DINERBUFFET Brief veen Th&o Vastenaktie 2002 - 3 RONDOM DE KERK..... Protestantse Gemeente Oisterwijk F st 89 88 08 00 ijs van de Wouw ivi^.eeten/~cfiessen.n/ I I Cochabamba, 5 februari 2002 W. van Egmond DE HONGERDOEK Bestrating Minigraafverhuur Tuinaanleg en -renovatie Riolering Grondwerken Peru is qua grootte het derde land van Latijns- Amerika. Het is ongeveer 31 keer zo groot als Nederland. Er wonen 24 miljoen mensen. Peru bestaat uit 3 regio’s, die nogal van elkaar ver schillen. Bijna de helft van het land behoort tot de siërra, het bergachtige Andesland, met top pen tot 6 kilometer hoog. De inkomensverschillen in Peru zijn enorm. De rijke bovenlaag van het land, nauwelijks 1% van de bevolking, beschikt over 30% van het nationale inkomen. De armste 35% van de bevolking, voornamelijk Indio’s, moet het doen met 5% van dat inkomen. Beste mensen, nogmaals heel veel dank aan iedereen!! Ook nog aan alle mensen die me geschreven hebben met de Kerst en het Nieuwe Jaar, en dank ook voor alle giften!! Heel veel hartelijke groeten vanuit een rege nachtig Bolivia en de allerbeste wensen!! Tot een volgende keer!! Zondag 3 maart Kerkstraat 64; Aan vang 10.15 uur. Voorganger: ds.W. van Egmond. Er is kindernevendienst en creche. Er is jeugd- kerk van 15-17 jaar. Vrijdag 8 maart Rock Solid Club avond met Soos om 19.30 in de Voorhof. Op 27 februari klopt hij bij Abraham aan. Herken je hem nog, joske van Breda, ofwel onzejaan. Jos, maak je borst maar nat, want wij komen er aan. De Schriftlezing is Johannes 4: 1- 42 Jezus gaat met zijn leerlingen door het land van Samaria. Als hij zich had laten leiden door sociale of religieuze codes had hij de Samari- taanse vrouw nooit ontmoet. Joden maakten liever een omweg dan dat zij door Samaria trokken, Joden en Samaritanen gingen elkaar uit de weg. En een man die een vrouw aan spreekt, dat was in Jezus’ tijd ook ondenkbaar. Toch is het geen vergissing van Jezus maar een bewuste keuze. Alleen in de ontmoeting met de ander leer je elkaar kennen, dat neemt vooroor delen en angst voor de ander weg. Ik denk dat dit iets is om te onthouden; niet met een boog om elkaar heenlopen maar de ontmoeting zoeken. Ook nu in ons land als het gaat om ver schillen in cultuur en traditie. Het is de enige manier om vreedzaam met elkaar te leren leven, niet óver elkaar praten maar mét elkaar. En soms zul je dan net als de Samaritaanse en Jezus tot een verrassende ontdekking kunnen komen. Dat je een gesprek kunt voeren over de wezen lijke dingen van het leven over de vragen waar je in het leven tegenop loopt. Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar verlangt mijn hart naar? Nieuw leven komt in zicht, teken van de ge heimen van Gods nieuwe toekomst. In deze dienst zal Lotte worden gedoopt, dochter van Mieke en Marcel Pellikaan-Verhoe- ven. Dat geeft een feestelijke kant aan deze viering in de Veertigdagentijd. Beste mensen van Moergestel, Allereerst mijn excuses voor het late schrijven: ik was echt van plan geweest om meteen na het Driekoningenzingen te schrijven, maar er zijn andere dingen tussen gekomen en zodoende is dat niet gelukt: we hebben de afgelopen twee weken een van onze jongeren heel erg ernstig ziek in het ziekenhuis gehad en ik ben daar al die tijd zo ongeveer dag en nacht mee bezig geweest. In het begin zag het er naar uit dat hij het niet zou halen, en dus waren we constant daar; steeds weer op bezoek en je moet dan hier ook altijd zelf de medicijnen gaan kopen, dus je moet wel steeds attent zijn, want ze komen elke keer weer met een recept aanzetten en dan moet je er zijn. Gelukkig is die jongen, Trevor (22), gisteren weer uit het ziekenhuis thuisgekomen en gaat alles weer goed. Hij is weer gewoon bij de familie waar hij woonde en zal deze week wel weer aan het werk gaan. Het is uitputtend geweest!! Ik zal een dezer dagen een keer flink moeten bijslapen. Familie heeft Theo Raaijmakers, Casilla 2431, Cochabamba, Bolivia. E-mail: theoraaij@bo.net die jongen niet, en hij woonde dan wel niet meer bij ons, maar wij zijn dan toch zo ongeveer de enige familie die hij heeft. Vandaar dus dat ik laat ben. Ik ben vandaag begonnen met het een en ander in te halen. En ik wil graag iedereen daar heel hartelijk be danken voor de geweldige inzet weer op het feest van Driekoningen!Alle koningen die hebben meegedaan, de ouders die zich hebben ingezet, alle mensen van de M.O.V.