fflWl W W \V i ’Wig L M H RONDOM DE KERK Nieuwjaarsconcert in ’Den Boogaard’ WIE EN WAT IS JEZUS VOOR MIJ? WAT BETEKENT KERSTMIS VOOR ZUSTER PHILOMÈNE SLENTER? Ik sta naast de zusters, niet erboven. Afscheid dirigent Na ruim twaalf jaar voor onze vereniging te hebben gestaan, zullen de wegen van dirigent Jan Hermans en muziekvereniging “Prinses Juliana” gaan scheiden. Jan Hermans heeft vele goede resultaten geboekt met het harmonie orkest, maar ook met het opleidingsorkest dat sinds 5 jaar onder zijn leiding staat. Het hoog tepunt was wel het bondsconcours in novem ber 1996 waarmee Jan de harmonie van de af deling “Uitmuntendheid” naar de “Ere-afde- NIEUWE BIJBELVERTALING Al vele jaren verzorgt muziekvereniging “Prinses Juliana” haar traditionele nieuwjaarsconcert. Deze keer vindt het nieuwjaarsconcert in een ietwat ander jasje plaats dan gebruikelijk. Naast een optreden van de slagwerkgroep en het harmonie-orkest, zullen ook het oplei dingsorkest en de leerlingenslagwerk- groep hun opwachting maken. Daar naast is dit nieuwjaarsconcert ook nog eens extra bijzonder vanwege de samen- werking met de koren “Con Amore” en “Crescendo”. Het concert vindt plaats op zaterdag 2 januari a.s. in Partycen trum “Den Boogaard” en begint om 20.00 uur. Uitbreiding Zoals te doen gebruikelijk presenteert muziek vereniging “Prinses Juliana” haar harmonie orkest en slagwerkgroep tijdens haar jaarlijkse «P zij een gewillig oor bij voomoemde verenigin gen. Helaas konden niet alle jubileumactivi teiten van de bank in 1998 worden gereali seerd, de nog niet afgeronde projecten zullen hun vervolg in 1999 vinden. KERSTMIS OP HET BRIELTJE’ nieuwjaarsconcert. Het nieuwjaarsconcert van 2 januari 1999 is uitgebreid met de overige onderdelen van de vereniging, namelijk met de leerlingenslagwerkgroep en het opleidings orkest. De laatste twee groepen zullen het con cert gaan openen, waarmee wellicht een nieu we tradittie in gang wordt gezet. Het harmonie-orkest zal het muzikale woord daarna ovememen. Het programma van het harmonie-orkest bestaat uit een aantal moei lijke, maar goed in het gehoor liggende wer ken. Enkele voorbeelden daarvan zijn Satiric Dances van Norman Dello Joio, Fantasy Tales van Piet Zwerts en een medley van melodieën uit de megafilm “Titanic”. Samenspel Hoewel samenspel altijd een belangrijk aspect binnen een harmonie vormt, heeft samenspel dit jaar niet alleen betrekking op de muziek van het harmonie-orkest, maar ook op een sa menwerking tussen twee Moergestelse koren. Operettevereniging “Con Amore” en zang vereniging “Crescendo” zullen namelijk ook acte de presence geven. Tesamen met het har monie-orkest brengen zij een drietal bekende lêSSs8" GOd 9eZie" e" GOd in Öe ?l“ar inzien met Kerstmis ovetvol- «spmï wii werken, te weten het “Slavenkoor van Nabuc co”, “Ehre Gottes Aus Der Natur” en het “Chiantilied”. Het uitgebreide muziekgezel schap staat onder leiding van koordirigent Ad Verbakel. De reeds gehouden gezamenlijke re petities leidden al tot groot enthousiasme bij zowel muzikanten als koorleden. Er gaan zelfs al stemmen op om in de toekomst meer geza menlijke optredens te verzorgen. 100 jaar Rabobank Het jaar 1999 sluit niet alleen het millennium ling” wist te tillen. Dit was natuurlijk de kroon af, maar ook de lokale viering van het jubi- op de toch al mooie staat van dienst bij de leumjaar van de Rabobank-organisatie. Rabo- muziekvereniging. Het nieuwjaarsconcert is bank Moergestel vierde op uitgebreide wijze dan ook dé gelegenheid om afscheid te nemen, haar jubileum. Zo konden alle 65-ers onlangs Het concert vindt plaats op zaterdag 2 janua- nog van een feestmiddag genieten en werden ri a.s. in Partycentrum “Den Boogaard”. De de basisscholen in september jl. met PC’s uit- aanvang is om 20.00 uur. De deuren van gerust. In ditzelfde