AUTO-NIEUWS
Opel onthult Astra Sedan
Renault vernieuwt Laguna
CDA
Stem 6 mei CDA
Samenleven doe je
niet alleen
De Klassieke Auto-RAI
Tbssen de rails?
2 en 3 mei:
telefoon 070 342 48 88
Kies voor een partij die oog heeft
voor de ander.
Het CDA staat voor kwaliteit in de
samenleving, dat betekent:
een sterk familie- en gezinsbeleid
meer veiligheid
beter onderwijs
meer ^eld voor zore
grotere solidariteit
,s
'MOERGESTEL-NIEUWS 1000’ - WOENSDAG 29 APRIL 1998
PAGINA 28
Bart van den Acker
dag wordt er een veiling van auto-
mobilia gehouden. Een aantal van
de deelnemende auto's aan de rit
Parijs-Amsterdam-Parijs is te
bewonderen op een aparte stand.
Particuliere aanbieders van klas
sieke auto’s in De Telegraaf en het
blad Carros kunnen hun auto ter
plaatse exposeren. Gedurende de
drie dagen zal hier tevens de tech
nische keuring plaatsvinden van
de deelnemende auto’s aan de
‘Grand Prix de Champagne', die
in september wordt gehouden. Op
vertoon van een geldige lidmaat
schapskaart van een bij de
FEHAC aangesloten club wordt
5,- korting op de entreeprijs ver
leend. Bezoekers per klassieke
auto of motor (20 jaar of ouder)
kunnen bij elkaar parkeren op P7,
naast de Noordhal. Op vertoon
van het kentekenbewijs kunnen
zij bij de stand van de FEHAC een
gratis uitrijkaart afhalen.
Tot de historische jubilea die dit jaar kunnen worden gevierd, behoort het 50-
jarige bestaan van de Jaguar XK-serie. Hier een XK140 DHC uit 1955.
Heel subtiel, zonder rijders van de
bijna één miljoen in de afgelopen
vier jaar afgeleverde exemplaren
met een ‘oud model-gevoel’ op te
zadelen, heeft Renault het midden-
klasse-model Laguna opgefrist.
Uiterlijk is de nieuwe versie slechts
te herkennen aan koplampen met
helder transparant ‘kunststof-glas’,
een nieuwe voorspoiler en kristal
achtige achterlichten. Meer ingrepen
achtten we ook totaal niet nodig, de
Laguna is en was een keurige auto in
de zakelijke middenklasse met een
redelijk sterk eigen gezicht, vooral
als Break. Inwendig is de Laguna op
een actueel niveau in passieve vei
ligheid gebracht. Dat betekent onder
meer toepassing van airbags van een
nieuw type, met een zogenaamde
doseerklep in de achterzijde. Een
passagiersairbag is standaard in alle
versies van de Laguna. De gordel-
spanners werken met een torsieveer
om bij een frontale botsing de druk
op de borstkas verder te verminde
ren en de als optie leverbare side-air-
bags beschermen ook het hoofd.
Renault gaat nog verder met een
nieuw type verstelbare hoofdsteunen
en drie rolgordels met hoofdsteunen
op de achterbank. Bovendien is ABS
met remkrachtbegrenzing voor de
achterwielen voortaan standaard.
Alle Laguna’s hebben 15-inch grote
velgen, waardoor het tevens moge
lijk was alle uitvoeringen te voor
zien van grotere, inwendig geventi
leerde remschijven op de voorwie
len. Met al die maatregelen is de
Laguna op dit vlak weer helemaal
up-to-date. Het motoren-programma
van de Laguna-serie is eveneens
In het eerste weekend van mei
vindt in de RAI in Amsterdam een
evenement plaats dat eigenlijk
door niemand met een voorliefde
voor klassieke auto’s gemist mag
worden: De Klassieke AutoRAI.
Dit is de eerste echte nationale
beurs op dit gebied, georganiseerd
door de RAI in samenwerking met
de FEHAC. Dat is de overkoepe
lende organisatie van alle clubs die
zich bezighouden met klassieke
auto’s, motoren en dergelijke.
Daarvan zijn er liefst 85 aanwezig
op dit evenement, waarvan velen
de mooiste en zeldzaamste exem
plaren van hun merk/type tonen.
Daarnaast is er een groot aantal
bedrijven aanwezig met een aan
bod aan auto’s, onderdelen, docu
mentatie, miniaturen enzovoorts.
Er zijn speciale exposities van
belangrijke historische racewa
gens en unieke auto’s, demonstra
ties van restaurateurs en op zon-
Sedan. Deze versie, die lijkt op een alleen 14 centimeter uitgerekte vijfdeurs,
verschijnt in september als aanvulling op het uitgebreide, huidige program
ma. De Astra Sedan wordt leverbaar met alle nu bekende motoren. De meer
prijs ten opzichte van de andere versies is nog niet bekend.
