Hoe denkt de Moergestelse bevolking over het imago van haar dorp en haar ondernemers...? Voorwoord betreffende imago-onderzoek van Moergestel HOOFDSTUK 1: Inleiding HOOFDSTUK 2: Opzet van het onderzoek T T 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 2 DECEMBER 1998 PAGINA 7 2.2 Desk-research Stand van zaken huidige aanbod winkels 1.3 Uitvoering van het onderzoek Rootven Overige 4 2 4 4 1 1.1 Opdrachtverlening en aanleiding 2 2 1 1 1 2 2 2 1 4 2.3 Beschouwing huidige aanbodstructuur Karakterbeschrijving Moergestel Moergestel 29-11-1998 1.2 Doelstelling van de genoemde onderzoeken Het onderzoek genoemd onder A dient inzicht te geven in de koopkrachtafvloeiing van Moer- gestelse inwoners en de motieven die daarbij een rol spelen Het onderzoek naar het imago is van belang om in te kunnen schatten of er reële mogelijk heden zijn om de koopkrachtafvloeiing om te buigen. Het marketing- en communicatieplan dient zowel op korte termijn 1 jaar) als op middellange termijn (1-3 jaar) aan te geven welke strategie daarvoor moet worden geko zen. Tevens worden een aantal concrete maat regelen aangereikt. Ten behoeve van genoemde onderzoeken kun nen een aantal concrete vragen worden gefor muleerd: - Waar doen Moergestelse inwoners in de di verse branches hun inkopen? - Wat zijn de redenen van een eventuele koop krachtafvloeiing? - Is er een verband te ontdekken tussen leef tijd, opleidingsniveau en afkomst?. In het Brabants Dagblad van 25 novem ber jl. stond een artikel met als titel “Een leeg wijkgebouw en gesloten loketten” het doemscenario van heringedeelde dorpen. Hierin wordt gesproken over de aftakeling van diensten en winkelaanbod en het vergrijzen van de bevolking. Ondernemend Moergestel heeft hier steeds voor gewaarschuwd en heeft daar om een onderzoek gelast om te meten hoe de bevolking over het imago van Moer gestel denkt en zijn ondernemers. Elke afname van bestedingen aan zaken die ook in ons dorp aanwezig zijn zal een dergelijk scenario aanwakkeren. Wij denken dat de onderzoekers er in ge slaagd zijn de zwakke en sterke punten van Moergestel in kaart te brengen, zodat besturing door deskundige aanpak vol doende onderbouwd is en de onderne mers er van te overtuigen dat maximale inzet en aanpassing aan de markt nood zakelijk is. De bevolking van Moergestel willen wij er van overtuigen dat gebruikmaking van het bedrijfsleven indien mogelijk, een leegloop zoals hierboven geschetst kan voorkomen. Moergestel heeft immers meer te bieden dan vele vermoeden en denk ook eens aan die ondernemers die het verenigingsleven hier zo krachtig on dersteunen. Namens Ondernemend Moergestel R.C.M. van de Ven Voorzitter Op grond van de bevindingen uit genoemde onderzoeken wordt vervolgens een markering en cornmunicatieprogramma opgesteld inclu sief een actieprogramma. - Hoe wordt de kwaliteit beoordeeld van het winkelaanbod? - Is er een relatie tussen het imago en het koop gedrag? - Welke verbeterprioriteiten hebben de inwo ners van Moergestel? - Is er een wisselwerking tussen het wekelijkse marktbezoek en het koopgedrag? Men is toen tot de conclusie gekomen dat de ontwikkelingsmogelijkheden van het win kelaanbod in Moergestel met name bepaald worden door het huidige functioneren en de mogelijkheden om binnen de markt- en con currentieverhoudingen dit functioneren te verbeteren. Anders gezegd hangt veel af van de creativiteit van de winkelnerende onder nemers om tot verbetering van de resultaten te komen Alvorens we een korte samenvatting geven van de resultaten, is het zinvol even stil te staan bij een in het verleden uitgevoerde studie naar het winkelbestand in Moergestel en de toenmalig geschetste mogelijkheden. Deze studie dateert uit het jaar 1995 en geeft een globale omschrijving van de stand van za ken op dat moment. 