Word vriend n 3.00 1.59 1.59 Shoarmareepjes Gehaktballetjes in pangangsaus van een vluchteling 0.90 Slagerij J. van Zon-Reyrink 3.50 Gèsselse saucijsjes 1.63 as aal Audacia- nieuws RONDOM DE KERK J. Smits MEUBELSTOFFEERDERIJ Goede generale voor de Transalp Geen kienen meer bij Audacia! Mensen van Moergestel... Sportvereniging ’’ROEF!” soiatex Bestuur en kiencommissie S.E Audacia 500 gram Verse worst BIJ DOKKUM VERMOORD! Bestuur/Activiteitencommissie Roef! afdeling Korfbal Woensdag-. 500 gram Gehakt Rauwe ham 100 gram Gek. ham 100 gram Mountainbiker Richard Bruurs van het Merida- Vogels Fiets Sport team van Schaatsclub De Vennen heeft in de laatste wedstrijd voor de Transalp getoond dat het met de vorm wel goed zit. In de Duitse Bilstein Marathon wist hij als 5e overall te finishen. ’’Nummer 1 was onbereik baar, maar een plek op het podium had er ingezeten. Het was echt loodzwaar. Door de hevige regenval ’s nachts en tijdens de wedstrijd was het erg modderig, waardoor het op veel stukken erg zwaar liep. Maar ik ga met een goed gevoel naar de Transalp. Vooral de 7e dag is ziekelijk zwaar. Het is dus zaak de krachten goed te verdelen, maar dat kun je wel aan de mannen overlaten.” In het klassement voor de Marathon Cup 5 heeft Richard zijn 3e plaats weten te verstevi gen. Veteraan Theo Jacobs wist ook weer de nodi ge punten bij elkaar te sprokkelen met een top tien klassering in zijn leeftijds-categorie. ”Ik ben 2 keer goed gevallen. De toch al lastige afdalin gen, waren nu echt spekglad geworden. We hebben het nog niet echt getroffen met het weer dit jaar, maar dit sloeg echt alles.” Van 17 juli t/m 24 juli neemt Richard voor de 2e keer deel aan de Transalp, de zwaarste moun tainbike wedstrijd van Zuid-Duitsland naar het Gardameer in Italië. Niet alleen een zware beproeving voor de mens, maar ook voor het materiaal. De prestaties kunnen iedere dag gevolgd worden via www.datasport.com In het nieuwe winterseizoen zullen er geen kienavonden meer plaatsvinden bij Audacia. Jammer natuurlijk voor de vaste groep kieners. De vernieuwing die zich ook bij een verenig ing als Audacia van tijd tot tijd aandient leverde niet meer voldoende vrijwilligers op om de kienavonden nog verantwoord door te laten gaan. Daarbij kwam dat ook het aantal kieners steeds minder werd. Vandaar werd dus besloten aan de traditie van het kienen bij Audacia een einde te maken. Jammer, maar het is zo. Audacia wil langs deze weg dan ook al haar kieners bedanken die hen zo vele jaren hebben ge steund! die de Korfbalvereniging van Roef! hebben gesteund door een pakketje te kopen tijdens onze marsactie van afgelopen zaterdag, alle maal ontzettend bedankt voor uw bijdrage. Ook onze leden en ouders (spontane aan meldingen!) die deur voor deur door het hele dorp zijn getrokken, heel veel dank. Dankzij jul lie is de actie geslaagd! Mochten er nog mensen zijn die een pakketje willen kopen t.w.v. 2,50 bel dan even 513 3412 dan komen we deze graag bezorgen. Dit kan nog tot en met a.s. zaterdag. 500 gram Shoarmareepjes samen 3.40 6.50 1 'PftROCWf $1 JfiKOWWOFMM A i 4 Hamburgers 4.40 salade van de week uit eigen keuken: Ei salade 6 Worstenbroodjes voor ROOTVEN 74 - MOERGESTEL - TELEFOON (013) 513 1769 PAGINA 6 TvE www.vluchteling.org Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger Ad Wolfs Harry van Boxtel Herstoffering in leder en meubelstof Gespecialiseerd in kapitonneerwerk Ruime sortering in exclusieve meubelstoffen Uitstekende service 3 Jaar productgarantie Specialist in projecten Sinds 1982 Tilburgseweg 6, 5066 BV Moergestel Tel. 013-5132345, fax 013-5133817 privé 013-4632827 DONDERDAG, VRIJDAG EN ZATERDAG STICHTING VLUCHTELING 4 stuks 500 gram DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 