RONDOM DE KERK 98L 00 p I GEBOORTE KERSTMIS VRUUGER L PMWCME ST JfiKOWWOFM/C •TC lil JIJ BENT WAAROP DE WERELD WACHT OP BEZOEK BIJ DE ST. JANSZANGERTJES MODERN KERSTFEEST DRIEKONINGEN ’DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 22 DECEMBER 2004 PAGINA 11 I J HF TvE Jan Groenleer N.N. Ik waar amper twee torve hoog Toen ik mee noar de nachtmis moog 'n uur te vruug gonge we al vur ’n goei plaatske bij de stal. Daor zaat ik me dan te vergaope Aon de kemeel en aon de schaope Terwel m’n rug vol kriebels kroop As ’t kersvet op ’nen herder droop. M’n maogske knorde, want ge zult wel weete Degge vur de kemmunie toen nie moogt eete. Ik docht "Worom preekt ie zo lang?" Want ik was stiekum vuist te bang De 't pitje thuis onder 't k’nen Misschien wel te hoog zo zen. De kreeg ik nie uit m’n gedaachte Al laage de herdekes dan bij naagte. Kind van onze stoutste dromen, ster, voor dag en dauw verwacht, licht, van verre aangekomen, wees gegroet in deze nacht. Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger Ad Wolfs Harry van Boxtel MAIKE Maike heeft er duidelijk de wind onder, maar op een prettige en kundige wijze, die door de kinderen als weldadig wordt ervaren. Uit heel Uit het dorre hout gesneden, op het sterven aangelegd, zul je bloeden voor de vrede, schreiende kom je terecht. CORRY Corry op ’t Hoog is op een heel andere manier met de kinderen bezig. Zelf zegt ze niet zozeer in staat te zijn om de muzikaliteit van de kinde ren te ontwikkelen. Ze dirigeert het koor weliswaar, maar ze relativeert dat door het ”de maat slaan” te noemen. De parochianen zien overigens dat ze dat doet met veel aanstekelijk enthousiasme en grote mimiek, zoals ieder die Corry kent van haar gewend is. Zij is echter de grote drijvende kracht achter het koor als be zorgde "moeder”, met aandacht, compliment jes en bedankjes voor de kinderen. Daar zitten ze echt op te wachten. En als iemand daar goed in is, dan is dat Corry wel. REPETITIE EN SCHOLING Sonia heeft indertijd gezorgd voor het basis repertoire. Maike heeft dat met een aantal lied jes uitgebreid. Momenteel kan het koor zo'n 30- 35 liedjes zingen. De leidsters proberen bij de tijd te blijven door het brengen van nieuwe lied jes, maar de traditionele liedjes blijven toch ook altijd op het repertoire staan. Een van de kin deren vertelt dat ook kinderen met ideeen voor nieuwe liedjes kunnen komen. Irmy kwam eens met een boekje met liedjes, dat ze in de biblio theek had geleend, met het voorstel om deze liedjes allemaal in te studeren. Zoals bij elk koor komt het ook hier voor dat kinderen soms niet geheel zuiver zingen. ’’Maar" zegt Maike, "dat is van tijdelijke aard; na enige tijd zijn die "brommers" ook op toon. Scholing van stemmen blijft nodig, ademha- lingstechniekèn en het leren van ritme ook. Donderdagsmiddags zo tussen half vier en halfvijf is het een drukte van belang in het Paro chiecentrum. Zo’n vijfentwintig meisjes tussen 7 en 14 jaar bevolken dan de grote zaal onder supervisie van twee grotere "meisjes": diri- gente Maike Horsten en koster Corry op 't Hoog. Nu moet u niet denken dat 't dan chao tisch is, niets is minder waar. Maike Horsten klapt in haar handen en het is muisstil en het zingen begint opnieuw. Frederik Barbarossa bij het beleg van Milaan, uiteindelijk in Keulen terecht gekomen alwaar ze nog steeds vereerd worden. Vanwege deze relieken is dte Dom van Keulen gebouwd en nog steeds zijn het vooral reizigers die zich tot de Heilige Driekoningen wenden. Vanuit de diepte van mijn welvaartsstaat roep ik tot U, tot Gij U vinden laat. Want ik heb alles wat mijn hart begeert alleen t geloven heb ik afgeleerd. De woorden van het oude kerstverhaal spreken voor ons een onverstaanbare taal. Want wie gelooft er in een engelenlied als hij het duivelse op aarde ziet? Wie laat er nu nog alles in de steek alleen omdat hij naar de hemel keek? Wij