Zaterdagavond: DISCO VOOR IEDEREEN OPRUIMING!!! Nu 1O tot 70% BRUURS fckfcllVcENTCIJM Linschoten Kermis 1999 in ’Den Boogaard’ GEBROEDERS JANSSEN AANNEMERSBEDRIJF B.V. MOERGESTEl JERUZALEM OP DE FIETS. Zondag, maandag en dinsdag kunt u op ons terras heerlijk genieten van de sfeer van de kermis...! s^o Vóór de vakantie nog in de planning,,,? - Containerservice - Zand, grint, etc. - Mestdistributie - Grondverzet Aan de details herkent men de vakman. Hans Brinker op dijk Madurodam bungalow- en villabouw fabrieksbouw woningbouw renovatie en nieuwbouw machinaal houtbewerking verkoop woningen vrijblijvend prijsopgave gratis adviezen LOON- EN TRANSPORTBEDRIJF Oisterwijkseweg 30 5066 XD Moergestel Tel. 013-5133604 Als enige vrouw op de fiets OPEN: 1 ma' vr. van 12.00- 18.00 uur L^OO-lê.OO uurj PAGINA 10 isalem 5066 PC Moergestel Telefoon (013) 513 1496 Heuvelstraat 20 26 Burg. Bardoelstraat 32, Moergestel KORTING op onze zomerschoenen! Oisterwijkseweg 43 Moergestel Tel. 513 2268 i Symbool van de eeuwenoude strijd van Nederland tegen het water aan Madurodam toegevoegd. Woensdag 30 juni 1999 vindt om 11.00 uur de overdracht plaats van een figuur die in Nederland en ver daarbuiten inmiddels meer is geworden dan een legende: Hans Brinker. In feite is het niet Hans Brinker die op de dijk van Madurodam plaatsneemt. In het boek van de Amerikaanse schrijfster Mary Mapes Dodge, ’Hans Brinker or the silver skates, a story of life in Holland’ (1865), speelt wel de familie Brinker uit Broek in Waterland een belangrijke rol, en met name hun zoon Hans en dochter Gretel. Het is echter een terloops voorgelezen verhaal in het boek dat de geschiedenis vertelt van de Haarlemse jongen Peter, zoon van de sluis wachter, die met zijn vinger in het lek van de dijk Nederland voor een waterramp behoedt. Deze jongen is in de volksmond door de jaren heen geïdentificeerd als Hans Brinker en inmid dels als zodanig tot nationale symboliek ver heven. Zijn populariteit reikt nog altijd over de hele wereld. Het feit dat Madurodam trots is deze symbo liek aan haar miniatuurstad te kunnen toevoe gen spreekt dan ook voor zich. want momenteel zitten we op zeeniveau! Tegen de dorst hebben de Turken trouwens een probaat middel: thee, dat niet in sloten, maar in rivieren tegelijk gedronken wordt. Óveral waar je gaat kom je theehuizen tegen, waar overigens alleen mannen komen. Ze zitten de tijd door, terwijl vrouwen zwaar werk op het land verzetten. Dat een vrouw in verwachting is, dit werk doet én tegelijkertijd de zorg heeft voor 3-4 kleine kinderen, wordt door de man nen blijkbaar niet als een probleem gezien. Ik heb er een andere opvatting over. De natuur heeft hier vele gezichten en is won derschoon. Onlangs reden we een dag door een maanachtig landschap, waar niets wilde groeien. In cultuur-historisch opzicht is deze fietsreis om de vingers bij af te likken. Een curieus hoogte- puntje troffen we aan in de stad Konya, waar in een prachtig versierd kistje de baard van de profeet Mohammed bewaard wordt. We hebben kerken bezocht uit de begintijd van het chris tendom. Kerken die zijn gesticht door de H. Paulus en de H. Tekla, de eerste vrouwelijke vol gelinge van Paulus. Ofschoon Turkije een ‘mannenland’ is, is mij als vrouw geen strobreed in de weg gelegd. Doorgaans ervaar ik respect voor het feit dat ik hier met de fiets helemaal vanuit Moerges tel aan ben komen zetten. Ik ben benieuwd hoe dat in Syrië en Jordanië zal zijn. Tot ziens in Moergestel. Hennie van