ÏX DAKHOES TIPS VOOR EEN KOUDE START: j i Autorijden in de winter is veel duurder en vervuilender dan in de zomer. ALGEMENE SUGGESTIES OM BRAND STOF EN DUS GELD TE BESPAREN Na ruwweg twee kilometer kan de choke weer helemaal worden ingeduwd. Het stationair laten lopen van de koude motor kost gemiddeld een liter benzine per kwartier. i i f.z DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 16 JANUARI 2002 PAGINA 4 Eerst krabben, dan starten! Extra brandstofverbruik Korte ritjes de handchoke Veilig op weg Slijtage van de motor 8 o Start uw auto zonder gas te geven. Rij met een gelijkmatige snelheid; een cruise control kan daarbij helpen. Neem voor bochten en bij verkeerslichten op tijd gas terug zodat u minder hoeft te rem men. Rij in een zo hoog mogelijke versnelling (vierde en vijfde ver snelling vanaf circa 40-60 km/uur). Let op uw toerenteller: tussen 1500 - 3000 toe ren rijdt u het zuinigst. Zorg voor een correcte bandenspanning (bij voorkeur de waarde voor volle belading aan houden). Verwijder uw skibox of imperiaal zodra u die niet meer gebruikt. Stationair draaien is vaak onnodig: bij lang wachten voor een brug, schakel de motor uit. Gebruik de airco alleen als het echt nodig is. Houdt u aan de snelheidslimieten. de voorruit Dat spaart klaar te maken en Het gebruik van een extra slijtage van In het belang van de verkeersveiligheid en het mileu is dit een actie van Novem (Nederlandse onderne ming voor energie en milieu), in opdracht van het Ministerie van VROM. Veel mensen denken dat de auto vast warm wordt als ze tijdens het krabben de motor stationair laten lopen. Maar niets is min der waar. Wie niet elke ochtend wil staan krabben, kan beter een dakhoes gebruiken. In elke autowinkel kunt u voor een paar tientjes een hoes in de maat van uw auto verkrijgen. Het aanbrengen van de dakhoes is een eenvoudige hande ling en bespaart u een koude klus. Maar zij zorgt er ook voor dat u de ruit bij het krabben niet beschadigt. Het is ook goed mogelijk korte ritjes win- met of 1. Eerst krabben, dan starten. 2. Laat een koude motor nooit stationair warm draaien. 3. Gebruik de handchoke zo kort mogelijk. 4. Een dakhoes voorkomt dat u de ruiten moet krabben. 5. Om de ruiten te ontdooien, kunt u ook een niet-milieuverontreinigend ontdooiflesje gebrui ken. 6. Gebruik de verwarming op de juiste manier (zie onder kopje 'veilig op weg'). 7. Zorg voor een schone wisser voor de binnenkant van de ruiten. 8. Gebruik de auto bij voorkeur niet voor korte stukjes. een choke. In de praktijk maken mensen te veel en te lang gebruik van de choke. Dit komt doordat ze niet weten hoe de choke precies werkt of omdat ze bang zijn dat de motor afslaat. Zelfs ’s zomers wordt de handchoke vaak gebruikt zonder dat dit echt nodig is. het scheelt rela tief veel brandstof. En als u toch de auto gebruikt, denk dan aan de acht tips voor een ener- giebewuste koude start. Autorijden is dus in de winter veel vervuilender en duurder dan in de zomer, om op koude terdagen de fiets lopend te doen. U komt van deur tot deur, u bent niet lang bezig de auto rij- Op koude winterochtenden is het niet aangenaam om in de auto te stappen. In de auto is het net zo koud als buiten. De adem conden seert en het stuur is eigenlijk niet zonder handschoenen vast te pak ken. De reactie vaij veel automo bilisten is om de motor onmiddel lijk aan te zetten, zodat de verwar ming gaat werken. Ook als er eerst gekrabd moet worden. Voorop staat dat de ruiten schoon moeten zijn met het oog op de verkeers veiligheid. Te