Spreekuren B en W in Oisterwijk en Moergestel Oisterwijk Oisterwijk Oisterwijk - Geboortekaartjes? Wet milieubeheer Bouwplannen ter inzage Voor afvalstoffenheffing en Onroerend zaakbelastingen Kwijtschelding misschien ook voor u mogelijk in 1998 Binnenkort ontvangt elke eigenaar en/of hoofdgebruiker van een woning de aanslag af- De leden van het college van burgemeester en wethouders houden wekelijks spreekuur in de kernen Oisterwijk en Moergestel en wel als volgt: In Moergestel Spreekuur in Moergestel op maandag 2 fe bruari op het informatiepunt in de Open bare Bibliotheek in Moergestel: Wethouder R. Hora van 16.00-16.30 uur. In Oisterwijk Op dinsdag 3 februari is er spreekuur in het Gemeentekantoor in Oisterwijk als volgt: Burg. Y. Kortmann van 11.00-12.00 uur. Wethouders J. Rakhorst, R. Hora en W. van Roessel van 11.00-12.00 uur. Grote keuze en persoonlijk advies! Olietank in de grond? In de afgelopen jaren hebben in veel gemeen ten één of meerdere Acties Tankslag plaatsge vonden. Zo ook in Moergestel. Toch zijn er nog ondergrondse huisbrandolie- tanks aanwezig die niet voldoen aan het Be sluit opslaan in ondergrondse tanks (BOOT). Het milieu maar natuurlijk ook de eigenaren van dergelijke tanks lopen hierdoor grote risi co’s. Denk aan het ontstaan van een bodem- of grondwaterverontreiniging als gevolg van een Hoe wordt in Moergestel het oud papier en textiel ingezameld? Het Kringloopbedrijf haalt in Moergestel op vrijdag oud papier en textiel op. Alleen van huishoudens, dit bericht geldt dus niet voor bedrijven. Er wordt opgehaald in ’even’ en ’on even’ weken. Wilt u er zeker van zijn dat uw papier en tex tiel wordt meegenomen, dan moet u het oud papier bundelen. Dat voorkomt dat het weg waait. Uw textiel moet u in plastic zakken langs de straat zetten. Dat moet u doen op vrijdag vóór 8.30 uur! Even weken In de even weken komt de speciale ophaalauto in de volgende straten: Oisterwijkseweg, Root- ven, Kerkstraat, Schoolstraat, Vinkenberg, Broekzijde en alle straten die ten westen van deze straten liggen. In het buitengebied ten westen van Broekzijde worden alleen de harde wegen bezocht. Oneven weken In de oneven weken komt de ophaalauto in de volgende straten: de wijken Stokeind, Kloos- terlaan oost en west, de Kom, Achterbos, Hei velden 2 en Oostelvoort. Van het buitengebied ten oosten van Broekzijde worden dan ook de verharde wegen van het buitengebied bezocht tot Spoordonk (Heiligenboom, Stokske, Hei kant, Hild). B en W besluiten Burgemeester en wethouders hebben in de ver gadering van 20 januari 1998 onder meer de volgende besluiten genomen: Reglement Burgemeester en wethouders hebben besloten het reglement van orde voor de raadsvergade ringen te wijzigen. Dat was nodig in verband met de verandering van de data waarop raads vergaderingen werden gehouden. De commis sie Algemene Beleidszaken wordt hierover ge ïnformeerd. Afvaardiging in SMB Het college heeft besloten dat aan de raad een voorstel zal worden voorgelegd om wethouder R. Hora de opengevallen plaats in het algemeen bestuur van het Samenwerkingsverband Mid- den-Brabant te laten innemen en aan het da gelijks bestuur van het SMB te vragen om in de vacature voor SMB-commissies, ontstaan na het overlijden van mevrouw M. van den Boogaard-Van Poppel wethouder Hora te be noemen in de commissie Milieu en wethouder Rakhorst in de commissie Financiën. Algemene uitkering Het college heeft zich gebogen over de veran deringen in de algemene uitkering uit het ge meentefonds. De veranderingen zullen ter ken nis worden gebracht aan de commissie Finan ciën. Schenking speeltoestel Het college heeft besloten om een schenking van een speeltoestel ter gelegenheid van de vol tooiing van de wijk Papenacker II door Berlae- re Vastgoedontwikkeling te aanvaarden. Nieuw raadslid Het college heeft besloten dat mnevrouw C.H.M. Gerlach-Aijer in de raadsvergadering van 19 februari 1998 de vereiste eed dan wel verklaring en belofte kan afleggen bij het aan vaarden van haar betrekking als raadslid. Geregistreerd partnerschap Besloten is voorlopig geen reglement op te stel len voor het regelen van een situatie waarbij een (buitengewoon) ambtenaar van de burger lijke stand in gewetensnood zou komen bij in schakeling voor het registreren van een part nerschap. lekkende tank. Daarom wijzen wij u nogmaals op de verplich tingen op grond van het BOOT: 1. niet meer in gebruik zijnde ondergrondse olietanks moeten vóór 1 maart 1998 zijn ver wijderd of onklaar gemaakt' door een KIWA erkend bedrijf; 2. bestaande olietanks mogen alleen worden gebruikt mits wordt voldaan aan de in het BOOT