0900*0*8844 Expositie: expressie in vorm en kleur “2003, het Jaar van de Boerderij” (5) mm Doe Het Zelf Centrum op ’t Hoog ^1 Fotogroep Oirschot heeft haar jaarlijkse expositie Lezing: "met hond en hondenkar terug in de historie" RSMM Industrieweg 20, Moergestel, tel. 13-5136149 kitten/pur cement/zand kastwandsystemen bestellingen op maat gereedschappen diverse bouwmaterialen DOE HET ZELF ARTIKELEN EN TIMMERWERKPLAATS ■SIS!! OPENINGSTIJDEN: Maandag t/m vrijdag: 8.00-12.30 en 13.30-18.00 uur Zaterdag: 8.00-12.30 U kunt bij ons terecht voor: laminaat vloeren plafonds bouwbeslag plaatmateriaal balkhout bevestigingsmaterialen w o ,9- M O* jf F te,W W- 1 PAGINA 4 F I i I II g ii I Aan de hand van dit overzicht is een grove inschatting te maken voor wat betreft de ouderdom van een boerderij. Bij restauratie zou het derhalve aanbeveling verdienen om geen oneigenlijke elementen in de bouw te verwerken. d. zesruits schuifraam 19e eeuw) e. T-vensier (eind 19e en begin 20e eeuw) kruiskozijn (tot in de 17e eeuw) GEEN SPOED, WEL POLITIE empire; achtruits met draairamen be neden (eind 18e en 19e eeuw) b. schuifraam met kleine roede (eind 17e en 18e eeuw) In aflevering 4 is uitvoerig stilgestaan bij het gebint, met name het ankerbalkge- bint dat toegepast werd in de boerderijen in Moergestel. Deze keer wordt de aan dacht gericht op de wanden of muren en op de ramen van de boerderij. Als de totale gebintconstructie klaar was en de dakbedekking (riet of stro) was aange bracht, dan werd begonnen met het in gereed heid brengen van de wanden. De belangrijk ste wanden van de boerderij, die van het woongedeelte en van de stal, werden vroeger van vlechtwerk gemaakt. De allereerste vlechtwerkwanden kenden nog geen regels of voetplaten. De staken en latten werden in de grond gestoken tussen de in de grond gegraven staanders en werden met twijgen aaneengevlochten. Als vlechtwerk werden takken en twijgen of tenen gebruikt van de wilg, berk, hazelaar, lijsterbes of vuilboom. De vuilboom of hondsknoppenhout werd overi gens ook voor andere doeleinden gebruikt, zoals tegen hardlijvigheid. Het vlechtwerk werd aan beide kanten besmeerd met een brij van leem en water, soms ook vermengd met kaf, hooi of koehaar om krimpen te voorkomen. De eerste grove laag werd verder bewerkt met één of meerdere fij nere bovenlagen om het oppervlak mooi glad te maken. De leem wand zorgde als gevolg van de luchtkamers voor een perfecte isolatie. Om het water van de wand goed af te voeren werd vaak nog een laagje kalk opgebracht. Pas later kwam de baksteen. De bakstenen werden vaak in veldovens bij de bouwplaats gebakken. De muren werden meestal niet van een fundering voorzien, omdat zij geen dragende functie had den. Ze werden opgemetseld tot onder de muur- plaat. Omdat deze muurplaat vaak niet water pas lag, kwam de metselaar niet altijd uit met zodanig dat die na het stukadoren nog ongeveer een cm buiten de muur steken. Verder wor den er platstukken aan het kozijn aangebracht, zodanig, dat het raam daarachter kan schuiven. Aan de onderdorpel van het kozijn wordt een houten geprofileerde vensterbank aangebracht. Het schuivend gedeelte van het raam wordt gesloten door middel van een koperen raampen die in een door het raam en in de kozijnstijl geboord gaatje wordt gestoken. Ook kan door middel van deze raampen het raam in ver schillende standen worden open gezet. Als het gaatje “uitgeleuterd” was, dan nam men wel eens zijn toevlucht tot een blokje hout, dat men onder het raam zette. De luiken werden gemaakt van brede eiken delen, die aan elkaar gelijmd werden en voorzien van eiken klampen. Noud Smits Heemkundekring “De Kleine Meijerij” Huize Nieuwenhof, voorheen Stanislaus, is