^©®^®@&®n I I» I o. HOOFDSTUK 4: Imago ©^®ll]®[ll]®[n)^ 1 1 7 66 150 3 6,882 6,60(7,13) 6,33 7,11 6,84 6,61 6,7 6,7 6,79 Totaal cijfers voor Moergestel (door respondenten uit Oisterwijk) Wnkelcentrum Food Winkelcentrum Non food Recreatiecentrum Uitgaanscentrum Bedrijven- en Dienstencentrum Gewogen gemiddelde o 7 4 0 1 2 7 0 7 Tö 77 ~T ~5 TT 7 26 39 36 25 17 275 277 282 289 299 1422 lö 8 3 3 9 TT ~9 7) ~3Ölj3 ~1 1 1 7 7 7 7 o 18 6 3 16 28 11 ~5 3 7 7 7 7 9 3 0 1 o 7) o o 5 ö1 z 7 7’4 1 w w? I 6,0 jflÉI 6,2 PAGINA 9 totaal totaal Totaal Totaal totaal 45 3.9 Verbeterpunten Ondernemend Moergestel Van de ondernemers verwacht men aanpassing van de prijzen, het invoeren van een kennis- makingskaart voor de jeugd, de organisatie van fietstochten en één spaarsysteem. De onderzoeksresultaten laten overigens zien dat de marktactiviteiten goed worden bezocht. 15 -25jaar 26-35 jaar 36-45 jaar 46 - 55 jaar 56 - 65 jaar 65 jaar en ouder Totaal 15-25 jaar 26 - 35 jaar 36-45 jaar 46-55 jaar 56-65 jaar 65 jaar en ouder Totaal Deze grafiek brengt de waarderingen in beeld door Öisterwijkers van Moergestel Daar ligt een belangrijk aanknopingspunt voor in de toekomst te voeren marketing- en communicatiebeleid. Geen weekendoverlast Sportmogelijkheden Plaats om Carnaval te vieren Verenigingsleven Natuurschoon Jaarlijkse evenementen Uitgaansmogelijkheden ouderen Groenvoorziening Accommodaties voor amusement en cultuur Ope nbaar vervoer Uitgaansmogelijkheden jeugd Functioneren gemeentelijk apparaat Onderhoud groenvoorziening Winkelstraat Moergestel en Huidige plein Moergestel 7 99 (7,76) 7,82 (7,82) 7,1 (7,06) 7,53 7,44(7,89) 7,23(7,27) 6,87 (7,03) 6,68 (7,29) 6,07 6,13 (6,90 5,72 (6,73) 6,00 (6,77) 15-25 jaar 26 - 35 jaar 36-45 jaar 46-55 jaar 56 - 65 jaar 65 jaar en ouder Totaal Bedrijven- en Dienstencentrum Uitgaanscentrum Recreatie Winkelcentrum Non-food Winkelcentrum Food Totaal 4 1 4 2 7 6 2 22 23 3 73 6 7 ~3 0 27 5 1 ~2 4 ”7 ~2 14 7 ~6 78 32 18 "Ï2 12 98 6 ~4 7? 3ö 77 77 ~5 87 7 4 TÖ ~4Ö 33 21 “77 132 8 22 35 30 28 ~2Ï 138 8 4 ~9 9 ~6 12 50 gg- 13 7,54 52 7,33 ~~87 7,34 62 7,31 52 7,63 33 7,61 299 7,42 10 0 “T 1) 3 9 0 7 r 1 2 Totaal 1889,25 1900,22 1824,54 1953,64 2218,58 9786,23 gg- 13 6,46 ~53 6J2 ~83 6J4 ~60 6,57 47 6,53 16 6,88 gg- 13 7,00 49 6,82 79 6,67 ~6Ï 6,87 43 7,07 gg- 13 6,85 52 6,75 ~~84 662 ~59~664 ~49 6S4 ~32 7Ö9 289 6,76 15 -25 jaar 26 - 35jaar 36-45 jaar 46 - 55jaar 56-65 jaar 65 jaar en ouder Totaal 5 1 ~2 8 3 21 4 0 0 2 5 3 5 1 8 10 “7 7 ”7 33 6 6 21 33 15 7 100 7 ~~7 ~25 36 23 “77 10 118 7 5 “16 ~3Ï ~24 “14 11 101 8 4 16 2Ö 77 17 7 71 8 1 ~5 “7 10 7 38 9 “7 “o ~4 4 “7 12 9 0 6 9 1 u 2 gg- 13\7,00 ~52 7,17 H 6,94 19 669 16 619 26 6,81 10 1 1 Cijfer voor Moergestel als bedrijven- en Dienstencentrum? 1 2 1 2 1 Op de vraag aan alle respondenten om aan te geven welke verbeterpunten prioriteit moeten krijgen, komt een veelheid aan adviezen. Hier uit komt duidelijk naar voren dat men als eer ste aandacht vraagt voor verbetering van de verkeersveiligheid en als tweede punt de in richting van het St. Jansplein tot sfeervol hart van Moergestel. Wanneer men de relatief hoge waarderingscij fers voor de individuele ondernemers verge lijkt met het eindcijfer voor Moergestel als win kel- uitgaans- en