AUTO-NIEUWS Opel onthult Astra Sedan Renault vernieuwt Laguna CDA Stem 6 mei CDA Samenleven doe je niet alleen De Klassieke Auto-RAI Tbssen de rails? 2 en 3 mei: telefoon 070 342 48 88 Kies voor een partij die oog heeft voor de ander. Het CDA staat voor kwaliteit in de samenleving, dat betekent: een sterk familie- en gezinsbeleid meer veiligheid beter onderwijs meer ^eld voor zore grotere solidariteit ,s 'MOERGESTEL-NIEUWS 1000’ - WOENSDAG 29 APRIL 1998 PAGINA 28 Bart van den Acker dag wordt er een veiling van auto- mobilia gehouden. Een aantal van de deelnemende auto's aan de rit Parijs-Amsterdam-Parijs is te bewonderen op een aparte stand. Particuliere aanbieders van klas sieke auto’s in De Telegraaf en het blad Carros kunnen hun auto ter plaatse exposeren. Gedurende de drie dagen zal hier tevens de tech nische keuring plaatsvinden van de deelnemende auto’s aan de ‘Grand Prix de Champagne', die in september wordt gehouden. Op vertoon van een geldige lidmaat schapskaart van een bij de FEHAC aangesloten club wordt 5,- korting op de entreeprijs ver leend. Bezoekers per klassieke auto of motor (20 jaar of ouder) kunnen bij elkaar parkeren op P7, naast de Noordhal. Op vertoon van het kentekenbewijs kunnen zij bij de stand van de FEHAC een gratis uitrijkaart afhalen. Tot de historische jubilea die dit jaar kunnen worden gevierd, behoort het 50- jarige bestaan van de Jaguar XK-serie. Hier een XK140 DHC uit 1955. Heel subtiel, zonder rijders van de bijna één miljoen in de afgelopen vier jaar afgeleverde exemplaren met een ‘oud model-gevoel’ op te zadelen, heeft Renault het midden- klasse-model Laguna opgefrist. Uiterlijk is de nieuwe versie slechts te herkennen aan koplampen met helder transparant ‘kunststof-glas’, een nieuwe voorspoiler en kristal achtige achterlichten. Meer ingrepen achtten we ook totaal niet nodig, de Laguna is en was een keurige auto in de zakelijke middenklasse met een redelijk sterk eigen gezicht, vooral als Break. Inwendig is de Laguna op een actueel niveau in passieve vei ligheid gebracht. Dat betekent onder meer toepassing van airbags van een nieuw type, met een zogenaamde doseerklep in de achterzijde. Een passagiersairbag is standaard in alle versies van de Laguna. De gordel- spanners werken met een torsieveer om bij een frontale botsing de druk op de borstkas verder te verminde ren en de als optie leverbare side-air- bags beschermen ook het hoofd. Renault gaat nog verder met een nieuw type verstelbare hoofdsteunen en drie rolgordels met hoofdsteunen op de achterbank. Bovendien is ABS met remkrachtbegrenzing voor de achterwielen voortaan standaard. Alle Laguna’s hebben 15-inch grote velgen, waardoor het tevens moge lijk was alle uitvoeringen te voor zien van grotere, inwendig geventi leerde remschijven op de voorwie len. Met al die maatregelen is de Laguna op dit vlak weer helemaal up-to-date. Het motoren-programma van de Laguna-serie is eveneens In het eerste weekend van mei vindt in de RAI in Amsterdam een evenement plaats dat eigenlijk door niemand met een voorliefde voor klassieke auto’s gemist mag worden: De Klassieke AutoRAI. Dit is de eerste echte nationale beurs op dit gebied, georganiseerd door de RAI in samenwerking met de FEHAC. Dat is de overkoepe lende organisatie van alle clubs die zich bezighouden met klassieke auto’s, motoren en dergelijke. Daarvan zijn er liefst 85 aanwezig op dit evenement, waarvan velen de mooiste en zeldzaamste exem plaren van hun merk/type tonen. Daarnaast is er een groot aantal bedrijven aanwezig met een aan bod aan auto’s, onderdelen, docu mentatie, miniaturen enzovoorts. Er zijn speciale exposities van belangrijke historische racewa gens en unieke auto’s, demonstra ties van restaurateurs en op zon- Sedan. Deze versie, die lijkt op een alleen 14 centimeter uitgerekte vijfdeurs, verschijnt in september als aanvulling op het uitgebreide, huidige program ma. De Astra Sedan wordt leverbaar met alle nu bekende motoren. De meer prijs ten opzichte van de andere versies is nog niet bekend. Nauwelijks zijn de eerste nieuwe Astra’s op de Nederlandse wegen versche nen -heeft u ‘m al gezien?