Oisterwijk GEMEENTEBEGROTING 2000
Gematigd optimisme klinkt
door in begroting 2000
w ft
I
iL 4 - 1Kb
HÈI
OZB niet extra omhoog
Recapitulatie begroting 2000
MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 27 OKTOBER 1999
PAGINA 6
Wat betekent het voor uw portemonnee?
fl. 387,50
fl. 450,-
fl. 1,77
fl. 1,89
fl. 78,12
fl. 149,76
Kwijtschelding soms mogelijk
De plannen van het college
vervolg op pagina 7
Hfdf. 0 Algemeen bestuur
Hfdf. 1 Openbare orde en veiligheid
Hfdf. 2 Verkeer, vervoer en waterstaat
Hfdf. 3 Economische zaken
Hfdf. 4 Onderwijs
Hfdf. 5 Cultuur 8, Recreatie
Hfdf. 6 Soc. voorz. en maatsch. werk
Hfdf. 7 Volksgezondheid
Hfdf. 8 R.O. en volkshuisvesting
Hfdf. 9 Financ. En alg. dekkingsmidd.
Algeheel totaal
Saldo
3.730.930 nadelig
1.308.418 nadelig
5.397.941 nadelig
10.515 nadelig
4.428.746 nadelig
7.135.084 nadelig
2.097.858 nadelig
2.966.026 nadelig
Heel wat nieuw beleid krijgt in 2000 en volgende jaren
extra aandacht. Het gaat om nieuw beleid dat reeds
eerder was afgesproken bij de behandeling bij de voor
jaarsnota en om nog een aantal investeringen. Een
greep uit het vele 'nieuw' in de begroting voor 2000:
- Oplossen van huisvestingsproblemen bij de basis
scholen onder meer in verband met klassenverklei
ning;
- Meer speelplekken voor de oudere jeugd;
- Herschikking van en bouwactiviteiten op buitensport
accommodaties;
- Meer geld voor het minimabeleid; extra pot voor
noodgevallen;
- Extra aandacht om werkzoekenden aan een baan te
helpen en werkloosheid te voorkomen samen met
Centra voor Werk en Inkomen (CWI);
- Subsidiering van slachtofferhulp;
- Meer geld voor maatschappelijk werk (voor kwaliteits
verbetering en huisvesting);
- Extra aandacht voor ouderen als uitvloeisel van de ou
derenconferentie met onder meer subsidie voor 'Klein
Karwei'
- Renovatie gebouw De Coppele (school en peuter
speelzaal);
- Extra geld voor bevorderen van deelname van gehan
dicapten aan sport;
- Structureel meer geld voor jeugd-en jongerenwerk;
- Geld voor een treintaxi voor de kern Moergestel;
- Opstellen van een Structuurvisie voor de langere ter
mijn met onder meer aandacht voor toekomstige
woningproductie;
- Opstellen van Natuurontwikkeling- en landschaps
plannen voor het gebied De Oisterwijkse hoeven en
Laag Heukelom;
- Afronden van de besluitvorming over de centrale
Oisterwijk gaat het nieuwe millennium positief
in. Burgemeester en wethouders zijn optimistisch
over de financiële positie van de gemeente
Oisterwijk. Zij zijn er in geslaagd om de raad een
begroting voor te leggen waarin ruimte is voor
veel nieuw beleid. Niet enkel het voorgenomen
nieuw beleid dat reeds was afgesproken bij de
voorjaarsnota waarmee ruim 1,1 miljoen gemoeid
is. Ook nieuw beleid dat later werd verwerkt. Het
in evenwicht brengen van inkomsten en uitgaven
voor 2000 heeft wel de nodige hoofdbrekens
gekost. Het uiteindelijke begrotingssaldo kon op
0 uitkomen dankzij een ombuiging- en bezuini
gingsronde en het tijdelijk onttrekken van fl.
194.000,- uit "eigen kapitaal". Het jaar 2000 wordt
als het aan het college ligt dus een jaar met veel
'nieuw'. Aantrekkelijk gegeven daarbij is dat de
burger niet of nauwelijks extra wordt belast.
De tarieven voor de Onroerend zaakbelasting behoeven
- in tegenstelling tot veel andere gemeenten - slechts
trendmatig verhoogd te worden waarvoor de samen
werkende collegepartijen zich in het bestuursakkoord
reeds hard hebben gemaakt). De burgers uit de gemeen
te Oisterwijk behoeven voor het merendeel slechts
trendmatige verhoging van een aantal gemeentelijke
belastingen tegemoet te zien. In enkele gevallen te
weten de afvalstoffenheffing en het rioolrecht is de ver
hoging meer dan trendmatig. Het college wil de inkom
sten van de gemeente ook verhogen door het extra
belasten van de tweede hond en volgende honden en
het opleggen van afvalstoffenheffing bijvoorbeeld bij
adressen die niet in het bestand van de waterleiding
maatschappij WOB zijn opgenomen. Ook door het ver
groten van de kermis in Moergestel denkt het college
meer inkomsten te kunnen krijgen en er wordt gere
kend op een meeropbrengst aan leges en aan extra
bouwleges voor bouwplannen op industrieterreinen.
