DINERBUFFET
Brief
veen
Th&o
Vastenaktie 2002 - 3
RONDOM DE KERK.....
Protestantse
Gemeente Oisterwijk
F
st
89 88
08 00
ijs van de Wouw
ivi^.eeten/~cfiessen.n/
I
I
Cochabamba, 5 februari 2002
W. van Egmond
DE HONGERDOEK
Bestrating Minigraafverhuur Tuinaanleg en -renovatie Riolering Grondwerken
Peru is qua grootte het derde land van Latijns-
Amerika. Het is ongeveer 31 keer zo groot als
Nederland. Er wonen 24 miljoen mensen. Peru
bestaat uit 3 regio’s, die nogal van elkaar ver
schillen. Bijna de helft van het land behoort tot
de siërra, het bergachtige Andesland, met top
pen tot 6 kilometer hoog.
De inkomensverschillen in Peru zijn enorm. De
rijke bovenlaag van het land, nauwelijks 1% van
de bevolking, beschikt over 30% van het
nationale inkomen. De armste 35% van de
bevolking, voornamelijk Indio’s, moet het doen
met 5% van dat inkomen.
Beste mensen, nogmaals heel veel dank aan
iedereen!! Ook nog aan alle mensen die me
geschreven hebben met de Kerst en het
Nieuwe Jaar, en dank ook voor alle giften!!
Heel veel hartelijke groeten vanuit een rege
nachtig Bolivia en de allerbeste wensen!! Tot
een volgende keer!!
Zondag 3 maart Kerkstraat 64;
Aan vang 10.15 uur.
Voorganger: ds.W. van Egmond.
Er is kindernevendienst en creche. Er is jeugd-
kerk van 15-17 jaar.
Vrijdag 8 maart Rock Solid Club avond met
Soos om 19.30 in de Voorhof.
Op 27 februari klopt hij bij Abraham aan.
Herken je hem nog,
joske van Breda, ofwel onzejaan.
Jos, maak je borst maar nat,
want wij komen er aan.
De Schriftlezing is Johannes 4: 1- 42
Jezus gaat met zijn leerlingen door het land
van Samaria. Als hij zich had laten leiden door
sociale of religieuze codes had hij de Samari-
taanse vrouw nooit ontmoet. Joden maakten
liever een omweg dan dat zij door Samaria
trokken, Joden en Samaritanen gingen elkaar
uit de weg. En een man die een vrouw aan
spreekt, dat was in Jezus’ tijd ook ondenkbaar.
Toch is het geen vergissing van Jezus maar een
bewuste keuze. Alleen in de ontmoeting met de
ander leer je elkaar kennen, dat neemt vooroor
delen en angst voor de ander weg. Ik denk dat
dit iets is om te onthouden; niet met een boog
om elkaar heenlopen maar de ontmoeting
zoeken. Ook nu in ons land als het gaat om ver
schillen in cultuur en traditie. Het is de enige
manier om vreedzaam met elkaar te leren leven,
niet óver elkaar praten maar mét elkaar. En
soms zul je dan net als de Samaritaanse en Jezus
tot een verrassende ontdekking kunnen komen.
Dat je een gesprek kunt voeren over de wezen
lijke dingen van het leven over de vragen waar
je in het leven tegenop loopt. Wie ben ik? Waar
kom ik vandaan? Waar verlangt mijn hart naar?
Nieuw leven komt in zicht, teken van de ge
heimen van Gods nieuwe toekomst.
In deze dienst zal Lotte worden gedoopt,
dochter van Mieke en Marcel Pellikaan-Verhoe-
ven.
Dat geeft een feestelijke kant aan deze viering
in de Veertigdagentijd.
Beste mensen van Moergestel,
Allereerst mijn excuses voor het late schrijven:
ik was echt van plan geweest om meteen na het
Driekoningenzingen te schrijven, maar er zijn
andere dingen tussen gekomen en zodoende is
dat niet gelukt: we hebben de afgelopen twee
weken een van onze jongeren heel erg ernstig
ziek in het ziekenhuis gehad en ik ben daar al
die tijd zo ongeveer dag en nacht mee bezig
geweest. In het begin zag het er naar uit dat hij
het niet zou halen, en dus waren we constant
daar; steeds weer op bezoek en je moet dan
hier ook altijd zelf de medicijnen gaan kopen,
dus je moet wel steeds attent zijn, want ze
komen elke keer weer met een recept aanzetten
en dan moet je er zijn. Gelukkig is die jongen,
Trevor (22), gisteren weer uit het ziekenhuis
thuisgekomen en gaat alles weer goed. Hij is
weer gewoon bij de familie waar hij woonde en
zal deze week wel weer aan het werk gaan. Het
is uitputtend geweest!! Ik zal een dezer dagen
een keer flink moeten bijslapen. Familie heeft
Theo Raaijmakers, Casilla 2431, Cochabamba,
Bolivia. E-mail: theoraaij@bo.net
die jongen niet, en hij woonde dan wel niet
meer bij ons, maar wij zijn dan toch zo ongeveer
de enige familie die hij heeft.
