I HOOFDSTUK 3: Management samenvatting onderzoeksresultaten w 1 1 w 1Ö" "V 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 2 DECEMBER 1998 PAGINA 8 ’I 2.5 Vooronderzoek 14,0% 43 86,0% 7 3.5 Winkelsluitingstijden 0 0,0% 12 100,0% 2.6 Persoonlijke kenmerken respondenten Leeftijdsopbouw onderzochte doelgroepen 3.6 Toeristische attracties Moergestel Leeftijd -9,5 3.7 Weekbladen en leesfrequentie 3.2 Sterke en zwakke punten Oisterwijk 3.8 Verbeterpunten Locale overheid 3.1 Sterke en zwakke punten Moergestel Zonder op enigerlei manier te zijn beïnvloed, Opleidingsnivo ondervraagden 3.3 Uitgaansleven 0,0% 0,0% Samenstelling Moergestelse bevolking in Afkomst gezin Beide afkomstig uit Oisterwijk Man uit Oisterwijk/vrouw van buiten Oisterwijk Vrouw uit Oisterwijk/Man van buiten Oisterwijk Geen van beide afkomstig uit Oisterwijk Man alleen en van buiten Oisterwijk Vrouw alleen en van buiten Oisterwijk Man alleen en afkomstig uit Oisterwijk Vrouw alleen en afkomstig uit Oisterwijk Totaal Afwijking in Moergestel in Uit de geanalyseerde onderzoeksresultaten blijkt dat er een duidelijke relatie waarneem baar is tussen opleidingsniveau en koopgedrag. Naarmate het opleidingsniveau stijgt, neemt de bereidheid om in Moergestel de inkopen te doen af. Dit heeft uiteindelijk geleid tot een definitieve vragenlijst welke op enkele kleine onderdelen aan het begin van het onderzoek is bijgesteld. carnaval en de jaarlijkse kermis naar voren ge schoven, maar beoordeelt men het aanbod aan restaurants als onvoldoende. Op het gebied van café’s komt men daarentegen wel voldoen de aan zijn trekken. Duidelijk is dat men bezorgd is over de ver keersveiligheid en het feit dat de herinrich ting van het Rootven, met name door het zwa re verkeer dat daar nog is toegelaten, er niet op vooruit is gegaan. Het woonklimaat in Moergestel wordt met “een gezellige uitstraling” positief ervaren. Wat betreft het winkelaanbod bestaan er nog meerdere wensen voor enkele speciaalzaken. Een enkeling tenslotte is van mening dat het in Moergestel wat saai wordt en maakt mel ding van het feit dat mensen noodgedwongen Moergestel moeten verlaten vanwege het be perkte aanbod aan woonvoorzieningen. M.b.t. het gevoerde gemeentebeleid komt, met uitzondering van één persoon, duidelijk naar voren dat men de situatie liever bij het oude had gelaten. 3.4 Beoordeling winkelaanbod food en non food en aftersales produkten diensten Binnen 100,0% 100,0% Buiten Buiten 0 0 4 16 Met betrekking tot de klachtenafhandeling zijn er bij het begin van het onderzoek vragen meegenomen. Maar omdat al snel bleek dat hier te weinig concreets naar voren werd ge bracht, zijn deze vragen in het vervolg van het onderzoek achterwege gelaten. 3 C I d 1 1 I t 1 t c 1 i i i i Totaal Basis onderwijs LBO MBO HAVO VWO HBO UNIVERSITAIR C g k u si V r v V v n fi g ri d h n A 21,7% 0,0% 12,5% 28,6% 16,7% 18,1% f ri d g n z h V I k a k s I V V v c V d i v t d c r Alle verzamelde gegevens zijn gekoppeld en waar nodig gescreend op eventuele onvolko menheden. De data zijn met een speciaal daar voor ontwikkelde software geanalyseerd. 0,0% 28,6% 0,0% 16,7% 0,0% 3,0% Afkomst gezin huishouden Beide Moergestel Man Moergestel vrouw buiten Moergestel Vrouw Moergestel Man buiten Moergestel Geen van Beide uit Moergestel Man alleen, buiten Moergestel Vrouw alleen, buiten Moergestel Man alleen, Moergestel Vrouw alleen, Moergestel Totaal Gem. 13,9% 7,5% 45,6% 10,3% 22,8% 100,0% Merendeel Inkopen binnen of Buiten Oisterwijk? Binnen 12 17 100,0% 71,4% 100,0% 83,3% 100,0% 97,0% Oisterwijk pers. 19 10 39 10 21 99 Gemiddeld 19,2% 10,1% 39,4% 10,1% 21,2% 100,0% 72 11 14 10 5 244 37 5 4 5 _4 96 78,3% 100,0% 87,5% 71,4% 83,3% 81,9% 20 0 2 4 1 54 0 2 0 1 0_ 3 14 21,5 19 “16“ Merendeel Inkopen binnen of Buiten Moergestel? Binnen 25 61 Binnen 86,2% 79,2% +7,5 1,5 1,5 1 Onderzochte populatie in onderzoek in