14 JULI 2004 I BONIFATIUS, WELDOENER OF ROUWDOUWER? (2) Vorige week kon u in de eerste aflevering van dit verhaal de successtory lezen van Bonifatius, de grote organisator van de Kerk in Duitsland en Nederland, voorafgaand aan het keizerrijk van Karei de Grote. U kon ook lezen dat het buitengewoon werkzame leven van Bonifatius, toen hij als tachtigjarige nog druk in de weer was met missioneringsactiviteiten, op brute wijze door een moord werd beëindigd. Maar waarom werd deze gedreven man nu ver moord? HEIDENEN U moet zich in gedachten even terugver plaatsen naar een heel andere tijd, 1250 jaar geleden, voorzover dat mogelijk is. We zagen al dat we in deze contreien te maken hadden met drie Germaanse volken, de Friezen, de Saksen en de Franken, stam men die leefden op gespannen voet met elkaar. De Franken waren al gedeeltelijk geker stend door Angelsaksische monniken, afkom stig uit Engeland,maar vooral uit Ierland en Schotland. Vooral Willibrord, die afkomstig was uit Ierland (we zullen later zien dat dat een belangrijke factor is) heeft daar een groot aandeel in gehad. Saksen en Friezen waren nog heidens en vereerden de god Fosite (of Forseti), de zoon van Balder en Nanna. Veel heiligdommen en tempels waren aan deze GEWELD Ook Bonifatius had de grootste moeite om bij de wilde Friezen een voet aan de grond te krijgen. U en ik mogen achteraf nu dankbaar zijn voor het werk dat talloze Angelsaksische monniken hier hebben verricht en dankbaar zijn voor de christelijke beschaving die zij hier gebracht hebben, die gestoeld is op lief de tot God en de medemens, maar de manier waarop dat destijds gebeurde was niet al te netjes en had met liefde niet zoveel te-maken. Stel u eens voor het irreële geval, dat de Islamitische voorman Abu Jaja vanuit België nu ons land zou binnentrekken om u met geweld te bekeren tot de Islam, ondertussen kerken en kloosters in brand stekend. Dan zou toch onmiddellijk de ME op hem worden afgestuurd en de man zou wegens terroris tische activiteiten voor jaren achter de tralies gaan. De Friezen losten dat anders op, meer passend bij hun tijd. Toen Bonifatius met een groot aantal gezellen weer eens hun ver trouwde góden wilden verdrijven, wilden ze er voorgoed en letterlijk een einde aan maken. Maar met Bonifatius’ dood kwam nog geen einde aan de gewelddadige bekeringsacti- viteiten bij de Friezen door Angelsaksische monniken, gesteund door Frankische wape nen. Uiteindelijk is ook dit hoge Noorden gekerstend, maar wel tegen een hoge prijs. Wij leerden vroeger dat het een ordinaire roversbende is geweest die het gezelschap van Bonifatius overviel. Zoals uit bovenstaand relaas wel duidelijk is geworden, was het echter een doelgerichte heidense vergel dingsactie. god gewijd; er waren ook veel heilige wou den, heilige bronnen en heilige eiken. Die volken voelden zich daar wel bij en hadden weinig behoefte om andere ideeën over te nemen, zeker niet wanneer deze met hulp van hun Frankische vijanden werden opgedron gen. En dat opdringen moet wel letterlijk genomen worden. Willibrord en later Bonifatius met hun gezellen gingen echt niet fijnzinnig te werk. Laten we wel wezen: het zou hen wei nig succes hebben opgeleverd. Op de harde tour dus maar! Het christelijk geloof werd de volken min of meer in de strot geduwd en ging met nogal wat geweld gepaard. Heidense tempels werden verwoest, heilige eiken en heilige wouden werden omgehakt. Het hout daarvan werd weer gebruikt voor de bouw van christelijke kerken. Het is geen wonder dat de Friese koning Radboud Willibrord vele malen uit zijn gebied verdreef. Willibrord was bij de bekering van de Franken ook niet zacht zinnig te werk gegaan, maar dat was dan