Hoe denkt de Moergestelse bevolking over het
imago van haar dorp en haar ondernemers...?
Voorwoord
betreffende
imago-onderzoek
van Moergestel
HOOFDSTUK 1: Inleiding
HOOFDSTUK 2:
Opzet van het onderzoek
T
T
'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 2 DECEMBER 1998
PAGINA 7
2.2 Desk-research
Stand van zaken huidige aanbod winkels
1.3 Uitvoering van het onderzoek
Rootven
Overige
4
2
4
4
1
1.1 Opdrachtverlening en aanleiding
2
2
1
1
1
2
2
2
1
4
2.3 Beschouwing huidige aanbodstructuur
Karakterbeschrijving Moergestel
Moergestel 29-11-1998
1.2 Doelstelling van de genoemde
onderzoeken
Het onderzoek genoemd onder A dient inzicht
te geven in de koopkrachtafvloeiing van Moer-
gestelse inwoners en de motieven die daarbij
een rol spelen
Het onderzoek naar het imago is van belang
om in te kunnen schatten of er reële mogelijk
heden zijn om de koopkrachtafvloeiing om te
buigen. Het marketing- en communicatieplan
dient zowel op korte termijn 1 jaar) als op
middellange termijn (1-3 jaar) aan te geven
welke strategie daarvoor moet worden geko
zen. Tevens worden een aantal concrete maat
regelen aangereikt.
Ten behoeve van genoemde onderzoeken kun
nen een aantal concrete vragen worden gefor
muleerd:
- Waar doen Moergestelse inwoners in de di
verse branches hun inkopen?
- Wat zijn de redenen van een eventuele koop
krachtafvloeiing?
- Is er een verband te ontdekken tussen leef
tijd, opleidingsniveau en afkomst?.
In het Brabants Dagblad van 25 novem
ber jl. stond een artikel met als titel “Een
leeg wijkgebouw en gesloten loketten” het
doemscenario van heringedeelde dorpen.
Hierin wordt gesproken over de aftakeling
van diensten en winkelaanbod en het
vergrijzen van de bevolking.
Ondernemend Moergestel heeft hier
steeds voor gewaarschuwd en heeft daar
om een onderzoek gelast om te meten hoe
de bevolking over het imago van Moer
gestel denkt en zijn ondernemers.
Elke afname van bestedingen aan zaken
die ook in ons dorp aanwezig zijn zal een
dergelijk scenario aanwakkeren.
Wij denken dat de onderzoekers er in ge
slaagd zijn de zwakke en sterke punten
van Moergestel in kaart te brengen, zodat
besturing door deskundige aanpak vol
doende onderbouwd is en de onderne
mers er van te overtuigen dat maximale
inzet en aanpassing aan de markt nood
zakelijk is.
De bevolking van Moergestel willen wij
er van overtuigen dat gebruikmaking van
het bedrijfsleven indien mogelijk, een
leegloop zoals hierboven geschetst kan
voorkomen. Moergestel heeft immers
meer te bieden dan vele vermoeden en
denk ook eens aan die ondernemers die
het verenigingsleven hier zo krachtig on
dersteunen.
Namens Ondernemend Moergestel
R.C.M. van de Ven
Voorzitter
Op grond van de bevindingen uit genoemde
onderzoeken wordt vervolgens een markering
en cornmunicatieprogramma opgesteld inclu
sief een actieprogramma.
- Hoe wordt de kwaliteit beoordeeld van het
winkelaanbod?
- Is er een relatie tussen het imago en het koop
gedrag?
- Welke verbeterprioriteiten hebben de inwo
ners van Moergestel?
- Is er een wisselwerking tussen het wekelijkse
marktbezoek en het koopgedrag?
Men is toen tot de conclusie gekomen dat de
ontwikkelingsmogelijkheden van het win
kelaanbod in Moergestel met name bepaald
worden door het huidige functioneren en de
mogelijkheden om binnen de markt- en con
currentieverhoudingen dit functioneren te
verbeteren. Anders gezegd hangt veel af van
de creativiteit van de winkelnerende onder
nemers om tot verbetering van de resultaten
te komen
Alvorens we een korte samenvatting geven van
de resultaten, is het zinvol even stil te staan bij
een in het verleden uitgevoerde studie naar het
winkelbestand in Moergestel en de toenmalig
geschetste mogelijkheden.
Deze studie dateert uit het jaar 1995 en geeft
een globale omschrijving van de stand van za
ken op dat moment.
