BRUURS pi 1 1 2 Oliebollen... ML 00 00 n RONDOM DE KERK Loon- en Transportbedrijf Oproep aan muziekgroepen en muzikanten uit Moergestel Brabantse Krantenwisseltrofee GRONDVERZET KIPTRAILERTRANSPORT CONTAINERSERVICE CULTUURTECHNISCHE WERKEN Alarmnummer HF Fax (013) 513 3963 Tel. (013) 513 1496 In alle andere gevallen: 0900 - 8844 WieKentKunst organiseert muziekfestival voor als het écht nodig is... Camaval staat weer voor de deur en dat betekent voor de scouting weer een drukke tijd. Zoals al jaren gaan we weer de optocht vooraf met onze oliebollen. Voor ons is dit een leuke actie die wat extra geld in het laatje brengt wat weer ten goede komt aan de leden. Vaak wordt dit aangewend om tijdens het zomerkamp iets extra’s te doen voor de kinderen. Zo is het geld vorig jaar gebruikt om de Scouts en Explorers naar de Europese Jamboree te sturen. Een 10- daags kamp met scouting uit heel europa. Dit jaar wordt de carnavalswagen gebouwd door een ander team mensen en ik, als schrij ver van het oude team, ben ook zeer benieuwd. Want hadden we het eerste jaar nog de beschik king over een bakfiets, de jaren daarna was de wagen eigenlijk altijd hetzelfde. Alhoewel het natuurlijk wel een goed beproefde wagen was. De culturele organisatie Stichting WieKent Kunst organiseert in het weekeinde van vrij dag 28, zaterdag 29 en zondag 30 september een muziekfestival. Aan alle muziekgroepen en individuele musici uit Moergestel wordt de gelegenheid geboden zich op een leuke manier aan de inwoners van Moergestel te presenteren. De organisatie streeft ernaar werkelijk iedereen mee te laten doen. Met het oog daarop is een inventarisatie gemaakt van wat Moergestel op muzikaal gebied te bieden heeft. En dat is veel, heel veel. WieKentKunst is er echter van over tuigd dat deze inventarisatie geen compleet beeld geeft omdat menigeen met zijn of haar muzikaliteit nooit naar buiten treedt. Het gaat dan in het bijzonder om gelegen- heidsgroepjes, beginnende groepjes en indi- viduelen die tot op heden alleen in besloten (huiselijke) kring met muziek bezig zijn. Ook met hen zou WieKentKunst graag in contact treden. De belangstelling gaat uit naar letter lijk alles wat met muziek te maken heeft, dus instrumentaal, zang, orkest en dergelijke. Iets vergelijkbaars organiseerde WieKentKunst een paar jaar geleden. Toen werden de Moerges- telnaren en hun beeldende kunst voor het voetlicht gebracht. Dit evenement sloeg des tijds geweldig aan. Indien u het ook leuk vindt om uw muzika liteit te delen met de inwoners van Moerges tel, neem dan zo spoedig mogelijk contact op met een van de volgende personen: Marco van Herck (513 3063), Jan van den Hurk (513 2279), Eddie Hurkmans (513 2135), Annie van Roessel (513 6251) of Hennie van Schoo ien (513 3072). K MOERGESTEL Maar waar het uiteindelijk om draait zijn na tuurlijk onze oliebollen. Het recept hebben we volledig onder controle, zeker gezien de posi tieve “smaakreacties”. Voor zover u het nog niet wist kunnen de oliebollen vanaf 12.30 tot ongeveer 15.00 ook op D’n Donk gekocht worden. En geloof ons, verser kunnen ze niet zijn. En voor slechts één gulden extra mag u ze ook nog eens zelf bakken. Leuk want thuis oliebollen bakken is na twee weken nog te ruiken. Een ervaring op zich, het zelfbakken. De prijs voor de oliebollen is 5 voor 5 gulden. En eigenlijk is de prijs nog eens niet belang rijk. Dat u de scouting er een extraatje mee geeft is waar het om gaat. Het lekkere nu is dat u er iets voor terugkrijgt. Wij hopen dat u een fijne carnaval heeft, bij de optocht staat te kijken en natuurlijk een zak heerlijke oliebollen koopt. Op zaterdag 17 maart a.s. om 20.00 uur is er in Den Boogaard de uitreiking