WIEKENTKUNST MOERGESTEL/ WIEKENTKUNST MOERGESTEL^ Werk van overleden Joop Deelman ook te zien tijdens Wiekentkunst Drie kunstenaars exposeren ’op lokatie’ '98 '98 De muzikale noot van Prinses Juliana en De Klomp Opbrengst collecte kankerbestrijding MISSIE ONTWIKKELING VREDE Hommage van twee ’goede bekenden’ Kunst kijken bij Hans van Brunschot, Roger Hurkmans en Toine Verheyen Bolivia Bijzondere concerten tijdens Wiekentkunst PAGINA 9 MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 30 SEPTEMBER 1998 k I Bezoek door scholen: Eerst telefonisch contact opnemen met parochiecentrum: 513 2774. Openingstijden: 10.00-12.00 uur (uitgezon derd op maandag). Wiekentkunst is een gratis toegankelijke manifestatie op zaterdag 10 en zondag 11 oktober, dagelijks van 12.15 tot 17.00 uur. Tijdens Wiekentkunst laten Moergestelse kunstenaars, amateurs en professionals, hun werk zien en horen aan hun dorpsgenoten. Deze tentoonstelling wordt tijdens Wiekent kunst op 10 en 11 oktober gehouden in een ruimte van het vroegere gemeentehuis, waar van een deel is gekocht door Van den Bijgaart. De werken van de in Amsterdam geboren Deelman hangen in de oude entree van het gemeentehuis. In deze ruimte draait ook voort durend een videoband met een plusminus veertien jaar geleden voor MTV opgenomen interview met Deelman. Van den Bijgaart en Van Brunschot slagen er zo in om voor de Moergestelnaren een goed beeld te schetsen van de man die de laatste der tig jaar van zijn leven in dit dorp woonde. En dat nu is precies de bedoeling, aldus Van den Bijgaard: “Veel Moergestelnaren kennen hem wel op de een of andere manier of hebben van hem gehoord, maar de meesten weten niet wat hij gemaakt heeft en wat voor mens hij was.” Het gelukkig bewaard gebleven televisie-inter- view vult die leemte perfect op. De mooie do cumentaire toont Deelman in zijn atelier in zijn houten woninkje aan de Heiligenboom en volgt hem tijdens een wandeling over de Kam- pina Hei. Keuze maken Voor de expositie tijdens Wiekentkunst maken de twee ’goede bekenden’ van Deelman een se lectie van tussen de tien en de vijftien schil derstukken. Het maken van de keuze is geen ’Met een fles wijn en wat stokbrood in de hand schilderend op de Kam- pina Hei. Gelukkiger kon Joop Deelman niet zijn’. Zo begint het in memoriam van Joop Deelman dat de in Moergestel geboren journalist Tom Tacken begin maart in het Brabants Dagblad publiceerde. Joop Deelman overleed op 8 maart van dit jaar, maar hij is niet vergeten. Tijdens Wiekentkunst is de 81 jaar geworden Deelman ook van de par tij, dit dank zij een door twee ’goede bekenden’ van hem verzorgde hom mage. “Je mag het ook wel een eerbewijs noemen”, aldus Chris van den Bijgaart, die samen met Hans van Brunschot tekent voor een expositie van schilderijen van Joop Deelman. eenvoudige opgave. Bij gebrek aan vaste afne mers werkte Deelman veel voor de Beeldende Kunstenaars Regeling, de BKR. De overheid verschafte kunstenaars als Deelman een inko men, die de gemeenschap ’betaalden’ met hun doeken. De gemeente Moergestel kwam zo in het bezit van honderden werken van Deelman. Veel ervan is opgeslagen in de kelder van het gemeentehuis in Oisterwijk. “Als hij nog in le ven was geweest, zou hij zeker aan Wiekent kunst hebben meegedaan”, meent Van den Bijgaart. Moergestel heeft een jaar of vijftien geleden voor het laatst kennis kunnen nemen van het werk van Deelman. Volgens Hans van Brun schot bestaat veel van zijn oeuvre uit land schappen, in het bijzonder van de Kampina. Deelman werkte veel met houtskool en acryl en ook voor gouaches had hij een voorkeur. In het schilderijen van Deelman werken volgens Van Brunschot heel sterk de emoties van de maker door. Een rotdag mondde zo uit in een verwoest landschap, een toffe dag in een mooie schepping. “Wiekentkunst is een uitgelezen moment om een paar dagen bij de persoon Joop Deelman en zijn werk stil te staan”, aldus Van Brunschot. “Het is de eerste gelegenheid die zich daartoe sinds zijn overlijden aandient en hij verdient het om eens in het zonnetje te wor den gezet.” kunst een buitenkansje is. De concerten zijn tamelijk schaars omdat de harmonie er een eer in legt om telkens met nieuw werk te komen. Het instuderen van nieuw werk vergt enige maanden. MIRLITON-FANFARE Een zo mogelijk nóg groter buitenkansje is het optreden van Mirlitonfanfare De Klomp. Dit unieke gezelschap kiest ervoor om slechts drie keer per jaar een concert te geven. Het