WIEKENTKUNST
MOERGESTEL/
WIEKENTKUNST
MOERGESTEL^
Werk van overleden Joop Deelman
ook te zien tijdens Wiekentkunst
Drie kunstenaars exposeren ’op lokatie’
'98
'98
De muzikale noot
van Prinses Juliana
en De Klomp
Opbrengst collecte
kankerbestrijding
MISSIE
ONTWIKKELING
VREDE
Hommage van twee ’goede bekenden’
Kunst kijken bij Hans van Brunschot, Roger Hurkmans en Toine Verheyen
Bolivia
Bijzondere concerten
tijdens Wiekentkunst
PAGINA 9
MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1998
k
I
Bezoek door scholen: Eerst telefonisch contact
opnemen met parochiecentrum: 513 2774.
Openingstijden: 10.00-12.00 uur (uitgezon
derd op maandag).
Wiekentkunst is een gratis
toegankelijke manifestatie
op zaterdag 10 en zondag
11 oktober, dagelijks van
12.15 tot 17.00 uur.
Tijdens Wiekentkunst laten
Moergestelse kunstenaars,
amateurs en professionals,
hun werk zien en horen
aan hun dorpsgenoten.
Deze tentoonstelling wordt tijdens Wiekent
kunst op 10 en 11 oktober gehouden in een
ruimte van het vroegere gemeentehuis, waar
van een deel is gekocht door Van den Bijgaart.
De werken van de in Amsterdam geboren
Deelman hangen in de oude entree van het
gemeentehuis. In deze ruimte draait ook voort
durend een videoband met een plusminus
veertien jaar geleden voor MTV opgenomen
interview met Deelman.
Van den Bijgaart en Van Brunschot slagen er
zo in om voor de Moergestelnaren een goed
beeld te schetsen van de man die de laatste der
tig jaar van zijn leven in dit dorp woonde. En
dat nu is precies de bedoeling, aldus Van den
Bijgaard: “Veel Moergestelnaren kennen hem
wel op de een of andere manier of hebben van
hem gehoord, maar de meesten weten niet wat
hij gemaakt heeft en wat voor mens hij was.”
Het gelukkig bewaard gebleven televisie-inter-
view vult die leemte perfect op. De mooie do
cumentaire toont Deelman in zijn atelier in
zijn houten woninkje aan de Heiligenboom en
volgt hem tijdens een wandeling over de Kam-
pina Hei.
Keuze maken
Voor de expositie tijdens Wiekentkunst maken
de twee ’goede bekenden’ van Deelman een se
lectie van tussen de tien en de vijftien schil
derstukken. Het maken van de keuze is geen
’Met een fles wijn en wat stokbrood in de hand schilderend op de Kam-
pina Hei. Gelukkiger kon Joop Deelman niet zijn’. Zo begint het in
memoriam van Joop Deelman dat de in Moergestel geboren journalist
Tom Tacken begin maart in het Brabants Dagblad publiceerde. Joop
Deelman overleed op 8 maart van dit jaar, maar hij is niet vergeten.
Tijdens Wiekentkunst is de 81 jaar geworden Deelman ook van de par
tij, dit dank zij een door twee ’goede bekenden’ van hem verzorgde hom
mage. “Je mag het ook wel een eerbewijs noemen”, aldus Chris van den
Bijgaart, die samen met Hans van Brunschot tekent voor een expositie
van schilderijen van Joop Deelman.
eenvoudige opgave. Bij gebrek aan vaste afne
mers werkte Deelman veel voor de Beeldende
Kunstenaars Regeling, de BKR. De overheid
verschafte kunstenaars als Deelman een inko
men, die de gemeenschap ’betaalden’ met hun
doeken. De gemeente Moergestel kwam zo in
het bezit van honderden werken van Deelman.
Veel ervan is opgeslagen in de kelder van het
gemeentehuis in Oisterwijk. “Als hij nog in le
ven was geweest, zou hij zeker aan Wiekent
kunst hebben meegedaan”, meent Van den
Bijgaart.
