WIEKENTKUNST MOERGESTEL/ Een mens is nooit te oud om te leren Een historische wandeling, orgelspel en een kennismaking met de heiligen '98 •Fj Negen vijftigplussers tijdens Wiekentkunst in De Roozendries Bijdrage aan Wiekentkunst van Noud Smits, Toon van Gils en Paul Spapens 13 i I I I MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 7 OKTOBER 1998 PAGINA 9 k De exposanten in De Roozendries. Van links naar rechts An Vervoort, Tosca van Waelsden, Eddie Hurkmans, Lena Verheijen, Riet Rijnen en Bert Boogaers. Voor de foto moesten helaas verstek laten gaan Jan Vermeer, Jan van de Wouw en Geert Bierkens. Het verhaal van Jan Vermeer is kenmerkend voor vrijwel alle negen exposanten in De Roozendries, die ook met elkaar gemeen heb ben dat ze allen vijftigplusser zijn. Vier van de negen zijn bovendien lid van de succesvolle tekenclub van de Katholieke Bond van Oude- gelukkig weinig te lijden gehad van wat wel genoemd wordt de ’tweede beeldenstorm’. Daarmee wordt bedoeld dat na het Tweede Va ticaans Concilie zeer vele heiligenbeelden uit kerken en huizen zijn verwijderd. “De beel den werden kapot gegooid. Met het gips wer den hinkelhokken getekend. Daar hebben we nu spijt van, maar spijt komt altijd na de zon de”, aldus Paul Spapens. Wiekentkunst is een gratis toegankelijke manifestatie op zaterdag I0 en zondag 11 oktober, dagelijks van I2.I5 tot I7.00 uur. Tijdens Wiekentkunst laten Moergestelse kunstenaars, amateurs en professionals, hun werk zien en horen aan hun dorpsgenoten. Jan Vermeer van De Zelt heeft heel zijn leven geboerd. In 1989 ging hij schilderen. “Dat een boer zoiets doet hoor je niet zo veel”, beaamt hij. Maar Jan Vermeer (70) is tijdens Wiekent kunst op 10 en 11 oktober wel een van de negen exposanten in De Roozendries. In dit ge bouw laat hij schilderijen van bloemen en van landschappen zien. “Zelf iets maken van hetgeen je ziet”, noemt hij zijn belangrijkste drijfveer. “Als ik vroeger een ander zag schilde ren, vond ik dat geweldig.” Nadat hij in 1989 zijn eerste schreden had gezet, bekwaamde hij zich in uiteenlopende technieken als olieverf, pastel en potlood. ren. De meesten wilden al langer kunstzinnig bezig zijn, maar vonden daarvoor pas tijd op latere leeftijd. Het dikwijls fraaie resultaat van hun werken is daarom een reden extra om tij dens Wiekentkunst zeker ook bij De Roozen dries binnen te lopen. (de Aangename’, religieuzen namen bij hun intreding een naam van een heilige aan). De broeder was lid van de Dongense congre gatie die zoveel betekend heeft voor het onder wijs in Moergestel. “Vanaf mijn zevende speel de ik piano”, aldus Toon van Gils. “Ik kreeg les van Incundynus, die ook op het orgel speelde. Op een keer vroeg hij aan mij: ’Toontje, vind jij het orgel ook leuk?’ En zeker vond ik het leuk. Het orgelspel vond ik mooi.” Een orgel wordt ook wel de ’koning der instrumenten’ genoemd, dit vanwege de mooie klankkleur en de vele mogelijkheden die het biedt. Tijdens zijn optreden ter gelegenheid van Wiekent kunst brengt Toon van Gils kerkmuziek ten gehore. HEILIGENBEELDEN Na het orgelspel steekt Paul Spapens van wal met het geven van uiteenlopende informatie over de heiligenbeelden in de kerk. Het is voor het eerst dat op deze manier stilgestaan wordt bij het rijke kunstbezit van de kerk van Moer gestel. Vergeleken met andere kerken telt die van Moergestel opvallend veel heiligenbeel den. Dat is enerzijds te danken aan pastoor Jos Jansen die tussen 1921 en 1947 veel kunst aan kocht. Anderzijds heeft de Moergestelse kerk EDDIE HURKMANS Net als An Vervoort toont Eddie Hurkmans (66) olieverven, al kan hij ook heel mooi met het potlood tekenen. De schilderijen die hij laat zien zijn landschappen en een bloemen- stilleven. Eddie Hurkmans is “van huis uit”, boekdrukker, zoals hij dat zelf zegt. Geduren de vijftien jaar was hij archiefmedewerker van de gemeente Tilburg. “Vroeger heb ik al veel getekend. Op school kon ik goed tekenen”, al dus Eddie Hurkmans, die zich sinds een jaar aan het bekwamen is is in de olieverftechniek. Noud Smits (64) begint zijn wandeling bij het Stanislausklooster. In het daaropvolgend an derhalf uur neemt hij de deelnemer mee op een tocht langs de meest interessante historische objecten van Moergestel. “We lopen onder an dere naar het oudste huis van Moergestel, St. Jansplein 17, naar