Oisterwijk Oisterwijk Oisterwijk Geboortekaartjes? Grote keuze en persoonlijk advies! Beschikking Wet milieubeheer Tijdelijke verkeers maatregelen Bekendmaking vergunning/ ontheffing evenementen Woensdag 20 mei 19.30 uur Raad beslist over plan vrijetijdscentrum De Leye en toekomst muziekonderwijs Dinsdagmiddag 19 mei geen kassier en geen belastingbalie Veranderingen in verband met Hemelvaartsdag Gemeentekantoor 2 dagen dicht Raadsvergadering verschoven Regeling bijdrage huurlasten verruimd Aanvraag van kwijtschelding voor de aanslag 1998 Onroerende Zaakbelastingen Moergestel MOERGESTEL MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 13 ME11998 gemeente zaakbelastingen te krijgen, neem dan contact op met de heer M. Mescher, tel. 529 1318. De gemeenteraad vergadert woensdag 20 mei vanaf 19.30 uur. Normaal wordt er op donder dag vergaderd, maar in verband met Hemel vaart wordt de vergadering een dag vervroegd. De vergadering wordt zoals gebruikelijk ge houden in het Raadhuis aan De Lind 56. De vergadering is openbaar. Wilt u het woord voe ren over onderwerpen die op de agenda staan, dan kunt u gebruik maken van het spreekrecht. Wilt u dan uw zegje doen? Dan moet u dat even laten weten aan de gemeentesecretaris me vrouw Rita van Breugel. Dat kan uiterlijk tot aan het begin van de vergadering. Oisterwijkseweg 43 Tel. 513 2268 gemeente Burgemeester en wethouders hebben voor de volgende activiteiten de beno digde vergunning of ontheffing verleend: - het organiseren van festiviteiten op 13 juni van 18.00 tot 21.30 uur en 14 juni 1998 van 10.00 tot 18.00 uur op het St. Jansplein; - het Gèssels Weekend op zaterdag 27 juni 1998 van 20.00 tot 02.00 uur in een te plaatsen tent op het St. Jansplein; de opening van het St. Jansplein op zondag 28 juni 1998 van 11.00 tot 23.00 uur. Bovengenoemde vergunningen/ontheffingen zijn op 29 april 1998 verzonden. Binnen 6 weken na de dag dat de vergunning of ontheffing is verzonden aan de aanvrager kan door belanghebbenden een gemotiveerd bezwaarschrift inge diend worden bij burgemeester en wethouders van Oisterwijk, postbus 10101, 5060 GA Oisterwijk. Verder kunt u een verzoek tot een voorlopige voorziening indienen bij de presi dent van de arrondissementsrechtbank te Breda, sector bestuursrecht, Post bus 90110, 4800 RA Breda. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen u tevens bezwaar heeft gemaakt. U moet hierbij ook een afschrift van het bezwaarschrift overleggen. Op dinsdagmiddag 19 mei is de afdeling Be heer van de gemeente vanaf 12.30 uur de ge hele middag niet bereikbaar. Alle medewer kers van de afdeling zijn naar een bijeenkomst elders. Dat betekent dat er die middag geen kassier is om betalingsverkeer te regelen. Daarnaast zijn ook de medewerkers van de ba lie van belastingen niet aanwezig. INDUSTRIEWEG MOERGESTEL Tussen donderdag 14 mei en vrijdag 29 mei a.s. wordt in verband met her- stratingswerkzaamheden van de rijbaan, een gedeelte van de Industrieweg afgesloten voor het doorgaand verkeer. Het betreft het gedeelte tussen de huisnummers 3 en 9. Gedurende de werkzaamheden zullen de aanliggende panden altijd vanaf één zijde bereikbaar zijn. gemeente PAGINA 11 lastbaar inkomen over 1996) gelden: voor één persoonshuishoudens fl. 35.700,-; meerper- soonshuishoudens fl. 47.550,-; éénpersoons ouderenhuishoudens fl. 30.050,-; meerper- soons ouderenhuishoudens fl. 39.600,-. Vermogensgrenzen De volgende vermogensgrenzen gelden: één persoons huishouden fl. 38.000,-; meerper- soons huishouden fl. 56.000,-; éénpersoons ouderenhuishouden fl. 65.000,-; meerpersoons ouderenhuishouden fl. 90.000,-. Aanvraagformulier Alle aanvragers die in het subsidiejaar 97/98 reeds een RBH-regeling hebben aangevraagd (ook die personen die bij de gemeente een woonkostentoeslag ontvangen) en op grond van het inkomen een afwijkende beschikking hebben gekregen, zullen automatisch van het Minsterie van VROM een nieuwe beslissing ontvangen wanneer zij door de verruiming in de overgangsregeling alsnog in aanmerking komen voor een bijdrage. Aanvragers die nog geen aanvraag hebben ingediend (omdat zij met hun kinderen bo ven bijstandsniveau kwamen) en geen woon kosten toeslag hebben aangevraagd bij de gemeen te, kunnen tot 30 september 1998 aanspraak maken op de RBH-regeling. Aanvragers die wel een woonkostentoeslag <- hebben aangevraagd, maar geen RBH-aan- vraag hebben ingediend (omdat ze niet met inkomen op bijstandsniveau kwamen) kunnen voor een aanvullende bijdrage van het Minis terie in aanmerking komen door voor 30 sep tember 1998 een aanvraag in te dienen. Wel zal het Ministerie dan op de RBH-bijdrage de reeds