geven U geen mirre of wierook meer en 't goud kunnen we zelf gebruiken, Heer. Wanneer men nu de kinderen vermoordt wordt er nog nauwelijks protest gehoord. De herders vonden 't kind en spraken over Hem wij zwijgen nog na twintig eeuwen Bethlehem. Ak 't aachteraf bekeke moet Vierde we Kerstmis vruuger goed. Mee 'n k’nentje zelf gemist Ha hil 't huishouwe groot feest. Naaw is 't fondue of babekjoe Alles volop en toepertoe Daorom besef ik naaw pas Hoe heerlijk vroeger Kerstmis was. Laura vindt het optreden altijd heel spannend. Die vijf minuutjes interview duren heel lang voor haar; ze zit te springen om weer weg te gaan. Ze heeft het dan ook zo druk: ze doet aan bal let, aan turnen en aan zwemmen. En nu ook nog het kinderkoor. Ja, kinderen hebben het druk, van wie zouden ze dat hebben?! Corry en Maike weten ervan. De kinderen zijn soms druk en zeggen ineens wat er in hen opkomt, soms midden in een liedje. Bij de Eerste Communieviering werd verteld over zaadjes. Bij een jongen ging toen ineens een lichtje op. Hij riep uit: "Corry, ik ben ook een zaadje geweest!" Corry zegt: "Het is heerlijk te merken hoe open ze zijn en de verhalen te horen die ze vertellen, maar je kunt ook merken dat ze op TV en op internet dingen zien en horen waarmee ze nog niet kunnen omgaan”. "Maar ze leren zeer snel", zégt Maike, "ik zou willen dat de leden van het kerkkoor zo snel zouden leren. Ze steken er ook veel van op. In hun later leven zullen ze nog vaak aan deze jaren terugdenken. De kinderen voelen ook alles heel goed aan. Ze komen dan misschien niet zoveel in de kerk, maar wanneer het "Onze Vader" wordt gebeden, vouwen ze instinctief de handen”. haar doen is haar kundigheid en ervaring als zangpedagoge op te maken. Ze is vakleer kracht muziek aan twee Tilburgse scholen ge weest en onderrichtte daarbij tussen de 500 en 600 kinderen in de week. Ze is als sopraan ook lid van het Tilburgs Vocaal Ensemble, dat uit voeringen geeft op ’t hoogste niveau. Maar in Moergestel is ze natuurlijk het meest bekend als dirigente van ons kerkkoor "Cantate Domino”. Maike Horsten is nog maar sinds kort (septem ber 2004) betrokken bij het kinderkoor. De bedoeling is dat dat geschiedt op basis van tijdelijkheid. Na het vertrek van Sonia van Sprang wordt gezocht naar een permanente oplossing voor de opvolging van Sonia van Sprang. Maike zelf vindt het werken met kinderen heel leuk. Corry: "Maike doet het heel leuk, de kin deren hangen aan haar lippen. Ze zitten te wachten: wat gaan we nu weer doen? Maike kent de technieken om de kinderen iets te leren en ze heeft duidelijk overwicht”. De H.Helena heeft ook de overblijfselen van het kruis van Christus teruggevonden. Deze relie ken van de driekoningen zijn in Constantinopel terecht gekomen en bij de ondergang van deze stad in 1453 via Venetië naar Milaan ge gaan. Vandaar zijn ze, als geschenk aan de bisschop van Keulen voor zijn hulp aan keizer www.parochiemoergestel.nl www.kerk-in-oisterwijk.nl Het grote ruisen van de regen Weeft nu een mantel van geluid Over de natte, duistre wegen En dooft de herdersvuren uit. Maar binnen is de stilte veilig, Zodat er elk gerucht ontroert. Het rinkelen klinkt bijna heilig wanneer een koe haar kop verroert. Maria, met verschrikte ogen Is rusteloos van angst en pijn; En Jozef, over haar gebogen, Weet zich onmachtig en te klein. Zijn donkere, verlegen handen Zoeken het wit van haar gezicht; De regen ruist aan alle wanden Van zondvloed en het laatst gericht. Maar wondre wijzen gaan zich mengen In 't ruisen, zwaar en monotoon: De zang van regen en van engelen Verheerlijkt Jezus, mensenzoon I Willem de Mérode Ten langen leste was 't toch gedaon Us moeder was al we eerder gegaon. Waorveur de kunde toch wel raoje Om 't k’nen vast aon te braoje Dan snee ze irst de witte mik En 't kuntje daorvan de kreeg ik. De smaok daorvan de vergeet ik noot Nao