Oisterwijk GEMEENTEBEGROTING 2000 Gematigd optimisme klinkt door in begroting 2000 w ft I iL 4 - 1Kb HÈI OZB niet extra omhoog Recapitulatie begroting 2000 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 27 OKTOBER 1999 PAGINA 6 Wat betekent het voor uw portemonnee? fl. 387,50 fl. 450,- fl. 1,77 fl. 1,89 fl. 78,12 fl. 149,76 Kwijtschelding soms mogelijk De plannen van het college vervolg op pagina 7 Hfdf. 0 Algemeen bestuur Hfdf. 1 Openbare orde en veiligheid Hfdf. 2 Verkeer, vervoer en waterstaat Hfdf. 3 Economische zaken Hfdf. 4 Onderwijs Hfdf. 5 Cultuur 8, Recreatie Hfdf. 6 Soc. voorz. en maatsch. werk Hfdf. 7 Volksgezondheid Hfdf. 8 R.O. en volkshuisvesting Hfdf. 9 Financ. En alg. dekkingsmidd. Algeheel totaal Saldo 3.730.930 nadelig 1.308.418 nadelig 5.397.941 nadelig 10.515 nadelig 4.428.746 nadelig 7.135.084 nadelig 2.097.858 nadelig 2.966.026 nadelig Heel wat nieuw beleid krijgt in 2000 en volgende jaren extra aandacht. Het gaat om nieuw beleid dat reeds eerder was afgesproken bij de behandeling bij de voor jaarsnota en om nog een aantal investeringen. Een greep uit het vele 'nieuw' in de begroting voor 2000: - Oplossen van huisvestingsproblemen bij de basis scholen onder meer in verband met klassenverklei ning; - Meer speelplekken voor de oudere jeugd; - Herschikking van en bouwactiviteiten op buitensport accommodaties; - Meer geld voor het minimabeleid; extra pot voor noodgevallen; - Extra aandacht om werkzoekenden aan een baan te helpen en werkloosheid te voorkomen samen met Centra voor Werk en Inkomen (CWI); - Subsidiering van slachtofferhulp; - Meer geld voor maatschappelijk werk (voor kwaliteits verbetering en huisvesting); - Extra aandacht voor ouderen als uitvloeisel van de ou derenconferentie met onder meer subsidie voor 'Klein Karwei' - Renovatie gebouw De Coppele (school en peuter speelzaal); - Extra geld voor bevorderen van deelname van gehan dicapten aan sport; - Structureel meer geld voor jeugd-en jongerenwerk; - Geld voor een treintaxi voor de kern Moergestel; - Opstellen van een Structuurvisie voor de langere ter mijn met onder meer aandacht voor toekomstige woningproductie; - Opstellen van Natuurontwikkeling- en landschaps plannen voor het gebied De Oisterwijkse hoeven en Laag Heukelom; - Afronden van de besluitvorming over de centrale Oisterwijk gaat het nieuwe millennium positief in. Burgemeester en wethouders zijn optimistisch over de financiële positie van de gemeente Oisterwijk. Zij zijn er in geslaagd om de raad een begroting voor te leggen waarin ruimte is voor veel nieuw beleid. Niet enkel het voorgenomen nieuw beleid dat reeds was afgesproken bij de voorjaarsnota waarmee ruim 1,1 miljoen gemoeid is. Ook nieuw beleid dat later werd verwerkt. Het in evenwicht brengen van inkomsten en uitgaven voor 2000 heeft wel de nodige hoofdbrekens gekost. Het uiteindelijke begrotingssaldo kon op 0 uitkomen dankzij een ombuiging- en bezuini gingsronde en het tijdelijk onttrekken van fl. 194.000,- uit "eigen kapitaal". Het jaar 2000 wordt als het aan het college ligt dus een jaar met veel 'nieuw'. Aantrekkelijk gegeven daarbij is dat de burger niet of nauwelijks extra wordt belast. De tarieven voor de Onroerend zaakbelasting behoeven - in tegenstelling tot veel andere gemeenten - slechts trendmatig verhoogd te worden waarvoor de samen werkende collegepartijen zich in het bestuursakkoord reeds hard hebben gemaakt). De burgers uit de gemeen te Oisterwijk behoeven voor het merendeel slechts trendmatige verhoging van een aantal gemeentelijke belastingen tegemoet te zien. In enkele gevallen te weten de afvalstoffenheffing en het rioolrecht is de ver hoging meer dan trendmatig. Het college wil de inkom sten van de gemeente ook verhogen door het extra belasten van de tweede hond en volgende honden en het opleggen van afvalstoffenheffing bijvoorbeeld bij adressen die niet in het bestand van de waterleiding maatschappij WOB zijn opgenomen. Ook door het ver groten van de kermis in Moergestel denkt het college meer inkomsten te kunnen krijgen en er