concert ter gelegenheid van Wiekentkunst is ingelast. De mirlitonfanfare bestaat al zestig jaar, maar is ondanks deze respectabele leeftijd veel min der bekend bij de Moergestelnaren. Op 6 sep tember is daar danig verandering in gebracht. Op die datum vierde De Klomp het zestigjarig bestaan met een concours waaraan alle nog be staande (zes) mirlitonfanfares in Nederland en België hebben deelgenomen. Zelfs het NOS- Joumaal deed verslag van dit unieke evene ment. Een week later was op van Gewest tot Gewest een hele documentaire over De Klomp te zien en onder meer ’Moergestel-Nieuws’ berichtte uitvoerig over de interessante geschiedenis van dit fenomeen. Het ingelaste optreden zal voor veel Moergestelnaren waarschijnlijk de eerste keer zijn dat ze kunnen horen en zien wat een mirlitonfanfare precies voorstelt en hoe (apart!) dat klinkt. Het repertoire van De Klomp bestaat voornamelijk uit lekker in het gehoor liggende meezingers. Daardoor kan op voorhand al gezegd worden dat het in de aula van Stanislaus gezellig gaat worden. Wiekentkunst speelt zich niet alleen af in gebouwen als De Roozendries, het parochiecen trum en het Stanislausklooster, maar ook in de eigen ateliers van drie Moergestelse kunste naars. Tijdens Wiekentkunst is het dus mogelijk werken van Hans van Brunschot, Roger Hurmans en Toine Verheyen te gaan bekijken in de omgeving waarin de kunstwerken zijn ontstaan. Naar aanleiding van Wereld-Missiedag orga- niseerst de M.O.V. - Groep Moergestel een ten toonstelling over het werken en leven in Boli- ROGER HURKMANS Van deze drie Moergestelnaren is het werk van Roger Hurkmans waarschijnlijk het minst be kend. Sins zijn zevende maakt Hurkmans (28) diorama’s, zeg maar driedimensionale schilde rijen. Deze objecten laten zich moeilijk vervoe ren. Daarom doet hij wel mee aan Wiekent kunst, maar dan aan huis aan de Postelstraat 29. De werkstukken van Hurkmans zijn bijzon der omdat slechts weinigen zijn hobby beoefe nen. Belangrijke momenten uit de Eerste en de Tweede Wereldoorlog bouwt hij tot in de tail na. Twee van zijn diaorama’s heten bijvoor beeld ’Berlijn ’45’ en ’Ardennen ’44. De titels slaan op de strijd om Berlijn en het Ardennen offensief. Van deze veldslagen heeft hij een de- tailopname gemaakt. Van het Ardennenoffen sief is slechts een militaire truck te zien die door een Ardeens landschap rijdt. Maar alles aan deze driedimensionale schilderijen klopt met de werkelijkheid, zoals de kleuren van le geronderdelen of de hoogte van een berg. Deze diorama’s hebben een schaal van 1:35. Andere typen waarin historische figuren cen traal staan, zijn gebouwd op een schaal van 1:12. Roger Hurkmans verklaart zijn hobby uit zijn interesse in de geschiedenis en uit het feit dat hij graag de historie zo realistisch mogelijk nabouwt. Zijn voorliefde voor realisme komt ook naar voren in het tweede deel van zijn ex positie aan huis: olieverfschilderijen gemaakt met de hand van een fijnschilder. Hoewel pas twee jaar geleden met schilderen begonnen en een autodidact, is zijn werk verdienstelijk. Ro ger Hurkmans doet de in- en verkoop bij Hurk mans lederwaren, waar hij ook lederen voor werpen modelleert. HANS VAN BRUNSCHOT Van Hans van Brunschot (48) behoren twee werken tot het straatbeeld van Moergestel. Een wat ouder werk van hem is het bronzen beeld je voor de Graaf van Ursel-basisschool. Van veel recenter datum is het bevrijdingsmonu- ment van Moergestel. Komend vanuit de rich ting Oirschot worden bezoeker en passant als het ware welkom geheten door het bronzen beeld van Generaal Barber. Bij dit beeld wil Moergestel overigens met ingang van 25 okto ber aanstaande voortaan een eigen herdenking De tentoonstelling is te bekijken van 2 okto ber, kindermissiedag, tot en met missie-zon dag 18 oktober na iedere dienst, in de kerk te Moergestel. Op zondag 11 oktober worden ter gelegen heid van Wiekentkunst concerten gegeven door de Koninklijk Erkende Muziekvereni ging Prinses Juliana en door Mirlitonfanfa re De Klomp. Beide gezelschappen maken totaal verschillende muziek. Maar beide vertegenwoordigen ook de rijke muziektra ditie van Moergestel. De organisatie van Wiekentkunst is dan ook zeer ingenomen met de optredens die deze twee gezelschap pen verzorgen. Prinses Juliana treedt van 12.15 uur tot plusminus 13.00 uur op in Den Boogaard. De Klomp is van 16.00 uur tot 17.00 uur te beluisteren in de aula van het Stanislaus-klooster. Volgens activiteitencoördinator