k ^4 w 00IM Lieve meneer God 1 RONDOM DE KERK V Cursiefje $T. JMfONTWOFMft Wat betekent Pasen voor jou? Kent u deze werkgroep? Kerkwaar denkt u aan bij dit woord? Na tuurlijkdat imposante gebouw op het St. Paaseieren zoeken PAGINA 11 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 31 MAART 1999 Pastor H.J. van den Broek vaarten, gebruikelijker worden. De werkgroep in vergadering bijeen. TvE Leonie Schellekens en Ad Dirkx voorgaand in een avondwake. Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans X. Jo van Os Ireen Stieger Peter Verheijen Ji Ad Wolfs JHarrie van Boxtel In de Goede Week zijn de kinderen op de Moer- gestelse basisscholen nog volop bezig met de voorbereiding op het Paasfeest. De redactie vroeg zich af wat het Paasfeest voor de kinde ren tegenwoordig betekent. We hebben de scholen benaderd met de vraag of zij wilden meewerken aan het verzamelen van reacties van de kinderen. Dat kunnen tekeningen, vers jes of andere teksten zijn. De vraag daarbij is: “Wat betekent Pasen voor jou?” De scholen hebben hun medewerking toegezegd. De kin deren zijn nu in de afrondende fase van de paasvoorbereiding. Wij zijn heel benieuwd naar hun reacties en willen daar in de volgende edi tie van 'Moergestel-Nieuws’ uitgebreid aan dacht aan schenken. deze werkgroep doet, zal bij de meeste pa rochianen wel min of meer bekend zijn, maar onderstaand gaan we er toch even wat meer over vertellen. Gebedsdiensten Wanneer onze pastor niet kan voorgaan in een viering (door wat voor oorzaak dan ook, terwijl het ook niet mogelijk is een andere priester te niet onbelangrijk is om, ale je de mensen later nog eens tegenkomt, te vragen hoe het er mee gaat. Er wordt wel eens gevraagd of het moeilijk is op gesprek te gaan bij mensen die een dier bare hebben verloren. Ondervinden jullie dat ook zo? Corrie:We hoeven geen wijze woorden te zeg gen. Dat verwachten de mensen ook niet. Het is ‘t belangrijkst dat we goed kunnen luisteren. Nabestaanden willen aldoor maar weer hun verhaal vertellen en soms ook even uithuilen. En binnenkomen bij mensen met verdriet is een voorrecht voor je eigen vorming: 't verrijkt je enorm! Ad: Zoals ik al eerder zei, ben ik door dit werk anders met de dood gaan omgaan. Er worden soms heel persoonlijke dingen verteld. En in derdaad: luisteren is dan ‘t belangrijkst. In zo'n gesprek geloofszaken ter sprake brengen daar komt 't niet van. Dat is op dat moment ook niet zo belangrijk. Wellicht later bij de rouwverwer king. Nu gaat ‘t er om een steun te zijn voor mensen die ‘t moeilijk hebben. En dat geeft voldoening. Motivatie In dit artikel is getracht u een indruk te geven van het werk en de inzet van een aantal vrijwil ligers die proberen anderen van dienst te zijn. Zij doen dit veelal naast het vervullen van een drukke werkkring, de zorg voor hun gezin en het vervullen van andere vrijwilligerstaken. Het is voor de coördinator daarom soms moei lijk om voor een avondwake telkens weer men sen beschikbaar te vinden, met name speelt dit-bij de mannelijke leden van de groep. Wanneer u zich dan ook, na het lezen van dit relaas, gemotiveerd voelt om het team te komen versterken, weet dan dat u zeer wel kom bent. Een telefoontje naar een van de leden wordt dan zeer op prijs gesteld en de groep zal u van harte verwelkomen en met zorg op dit werk voorbereiden. Avondwaken De tweede taak van de werkgroep is het ver zorgen van de avondwake aan de vooravond van een uitvaart voor een overleden parochi aan. Wanneer parochianen aan de pastor het overlijden melden van een familielid, vraagt de pastor altijd of men prijs stelt op een avondwa ke. Wanneer hierop bevestigend wordt geant woord - en dat gebeurt in ongeveer 90 van de gevallen wordt de coördinator van de groep ingelicht. Deze zoekt dan twee werkgroeple- den. In principe een dame en een heer, om de avondwake te gaan verzorgen. Na een telefo nische afspraak melden de twee zich bij de familie en dan vindt er een gesprek plaats waarin wordt teruggeblikt op het leven van de overledene en waarin tenslotte afspraken en keuzes worden gemaakt ten aanzien van ge beden, lezingen en gezangen voor de betref fende avondwake. Een van de werkgroepleden schrijft na het ge sprek m.b.v. de in het gesprek ontvangen in formatie het “in memoriam’, dat als begroeting aan het begin van de-avondwake wordt uitge sproken. Het verdere verloop van de avond wake is in grote lijnen vastgelegd in de teksten van het voor de betreffende avondwake geko zen tekstboekje. Hieraan kunnen nog andere