Vandaar dus dat ik laat ben. Ik ben vandaag
begonnen met het een en ander in te halen. En
ik wil graag iedereen daar heel hartelijk be
danken voor de geweldige inzet weer op het feest
van Driekoningen!Alle koningen die hebben
meegedaan, de ouders die zich hebben ingezet,
alle mensen van de M.O.V.-groep, de jury, alle
mensen die bijgedragen hebben op financieel
gebied, alle helpers op die dag (warme choco
lade o.a.?? ik denk het wel!!). Heel veel dank
aan allen die zich op wat voor manier dan ook
hebben ingezet voor het welslagen van die
aktieü
Wij kunnen de geldelijke steun goed gebrui
ken! Zeker aan het begin van het jaar, want dat
valt hier zo ongeveer samen met het begin van
het nieuwe schooljaar, en dan zijn er altijd veel
extra kosten. Ze zeggen dan wel dat het lager
en middelbaar onderwijs gratis is, maar dat
valt vies tegen: je moet overal voor betalen.
Dat is net zo als de ziekenhuizen van de staat:
wij hebben nu toch weer mooi zo ongeveer
1000 dollar kunnen betalen voor de zieken
huiskosten van Trevor, en dan hebben we nog
veel korting kunnen krijgen, anders zou het
ongeveer het dubbele zijn geweest!Als je in dit
land arm bent, dan ben je niet goed af; dan heb
je maar weinig kans om vooruit te komen.
Het leven is er hard, vooral door de enorme tem
peratuursverschillen tussen zomer en winter,
tussen dag en nacht, tussen gebieden waar de
zon schijnt of die in de schaduw liggen. Een
ander groot deel van Peru bestaat uit selva’s, de
tropische bossen die behoren tot het Amazone-
woud. Rijk aan planten en dieren, maar een
moeilijke omgeving om te leven. Het derde
deel bestaat uit een smalle, woestijnachtige
kuststrook.
Verder alles wel naar wens hier. We hebben
hier natuurlijk geen toestanden gehad met de
euro; dat komt voor mij pas als ik een keer
naar Nederland ga! Ik heb wel begrepen dat je
tot nu toe hier niet moet aankomen met een
cheque in euros: ze zijn hier altijd dollars
gewend. Van het trouwen van Willem Alexander
en Maxima heb ik het een en ander op de tele
visie gezien; er was ook wel een groot feest op
de ambassade in La Paz, maar daar ben ik niet
bij geweestIk zal maar zeggen dat ik geen
donker pak met een stropdas heb!! Nou nee, ik
vind het wel best; ik vind het leuk om er iets
van te zien, maar voor de rest is het toch een
beetje ver van mijn bed.
■r i
DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 27 FEBRUARI 2002
PAGINA 4
Riolering aanleggen
w
I
Wellicht hebt u zich wel eens afgevraagd
wat de betekenis en de achtergrond is van
het grote doek dat in de Goede Week in vele
kerken boven het hoofdaltaar wordt opge
hangen. De naam heeft misschien iets mys
terieus en de bedoeling en de samenhang
met het lijden en sterven Christus zal u mis
schien ontgaan.
ONBEPERKT
SMULLEN
MISSIE
ONTWIKKELING
VREDE
W. Ketelaars
Oirschotseweg 60
5066 CJ Moergestel
Tel.(OI3) 513 1339
Fax (013) 513 3312
auto (06)513 85 312
auto (06) 515 75 140
Pr. Christinastraat 5
5066 BE Moergestel
Tel./Fax (013) 513 0648
P/ys
20.— p.p.
Kinderen tot 12Jaar
7,50 p.p.
Redactie: Ton van Elsdingen
Vv Hans Festen
yl Jo van Os
n Ireen Stieger
-- Peter Verheijen
-J J Ad Wolfs
“PDOnru/r Harry van Boxtel
Naar eigen wens en ontwerp
Alle merken keukenapparatuur KÊfC,
Bezoek aan huis
Gratis offerte, geheel vrijblijvend
Bij "DE EETERIJ" te Dietsen kunt u tijdens het 4-gangen dinerbuffet
een keuze maken uit 50 verschillende gerechten.
DUS VOOR ELK WAT WILS
U kunt gezellig aanschuiven aan het buffet
ma, do, vrij, ze. v.a. 17.00 u.
en zo. v.a. 16.00 u.