Schooien (en de groeten van Paul). Bericht van twee fietsende Moergestelnaren: Paul Spapens en Hennie van Schooten Ceyham, 15 juni 1999 ’Vraag of ze nog een reisverhaal sturen’, liet Martien Oerlemans via onze buren Conny en Ruud Haneveer weten. Martien, altijd tuk op een leuk onderwerp in ’Moergestel- Nieuws’, reageerde daarmee op onze ‘open brief’ aan de lezers waarin we heel in het kort in gingen op onze fietspelgrimage van Moergestel naar Jeruzalem. De vraag nog iets te schrijven was, naar ik aanneem, in eerste instantie aan Paul gericht, wat te begrij pen is. Maar hij heeft het behoorlijk druk met het schrijven van een hoofdstuk per dag voor zijn nieuwe boek dat hij over deze fiet sreis gaat publiceren. Daarom heb ik me hier in een zeer eenvoudige ‘oteli’, vlakbij de Syrische grens aan het schrijven gezet. Over twee dagen hopen we vanuit Turkije de grens met Syrië over te steken. Daarna volgt nog Jordanië, waarna we rond de tiende juli in Jeruzalem aan hopen te komen. Beter gezegd: gezond en wel aan kopen te komen, wat waar lijk een mirakel zal zijn. Zó ongelooflijk gevaar lijk is het verkeer, zo ontzettend weinig willen de Turkse chauffeurs met de fietser rekening houden, dat de doodsschrik me soms behoor lijk in de benen schiet. In Turkije is alle macht aan de automobilist. Hij (vrouwen achter het stuur zijn zeldzamer als een mooie zomer in Nederland) heeft het grootste plezier als hij zo hard mogelijk op een medemens in kan rijden, als die het waagt over te steken. Dan zit er nog maar één ding op: rennen voor je leven. De meerhoomige claxons schetteren voortdurend. De chauffeur raast rakelings voorbij, brede grijns op ‘t gezicht en zwaait nog even. Wij staan 20-30 cm lager stil in de berm van grind en gras. In grote steden, zoals Adana een stad met 1 miljoen inwoners, is nergens een zebrapad te vinden. Auto’s rijden door rood licht, voet gangers staan met groen licht nog te wachten MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 30 JUNI 1999 tot de eerste auto bereid is te stoppen. Een ongekend verschijnsel. Is een vrouw achter het stuur zeer zeldzaam, een vrouw op de fiets is volstrekt uniek. We fietsen nu ruim drie weken door Turkije en hoe goed we er ook op gelet hebben, niet één vrouwelijke fietser hebben we gezien. Mijn verschijning op de fiets roept dan ook algemene verbazing op. Het haalt bij mij het beeld naar boven van het begin van deze eeuw in Nederland, toen men het ongepast vond dat vrouwen op de fiets zaten. De fiets lijkt in Turkije te worden gezien als een ‘minderwaardig’ transportmiddel waar van hooguit de armeren zich bedienen. In materieel opzicht het hoogst bereikbare voor een Turk is een auto en een mobiele telefoon. Leidt uit het voorgaande niet af dat het alle maal somberheid is op deze bijzondere tocht, beste lezers van Moergestel Nieuws. Het tegendeel is namelijk het geval. Neem bijvoorbeeld het weer. Wij hadden ons voorbereid (mentaal) op bloedhitte in Turkije en verderop. Tot op heden is ons dat bespaard gebleven. Het weer is voor Turkse begrippen te koud voor de tijd van het jaar en daarmee voor ons aangenaam om te rijden. Althans de meeste dagen, want de warmte kan ouderwets toe slaan dat we het zweet niet bijgedronken krij gen. Vooral niet als we de zoveelste bergpas hebben genomen. Het hoogste punt tot op heden was 1.650 meter; we gaan nog naar de 2000 m. Dat belooft een flinke klim te worden, 101 2

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1999 | | pagina 10