wordt gere kend op een meeropbrengst aan leges en aan extra bouwleges voor bouwplannen op industrieterreinen. Voor wat de jaren na 2000 betreft blijft het college extra alert om de gemeentelijke financiën op peil te houden. De komende jaren geven nu nog tekorten te zien die waar mogelijk moeten worden weggewerkt. B. en w. buigen zich daarom nu reeds over eventuele mogelijkheden daartoe. Zo wil het college onderzocht zien waar het werk efficiënter kan. Ook staat onder zoek te wachten om te bekijken of er taken afgestoten of beëindigd moeten worden. zones; - Binnen de juridische controle zal het contractbeheer worden verbeterd; de jaren daarna. Er zijn dan ook de nodige inspannin gen gepleegd om de touwtjes financieel verantwoord aan elkaar te kunnen knopen. Aanvankelijk gaf de meerjarenbegroting -onder meer door nieuw beleid voor 1,1 miljoen gulden uit de voorjaarsnota- forse reeds onder de loep evenals de vervanging van de tele fooncentrale; - Een beveiligingsplan en een bedrijfszorgmilieuplan moeten in 2000 worden opgezet; Een lange rij van zaken die van het eerste jaar in het nieuwe millennium een druk jaar maakt met veel de gemeenteraad in met het voornemen van het col lege om de gelden van de zogenoemde Zalmsnip met ingang van 2000 als algemeen dekkingsmiddel in te zetten. Door die fl. 100,— per huishouden daarvoor te gebruiken zou een meer dan trendmatige stijging van de onroerend zaakbelasting voorkomen kunnen wor den. De begroting voor 2000 en volgende jaren zou belast zouden moeten worden. Echter in de septembercirculaire liet het Rijk weten dat gemeenten ook in 2000 en 2001 de Zalmsnip nog zaakbelastingen) en fl. 25,—van elke Zalmsnip als alge meen dekkingsmiddel in te zetten. Om de begroting in evenwicht te brengen was toen wel een aantal ombuigingsvoorstellen noodzakelijk (onder meer een structurele bezuinigingsronde op alle gemeen telijke beleidsterreinen) en eenmalige onttrekking uit het eigen gemeentelijke kapitaal. Het college is positief dat de effecten van de nu inge zette ombuigingsoperatie de meerjarenbegroting slui tend zullen maken. Met het oog op tekorten op de schijven voor de jaren na 2000 wil het college voorts onder meer onderzoeken hoe de efficiency van het werk kan worden verhoogd en ook zullen gemeentelijke taken onder de loep wor den genomen. De vraag daarbij is of zij wellicht afge stoten of beëindigd zouden moeten of kunnen wor den. Ondanks de geringe verhoging van de lasten zal het betalen van de gemeentelijke belastingen voor diverse inwoners problemen opleveren. Er is een kwijtschel- dingsbeleid voor de Onroerend zaakbelastingen en voor de afvalstoffenheffing. Van het rijk mag de gemeente deze belastingen tot 100% kwijtschelden. De gemeenteraad heeft eerder al besloten om dat in voor komende gevallen ook te doen. Daarnaast is er binnen de begroting fl. 25.000, gereserveerd om in noodgevallen het minimabeleid nog nadrukkelijker gestalte te kunnen geven. Om voor kwijtschelding in aanmerking te komen moet u aan een aantal voor waarden voldoen. Met vragen over kwijtschelding kunt u terecht bij de afdeling Beheer van de gemeente, telefoon 529 1311. fl. 5,42 fl. 4,51 fl. 78,12 fl. 78,12 fl. 79,80 fl. 119,76 fl. 5,59 fl. 4,65. Lasten 4.322.905 1.395.640 5.968.539 333.853 11.553.502 11.309.694 19.834.827 10.998.299 4.734.873 2.769.693 73.221.825 Baten 591.975 87.222 570.598 323.338 7.124.756 4.174.610 9.491.359 10.343.468 nadelig 8.900.441 1.768.847 40.188.679 37.418.986- batig 73.221.825 Als burgemeester en wethouders van de gemeenter aad groen licht krijgen, dan worden belastingen, leges en heffingen in 2000 voor het merendeel slechts trend matig verhoogd. Uitzondering daarop zijn bij voorbeeld de progressieve tarieven voor de hondenbelasting bij bezit van meerdere honden. Er is aan de andere kant ook sprake van een lastenverlichting van fl. 75, voor gezinshuishoudens ('Zalmsnip'). Die lastenverlichting wordt met de Onroe rende zaakbelastingen verrekend. Een overzicht van de gevolgen voor uw portemonnee: Belasting of heffing tarief 