recreatiecentrum, dan valt deze laatste lager uit. Dit duidt er op, dat het beeld dat men als totaal van Moergestel heeft, niet overeenstemt met de zeer positieve erva ringen die men heeft met de individuele on dernemingen. In dit geval spreken de cijfers voor zich en worden bovendien volledig onderschreven door de opmerkingen en wensen die tijdens het onderzoek zijn opgetekend. De mening van de Öisterwijkers over deze on derwerpen wijkt slechts in een enkel geval af van wat de Moergestelse bevolking daar van vindt. Zowel de groenvoorziening als het on derhoud ervan in Moergestel wordt door Oisterwijk beduidend hoger gewaardeerd en over de sportmogelijkheden in Moergestel is men wat minder lovend dan Moergestelnaren zelf Vergelijken we tot slot het gewogen gemid delde van Moergestel als winkel- uitgaans- en recreatiecentrum door Moergestelnaren (6,88) met Öisterwijkers (6,79) dan zijn de buren het redelijk eens. Op grond van de gegeven cijferwaarderingen kan men ook een lijst opmaken van de TOP-5 laagste waarderingen. Deze ziet er door de Moergestelse bril alsvolgt uit: Het imago van een actieve gemeenschap is medebepalend voor het succesvol opereren van de ondernemers die actief zijn in en voor deze gemeenschap en die voor wat betreft de conti nuïteit en dus ook hun inkomen afhankelijk zijn van de bereidheid van consumenten om hun bestedingen geheel of grotendeels aan te wenden in deze economische kern. Dat betekent dat men corrigerend op moet kunnen treden wanneer het gebodene minder aantrekkelijk is voor de consumenten. Men kan daar alleen achter komen wanneer de con sument daarover aan het woord wordt gelaten. In het kader van het onderzoek naar het imago van Moergestel is aan alle ondervraagden ge vraagd welke waardering men toekent aan di verse aspecten van sociale, maatschappelijke en culturele aard. Vervolgens is dezelfde vraag voorgelegd aan dezelfde ondervraagden, maar dan gericht op Oisterwijk. In een later stadium is deze exercitie herhaald bij een 100-tal Oister- wijkers. Voor Moergestel komen de volgende resulta ten uit de bus gesorteerd op de hoogste waar dering tot afnemend (tussen haakjes zijn de cijferwaarderingen vermeld van Moergestelna ren voor Oisterwijk): Cijfer voor Moergestel als winkelcentrum (Food) 15-25 jaar 26-35 jaar 36-45 jaar 46 - 55 jaar 56-65 jaar 65 jaar en ouder Totaal Cijfer voor Moergestel als Uitgaanscentrum? 4 1 2 1 1 5 Cijfer voor Moergestel als Recreatiecentrum? 3 0 1 0 1 Cijfer voor Moergestel als winkelcentrum (Non-Food) 3 0 o 7 i MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 2 DECEMBER 1998 gestel als hechte gemeenschap. Niet onbelang rijke verbeterpunten zijn de verbetering van de verkeersveiligheid en instandhouding van het mooie Moergestel. Het St. Jansplein dient meer de uitstraling te krijgen als hart van Moergestel. Gewogen gemiddelde Moergestel als Winkel-, Uitgaans- en Recreatiecentrum Cijfer 6,87 6,86 6,47 6,76 7,42 O 70 3 C OQ tu g g 7. g 2 3 oa §f 3 8,0 7,8 7,6 7,0 p* 6,8 6,6 6,4 Gewogen gemiddelde voor Moergestel 6,8 6,6 6,4 6,0 Als Als Bedrijven- en Uitgaanscentrum Dienstencentrum Als Winkelcentrum Als Winkelcentrum Als (Food) (Non-Food) Recreatiecentrum

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 9