Oisterwijk 8,1 14,1 18,2 12,1 22,2 25,3 100,0 15-25 jr. 26-35 jr. 36-45 jr. 46-55 jr. 56-65 65 jr. Totaal waarderingen schommelen tussen 7,2 en 8,3 en dat doet vermoeden dat men over het algemeen tevreden tot zeer tevreden is. Het aanbod aan diensten en producten is op gesplitst in food, non food zonder aftersales en zaken waarbij aftersales wel een rol speelt. Sport fittness, die met de eer gaat strijken van hoogste waardering in de groep zonder aftersales, komt met een waardering van 8,28 als hoogste uit de bus. Bij de aftersalesgerela- teerde diensten en producten scoort de rijwiel- speciaalzaak met 8,08 het hoogst. De uit een mondelinge brainstormsessie naar voren gekomen verbeterpunten, die een repre sentatieve afvaardiging van 12 personen uit de te onderzoeken doelgroep van belang vond, zijn voorgelegd aan alle respondenten. Hieruit komen allerlei prioriteiten te voor schijn die gedeeltelijk vallen onder de verant woordelijkheden van de bestuurders en gedeel telijk kunnen worden ingevuld door de Moer gestelse ondernemers. Moergestel pers. 39 21 128 29 64 281 Voorafgaande aan het onderzoek hebben er een tweetal activiteiten plaatsgevonden: A. Via een mondelinge brainstormsessie met een representatieve afvaardiging van de te onderzoeken doelgroep heeft er een eerste inventarisatie plaatsgevonden om na te gaan wat er leeft onder de bevolking en welke onderwerpen er in het onderzoek dienen te worden meegenomen B. Vervolgens zijn deze bevindingen in een conceptscript vastgelegd dat besproken is met een afvaardiging van de opdrachtge ver, de Moergestelse ondernemers, vere nigd in Ondernemend Moergestel. Vervolgens zijn de enquêteurs uitgebreid geïn formeerd over het onderzoek. De nadruk in de instructies lag op het objectief noteren van de gegeven respons. Om deze reden zijn de respondenten anoniem ondervraagd. De in terviews zijn volledig telefonisch afgenomen. De bewoners zijn vooraf door perspublicaties op de hoogte gebracht van het uit te voeren onderzoek. Onderzochte populatie in onderzoek in Moergestel 4,5 17,5 29 20,5 17,5 11 Opgesomde sterke en zwakke punten door Oisterwijkers over Moergestel verschillen nog al t.o.v. de visie van Moergestelnaren zelf. Bij de zwakke punten worden zaken genoemd die wellicht Moergestel verrassend zijn, terwijl als sterke punten zaken naar voren worden ge haald die een heel positieve kijk geven op za ken die door Moergestelnaren zelf als zwak worden ervaren. Een inventarisatie naar bekendheid met de toeristische attracties onder Moergestelnaren en Oisterwijkers leert dat Moergestelnaren slecht op de hoogte zijn van wat Moergestel te bieden heeft en dat het nog droeviger gesteld is met die bekendheid bij Oisterwijkers. (2 personen herkennen de molen als een be zienswaardigheid). is aan alle respondenten gevraagd om spontaan sterkeen zwakke punten van Moergestel te noemen. Alhoewel een enkeling het gevoel heeft dat hij of zij als allochtoon moeilijk wordt geaccep teerd door deze gemeenschap, vindt het me rendeel dat Moergestel als gemeenschap door gemoedelijkheid en saamhorigheid een grote eenheid uitstraalt. Kijken we naar de groep inwoners die het meest trouw danwel ontrouw zijn aan Moerge stel dan zien we dat de leeftijdsgroep 26-35 jaar het meest “vreemd” gaat, gevolgd door de groep 46-55 jaar. Het zal niemand verbazen dat de ouderen als meest betrouwbare afne mersgroep naar voren komt. Tevens is getracht een verband te vinden tus sen koopkrachtafvloeiing, opleidingsniveau en afkomst, (autochtoon of allochtoon) Bij de eerstgenoemde groep blijkt er een ver band te bestaan tussen hoger opgeleiden en koopkrachtafvloeiing. Minder duidelijk is de conclusie te trekken tussen afkomst en koop krachtafvloeiing. Hier blijkt ook een rol te spe len het feit of men al dan niet alleenstaand is. Bij de onderzochte doelgroep in Moergestel is er in een tweetal leeftijdsgroepen