kader nam de bank ook het “Den Boogaard” zijn echter vanaf 19.00 uur initiatief om het nieuwjaarsconcert in een bre- geopend. Na het concert is er nog gelegen- de zin plaats te laten vinden. Hiervoor vond heid tot een gezellig samenzijn en het drin ken van een nieuwjaarsborrel. Wij ontmoe ten u graag zaterdagavond 2 januari 1999. Tot ziens! -*• ’MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 16 DECEMBER 1998 PAGINA 15 op bezoek en zij waarderen dat ten zeerste. gemeente ook beter dan nu. Ais ik vraag hoe zij - Moeder-Overste van Stanislaus ken, antwooi en dat wil ik zelf graag. Als contactpersoon hebben wij van het Congregatiebestuur op en men denkt zelfs dat er onderscheid ge maakt wordt tussen dit kamp en dat van Oister- (NBG) en de Katholieke Bijbelstichting (KBS) ongeveer 20 miljoen gulden. In het nawoord bij de eerste vijf bijbelboeken leggen de vertalers hun keuzes uit. Predikers 'ijdelheid der ijdelheden' moest sneuvelen om- Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Ireen Stieger Peter Verheijen JJA Ad Wolfs -JI Harrie van Boxtel Door de bevolking worden zij soms wel eens gemeden maar de jeugd heeft daar minder problemen mee. Kinderen gaan gewoon naar school en hebben daar hun vrienden. Het per soneel in de supermarkten behandelt hen als gewone klanten en daar zijn zij erg gechar- Aan de rand van het dorp, een beetje weg gedrukt van de samenleving, leven een aan- ten en wordt Jezus voor mij een teken aan de tal prachtige sta-caravans staan er en men noemt het “woonwagenkamp”. Op een nagenoeg zelfde soort lokatie in de gemeente staan net zo mooie sta-caravans, maar daar heet het dan “camping". De cara- Wiel Logister vans zijn prachtig ingericht, maar de ruimte is niet zo groot als wat wij gewend zijn. Toch is het wel redelijk te noemen. De bewoners heb ben nagenoeg hun hele leven in een woonwa gen doorgebracht en zouden dat voor geen goud willen verruilen voor een'burgerhuis’. Nee, zij voelen zich hier opperbest thuis. De huurprijs van de sta-caravan en het lapje grond waar hij op staat is even duur als een eenge zinswoning elders in de gemeente. Zij genie- - ten van de vrijheid en het is een 'hechte familie’ 20 miljoen gulden -gewoonlijk wordt aangespro- gewOrden. Burenhulp is heel gewoon en zelf- 3a ij6?.*?/.! T werkzaamheid is soms geboden Ook is de sociale controle er heel goed. Men is niet altijd tevreden over wat de gemeente voor hen doet dat die vertaling “aan begrijpelijkheid heeft in geboet’. Het totale vertaalproject zal niet voor 2004 klaar denheid met de congregatie. Dit doen wij in een team van vier personen - twee religieu zen en twee religieus bewogen vrouwen, le der heeft een etage van 24 personen. Deze groep noemen wij een communiteit.” Zij vervult deze taak in Stanislaus nu ruim drie meerd van. Leny van Herck komt er"wel eens jaar. Daarvoor was zij - na haar pensionering vijf jaar werkzaam in de parochie St. Jozef in Asten in het kosterteam en als coördinatrice voor bejaarden en zieken. Zij verdiende vooral haar sporen in de zorg voor verstandelijk ge handicapten - 3 8 jaar lang. “De zorg voor elkaar heb ik van huis meege kregen, denk ik. Ik kom uit een gezin met 11 kinderen. Mijn vader, die een kolen- en trans portbedrijf had, stierf heel jong. Wij waren nog In zijn spoor. Als ik aan Jezus denk, lopen al dit soort lijnen door elkaar heen. Soms sta ik stil bij een korte passage uit het Evangelie en heb ik aan een Het kleine zaad zit in veel mensen. Het is een feest van liefde die wij moeten uit dragen naar die omgeving waar ieder in ver keert. Wij zullen Zijn Liefde moeten uitdragen - dit kan alleen door mensen, want God heeft mensen nodig. Dit is voor mij steeds de grootste drijfveer ge weest in mijn werk in heel mijn leven. Voor “j is Kerstmis het feest van de mens naast de