gestelde voorwaarden (o.a. keuring van de tank, verplicht bodemonderzoek, jaarlijkse inspectie van de tank, verplichte financiële ze- kerheidsstelling i.v.m. eventuele bodemveront reiniging). Voor informatie over dit onderwerp kunt u zich wenden tot dhr. B van de Snepscheut van de afdeling Bouw- en Milieuzaken (tel. 529 1288). valstoffenheffing 1998. Voor ’n aantal mensen is er wellicht kwijtschelding van deze belasting mogelijk. Kwijtschelding Aanvragen voor kwijtschelding worden indi vidueel behandeld. Niet iedereen komt ervoor in aanmerking. Dat hangt onder meer af van het inkomen, de huurlasten, de hoogte van de huursubsidie en het eigen vermogen. Hoe aanvragen? Een verzoek om kwijtschelding moet u schrif telijk doen op een daarvoor speciaal ontwor pen formulier. Dit formulier kunt u krijgen bij balie nummer 6 van het gemeentekantoor. Het formulier dient u volledig in te vullen en met de door u bij te voegen bescheiden in te dienen bij de gemeente. Het in dienen van een verzoek daartoe dient te gebeuren vóór 15 maart 1998. Wanneer u vorig jaar voor kwijtschelding in aanmerking kwam betekent dat niet dat u dit jaar automatisch weer kwijtschelding krijgt. Een verzoek daartoe moet dus jaarlijks op nieuw worden ingediend. Ouderen die moeite hebben met het invullen van het kwijtscheldingsformulier kunnen con tact opnemen met de gemeente, Anneke van Riel, tel. 529 1336. Combinatie Wanneer u voor 15 maart een verzoek om kwijtschelding van de afvalstoffenheffing doet, wordt dit verzoek tevens gezien als een verzoek om kwijtschelding van de onroerende-zaakbe- lastingen. U hoeft de benodigde gegevens dan maar één keer te overleggen. Zorg er dus voor dat u uw verzoek indient voor 15 maart. De beslissing in de vorm van een beschikking ont vangt u binnen zes weken na het indienen van het verzoek. Meer weten? Heeft nog vragen over dit onderwerp neem dan contact op met de gemeente, de heer M. Me- scher, tel. 529 1318. Wanneer vergaderen gemeenteraad en commissies? Het rooster voor 1998 voor de vergaderingen van de diverse raadscommissies en de gemeen teraad is weer gereed. De vergaderingen zijn openbaar. U kunt ook zelf meepraten in com missievergaderingen. Het spreekrecht daartoe hoeft u niet van tevoren aan te vragen. Bij de raadsvergaderingen kunt u dat uiterlijk tot aan het begin van de vergaderingen aanvragen bij de gemeentesecretaris mevrouw Van Breugel. Gemeenteraad De gemeenteraad vergadert op de volgende data (telkens op donderdag): 29 januari, 19 fe bruari, 19 maart, 16 april, 20 mei, 18 juni, 16 juli, 17 september en 15 oktober. De begroting wordt behandeld op 12 november en de nor male raadsvergadering een week later op 19 november en tot slot 17 december. Alle vergaderingen beginnen om 19.30 uur in de raadszaal in het Raadhuis aan De Lind 56. Commissies Commissie Algemene Beleidszaken 10 Februari, 10 maart, 7 april, 12 mei, 9 juni, 7 juli, 8 september, 6 oktober, 3 november en 8 december. Commissie Welzijn en Commissie Toerisme en Openbare Werken: 21 Januari, 11 februari, 11 maart, 8 april, 13 mei, 10 juni, 8 juli, 9 september, 7 oktober, 4 november en 9 december. Commissie Financiën en Sport en Commis sie Ruimtelijke Ordening 22 Januari (alleen Commissie Ruimtelijke Or dening), 12 februari, 12 maart, 9 april, 14 mei, 11 juni, 9 juli, 10 september, 8 oktober, 5 no vember en 10 december. Er zal nog nader worden afgesproken wanneer de commissies de begroting bespreken. PAGINA 11 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 28 JANUAR11998 Oisterwijkseweg 43 Tel. 513 2268 gemeente Burgemeester en wethouders van Oisterwijk zijn voornemens met toepassing van ARTIKEL 19, LID 1 VAN DE WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING EN ARTIKEL 50, LID 5 VAN DE WONINGWET bouwvergunning te verlenen voor: - het vernieuwen van een bedrijfsruimte aan de Heuveldwarsstraat 2. gemeente gemeente Bouw- AANGEVRAAGDE BOUWVERGUNNINGEN EN MELDINGEN Bij het gemeentebestuur is een aantal verzoeken om een bouwvergunning/-mel- VergUnningen/ ding binnengekomen. Tegen deze aangevraagde bouwvergunningen en meldingen mplrlinopn kunt u geen bezwaar indienen. U kunt wel uw zienswijze, bij voorkeur schriftelijk, aan IllclUIllgull het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken. KENNISGEVING ALGEMENE WET BESTUURSRECHT Bedrijven die nadelige gevolgen voor het milieu en/of overlast (hinder) kunnen veroorzaken kunnen op grond van de Wet milieubeheer een vergunning nodig hebben. Dit geldt ook voor activiteiten die worden ondernomen in een omvang alsof zij bedrijfsmatig zijn. Een dergelijke vergunning moet (in