Swzzies SrÉïlS lU r - ttc 0 INCL. PUZZEL- POSTER K RONDOM DE KERK 500* Speelgoed voor jou!* I 00 00 Onze speelgoedfolder komt binnenkort uit, maar als u al iets in het boekje van Intertoys hebt gezien, dan kunnen wij dat ook voor u bestellen, en voor dezelfde prijs! ':3 ERKO STOMERIJ: de '«■'endelijkste kleding! 4b r i f I. I 806820 JAN VAN HAASTEREN PUZZEL 3 puzzels 500, 750 en 1OOO stukjes. IÊÜÖL Rootven 10, MOERGESTEL V<IT 7,f ICONEN (1) 'PftROCMi JfiNfOWWOFMK 4\ «T ‘T ft.' w 'DE GÈSSELSE' - WOENSDAG 9 OKTOBER 2002 PAGINA 8 u r(T ■e> i a. Wordt vervolgd HF 'xracwBs.w herkennen bij zijn terugkomst’. De kerkvorst Basilius zegt: 'wat de tekst schriftelijk ten gehore brengt, stelt het beeld zwijgend voor'. Redactie: Ton van Elsdingen Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger Peter Verheijen Ad Wolfs Harry van Boxtel 794295 DRAAGBAAR SPEELHUIS Met 20 accessoires. - 'j- Kruisvaarders vernietigd. Reeds in 787, dus ten tijde van het Iconoclasme, werd in het concilie van Nicea in detail de afbeelding van de Heiligen vastgelegd (in het boek Herminia). Zodoende werd bewerkstelligd dat de Icoon te herkennen is zonder eerst het opschrift te lezen wat zeker belangrijk was gezien het analfabetisme. Toch veroorloven de schilders zich bij het uitbeelden bepaalde vrijheden die er in de loop der tijd toe hebben geleid dat in de elfde eeuw de gekruisigde Christus vrijwel naakt werd afgebeeld. Dit leidt in 1650 tot een nieuwe golf van Iconoclasme, vooral in Rusland. Volgens de kerkleiding is zulk soort afbeeldingen met daarbij ook nog perspec tief en licht- en schaduwwerking zo ontheili gend dat van 'blasfemie' of belediging van God wordt gesproken. Maar toch gaat de ontwikkeling door. J, -* Eerherstel Het was keizerin Theodora die op 11 maart 843 Iconen via een Edict weer in ere her stelde. Deze datum is in de Oosterse Kerk nog steeds een feestdag. Vanaf die tijd is er een grote bloei van het iconenschilderen en ontstaan de vele schilderscholen waar Iconen worden vervaardigd. Een van de meest bekende en oudste Iconen is de zogenaamde 'Mandylion'. Dit is een afbeelding van het gelaat van Christus op een doek waarvan men beweerd dat deze door Christus zelf zou zijn geschilderd. Dus zonder mensenhanden gemaakt. In tegenstelling tot het doek van Veronica draagt de Christus geen door nenkroon. Aan Iconen, en vooral aan deze, werden wonderdadige krachten toegekend en ze werden dan ook in oorlogen meege dragen zoals onder andere tegen de Perzen. Ook werden Iconen boven de stad spoort bevestigd bij belegeringen. De oor spronkelijke Mandylion is in 1204 bij de plundering van Constantinopel door de J 'l Hfe Wat is een Icoon Nu onze Kerk enige tijd geleden een Icoon heeft laten maken leek het ons goed iets over Iconen te vertellen en wat achtergron den te belichten. Wat maakt een Icoon tot een Icoon Gemakkelijk zijn deze vragen niet te beant woorden omdat een Icoon eigenlijk een begrip is. Met name is het geen schilder stuk alhoewel de voorstelling geschilderd is. Het is een religieuze voorstelling; beter nog een religieus voorwerp. Het wordt wel genoemd ‘de aanschouwelijke Rechtvaar digheid’ (H. van der Meer en G. Bartelink). Behalve geschilderde Iconen zijn er ook in gedreven of gegoten metaal en in steen. Hoewel dus meestal geschilderd is de Icoon geen schilderij en mag ook niet als zodanig worden beoordeeld of ermee wor den vergeleken. Wij hopen in deze artikel- reeks uit te kunnen leggen waarom. Professor Hendrix beschrijft een Icoon aldus: 'Iconen zijn sacramentele geladen heden van de liturgerende Kerk. Zij zijn geurende bloemen uit het