Nauwelijks zijn de eerste nieuwe Astra’s op de Nederlandse wegen versche
nen -heeft u ‘m al gezien?- of Opel geeft de eerste foto’s vrij van de Astra
geactualiseerd. De nieuwe 1,6 liter
16-klepper uit de Clio (79 kW/107
pk) geldt voortaan als basismotor,
gevolgd door een 2,0 16-klepper.
Daar komt in de loop van het jaar
een eveneens nieuwe 1,8 liter
variant tussen.
De 2,9 liter V6 blijft de keuze van de
fijnproevers, maar alleen op de
Nederlandse markt zullen de
bestaande 1,8 en 2,0 liter achtklep-
pers voorlopig nog even blijven, met
name voor toepassing op autogas.
De 2,2 liter turbodiesel blijft
gehandhaafd, maar de versie zonder
turbo maakt plaats voor de 1,9 liter
dTi die eerder al in de Mégane is
geïntroduceerd. Met zowel deze
laatste motor als de nieuwe 1,6 en
1,8 liter benzine-motoren hebben we
al kort kunnen proefrijden. De 1,6
liter toonde zich daarbij krachtig
genoeg voor normaal gebruik, de 1,8
was opvallend stil en lekker vlot,
maar vooral die diesel maakte veel
indruk. Dank zij directe inspuiting,
nog niet met een ‘common rail’-sys-
teem, levert deze motor lekker veel
trekkracht bij lagere toeren en een
maximum vermogen van 72 kW/98
pk. Met een evenwichtige verdeling
over hatchbacks en Breaks en inclu
sief een nieuwe ‘pro-actieve’ auto
matische transmissie op de 2,0 liter
omvat het Laguna programma in
totaal 37 versies. De nieuwe
Laguna’s zijn in de loop van mei in
Nederland te verwachten. De serie
start bij 38.995,-, dat is een verho
ging van 2.000,- ten opzichte van
de vorige versies, maar dat wordt
ruimschoots goed gemaakt door de
genoemde uitbreiding in uitrusting.
Met de verkiezingen op komst
heeft iedereen weer prachtige
meningen en ideeën over een
onderwerp zoals het fileprobleem
en de gevolgen van (te) veel auto
verkeer. ‘De wegen moeten bre
der’ tegen ‘meer asfalt levert voor
het milieu geen voordelen op’.
Een 24-uurs economie, waarbij
ook de verkeersdrukte veel sterker
wordt gespreid, stuit op flinke
bezwaren van mensen met een
sterke Christelijke overtuiging. In
carpoolen ziet menigeen een
geweldige oplossing, maar voegt
daaraan direct toe dat het voor
hem/haar niet mogelijk is. Ah.
natuurlijk, het openbaar vervoer,
dat is de oplossing. Als iedereen
met trein en bus naar zijn werk
gaat, zijn er geen files meer. Hm.
de gedachte is logisch, maar waar
om komt er in de praktijk niks van
terecht en staan we toch weer
dagelijks in rijtjes met een totale
lengte van tientallen kilometers?
Simpel: heel veel gebieden waar
veel mensen hun werkplek vinden,
zoals industriegebieden en kanto
rencomplexen, zijn per openbaar
vervoer niet of nauwelijks te
bereiken, of dacht u dat één bus
per uur voldoende was? Nóg sim
peler: in de spitsuren staan we niet
alleen en masse in de file, maar
dan zitten ook bussen, trams en
treinen bomvol. Niks krantje en
croissantje, maar opgepropt op
staanplaatsen in muf naar opdr
ogende regenjassen ruikende,
oncomfortabele stadsbussen en
treinen, die niet op tijd vertrekken,
laat staan op tijd aankomen. Daar
is niks aantrekkelijks aan. Volgens
recente peilingen reist slechts 4%
van alle forenzen per trein en 5%
per bus, tram of metro. Meer men
sen in het openbaar vervoer? Als
daarvoor inderdaad tweemaal
zoveel mensen kiezen als nu, bete
kent dat een onoverkomelijk pro
bleem voor de vervoersbedrijven,
met de NS voorop. Dan praten we
nog steeds over minder dan 1 op
de 5 mensen in het woon-werkver-
keer. Ik waag het me af te vragen
of dat de files oplost. Ik vraag me
tevens af welke partij nou eens
komt met een uitvoerbaar, inte
graal plan om zowel het openbaar
vervoer beter te structureren, te
investeren in vervoerscapaciteit
als andere maatregelen om files te
verminderen. Ik wens de toekom
stige minister van Verkeer en
Waterstaat bij voorbaat veel wijs
heid toe. O, mocht u het zich
afvragen: ik werk thuis. Bevalt
prima.
O7
O
O o
O
1 5384 WHV 92j
*4^3^