T Pastor van den Broek 65jaar 40jaar priester *25jaar pastor in Moergestel
r
7 - -7
Colofon
Inspraak
Tanend gezag
Komst naar Moergestel
Deze jubileumkrant is uitgegeven ter
ere van pastor Herman van den Broek
ter gelegenheid van:
- zijn 40-jarig priesterschap
- zijn 25-jarig pastoraat in Moergestel
- zijn 65e verjaardag
“In 1973 ben ik naar Moergestel gekomen.
De reden waarom was heel simpel: ik zat
in de parochie ‘Binnenstad’ (St. Anna,
Noordhoek en 't Heike) en we zaten daar
met vier priesters. Omdat het priestertekort
zich langzaam aandiende moest er één
weg. Dat was degene die er het langste
zat en dat was ik. Pastoor Müskens was
toen net overleden en omdat Moergestel
onder de rook van Tilburg ligt heb ik toen
gesolliciteerd. En dat verheugt me tot op
de dag van vandaag.”
de kerk. Er was een grote liturgische
armoede; al het oude was overboord ge
zet en dan duurt het lang voordat je wat
nieuws gevonden hebt. Nu is er gelukkig
weer wél mooie kerkmuziek, zijn er weer
wél prachtige psalmen die opnieuw be
werkt zijn en is het kerkelijk en ook muzi
kaal weer goed. Kijk maar naar de prach
tige teksten b.v. van Huub Oosterhuis en
luister maar naar ons parochiekoor.”
Curriculum Vitae
van pastor Herman Jozef
van den Broek
- Geboren op 27 maan 1933 in Boven
Leeuwen
- Jongste telg in liet gezin van den Broek
- Drie broers en twee zussen
- Vader adjudant van Politie
- Moeder reeds op 60-jarige leeftijd
overleden in 1954
- Lager onderwijs op de Willibrordussehool
in Boven Leeuwen, die vanwege de
oorlog nog al eens gesloten was.
- Op 13-jarige leeftijd naar het klein
seminarie 'Beekvliet' in St. Michielsgestel
- Op 19-jarige leeftijd naar het groot
seminarie in Haaren
- Priester gewijd op 31 mei 1958 door Mgr.
Bekkers en Mgr. Mutsaerts
Plechtige intocht als neomist in Boven
Leeuwen op 15 juni 1958
- Docent geweest aan St. Jozefmavo in
Tilburg en aan de opleiding
ziekenverzorging St. Jozefeorg eveneens in
Tilburg
H
(1
- Deken geweest van het dekenaat
Oisterwijk van 1977 tot 1995
- Vroegere speciale functies:
Lid diocesane Raad
Lid werkgroep huwelijk, gezin en
relatievragen bisdom Den Bosch
- Huidige speciale functie:
Medewerker officialaat bisdom Den Bosch
- Kapelaan van de parochie Ooy-Persingen
van 1958 tot I960
- Kapelaan van de parochie St. Anna in
Tilburg van 1960 tot 1970
- Pastor-teitmleider parochie Binnenstad van
1970 tot 1973
- Pastoor van de parochie St. Jans
Onthoofding in Moetgestel van 1973 tot
heden
Aan de totstandkoming van deze krant
werkten mee:
- Piet Berkers
- Harry van Boxtel
- Ton van Elsdingen
- Rinus Hart
- Zuster Joke
- Sjef Nijtmans
- Jo van Os
- Cor Peters
- Bep Schellekens
- Jacques Schrauwen
- Ireen Stieger
- Hein Tops
- Nelly Verhoeven
- Ad Wolfs
- Ton van de Wouw (eindredactie)
R<
C
d
“1
b
e
L
n
c
A
N
t<
P
is
“Eind jaren 70 was de tijd van de polarisa
tie en onbalans. Er kwam een reactie op
de nieuwe kerk. Progressieven en conser
vatieven stonden tegenover elkaar. Er
waren groepen die wilden persé terug
naar vroeger: gezag is gezag en wet is wet.
Dat gold niet voor allen! Maar sommigen
hakten overal op in en maakten alleen nog
maar verwijten; de sfeer was niet goed.
Kardinaal Alfrink kon nog wel eens wat
bemiddelen maar werd 75 en moest weg.
Soms ging het ook werkelijk goed fout in
“Maatschappelijk gezien vond er in de ja
ren zestig een hele omwenteling plaats en
diezelfde verandering zie je terug in de
kerk. Meer en meer kwam de nadruk te
liggen op de eigen verantwoordelijkheid.
‘Wet is wet’ was niet meer. Het oude
dogmatische geloof had afgedaan en de
oude katechismus werd vervangen door de
nieuwe. Kende het gezag aanvankelijk een
piramidaal model, nu werd het vervangen
door inspraak van onderop en meer
democratie. In de kerk kreeg je de eerste
parochieraden, later de parochieveigade-
ring en de werkgroepen. Het was vooral
onder Mgr. Bluyssen dat het democratisch
model verder werd uitgebouwd.”
Herman Jozef, de neomist
ken en vroegen we ons af hoe die bijbel
tot stand was gekomen. Mensen gingen
ook niet meer biechten in die tijd en wer
den daarmee wel van een hoop angst
bevrijd. Toch is er met het verdwijnen van
de biecht ook iets goeds verdwenen. Men
sen konden na een biecht vaak ook weer
het ‘verhaal hernemen en bevrijd worden
van onzekerheid’. Maar dikwijls werd het
toch te veel door angst gedomineerd. Som
mige dingen moesten wel veranderen”.
“De tijd dat de pastoor het voor het zeg
gen had lag voorgoed achter ons, de paus
en bisschoppen kregen veel kritiek. Het
gezag was geweldig aan het tanen.
Automatisch doen wat van bovenaf opge
legd werd was er niet meer bij. Een van
de duidelijkste voorbeelden daarvan was
de encycliek ‘Humanae Vitae’ over de
geboorteregeling. Die encycliek is nooit
geaccepteerd. We zitten dan in de begin
jaren 70".
Vormgeving:
- Nico van Heesch
Vormgeving en druk:
- Martien Oerlemans/Buro 76
Liturgische armoede
(1978-1988)
Biechten (1968 -1978)
“Sommige opvattingen waren ook heel
shockerend. Ik herinner mij b.v. de ‘God-
is-dood-theorie’. Allemaal opvattingen van
die tijd, vaak heel verwarrend en waar je
toch mee verder moest. Er kwam een
nieuwe uitleg van de bijbel. Elke maan
dag ging ik naar de universiteit om bij te
scholen. Totaal nieuwe bijbelexegese
werd daar gegeven. Eigenlijk voor het
eerst werd er kritisch naar de bijbel geke-
Jonge priesters onder elkaar
(Herman in het midden)
A
PAGINA 2
MOERGESTEL-NIEUWS’ JUBILEUMUITGAVE PASTOR H. VAN DEN BROEK - WOENSDAG 3 JUNI 1998
’M
■r/? ()y J
“E
de
sn
Hi
de
de
ga
ke
re
W
er
g«
w
SC
kt
er
tij
k<
“I
hl
tij
k<
te
rr
k<
n
b
h
n