toch op een gegeven moment voor een groot deel gelukt. Maar bij de Friezen wilde het niet lukken en dat lag, zoals we gezien hebben, ook aan de politieke situatie. ganiseren (lees: te onttrekken aan de Ierse invloed en te brengen onder gezag van Rome). Toen Willibrord Bonofatius als zijn assistent en opvolger wilde benoemen, wei gerde Bonifatius dat, zeggende welke opdracht hij van de paus had ontvangen. Willibror-dus ontsloeg Bonifatius toen op staande voet als zijn assistent. Bonifatius zette veel kwaad bloed bij de zittende clerus, door Ierse bisschoppen te ontslaan (hij had daartoe de macht), of aan te klagen in Rome wegens "heidense” praktijken en te vervan gen door Rome-gezinde functionarissen. Er zijn nu theorieën dat de overval in Dokkum ook wel eens een afrekening zou kunnen zijn geweest in de lijn van deze tegenstellingen, waar behoudende Ierse krachten gebruik zouden hebben kunnen gemaakt van vijan dig gezinde Saksische of Friese groepe-rin- gen. Wat daarvan ook waar moge zijn, uit eindelijk heeft de Romeinse lijn de overhand gekregen, weer gesteund door de wereldlij ke (Karolingische) macht. De Ierse, wat vrij gevochten traditie is geleidelijk aan geheel teruggedrongen. SLOTOPMERKING Het is goed om bepaalde gegevenheden bij een jubileum te gedenken. Het geeft ons de gelegenheid de historie weer eens in te dui ken en lang vergeten feitelijkheden en tegen stellingen te bestuderen. Want het is slecht gesteld met onze kennis van de historie. Onlangs legden het Historisch Nieuwsblad en de Stichting Actueel Verleden aan 683 Nederlanders een proefwerk geschiedenis voor. De antwoorden op de vragen lieten een ont-hutsend en ontmoedigend beeld zien van onze historische kennis. Om dat verslag nu hier maar eens te beperken tot de kennis betreffende Bonifatius: er kwamen heel apar te antwoorden binnen: Was dat niet een rid der? Nee, een stadhouder! Nee, hij had iets te maken met de VOO. Zat hij niet bij de Geuzen, vroeg een ander zich af. Nee, Bonifatius was een homo, wist een ander. Hij was een predikant van Calvijn. Nee, hij kwam naar Friesland om vacantie te vieren. Hij kwam vechten tegen de Batavieren. In 't licht van het hierboven vermelde relaas zat de laatste opmerker nog het dichtst bij de waarheid. DERDE THEORIE: ROMEINS CONTRA IERS Er is echter nog een derde theorie, die wei nig bekendheid geniet. We zagen reeds dat grote delen van het Karolingische Rijk bij de komst van Bonifatius in deze contreien reeds gekerstend was. Dat was gebeurd door Ierse monniken. Deze Ierse monniken beleefden en predikten het christendom op een eigen, vrijzinnige en niet zozeer met de bepalingen uit Rome stro kende wijze. Overal in het Frankische Rijk waren inmiddels Ierse bisschoppen aange steld en lers-georienteerde kerken en kloos ters opgericht. Ook Willibrord was een Ier. Monniken uit Engeland, zoals Bonifatius, ver kondigden de christelijke leer meer overeen komstig de Romeinse traditie. En nu wordt juist Bonifatius, de Engelsman, door de paus aan gesteld als missiebisschop met vergaande bevoegdheden over alle in het Frankische Rijk opererende (Ierse) bisschoppen. Deze wer den door de Kerk van Rome eigenlijk min of meer als ketters beschouwd en zelfs heide ns genoemd. Begrijpelijk is dat het werk van Bonifatius bij de separatistisch ingestelde vrijzinnige Ierse clerus in het Frankenland niet met enthousiasme ontvangen werd. Toen Bonifatius bij Willibrord in de leer ging, ver telde hij aan Willibrord niets over de aposto lische opdracht die de paus hem had gege ven om de Kerk in de Duitse gebieden te reor- MAANDAG EN DINSDAG: Speklappen kilo 4.55 WO gram A IEDERE WOENSDAG:

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2004 | | pagina 6