dingen worden toegevoegd, zoals bv. een ge dicht, of het noemen, tonen en bespreken van een zogenaamd treffend teken of symbool, waarmee de overledene kan worden gety peerd. De familieleden hebben de keuze uit vier avondwaketeksten. Omdat bij de avondwaken helaas niet kan worden beschikt over een koor, wordt muziek van een geluidsdrager ten geho re gebracht. Voor drie tekstboekjes bestaan Nederlandstalige gezangen, voor één-tekst- boekje Latijns-Gregoriaanse gezangen. Bij alle nu beschikbare avondwakevieringen wordt de communie uitgereikt. Op dit moment, is de werkgroep bezig met het ontwerpen van een vijfde tekst, waarbij geen communieviering is gepland. De gedachte hierbij is dat een ech te avondwake van origine eigenlijk geen com munieviering kent. Die is er in geslopen door dat vroeger - en dan spreken we over meer -- I avondmis, werd herdacht. groep avondwake en gebedsdiensten. Wat Werkgroepleden .j—» u.. -i- i De werkgroep bestaat momenteel uit tien le den: vijf dames (Corrie Kastelijn, Corrie Ceule- mans, Leonie Schellekens, Annie van Oort en Lia van de Zanden) en vijf heren (Ad Dirkx, Jan Geerts, Rien Ceulemans, Ton van Elsdingen en, zeer recent, Frans Poppelaars). Onlangs heeft een van de mannelijke leden (Carel van de Velden) afscheid van de groep genomen, Jansplein. Maar kerk, dat zijn wij ook samen, de gemeenschap van parochianen, hier in Moergestel. Veel van die parochianen zijn ac tief in de parochie. Wist u, dat in onze parochie zo ongeveer 200 vrijwilligers werkzaam zijn? Goed, een kwart daarvan, zo’n dikke 50, zijn lid van het kerkkoor. Maar dan blijven er toch nog ongeveer 150 over, verdeeld over vier ra den met samen 23 werkgroepen. Is dat niet indrukwekkend? Dat zegt toch wel iets over de inzet van gelovigen. Inderdaad, samen zijn wij kork Een van deze 23 werkgroepen willen we in dan 15 jaar geleden - een overledene in een dit artikel wat naar voren halen: de werk- avondmis, werd herdacht. Bij ons in de Oostelvoortjes doen ze dat nog, geloof ik: paaseieren zoeken. Ook grootouders verstoppen hier en daar eie ren in de tuin voor de kleinkinderen en die maar zoeken! Leuke traditie. Waarom met Pasen ei eren zoeken? Het schijnt, dat kippeneieren in de lente het lekkerst zijn en licht verteerbaar. Daarom? Ik weet het niet, maar ik vermoed, dat dit gebruik iets te maken heeft met: nieuw le ven. Een ei is de aanzet van nieuw leven. Een bevrucht ei draagt de kiem in zich van een schattig donzig kuikentje. Nieuw leven, ja: dat past wel bij Pasen. Vroeger trokken mensen nieuwe kleren aan met Pasen. En dan maar hopen, dat het mooi weer was Iets nieuws met Pasen: ja dat past wel. Als je wenskaarten ziet voor Pasen, dan zijn dat bijna altijd kaarten met bloesemtakjes, met lammetjes in de wei, vogelnestjes en zoiets... en dan staat er nooit op: “zalig” of “gelukkig Pasen", maar “Vrolijk Pasen!” Dat zegt men van Kerstmis of Nieuwjaar niet, alleen van Pasen: Pasen schijnt vrolijk te moeten zijn.... Vraag je aan mensen, wat we nou vieren met Pasen, dan heb je kans, dat je als antwoord krijgt: De komst van de lente of zoiets Nou klopt dat ook wel een beetje, want Pasen valt altijd op de eerste zondag na de volle maan in de lente. Dat stamt uit de tijd van de oude Egyptenaren. Die lieten dan het vee naar de zomerweiden gaan. Ze brachten dan eerst een offer, smeerden het bloed van het offerdier aan de tentpalen, om gespaard te blijven van de boze geesten. Voor “sparen” hadden zij het woord: "pascha". De Joden hebben later dit gebruik enigszins overgenomen. Die slachtten een lam en smeer den het bloed aan de deurpost, toen zij bevrijd werden uit slavernijen elk jaar vierden zij dat bevrijdingsfeest met het eten van een lam en noemden dat bevrijdingsfeest: Pascha. Op hun beurt hebben christenen dat feest over genomen. Zij vieren met Pasen ook bevrijdings feest, maar voor christenen heeft dat alles te maken met Jezus. Die gaf ons te verstaan, dat God van mensen houdt, ondanks, wat er met mensen kan zijn... Heel bevrijdend! Hij gaf ons ook te verstaan, dat God nieuw leven voor ons in petto heeft, als wij gestorven zijn. Jezus heeft zich in dat nieuwe leven na. zijn dood laten zien. Dat nieuwe leven noemen we ook: verrij zenis. Wel, en DAT vieren wij nu met Pasen: de verrijzenis van Jezus als voorbode ook van onze verrijzenis. Pasen: een lentefeest, een feest van nieuw le ven. Dus goed kijken maar naar de bloesem, naar de lammetjes, de vogels... Dus: Paaseieren zoeken, zoeken naar tekens, van nieuw leven! Een nieuw