelopen jaar hebben zij weer aardig aan de weg getimmerd. Daarvan getuigt de expo sitie die alweer voor de zeventiende keer plaats vindt. De basis wordt gelegd tijdens de weke lijkse bijeenkomsten in Tiliander. De samenstelling van de fotogroep is tamelijk regionaal te noemen: behalve inwoners van Oisterwijk en Moergestel, waar de groep in 1983 ontstond, komen de leden ook uit Berkel- Enschot, Haaren, Hilvarenbeek, Tilburg en Udenhout. DE OPNAMEN Als eenmaal het schema was opgesteld, werden de opnamedata doorgegeven aan de contact personen in de dorpen en plaatsen. Elke te fil men plaats had een contactpersoon, meestal een plaatselijk lid van de deelnemende vereni ging. Hij of zij moest de door Adolfs voorge drukte brieven, waarin de plaatselijke verenigin gen werden uitgenodigd tijdens de opnamedag aan de grote optocht deel te nemen, aan de in die plaats aanwezige verenigingen versturen. Tevens stond in de krant het opnameschema voor de dag vermeld. De opnames voltrokken zich altijd volgens een vast stramien: ’s mor gens kwam de opnamewagen het dorp bin nenrijden. Eerst werden het gemeentehuis, burgemeester en personeel gefilmd, gevolgd door scholen met de schoolkinderen, en karak teristieke doorkijkjes en plaatjes. Tijdens het rondrijden van de opnamewagen werd muziek ten gehore gebracht. Dit moest de mensen uit de huizen lokken, zodat deze gefilmd konden worden, vaak vanaf het dak van de opnamewa gen om ze in hun ’’dagelijkse doen” te betrap pen. ’s Middags waren er demonstraties van de verschillende verenigingen in de plaats. Tussen- Om u een voorproefje te geven vindt u hier een korte schets van wat u van de diverse deel nemers op de expositie kunt verwachten. Peter Bastiaansen - Peter heeft een voorkeur voor experimentele fotografie, veelal geba seerd op onscherpe beelden. Zijn foto’s geven een sfeerimpressie van niet of nauwelijks her kenbare situaties. ★Harry Bekkers - Dit jaar laat hij beelden uit de botanische tuin van Mondo Verde zien. Het zijn foto’s van tropische planten, die zich kenmerken door het oog voor detail en sfeer. Ton van Elsdingen - Ton is meester in het vast leggen van fraaie beelden. De laatste jaren heeft hij veel abstract werk laten zien. Dit jaar vormde Oisterwijk Sculptuur zijn inspiratie. ★Joep van Gorp - Joep presenteert foto’s van verschillende beelden, die door een gekantelde weergave een bijzonder kenmerkend beeld opleveren. ★Peter van der Ham - In zijn sportfoto’s gaat hij verder dan alleen een registratie van het moment en weet naast het karakterstieke van de sporter(s) ook een bijzondere sfeer vast te leggen. Piet Huijgens (ook dia’s) - Dit jaar laat Piet enkele foto’s uit een speciaal verlichte tunnel zien en een treffende foto van de hedendaagse jeugd. Ook bij de diaporama’s laat hij een kenmerkende serie zien. Jolanda Jansen (ook dia’s) - Jolanda heeft zich de laatste jaren sterk toegelegd op de fotografie van mensen. Haar foto’s geven de personen in kwestie op een bijzonder treffende wijze weer. Jos de Kort - Ook Jos is een fotograaf met een voorliefde voor het fotograferen van mensen. ★John Kusters - Getuige de foto’s die John laat zien, heeft hij geen duidelijke voorkeur bij het kiezen van de onderwerpen, die hij wil fotograferen. Marion Luijten - Haar foto’s kenmerken zich niet alleen door details, maar ook de belich ting en niet in de laatste plaats de afwerking maken haar werk bijzonder. Co Mei (ook dia’s) - In zijn foto’s heeft Co een bijzonder oog voor het totaal als ook voor de details die hij als fotograaf op zijn weg tegen komt. ★Jeroen Nouwens - Bij het fotograferen van mensen heeft Jeroen als modelfotograaf steeds de aandacht van zijn onderwerp. De zwart/wit opname van Laura, die Jeroen ons voor schotelt, geeft een heel integer beeld van het - meisje dat recht in de lens kijkt. Coen van den Oetelaar - Dit jaar weer weet Coen de bezoeker te verrassen met bijzonde re beelden. Deze keer vormden de kalkoenen, die hij tijdens een wandeltocht voor de kerst (nog) zag lopen. ★Nelleke Okkers - Met drie karakteristieke opname’s heeft Nelleke kans gezien de sfeer van Oisterwijk Sculptuur vast