van de BRA BANTSE KRANTENWISSELTROFEE 2001. Prinsengroepen uit heel Brabant komen die avond naar Den Boogaard om daar de uitreik ing bij te wonen van het beste carnavalsblad, krant of boek van 2001. Ruim 37 carnavalsorganisaties hebben zich al opgegeven en zullen aanwezig zijn op dit fes tijn. Elke organisatie is vertegenwoordigd met Prins en gevolg en een Hof(blaas)kapel. Er is een afwisselend programma met veel “live” muziek en tussendoor zal er regelmatig een prijs bekend gemaakt gaan worden. Het zal een kleurrijk geheel worden met veel muziek. Iedereen die belangstelling heeft om dit gebeu ren te komen bezoeken is van harte welkom in Den Boogaard. De entree is gratis. Tijdens de gehele avond bestaat er de moge lijkheid om alle ingezonden bladen, kranten of boeken te bezichtigen. De plaatselijke Prins, zal de gehele avond gast heer zijn en alle Brabantse deelnemers van harte welkom heten. Ook Moergestel heeft het Pierewaaiersblaoike ingestuurd en wie weet vallen ze in de prijzen. HENGSTENBAL 23 Februari is er weer het jaarlijkse Hengstenbal in den Boogaard. De kaartjes daarvoor zijn te verkrijgen voor leden bij Martijn van Korven, tel. 513 3460 t/m 16 februari. En voor niet leden zijn ze te verkrijgen bij Slagerij Ketelaars. DWEILEN Op 26 februari gaan we weer gezellig met de veewagens dweilen door het dorp. Opgave is niet nodig..Maar als je mee wilt moet je om 12:30 uur bij D’n Tob zijn. Hier krijg je dan een feestelijke verrassing. De niet leden zijn ook van harte welkom maar deze betalen een kleine vergoeding voor de gemaakte kosten. SKIEËN Op zondag 4 maart gaan we weer skieën in een indoor snowcenter. We verzamelen om 12.00 uur bij D’n Tob om er met de bus naar toe te gaan. Opgave is verplicht bij Martijn van Korven, 513 3460. Kosten voor de bus leden f 5,- niet leden betalen f 15,-Opgeven voor 23 februari. men, kleding en vooral eten. VASTEN Er zijn echter ook beweringen die zeggen dat de Kerk de vasten gebruikte om het volk te onderdrukken. Mensen met een lege maag zouden eerder uitzien naar het feeste lijk verblijf in het Paradijs. Ze zouden ook eerder bereid zijn de gevraagde geldelijke bijdrage aan de Kerk af te staan nu ze die toch niet nodig hadden om voedsel te ko pen. Men kon immer zo zijn zielenheil veilig stellen. Bovendien kon men zo makkelijker zien wie zich aan de kerkelijke voorschriften hield. Echter, ook vanuit medisch-hygiënisch- en economisch oogpunt was de vasten een nuttige instelling. Men at immers in die tijd, tenminste in betere kringen, zeer onge zond; veel vlees,, veel vet en meelspijzen, veel kruiden en weinig groenten. Bovendien at men meestal grote hoeveelheden min of Aanvankelijk was de vastenregel zeer streng. Men mocht per etmaal slechts een volle maaltijd en dan nog zonder voedingsmidde len die verboden waren, met name alle pro ducten van op het land levende dieren; dus niet alleen vlees, maar ook melk, boter, kaas, eieren en dergelijke. Ook het drinken van wijn was verboden. Toen de bisschop dan ook bij de visitatie van een pastoor in de vastentijd in zeer veel inventiviteit gevraagd om voor de nodige variatie te zorgen. Dagelijks vis eten was ook niet hartverheffend. Waarom is in de vasten vis eigenlijk wel toegestaan? De verklaring ligt in de Bijbel, waar bij de zondeval van de eerste mensen vermeld staat dat God, behalve onze oer ouders ook het land en alles daarop ver vloekte, maar niet het water met alles daarin. Het water was namelijk bestemd voor de doop en moest dus geheiligd blijven. Bovendien, bij de aanvang van de Schep ping ’zweefde Gods Geest boven de wate ren’ (Genesis). aan het spit gebraden. Ook maakte men eieren van in olie gebraden kuit van