w 00 005 RONDOM DE KERK HOOGFEEST VAN PASEN EEN PASSIE VOOR DE PASSIE KRUISWEG EN KUNSTENAAR (3) 'PRWCMÏ ST JfMONWMP/MT l i. DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 16 APRIL 2003 PAGINA 4 4 Hoogtepunt van het jaar is het Paas feest. Het is geen toeval dat het kort na het begin van de lente gevierd wordt. Ons Paasfeest vindt zijn wortels in het joodse Paasfeest. Dit is ontstaan uit de samensmelting van twee afzonderlijke feesten: Pesach (Pasen) en het feest van de ongedesemde broden. Na de uittocht uit Egypte en de vestiging in het beloofde land, voegde het joodse volk het feest van de ongedesemde bro den en het oude pesach-feest samen. Het pesach-feest kreeg zo een nieuwe dimen sie: het werd het verlossingsfeest van Israël (de bevrijding van de slavernij in Egypte). In de evangeliën lezen we dat Jezus met zijn leerlingen ook het joodse Paasfeest vierde. Door de bijzondere ervaringen van Jezus' laatste avondmaal, zijn lijden, sterven en verrijzenis, kreeg dit feest een christelijke dimensie. Het werd nu het bevrijdingsfeest van de christenen die door Christus' dood en verrijzenis verlost zijn van de dood. Het christelijk Paasfeest bestond al in de eerste eeuw na Christus. De eerste eeu wen vierde men het op dezelfde datum als dat van het joodse Paasfeest (in de nacht van de 14e op de 15e Nisan). Vanaf de vierde eeuw bepaalde men het chris telijk Paasfeest op de eerste zondag na de 14e Nisan, omdat voor christenen de zondag de dag bij uitstek was en is. Men vierde toen op een dag het lijden, ster ven en verrijzenis van Christus. Later is het christelijk Paasfeest uiteengelegd in de zogenaamde Paastriduüm, in drie dagen: Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen. Het pesach-feest gaat terug op een oer oud herdersfeest. Ter gelegenheid van dat feest werd aan het begin van de lente een lam geslacht ter ere van de vruchtbaar heidsgod. Om de familieband te ver sterken werd het lamsvlees in een geza menlijke maaltijd opgegeten. Het feest van de ongedesemde broden was ook zo'n lentefeest, maar dan voor landbouwers. Bij het broodbakken gebruikte men een oud -verzuurd- stuk je deeg om het brood te laten rijzen. Aan het begin van de lente begon men als het ware opnieuw en bakte men brood waar aan geen oud deeg (zuurdesem) toege voegd was. Zo at men dan zeven dagen van het ongedesemde brood. Een tegoedbon voor de hemel? Het beeld van Christus op de koude steen is niet zo maar uit de lucht komen vallen. Pastoor Müskens, afkomstig uit Groesbeek en van Duitse komaf, had zich laten voorlichten en helpen door zijn ambtsbroeder emerituspastoor Prinsen uit Udenhout. Een man met kennis van zaken over kerkelijke kunst. Er is eerst een model van ongeveer 35 cm groot van gemaakt en na goedkeu ring is het beeld gemaakt zoals het nu in de kerk staat. Met steun van een familie uit Moergestel kon hij deze bijzondere her innering installeren in de kerk. Misschien kon hij er veel van zijn eigen gevoel in leg gen. Het beeld heeft de bedoeling medelij den op te roepen. Medelijden met Christus die alles voor ons over had, zelfs de dood op het kruis. In de Middeleeuwen kon je er zelfs een aflaat bij krijgen. Een soort tegoedbon om later in de hemel te kunnen komen. Door de Reformatie en de Contrareformatie is met deze praktijken schoon schip gemaakt. Er stond name lijk nergens in het Evangelie een verwij zing naar deze zitpauze. En het had ook weinig gescheeld of door de zuivering van de hele beelden- en heiligencultus (elke plaats had zo ongeveer zijn eigen heili ge of devotie) was “Christus op de koude steen" helemaal verdwenen. Door de grote kerkzuiveraars uit de late middel eeuwen is slechts de officiële Lijdens weg uitgebeeld. In de Spaanstalige lan den zul je dan ook zelden of nooit dit beeld tegen komen. In de mysteriespe len of passiespelen (een vorm van geloofsopvoeding toen er nog geen video en TV was) was er in de Middeleeuwen voor “Christus op de koude steen” wel