ÏX
DAKHOES
TIPS VOOR EEN KOUDE START:
j i
Autorijden in de
winter is veel duurder
en vervuilender dan in
de zomer.
ALGEMENE
SUGGESTIES
OM BRAND
STOF
EN DUS GELD
TE BESPAREN
Na ruwweg twee
kilometer kan de choke
weer helemaal worden
ingeduwd.
Het stationair laten
lopen van de koude
motor kost gemiddeld
een liter benzine per
kwartier.
i
i
f.z
DE GÈSSELSE’ - WOENSDAG 16 JANUARI 2002
PAGINA 4
Eerst krabben, dan starten!
Extra brandstofverbruik
Korte ritjes
de handchoke
Veilig op weg
Slijtage van de motor
8
o
Start uw auto zonder
gas te geven.
Rij met een gelijkmatige
snelheid; een cruise
control kan daarbij
helpen.
Neem voor bochten en
bij verkeerslichten op
tijd gas terug zodat u
minder hoeft te rem
men.
Rij in een zo hoog
mogelijke versnelling
(vierde en vijfde ver
snelling vanaf circa
40-60 km/uur).
Let op uw toerenteller:
tussen 1500 - 3000 toe
ren rijdt u het zuinigst.
Zorg voor een correcte
bandenspanning
(bij voorkeur de waarde
voor volle belading aan
houden).
Verwijder uw skibox of
imperiaal zodra u die
niet meer gebruikt.
Stationair draaien is
vaak onnodig: bij lang
wachten voor een brug,
schakel de motor uit.
Gebruik de airco alleen
als het echt nodig is.
Houdt u aan de
snelheidslimieten.
de voorruit
Dat spaart
klaar te maken en
Het gebruik van
een
extra slijtage van
In het belang van de verkeersveiligheid en het mileu
is dit een actie van Novem (Nederlandse onderne
ming voor energie en milieu), in opdracht van het
Ministerie van VROM.
Veel mensen denken dat de auto vast warm wordt als ze tijdens het krabben de motor stationair laten lopen. Maar niets is min
der waar.
Wie niet elke ochtend wil staan krabben, kan beter een
dakhoes gebruiken. In elke autowinkel kunt u voor een
paar tientjes een hoes in de maat van uw auto verkrijgen.
Het aanbrengen van de dakhoes is een eenvoudige hande
ling en bespaart u een koude klus. Maar zij zorgt er ook
voor dat u de ruit bij het krabben niet beschadigt.
Het is ook goed mogelijk
korte ritjes
win-
met
of
1. Eerst krabben, dan starten.
2. Laat een koude motor nooit stationair warm
draaien.
3. Gebruik de handchoke zo kort mogelijk.
4. Een dakhoes voorkomt dat u de ruiten moet
krabben.
5. Om de ruiten te ontdooien, kunt u ook een
niet-milieuverontreinigend ontdooiflesje gebrui
ken.
6. Gebruik de verwarming op de juiste manier
(zie onder kopje 'veilig op weg').
7. Zorg voor een schone wisser voor de binnenkant
van de ruiten.
8. Gebruik de auto bij voorkeur niet voor korte
stukjes.
een choke. In de praktijk maken
mensen te veel en te lang gebruik
van de choke. Dit komt doordat
ze niet weten hoe de choke precies
werkt of omdat ze bang zijn dat
de motor afslaat. Zelfs ’s zomers
wordt de handchoke vaak
gebruikt zonder dat dit echt nodig
is.
het scheelt rela
tief veel
brandstof. En
als u toch de
auto gebruikt,
denk dan aan
de acht tips
voor een ener-
giebewuste koude start.
Autorijden is dus in de winter veel
vervuilender en duurder dan in de
zomer,
om
op koude
terdagen
de fiets
lopend te doen.
U komt van
deur tot deur, u
bent niet lang bezig de auto rij-
Op koude winterochtenden is het
niet aangenaam om in de auto te
stappen. In de auto is het net zo
koud als buiten. De adem conden
seert en het stuur is eigenlijk niet
zonder handschoenen vast te pak
ken. De reactie vaij veel automo
bilisten is om de motor onmiddel
lijk aan te zetten, zodat de verwar
ming gaat werken. Ook als er eerst
gekrabd moet worden. Voorop
staat dat de ruiten schoon moeten
zijn met het oog op de verkeers
veiligheid. Te veel mensen gaan
nog in haast op pad zonder zicht.