snoek gemengd met amandelen. Maar net omge keerd kwam ook voor. Bij gebrek aan vis werd er wel een kip vermomd als snoek of kalfsvlees in de vorm van een karper opge diend. Er wordt zelfs beweerd dat een zekere vader abt er geen been in zag een speenvarken tot karper te dopen met de formule: 'Ego te bapto carpam’ ik doop je tot karper. Toch mag men er van uitgaan dat boven beschreven manieren om de vasten te ont duiken uitzondering waren. Het is bekend dat de kartuizers van ’La Grande Char treuse’ bij Grenoble, zo n afkeer van vlees hadden, dat zij op het schilderij van het Laatste Avondmaal, het paaslam door een vis lieten vervangen. Bij het concilie van Aken in 817 was zelfs al uitdrukkelijk beslo ten dat vogels een zo grote lekkernij waren dat die alleen gedurende vier dagen na Pasen en Kerstmis in de kloosters mochten worden gegeten op straffe van geseling, zowel bij nonnen als monniken. PAGINA 5 meer als reactie op de angst voor toch steeds dreigende hongersnood. De maag en het lichaam een periode rust geven was dan ook zeer welkom. Daarnaast viel de vas ten in een tijd, voor het begin van het voor jaar, dat voedsel relatief schaars en duur was, dus minder eten paste daar wonderwel in. MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 14 FEBRUARI 2001 Binnenkort begint de grote vasten als voorbereiding op het hoogfeest van Pasen. Veel jongeren zullen nauwelijks of niet weten wat de vasten inhoud en zelfs niet wanneer die begint. Wel zeer bekend is het carnaval, doch dan zonder andere betekenis, behalve als feest waarop ’alles’ mag. Als je dan zegt dat de vasten na het carnaval begint wordt er gekeken of er iets oneerbaars wordt verteld. Heuvelstraat 20, 5066 PC Moergestel De vastenregel was zo streng dat zelfs Karei de Wijze, koning van Frankrijk in ongeveer 1350, aan de Paus ontheffing moest vragen voor hem en zijn echtgenote, om melk, boter, kaas en eieren te mogen gebruiken. Anne van Bretagne (1500) kreeg na lang aandrin gen toestemming van ’Rome’ voor het gebruik van boter in de keuken van het volk omdat er geen olie was, maar moest als compensatie van het volk gebeden en aal moezen voor de Kerk eisen. Toen in diezelfde tijd de Kerk met het vagevuur dreigde voor diegene die zich niet aan de vastenregels hielden ontlokte dit Erasmus de opmerking; 'de Papen moeten het vuur wel goed brandend houden want zij verwarmen er hun keuken mee’. Ook de uitspraak 'de vastenpreek van de monnik klinkt als een klok die iedereen naar de kerk roept, maar zichzelf daarboven verheven acht’ wijst op dubieuze praktijken. Hoe creatief men met de vastenwetten omging is het beste te zien in de kloosters omdat daar een en ander in kronieken en kookboeken werd opgetekend, waartoe de gewone man niet geneigd was. Bovendien was het klooster in die tijd immers de wijk plaats voor diegenen die in de grote gezinnen eigenlijk geen toekomst hadden. In het klooster waren zij verzekerd van onderko- Dat zij daarvoor diensten voor de kloost ergemeenschap moesten verrichten was geen probleem en van de gelofte van gehoorzaamheid, armoede en kuisheid was alleen de laatste iets extra's waarmee met enige fantasie wel te leven viel. De andere twee waren er in het dagelijkse leven toch al. Dit wil niet zeggen dat er geen echte roepingen waren en dat niet velen uit prak tische overwegingen tot echte monniken uit groeiden, maar het negatieve valt nü een maal het meeste op. Daarnaast kan men zich voorstellen dat in dergelijke grote ge meenschappen de keuken een zeer cen trale plaats innam immers de dagelijkse maaltijd was de enige legale geneugte. Als men daarnaast weet dat er landstreken waren met 200 vastendagen per jaar, dan werd er