toegekende woonkostentoeslag in min dering brengen. Waar aanvraagformulier verkrijgbaar? Voor aanvraagformulieren met een uitgebrei de toelichting of voor informatie over deze re geling, kunt u terecht bij Gemeentekantoor Oisterwijk, afd. Sociale Zaken, tel. 529 1256. Op donderdag 21 mei is het Hemelvaartsdag. In verband daarmee is er weer een aantal ver anderingen in de dienstverlening van de ge meente. We zetten ze voor u op een rij Op Hemelvaartsdag donderdag 21 mei en vrij dag 22 mei is het gemeentekantoor de gehele dag gesloten. De vergadering van de gemeenteraad, normaal op de derde donderdag van de maand, wordt een dag vervroegd. De gemeenteraad vergadert op woensdag 20 mei vanaf 19.30 uur. KENNISGEVING ALGEMENE WET BESTUURSRECHT Bedrijven die nadelige gevolgen voor het milieu en/of overlast (hinder) kunnen veroorzaken kunnen op grond van de Wet milieubeheer een vergunning nodig hebben. Dit geldt ook voor activiteiten die worden ondernomen in een omvang alsof zij bedrijfsmatig zijn. Een dergelijke vergunning moet (in veel gevallen) worden aangevraagd bij de gemeente. In afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat de procedure voor het behandelen van de aan vraag bestaat uit twee stappen: het opstellen van een ontwerp van de vergun ning (ontwerp-beschikking) en vervolgens het verlenen van de vergunning (be schikking). Beschikking Burgemeester en wethouders hebben een vergunning verleend in het kader van de Wet milieubeheer aan: de heer C.W.J.P. de Laat voor het oprichten en in werking hebben van een inrichting voor het fokken en verhandelen van 35 schapen en 70 lammeren aan De Hild 9. De beschikking is ten opzichte van de ter inzage gelegde ontwerp-beschikking niet gewijzigd. De beschikking ligt vanaf 18 mei 1998 gedurende zes weken ter inzage bij de afdeling Bouw- en Milieuzaken in het gemeentekantoor aan De Lind 44 te Oisterwijk. De stukken .kunnen elke werkdag van 9.00 tot 12.30 uur worden ingezien en buiten kantooruren na telefonische afspraak met de afdeling BMZ. Gedurende zes weken na de dag waarop de beschikking ter inzage is gelegd kan beroep tegen de beschikking worden ingesteld door: - degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen de ontwerp-beschikking; - de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over de ontwerp-beschikking; degenen die bedenkingen hebben tegen wijzigingen die bij het nemen van de beschikking ten opzichte van het ontwerp daarvan zijn aangebracht; - belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen be denkingen te hebben ingebracht tegen de ontwerp-beschikking. Het beroepschrift moet worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Indien beroep wordt ingesteld kan bovendien - als er sprake is van een spoed eisend belang - een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA ’s-Gravenhage, overeenkomstig arti kel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. De beschikking wordt pas van kracht als op het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is beslist. De Regeling Bijdrage Huurlasten (RBH) is verruimd. Deze regeling is bedoeld voor huishoudens die plotseling te maken hebben met een inkomensdaling die niet gecompen seerd wordt door de Huursubsidiewet en die niet veroorzaakt wordt door een wijziging in het huishouden, bijvoorbeeld het verhuizen van een medebewoner of overlijden. De Huursubsidiewet gaat voor het tijdvak 1 juli 1997 tot 1 juli 1998 uit van het inkomen over het kalenderjaar 1996. Huurders die over 1996 een te hoog inkomen hebben gehad om in aanmerking te komen voor huursubsidie en na 1 juli 1997 te maken hebben gekregen met een daling van het inkomen van tenminste 20% kunnen een beroep doen op de RBH-re geling. Dat geldt ook voor huurders die van wege een hoog inkomen maar voor een gerin ge huursubsidie in aanmerking kwamen en te maken hebben gehad met een daling van het inkomen. Van het hierboven genoemde tijdvak wordt de RBH-regeling met terugwerkende kracht door het ministerie van VROM aangepast. De eis dat het inkomen op of onder het bij standniveau moet liggen is vervallen. Voorwaarden Er zijn enkele voorwaarden: - de aanvrager moet voldoen aan de (overige) criteria van de Huursubsidiewet; - er moet sprake zijn geweest van een inko mensdaling van tenminste 20% tussen het belastbaar jaarinkomen over 1996 en het huidige inkomen; - de aanvrager moet binnen de huur-, inko mens- en vermogensgrenzen vallen, zoals die hierna vermelde zijn: Huurgrenzen De (reken)huur moet liggen tussen de fl. 330,- en fl. 1.085,- per maand. Met rekenhuur wordt bedoeld de kale huurprijs, vermeerderd met eventuele subsidiabele