Rabobank Moergestel wenst u fijne
feestdagen en een goed 2002
Openingstijden Rabobank
rondom de jaarwisseling
Kerstmis 2001
Rabobank Moergestel, Raadhuisstraat 9, tel. (013) 513 63 73
17.00 uur tot 19.00 uur
Zalig Kerstfeest - Zalig Nieuwjaar
Maandag 24 december
Dinsdag 25 december
Woensdag 26 december
Donderdag 27 december
Vrijdag 28 december
Zaterdag 29 december
Maandag 31 december
Dinsdag 1 januari
Woensdag 2 januari
Donderdag 3 januari
Vrijdag 4 januari
Zaterdag 5 januari
09.00 uur tot 16.00 uur
gesloten i.v.m. Kerstmis
gesloten i.v.m. Kerstmis
09.00 uur tot 18.00 uur
09.00 uur tot 16.00 uur
09.30 uur tot 12.30 uur
09.00 uur tot 14.00 uur
gesloten i.v.m. nieuwjaar
09.00 uur tot 18.00 uur
09.00 uur tot 18.00 uur
09.00 uur tot 16.00 uur 17.00 uur tot 19.00 uur
09.30 uur tot 14.00 uur
Protestantse
Gemeente Oisterwijk
Bijzonder kerstconcert
LEEN VAN HERCK
W. van Egmond
Hebt u het al gehoord?!
Zegt het dan voort:
Wat is er dan gebeurd?
Een groot licht kwam naar beneden.
Het was voorspeld!
Maar och er wordt zoveel verteld!
Er gaat niets af, er komt altijd bij.
Maar met dit licht zijn we toch blij.
Geen dure studies - geen verrekijker.
Met of zonder licht van de maan.
Wij kunnen het allemaal zien.
Talloze mensen zonder naam.
Verwachten er vrede van!
Laten wij het kerstlicht doen stralen.
Rondom ons een stukje licht - Vrede maken.
Of het nu de lamp of je hand of portemonnee is.
Doe wat extra nu het Kerstmis is.
Breng vrede en licht waar het donker is.
Veraf of dichtbij, laat het echt Vrede zijn.
Zondag 23 december, aanvang 10.15 uur.
Voorganger: ds. W. van Egmond.
Kinderkerstfeest: 17.00 uur.
Maandag 24 december: Kerstavond. Aanvang
22.00 uur. Voorganger: ds. W. van Egmond
Dinsdag 25 december: Kerstviering. Aanvang
10.15. Voorganger: ds. W. van Egmond
Zondag 30 december. Aanvang 10.15 uur.
Voorganger ds. W. van Egmond.
Je zou dit plaatje ook in 2001 weer op vele
schroeiplekken op deze aarde kunnen plakken.
Zo moeten we ons dus die Stille nacht, heilige
nacht voorstellen, waarin Jezus geboren werd.
Te midden van al dat geweld gebeurde er iets
nieuws. Er brak licht door, onstuitbaar, hoe
klein ook nog. Te midden van doodgewone
mensen, levend in de uithoeken van hun land,
werd een kind geboren, die volwassen gewor
den bewogen bleek met God en mensen. Leidt
zo’n verhaal ons verder af van het evangelie van
Jezus? Ik denk het niet, zijn levensverhaal,
geboorte, leven, sterven en nieuw begin vertellen
ons: als je God wilt zien, ontmoeten, kijk dan
om je heen. Naar de uithoeken van onze wereld,
naar de uithoeken in je eigen land en niet min
der in je eigen leven. Dan moet je daar zijn; waar
mensen op de vlucht gedreven worden, thuis
loos en dakloos gemaakt, letterlijk en figuurlijk.