Houd U daarom rekening met de zakjes die
worden verspreid want Uw medewerking in
deze is hard nodig.
GEBRUIKEN
IN DE HEDENDAAGSE KERKEN
In het bovenstaande herkent u de herkomst
van het gebruik van het hongerdoek in de
vastentijd, dat ook in onze kerk de afgelo
pen jaren nog werd gebruikt.
Nog maar enkele decennia geleden werden
ook in onze kerk de kruisbeelden op Passie
zondag bedekt. Op Goede Vrijdag werd op
plechtige wijze de bedekking stapsgewijze
weggenomen. Maar dat was vooral in een
tijd dat de Goede Vrijdagplechtigheid vele
gelovigen naar de kerk trok, een tijd dat ’s
middags om 3.00 uur het werk op kantoren,
fabrieken en werkplaatsen een paar minuten
werd onderbroken en een minuur stilte in
acht werd genomen. Ook vandaag de dag
wordt het ritueel van de hongerdoeken in
sommige parochies nog wel toegepast.
Het heeft ook veel geëist van de nieuwe
pastores. Alles staat echter weer op de rails
en rolt weer zoals het hoort.
Er is een gezond financieel beleid maar toch
zijn er wel zorgen.Er is zelfs de laatste jaren
een tekort ontstaan. De restauratie van de
toren heeft veel geld gekost en zelfs nog iets
meer dan verwacht werd. Ook zijn de per
soneelskosten danig gestegen omdat de
vorige pastor een AOW-uitkering genoot en
deze pastores gewoon betaald moeten wor
den. Ook lopen de bijdragen van de gelovi
gen danig terug en daar zal iets aan gedaan
dienen te worden.. Een lichte trendmatige
verhoging zou welkom zijn. Nu betaald men
1% van het inkomen met een minimum van
HISTORISCHE GEGEVENS
Hongerdoek of vastengordijn (hongeren is
een oude benaming van vasten) is de popu
laire benaming van het gordijn dat in de
Middeleeuwen tijdens de grote vasten het
priesterkoor afsloot. Dit had te maken met
de oude opvatting dat het priesterkoor on
toegankelijk moest zijn voor niet gewijde
personen. Het gordijn heeft, ook buiten de
vastentijd, het priesterkoor van oudsher af
gesloten van de rest van de kerk. Het deed
de middeleeuwse christen denken aan zijn
onwaardigheid om het priesterkoor te betre
den en werd in verband gebracht met de
zondige uitdrijving van de mens uit het pa
radijs.
Vóór het vastengordijn zat de priester om
biecht te horen. Behoudens uitzonderingen
werd het gordijn alleen geopend tijdens de
consecratie. In de loop van de tijd onder
ging het op veel plaatsen veranderingen en
werd het van versieringen voorzien in de
vorm van. passiesymbolen en afbeeldingen
uit het lijdensverhaal. Soms werd het inge
kort tot een doek die uit het gewelf neerhing
en het zicht op het altaar vrijliet.
Op vele plaatsen was het de gewoonte om
in de Goede Week tijdens de passie het
gordijn open te trekken met de woorden:
’het voorhangsel van de tempel scheurde
middendoor’. Met het gebruik van het vas
tengordijn hing vaak het gebruik samen
kruisen en beelden te verhullen en alle ver
siering uit het kerkgebouw te weren. Tijdens
de vasten werden kostbaarheden die niet
weggenomen konden worden met een doek
aan het oog onttrokken (kruisbeeld).
Na het Concilie van Trente (1550) ontstond
het streven om het zicht van de gelovigen
op het altaar te bevorderen en verdween het
vastengordijn uit het merendeel van de
kerken.
€45,50 en dat is al jarenlang zo. Aan aan
passing is door de meeste gelovigen nooit
gedacht. Er gaat per jaar gemiddeld
91.000,= om. Dit bestaat dan uit gezinsbij
dragen, collectes, donaties, erfenissen mis
intenties, opbrengsten van diensten en
eventuele meevallers. Als ieder gezin de bij
drage zou aanpassen met de inflatie
correctie dan zou de parochie uit de zorgen
zijn. De kosten van sommige diensten is al
aangepast maar dekt de tekorten nog lang
niet. Hiervoor is dan de aktie Kerkbalans om
mensen er van te doordringen vrijwillig bij te
dragen om de begroting ieder jaar weer
sluitend te krijgen. Loet van Dam rekent stil
letjes op de goedgeefsheid van de mede
gelovigen zodat hij voortaan het financiële
gedeeelte wel sluitend kan krijgen.
"DE EETERIJ" Anton en Rian Verbeek
Julianaatraat 37- 5087 BA DIESSEN
Tel.: 013 - 504 61 48
BW
h... J