10 V Ï4 18 ~8~ 26 1 Onderstaand volgt een globaal overzicht van het aantal winkels en horecazaken in Moerges tel: 13 13 5 T Ï3 1 2 St.Jansplein/Raad huisstraat 1 Kerkstraat/ Schoolstraat 4 Dedoelstelling van het onderzoek is om te on derzoeken in hoeverre een verhoging van de kwalitatieve en kwantitatieve dienstverlening moet en kan worden bewerkstelligd. Voorts willen we na gaan of de diensten en producten van de Moergestelse ondernemers aan de ver wachtingen van de consumenten-voldoen en op welke wijze Moergestel als winkel—, uit- gaans- en recreatiecentrum de beste kansen heeft om succesvol te opereren met uiteinde lijk als doel te zorgen dat het de ondernemers en in het verlengde ervan de inwoners naar den vieze gaat. Met andere woorden op welke wij ze kan Moergestel het beste worden gepromoot om een zo hoog mogelijk rendement te halen uit de inspanningen die ondernemers verrich ten Het onderzoek bestaat uit een 4-tal activitei ten die de basis moeten vormen voor het mar keting- en communicatieplan: - globale inventarisatie van het winkelaanbod - sterkte/zwakte-analyse van Moergestel als winkel- uitgaans- en recreatiecentrum - telefonisch consumentenonderzoek onder een representatieve steekproef van de doel groep in Moergestel en - een indicatieve onderzoek onder een steek proef bij bewoners van Oisterwijk t.a.v. het beeld dat Oisterwijk heeft van Moergestel Tot 1 januari van dit jaar was Moergestel een zelfstandige gemeente. Vanaf genoemde da tum is Moergestel opgegaan in de gemeente Oisterwijk samen met Heukelom, een dorp dat vroeger tot de gemeente Berkel-Enschot be hoorde. Uitgangspunt bij deze herindeling was om via schaalvergroting te komen tot voordelen voor alle ingezetenen van de nieuwe gemeente Ois terwijk. Dit samengaan heeft ook consequenties voor de ondernemers van Moergestel, zijnde de win kelbedrijven en de overige in Moergestel ge vestigde ondernemers. Ondanks een groeiende economie met daar mee gepaard gaande toenemende welvaart be stond (zuiver gevoelsmatig) de indruk dat de bestedingen in de kern Moergestel geen gelij ke tred hielden met de economische ontwik kelingen. Vandaar dat langzaam het plan groeide om c.e.a. te laten onderzoeken. In overleg met de in Moergestel georganiseerde ondernemers werd besloten om een onderzoek uit te laten voeren. Gestart zou worden met het onderzoeken van het koopgedrag van de Moergestelse inwoners. Aan dit onderzoek werd tevens gekoppeld het onderzoek naar het imago van de kern Moergestel. Om een idee te krijgen hoe de inwoners van Oisterwijk aankijken tegen Moergestel als buur, is er eveneens een beperkte inventarisa tie gedaan in Oisterwijk. De nabijheid van concurrerend winkelaanbod doet veronderstellen dat er per saldo een forse koopkrachtafvloeiing plaats vindt en het aan wezige winkelaanbod zich zal moeten concen treren op dagdagelijkse artikelen. Deze veron derstelling wordt bevestigd als men daarop de cijfers van andere kernen van vergelijkbare om vang naslaat: het totale verkoopoppervlak van het gehele winkelapparaat was op genoemd moment 30 kleiner dan dat van vergelijk bare kernen. Kijkt men vervolgens naar het aantal winkels, dan duidt dit op een relatief klein verkoopvloeroppervlak per winkel. Bo vendien blijkt dat het aantal meters verkoop vloeroppervlak dat in gebruik is voor de ver koop van dagdagelijkse artikelen 30% hoger ligt dan de gehanteerde nonnen. Daaruit mag men de conclusie trekken dat het aantal me ters verkoopvloeroppervlak van niet-dagelijk- se artikelen ondervertegenwoordigd is. Op grond van bovengenoemde constateringen lijken de expansiemogelijkheden beperkt, te meer omdat Moergestel slechts zeer beperkte Hoofdstuk 1 t/m 4 van dit rapport hebben betrekking op het onderzoek en de onder zoeksresultaten naar het koopgedrag en het imago van Moergestel. Vanaf hoofdstuk 5 wordt ingegaan op conclusies en aanbeve lingen. Het rapport wordt afgesloten met diverse suggesties aan de opdrachtgever. Een aan tal daarvan zijn nader uitgewerkt. Het Bestuur van Ondernemend Moergestel zal in samenspraak met de leden via over legcommissies uiteindelijk moeten bepalen waaraan, in welke volgorde en met welke prioriteiten uitvoering zal worden gegeven aan de conclusies van dit onderzoek. mogelijkheden heeft toegewezen gekregen m.b.t. het te vergeven contingent nieuwbouw woningen. Dat betekent dat de versterking zal moeten komen uit het bestaande winkelaanbod door o.a. kwaliteitsverbetering, uitbreiding of ver plaatsing. Door het voeren van een actief en creatief be