Kerstshow! Reuzenlied vrolijk voorbeeld van oude reuzencultuur Q GEALAN I I Voor sfeervolle feestdagen... Van den Meijdenberg In onze kelder presenteren wij een prachtige en uitgebreide SOS-HULPCENTRALE 544 1 544 Profiteer nu er nog volop keus is...' fc&dosfaop De reuzen komen 12 Bel dan naar de Heeft u behoefte aan een gesprek met iemand die écht naar u luistert? Op zaterdag 4 december zijn onze kantoren geopend tot 13.00 uur. Maandag 6 december zijn onze kantoren geopend van 9.00 tot 16.00 uur. U kunt natuurlijk 24 uur per dag gebruikmaken van de geldautomaten. Rabobank Rabobank Moergestel Raadhuisstraat 9, (013) 513 63 73 'n Gezellige pakjesavond! BOUWBEDRIJF - Bouw- en onderhoudswerken - Ramen - kozijnen in kunststof en hout Hild 20, Moergestel Tel. (013) 513 2172 (b.g.g. bellen na 17.00 uur) Rootven 10, Moergestel Tel. (013) 513 18 89 I brengt kunststof in vorm AGENDA DECEMBER 1999 tl>1 h ih i 'H! J I I ‘1/ MOERGESTEL-NIEUWS’-WOENSDAG 1 DECEMBER 1999 PAGINA 5 I Een oude tekening van Belgische reuzen. Lijstenmakerij voor alle inlijstiverk Restauratie-atelier Heusdensebaan 27, 5061 PM Oisterwijk tel. (013) 5284856 Open: donderdag 13.00-18.00; vrijdag 10.00-18.00; zaterdag 10.00-15.00 Waal graven. Een andere Nederlandse reuzen legende legt uit waarom er in de buurt van de Vecht heuveltjes liggen. Dat zijn hoopjes zand die uit de zak van een reus vielen toen hij over deze rivier wilde stappen. Een echt lieverdje van een reus was Druoon Antigoon, de Antwerpse reus, leder die geen tol geld wilde betalen kapte hij de hand af en wierp die in de Schelde. Zo heette de plaats Handwer- pen. De ridder Brabo Silvius, naar wie volgens de overlevering Brabant is genoemd, versloeg de reus. Sinds 1887 prijkt voor het Antwerpse stadhuis de Brabo-fontein. Te zien is hoe de koene ridder de afgehakte hand van reus Druoon Antigoon in de Schelde gooit. Daarmee was Antwerpen nog niet van al haar reuzen verlost. In de Schelde woonde de Lange Wapper, een plaaggeest met een bovennatuurlijke gave: hij kon zich zo klein maken als een kind en zo groot als een reus. Mevrouw Ineke van Gisbergen uit Moergestel aan de telefoon. «Of we het reuzen lied al kennen?», vraagt ze. Een paar dagen later ligt een kopie van een aantal pag ina’s uit een Vlaams liedjesboek in de bus. Uit de spontane actie van mevrouw Van Gisbergen zijn twee dingen op te maken. Nog vóór hun feestelijke geboorte op maandagavond 27 in Moergestel, zijn Heukelomse Mie, Gèèselse Ermelindis en Peer Paorel, Heer van Oosterwijck opgenomen in de gemeenschap. De reuzenor ganisatie is daar bijzonder gelukkig mee. De geste van mevrouw Van Gisbergen leert ten tweede iets over de reuzencultuur, waarvan het door haar aangedragen lied een leuk voorbeeld is. In de reuzenserie in ’Moergestel-Nieuws’ zal de komende weken aandacht worden geschonken aan de zeer interessante cultuur historie van de reuzen in Nederland, Belgie en andere landen van Europa. Het bewuste reuzenlied staat ook vermeld in het zeldzame Folkloristisch Woordenboek van Nederland en Vlaams-België dat K. ter Laan in 1949 publiceerde. Je zou het het volkslied kunnen noemen dat overal in de Lage Landen tijdens reuzenstoeten werd gezongen. Een opmerkelijk aspect is dat als aanwijzing bij het reuzenlied staat dat het ’uitbundig vrolijk’ moet worden gezongen. De eerste zinnen gaan als volgt: Wij zijn al van reuze gekomen, Van reuze gekomen, Wij maken nen dans, Keer u eens