fflWl
W W
\V i
’Wig
L M
H
RONDOM DE KERK
Nieuwjaarsconcert
in ’Den Boogaard’
WIE EN WAT IS JEZUS
VOOR MIJ?
WAT BETEKENT
KERSTMIS VOOR ZUSTER
PHILOMÈNE SLENTER?
Ik sta naast de zusters, niet erboven.
Afscheid dirigent
Na ruim twaalf jaar voor onze vereniging te
hebben gestaan, zullen de wegen van dirigent
Jan Hermans en muziekvereniging “Prinses
Juliana” gaan scheiden. Jan Hermans heeft vele
goede resultaten geboekt met het harmonie
orkest, maar ook met het opleidingsorkest dat
sinds 5 jaar onder zijn leiding staat. Het hoog
tepunt was wel het bondsconcours in novem
ber 1996 waarmee Jan de harmonie van de af
deling “Uitmuntendheid” naar de “Ere-afde-
NIEUWE
BIJBELVERTALING
Al vele jaren verzorgt muziekvereniging
“Prinses Juliana” haar traditionele
nieuwjaarsconcert. Deze keer vindt het
nieuwjaarsconcert in een ietwat ander
jasje plaats dan gebruikelijk. Naast een
optreden van de slagwerkgroep en het
harmonie-orkest, zullen ook het oplei
dingsorkest en de leerlingenslagwerk-
groep hun opwachting maken. Daar
naast is dit nieuwjaarsconcert ook nog
eens extra bijzonder vanwege de samen-
werking met de koren “Con Amore” en
“Crescendo”. Het concert vindt plaats
op zaterdag 2 januari a.s. in Partycen
trum “Den Boogaard” en begint om
20.00 uur.
Uitbreiding
Zoals te doen gebruikelijk presenteert muziek
vereniging “Prinses Juliana” haar harmonie
orkest en slagwerkgroep tijdens haar jaarlijkse
«P
zij een gewillig oor bij voomoemde verenigin
gen. Helaas konden niet alle jubileumactivi
teiten van de bank in 1998 worden gereali
seerd, de nog niet afgeronde projecten zullen
hun vervolg in 1999 vinden.
KERSTMIS OP HET
BRIELTJE’
nieuwjaarsconcert. Het nieuwjaarsconcert van
2 januari 1999 is uitgebreid met de overige
onderdelen van de vereniging, namelijk met
de leerlingenslagwerkgroep en het opleidings
orkest. De laatste twee groepen zullen het con
cert gaan openen, waarmee wellicht een nieu
we tradittie in gang wordt gezet.
Het harmonie-orkest zal het muzikale woord
daarna ovememen. Het programma van het
harmonie-orkest bestaat uit een aantal moei
lijke, maar goed in het gehoor liggende wer
ken. Enkele voorbeelden daarvan zijn Satiric
Dances van Norman Dello Joio, Fantasy Tales
van Piet Zwerts en een medley van melodieën
uit de megafilm “Titanic”.
Samenspel
Hoewel samenspel altijd een belangrijk aspect
binnen een harmonie vormt, heeft samenspel
dit jaar niet alleen betrekking op de muziek
van het harmonie-orkest, maar ook op een sa
menwerking tussen twee Moergestelse koren.
Operettevereniging “Con Amore” en zang
vereniging “Crescendo” zullen namelijk ook
acte de presence geven. Tesamen met het har
monie-orkest brengen zij een drietal bekende
lêSSs8" GOd 9eZie" e" GOd in Öe ?l“ar inzien met Kerstmis ovetvol- «spmï wii
werken, te weten het “Slavenkoor van Nabuc
co”, “Ehre Gottes Aus Der Natur” en het
“Chiantilied”. Het uitgebreide muziekgezel
schap staat onder leiding van koordirigent Ad
Verbakel. De reeds gehouden gezamenlijke re
petities leidden al tot groot enthousiasme bij
zowel muzikanten als koorleden. Er gaan zelfs
al stemmen op om in de toekomst meer geza
menlijke optredens te verzorgen.
100 jaar Rabobank
Het jaar 1999 sluit niet alleen het millennium ling” wist te tillen. Dit was natuurlijk de kroon
af, maar ook de lokale viering van het jubi- op de toch al mooie staat van dienst bij de
leumjaar van de Rabobank-organisatie. Rabo- muziekvereniging. Het nieuwjaarsconcert is
bank Moergestel vierde op uitgebreide wijze dan ook dé gelegenheid om afscheid te nemen,
haar jubileum. Zo konden alle 65-ers onlangs Het concert vindt plaats op zaterdag 2 janua-
nog van een feestmiddag genieten en werden ri a.s. in Partycentrum “Den Boogaard”. De
de basisscholen in september jl. met PC’s uit- aanvang is om 20.00 uur. De deuren van
gerust. In ditzelfde kader nam de bank ook het “Den Boogaard” zijn echter vanaf 19.00 uur
initiatief om het nieuwjaarsconcert in een bre- geopend. Na het concert is er nog gelegen-
de zin plaats te laten vinden. Hiervoor vond heid tot een gezellig samenzijn en het drin
ken van een nieuwjaarsborrel. Wij ontmoe
ten u graag zaterdagavond 2 januari 1999.