Voor wat de jaren na 2000 betreft blijft het college extra
alert om de gemeentelijke financiën op peil te houden.
De komende jaren geven nu nog tekorten te zien die
waar mogelijk moeten worden weggewerkt.
B. en w. buigen zich daarom nu reeds over eventuele
mogelijkheden daartoe. Zo wil het college onderzocht
zien waar het werk efficiënter kan. Ook staat onder
zoek te wachten om te bekijken of er taken afgestoten
of beëindigd moeten worden.
zones;
- Binnen de juridische controle zal het contractbeheer
worden verbeterd;
de jaren daarna. Er zijn dan ook de nodige inspannin
gen gepleegd om de touwtjes financieel verantwoord
aan elkaar te kunnen knopen. Aanvankelijk gaf de
meerjarenbegroting -onder meer door nieuw beleid
voor 1,1 miljoen gulden uit de voorjaarsnota- forse
reeds onder de loep evenals de vervanging van de tele
fooncentrale;
- Een beveiligingsplan en een bedrijfszorgmilieuplan
moeten in 2000 worden opgezet;
Een lange rij van zaken die van het eerste jaar in het
nieuwe millennium een druk jaar maakt met veel
de gemeenteraad in met het voornemen van het col
lege om de gelden van de zogenoemde Zalmsnip met
ingang van 2000 als algemeen dekkingsmiddel in te
zetten. Door die fl. 100,— per huishouden daarvoor te
gebruiken zou een meer dan trendmatige stijging van
de onroerend zaakbelasting voorkomen kunnen wor
den. De begroting voor 2000 en volgende jaren zou
belast zouden moeten worden.
Echter in de septembercirculaire liet het Rijk weten
dat gemeenten ook in 2000 en 2001 de Zalmsnip nog
zaakbelastingen) en fl. 25,—van elke Zalmsnip als alge
meen dekkingsmiddel in te zetten.
Om de begroting in evenwicht te brengen was toen wel
een aantal ombuigingsvoorstellen noodzakelijk (onder
meer een structurele bezuinigingsronde op alle gemeen
telijke beleidsterreinen) en eenmalige onttrekking uit
het eigen gemeentelijke kapitaal.
Het college is positief dat de effecten van de nu inge
zette ombuigingsoperatie de meerjarenbegroting slui
tend zullen maken.
Met het oog op tekorten op de schijven voor de jaren
na 2000 wil het college voorts onder meer onderzoeken
hoe de efficiency van het werk kan worden verhoogd
en ook zullen gemeentelijke taken onder de loep wor
den genomen. De vraag daarbij is of zij wellicht afge
stoten of beëindigd zouden moeten of kunnen wor
den.
Ondanks de geringe verhoging van de lasten zal het
betalen van de gemeentelijke belastingen voor diverse
inwoners problemen opleveren. Er is een kwijtschel-
dingsbeleid voor de Onroerend zaakbelastingen en
voor de afvalstoffenheffing. Van het rijk mag de
gemeente deze belastingen tot 100% kwijtschelden. De
gemeenteraad heeft eerder al besloten om dat in voor
komende gevallen ook te doen. Daarnaast is er binnen
de begroting fl. 25.000, gereserveerd om in
noodgevallen het minimabeleid nog nadrukkelijker
gestalte te kunnen geven. Om voor kwijtschelding in
aanmerking te komen moet u aan een aantal voor
waarden voldoen. Met vragen over kwijtschelding kunt
u terecht bij de afdeling Beheer van de gemeente,
telefoon 529 1311.
fl. 5,42
fl. 4,51
fl. 78,12
fl. 78,12
fl. 79,80
fl. 119,76
fl. 5,59
fl. 4,65.
Lasten
4.322.905
1.395.640
5.968.539
333.853
11.553.502
11.309.694
19.834.827
10.998.299
4.734.873
2.769.693
73.221.825
Baten
591.975
87.222
570.598
323.338
7.124.756
4.174.610
9.491.359 10.343.468 nadelig
8.900.441
1.768.847
40.188.679 37.418.986- batig
73.221.825
Als burgemeester en wethouders van de gemeenter
aad groen licht krijgen, dan worden belastingen, leges
en heffingen in 2000 voor het merendeel slechts trend
matig verhoogd.