een behoor lijke afwijking in relatie tot de leeftijdsopbouw van de Moergestelse bevolking. Dit is wellicht een gevolg van het feit dat inwonende jonge ren niet aan bod komen omdat een van de ouders deelneemt aan het telefonisch onder zoek. Bij de onderzochte Oisterwijkse bewoners is de verklaring te vinden in het feit dat geselec teerd is op personen die minimaal 10 jaar in Oisterwijk wonen Ondanks de herinrichting van het St. Jansplein is een meerderheid van mening dat het cen trum niet de uitstraling heeft als “hart” van Moergestel. Inzake het uitgaansleven worden met name Gevraagd naar datgene dat men specifiek mist op het gebied van uitgaan, valt men opnieuw terug op het ontbreken van sfeervolle eettent jes, bistro’s, terrasjes en andere sfeerverhogen- de en uitstraling gevende etablissementen. Ook worden er opmerkingen gemaakt over za ken die men mist maar die wel aanwezig zijn. In dat geval kan een goede communicatie ver helderend werken. Op het bord van de gemeente Oisterwijk wor den als belangrijkste verbeterpunten gedepo neerd het behoud van Den Boogaard als cen trum voor het verenigingsleven en de bewo ners en behoud van de eigenheid van Moer- In Oisterwijk blijkt alleen het feit of men al leenstaand is een rol te spelen in de keuze van de gemeente waar men zijn inkopen doet. De overige groepen ondervraagden zijn in hoge mate trouw aan Oisterwijk. Gevraagd naar de weekbladen die gelezen wor den, blijkt dat ’Moergestel-Nieuws’ erg goed gelezen wordt. Ondanks het niet verschijnen in Oisterwijk wordt ’Moergestel-Nieuws’ door 15% van de Oisterwijkse bevolking gelezen, een hogere score dan bijvoorbeeld de Trompet ter. Een weekblad dat sinds enkele maanden in Moergestel en Oisterwijk niet meer ver schijnt, werd in beide plaatsen door 40% gele zen. Buiten Buiten 13,8% 20,8% De uiteindelijke vragenlijst is ingevoerd in een volledig geautomatiseerd onderzoeksscript, zodat alle onderzoekers dezelfde vragen stel len met directe en dezelfde doorverwijzingen. Het onderzoek naar de openstellingstijden leert dat een verruiming en/of betere commu nicatie (hoe lastig dat wellicht ook is) tot bete re resultaten c.q. omzetten kan leiden. Onge veer 15% (en wanneer men de “soms”-antwoor- den ook meeneemt 18%) geeft aan dat men door de huidige openstellingstijden buiten Moergestel is gegaan. Een extreem hoog per centage dat wellicht met de aanpassing van de winkeltijden alleen niet volledig terug te draaien is omdat nu ook het andere koopge drag een proces van gewenning heeft doorge maakt. En zeer tevreden klanten kan men moeilijk terugwinnen! Oisterwijkers blijken iets beter op de hoogte te zijn van de winkelsluitingstijden. In de veldwerkperiode van 4 weken zijn 300 inwoners benaderd. Een klein gedeelte van de vragen dat was gericht op het imago van Moer gestel, is telefonisch voorgelegd aan een 100- tal inwoners van Oisterwijk, die minimaal 10 jaar in Oisterwijk woonachtig zijn. De vragen lijst in Moergestel is afgenomen bij de persoon die normaal gesproken de initiatieven neemt bij de inkopen of bij degene die dat kan beoor delen. In Oisterwijk is de persoon geïnter viewd die ‘m staat was om het imago van Moer gestel te beoordelen. Kijken we naar de beoordeling van de nering doenden in Moergestel dan vallen een aantal zaken op. Men is op de eerste plaats opvallend mild in de beoordeling van de aanbidders. De Aan de respondenten is de vraag voorgelegd waar men het merendeel van de dagelijkse in kopen doet. In bovengenoemd overzicht zijn deze resultaten gekoppeld aan de afkomst van de ondervraagden. Uit deze cijfers blijkt, dat met name echtparen die beide uit Moergestel komen en echtparen waarvan alleen de vrouw uit Moergestel komt, een grotere binding met Moergestel hebben. Alleenstaanden blijken vaker buiten Moerges tel hun inkopen te doen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 8