de zeer bijzondere paadjes zoals het Pastoorspaadje en het Simonnepaad- je en naar de molen”, aldus Noud Smits. De wandeling naar de molen en een bezoek aan andere objecten is overigens afhankelijk van hoe snel de wandeling verloopt. Noud Smits, gemeenteraadslid en voorzitter van de heemkundekring, is zeer goed bekend met de geschiedenis van Moergestel. “Ze be schouwen mij wel als de historische vraag baak”, is zijn ervaring. Hij heeft al vaker cul- tuur-historische wandelingen door het dorp verzorgd en hij schreef onder andere een les brief voor de basisscholen over de plaatselijke monumenten. Wiekentkunst noemt hij een belangwekkend evenement. “Uit de wandelin gen die ik tot op heden door Moergestel heb gegeven blijkt dat de deelnemers het bijna al lemaal hetzelfde ervaren. Men staat er van ver steld wat men allemaal nieuw ontdekt als men op het vele fraais in ons dorp gewezen wordt.” HET ORGEL Hoeveel Noud Smits ook te vertellen heeft, om 14.00 uur moet hij in ieder geval bij de kerk zijn. Op dat tijdstip begint het door Toon van Gils (65) verzorgde orgelspel. De uitvoering duurt een half uur. Afhankelijk van de belang stelling geeft hij een tweede concert van 15.30 uur tot 16.00 uur. Als voormalig wethouder en als mede-firmant van de Avang-schoenfabriek heeft Toon van Gils altijd tijd ingeruimd voor een bijzondere hobby: het bespelen van het Moergestelse kerkorgel. In de regel bespeelt hij door de week het orgel tijdens rouw- en trouw- diensten. Tijdens zondagse diensten tekent de Goirlese organiste Sonja van Sprang voor het orgelspel. De grondbeginselen leerde Toon van Gils als veertienjarige van broeder Incundynus Cultuur is een heel breed begrip. Hoe breed blijkt wel uit het aanbod tijdens de culturele manifestatie Wiekentkunst op 10 en 11 oktober. Een bijzonder element daarin nemen de Moergestelnaren Toon van Gils, Noud Smits en Paul Spapens voor hun rekening. Op zondag geeft Noud Smits vanaf 12.30 uur leiding aan een cultuur-historische wande ling door het dorp. Aansluitend bespeelt Toon van Gils het orgel in de kerk en daarop volgt dan weer een door Paul Spapens verzorgde rondleiding langs de heiligenbeelden in de kerk. dus Eddie Hurkmans, die zich sinds i 1 1 .1 J 1 r. Het resultaat is zonder meer geslaagd. JAN VAN DE WOUW Een zogezegd vreemde eend onder de exposan ten in De Roozendries, uiteraard in de beste betekenis van het woord, is Jan van de Wouw. De 52-jarige timmerman neemt nog volop deel aan het arbeidsproces, terwijl zijn mede-expo- santen meer tijd aan zichzelf hebben. Schilde ren doet Van de Wouw al twintig jaar. Cursus sen heeft hij nooit gevolgd, maar “ik heb veel opgetrokken met Pierre Wolfs”, aldus Van de Wouw, die zeer verdienstelijk schildert. Dat zit hem in het bloed, getuige onder meer zijn gro te produktie en zijn gedrevenheid. Vrijwel elke avond, wanneer anderen voor de televisie zit ten, verdwijnt hij naar zijn atelier. Jan van de Wouw heeft al eerder geëxposeerd, onder an dere een keer samen met Pierre Wolfs. Tijdens Wiekentkunst laat hij in De Roozendries een paar landschappen en zeegezichten zien in de stijl van de Haagse School. TOSCA VAN WAELSDEN Tosca van Waelsden kiest in haar kunstzinnig werk “voor moeilijk”, aldus deze 66-jarige vrouw. Ze bedoelt daarmee het materiaal en de techniek waarvan zij zich bedient. Tosca van Waelsden tekent namelijk met pastelkrijt, wat minder gangbaar is vanwege de moeili jkheidsgraad. “Ik kies voor dit moeilijke ma teriaal omdat het een extra uitdaging voor me vormt. Het is een sober materiaal en ook dat spreekt me aan. Als ik iets gemakkelijks moet schilderen, dan verveel ik me.” Haar voorlief de voor ’moeilijk’ komt ook naar voren in wat ze vooral maakt - en in De Roozendries laat zien: portretten, haar specialiteit. LENA VERHEIJEN Op verzoek van haar dochter, die lid was van een Diessense hobbyclub, poseerde Lena Ver heijen (66) in 1982 voor de leden daarvan. Dat deed bij haar het idee postvatten dat zelf teke nen best leuk kon zijn. Had zij immers niet altijd al goed kunnen tekenen? Twee jaar later besloot ze het er inderdaad maar eens op te wagen en nu hangt ze met olieverven, aquarel len en tekeningen op de expositie in De Roozendries. Te zien zijn onder meer bloemen, een landschap, een portret van burgemeester Poort en mogelijk een portret van de