10
V
Ï4
18
~8~
26
1
Onderstaand volgt een globaal overzicht van
het aantal winkels en horecazaken in Moerges
tel:
13
13
5
T
Ï3
1
2
St.Jansplein/Raad
huisstraat
1
Kerkstraat/
Schoolstraat
4
Dedoelstelling van het onderzoek is om te on
derzoeken in hoeverre een verhoging van de
kwalitatieve en kwantitatieve dienstverlening
moet en kan worden bewerkstelligd. Voorts
willen we na gaan of de diensten en producten
van de Moergestelse ondernemers aan de ver
wachtingen van de consumenten-voldoen en
op welke wijze Moergestel als winkel—, uit-
gaans- en recreatiecentrum de beste kansen
heeft om succesvol te opereren met uiteinde
lijk als doel te zorgen dat het de ondernemers
en in het verlengde ervan de inwoners naar den
vieze gaat. Met andere woorden op welke wij
ze kan Moergestel het beste worden gepromoot
om een zo hoog mogelijk rendement te halen
uit de inspanningen die ondernemers verrich
ten
Het onderzoek bestaat uit een 4-tal activitei
ten die de basis moeten vormen voor het mar
keting- en communicatieplan:
- globale inventarisatie van het winkelaanbod
- sterkte/zwakte-analyse van Moergestel als
winkel- uitgaans- en recreatiecentrum
- telefonisch consumentenonderzoek onder
een representatieve steekproef van de doel
groep in Moergestel en
- een indicatieve onderzoek onder een steek
proef bij bewoners van Oisterwijk t.a.v. het
beeld dat Oisterwijk heeft van Moergestel
Tot 1 januari van dit jaar was Moergestel een
zelfstandige gemeente. Vanaf genoemde da
tum is Moergestel opgegaan in de gemeente
Oisterwijk samen met Heukelom, een dorp dat
vroeger tot de gemeente Berkel-Enschot be
hoorde.
Uitgangspunt bij deze herindeling was om via
schaalvergroting te komen tot voordelen voor
alle ingezetenen van de nieuwe gemeente Ois
terwijk.
Dit samengaan heeft ook consequenties voor
de ondernemers van Moergestel, zijnde de win
kelbedrijven en de overige in Moergestel ge
vestigde ondernemers.
Ondanks een groeiende economie met daar
mee gepaard gaande toenemende welvaart be
stond (zuiver gevoelsmatig) de indruk dat de
bestedingen in de kern Moergestel geen gelij
ke tred hielden met de economische ontwik
kelingen. Vandaar dat langzaam het plan
groeide om c.e.a. te laten onderzoeken.
In overleg met de in Moergestel georganiseerde
ondernemers werd besloten om een onderzoek
uit te laten voeren. Gestart zou worden met
het onderzoeken van het koopgedrag van de
Moergestelse inwoners. Aan dit onderzoek
werd tevens gekoppeld het onderzoek naar het
imago van de kern Moergestel.
Om een idee te krijgen hoe de inwoners van
Oisterwijk aankijken tegen Moergestel als
buur, is er eveneens een beperkte inventarisa
tie gedaan in Oisterwijk.
De nabijheid van concurrerend winkelaanbod
doet veronderstellen dat er per saldo een forse
koopkrachtafvloeiing plaats vindt en het aan
wezige winkelaanbod zich zal moeten concen
treren op dagdagelijkse artikelen. Deze veron
derstelling wordt bevestigd als men daarop de
cijfers van andere kernen van vergelijkbare
om vang naslaat: het totale verkoopoppervlak
van het gehele winkelapparaat was op genoemd
moment 30 kleiner dan dat van vergelijk
bare kernen. Kijkt men vervolgens naar het
aantal winkels, dan duidt dit op een relatief
klein verkoopvloeroppervlak per winkel. Bo
vendien blijkt dat het aantal meters verkoop
vloeroppervlak dat in gebruik is voor de ver
koop van dagdagelijkse artikelen 30% hoger
ligt dan de gehanteerde nonnen. Daaruit mag
men de conclusie trekken dat het aantal me
ters verkoopvloeroppervlak van niet-dagelijk-
se artikelen ondervertegenwoordigd is.
Op grond van bovengenoemde constateringen
lijken de expansiemogelijkheden beperkt, te
meer omdat Moergestel slechts zeer beperkte
Hoofdstuk 1 t/m 4 van dit rapport hebben
betrekking op het onderzoek en de onder
zoeksresultaten naar het koopgedrag en het
imago van Moergestel. Vanaf hoofdstuk 5
wordt ingegaan op conclusies en aanbeve
lingen.
Het rapport wordt afgesloten met diverse
suggesties aan de opdrachtgever. Een aan
tal daarvan zijn nader uitgewerkt.
Het Bestuur van Ondernemend Moergestel
zal in samenspraak met de leden via over
legcommissies uiteindelijk moeten bepalen
waaraan, in welke volgorde en met welke
prioriteiten uitvoering zal worden gegeven
aan de conclusies van dit onderzoek.
mogelijkheden heeft toegewezen gekregen
m.b.t. het te vergeven contingent nieuwbouw
woningen.
Dat betekent dat de versterking zal moeten
komen uit het bestaande winkelaanbod door
o.a. kwaliteitsverbetering, uitbreiding of ver
plaatsing.