servicekosten en ver minderd met de eventuele kosten voor een ga rage (fl. 50,-). Inkomensgrenzen De volgende inkomensgrenzen (berekend be- Bouw- AANGEVRAAGDE bouwvergunningen en meldingen Bij het gemeentebestuur is een aantal verzoeken om een bouwvergunning/-mel- VergUnnmgen/ ding binnengekomen. Tegen deze aangevraagde bouwvergunningen en meldingen mplrtinopn kunt u geen bezwaar indienen. U kunt wel uw zienswijze binnen 2 weken, bij voorkeur lliciuillgcll schriftelijk, aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken. In week 19 van 1998 zijn de volgende meldingen en aanvragen om bouwvergunning binnengekomen: - het plaatsen van een tuinhuisje aan de Hoefkens 40; - het bouwen van een carport aan de Pr. Beatrixstraat 1 - het oprichten van een telecomstation aan de Lathouwer; - het bouwen van een berging en het vergroten van de carport aan de Burg, ter Veerstraat 14; - het bouwen van een hygiënesluis aan de Vossenhoorn 9; - het verbouwen/uitbreiden van een rundveestal aan de Driehuizerweg 3; het bouwen van een schuur/garage aan de Oisterwijkseweg 47; - het verbouwen van de woning Krijtenbogtstraat 9. VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN/MELDINGEN Bent u van mening dat door het verlenen van een bouw- of sloopvergunning c.q. het positief reageren op een melding voor één van de hieronder omschreven onder werpen rechtstreeks in uw belang wordt getroffen, dan kunt u op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht BINNEN 6 WEKEN na de dag dat deze besluiten zijn verzonden, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en wethou ders van Oisterwijk, Postbus 10101, 5060 GA Oisterwijk. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met afdeling BMZ, tel. 5291221. Verder kunt u een verzoek tot een voorlopige voorziening indienen bij de president van de arrondissementsrechtbank te Breda, sector bestuursrecht, Postbus 90110, 4800 RA Breda. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen indien u tevens be zwaar heeft gemaakt. U moet hierbij ook een afschrift van het bezwaarschrift overleggen. Bouwvergunning is verleend voor: - het oprichten van een serre aan de woning Rootven 59; het uitbreiden van de woning De Looijakker 31; - het uitbreiden van een bedrijfsruimte aan de Servennenstraat 6; - het veranderen en vergroten van de woning Tilburgseweg 10. Sloopvergunning is verleend voor: - het verwijderen van de asbesthoudende golfplaten van de schuurtjes behorende bij de woningen Huysackerstraat 19 t/m 31; Kruysackerplein 5; Past, van den Boogaardstraat 4, 10 en 12; Burg. Maeyerstraat 15 en Past. Janssenstraat 1c, 3,5,8,10 en 12. Binnenkort ontvangt elke eigenaar en/of hoofdgebruiker van een woning de aanslag onroerende-zaakbelastingen 1998. Voor een aantal mensen is er wellicht kwijtschelding van deze belasting mogelijk. Mensen die reeds kwijtschelding hebben aan gevraagd voor de afvalstoffenheffing 1998 hoe ven GEEN kwijtschelding meer in te dienen voor de onroerende-zaakbelastingen 1998. Een verzoek tot kwijtschelding moet worden inge leverd vóór 30 juni 1998. Kwijtschelding Aanvragen voor kwijtschelding worden indi vidueel behandeld. Niet iedereen komt voor kwijtschelding in aanmerking. Kwijtschelding hangt onder meer af van het inkomen, de huur lasten, de hoogte van de huursubsidie en het eigen vermogen. Of u voor kwijtschelding in aanmerking komt hangt dus mede af van uw persoonlijke financiële omstandigheden. Hoe aanvragen? Een verzoek om kwijtschelding moet u schrif telijk doen op een daarvoor speciaal ontwor pen kwijtscheldingsformulier. Dit formulier kunt u krijgen bij balie nummer 6 in het ge meentekantoor. Dit formulier dient u volledig in te vullen en met de door u bij te voegen be scheiden in te dienen bij de gemeente. Het in dienen van een verzoek om kwijtschelding van de onroerende-zaakbelastingen dient te gebeu ren vóór 30 juni 1998 (de eerste vervaldag). Wanneer u vorig jaar voor kwijtschelding in aanmerking kwam betekent dit niet dat u dit jaar automatisch weer kwijtschelding krijgt. Een verzoek daartoe moet dus jaarlijks op nieuw ingediend worden. Ouderen die moeite hebben met het invullen van het kwijtschel dingsformulier kunnen contact opnemen met de gemeente, Anneke van Riel, tel. 529 1336. Betalen Als u en aanvraag om kwijtschelding indient, wacht dan met betalen totdat over uw aanvraag een beslissing is genomen. De beslissing in de vorm van een beschikking ontvangt u binnen zes weken na het indienen van het verzoek. Meer weten? Heeft u nog vragen over de mogelijkheid om kwijtschelding van de aanslag onroerende-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 11