1999 tarief200C Onroerend zaakbelastingen Tarief eigenaar Tarief gebruiker Afvalstoffenheffing Tarief per perceel Rioolrecht Tarief per kub. meter waterverbruik Hondenbelasting Tarief voor 1e hond Tarief voor 2e hond* Tarief voor ieder hond daarboven* Een kennel wordt gebaseerd op een bedrag voor 5 honden*. (*in 1999 gold nog een vast tarief (fl. 78,12) honden belasting per hond. Thans een progressief tarief). Overige belastingen en heffingen. De parkeerbe lasting gaat niet omhoog. De leges worden slechts trendmatig verhoogd met uitzondering van leges voor de burgerlijke stand en voor reisdocumenten die extra kunnen stijgen. De tarieven van de precariobelasting stijgen trend matig. De toeristenbelasting eveneens. Het tarief bedraagt per overnachting fl. 1,39. Het college van burgemeester en wethouders. Vanaf links: wethouder R. Hora, gemeentesecretaris mevrouw R. van Breugel, wethouder mevrouw I. Depmann, wethouder J. Rakhorst, burgemeester drs. Y. Kortmann en wethouder L. van den Bosch. culturele accommodaties in zowel Moergestel als Oisterwijk; - Het verder invoeren van het verbeterplan voor de sec tor Ruimtelijke zaken dat moet leiden tot een betere samenwerking, betere werkwijzen en beter plannen. Doel van dat alles: de dienstverlening aan de burger te verbeteren en de kwaliteit van de producten te ver- 'nieuw' in de gemeente Oisterwijk op zowat elk ge bogen; meentelijk beleidsterrein. - Er wordt begonnen met het opstellen van een Struc tuurvisie plus (een integrale visie voor de toekomst Meerjarenbegroting op ruimtelijk gebied); - Bestemmingsplannen Centrum en woongebied West De financiële situatie voor 2000 is positiever dan die voor komen tot afronding en maatregelen uit de nota Wonen in Oisterwijk moeten worden uitgevoerd. - Bouwrijp maken en uitgeven van de kavels op de bedrijventerreinen Laarakkers en Sonman II; - Invulling van onder meer het Weijenbergterrein; - Het opzetten van een horecabeleidsplan samen met tekorten te zien. Om die tekorten te dekken stemde de horeca; - Gezamenlijk ontwikkelen van initiatieven voor een meer uitdrukkelijk stimuleren van toerisme; - Op het gebied van bouw en milieutoezicht is er prio riteit voor verbeteren van de beheersing van het bouwproces; - Er komt een actueel milieubeleidsplan; - Extra aandacht voor het voorkomen van geluidover- daarmee sluitend zijn, zonder dat de burgers extra last bij evenementen; - De nota afvalverwijdering zal verder uitgewerkt en waar mogelijk uitgevoerd worden; - Op verkeersgebied de vaststelling van het Verkeerscir- grotendeels op dezelfde wijze als in de voorgaande culatieplan begin 2000 en instellen van 30 en 60 km- jaren direct door moesten geven aan de burgers. Het college besloot om die richtlijn te volgen en het 'Leidse model' te hanteren. Dat houdt in van elke Zalmsnip fl. 75,—direct voor de burger in mindering te brengen - Er is geld beschikbaar voor de jaarlijkse evaluatie van op de lokale belastingen (in Oisterwijk op de Onroerend klachten, bezwaar- en beroepschriften; - Diverse activiteiten die voortvloeien uit de beleid snota Communicatie staan op stapel met onder meer extra aandacht voor het samen met de burger maken van beleid, waardoor de kwaliteit ervan verbetert; - Het ontwikkelen van een integraal veiligheidsbeleid neergelegd in een nota; - Een nieuw convenant'politiesurveillanten'; - De bezetting van de brandweer moet op sterkte wor den gebracht; - In het kader van het rampenplan worden gemeen telijke processen vastgesteld en na oefening zo nodig bijgesteld; - De uitbouw van het financieel managementsysteem krijgt extra aandacht; - Het draaiboek Euro moet worden afgerond; - Het aantal betaaltermijnen voor de gemeentelijke heffingen wordt verruimd; - De informatie aan de klanten over de onroerende zaakbelastingen wordt verbeterd; - De huisvesting van het ambtelijk apparaat ligt nu Begrotingssaldo 2000 193.964,- nadelig in bovenstaand overzicht reeds verwerkt, het wordt onttrokken uit 'eigen kapitaal'.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1999 | | pagina 6