Door het voeren van een actief en creatief be
leid kan men er wellicht in slagen om naast
koopkrachttoevloeiing, de afvloeiing van
koopkracht te keren, danwel ongedaan te ma
ken.
maal ontbreken.
Moergestel kan nauwelijks bogen op histori
sche gebouwen, althans gebouwen die het cen
trum van Moergestel een aantrekkelijke uit
straling geven. Temeer omdat in de afgelopen
decennia diverse historische panden zijn ver
dwenen.
Mede daardoor oefent Moergestel op toeristen
weinig aantrekkingskracht. Hooguit zou
Moergestel mee kunnen profiteren van het
aantrekkelijke dat Oisterwijk op dat gebied wel
heeft. Gezien het door de overheid gevoerde
beleid bestaat niet de verwachting dat er spra
ke zal zijn van een substantiële bevolkingsaan
was.
Moergestel, dat sinds 1 januari van dit jaar on
derdeel uitmaakt van de nieuwe heringerichte
gemeente Oisterwijk, ligt op tien kilometer ten
Zuid/Zuid-Oosten van Tilburg. Met een in
wonertal van 4- 6000 burgers is Moergestel
onvoldoende groot om qua winkelvoorzienin
gen selfsupporting te zijn. Daarbij komt dat
de verbindingen openbaar vervoer met Tilburg
en/of Oisterwijk en andere omliggende plaat
sen ofwel te weinig frequent zijn danwel hele-
Ondememend Moergestel heeft aan E Ma
rien Consultancy (PMC) en Burgers Marke
ting Services (BMS) opdracht verleend tot
het uitvoeren van een onderzoek. De aan
leiding voor dit onderzoek is de wens om een
drietal zaken in kaart te brengen:
A. Het inventariseren van het koopgedrag van
de inwoners van Moergestel
B. Het onderzoeken van het imago van Moer
gestel als winkel- uitgaans- en recreatiecen
trum en
C. Als resultante van deze inventarisaties het
opstellen van een marketing- en communi
catieplan.
Omdat de onderzoekers van mening zijn dat
in het kader van toekomstige ontwikkelingen
en plannen de mening van de bewoners van
Oisterwijk, met wie Moergestel sinds kort één
gemeente vormt, van groot belang is, heeft er
in dit verband tevens een beperkt onderzoek
plaats gevonden over het imago van Moerges
tel onder een 100-tal Oisterwijkse burgers, die
langer dan 10 jaar in deze gemeente woonach
tig zijn.
Het winkelaanbod in Moergestel strekt zich
via een zogenaamde lintstructuur uit over
Raadhuisstraat - St. Jansplein - Rootven -
Kerkstraat - Schoolstraat. Doordat tot voor
kort in het merendeel van deze winkelstraten
bomen ontbraken en de grote lindebomen op
het plein zijn vervangen door jonge bomen
mist het geheel van de winkelstraten voorlo
pig een groen aanzien. Door (met name op het
Rootven) een relatief hoge verkeersdruk en het
ontbreken in deze straat van voldoende ruim
te voor parkeerplaatsen, gekoppeld aan ge
plaatste bomen, is er sprake van een onrustig
beeld dat de aantrekkelijkheid niet ten goede
komt.
De parkeervoorzieningen in de directe nabij
heid van de winkels zijn onvoldoende en dat
geeft een extra druk op het straatbeeld.
Het merendeel van de winkels bevindt zich in
het aangegeven gebied, hetgeen voor de her
kenbaarheid van het winkelgebied als een
voordeel kan worden gezien.
2.4 Methode van onderzoek
Het onderzoek is opgezet vanuit het aanbod
aan diensten en producten dat thans aan de
inwoners van Moergestel wordt aangeboden.
In het onderzoek is uitgegaan van drie hoofd
zaken. Welke diensten en producten betrekt
men momenteel van Moergestelse bedrijven en
om welke redenen doet men dat eventueel niet?
Hoe tevreden of ontevreden is men over de
aangeboden diensten en producten en wat is
het imago van Moergestel als winkel- uitgaans-
en recreatiecentrum?
Besloten is om deze hoofdzaken te inventarise
ren aan de hand van een telefonische enquête.
In het onderzoek is uitgegaan van de totale
populatie van Moergestel vanaf 15 jaar. Uit
deze totale groep zijn, rekening houdend met
het feit dat alle wijken van Moergestel verte
genwoordigd zijn een 300-tal inwoners op a-
selectieve wijze in het onderzoek betrokken.
De betrouwbaarheid van het onderzoek ligt
op 95%.
Voedings- en
genotmiddelen
Persoonlijke
Verzorging
Mode/textiel
Schoeisel
Meubelen/
woninginrichting
Electra/Bruin
Witgoed
Huishoud.Art
Doe het zelf/
Sanitair/verf
Overige
detailhandel
Subtotaal
Horeca
Totaal
incl.horeca
2.1 Historie