leid kan men er wellicht in slagen om naast koopkrachttoevloeiing, de afvloeiing van koopkracht te keren, danwel ongedaan te ma ken. maal ontbreken. Moergestel kan nauwelijks bogen op histori sche gebouwen, althans gebouwen die het cen trum van Moergestel een aantrekkelijke uit straling geven. Temeer omdat in de afgelopen decennia diverse historische panden zijn ver dwenen. Mede daardoor oefent Moergestel op toeristen weinig aantrekkingskracht. Hooguit zou Moergestel mee kunnen profiteren van het aantrekkelijke dat Oisterwijk op dat gebied wel heeft. Gezien het door de overheid gevoerde beleid bestaat niet de verwachting dat er spra ke zal zijn van een substantiële bevolkingsaan was. Moergestel, dat sinds 1 januari van dit jaar on derdeel uitmaakt van de nieuwe heringerichte gemeente Oisterwijk, ligt op tien kilometer ten Zuid/Zuid-Oosten van Tilburg. Met een in wonertal van 4- 6000 burgers is Moergestel onvoldoende groot om qua winkelvoorzienin gen selfsupporting te zijn. Daarbij komt dat de verbindingen openbaar vervoer met Tilburg en/of Oisterwijk en andere omliggende plaat sen ofwel te weinig frequent zijn danwel hele- Ondememend Moergestel heeft aan E Ma rien Consultancy (PMC) en Burgers Marke ting Services (BMS) opdracht verleend tot het uitvoeren van een onderzoek. De aan leiding voor dit onderzoek is de wens om een drietal zaken in kaart te brengen: A. Het inventariseren van het koopgedrag van de inwoners van Moergestel B. Het onderzoeken van het imago van Moer gestel als winkel- uitgaans- en recreatiecen trum en C. Als resultante van deze inventarisaties het opstellen van een marketing- en communi catieplan. Omdat de onderzoekers van mening zijn dat in het kader van toekomstige ontwikkelingen en plannen de mening van de bewoners van Oisterwijk, met wie Moergestel sinds kort één gemeente vormt, van groot belang is, heeft er in dit verband tevens een beperkt onderzoek plaats gevonden over het imago van Moerges tel onder een 100-tal Oisterwijkse burgers, die langer dan 10 jaar in deze gemeente woonach tig zijn. Het winkelaanbod in Moergestel strekt zich via een zogenaamde lintstructuur uit over Raadhuisstraat - St. Jansplein - Rootven - Kerkstraat - Schoolstraat. Doordat tot voor kort in het merendeel van deze winkelstraten bomen ontbraken en de grote lindebomen op het plein zijn vervangen door jonge bomen mist het geheel van de winkelstraten voorlo pig een groen aanzien. Door (met name op het Rootven) een relatief hoge verkeersdruk en het ontbreken in deze straat van voldoende ruim te voor parkeerplaatsen, gekoppeld aan ge plaatste bomen, is er sprake van een onrustig beeld dat de aantrekkelijkheid niet ten goede komt. De parkeervoorzieningen in de directe nabij heid van de winkels zijn onvoldoende en dat geeft een extra druk op het straatbeeld. Het merendeel van de winkels bevindt zich in het aangegeven gebied, hetgeen voor de her kenbaarheid van het winkelgebied als een voordeel kan worden gezien. 2.4 Methode van onderzoek Het onderzoek is opgezet vanuit het aanbod aan diensten en producten dat thans aan de inwoners van Moergestel wordt aangeboden. In het onderzoek is uitgegaan van drie hoofd zaken. Welke diensten en producten betrekt men momenteel van Moergestelse bedrijven en om welke redenen doet men dat eventueel niet? Hoe tevreden of ontevreden is men over de aangeboden diensten en producten en wat is het imago van Moergestel als winkel- uitgaans- en recreatiecentrum? Besloten is om deze hoofdzaken te inventarise ren aan de hand van een telefonische enquête. In het onderzoek is uitgegaan van de totale populatie van Moergestel vanaf 15 jaar. Uit deze totale groep zijn, rekening houdend met het feit dat alle wijken van Moergestel verte genwoordigd zijn een 300-tal inwoners op a- selectieve wijze in het onderzoek betrokken. De betrouwbaarheid van het onderzoek ligt op 95%. Voedings- en genotmiddelen Persoonlijke Verzorging Mode/textiel Schoeisel Meubelen/ woninginrichting Electra/Bruin Witgoed Huishoud.Art Doe het zelf/ Sanitair/verf Overige detailhandel Subtotaal Horeca Totaal incl.horeca 2.1 Historie

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 7