pak aandoen, er zelf als nieuw uitzien! Zelf een voorbode van nieuw leven zoals God dat bedoelt. Ik hoop, dat u veel paaseieren vindt. Zalig Pasen! En: waarom zou je ook niet vrolijk zijn? vinden die in de betreffende viering kan voor gaan, wordt een beroep gedaan op de werk groep. Met behulp van o.a. teksten, die reeds voor de betreffende viering voorhanden zijn, verzorgen dan twee leden van de werkgroep een zogenaamde gebedsdienst. Dit is een vie ring die door leken kan worden verzorgd. Het is dus geen eucharistieviering met consecra tie. Wel wordt in de meeste gevallen een communiegebed gebeden, waarna gelovigen de communie kunnen ontvangen. Er worden dan hosties uitgedeeld, die in een voorgaande eucharistieviering geconsacreerd zijn. Een gebedsdienst kan ook gevierd worden zonder communie. Eigenlijk is dat een vorm die door het episcopaat wordt geprefereerd, teneinde verwarring met een eucharistieviering te voor komen. Aangezien onze pastor gelukkig goed gezond is, is een gebedsdienst in onze parochie tot nog toe een vrij zeldzaam fenomeen. Anders dan de “vaste” gebedsdiensten op 2e Kerst dag en 2e Paasdag, is een gebedsviering door inzet van leken nog maar enkele keren nodig geweest. Als onze pastor al eens niet aanwe zig was, kon in de meeste gevallen worden te ruggevallen op een collega. Maar de tijd gaat komen, dat weten we allen, dat dat niet alle maal meer zo gemakkelijk zal gaan. In de toe komst zullen gebedsdiensten, als vervanging van eucharistievieringen in de weekends, maar ook bij andere gelegenheden, zoals bij bv uit- na zo ongeveer 15 jaar lang, vanaf het begin van het functioneren van de groep, voor velen in Moergestel een waardig afscheid te hebben verzorgd. De groep heeft hem in haar laatste vergadering hiervoor uitvoerig bedankt. Inzet Bovenstaand relaas is eigenlijk een technisch verslag van de werkzaamheden van de werk groep. Over de waarde van hun vrijwilligers werk voor de nabestaanden, de reden van hun inzet en de betekenis die het verzorgen van een avondwake voor hen zelf heeft, is nog niet gesproken. We willen daartoe twee leden van de groep het woord geven: Corrie Kastelijn en Ad Dirkx. Doen jullie dit werk al lang? Corrie:Vanaf het begin: september 1984. Ad-, Ik ben er een jaar later mee begonnen. Waarom heb je je indertijd voor dit werk aan gemeld, Corrie? Corrie: Dat was om verschillende redenen' Ten eerste vond ik 't een goed idee om de pastor wat te ontlasten, zeker bij een sterfgeval, waar in hij tot tweemaal toe moest voorgaan m.b.t. dezelfde overledene aan de vooravond in een gedachtenisviering en op de dag van de be grafenis in een eucharistieviering. Ten tweede vond ik het belangrijk dat mensen uit de paro chiegemeenschap nauwer bij een uitvaart wer den betrokkene. Vroeger was het gebruikelijk dat de mensen uit de buurt hun hulp aanbo den bij het ten grave dragen van een overle dene. In enkele buurten van Moergestel leeft die burenhulp overigens nog steeds. Wat betekent het verzorgen van een avondwa ke voor jou, Ad? Ad: Ik ben altijd actief geweest voor de paro chie: eerst het jongerenkoor, toen lectoren- groep. Vandaar uit werd ik op een gegeven moment gevraagd om ook avondwaken te gaan verzorgen. Ik heb toen niet zo stilgestaan bij de consequentie dat ik bij mensen op be zoek moest gaan die een dierbare hadden ver loren. Ik keek wat op tegen de gesprekken, ik stapte er als het ware argeloos in. Maar ik ben gaandeweg anders gaan aankijken tegen de dood. De dood hoort bij het leven. Als je nog jong bent raakt de dood je niet zo. Ouder wor dend wordt de dood gewoon, je raakt ver- trouwd met de gevoelens van mensen, die de dood in eigen kring meemaken. Dat resulteert in een intensief gesprek, soms heel persoon lijk, en in een gedegen voorbereiding bij het schrijven van het “in memoriam’. Dat doe je niet in een verloren halfuurtje. Het gaat over af scheid nemen en dat raakt me diep. Hoe denken jullie het beste dienstbaar te zijn aan nabestaanden van een overledene? Corrie:De eerste jaren waren wat moeilijk: je voelde wat weerstand bij de mensen. Waarom komt de pastoor niet? Je moest steeds verant woording afleggen. Later werd het geaccep teerd dat leken een avondwake gingen verzor gen. Nu komen er dikwijls opmerkingen in de trant van “wat knap, dat jullie dat doen!” Het voornaamste wat je moet doen is goed luiste ren. Daarnaast is het belangrijk om de teksten van de avondwake goed voor te bereiden. En si i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1999 | | pagina 11