om, reuske, reuske, Keer u eens om, Reuzeblom. Het woord ’reuzeblom’ is een verbastering van het nog veel oudere woord ’reuzegom’ dat De hele wereld bereidt zich voor op de millenniumwisseling, maar Oisterwijk, Moergestel en Heukelom hebben weer eens iets bijzonders: reuzen. Ter gelegen heid van dit unieke nieuwjaar worden op nieuwjaarsdag 2000 Peer Paorel, heer van Oisterwijck, Gèèselse Ermelindis en Heu kelomse Mie in het bevolkingsregister van de gemeente Oisterwijk bijgeschreven. Daarna moeten ze worden opgenomen in de drie gemeenschappen. In een serie verhalen geeft ’Moergestel-Nieuws’ de komende weken de achtergronden van dit unieke initiatief. V I jongerenwerk moergestel In de maand december ‘99 zal er door open jeugd en jongeren werk ‘t Kwartierke voor de jongere jeugd in Moergestel op de komende zaterdagmiddagen en in de laatste week van deze eeuw een aantal ‘feestelijke1 activiteiten worden georganiseerd. Maar eerst nog een korte terugblik op het onlangs gehouden pop- weekend van 12 en 13 november n.l.: TOBPOP ‘99. Op vrijdag 12 nov. was er een DJ-avond met een aantal prominente Dj’s. De opkomst was matig te noemen, maar des al niet te min gezel lig en vernieuwend. Op de zaterdag 13 november een live - band en daarbij voor de omlijsting DJ Dre uit België. Ook hier bij was het gebouw niet afgeladen vol, maar wel heel swingend en gezellig. Over het algemeen kunnen we spreken van een geslaagd opgezet en gezellig TOBPOP ‘99 Een vol gende editie TOBPOP 2000 zal zeker door ‘t Kwartierke een navolging krijgen! Stichting ‘t Kwartierke bedankt alle vrijwil ligers die hier aan hebben mee geholpen en natuurlijk ook de sponsers: Theo Moorman Automobielbedrijf, DA Drogisterij Kemps, Super De Boer en Abacus Administratie Hilva- renbeek. Dan voor de komende zaterdag 4 december weer een inloopmiddag voor de jongere jeugd. De deuren van het gebouw aan de Bosstraat 1b staan vanaf 14:00h weer voor jullie open om aan spelletjes, tafelvoetballen, enz. te kunnen deel nemen. Hier aan afsluitend dan alvast de rest van de agenda in december voor de komende zater dagen: -11 dec. aanvang 14:00h tafeltennis toernooi -18 dec. aanvang 14:00h knutselmiddag Onthoud ook alvast voor in de laatste week van deze eeuw de volgende geplande activitei ten! - 27 dec. Netwerk computer spelen - 28 dec. Netwerk computer spelen - 29 dec.Filmmiddag - 30 dec.Millennium feest. Meer nieuws over deze activiteiten volgen nog! ’reuzenman’ betekende. Die ’reuzenman-nen’ waren in de verbeelding van de mensen typen die wel aanleiding gaven tot ’uitbundige vrolijk heid’. In eerste aanleg echter mocht je er een heilig ontzag voor hebben. Reuzen stonden voor de wilde, ongeremde macht van de na tuur. Onweer, storm, watervloed en duistere nachten werden op het conto van de reuzen geschreven. Van de andere kant traden de reuzen in de volksverhalen op als goedaardige en vooral sul lige dommekrachten, mogelijk een manier om de angsten onder controle te krijgen. Logisch dat in Drenthe werd aangenomen dat de Hunebedden bouwsels van reuzen waren. Zo is de Rijn ook al een reuzenwerkje geweest. Twee reuzen groeven meer dan honderdjaar samen de bedding van de Rijn. In al die tijd wis selden ze geen woord met elkaar. Toen één van de twee slechts één enkel woordje zei, werd het de ander te druk en ging hij op zijn eentje de O p O o A bo’n’«5 4» *-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1999 | | pagina 5