Haal nu al ’Moergestelse winkeliers klantvriendelijk’ de nieuwe zomergidsen bij Rabobank Reizen. Ba,;. 3 Marktonderzoek Ondernemend Moergestel: Protestantse Gemeente Oisterwijk ’Moergestel-Nieuws’ scoort opmerkelijk... 8 ’Dikke' knipoog naar B en IF? M.O. Rabobank Reizen Ook de in onze gemeente verschijnende weekbladen werden in het onderzoek be trokken. Daarin werd duidelijk dat ’Moer- gestel-Nieuws’ in Moergestel maar liefst ruim 99% scoort, hetgeen wil zeggen dat dit weekblad in geheel Moergestel uitste kend wordt gelezen. Het is voor ons dorp ook een belangrijke informatiebron en biedt bedrijven en win keliers een gegarandeerde lezers- en attentiewaarde. Zeer opmerkelijk kwam echter uit het on derzoek naar voren, en daar had de redac tie zéker geen weet van, dat ’Moergestel- Nieuws’ door maar liefst 15% van de Ois- terwijkers wordt gelezen. Dat is een zéér hoge score als we zien dat ’Moergestel-Nieuws’ in Oisterwijk NIET wordt verspreid. Dat mag dus hoogst ver rassend worden genoemd, maar streelt wel de ijdelheid van onze redactie. ’Publiceren in ’Moergestel-Nieuws’ is dus lang zo gek nog niet’, zo luidt de bood schap richting Oisterwijk... Wijkouderling Moergestel: Mevr. J. Door- duyn, Cruythof 2. Zondag 20 december: de dienst begint om 10.15 uur. Voorganger in deze dienst op de 4e zondag van de Advent is ds. L. Botticher. Voor de kinderen van 4 t/m 11 jaar is er kinder- nevendienst. Voor de allerkleinsten is er crèche. Voor de jongeren van 15 t/m 17 jaar is er tienerkerk in de Rotonde. Agenda: Woensdag23 dec.: Kinderkerstfeest(18.3Ouur in De Voorhof), o.l.v. kindernevendienstlei- ding. Jong én minder jong, iedereen welkom! Donderdag 24 dec.: Kerstnachtviering (22.00 uur). Voorganger is ds. R. Roodsant, m.m.v. celliste Rosaly Seinstra. Vrijdag 25 dec.: Kerstmorgenviering (10.15 uur). De onderzoeksresultaten laten overigens zien dat e marktactiviteiten goed worden bezocht. Sterke/zwakte-analyse Op grond van de resultaten van het onderzoek is er een opsomming te maken van sterke en zwakke punten. Als sterke punten worden ervaren de een heid door gemoedelijkheid, gezelligheid en saamhorigheid; de gratis parkeermoge- lijkheden; waardering en deskundigheid per individueel bedrijf; ’Moergestel is dermate klein dat men je als klant nog kent’ en dat alle ondernemers verenigd zijn in slechts één vereniging. Enkele zwakke punten volgens de consument zijn: - geen uitgebreid winkelbestand; - heel veel verschillende spaarsystemen; - ongezellige kern/plein; - 30% van de consumenten is ontevreden over de openingstijden van de winkels; - het ontbreken van speciaalzaken als sport zaak, boeken, video, jeanszaak. Een plan als advies Marien Consultancy en Burgers Marketing Services zijn niet alleen gebleven bij het sa menstellen en bundelen van de mening van de koper, maar hebben voor de ondernemers, ten gunste van hun eigen bedrijf en naar de me ning van de concument, een zgn. ’marketing plan’ opgesteld. Voorop in dat plan staat de promotie van de slogan ’Klantvriendelijk Moergestel’ en verder: - het komen tot één spaarsysteem: het M’Euro spaarsysteem; - het creëren van terrasmogelijkheden in de zomermaanden in het hart van ons dorp; - het opstellen van een mediazuil; - het opzetten van en ’Moergestel-shop’ waar louter écht-Moergestelse producten te verkrij gen zijn; - inventarisatie en afstemming van de winkel- sluitingstijden; - jaarlijkse ’avond van de klant’ waar de meest klantvriendelijke medewerker en het meest klantvriendelijke bedrijf wordt gekozen; - Happy Moergestel Hour: maandelijks wordt een consument/koper echt in de bloemetjes gezet. Het zijn slechts enkele punten in een groots plan van aanpak waarmee de koopkracht en de klantvriendelijkheid sterk kunnen worden verbeterd. Meningen Enkele ondernemers, die ook de avond heb ben bezocht waarop het plan werd toegelicht, Ook werden de percentages meegenomen van ’buiten Moergestel’ winkelende inwo ners. Elk ondernemer heeft zo zijn eigen rap port gekregen en zal daar in de (nabije?) toe komst zijn voordeel mee kunnen (of moeten) doen. Dat ’buiten Moergestel’ inkopen doen wordt het beste geïllustreerd door het feit dat 15% (en wanneer men de ’soms’-antwoorden meeneemt 18%) van de inwoners aangeeft dat zij dat doen vanwege veel onduidelijkheid t.a.v. de open- stellingstijden van de winkels in Moergestel. ’Een goede communicatie daaromtrent met de consument dient daarom grote aandacht te krijgen’, aldus het rapport. Verbeterpunten lokale overheid ’n Aantal verbeterpunten voor wat betreft het imago van Moergestel als winkel-, uitgaans- en recreatiecentrum, zo blijkt uit het onderzoek, valt onder directe verantwoordelijkheid van de gemeentelijke overheid. Op het ’bordje’ van de gemeente Oisterwijk worden als belangrijkste verbeterpunten ge deponeerd het behoud van ’Den Boogaard’ als centrum voor het verenigingsleven (de gemeente heeft die taak