Moergestel heeft een jaar of vijftien geleden
voor het laatst kennis kunnen nemen van het
werk van Deelman. Volgens Hans van Brun
schot bestaat veel van zijn oeuvre uit land
schappen, in het bijzonder van de Kampina.
Deelman werkte veel met houtskool en acryl
en ook voor gouaches had hij een voorkeur. In
het schilderijen van Deelman werken volgens
Van Brunschot heel sterk de emoties van de
maker door. Een rotdag mondde zo uit in een
verwoest landschap, een toffe dag in een mooie
schepping. “Wiekentkunst is een uitgelezen
moment om een paar dagen bij de persoon Joop
Deelman en zijn werk stil te staan”, aldus Van
Brunschot. “Het is de eerste gelegenheid die
zich daartoe sinds zijn overlijden aandient en
hij verdient het om eens in het zonnetje te wor
den gezet.”
kunst een buitenkansje is. De concerten zijn
tamelijk schaars omdat de harmonie er een eer
in legt om telkens met nieuw werk te komen.
Het instuderen van nieuw werk vergt enige
maanden.
MIRLITON-FANFARE
Een zo mogelijk nóg groter buitenkansje is het
optreden van Mirlitonfanfare De Klomp. Dit
unieke gezelschap kiest ervoor om slechts drie
keer per jaar een concert te geven. Het concert
ter gelegenheid van Wiekentkunst is ingelast.
De mirlitonfanfare bestaat al zestig jaar, maar
is ondanks deze respectabele leeftijd veel min
der bekend bij de Moergestelnaren. Op 6 sep
tember is daar danig verandering in gebracht.
Op die datum vierde De Klomp het zestigjarig
bestaan met een concours waaraan alle nog be
staande (zes) mirlitonfanfares in Nederland en
België hebben deelgenomen. Zelfs het NOS-
Joumaal deed verslag van dit unieke evene
ment.
Een week later was op van Gewest tot Gewest
een hele documentaire over De Klomp te zien
en onder meer ’Moergestel-Nieuws’ berichtte
uitvoerig over de interessante geschiedenis van
dit fenomeen. Het ingelaste optreden zal voor
veel Moergestelnaren waarschijnlijk de eerste
keer zijn dat ze kunnen horen en zien wat een
mirlitonfanfare precies voorstelt en hoe
(apart!) dat klinkt. Het repertoire van De
Klomp bestaat voornamelijk uit lekker in het
gehoor liggende meezingers. Daardoor kan op
voorhand al gezegd worden dat het in de aula
van Stanislaus gezellig gaat worden.
Wiekentkunst speelt zich niet alleen af in gebouwen als De Roozendries, het parochiecen
trum en het Stanislausklooster, maar ook in de eigen ateliers van drie Moergestelse kunste
naars. Tijdens Wiekentkunst is het dus mogelijk werken van Hans van Brunschot, Roger
Hurmans en Toine Verheyen te gaan bekijken in de omgeving waarin de kunstwerken zijn
ontstaan.
Naar aanleiding van Wereld-Missiedag orga-
niseerst de M.O.V. - Groep Moergestel een ten
toonstelling over het werken en leven in Boli-
ROGER HURKMANS
Van deze drie Moergestelnaren is het werk van
Roger Hurkmans waarschijnlijk het minst be
kend. Sins zijn zevende maakt Hurkmans (28)
diorama’s, zeg maar driedimensionale schilde
rijen. Deze objecten laten zich moeilijk vervoe
ren. Daarom doet hij wel mee aan Wiekent
kunst, maar dan aan huis aan de Postelstraat
29.
De werkstukken van Hurkmans zijn bijzon
der omdat slechts weinigen zijn hobby beoefe
nen. Belangrijke momenten uit de Eerste en
de Tweede Wereldoorlog bouwt hij tot in de
tail na. Twee van zijn diaorama’s heten bijvoor
beeld ’Berlijn ’45’ en ’Ardennen ’44. De titels
slaan op de strijd om Berlijn en het Ardennen
offensief. Van deze veldslagen heeft hij een de-
tailopname gemaakt. Van het Ardennenoffen
sief is slechts een militaire truck te zien die
door een Ardeens landschap rijdt. Maar alles
aan deze driedimensionale schilderijen klopt
met de werkelijkheid, zoals de kleuren van le
geronderdelen of de hoogte van een berg.