toch van broederkeukenmeester Er zijn beweringen dat de vasten door de Apostelen zou zijn ingesteld als nagedach tenis aan onze Heer Jezus Christus en als voorbereiding op Pasen, vroeger het enige feest in de Kerk (althans vóór de middel eeuwen) en ook nu nog het grootste feest in de Katholieke Kerk. De veertig dagen zouden zijn afgeleid van de tijd die Christus doorbracht in de woestijn, als voorbereiding op Zijn openbare leven (Mth.4:1-10). De betekenis van de vasten wordt op ver schillende manieren uitgelegd. St. Augus tinus, de Kerkvader van rond het jaar 400, zegt het volgende: 'Vasten zuivert de ziel, verheft de geest, zorgt er voor dat het vlees zich aan de geest onderwerpt, maakt het hart deemoedig en door wroeging verteerd, verdrijft de nevelen der begeerten, blust de vlammen der wellust en steekt het licht van de kuisheid aan’. Voorwaar grote veran deringen. de wijnkelder een grote stapel lege flessen aantrof merkte hij op; 'er liggen een groot aantal lijken in de kelder’ waarop de pastoor als eerlijk antwoord gaf; ’monseigneur, geen van hen is zonder geestelijk bijstand gestor ven’. Hieruit trok de slimme keukenmeester de conclusie dat niet alleen de dieren in het water vastenkost waren maar ook de dieren die op en van het water leven zoals eenden, zwanen, reigers, otters en bevers. Er wordt wel beweerd dat dit een van de redenen is dat de laatste twee diersoorten bijna zijn uit geroeid. In de abdij van Cluny was zelfs een broeder kok die tijdens de vasten gevogelte voor de gemeenschap klaar maakte en dit met de opmerking bij de abt verdedigde dat God de vissen en de vogels gelijktijdig geschapen had zoals stond in de bijbel. Daarnaast waren er keukenmeesters die met behulp van aanwezige ingrediënten, waaronder veel kruiden, vis als vlees lieten smaken en dit zelfs in de vorm van vlees opdienden, bijvoorbeeld als reebout. Ook maakte men reebraad van in wijn gekookte vijgen, wijdruiven en meel. Daarna, door spekt met amandelen en bestrooid met suiker en kaneel en bestreken met honing Pas in 1491 werden de strenge vasten regels versoepelt zodat een meer even wichtige voeding mogelijk werd. Tot die tijd zagen de monniken er zeer welvarend uit met hun opgeblazen rode wangen en dikke buik, doch dit was een gevolg van slechte eenzijdige voeding, bestaande uit veel meelspijzen en peulvruchten, weinig eiwit ten en vitaminen. Zij leden aan avitaminose en een slechte spijsvertering, waarvoor de vasten toch een remedie was. Vandaag de dag lijken wij aangekomen op een punt waar de vasten niet meer nodig is en ook niet meer bestaat. Aan de andere kant drukt de BSE-crises en de salmonel- lose ons met de neus op het feit dat matigheid en afwisseling toch gezond zijn. Veel tijdschriften waarschuwen ons voor de gevolgen van doorlopend eten en drinken. Ook overmatig gebruik van vlees en alco hol wordt als ongezond aangemerkt. Er wordt een nieuwe vorm van vasten gepre dikt in de vorm van kuren om het figuur te herstellen en het gewicht te doen afnemen. Daarnaast is enig oefening in de beheers ing van onze driften ofwel zelfbeheersing, in deze maatschappij zeer nuttig. Komen wij tot slot terug op onze kerkvader Augustinus. De volgende uitspraak van hem lijkt de Kerk van deze tijd tot de zijne gemaakt te hebben; 'beminde broeders, vasten is goed, aalmoezen geven is beter. Indien men tegelijk vast en aalmoezen geeft is dat buitengewoon aanbevelenswaardig. Is slechts een van beiden mogelijk dan heb ben aalmoezen de voorkeur’. '"''-sX. Redactie: Ton van Elsdingen 'X Hans Festen Jo van Os Ireen Stieger 11 Peter Verheijen J Ad Wolfs Harry van Boxtel

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 2001 | | pagina 5