mens, het feest waarin de mensen kracht aan elkaar geven. Kerstmis is voor mij het gedenken van de geboorte van Jezus Christus, waarbij er ruimte komt in mij voor bezinning op mijn rela tie tot hem en naar de mensen. Weetje, diep in mijn hart is Pinksteren mijn fa voriete feest. De komst van de geest in men sen, waardoor wij gingen zien, de overtuiging kregen die noodzakelijk is om te geloven en daarnaar te handelen, spreekt mij geweldig aan. Maar Kerstmis is ook groots- dan voel ik de ander, dan voel ik me verbonden; dan door stroomt de kracht van Jezus door ons alle maal.” Als zij mij aankijkt zie ik dat haar ogen haar Begrijpelijkheid centraal in Nieuwe Bijbel woorden onderstrepen. vertaling AW Sommige bijbelse uitdrukkingen zijn ‘gevleu gelde begrippen’ geworden. Zo kent elke bij bellezer de woorden van Prediker: “Ijdelheid der ijdelheden”, waarmee hij doelt op de ver gankelijkheid van het aardse bestaan. Maar in de oecumenische Nieuwe Bijbelvertaling, waarvan de eerste delen in het najaar van 1998 werden gepresenteerd, zal de lezer deze woor den van Prediker vergeefs zoeken. “Lucht en leegte, alles is maar lucht en leegte," verzucht hij in de nieuwe versie. Uitverkocht De eerste deeluitgave was binnen een week uitverkocht. In totaal gingen achtduizend exemplaren in vijf dagen over de toonbank. 'Werk in uitvoering’, zoals deze uitgave heet, bevat naast Prediker ook de bijbelboeken Es ter, Jona, Judit en Handelingen. Trouw aan de Hebreeuwse en Griekse grond tekst en verstaanbaar voor hedendaagse le zers: dat zijn de uitgangspunten van de verta lers. In koppels van een oud- of nieuwtesta- menticus en een neerlandicus zetten ze alle bijbelboeken opnieuw in het Nederlands over. is een dramatische confrontatie geworden. Vooral de aristocraten aan Joodse en Romein se kant moesten niets hebben van zijn nieuwe levensstijl en van zijn idealen. Uiteindelijk heb ben zij het klaar gespeeld, dat hij als een last post en misdadiger aan het kruis werd gena geld. Dat heeft Jezus veel pijn gedaan. Hij kwam in een eenzame positie terecht. Maar hij heeft vastgehouden aan zijn overtuiging. Hij is gestorven in de hoop dat zijn dood opnieuw de vlam in de pan zou doen slaan. Verbonden met God. Hoe zag Jezus bij dit alles zichzelf’? Of hij zich zelf voor een profeet, een wijze of een rabbi heeft gehouden, is niet helemaal duidelijk. In elk geval voelde hij zich intiem met God ver bonden. Hij noemde God in zijn gebeden Abba, vader, pappa. In de ruimte en in de kracht van deze om het leven en samenleven bekommerde God vond Jezus moed en kracht. Hij trad nadrukkelijk naar voren. En toch bleef hij daarbij eenvoudig en gewoon. Hij liep niet dracht gekregen de religieuze gemeen- buiten zijn schoenen. Ja, steeds meer heeft hij schap levendig te houden, en die voorwaar- zijn eigen roeping herkend in een figuur uit het den te scheppen die bijdragen tot een goed wjjk herindeling was de zorg van de zijn en kost het Nederlands Bijbelgenootschap hA/opdp hnpk van nrnfppf rip liinpn- on wnnnmiliPii Daarhii mnpt vapI aan- JA tweede boek van de profeet Jesaja: de lijden- leef- en woonmilieu. Daarbij moet veel aan- de dienaar die geminacht wordt en die in de dacht worden geschonken aan de verbon- ogen van anderen niet de moeite waard is, maar die de ziekte, wanhoop en smart van an deren draagt (Jes 53,3-4). Getuige van God. In het licht van het Oude Testament hebben zijn leerlingen, vooral achteraf in Jezus een echte getuige van God gezien. Allerlei namen uit de bijbelse traditie zijn zij voor hem gaan gebruiken: de nieuwe Adam, de Mensenzoon, de Messias, de nieuwe Mozes, de Zoon van David, de Zoon van Abraham, de Zoon van God. Daarmee wilden zij naar voren brengen, r dat Jezus op een heel verrassende manier allemaal minderjarig. Toen hebben we elkaar oudtestamentische