Deze diorama’s hebben een schaal van 1:35.
Andere typen waarin historische figuren cen
traal staan, zijn gebouwd op een schaal van
1:12. Roger Hurkmans verklaart zijn hobby uit
zijn interesse in de geschiedenis en uit het feit
dat hij graag de historie zo realistisch mogelijk
nabouwt. Zijn voorliefde voor realisme komt
ook naar voren in het tweede deel van zijn ex
positie aan huis: olieverfschilderijen gemaakt
met de hand van een fijnschilder. Hoewel pas
twee jaar geleden met schilderen begonnen en
een autodidact, is zijn werk verdienstelijk. Ro
ger Hurkmans doet de in- en verkoop bij Hurk
mans lederwaren, waar hij ook lederen voor
werpen modelleert.
HANS VAN BRUNSCHOT
Van Hans van Brunschot (48) behoren twee
werken tot het straatbeeld van Moergestel. Een
wat ouder werk van hem is het bronzen beeld
je voor de Graaf van Ursel-basisschool. Van
veel recenter datum is het bevrijdingsmonu-
ment van Moergestel. Komend vanuit de rich
ting Oirschot worden bezoeker en passant als
het ware welkom geheten door het bronzen
beeld van Generaal Barber. Bij dit beeld wil
Moergestel overigens met ingang van 25 okto
ber aanstaande voortaan een eigen herdenking
De tentoonstelling is te bekijken van 2 okto
ber, kindermissiedag, tot en met missie-zon
dag 18 oktober na iedere dienst, in de kerk te
Moergestel.
Op zondag 11 oktober worden ter gelegen
heid van Wiekentkunst concerten gegeven
door de Koninklijk Erkende Muziekvereni
ging Prinses Juliana en door Mirlitonfanfa
re De Klomp. Beide gezelschappen maken
totaal verschillende muziek. Maar beide
vertegenwoordigen ook de rijke muziektra
ditie van Moergestel. De organisatie van
Wiekentkunst is dan ook zeer ingenomen
met de optredens die deze twee gezelschap
pen verzorgen. Prinses Juliana treedt van
12.15 uur tot plusminus 13.00 uur op in Den
Boogaard. De Klomp is van 16.00 uur tot
17.00 uur te beluisteren in de aula van het
Stanislaus-klooster.
Volgens activiteitencoördinator Willem Ligt-
voet van Prinses Juliana kan het publiek een
programma van lichte werken tegemoet zien.
“Vooral populair. Amerikaanse muziek, een
medley. Werken uit de musical Anny”, geeft
hij wat voorbeelden van wat de ’sectie harmo
nie’ van Prinses Juliana gaat brengen.
Deze sectie is ongeveer vijftig muzikanten
groot. De tweede sectie is de drumband. Prin
ses Juliana is in 1911 opgericht en maakt se
dertdien Moergestel als Brabants dorp com
pleet. Geen gemeenschap in deze provincie
namelijk die het zonder een harmonie kan stel
len. “Wij willen deel zijn van de samenleving”,
zegt Willem Ligtvoet, die daarmee wil aange
ven dat de Moergestelse harmonie enerzijds
naar muzikale prestaties van hoog niveau
streeft, maar dat anderzijds het gezelschap van
de partij wil zijn als in het dorp iets te vieren
is. Sinterklaas, Carnaval, de vierdaagse, gou
den bruiloften, Prinses Juliana fleurt zulke ge
legenheden mee op en is daarmee van groot
belang voor het dorpsleven.