inmiddels enigszins ingevuld) en het behoud van de eigenheid van Moergestel als hechte gemeenschap. Het woord ’integratie’ lijkt dus niet meer op zijn plaats als we de geluiden van Moerge- stelnaren beluisteren. Niet onbelangrijke verbeterpunten zijn verder de verbetering van de verkeersveiligheid en instandhouding van ’ons’ mooie Moergestel. Het St. Jansplein dient meer uitstraling te krij gen als hart van Moergestel. Het onderzoek naar het koopgedrag van Moergestelse inwoners en het imago van Moergestel, zoals vervat in het onlangs gereedgekomen Marketing- en Communicatieplan, heeft, voor zowel winkeliers-ondememers als inwoners-ko- pers, enkele verrassende conclusies opgeleverd. Het onderzoek werd, in opdracht van Ondernemend Moergestel, uitgevoerd door Mariën Consultancy (Peter Mari en) en Burgers Marketing Services (Jos Burgers). Voor het onderzoek werden uit Moergestel 300 en uit Oisterwijk 100 mensen on dervraagd. Klantvriendelijk ’Uit het onderzoek komt een duidelijk beeld naar voren’, zo schrijven Mariën en Burgers in het eindrapport. Zo is er volgens de onder vraagden bij diverse winkelbedrijven sprake van een onvoldoende breed assortiment en onvoldoende concurrerende prijzen. De klantvriendelijkheid van de winkeliers wordt gunstig beoordeeld, dat wil zeggen dat zij goed scoren voor deskundigheid, vriende lijkheid en ’aftersales’ (service na aankoop, red.). Elke winkelier... In het eindrapport werd het huidige winkel bestand geinventariseerd. Per in Moergestel aanwezige branche, en dat weer onderverdeeld per winkelier, werd hier uitvoerig gekeken naar een algemeen kwaliteitsbeeld en de bevindin gen van de consument. Zo kreeg elke onderne mer in het eindrapport een ’cijfer’ voor zijn on derneming, gekoppeld aan de bevindingen van de Moergestelse inwoner (hun klanten dus). hebben we om hun reactie gevraagd. Frans Becx (Frans Becx Tuinmachines): is positief gestemd over het resultat van het on derzoek, al had hij, wat zijn bedrijf betreft, graag een uitvoeriger analyse gehad. Hij be grijpt anderzijds dat dit per bedrijf practisch natuurlijk onmogelijk is, maar Frans onder streept graag het initiatief en het positieve wat voor zijn bedrijf uit het onderzoek kwam. Jan Timmermans (Café 't Stokske’): ook Jan is positief gestemd al maakt hij er wel de kant tekening bij of alle ontvouwde plannen wel te realiseren zijn. ’Maar’, zo zegt hij: ’als er van de aangeleverde plannen om te beginnen slechts ’n gedeelte wordt waargemaakt dan is Moergestel op de goede weg en voorkomen we het "Spoordonk-effect’. Met dat effect bedoelt Jan dat in dat kerkdorp de meeste winkelbe drijven inmiddels gesloten zijn waardoor men gedwongen wordt richting Oirschot te gaan. ’Met winkelpanden die hier leegkomen’ zegt hij, ’moeten we dan ook zeer voorzichtig zijn dat dat er niet teveel worden’. Jan is heel tevre den met het onderzoek en dat is ook het hele Horecawezen in Moergestel. Richard van Zon (Slagerij van Zon): Richard is het helemaal eens met de plannen, alleen is het zaak, zegt hij, om alles op één lijn te zien krijgen’. Verder pleit hij er voor de par keergelegenheden veiliger te maken. ’Niet die schuine parkeervakken omdat dat voor proble men zorgt als je van de ene of van de andere kant komt’. Hij voorspelt, met begeleiding van de onderzoekers Mariën en Burgers, voor Moergestel als winkel-, uitgaans- en recreatie centrum, een best rooskleurige toekomst. Slotconclusie Moergestel mag niet ontevreden zijn, ook al kan er op diverse punten nog wel het een en ander verbeterd worden. Feit is dat alle onder nemers met het nu voorliggende plan ’iets kun nen’. De onderzoekers en samenstellers Mari ën en Burgers zijn er dan ook van overtuigd dat Moergestel ’leefbaar’ zal blijven als zowel winkeliers, bedrijven en inwoners er aan mee willen werken. Verder loven zij nog steeds het initiatief dat alle bedrijven zich verenigd heb ben in één ’Ondernemend Moergestel’ en zij prijzen daarmee degenen die destijds het ini tiatief daartoe hebben ondernomen. Welnu, we zullen u op de hoogte houden van alle plannen die er de komende tijd (of ja- ren) werkelijkheid zullen worden, omdat we maar al te goed beseffen dat ook voor ’Moer gestel-Nieuws’ daarin een'waarde volle taak kan zijn weggelegd. En die wil onze redactie ook maar al te graag benutten... MR PAGINA 9 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 16 DECEMBER 1998 Rabobank Moergestel, Raadhuisstraat 9,(013) 513 6373 Uw voorpret begint al bij Rabobank Reizen. Als u nü de zomerreisgidsen haalt bij Rabobank Reizen, krijgt u gratis Vakantie Voordeel Vouchers. Daarmee koopt u allerlei vakantiespullen met tientjes korting. En dat is nog niet alles. Want u maakt nu ook kans op een gratis droom- cruise voor twee personen. En u kunt meteen de Leukste VakantieKrant meepakken met nieuwe bestemmingen en vakantietips.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 9