een uitstekende lokatie voor een expositie. Het sfeerrijke gebouw ligt achter een groot ijzeren hek aan een gracht met zwanen en beschikt over een aula, geknipt voor deze bijzondere en gevarieerde tentoonstelling: "Expressie in vorm en kleur". In het laatste weekend van april gaan de deu ren daarvan open, en eigenlijk is het jammer dat dit evenement maar drie dagen duurt, want er is veel moois te zien: schilderkunst, beeldende keramiek, kleurenfotografie, sculptuur in steen en metaal en florale objecten. Ryszard Bialek uit Polen, opgeleid aan de Kunstacademie van Poznan, is een welkome en bekende gast die al vaker in onze regio expo seerde. In olieverf en pastel legt hij de natuur vast: landschappen en zeegezichten met impo sante wolkenpartijen in schitterende kleuren. Deze keer verrast hij ons ook met portretten: je zou zo je (klein)kinderen of je partner wil len laten vereeuwigen. Even overrompelend is zijn restauratie-vaardigheid om berookte en vervuilde schilderstukken weer tot leven te wekken: details die verdwenen leken, springen er weer uit. Ardi van Elsdingen-van de Ven (uit Haaren) maakt beeldende keramiek. In klei kan zij haar fantasie de vrije loop laten en zo ontstaan gestileerde man-, vrouw- en dierfiguren. Die speelsheid uit zich ook in de bijpassende benamingen. Jarenlang experimenteerde zij met eigen glazuren en uiteraard maakt zij de recepten daarvan niet bekend, net zo min als een kok dat doet! Ton van Elsdingen (Moergestel) is al vele jaren in de ban van de fotografie. Dat uit zich in boeiende reisfoto's en in portretten die sterk aan spreken. Het liefst werkt hij met vaak waarde loze materialen zoals glas en schroot, en dan ont staan abstracte vormen met wonderlijke en “nog op waren”. Aan de grote variëteit aan bovenlichten in boerderijen zullen we apart aandacht besteden. Het oorspronkelijk karakter van een boer derij en/of stal is aan de buitenkant vaak af te leiden aan de herkenbaarheid van de ramen. Vooral bij ramen springt in het oog als de roedeverdeling niet harmonieert met de rest van het gebouw. Zo horen er geen schui framen met een kleine roedeverdeling (eind 17e en 18e eeuw) thuis in een eind 19e- of 20e- eeuwse boerderij. Bijgaand overzicht geeft een goed beeld van de verschillende kozijn- vormen. Er wordt jammer genoeg nog al eens tegen “gezondigd”, omdat het zo’n romanti sche aanblik geeft. De oude ambachtslieden hadden een juist gevoel voor de goede verhoudingen van de ruiten en namen de juiste maten over van bestaande ramen. Meestal werden de ramen gemaakt als schuiframen. Voor de kozijnen en ramen werd vaak eikenhout gebruikt. Het kozijnhout varieerde van 9 x 14 cm tot 12 X 20 cm. Het raamhout 3 x 5‘/z cm en de raamroeden maxi maal 2'/z x 3’/z cm. Het kozijn wordt met een negge van ongeveer 2 cm in de muur geplaatst. Onder het kozijn wordt een platte laag gemet seld die gelijk zit met het kozijn; onder die laag een rollaag van een halve steen, die gelijk is met de buitenkant van de gevel. Aan de bin nenzijde van het kozijn worden aan zij- en bovenkant dagstukken aangebracht en wel de lagen van het metselwerk. Daarom werd onder de muurplaat het metselwerk opgevuld met een zogenaamde stroomlaag (een rij schuin geplaatste stenen). Het schuine gedeelte van de eindgevels werd dikwijls voorzien van vlech tingen in het metselwerk. Ook rollagen komen al vroeg voor. Op bijgaande foto van de 17e- eeuwse boerderij aan de Donkhorst 3 is heel dui delijk het vlechtwerk te zien in het schuine gedeelte en eveneens de rollagen boven het markante kozijn in het midden van deze gevel. De wanden van de delen van de boerderij, die niet bewoond werden, zoals de schuurge- deelten en vrijstaande schuren