alle daoge roggebrood. SONIA Het kinderkoor werd in 1997 op instigatie van emeritus pastoor Herman van den Broek opge richt onder leiding van Sabine van Sprang, de dochter van Sonia. Sabine dirigeerde, Sonja speelde. In 1999 nam Sonia de taak van haar dochter over en zocht Corry op 't Hoog aan als ondersteuning. Ook Sonia beschikt over veel muzikale erva ring. Ze heeft het conservatorium gevolgd en nog eens twee jaar orgelbegeleiding gestu deerd bij niemand minder dan Maurice Pirenne. Aan de I.V.O-mavo in Tilburg is ze ver volgens 21 jaar verbonden geweest als lerares muziek, godsdienst en Spaans. Ze is lid van een Tuna-groep, heeft 15 jaar ervaring als begeleidster van een Antilliaans koor, 14 jaar als begeleidster van ons kerkkoor Cantate Domino en vijf jaar als dirigente en begeleid ster van de St Janszangertjes. In die vijf jaar heeft ze heel veel betekend voor het kinderkoor en de kinderen zijn ook altijd dol op haar geweest. Maar Sonia wilde het zo langzamerhand wat kalmer aan gaan doen. Ze ervaart haar vertrek als heel dubbel. Enerzijds is het een bevrijding: de rust op de donder dagmiddagen is weer terug. Anderzijds ervaart ze het toch als een groot gemis: het gevoel "weg te zijn", er niet meer bij te horen, valt haar niet mee. Ze mist de kinderen echt. DE KINDEREN Het aantal kinderen, in de begintijd zo'n twintig, schommelt de laatste jaren rond de 25. Er vallen regelmatig enkele kinderen af, maar er komen er ook telkens weer bij. De kinderen brengen soms zelf nieuwe leden mee en Corry werft ook zo hier en daar. Ook na de Eerste H.Communieviering komen ouders hun kind opgeven. Er zijn in het verleden ook jongens lid van het koor geweest, maar op dit moment zijn er alleen meisjes. Onder Sonia repeteerde het koor eenmaal in de veertien dagen, maar nu wordt er eenmaal in de week gerepeteerd, op de donderdagmid dag na school tussen 15.30 en 16.30 uur. Het lidmaatschap is gratis, de kinderen krijgen te drinken en bij het afscheid een honingdropje. Ze zingen in de kerk eenmaal in de 2 a 3 maan den. Behalve in de kerk wordt ook op andere plaatsen gezongen. Zo zongen ze een keer een kerstviering in Stanislaus, waar ze erg wer den verwend door de zusters. Marlou weet te vertellen dat ze ook eens in Den Boogaard hebben gezongen, gestoken in speciale leuke kleren, met K3-liedjes; kei-leuk. Maaike, die inmiddels op de middelbare school zit en 41/2 jaar geleden lid werd van het koor, vertelt dat het koor ook eens in Den Bosch gezongen heeft in de St.Jan. Dat maakte erg veel indruk toen en het was ook geweldig dat ze daarna getrakteerd werden op Bossche Bollen. Ze vertelt dat sinds de komst van Maike Horsten er tal van andere liedjes zijn inge studeerd, erg leuk. Maar ook de oude liedjes blijven interessant. Ze vindt dat het repeteren heel veel zin heeft om de liedjes goed te kun nen zingen. ONTSPANNING Het gaat er in het koor ontspannen aan toe. De kinderen mogen zich uiten, maar als er gezon gen moet worden, dan moet er aandacht zijn. En Maike weet wel hoe ze dat moet bereiken. Als er eens ruzie is, is dat meestal een vervolg van onenigheid op school; bij de repetities is dat dan zo over. Daar zorgen Corry en Maike wel voor. Elk jaar gaan de kinderen voor de grote vakantie er ook op uit. Ze hebben dan een "kampvuur” zonder vuur. In ieder geval is het een heel leuke bijeenkomst, waarin wordt geplaybackt, waarin gedanst wordt en gezon gen. Dan worden er groepjes gevormd, die stukjes opvoeren die ze zelf hebben gemaakt. Onder oneindig veel lol wordt dat dan te berde gebracht. De kinderen snappen wat er alle maal wordt gedaan en gezegd, maar voor de leidsters is het nog wel eens abacadabra. Marlou vindt het ook altijd gezellig als een van de kinderen jarig is en dat ze dat dan mogen vieren in de groep. Maar het leukste van alles, en daar zijn alle kinderen het over eens, is toch altijd het optreden