plaats gemaakt. Waarschijnlijk komt daar de beeltenis vandaan. In meerdere Oudnederlandse geschriften komt de ver wijzing naar 'den kolden steen' voor en vreemd genoeg is die naam in het Nederlandstalig gebied, in het Duits en Engels zo bewaard gebleven. Door de eerste beeldenstorm zijn veel beelden verdwenen. In Noord Brabant zijn er nog verschillende te vinden in ker ken in Hilvarenbeek, Eindhoven, Huij- bergen, Uden, Megen, 's-Hertogenbosch, St. Oedenrode, Reusel, Velp. Tijdens de tweede beeldenstorm, in het begin van de zestiger jaren, is het beeld misschien met het oud vuil mee gegaan, naar de antiquair gebracht of als stoepkrijt gebruikt. Maar Moergestel heeft een uniek beeld, met een uniek model erbij. De kunstenaar bekend Het was de pastoor van Middelbeers die in 1903 de bisschop om toestemming vroeg om, zoals Moergestel had gedaan, Bogaerts zijn kruisweg te laten maken. Op een van de staties van onze kruisweg zien we ook vaag de initialen staan van de kunstenaar: HB - Henricus of Henri Bogaerts. Bogaerts en onze kruisweg Het bedrijf werd voortgezet door de zonen Emile, Henri (geboren in 1877) en Louis. Henri overleed in 1933. In dat zelfde jaar werd het bedrijf beëindigd. Het is moeilijk vast te stellen op wiens naam de kruisweg van Moergestel moet worden gezet. De signering H.B. kan zowel slaan op Henri senior als junior. Evenzeer kan niet worden uitgesloten dat alle doeken die het bedrijf verlieten met HB gesigneerd werden. De betrok kenheid van Henri senior mag niet groot worden geacht, omdat deze in de laat ste jaren van zijn leven een meer advi serende en ondersteunende rol in het bedrijf had.. ste laag gebruik is gemaakt van een gedrukte sjabloon weten we niet. De Stichting Kerkelijk Kunstbezit meldt dat de firma 'Peinture Bogaerts' bekend is om haar lage kwaliteit en haar grote pro ductie. Enerzijds is het jammer dat onze kruis weg niet het originele product is van een (liefst gerenommeerde) kunstschilder. Anderzijds zien we nog steeds prachti ge, zeer aansprekende doeken, die inmiddels 100 jaar oud zijn. Behalve dat ze ons doen herinneren aan het lijden en sterven van Jezus, stralen ze ook nog de glorie uit van een unieke Brabander, een geniaal vakman, die met name de ker kelijke kunst voor vele kerken betaalbaar maakte en aldus dichterbij haalde voor duizenden gelovigen. Noud Vriens, Ad Wolfs vinding: 'Peinture Bogaerts', waaropJrij patent verkreeg. Prenten volgens dit procédé zagen er niet als drukwerk uit; op het eerste gezicht kon men zich niet voorstellen dat ze gedrukt waren. Het leek schilderwerk. Het procédé hield in feite een reproductie techniek in, die niet alleen een schilde rij weergeeft in tekening en kleur, maar ook het oppervlak van het origineel kopieerde. Het effect was verbluffend. Het werd nu ook voor mensen met een minder dikke portemonnee mogelijk hun familie in schilderijvorm te laten vastleg gen. In 1877 begonnen Parijse drukkers pas met lichtdruktechnieken in één kleur op doek van 10x10 cm. Bogaerts drukte in verschillende kleuren op doek van 60x40 cm., allemaal prachtig van kleurzetting. Begrijpelijkerwijs gaf deze techniek hem een enorme voorsprong. Het was de stap naar seriematig reproduceren. Zijn bedrijf bloeide. Door onvoldoende zakelijk inzicht raak te hij in financiële problemen. Bogaerts moest zijn 'Katholieke Illustratie' en ande re bladen loslaten. In 1884 werd hij fail liet verklaard. Na onder andere enkele jaren in Londen te hebben doorgebracht vestigde Henri in 1891 zijn Kunstinrichting 'Peinture Bogaerts’ in Boxtel. Het gezin woonde in villa Tonny aan de Stationsstraat 105. Hij overleed in 1902. Na zijn dood werd het bedrijf voortgezet door zijn zoons. Is onze kruisweg een gedrukte repro ductie of een geschilderd kopie? Specialisten hebben geconstateerd dat het een geschilderd kopie is. Of-om het schilderen te vergemakkelijken - als eer- Over Christus op de koude steen: een middeleeuwse devotie in de kerk St. Jans