Tot ziens!
-*•
’MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 16 DECEMBER 1998
PAGINA 15
op bezoek en zij waarderen dat ten zeerste.
gemeente ook beter dan nu.
Ais ik vraag hoe zij - Moeder-Overste van
Stanislaus
ken, antwooi
en dat wil ik zelf graag. Als contactpersoon
hebben wij van het Congregatiebestuur op
en men denkt zelfs dat er onderscheid ge
maakt wordt tussen dit kamp en dat van Oister-
(NBG) en de Katholieke Bijbelstichting (KBS)
ongeveer 20 miljoen gulden.
In het nawoord bij de eerste vijf bijbelboeken
leggen de vertalers hun keuzes uit. Predikers
'ijdelheid der ijdelheden' moest sneuvelen om-
Redactie: Ton van Elsdingen
Sjef Nijtmans
Jo van Os
Ireen Stieger
Peter Verheijen
JJA Ad Wolfs
-JI Harrie van Boxtel
Door de bevolking worden zij soms wel eens
gemeden maar de jeugd heeft daar minder
problemen mee. Kinderen gaan gewoon naar
school en hebben daar hun vrienden. Het per
soneel in de supermarkten behandelt hen als
gewone klanten en daar zijn zij erg gechar-
Aan de rand van het dorp, een beetje weg
gedrukt van de samenleving, leven een aan-
ten en wordt Jezus voor mij een teken aan de tal prachtige sta-caravans staan er en men
noemt het “woonwagenkamp”.
Op een nagenoeg zelfde soort lokatie in de
gemeente staan net zo mooie sta-caravans,
maar daar heet het dan “camping". De cara-
Wiel Logister vans zijn prachtig ingericht, maar de ruimte is
niet zo groot als wat wij gewend zijn. Toch is
het wel redelijk te noemen. De bewoners heb
ben nagenoeg hun hele leven in een woonwa
gen doorgebracht en zouden dat voor geen
goud willen verruilen voor een'burgerhuis’.
Nee, zij voelen zich hier opperbest thuis. De
huurprijs van de sta-caravan en het lapje grond
waar hij op staat is even duur als een eenge
zinswoning elders in de gemeente. Zij genie-
- ten van de vrijheid en het is een 'hechte familie’ 20 miljoen gulden
-gewoonlijk wordt aangespro- gewOrden. Burenhulp is heel gewoon en zelf-
3a ij6?.*?/.! T werkzaamheid is soms geboden Ook is de
sociale controle er heel goed. Men is niet altijd
tevreden over wat de gemeente voor hen doet dat die vertaling “aan begrijpelijkheid heeft in
geboet’.
Het totale vertaalproject zal niet voor 2004 klaar
denheid met de congregatie. Dit doen wij in
een team van vier personen - twee religieu
zen en twee religieus bewogen vrouwen, le
der heeft een etage van 24 personen. Deze
groep noemen wij een communiteit.”
Zij vervult deze taak in Stanislaus nu ruim drie meerd van. Leny van Herck komt er"wel eens
jaar. Daarvoor was zij - na haar pensionering
vijf jaar werkzaam in de parochie St. Jozef in
Asten in het kosterteam en als coördinatrice
voor bejaarden en zieken. Zij verdiende vooral
haar sporen in de zorg voor verstandelijk ge
handicapten - 3 8 jaar lang.
“De zorg voor elkaar heb ik van huis meege
kregen, denk ik. Ik kom uit een gezin met 11
kinderen. Mijn vader, die een kolen- en trans
portbedrijf had, stierf heel jong. Wij waren nog
In zijn spoor.
Als ik aan Jezus denk, lopen al dit soort lijnen
door elkaar heen. Soms sta ik stil bij een korte
passage uit het Evangelie en heb ik aan een
Het kleine zaad zit in veel mensen.
Het is een feest van liefde die wij moeten uit
dragen naar die omgeving waar ieder in ver
keert. Wij zullen Zijn Liefde moeten uitdragen -
dit kan alleen door mensen, want God heeft
mensen nodig.