Willem Ligt- voet van Prinses Juliana kan het publiek een programma van lichte werken tegemoet zien. “Vooral populair. Amerikaanse muziek, een medley. Werken uit de musical Anny”, geeft hij wat voorbeelden van wat de ’sectie harmo nie’ van Prinses Juliana gaat brengen. Deze sectie is ongeveer vijftig muzikanten groot. De tweede sectie is de drumband. Prin ses Juliana is in 1911 opgericht en maakt se dertdien Moergestel als Brabants dorp com pleet. Geen gemeenschap in deze provincie namelijk die het zonder een harmonie kan stel len. “Wij willen deel zijn van de samenleving”, zegt Willem Ligtvoet, die daarmee wil aange ven dat de Moergestelse harmonie enerzijds naar muzikale prestaties van hoog niveau streeft, maar dat anderzijds het gezelschap van de partij wil zijn als in het dorp iets te vieren is. Sinterklaas, Carnaval, de vierdaagse, gou den bruiloften, Prinses Juliana fleurt zulke ge legenheden mee op en is daarmee van groot belang voor het dorpsleven. Een tweede traditie van deze harmonie zijn de concerten, waarvan die ter gelegenheid van Nieuwjaar de bekendste is. Uit de belang stelling voor dit en andere concerten blijkt de brede waardering. Gemiddeld drie tot vier keer per jaar geeft Prinses Juliana een concert, zo dat het optreden ter gelegenheid van Wiekent- Wiekentkunst is een gratis toegankelijke manifestatie op zaterdag 10 en zondag I I oktober, dagelijks van 12.15 tot 17.00 uur. Tijdens Wiekentkunst laten Moergestelse kunstenaars, amateurs en professionals, hun werk zien en horen aan hun dorpsgenoten. De jaarlijkse collecte van de Nederlandse Kankerbestrijding/ Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) heeft in Moergestel 5.480,30 opgebracht. Het geld wordt besteed aan projecten op het terrein van wetenschappelijk kankeronder zoek, patiëntenbegeleiding en voorlichting. De organisatoren van de collecte bedanken alle vrijwilligers heel hartelijk voor hun bijdrage. Speciale dank gaat uit naar de collectanten voor hun geheel belangeloze inzet voor dit goede doel. KWF afd. Moergestel: L. Stein, A. Donders- Laurenssen en B. Verhoeven. Drie kunstenaars exposeren op lokatie. Van links naar rechts: Hans van Brunschot, Roger Hurkmans en Toine Verheyen. (foto Martien Oerlemans) van oorlog en vrede gaan houden. In de buurt van Moergestel staat werk van Van Brunschot in onder meer Haghorst en Boxtel. Hans van Brunschot heeft een “tweeledig be roep”, zoals hij dat zelf zegt. Enerzijds produ ceert hij video’s voor bedrijven en instellingen, anderzijds is hij leraar beeldende vorming aan de Westhoeve in Tilburg. Daarnaast is hij ook beroepsmatig en bepaald niet onverdienstelijk bezig met schilderen en het maken van bron zen. Deze twee kunstzinnige werkzaamheden wisselen elkaar af. Zo is Van Brunschot het laat ste halfjaar vooral aan het schilderen, in het bijzonder met het oog opwiekentkunst. Be langstellenden in zijn werk moeten tijdens Wiekentkunst zijn in het voormalig atelier van Jan Dijker aan het zandpad naar het kapelle tje. TOINE VERHEYEN Ook Toine Verheyen, trouwens de buurman van Hans van Brunschot aan De Hoefkens, heeft een dubbel beroep. Voor de helft van de tijd werkt hij als leraar tekenen en handvaar digheid in het onderwijs, voor de andere helft is het werkzaam in zijn praktijk van paranor maal genezer. Het is voor hem een bewust keu ze zijn werk aan huis (De Hoefkens 9) te laten zien. Een voordeel daarvan is, aldus Toine Ver heyen, dat hij de belichting van zijn werken zelf kan regelen. “Bovendien kan ik de muziek draaien waar ik naar luister als ik aan het schil deren ben. Muziek is voor mij belangrijk.” Uit de beschrijving zoals Toine Verheyen die van zichzelf geeft, komt een romantisch mens naar voren. Dat blijkt ook overduidelijk uit zijn werk. Dat bestaat vooral uit landschappen die zijn neergezet op een geromantiseerde ma nier zoals dat in de vorige eeuw populair was. Tijdens Wiekentkunst bijvoorbeeld toont hij een dergelijke kijk op de molen en de kerk van Moergestel. Tijdens zijn opleiding aan de Til- burgse kunstacademie, moest vooral modern geschilderd worden, aldus Toine Verheyen. De romantiek die hij nu in zijn schilderijen legt, lijkt daar wel een reactie op. “Daarin kan ik de teugels loslaten. Daarmee komt een andere Toine Verheyen boven.” via. De foto’s geven een goed beeld over de opvang in het kinder tehuis waar Pater Theo Raaymakers werkt en leeft.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 9