Onthoofding. Houdbaar en inspirerend tot op vandaag! Elk jaar wordt in de tijd voor Pasen, de Goede Week, in de kerk van Moergestel een beeld in het middelpunt van de belangstelling geplaatst: het beeld van 'Christus op de koude steen'. Voormalig pastoor Herman van den Broek vertelde mij dat hij het beeld dan een mantel om deed. Dan was het goed te gebruiken in zijn preek en in de lijdensmeditaties. Een gebruiksbeeld zou je het kunnen noe men. En zo is het beeld ook bedoeld. Op 1 augustus 1971 werd het door pas toor Müskens in de kerk geplaatst. Het is een beeld dat is gemaakt door de Duitse beeldhouwer Otto Kraml en het is beschilderd ofwel gepolychromeerd door Rudolf Hoffman. In twee eerdere artikelen hebben we u het eerste resultaat gemeld van de zoektocht naar de kunstenaar die onze kruisweg vervaardigde, de opdrachtgever en het jaar waarin dit plaatsvond. Pastoor van Rijckevorsel van Kessel was degene die uit zijn privé-middelen 700 gul den fourneerde als gift voor van zijn eigen priesterjubileum in 1902. De zoektocht naar de kunstenaar had nog geen resul taat. Wel werd ontdekt dat er in Brabant verschillende kruiswegen zijn die nage noeg gelijk zijn aan die van Moergestel, zoals in Middelbeers, Grave en Veld hoven, zodat er sprake moet zijn geweest van kopiëren. Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen 'X Jo van Os Ireen Stieger U Peter Verheijen HI Ad Wolfs 11 Harry van Boxtel Restaurateur Van Erp aan het werk. H. Bogaerts staat dus aan de wieg van onze kruisweg, wat in eerste instantie niet hoeft te betekenen dat hij de schilder ervan was. Straks zal u deze cryptische zin duidelijk worden. Henri Bogaerts (1841-1902) was een zeer talentvolle man en vooral een rusteloze uit vinder. In 1867 zette hij de bekende 'Katholieke Illustratie' en kort daarna 'Het Huisgezin' op. Hij hoort thuis in de rij van zijn grote tijdgenoten Nijhoff, Sijthoff en andere drukkers en uitgevers. Hij was een uiterst creatief en artistiek drukker. Bogaerts vestigde zich ook in Maastricht en Brussel, waarna een onafzienbare rij van nieuwe weekbladen en andere uit gaven het leven zag, waaronder 'De Nieuwe Limburger', 'De Belgische Illus tratie' en andere. Inmiddels deed hij een spraakmakende Wat betekent het beeld van Christus op de koude steen? Hoewel het beeld in 1971 is gemaakt, is het typisch dat zo'n beeltenis nu in de kerk staat. Vlak na de Tweede Wereldoorlog zijn er een paar beelden meer gemaakt o.a. in de St. Petrus Banden in Eindhoven. Maar bijna alle beelden uit Noord Brabant en Limburg zijn van veel vroegere datum. Ze zijn gemaakt in de late Middeleeuwen. Zo rond 1475 tot 1525. Het toont Jezus, wachtend op zijn krui siging, op een steen of muurtje. Door de toevoeging van de staf (lisdodde) wordt verwezen naar het moment dat Jezus bespot wordt na zijn geseling en als zoge naamde Koning der Joden wordt aan gekleed door de soldaten. Het model dat in de parochie bewaard is gebleven (en dat is echt uniek!laat zien dat Jezus met gebonden handen zit te wachten. Dat past bij het moment voor de kruisiging, wanneer Jezus van zijn bovenkleed is beroofd. De lisdodde is in het definitie ve beeld toegevoegd. In de Middeleeuwen was er in West Europa een sterke devotie voor de lij dende Christus. Allerlei momenten van zijn lijdensweg vinden we terug in schil deringen en beelden. Maar niet alleen in West Europa. Inmiddels heb ik beelden opgespoord in Latijns Amerika. Sommige auteurs hebben gemeend dat dit beeld typisch bij de donkere Middeleeuwen hoort. Een trieste tijd waarin de oproep tot devotie voor de lijdende Christus de mensen bewust maakte van de ernst van alle rampspoed. In het arme deel van Polen is de devotie nu nog zeer levendig. Dat zou er op kunnen wijzen dat het iets met beleefde ellende en armoede te maken heeft. Op sommige plaatsen in Frankrijk is het beeld ook als “Christus van de armen” bekend.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2003 | | pagina 4