Dit is voor mij steeds de grootste drijfveer ge
weest in mijn werk in heel mijn leven. Voor “j is
Kerstmis het feest van de mens naast de mens,
het feest waarin de mensen kracht aan elkaar
geven. Kerstmis is voor mij het gedenken van
de geboorte van Jezus Christus, waarbij er
ruimte komt in mij voor bezinning op mijn rela
tie tot hem en naar de mensen.
Weetje, diep in mijn hart is Pinksteren mijn fa
voriete feest. De komst van de geest in men
sen, waardoor wij gingen zien, de overtuiging
kregen die noodzakelijk is om te geloven en
daarnaar te handelen, spreekt mij geweldig
aan. Maar Kerstmis is ook groots- dan voel ik
de ander, dan voel ik me verbonden; dan door
stroomt de kracht van Jezus door ons alle
maal.”
Als zij mij aankijkt zie ik dat haar ogen haar Begrijpelijkheid centraal in Nieuwe Bijbel
woorden onderstrepen. vertaling
AW Sommige bijbelse uitdrukkingen zijn ‘gevleu
gelde begrippen’ geworden. Zo kent elke bij
bellezer de woorden van Prediker: “Ijdelheid
der ijdelheden”, waarmee hij doelt op de ver
gankelijkheid van het aardse bestaan. Maar in
de oecumenische Nieuwe Bijbelvertaling,
waarvan de eerste delen in het najaar van 1998
werden gepresenteerd, zal de lezer deze woor
den van Prediker vergeefs zoeken. “Lucht en
leegte, alles is maar lucht en leegte," verzucht
hij in de nieuwe versie.
Uitverkocht
De eerste deeluitgave was binnen een week
uitverkocht. In totaal gingen achtduizend
exemplaren in vijf dagen over de toonbank.
'Werk in uitvoering’, zoals deze uitgave heet,
bevat naast Prediker ook de bijbelboeken Es
ter, Jona, Judit en Handelingen.
Trouw aan de Hebreeuwse en Griekse grond
tekst en verstaanbaar voor hedendaagse le
zers: dat zijn de uitgangspunten van de verta
lers. In koppels van een oud- of nieuwtesta-
menticus en een neerlandicus zetten ze alle
bijbelboeken opnieuw in het Nederlands over.
is een dramatische confrontatie geworden.
Vooral de aristocraten aan Joodse en Romein
se kant moesten niets hebben van zijn nieuwe
levensstijl en van zijn idealen. Uiteindelijk heb
ben zij het klaar gespeeld, dat hij als een last
post en misdadiger aan het kruis werd gena
geld. Dat heeft Jezus veel pijn gedaan. Hij
kwam in een eenzame positie terecht. Maar hij
heeft vastgehouden aan zijn overtuiging. Hij is
gestorven in de hoop dat zijn dood opnieuw
de vlam in de pan zou doen slaan.
Verbonden met God.
Hoe zag Jezus bij dit alles zichzelf’? Of hij zich
zelf voor een profeet, een wijze of een rabbi
heeft gehouden, is niet helemaal duidelijk. In
elk geval voelde hij zich intiem met God ver
bonden. Hij noemde God in zijn gebeden
Abba, vader, pappa. In de ruimte en in de
kracht van deze om het leven en samenleven
bekommerde God vond Jezus moed en kracht.
Hij trad nadrukkelijk naar voren. En toch bleef
hij daarbij eenvoudig en gewoon. Hij liep niet dracht gekregen de religieuze gemeen-
buiten zijn schoenen. Ja, steeds meer heeft hij schap levendig te houden, en die voorwaar-
zijn eigen roeping herkend in een figuur uit het den te scheppen die bijdragen tot een goed wjjk herindeling was de zorg van de zijn en kost het Nederlands Bijbelgenootschap
hA/opdp hnpk van nrnfppf rip liinpn- on wnnnmiliPii Daarhii mnpt vapI aan- JA
tweede boek van de profeet Jesaja: de lijden- leef- en woonmilieu. Daarbij moet veel aan-
de dienaar die geminacht wordt en die in de dacht worden geschonken aan de verbon-
ogen van anderen niet de moeite waard is,
maar die de ziekte, wanhoop en smart van an
deren draagt (Jes 53,3-4).
Getuige van God.
In het licht van het Oude Testament hebben
zijn leerlingen, vooral achteraf in Jezus een
echte getuige van God gezien. Allerlei namen
uit de bijbelse traditie zijn zij voor hem gaan
gebruiken: de nieuwe Adam, de Mensenzoon,
de Messias, de nieuwe Mozes, de Zoon van
David, de Zoon van Abraham, de Zoon van
God. Daarmee wilden zij naar voren brengen, r
dat Jezus op een heel verrassende manier allemaal minderjarig. Toen hebben we elkaar
oudtestamentische beloften en visioenen tot er doorheen gedragen”, vertelt zij spontaan,
leven heeft gebracht. Hij is voor hen de getui- “Zo heeft ieder mens zijn wortels, zijn ervarin-
ge geworden van een nieuwe vorm van mens- gen, die meelopen in de rest van het leven".