en kar- schoppen werden gemaakt van houten wan den op stijlen (gepotdekselde delen) of van wanden van fitselstek (ook wel geschreven als vitselstek). Op een eiken stijl- en regelwerk werden eiken latten bevestigd, waar tussen de wilgentenen gevlochten werden. Ook dit vlechtwerk werd - evenals dat gold voor de vroegere boerderijen - besmeerd met leem en vermengd met gehakt stro, koe- en varkens haar. Aan de ramen en deuren van een boerderij her kent men vaak de stijlperiode. De deur is een eenvoudige, opgeklampte deur, eventueel met een klein bovenlicht. De ramen waren altijd voorzien van luiken of vensters, die dan ook functioneel waren, d.w.z. dat zij er niet voor de “chic” hingen, maar ook daadwerkelijk het totale venster ’s avonds aan het oog onttrokken. Een bovenlicht verraadde dan voor de voor bijganger, dat de bewoners van de boerderij Volgens traditie heeft de Fotogroep Oirschot in het voorjaar haar expositie. Deze wordt gehou den in het gemeenschapshuis de Enck in Oirschot. De Fotogroep Oirschot is een groep van 15 enthousiaste leden die de fotografie als hobby bedrijven. Zij komen 2-wekelijks bijeen om hun fotowerk te bespreken en met elkaar te verbeteren. Daarnaast heeft een aantal leden dit jaar gewerkt aan het thema "de fotografische fruitmand". Doel van deze opdracht was om een stuk fruit te fotograferen. Wij nodigen u uit om het resultaat van onze groep op de komende tentoonstelling te komen bezichtigen. De expositie wordt op vrijdag 25 april om 20.00 geopend. Verdere opening stijden zijn op zaterdag 26 april en zondag 27 april, beide dagen van 13.00 tot 17.00 uur. De toegang is gratis. In een lezing, donderdag 1 mei in café Den Bartel te Haaren, geeft de inleider een uiteen zetting over de manier, waarop men tussen 1850 en 1950 in verschillende beroepsgroepen zoals bakkers, boeren, kruideniers, petro leumventers e.d. met de hondenkar werkte en hoe men er zijn brood mee verdiende. Met dia's luistert de inleider zijn lezing op maar ook neemt hij een aantal voorwerpen en materialen ter verduidelijking mee. De lezing begint om 20.00 uur; de toegang is gratis; ook niet-leden van De Kleine Meijerij zijn van harte welkom. betoverende kleuren. Cas van Houtert (Moer gestel) werkt in staal, brons, koper en steen en gebruikt dieren om bepaalde eigenschappen uit te beelden in zijn sculptures. Zo verzinne beeldt een pauw bij hem schoonheid en trots en geven hanen statigheid en felheid weer. Vrouwelijk schoon laat hem niet onberoerd, en door hem de kijker ook niet. Annie van Roessel (Haaren) houdt van alles wat groeit en bloeit en is altijd aan het werk met wat de tuin en de vrije natuur haar aan bieden. Zo ontstaan creaties van plantaar dig materiaal, florale objecten, door een com binatie van fantasie en gevoel voor vormen en kleuren. Haar devies? Kijk goed om je heen, dan zie je wat anderen niet zien." De tentoonstelling wordt geopend door de heer Frans Romanesco, bekend in de regio en ook zelf creatief bezig met de camera. Huize Nieuwenhof, Kloosterdreef. Vrijdag 25 april van 19 tot 22 uur. Zaterdag en zondag 26 en 27 april, van 10 tot 17 uur. Oisterwijkseweg 43, Moergestel Tel. (013) 513 2268 In een latere aflevering zal meer uitvoerig stilgestaan worden bij deze boerderij. Typisch en daardoor ook goed te dateren is het kozijn, dat in het midden geplaatst is van de kopgevel. Deze kopgevel bestaat uit zongebakken stenen. De gevel was vroeger bepleisterd en was drie zongebakken stenen dik. De gebroe ders Janus en Jan van Laarhoven hebben destijds het evenbedoelde kozijn exact nagemaakt. DE GÈSSELSE’-WOENSDAG 23 APRIL 2003 ’'*S2*ï^**S y - ss k w te 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2003 | | pagina 4