veel gevallen) worden aangevraagd bij de gemeente. In afdeling 3.5 van de Algemene wet bestuursrecht is bepaald dat de procedure voor het behandelen van de aan vraag bestaat uit twee stappen: het opstellen van een ontwerp van de vergun ning (ontwerp-beschikking) en vervolgens het verlenen van de vergunning (be schikking). Beschikking Burgemeester en wethouders van Oisterwijk hebben een vergunning verleend in het kader van de Wet milieubeheer aan: - Maatschap P. en J. Swinkels, voor het veranderen van een varkens- en pluimveehouderijbedrijf en het in werking hebben na die verandering van de gehele inrichting aan Zelt 5 te Moergestel. De beschikking is ten opzichte van de ter inzage gelegde ontwerp-beschikking niet gewijzigd. De beschikking ligt vanaf 2 februari 1998 gedurende zes weken ter inzage bij de afdeling Bouw- en Milieuzaken (BMZ) in het gemeentekantoor te Oisterwijk. De stukken kunnen welke werkdag van 09.00 tot 12.30 uur worden ingezien en buiten kantooruren na telefonische afspraak met de afdeling BMZ. Gedurende zes weken na de dag waarop de beschikking ter inzage is gelegd kan beroep tegen de beschikking worden ingesteld door: - degenen die bedenkingen hebben ingebracht tegen de ontwerp-beschikking; - de adviseurs die gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid advies uit te brengen over d beschikking; - degenen die beden nebben tegen wijzigingen die bij het nemen van de beschikking ten opz^iue van het ontwerp daarvan zijn aangebracht; - belanghebbenden aan wie redelijkerwijs niet kan worden verweten geen be denkingen te hebben ingebracht tegen de ontwerp-beschikking. Het beroepschrift moet worden ingediend bij de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage. Indien beroep wordt ingesteld kan bovendien - als er sprake is van een spoed eisend belang - een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening worden ingediend bij de Voorzitter van de Afdeling bestuursrechtspraak van de Raad van State, Postbus 20019, 2500 EA 's-Gravenhage, overeenkomstig arti kel 8:81 van de Algemene wet bestuursrecht. De beschikking wordt pas van kracht als op het verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening is beslist. In week 4 van 1998 zijn de volgende meldingen en aanvragen om bouwvergunning binnengekomen: - het plaatsen van een dakkapel op de woning Postelstraat 19; - het vergroten van een garage-carport aan het Griete Veldeke 7; - het bouwen van een woning aan de Schoolstraat 40. VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN/MELDINGEN Bent u van mening dat door het verlenen van een bouw- of sloopvergunning c.q. het positief reageren op een melding voor één van de hieronder omschreven onder werpen rechtstreeks in uw belang wordt getroffen, dan kunt u op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht BINNEN 6 WEKEN na de dag dat deze besluiten zijn verzonden, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij Burgemeester en wethou ders van Oisterwijk, Postbus 10101, 5060 GA Oisterwijk. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met afdeling BMZ, tel. 5291221. Verder kunt u een verzoek tot een voorlopige voorziening indienen bij de president van de arrondissementsrechtbank te Breda, sector bestuursrecht, Postbus 90110, 4800 RA Breda. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indienen indien u tevens be zwaar heeft gemaakt. U moet hierbij ook een afschrift van het bezwaarschrift overleggen. Bouwvergunning is verleend voor: - het plaatsen van een fietsenstalling en bergingen bij basisschool De Bienekebol- ders aan de Bosstraat 1; - oprichten van een overkapping aan de Burg, ter Veerstraat 21; verbouwen van de verdieping van het pand Rootven 10 (voormalig bankgebouw) tot 2 woningen; - het bouwen van een serre aan de woning aan de Industrieweg 1 De volgende bouwplannen liggen met ingang van maandag 2 februari 1998 gedurende veertien dagen ter inzage in het gemeentekantoor, de Lind 44, bij de afdeling Bouw- en Milieuzaken, kamer 003. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijke bedenkingen naar voren brengen bij burgemeester en wethouders van Oisterwijk, postbus 10101, 5060 GA Oisterwijk. Burgemeester en wethouders van Oisterwijk zijn voornemens met toepassing van ue ARTIKELEN 24, lid 3 en 27 van het bestemmingsplan 'Kom Moergestel’ vrijstelling te verlenen voor de bouw van een woning aan de: - Pastoor van den Boogaardstraat (tussen huisnummer 11 en 13); Schoolstraat (tussen huisnummer 44 en 46); - Krijtestraat (tussen Krijtestraat 2 en Rootven 55).

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1998 | | pagina 11