Mensen die we in het leven tegenkomen heb- zijn. Maar ook de Naam van God hebben zij in
hem Opnjeuw zjen Op|ichten. Onvervalst is in
het leven en in de persoon van Jezus de mens
lievendheid van God zelf doorgebroken. Op
hetzelfde moment waarop Jezus zich identifi-
ander moment de minister-president of de ceerde met de zorg en de menslievendheid
x. van God heef{ qoc) zjch met hem geïcjen_
Kerstmis voor mij?
Dit is een groots feest; 2000 jaar geleden is het
allemaal begonnen.
God liet zijn Zoon naar de aarde gaan als be
wijs van Zijn grote Liefde voor ons. Dat de
boodschap na 2000 jaar nog voortleeft is voor
te ^t^^ ^wef^ris^et^wa?v^9 erUterstmis
k nd betekent. Nou dat wijkt echt niet af van onze
Kerstviering. Met Kerstmis denkt men steeds
weer aan de geboorte van het Kindje Jezus.
Zogezegd viert men dan ieder jaar dat God
geboren is en zeker nog onder ons leeft. Hij is
beslist niet dood of ergens anders, nee, hij leeft
duidelijk onder ons mensen. Kerstmis geeft
steeds weer een fijn gevoel en ook kan men
dan de kleine narigheden, die in het leven van
ieder mens wel eens de kop opsteken, verge
ten of zeker het hoofd bieden en er weer met
frisse moed tegenaan gaan. De sta-caravan
wordt opgesierd met lichtjes, maar niet altijd
met een Kerstboom of Kerststal. De gezellig
heid, de fijne sfeer en het familiebezoek doet
hen ieder jaar weer reikhalzend naar de Kerst
dagen uitzien en zo gaat dat jaar in jaar uit
Hb
ben vaak meerdere betekenissen voor ons.
Dezelfde persoon is het ene moment een
vervelende snurker, op een ander moment
een echte vriend of vriendin, op weer een
politie-agent die me een bekeuring geeft.
Iets dergelijks is ook het gevat, als het over
Jezus gaat.
Soms is hij voor mij een man die 2000 jaar ge
leden in Nazareth leefde. Dan zie ik hem met
Jozef allerlei klusjes opknappen. Misschien
viel hij toen helemaal niet op. Het kan ook zijn,
dat sommigen hem een wat stille jongeman
vonden en dat hij in de ogen van anderen wel
aardig en verstandig was. Daar weet ik nau
welijks iets vanaf. Lucas schrijft dat hij toenam
in wijsheid en in aanzien bij de mensen (Lc
2,52). Maar hoe dat precies gegaan is, blijft
gissen.
Ik zal er zijn voor jou.
Graag denk ik aan het moment waarop Jezus
in contact kwam met Johannes de Doper. Dat
veroorzaakte een schokeffect bij hem. Het vuur
sloeg in de pan. Jezus moest iets nieuws gaan
doen. Hij voelde zich door God in de kraag
gegrepen. Hij moest zich het lot van andere
mensen gaan aantrekken. De pessimistische
stemming in de stadjes en dorpen van Galilea
moest hij gaan doorbreken. Jezus was ervan
overtuigd dat er allerlei positieve mogelijkhe
den lagen in Gods Naam. Die naam luidt niet
voor niets: Ik zal er zijn voor jou. Jezus herken
de dat ook in zijn eigen naam: Joshua, God
redt. Angstige en achterdochtige mensen
moesten de handen weer in elkaar gaan slaan,
vooroordelen aan de kant schuiven, nieuwe
relaties aangaan. Daarover sprak Jezus in
gelijkenissen en parabels. En hij bracht men
sen van verschillende komaf en met verschil
lende opvattingen bij elkaar aan een tafel.
Nieuwe levensstijl.
Jezus heeft ook Jeruzalem, het centrum van i
het jodendom, vcxx zijn zaak whlen winnen JDat klein verhaal o"f een korte spreuk genoeg. Öp
i een ander moment dagen grootse vergezich- tal gewone mensen zoals uen ik. Een drie-
hemel. In ieder geval boeit hij mij enorm. Ho
pelijk treed ik in woord en vooral metterdaad
een beetje in zijn spoor, in het spoor van de
Nieuwe Mens en in het spoor van God