herstelde paradi js en de aardse onvolmaaktheid wordt verpuurd. Opgeheven en doorgelicht door de glans der Iconen'. Hoe moeilijk deze tekst ook lijkt zij geeft wel de mystiek van de Icoon weer. De Icoon is dus eigenlijk beeldgeworden tekst en vertelt een verhaal. De Icoon is geen afbeelding van een bepaalde Heilige maar is die Heilige zelf. Dit verklaart ook de uitspraak van de Synode van Constantinopel uit 689: 'Wee hen die de heilige Icoon niet gezien en vereerd hebben, want zij zullen de Heer niet De voorgeschiedenis Iconen horen typisch bij de Oosters- Orthodoxe Kerk in het gebied rond en voor bij Constantinopel zo genoemd naar keizer Constantijn die in 324 zijn zetel van Rome daarheen verplaatste. Na de verovering van de Turken in 1453 Istanboel genaamd. Men spreekt ook wel van Byzantium. De Oosterse Kerk (Byzantijnse Kerk) heeft zich in 1054 van Rome losgemaakt naar aanlei ding van theologische en maatschappelijke geschillen. De Oosterse Kerk is zelf weer onderverdeeld in een aantal 'ethnische Kerken’ zoals bijvoorbeeld Russisch Orthodox, Slavisch, Bulgaars, Roemeens en Grieks. Elk van deze 'Kerken' heeft zijn toch wel typische Icoon zij het dat de algemene indruk hetzelfde is. Men spreekt daarom van de Byzantijnse vorm. De ontstaantijd van Iconen moet gezocht worden rond de tweede en derde eeuw na Christus. Vóór die tijd hadden de Christenen alleen belangstelling om te overleven (Christenvervolging). De oudste bekende afbeelding dateert uit het jaar 257 en bevindt zich in Syrië in de ruïnes van een synagoge die eerste als kerk in gebruik is geweest. De eerste iconenschilders moeten waarschijnlijk gezocht worden onder diegenen die belast waren met het begraven. Uitgaande van het leven na de dood gaf men de overledene afbeeldingen van Christus en zijn Heiligen mee als 'talis man op de reis naar het hiernamaals. Eigenlijk vindt men dit al bij de oude Egyptenaren die duizenden jaren vóór Christus reeds een uitgebreide dodencul tus kenden èn ook hun overledenen allerlei 'hulpmiddelen’ meegaven op hun reis naar de eeuwigheid. Tevens maakten zij tot nagedachtenis portretten van de overlede nen die sterk aan Iconen deden denken. Ook de fresco's van de Romeinen tonen een sterke gelijkenis zoals te zien is in Pompéi. Iconoclasme Van Iconen uit de beginperiode zijn nauwelijks exemplaren bewaard omdat praktisch alles werd vernietigd in de tijd van het 'Iconoclasme In de achtste eeuw, rond 730, onder keizer Leo III en Constantijn V werd het zogenaamde Edict van de Byzantijnse keizer uitgevaardigd. Alle afbeeldingen van Christus en zijn Heiligen moesten vernietigd worden. Dit bevel was gebaseerd op het derde gebod: 'Gij zult U geen beeltenis maken van iets dat zich boven de aarde, in de hemel, op de aarde, in het water of onder de aarde bevindt: gij zult u er niet voor neerbuigen of het dienen’ (Exodus 20 v.4,5). In het Catharinaklooster op de berg Sinaï zijn echter een aantal Iconen bewaard gebleven in de cellen van de kloosterlingen zij het dat zij in slechte staat zijn. Men ging zelfs zover bij het icon oclasme dat iconenschilders werden omge bracht en iconenschilderende monniken tot gemeenschap met nonnen werden ged wongen. De iconodulen (liefhebbers) verdedigden het bestaanrecht van Iconen door te wijzen op het feit dat de mensword ing van Christus maakt dat een afbeelding van de mensgeworden Zoon van God geen heiligschennis kan zijn. Christus is eigenlijk onze 'oer ’-Icoon. JfT .7 i 893170 HOUTEN SPEELSE! BOERDERIJ Complete speelset met stol, hekken en 12 speelfiguren.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2002 | | pagina 8