Maar dat langdurig stationair
laten lopen van de koude motor
brandstof slurpt, daarvan zijn
velen niet op
de hoogte.
Bovendien
blijven veel
schadelijke
stoffen in de
lucht hangen
als u de motor
tijdens het krabben stationair laat
draaien» Bij koud weer is het vaak
windstil en schadelijke stoffen
worden dan niet snel verspreid.
Dat gebeurt wel als u eerst krabt
en dan meteen wegrijdt.
Onder een bepaalde temperatuur
is de verbranding van de benzine,
LPG en diesel nog onvolledig en
werkt de katalysator nog niet.
Hierdoor komen veel meer dan
onder normale omstandigheden,
schadelijke stoffen als koolmo
noxide en
koolwaterstof
fen
lucht,
een
brandstofver-
bruik en meer
luchtverontreiniging zorgt
koude start voor
in de
Naast
hoger
Hoe kunt u nu het beste de hand
choke gebruiken? Bij een echt
koude start moet u de choke hele
maal uittrekken. Zodra de motqr
loopt, kan de choke een stuk
ingeduwd worden. Het is even
aftasten hoe ver dit kan, zonder
dat de motor afslaat. Na ruwweg
twee kilometer zijn de meeste
motoren voldoende opgewarmd
en kan de choke helemaal worden
uitgezet. Het is dus aan te raden
het toerental van de motor zo laag
mogelijk te houden bij het
gebruik van de choke.
Oudere auto’s met een carbura
teur met handchoke zijn het
meest vervuilend. De choke zorgt
na de koude start voor veel vieze
uitlaatgassen. Wie staat te krab
ben terwijl de choke aanstaat,
ruikt dit meteen. Ongeveer één
op de vier benzine-auto’s heeft
de motor. Dit komt doordat in
een koude motor de olie dikker is,
waardoor motoronderdelen langs
elkaar wrijven met weinig smeero
lie. Bovendien blijft bij een koude
start of een
korte rit veel
vuiligheid achter
in de motor zelf.
Pas na ongeveer
een kilometer
rijden heeft een
katalysator de
temperatuur bereikt (meer dan
300 graden) waarbij hij begint te
werken.
(defrost) op de voorruit gericht
staan om condensvorming te
voorkomen. Een recirculatiesys-
teem moet zo ingesteld worden
dat er geen verse, koude lucht van
buiten naar binnen wordt gelaten.
Zo wordt de auto eerder warm.
Zorg dat u ook in de auto een
schone wisser paraat hebt en veeg
de voorruit niet met de handen af,
want dat geeft vlekken en strepen
op de ruit.
Veel automobilisten starten
's winters eerst de auto en
maken dan pas de ruiten
schoon. Het zorgt voor een
behoorlijke hoeveelheid stank
en geluidsoverlast in de buurt.
Dieselauto’s en oudere auto’s
zorgen nog eens extra voor ver
vuiling van het milieu. Veel
automobilisten weten echter
niet dat het ook twee keer zoveel
brandstofkost om een stationair
draaiende motor bij koud weer
te laten lopen. Daar komt nog
bij dat het veel langer duurt
voordat de motor warm is. Hoe
gaat u dan veilig op weg? Uit
oogpunt van verkeersveiligheid
moeten de ruiten schoon zijn. Is
de auto een buitenslaper en hebt
u een hekel aan krabben, dan
kan een ontdooiflesje, een dak
hoes of karton op
een oplossing zijn,
geld, tijd en milieu.
Er zijn nog steeds automobilisten
die denken dat het interieur en de
motor vast warm worden door de
motor stationair te laten lopen tij
dens het krabben. Echter, omdat
de motor niet belast wordt op dat
moment, wordt hij ook nauwelijks
warm. Na een kilometer rijden is
de motor al warmer dan na tien
minuten stationair draaien. Het
advies is dus:
eerst krabben,
dan starten!
Zet daarna de
verwarming en
de blower (aan
jager) op de
maximale stand. Uiteraard moet
de ventilator op een hoge stand
■F /Z