Kerstshow!
Reuzenlied vrolijk voorbeeld
van oude reuzencultuur
Q GEALAN
I
I Voor sfeervolle
feestdagen...
Van den Meijdenberg
In onze kelder
presenteren wij
een prachtige
en uitgebreide
SOS-HULPCENTRALE
544 1 544
Profiteer nu er nog
volop keus is...'
fc&dosfaop
De reuzen komen 12
Bel dan naar de
Heeft u behoefte aan een gesprek
met iemand die écht naar u luistert?
Op zaterdag 4 december zijn onze kantoren geopend
tot 13.00 uur. Maandag 6 december zijn onze kantoren
geopend van 9.00 tot 16.00 uur. U kunt natuurlijk 24 uur per
dag gebruikmaken van de geldautomaten.
Rabobank
Rabobank Moergestel Raadhuisstraat 9, (013) 513 63 73
'n Gezellige pakjesavond!
BOUWBEDRIJF
- Bouw- en
onderhoudswerken
- Ramen - kozijnen
in kunststof en hout
Hild 20, Moergestel
Tel. (013) 513 2172
(b.g.g. bellen na 17.00 uur)
Rootven 10, Moergestel
Tel. (013) 513 18 89
I brengt kunststof in vorm
AGENDA DECEMBER 1999
tl>1
h ih i
'H! J
I I ‘1/
MOERGESTEL-NIEUWS’-WOENSDAG 1 DECEMBER 1999
PAGINA 5
I
Een oude tekening van Belgische reuzen.
Lijstenmakerij voor alle inlijstiverk
Restauratie-atelier
Heusdensebaan 27, 5061 PM Oisterwijk
tel. (013) 5284856
Open: donderdag 13.00-18.00; vrijdag 10.00-18.00;
zaterdag 10.00-15.00
Waal graven. Een andere Nederlandse reuzen
legende legt uit waarom er in de buurt van de
Vecht heuveltjes liggen. Dat zijn hoopjes zand
die uit de zak van een reus vielen toen hij over
deze rivier wilde stappen.
Een echt lieverdje van een reus was Druoon
Antigoon, de Antwerpse reus, leder die geen tol
geld wilde betalen kapte hij de hand af en wierp
die in de Schelde. Zo heette de plaats Handwer-
pen. De ridder Brabo Silvius, naar wie volgens
de overlevering Brabant is genoemd, versloeg
de reus. Sinds 1887 prijkt voor het Antwerpse
stadhuis de Brabo-fontein. Te zien is hoe de
koene ridder de afgehakte hand van reus
Druoon Antigoon in de Schelde gooit. Daarmee
was Antwerpen nog niet van al haar reuzen
verlost. In de Schelde woonde de Lange Wapper,
een plaaggeest met een bovennatuurlijke gave:
hij kon zich zo klein maken als een kind en zo
groot als een reus.
Mevrouw Ineke van Gisbergen uit Moergestel aan de telefoon. «Of we het reuzen
lied al kennen?», vraagt ze. Een paar dagen later ligt een kopie van een aantal pag
ina’s uit een Vlaams liedjesboek in de bus. Uit de spontane actie van mevrouw
Van Gisbergen zijn twee dingen op te maken. Nog vóór hun feestelijke geboorte
op maandagavond 27 in Moergestel, zijn Heukelomse Mie, Gèèselse Ermelindis
en Peer Paorel, Heer van Oosterwijck opgenomen in de gemeenschap. De reuzenor
ganisatie is daar bijzonder gelukkig mee.
De geste van mevrouw Van Gisbergen leert ten
tweede iets over de reuzencultuur, waarvan het
door haar aangedragen lied een leuk voorbeeld
is. In de reuzenserie in ’Moergestel-Nieuws’
zal de komende weken aandacht worden
geschonken aan de zeer interessante cultuur
historie van de reuzen in Nederland, Belgie en
andere landen van Europa.
Het bewuste reuzenlied staat ook vermeld in het
zeldzame Folkloristisch Woordenboek van
Nederland en Vlaams-België dat K. ter Laan
in 1949 publiceerde. Je zou het het volkslied
kunnen noemen dat overal in de Lage Landen
tijdens reuzenstoeten werd gezongen. Een
opmerkelijk aspect is dat als aanwijzing bij het
reuzenlied staat dat het ’uitbundig vrolijk’ moet
worden gezongen. De eerste zinnen gaan als
volgt:
Wij zijn al van reuze gekomen,
Van reuze gekomen,
Wij maken nen dans,
Keer u eens om, reuske, reuske,
Keer u eens om,
Reuzeblom.