- of Opel geeft de eerste foto’s vrij van de Astra geactualiseerd. De nieuwe 1,6 liter 16-klepper uit de Clio (79 kW/107 pk) geldt voortaan als basismotor, gevolgd door een 2,0 16-klepper. Daar komt in de loop van het jaar een eveneens nieuwe 1,8 liter variant tussen. De 2,9 liter V6 blijft de keuze van de fijnproevers, maar alleen op de Nederlandse markt zullen de bestaande 1,8 en 2,0 liter achtklep- pers voorlopig nog even blijven, met name voor toepassing op autogas. De 2,2 liter turbodiesel blijft gehandhaafd, maar de versie zonder turbo maakt plaats voor de 1,9 liter dTi die eerder al in de Mégane is geïntroduceerd. Met zowel deze laatste motor als de nieuwe 1,6 en 1,8 liter benzine-motoren hebben we al kort kunnen proefrijden. De 1,6 liter toonde zich daarbij krachtig genoeg voor normaal gebruik, de 1,8 was opvallend stil en lekker vlot, maar vooral die diesel maakte veel indruk. Dank zij directe inspuiting, nog niet met een ‘common rail’-sys- teem, levert deze motor lekker veel trekkracht bij lagere toeren en een maximum vermogen van 72 kW/98 pk. Met een evenwichtige verdeling over hatchbacks en Breaks en inclu sief een nieuwe ‘pro-actieve’ auto matische transmissie op de 2,0 liter omvat het Laguna programma in totaal 37 versies. De nieuwe Laguna’s zijn in de loop van mei in Nederland te verwachten. De serie start bij 38.995,-, dat is een verho ging van 2.000,- ten opzichte van de vorige versies, maar dat wordt ruimschoots goed gemaakt door de genoemde uitbreiding in uitrusting. Met de verkiezingen op komst heeft iedereen weer prachtige meningen en ideeën over een onderwerp zoals het fileprobleem en de gevolgen van (te) veel auto verkeer. ‘De wegen moeten bre der’ tegen ‘meer asfalt levert voor het milieu geen voordelen op’. Een 24-uurs economie, waarbij ook de verkeersdrukte veel sterker wordt gespreid, stuit op flinke bezwaren van mensen met een sterke Christelijke overtuiging. In carpoolen ziet menigeen een geweldige oplossing, maar voegt daaraan direct toe dat het voor hem/haar niet mogelijk is. Ah. natuurlijk, het openbaar vervoer, dat is de oplossing. Als iedereen met trein en bus naar zijn werk gaat, zijn er geen files meer. Hm. de gedachte is logisch, maar waar om komt er in de praktijk niks van terecht en staan we toch weer dagelijks in rijtjes met een totale lengte van tientallen kilometers? Simpel: heel veel gebieden waar veel mensen hun werkplek vinden, zoals industriegebieden en kanto rencomplexen, zijn per openbaar vervoer niet of nauwelijks te bereiken, of dacht u dat één bus per uur voldoende was? Nóg sim peler: in de spitsuren staan we niet alleen en masse in de file, maar dan zitten ook bussen, trams en treinen bomvol. Niks krantje en croissantje, maar opgepropt op staanplaatsen in muf naar opdr ogende regenjassen ruikende, oncomfortabele stadsbussen en treinen, die niet op tijd vertrekken, laat staan op tijd aankomen. Daar is niks aantrekkelijks aan. Volgens recente peilingen reist slechts 4% van alle forenzen per trein en 5% per bus, tram of metro. Meer men sen in het openbaar vervoer? Als daarvoor inderdaad tweemaal zoveel mensen kiezen als nu, bete kent dat een onoverkomelijk pro bleem voor de vervoersbedrijven, met de NS voorop. Dan praten we nog steeds over minder dan 1 op de 5 mensen in het woon-werkver- keer. Ik waag het me af te vragen of dat de files oplost. Ik vraag me tevens af welke partij nou eens komt met een uitvoerbaar, inte graal plan om zowel het openbaar vervoer beter te structureren, te investeren in vervoerscapaciteit als andere maatregelen om files te verminderen. Ik wens de toekom stige minister van Verkeer en Waterstaat bij voorbaat veel wijs heid toe. O, mocht u het zich afvragen: ik werk thuis. Bevalt prima. O7 O O o O 1 5384 WHV 92j *4^3^

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 28