beloften en visioenen tot er doorheen gedragen”, vertelt zij spontaan, leven heeft gebracht. Hij is voor hen de getui- “Zo heeft ieder mens zijn wortels, zijn ervarin- ge geworden van een nieuwe vorm van mens- gen, die meelopen in de rest van het leven". Mensen die we in het leven tegenkomen heb- zijn. Maar ook de Naam van God hebben zij in hem Opnjeuw zjen Op|ichten. Onvervalst is in het leven en in de persoon van Jezus de mens lievendheid van God zelf doorgebroken. Op hetzelfde moment waarop Jezus zich identifi- ander moment de minister-president of de ceerde met de zorg en de menslievendheid x. van God heef{ qoc) zjch met hem geïcjen_ Kerstmis voor mij? Dit is een groots feest; 2000 jaar geleden is het allemaal begonnen. God liet zijn Zoon naar de aarde gaan als be wijs van Zijn grote Liefde voor ons. Dat de boodschap na 2000 jaar nog voortleeft is voor te ^t^^ ^wef^ris^et^wa?v^9 erUterstmis k nd betekent. Nou dat wijkt echt niet af van onze Kerstviering. Met Kerstmis denkt men steeds weer aan de geboorte van het Kindje Jezus. Zogezegd viert men dan ieder jaar dat God geboren is en zeker nog onder ons leeft. Hij is beslist niet dood of ergens anders, nee, hij leeft duidelijk onder ons mensen. Kerstmis geeft steeds weer een fijn gevoel en ook kan men dan de kleine narigheden, die in het leven van ieder mens wel eens de kop opsteken, verge ten of zeker het hoofd bieden en er weer met frisse moed tegenaan gaan. De sta-caravan wordt opgesierd met lichtjes, maar niet altijd met een Kerstboom of Kerststal. De gezellig heid, de fijne sfeer en het familiebezoek doet hen ieder jaar weer reikhalzend naar de Kerst dagen uitzien en zo gaat dat jaar in jaar uit Hb ben vaak meerdere betekenissen voor ons. Dezelfde persoon is het ene moment een vervelende snurker, op een ander moment een echte vriend of vriendin, op weer een politie-agent die me een bekeuring geeft. Iets dergelijks is ook het gevat, als het over Jezus gaat. Soms is hij voor mij een man die 2000 jaar ge leden in Nazareth leefde. Dan zie ik hem met Jozef allerlei klusjes opknappen. Misschien viel hij toen helemaal niet op. Het kan ook zijn, dat sommigen hem een wat stille jongeman vonden en dat hij in de ogen van anderen wel aardig en verstandig was. Daar weet ik nau welijks iets vanaf. Lucas schrijft dat hij toenam in wijsheid en in aanzien bij de mensen (Lc 2,52). Maar hoe dat precies gegaan is, blijft gissen. Ik zal er zijn voor jou. Graag denk ik aan het moment waarop Jezus in contact kwam met Johannes de Doper. Dat veroorzaakte een schokeffect bij hem. Het vuur sloeg in de pan. Jezus moest iets nieuws gaan doen. Hij voelde zich door God in de kraag gegrepen. Hij moest zich het lot van andere mensen gaan aantrekken. De pessimistische stemming in de stadjes en dorpen van Galilea moest hij gaan doorbreken. Jezus was ervan overtuigd dat er allerlei positieve mogelijkhe den lagen in Gods Naam. Die naam luidt niet voor niets: Ik zal er zijn voor jou. Jezus herken de dat ook in zijn eigen naam: Joshua, God redt. Angstige en achterdochtige mensen moesten de handen weer in elkaar gaan slaan, vooroordelen aan de kant schuiven, nieuwe relaties aangaan. Daarover sprak Jezus in gelijkenissen en parabels. En hij bracht men sen van verschillende komaf en met verschil lende opvattingen bij elkaar aan een tafel. Nieuwe levensstijl. Jezus heeft ook Jeruzalem, het centrum van i het jodendom, vcxx zijn zaak whlen winnen JDat klein verhaal o"f een korte spreuk genoeg. Öp i een ander moment dagen grootse vergezich- tal gewone mensen zoals uen ik. Een drie- hemel. In ieder geval boeit hij mij enorm. Ho pelijk treed ik in woord en vooral metterdaad een beetje in zijn spoor, in het spoor van de Nieuwe Mens en in het spoor van God

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 15