veel mensen gaan nog in haast op pad zonder zicht. Maar dat langdurig stationair laten lopen van de koude motor brandstof slurpt, daarvan zijn velen niet op de hoogte. Bovendien blijven veel schadelijke stoffen in de lucht hangen als u de motor tijdens het krabben stationair laat draaien» Bij koud weer is het vaak windstil en schadelijke stoffen worden dan niet snel verspreid. Dat gebeurt wel als u eerst krabt en dan meteen wegrijdt. Onder een bepaalde temperatuur is de verbranding van de benzine, LPG en diesel nog onvolledig en werkt de katalysator nog niet. Hierdoor komen veel meer dan onder normale omstandigheden, schadelijke stoffen als koolmo noxide en koolwaterstof fen lucht, een brandstofver- bruik en meer luchtverontreiniging zorgt koude start voor in de Naast hoger Hoe kunt u nu het beste de hand choke gebruiken? Bij een echt koude start moet u de choke hele maal uittrekken. Zodra de motqr loopt, kan de choke een stuk ingeduwd worden. Het is even aftasten hoe ver dit kan, zonder dat de motor afslaat. Na ruwweg twee kilometer zijn de meeste motoren voldoende opgewarmd en kan de choke helemaal worden uitgezet. Het is dus aan te raden het toerental van de motor zo laag mogelijk te houden bij het gebruik van de choke. Oudere auto’s met een carbura teur met handchoke zijn het meest vervuilend. De choke zorgt na de koude start voor veel vieze uitlaatgassen. Wie staat te krab ben terwijl de choke aanstaat, ruikt dit meteen. Ongeveer één op de vier benzine-auto’s heeft de motor. Dit komt doordat in een koude motor de olie dikker is, waardoor motoronderdelen langs elkaar wrijven met weinig smeero lie. Bovendien blijft bij een koude start of een korte rit veel vuiligheid achter in de motor zelf. Pas na ongeveer een kilometer rijden heeft een katalysator de temperatuur bereikt (meer dan 300 graden) waarbij hij begint te werken. (defrost) op de voorruit gericht staan om condensvorming te voorkomen. Een recirculatiesys- teem moet zo ingesteld worden dat er geen verse, koude lucht van buiten naar binnen wordt gelaten. Zo wordt de auto eerder warm. Zorg dat u ook in de auto een schone wisser paraat hebt en veeg de voorruit niet met de handen af, want dat geeft vlekken en strepen op de ruit. Veel automobilisten starten 's winters eerst de auto en maken dan pas de ruiten schoon. Het zorgt voor een behoorlijke hoeveelheid stank en geluidsoverlast in de buurt. Dieselauto’s en oudere auto’s zorgen nog eens extra voor ver vuiling van het milieu. Veel automobilisten weten echter niet dat het ook twee keer zoveel brandstofkost om een stationair draaiende motor bij koud weer te laten lopen. Daar komt nog bij dat het veel langer duurt voordat de motor warm is. Hoe gaat u dan veilig op weg? Uit oogpunt van verkeersveiligheid moeten de ruiten schoon zijn. Is de auto een buitenslaper en hebt u een hekel aan krabben, dan kan een ontdooiflesje, een dak hoes of karton op een oplossing zijn, geld, tijd en milieu. Er zijn nog steeds automobilisten die denken dat het interieur en de motor vast warm worden door de motor stationair te laten lopen tij dens het krabben. Echter, omdat de motor niet belast wordt op dat moment, wordt hij ook nauwelijks warm. Na een kilometer rijden is de motor al warmer dan na tien minuten stationair draaien. Het advies is dus: eerst krabben, dan starten! Zet daarna de verwarming en de blower (aan jager) op de maximale stand. Uiteraard moet de ventilator op een hoge stand ■F /Z

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2002 | | pagina 4