te houden. Els Petersen Nobbe - Els is een nieuw lid van FoMo die een uitgesproken voorkeur heeft voor zwart/wit fotografie en zich verdiept in de afwerktechniek in de donkere kamer. Martin Prumpler - Martin heeft de aloude analoge fototechniek op een heel bijzondere wijze weten te combineren met alle voorde len die photoshop ons biedt. Elly Snoeijer - Op haar reis door Zuid-Afrika heeft Elly op een heel ontwapenende manier portretten gemaakt van de plaatselijke bevol king. ★Door Timmermans - Als je midden in de natuur leeft, is het haast van zelfsprekend dat je regelmatig natuurfoto’s maakt. Door maakt -» gebruik van macrofotografie om de schoon heid van de natuur vast te leggen. Twan van de Ven - Twan laat ons dit jaar ken nis maken met het geënsceneerde onderdeel van de fotografie. Hierbij neemt hij de kijker op een komische wijze mee in zijn fantasie wereld. Ad Verhoeven - In de fotografie heeft Ad geen directe voorkeur voor onderwerp en fotografeert wat hij op zijn weg tegenkomt. Qoise Vos - Coise laat met deze twee onderwer pen zien dat zij de fotografie op een brede ma nier eigen is. Met de bladeren ziet u wat de invloed van de tijd op een afgevallen blad is. Wim van Vught - Wim heeft een voorliefde voor het fotograferen van architectuur. Bij de foto’s in de HSL tunnel onder Antwerpen laat hij de mogelijkheden van kleurfotogra- fie heel goed tot zijn recht komen. Gijs Vugts (ook dia’s) - Uit de foto’s van Gijs blijkt dat hij een bijzonder goed oog heeft voor kleur, vorm en compositie. Wil Vugts - Wil is pas sinds kort lid van FoMo en is slechts met een bescheiden presentatie aanwezig, maar die wel laat zien dat we in de toekomst meer van hem kunnen verwachten. DE VERTONINGEN De vertoningen van de films waren min of meer identiek aan de opnamen georganiseerd. Er werd door Adolfs een projectieschema opgesteld, waarbij geografische nabijheid het belangrijkste criterium was. De contactperso nen werden weer ingeschakeld om de kranten waarin de vertoning werd aangekondigd te ver spreiden. Tevens moesten er in de plaats affich es verspreid worden, ook hier was de contact persoon verantwoordelijk voor. De films heet ten zonder uitzondering: ”Hoe het hier reilt en zeilt”, en werden in de filmkranten en op de affiches aangekondigd als: ”De Plaatselijke Film” of ”De Gemeentefilm”. De kop van de krant was steevast: ’’Eindelijk is het zover! De Plaatselijke Film Komt”. De vertoning moest plaatshebben in zalen van minimum 125 mensen, om een minimum recette te waarborgen. Tevens mochten de zalen niet te groot zijn, de voorstellingen kon den alleen plaats hebben in zalen die ten hoogste ongeveer 25 meter lang waren. Dit kwam door het formaat van het gebruikte filmmateriaal, dubbel 8mm. Bij grotere zalen zou de projectie niet meer scherp zijn, tenz ij de projector midden in de zaal zou komen te staan, maar dan zouden de mensen achterin geen goed zicht meer hebben, en bovendien te ver van het doek af te komen zitten. De financiële berekeningen van Adolfs waren voor een deel gebaseerd op de aanname, dat de De verwachting was, dat door het geven van een zo volledig mogelijk beeld van het alledaagse dorpsleven, compleet met zoveel mogelijk por tretten van inwoners, er een maximaal aantal inwoners de vertoningen zou bijwonen, en al dus de kas van de opdrachtgevende vereniging spekken. Hij benadrukte ook dat er louter gebruik werd gemaakt van professionele camera - en geluidsmannen, en ook hij schreef: ”Wat is er nodig om deel te nemen? Alleen een klein beetje activiteit, niet van de hele vereniging, doch van één persoon”. Zoals Adolfs op het affiche dat de inwoners op de filmvertoning attendeerde vermeldde: ”De plaatselijke film is geen kunstzinnige filmische documentaire over de plaats, doch een gezellige film, met jong en oud als ’filmsterren’”. Om daaraan toe te voegen: ”De garantie wordt gege ven dat men de toegangsprijs terug ontvangt wanneer er niet hartelijk wordt gelachen”. 4484’ f 4 PAGINA 15 DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 22 DECEMBER 2004 t ♦ju"

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2004 | | pagina 15