Uitzondering daarop zijn bij voorbeeld de progressieve
tarieven voor de hondenbelasting bij bezit van meerdere
honden. Er is aan de andere kant ook sprake van een
lastenverlichting van fl. 75, voor gezinshuishoudens
('Zalmsnip'). Die lastenverlichting wordt met de Onroe
rende zaakbelastingen verrekend. Een overzicht van de
gevolgen voor uw portemonnee:
Belasting of heffing tarief 1999 tarief200C
Onroerend zaakbelastingen
Tarief eigenaar
Tarief gebruiker
Afvalstoffenheffing
Tarief per perceel
Rioolrecht
Tarief per kub. meter
waterverbruik
Hondenbelasting
Tarief voor 1e hond
Tarief voor 2e hond*
Tarief voor ieder hond
daarboven*
Een kennel wordt gebaseerd op een bedrag voor 5
honden*.
(*in 1999 gold nog een vast tarief (fl. 78,12) honden
belasting per hond. Thans een progressief tarief).
Overige belastingen en heffingen. De parkeerbe
lasting gaat niet omhoog.
De leges worden slechts trendmatig verhoogd met
uitzondering van leges voor de burgerlijke stand en voor
reisdocumenten die extra kunnen stijgen.
De tarieven van de precariobelasting stijgen trend
matig.
De toeristenbelasting eveneens. Het tarief bedraagt
per overnachting fl. 1,39.
Het college van burgemeester en wethouders. Vanaf links: wethouder R. Hora, gemeentesecretaris
mevrouw R. van Breugel, wethouder mevrouw I. Depmann, wethouder J. Rakhorst, burgemeester
drs. Y. Kortmann en wethouder L. van den Bosch.
culturele accommodaties in zowel Moergestel als
Oisterwijk;
- Het verder invoeren van het verbeterplan voor de sec
tor Ruimtelijke zaken dat moet leiden tot een betere
samenwerking, betere werkwijzen en beter plannen.
Doel van dat alles: de dienstverlening aan de burger
te verbeteren en de kwaliteit van de producten te ver- 'nieuw' in de gemeente Oisterwijk op zowat elk ge
bogen; meentelijk beleidsterrein.
- Er wordt begonnen met het opstellen van een Struc
tuurvisie plus (een integrale visie voor de toekomst Meerjarenbegroting
op ruimtelijk gebied);
- Bestemmingsplannen Centrum en woongebied West De financiële situatie voor 2000 is positiever dan die voor
komen tot afronding en maatregelen uit de nota
Wonen in Oisterwijk moeten worden uitgevoerd.
- Bouwrijp maken en uitgeven van de kavels op de
bedrijventerreinen Laarakkers en Sonman II;
- Invulling van onder meer het Weijenbergterrein;
- Het opzetten van een horecabeleidsplan samen met tekorten te zien. Om die tekorten te dekken stemde
de horeca;
- Gezamenlijk ontwikkelen van initiatieven voor een
meer uitdrukkelijk stimuleren van toerisme;
- Op het gebied van bouw en milieutoezicht is er prio
riteit voor verbeteren van de beheersing van het
bouwproces;
- Er komt een actueel milieubeleidsplan;
- Extra aandacht voor het voorkomen van geluidover- daarmee sluitend zijn, zonder dat de burgers extra
last bij evenementen;
- De nota afvalverwijdering zal verder uitgewerkt en
waar mogelijk uitgevoerd worden;
- Op verkeersgebied de vaststelling van het Verkeerscir- grotendeels op dezelfde wijze als in de voorgaande
culatieplan begin 2000 en instellen van 30 en 60 km- jaren direct door moesten geven aan de burgers. Het
college besloot om die richtlijn te volgen en het 'Leidse
model' te hanteren. Dat houdt in van elke Zalmsnip
fl. 75,—direct voor de burger in mindering te brengen
- Er is geld beschikbaar voor de jaarlijkse evaluatie van op de lokale belastingen (in Oisterwijk op de Onroerend
klachten, bezwaar- en beroepschriften;
- Diverse activiteiten die voortvloeien uit de beleid
snota Communicatie staan op stapel met onder meer
extra aandacht voor het samen met de burger maken
van beleid, waardoor de kwaliteit ervan verbetert;
- Het ontwikkelen van een integraal veiligheidsbeleid
neergelegd in een nota;
- Een nieuw convenant'politiesurveillanten';
- De bezetting van de brandweer moet op sterkte wor
den gebracht;
- In het kader van het rampenplan worden gemeen
telijke processen vastgesteld en na oefening zo nodig
bijgesteld;
- De uitbouw van het financieel managementsysteem
krijgt extra aandacht;
- Het draaiboek Euro moet worden afgerond;
- Het aantal betaaltermijnen voor de gemeentelijke
heffingen wordt verruimd;
- De informatie aan de klanten over de onroerende
zaakbelastingen wordt verbeterd;
- De huisvesting van het ambtelijk apparaat ligt nu
Begrotingssaldo 2000 193.964,- nadelig in bovenstaand overzicht reeds verwerkt, het wordt
onttrokken uit 'eigen kapitaal'.