Het woord ’reuzeblom’ is een verbastering van
het nog veel oudere woord ’reuzegom’ dat
De hele wereld bereidt zich voor op de
millenniumwisseling, maar Oisterwijk,
Moergestel en Heukelom hebben weer
eens iets bijzonders: reuzen. Ter gelegen
heid van dit unieke nieuwjaar worden op
nieuwjaarsdag 2000 Peer Paorel, heer van
Oisterwijck, Gèèselse Ermelindis en Heu
kelomse Mie in het bevolkingsregister van
de gemeente Oisterwijk bijgeschreven.
Daarna moeten ze worden opgenomen in
de drie gemeenschappen. In een serie
verhalen geeft ’Moergestel-Nieuws’ de
komende weken de achtergronden van dit
unieke initiatief.
V I jongerenwerk moergestel
In de maand december ‘99 zal er door open
jeugd en jongeren werk ‘t Kwartierke voor de
jongere jeugd in Moergestel op de komende
zaterdagmiddagen en in de laatste week van deze
eeuw een aantal ‘feestelijke1 activiteiten worden
georganiseerd.
Maar eerst nog een korte terugblik op het
onlangs gehouden pop- weekend van 12 en 13
november n.l.: TOBPOP ‘99.
Op vrijdag 12 nov. was er een DJ-avond met
een aantal prominente Dj’s. De opkomst was
matig te noemen, maar des al niet te min gezel
lig en vernieuwend.
Op de zaterdag 13 november een live - band en
daarbij voor de omlijsting DJ Dre uit België.
Ook hier bij was het gebouw niet afgeladen
vol, maar wel heel swingend en gezellig. Over
het
algemeen kunnen we spreken van een geslaagd
opgezet en gezellig TOBPOP ‘99 Een vol
gende editie TOBPOP 2000 zal zeker door ‘t
Kwartierke een navolging krijgen!
Stichting ‘t Kwartierke bedankt alle vrijwil
ligers die hier aan hebben mee geholpen en
natuurlijk ook de sponsers: Theo Moorman
Automobielbedrijf, DA Drogisterij Kemps,
Super De Boer en Abacus Administratie Hilva-
renbeek.
Dan voor de komende zaterdag 4 december
weer een inloopmiddag voor de jongere jeugd.
De deuren van het gebouw aan de Bosstraat 1b
staan vanaf 14:00h weer voor jullie open om aan
spelletjes, tafelvoetballen, enz. te kunnen deel
nemen.
Hier aan afsluitend dan alvast de rest van de
agenda in december voor de komende zater
dagen:
-11 dec. aanvang 14:00h tafeltennis toernooi
-18 dec. aanvang 14:00h knutselmiddag
Onthoud ook alvast voor in de laatste week
van deze eeuw de volgende geplande activitei
ten!
- 27 dec. Netwerk computer spelen
- 28 dec. Netwerk computer spelen
- 29 dec.Filmmiddag
- 30 dec.Millennium feest.
Meer nieuws over deze activiteiten volgen nog!
’reuzenman’ betekende. Die ’reuzenman-nen’
waren in de verbeelding van de mensen typen
die wel aanleiding gaven tot ’uitbundige vrolijk
heid’. In eerste aanleg echter mocht je er een
heilig ontzag voor hebben. Reuzen stonden
voor de wilde, ongeremde macht van de na
tuur. Onweer, storm, watervloed en duistere
nachten werden op het conto van de reuzen
geschreven.
Van de andere kant traden de reuzen in de
volksverhalen op als goedaardige en vooral sul
lige dommekrachten, mogelijk een manier om
de angsten onder controle te krijgen. Logisch
dat in Drenthe werd aangenomen dat de
Hunebedden bouwsels van reuzen waren. Zo
is de Rijn ook al een reuzenwerkje geweest.
Twee reuzen groeven meer dan honderdjaar
samen de bedding van de Rijn. In al die tijd wis
selden ze geen woord met elkaar. Toen één van
de twee slechts één enkel woordje zei, werd het
de ander te druk en ging hij op zijn eentje de
O p O o A bo’n’«5 4» *-