zelf. In de hal stonden na de repetitie de moeders klaar om de kinderen op te halen. Laura vloog op haar moeder af en riep luid: "Mam, we wor den beroemd!!" Kerstmis en driekoningen horen wat ons betreft bij elkaar en zijn onlosmakelijk met elkaar ver bonden. Driekoningen is een soort afsluiting van de Kersttijd. Na driekoningen wordt onze versiering definitief opgeborgen. Toch is drie koningen omstreden omdat het nergens als zodanig in de Bijbel staat. Hoe onzeker het is blijkt ook uit de verschillende woorden waar mee het driekoningenfeest wordt aangeduid zoals: epifanie, feest der openbaring of feest van de verschijning des Heren. Alleen het evangelie van Matheus doet melding van ma giërs of wijzen uit het oosten. Bedoeld worden waarschijnlijk sterrenwichelaars of sterrenkun digen die een abnormaal hemelverschijnsel zien en daarop reageren. Via oude voorspellingen of profetieën komen ze bij het Jezuskind terecht. Hun aantal is niet bepaald. Pas veel later werd hun aantal op drie vastgesteld, eerst nog als wijzen, later als koningen. Het getal drie is een soort magisch getal dat in veel verhalen terugkomt. Bijvoor beeld een koning heeft altijd drie zonen, men sen mogen steeds drie wensen doen enzo voort. Bij de mens heeft het getal drie betrek king op de drie fasen van het leven, jeugd, vol wassenheid en ouderdom. Ook heeft het getal drie betrekking op de in de middeleeuwen be kende drie continenten waaruit ook de zwarte koning is te verklaren. Reeds in de vierde eeuw ziet men op Romeinse sarcofagen het kerstge beuren afgebeeld met drie figuren, als wijzen uit het oosten. Ook inderdaad als oosterse per sonen gekleed in aanbidding voor Maria die Jezus toont. Epifanie is afkomstig uit de Oostersekerk die het geboortefeest van de zonnegod Aion, dat gevierd werd op 5 of 6 januari, hiermee tot een christelijke feestdag maakte. De zonnegod Aion werd ook geboren uit een maagd. Het kan ook zijn dat het feest van de verschijning werd ingesteld als antwoord op het Griekse Diony- sosfeest eveneens gevierd op 5 of 6 januari. Het feest van de god van de drank en de roes. Het is waarschijnlijk dat deze verklaring mede is gezocht vanwege het feit dat er ook een soort wereldlijk driekoningenfeest werd gevierd dat eigenlijk erg veel weg heeft van onze huidi ge carnavalsfeesten. Hierbij werd aan de voor avond van 6 januari in de kring van het huis gezin of een gemeenschap (zelfs in bijvoor beeld een nonnenklooster) iemand tot koning gekozen, ofwel doormiddel van de zoge naamde bonenkoek(die de boon had was de koning) dan wel door loting. Liefst zocht men iemand van eenvoudige komaf, soms zelfs een kind. Eigenlijk was de bedoeling de normale verhoudingen om te keren. Bij dit feest werd zeer veel gedronken en in de schilderkunst van de zeventiende eeuw worden de genrestukken die dit uitbeelden dan ook aangeduid met de titel "de koning drinkt" Heel in het begin werd samen met het feest van de epifanie ook de doop van Christus en de bruiloft te Kana herdacht dus ook hier weer een vorm van drieëenheid. In Duitsland leeft de driekoningencultus zeer sterk. Zo worden de beginletters van de namen die de driekoningen hebben gekregen, te weten Caspar, Melchior en Balthasar vaak aangebracht boven deuren in de vorm van de letters C+M+B als bescher ming tegen boze geesten. Deze letters kunnen ook gelezen worden als de bede "Christus Mansiorem Benedicat”. (Christus zegen deze woning). In Duitsland zijn ook de relieken van de driekoningen onderwerp van verering. Het zijn dan de Heilige Driekoningen geworden. Deze relieken of gebeenten zou’den door de H.Helena, de moeder van de eerste Christelijke keizer van Rome, zijn gevonden. De St. Janszangertjes. Bij het maken van de foto waren Britt, Elle en Danielle niet aanwezig, (foto: Ton van Elsdingen)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2004 | | pagina 11