laatste burgemeester van Moergestel, Ter Veer. “Het stimuleert als anderen jouw werk zien, als ze het waarderen”, zegt ze over het belang van haar deelname aan deze tentoonstelling. BERT BOOGAERS Bert Boogaers is een natuurtalent. Iedereen die zijn werk ziet zal het met deze stelling eens zijn. Men moet namelijk weten dat hij vijf jaar gele den nog geen “streep op papier kon zetten”, aldus Boogaers. Ook hij werd vele jaren door andere dingen in beslag genomen, zodat Boog aers pas vijf jaar geleden begon met tekenen als lid van de tekenclub van de ouderenbond. Hij heeft wel altijd grote belangstelling gehad voor kunst en hij fotografeert (vooral land schappen), maar het zelf ter hand nemen van het potlood kwam er nog niet van. Boogaers werkt uitsluitend met potlood. In de Roozen dries zijn op 10 en 11 oktober Kempische boer derijen van hem te zien. “Die doen me iets. Boerderijen tekenen lukt me goed. En iets waar je goed in bent, doe je graag”, aldus Boogaers die zich “verslaafd aan tekenen” noemt. Hij gaat met zijn grote passie naar bed en hij staat er mee op. GEERT BIERKENS Gelijk boeren dat gewend zijn, werkt Geert Bierkens (68) ook kunstzinnig hard. Als hij “een beetje goeie zin heeft”, maakt hij wel drie schilderingen per week. De ongeveer zes wer ken die hij tijdens Wiekentkunst in De Roozendries laat zien is dan ook maar een zeer kleine afspiegeling van zijn totale productie. In De Roozendries hangen onder andere drie landschappen. Bierkens maakt olieverven en aquarellen. Voordat hij in 1994 de schilders- kwast oppakte, had hij al grote interesse in de verrichtingen van kunstenaars. “Als ik ze in het veld tegenkwam, ging ik altijd kijken.” Nu als gepensioneerde boer besteedt hij de meeste tijd aan zijn grote passie. De kleuren en hoe een werk tot stand komt, boeit hem het meeste. RIET RIJNEN Riet Rijnen is een zus van Jan Vermeer. “Onze Jan heeft mij meegetrokken. Hij zei: ’Ik weet zeker dat ;ij het ook kunt’”, aldus de 65-jarige Riet Rijnen over hoe het kunstzinnig werken bij haar is begonnen. We schrijven een jaar of acht geleden. De kinderen zijn de deur uit. Dat biedt Riet Rijnen de gelegenheid de gedach ten eens op iets anders te richten en het is juist dat gegeven dat haar ertoe aanzet om de aan sporingen van haar broer in de praktijk te bren gen. In De Roozendries hangen tijdens Wiekentkunst van haar onder andere drie landschappen, gemaakt met potlood of met pastelkrijt. “Het geeft zeer veel voldoening als je zoiets kunt scheppen”, aldus Riet Rijnen, die een extra feestelijk Wiekentkunst-weekeinde tegemoet gaat: op zondag 11 oktober wordt ze 66. AN VERVOORT Zegt Jan Vermeer niet van modern te houden, An Vervoort (54) doet dat wel. Van haar zijn onder meer vier modern getoonzette sterren beelden te zien. “Het moderne trekt me. Dan zie ik iets en dan vind ik dat mooi en dan wil ik dat schilderen”, legt ze de gang van zaken van haar kunstzinnig werken uit. Ze begon met schilderen in olieverf een jaar op vijf geleden. “Toen de kinderen de deur uit waren”, aldus onder voor vrouwen van haar leeftijd veel va ker gehoorde verklaring. Haar deelname aan Wiekentkunst is voor haar een primeur: nooit eerder heeft ze anderen dan familieleden en kennissen haar werken laten zien. Paul Spapens (48) is journalist bij het Brabants Dagblad en schrijver. In die laatste hoedanig heid heeft hij reeds achttien boeken gepubli ceerd. Dit najaar komt een nieuw boek uit. Als Brabander in hart en nieren hebben de onder werpen van zijn boeken vrijwel uitsluitend betrekking op de geschiedenis van deze provincie en op de Brabanders en hun karak teristieken. Bekende boeken van Paul Spapens gaan onder meer over de geschiedenis van het smokkelen, van het illegaal jeneverstoken, over de kermis, kapelletjes en heiligen. Hij geldt als kenner van de heiligen en hun betekenis in met name de volksdevotie. Daarover kan hij met smaak vertellen. Voor veel Moergestelnaren zal zijn uitleg een interessante kennismaking zijn met dit aspect van de Moergestelse cultuur. 'sFl Eerst een wandeling, vervolgens orgelspel en dan de heiligen. Van links naar rechts Toon van Gils, Paul Spapens enNoud Smits. Ze zijn door Martien Oerlemans op de foto gezet voor het Christusbeeld in een nis in een zijgevel van de kerk. 'F

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 9