-groep, de jury, alle mensen die bijgedragen hebben op financieel gebied, alle helpers op die dag (warme choco lade o.a.?? ik denk het wel!!). Heel veel dank aan allen die zich op wat voor manier dan ook hebben ingezet voor het welslagen van die aktieü Wij kunnen de geldelijke steun goed gebrui ken! Zeker aan het begin van het jaar, want dat valt hier zo ongeveer samen met het begin van het nieuwe schooljaar, en dan zijn er altijd veel extra kosten. Ze zeggen dan wel dat het lager en middelbaar onderwijs gratis is, maar dat valt vies tegen: je moet overal voor betalen. Dat is net zo als de ziekenhuizen van de staat: wij hebben nu toch weer mooi zo ongeveer 1000 dollar kunnen betalen voor de zieken huiskosten van Trevor, en dan hebben we nog veel korting kunnen krijgen, anders zou het ongeveer het dubbele zijn geweest!Als je in dit land arm bent, dan ben je niet goed af; dan heb je maar weinig kans om vooruit te komen. Het leven is er hard, vooral door de enorme tem peratuursverschillen tussen zomer en winter, tussen dag en nacht, tussen gebieden waar de zon schijnt of die in de schaduw liggen. Een ander groot deel van Peru bestaat uit selva’s, de tropische bossen die behoren tot het Amazone- woud. Rijk aan planten en dieren, maar een moeilijke omgeving om te leven. Het derde deel bestaat uit een smalle, woestijnachtige kuststrook. Verder alles wel naar wens hier. We hebben hier natuurlijk geen toestanden gehad met de euro; dat komt voor mij pas als ik een keer naar Nederland ga! Ik heb wel begrepen dat je tot nu toe hier niet moet aankomen met een cheque in euros: ze zijn hier altijd dollars gewend. Van het trouwen van Willem Alexander en Maxima heb ik het een en ander op de tele visie gezien; er was ook wel een groot feest op de ambassade in La Paz, maar daar ben ik niet bij geweestIk zal maar zeggen dat ik geen donker pak met een stropdas heb!! Nou nee, ik vind het wel best; ik vind het leuk om er iets van te zien, maar voor de rest is het toch een beetje ver van mijn bed. ■r i DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 27 FEBRUARI 2002 PAGINA 4 Riolering aanleggen w I Wellicht hebt u zich wel eens afgevraagd wat de betekenis en de achtergrond is van het grote doek dat in de Goede Week in vele kerken boven het hoofdaltaar wordt opge hangen. De naam heeft misschien iets mys terieus en de bedoeling en de samenhang met het lijden en sterven Christus zal u mis schien ontgaan. ONBEPERKT SMULLEN MISSIE ONTWIKKELING VREDE W. Ketelaars Oirschotseweg 60 5066 CJ Moergestel Tel.(OI3) 513 1339 Fax (013) 513 3312 auto (06)513 85 312 auto (06) 515 75 140 Pr. Christinastraat 5 5066 BE Moergestel Tel./Fax (013) 513 0648 P/ys 20.— p.p. Kinderen tot 12Jaar 7,50 p.p. Redactie: Ton van Elsdingen Vv Hans Festen yl Jo van Os n Ireen Stieger -- Peter Verheijen -J J Ad Wolfs “PDOnru/r Harry van Boxtel Naar eigen wens en ontwerp Alle merken keukenapparatuur KÊfC, Bezoek aan huis Gratis offerte, geheel vrijblijvend Bij "DE EETERIJ" te Dietsen kunt u tijdens het 4-gangen dinerbuffet een keuze maken uit 50 verschillende gerechten. DUS VOOR ELK WAT WILS U kunt gezellig aanschuiven aan het buffet ma, do, vrij, ze. v.a. 17.00 u. en zo. v.a. 16.00 u. Houd U daarom rekening met de zakjes die worden verspreid want Uw medewerking in deze is hard nodig. GEBRUIKEN IN DE HEDENDAAGSE KERKEN In het bovenstaande herkent u de herkomst van het gebruik