Een tweede traditie van deze harmonie zijn de
concerten, waarvan die ter gelegenheid van
Nieuwjaar de bekendste is. Uit de belang
stelling voor dit en andere concerten blijkt de
brede waardering. Gemiddeld drie tot vier keer
per jaar geeft Prinses Juliana een concert, zo
dat het optreden ter gelegenheid van Wiekent-
Wiekentkunst is een gratis
toegankelijke manifestatie
op zaterdag 10 en zondag
I I oktober, dagelijks van
12.15 tot 17.00 uur.
Tijdens Wiekentkunst laten
Moergestelse kunstenaars,
amateurs en professionals,
hun werk zien en horen
aan hun dorpsgenoten.
De jaarlijkse collecte van de Nederlandse
Kankerbestrijding/ Koningin Wilhelmina
Fonds (KWF) heeft in Moergestel 5.480,30
opgebracht.
Het geld wordt besteed aan projecten op het
terrein van wetenschappelijk kankeronder
zoek, patiëntenbegeleiding en voorlichting.
De organisatoren van de collecte bedanken alle
vrijwilligers heel hartelijk voor hun bijdrage.
Speciale dank gaat uit naar de collectanten voor
hun geheel belangeloze inzet voor dit goede
doel.
KWF afd. Moergestel: L. Stein, A. Donders-
Laurenssen en B. Verhoeven.
Drie kunstenaars exposeren op lokatie. Van
links naar rechts: Hans van Brunschot, Roger
Hurkmans en Toine Verheyen.
(foto Martien Oerlemans)
van oorlog en vrede gaan houden. In de buurt
van Moergestel staat werk van Van Brunschot
in onder meer Haghorst en Boxtel.
Hans van Brunschot heeft een “tweeledig be
roep”, zoals hij dat zelf zegt. Enerzijds produ
ceert hij video’s voor bedrijven en instellingen,
anderzijds is hij leraar beeldende vorming aan
de Westhoeve in Tilburg. Daarnaast is hij ook
beroepsmatig en bepaald niet onverdienstelijk
bezig met schilderen en het maken van bron
zen. Deze twee kunstzinnige werkzaamheden
wisselen elkaar af. Zo is Van Brunschot het laat
ste halfjaar vooral aan het schilderen, in het
bijzonder met het oog opwiekentkunst. Be
langstellenden in zijn werk moeten tijdens
Wiekentkunst zijn in het voormalig atelier van
Jan Dijker aan het zandpad naar het kapelle
tje.
TOINE VERHEYEN
Ook Toine Verheyen, trouwens de buurman
van Hans van Brunschot aan De Hoefkens,
heeft een dubbel beroep. Voor de helft van de
tijd werkt hij als leraar tekenen en handvaar
digheid in het onderwijs, voor de andere helft
is het werkzaam in zijn praktijk van paranor
maal genezer. Het is voor hem een bewust keu
ze zijn werk aan huis (De Hoefkens 9) te laten
zien. Een voordeel daarvan is, aldus Toine Ver
heyen, dat hij de belichting van zijn werken
zelf kan regelen. “Bovendien kan ik de muziek
draaien waar ik naar luister als ik aan het schil
deren ben. Muziek is voor mij belangrijk.”
Uit de beschrijving zoals Toine Verheyen die
van zichzelf geeft, komt een romantisch mens
naar voren. Dat blijkt ook overduidelijk uit
zijn werk. Dat bestaat vooral uit landschappen
die zijn neergezet op een geromantiseerde ma
nier zoals dat in de vorige eeuw populair was.
Tijdens Wiekentkunst bijvoorbeeld toont hij
een dergelijke kijk op de molen en de kerk van
Moergestel. Tijdens zijn opleiding aan de Til-
burgse kunstacademie, moest vooral modern
geschilderd worden, aldus Toine Verheyen. De
romantiek die hij nu in zijn schilderijen legt,
lijkt daar wel een reactie op. “Daarin kan ik de
teugels loslaten. Daarmee komt een andere
Toine Verheyen boven.”
via. De foto’s geven een goed beeld over de
opvang in het kinder tehuis waar Pater Theo
Raaymakers werkt en leeft.