Ver weg en dichtbij, begin maar in je eigen
kleine omgeving, doe maar wat je hand vindt
om te doen. Het Kerstverhaal begon ook klein
en kwetsbaar. Eén dezer dagen las ik nog eens
een stukje uit de brief die Bonhoeffer in de
tweede wereldoorlog uit de gevangenis naar
zijn ouders stuurde. Hij schrijft: Ik hoef jullie
niet te zeggen hoe ik naar vrijheid en naar jul
lie allemaal verlang. Maar jullie hebben ons
tientallen jaren zulke onvergelijkelijk mooie
kerstfeesten bezorgd, dat de dankbare herin
nering daaraan sterk genoeg is om ook licht te
werpen op een donkerder Kerst. Hij schrijft
erover dat in zulke situaties extra blijkt hoe
waardevol het is om het geloof en het ver
trouwen van je ouders mee te krijgen. Christelijk
gezien, meent hij kan Kerst in de gevangenis
geen bijzonder probleem zijn. God keert zich
immers juist daarheen, waar mensen zich ple
gen af te keren dat begrijpt, schrijft hij, een
gevangene beter dan iemand anders en dat is
voor hem echt een blijde boodschap. Doordat
hij dat gelooft weet hij zich deel van een chris
telijke gemeenschap, die alle grenzen van ruimte
en tijd doorbreekt. Zo verliezen voor hem de
gevangenismuren hun betekenis. Deze maan
den vieren wij Kerstmis, we zijn vrij, of gevan
gen, achtermuren, in verdriet of in onszelf.
Zolang er mensen zijn wandelt Jezus Messias
op aarde als je naaste, familie, een vriend, een
onbekende, als degene door wie God je roept,
aanspreekt. Dat is de grootste ernst en het
grootste geluk, omdat Hij de mensgeworden
liefde van God voor mensen is. Liefde die han
den en voeten krijgt. Dat ook door ons en met
ons en in ons, die liefde handen en voeten
krijgt, moge dat zijn. Ik wens u gezegende
dagen en een goed en gelukkig 2002.
Alle diensten werden voorbereid met gemeen
teleden, zij zullen ook actief deelnemen aan de
verschillende vieringen. We lezen op deze zon
en feestdagen door uit de profeet Jesaja. Jesaja
verkondigt zijn woorden van hoop en belofte
midden in de tijd van politieke crisis om hem
heen. De mensen, en zeker ook de vorsten in
Israël raken hun vertrouwen in God kwijt.
Jesaja houdt er in tijden van oorlog en dreiging
aan vast: God is trouw aan wat Hij beloofde, ook
nu in zijn tijd). Maar dan moeten mensen
ook vertrouwen hebben in de Eeuwige. Voor de
evangelisten die opnieuw in een tijd van onder
drukking, oorlog en dreiging leefden kwamen
de woorden van Jesaja na de geboorte van Jezus
Christus in een heel ander perspectief te staan.
Zij lezen zijn woorden met het oog op de
geboorte van dit kind Jezus, die voor hen de
Messias( de Christus) is. Die tijd waarin dit
kind geboren werd was een verschrikkelijke
tijd. Wij zingen er wel van Stille nacht, heilige
nacht. Maar een Romeins geschiedschrijver,
Lactantius geeft ons een heel ander beeld van
die nacht, hij schrijft:”Onze belastingambte
naren kwamen overal en brachten alles in rep
en roer. De akkers werden meter voor meter
opgemeten, elke wijnstok en vruchtboom werd
geteld, elk stuk vee geregistreerd, en ook het aan
tal mensen werd nauwkeurig genoteerd. In de
steden werd de bevolking bijeen gedreven. Alle
markten waren overvol met in groepen aantre
dende families. Overal hoorde men kreten van
hen die onder foltering en met stokslagen wer
den verhoord. Men speelde zonen uit tegen
hun vaders, vrouwen tegen hun mannen. En als
alles uitgeprobeerd was, folterde men belas
tingplichtigen, net zolang tot ze tegen zichzelf
gerichte uitspraken deden. Er werd belasting
plichtig bezit opgeschreven dat helemaal niet
bestond!"( De Mortibes Persecutorum 23,Iv).
Zaterdag 22 december om 15.00 uur in de Levenskerk, Le Sage ten Broekstraat te
Oisterwijk: aldaar is het kerstconcert, verzorgd door leerlingen van de Tilburgse Dans en
Muziekschool. Leerlingen uit Oisterwijk en Tilburg spelen samen om voor u een sfeervol
concert ten gehore te brengen.
Allereerst treedt het volwassenen blokfluitensemble ’’Flautando” o.l.v. Rosalyn de Groot
op. Daarna brengen jeugdige strijkers en blokfluiters het verhaal ’’Kerstfeest op Aran”.
Het geheel staat o.l.v. Paul Weeren en de al eerder vernoemde Oisterwijkse musicus:
Rosalyn de Groot. Wij hopen u te mogen begroeten bij dit sfeervolle concert voor jong en
oud. De toegang is gratis.
DE GÈSSELSE’- WOENSDAG 19 DECEMBER 2001
PAGINA 5
I