van het hongerdoek in de vastentijd, dat ook in onze kerk de afgelo pen jaren nog werd gebruikt. Nog maar enkele decennia geleden werden ook in onze kerk de kruisbeelden op Passie zondag bedekt. Op Goede Vrijdag werd op plechtige wijze de bedekking stapsgewijze weggenomen. Maar dat was vooral in een tijd dat de Goede Vrijdagplechtigheid vele gelovigen naar de kerk trok, een tijd dat ’s middags om 3.00 uur het werk op kantoren, fabrieken en werkplaatsen een paar minuten werd onderbroken en een minuur stilte in acht werd genomen. Ook vandaag de dag wordt het ritueel van de hongerdoeken in sommige parochies nog wel toegepast. Het heeft ook veel geëist van de nieuwe pastores. Alles staat echter weer op de rails en rolt weer zoals het hoort. Er is een gezond financieel beleid maar toch zijn er wel zorgen.Er is zelfs de laatste jaren een tekort ontstaan. De restauratie van de toren heeft veel geld gekost en zelfs nog iets meer dan verwacht werd. Ook zijn de per soneelskosten danig gestegen omdat de vorige pastor een AOW-uitkering genoot en deze pastores gewoon betaald moeten wor den. Ook lopen de bijdragen van de gelovi gen danig terug en daar zal iets aan gedaan dienen te worden.. Een lichte trendmatige verhoging zou welkom zijn. Nu betaald men 1% van het inkomen met een minimum van HISTORISCHE GEGEVENS Hongerdoek of vastengordijn (hongeren is een oude benaming van vasten) is de popu laire benaming van het gordijn dat in de Middeleeuwen tijdens de grote vasten het priesterkoor afsloot. Dit had te maken met de oude opvatting dat het priesterkoor on toegankelijk moest zijn voor niet gewijde personen. Het gordijn heeft, ook buiten de vastentijd, het priesterkoor van oudsher af gesloten van de rest van de kerk. Het deed de middeleeuwse christen denken aan zijn onwaardigheid om het priesterkoor te betre den en werd in verband gebracht met de zondige uitdrijving van de mens uit het pa radijs. Vóór het vastengordijn zat de priester om biecht te horen. Behoudens uitzonderingen werd het gordijn alleen geopend tijdens de consecratie. In de loop van de tijd onder ging het op veel plaatsen veranderingen en werd het van versieringen voorzien in de vorm van. passiesymbolen en afbeeldingen uit het lijdensverhaal. Soms werd het inge kort tot een doek die uit het gewelf neerhing en het zicht op het altaar vrijliet. Op vele plaatsen was het de gewoonte om in de Goede Week tijdens de passie het gordijn open te trekken met de woorden: ’het voorhangsel van de tempel scheurde middendoor’. Met het gebruik van het vas tengordijn hing vaak het gebruik samen kruisen en beelden te verhullen en alle ver siering uit het kerkgebouw te weren. Tijdens de vasten werden kostbaarheden die niet weggenomen konden worden met een doek aan het oog onttrokken (kruisbeeld). Na het Concilie van Trente (1550) ontstond het streven om het zicht van de gelovigen op het altaar te bevorderen en verdween het vastengordijn uit het merendeel van de kerken. €45,50 en dat is al jarenlang zo. Aan aan passing is door de meeste gelovigen nooit gedacht. Er gaat per jaar gemiddeld 91.000,= om. Dit bestaat dan uit gezinsbij dragen, collectes, donaties, erfenissen mis intenties, opbrengsten van diensten en eventuele meevallers. Als ieder gezin de bij drage zou aanpassen met de inflatie correctie dan zou de parochie uit de zorgen zijn. De kosten van sommige diensten is al aangepast maar dekt de tekorten nog lang niet. Hiervoor is dan de aktie Kerkbalans om mensen er van te doordringen vrijwillig bij te dragen om de begroting ieder jaar weer sluitend te krijgen. Loet van Dam rekent stil letjes op de goedgeefsheid van de mede gelovigen zodat hij voortaan het financiële gedeeelte wel sluitend kan krijgen. "DE EETERIJ" Anton en Rian Verbeek Julianaatraat 37- 5087 BA DIESSEN Tel.: 013 - 504 61 48 BW h... J

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2002 | | pagina 4