w
00 00)1
oV
RONDOM DE KERK
r/
Een pelgrimage
naar Egypte en Israel
zomerprogramma
Omroep Brabant
OMROEP BRABANT
Veel toerisme in
Syfe/e'
es^prë-
fle^v'
Geniet van elk moment
PfïROCME
Omroep Brabant in de middaguitzendingen
van 14.00 uur tot 17.00 uur van Radio Tour,
geproduceerd door de collega’s van Radio 1.
Radio Tour wordt afgewisseld met de regio
nale nieuwsbulletins.
VERZOENING
Op zondag 6 juli begint bij Omroep Brabant
de zomerprogrammering die tot en met zon
dag 31 augustus duurt. Gedurende die acht
zomerweken zullen praktisch alle rubrieken
komen te vervallen. Dat wil dus zeggen dat
pas in de eerste week van september program
ma’s zoals ’Het Radiocafé’, ’Conga’, ’Uitlaat’,
’Prikbord’, ’De Heerlijkheid’, ’Gedane Za
ken’, ’Groen Licht’, en ’OorZaken’ weer te
horen zullen zijn. In plaats daarvan komt er
een aantal andere programma’s.
Zomer - uur
De gehele zomerperiode is er iedere dag, tus
sen 9.00 uur en 10.00 uur ’s morgens, een toe-
’Goeiemorgen Brabant’ gaat door
Het ochtendmagazine ’Goeiemorgen Bra
bant’ gaat in de zomermaanden gewoon door,
dagelijks van 9.00 uur tot 12.00 uur ’s mor
gens. In het eerste uur van dit programma is
er dus extra aandacht voor toerisme.
Ook de weekendprogramma’s ’Zie Zo Zater
dag’, ’Lekker Geen Wekker’ en ’Muziek Be
neden de Moerdijk’ gaan gewoon door, al zal
de inhoud wat luchtiger zijn tijdens de zo
merweken.
En uiteraard zijn er de drie dagelijkse actuali
teiten uitzendingen, want het nieuws gaat ook
in de zomer gewoon door. De dagelijkse actu
aliteitenprogramma’s zijn te beluisteren van
07.00 uur tot 09.00 uur, van 12.00 uur tot 13.30
uur en van 17.00 uur tot 18.30 uur.
alle door de weekse dagen van 13.30 uur tot
14.00 uur het Bel Spel. Iedere dag zijn er twee
vrijkaarten voor De Efteling te winnen en
daarnaast zijn er weekprijzen en een fraaie
eindprijs voor de winnaar van de finale op
vrijdag 29 augustus. Luisteraars mogen 1 keer
per week meedoen en ze moeten naast een
gezonde algemene ontwikkeling een redelij
ke kennis hebben van de provincie en van
de actualiteit van de dag.
Streekspel
Ook een vast onderdeel, al 20 jaar lang in de
zomerprogramma’s van Omroep Brabant, is
het Streekspel, waarvan ook dit jaar weer acht
afleveringen worden gespeeld op De Beekse
Bergen in Hilvarenbeek. Uiteraard is titelver
dediger Gemert ook weer van de partij. Er
zijn acht voorronden en de finale is op 31
augustus. Steeds op zondag van 12.00 uur tot
13.00 uur.
Radio Tour
Al even traditioneel is het overnemen door
7
ristisch uur te horen. In samenwerking met
het Brabants Bureau voor Toerisme en de gro
te Brabantse attractieparken wordt in dat uur
extra aandacht besteed aan de dagelijkse toe-
risme-actualiteit door middel van reportages,
wetenswaardigheden en toeristische tips. En
uiteraard is er het weerbericht van Johan Ver-
schuuren en verkeersinformatie van de
ANWB.
Zomer - Toer
Gedurende drie weken in de zomerprogram
mering, van 28 juli tot en met 15 augustus,
gaat Omroep Brabant met een bekende in
woner van de provincie op pad langs leuke
plekjes in Brabant. De dag wordt begonnen
met een ontbijt, steeds in een Brabants NS-
station en daarna gat de dagelijkse gast met
een verslaggever van Omroep Brabant naar
plekjes die hij zelf heeft uitgekozen. Mis
schien worden luisteraars wel op een idee
gebracht!
Bel Spel
Ook dit jaar speelt Omroep Brabant weer op
MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 16 JUL11997
TëlflVl'v
S/Nfl/’
H.J. van den Broek
Jan Groener
Redactie: Ton van Elsdingen
Sjef Nijtmans
Jo van Os
Julia van Rijsingen
Ireen Stieger
Peter Verheijen
’Als mensen bij het zien van armoede
ontroerd worden, vinden ze eerder hun
zakdoek dan hun portemonnee’.
Geniet van elk mooi en zorgeloos moment,
geniet van het geluk dat zo'n moment kent.
Geniet van de vogels en van de zalige wind,
geniet van de gulle lach van een zorgeloos kind.
Geniet van de zon en haar heerlijke stralen,
geniet van die kracht die nimmer kan falen.
Geniet van de maan in een wolkenloze nacht,
geniet van de sterren vol pure pracht.
Geniet van een merel en van zijn prachtig lied,
geniet van alle mooie bloemen die je ziet.
Geniet van de grazende koeien in een groene wei,
geniet van de stilte, want die hoort daarbij.
Geniet van de mensen die het echt goed bedoelen,
geniet van de genegenheid die ze voor je voelen.
Geniet van de prachtige vormen van bomen,
geniet van de wolken die je langs ziet komen.
In september zal een groep parochianen
onder leiding van onze eigen pastor een
reis gaan maken naar het Heilig Land. Het
belooft een heel bijzondere reis te wor
den, vooral ook omdat er ai een zeer ge
degen voorbereiding heeft plaats gevon
den.
U zult er in de toekomst nog wel vaker
van horen. Hieronder alvast een beschrij
ving van het komende programma.
In juni 1997 wordt in Graz de Tweede Europese
Oecumenische Assemblee van de Wereldraad
van Kerken gehouden. Deze assemblee heeft
als thema ‘Verzoening: gave van God - bron
van nieuw leven. Honderden christenen uit Oost
en West zullen zich samen een week lang be
zinnen op en werken aan verzoening.
Verzoening
Een misschien wat ouderwets en eerbiedwaar
dig en minder gebruikelijk woord. Bepaald
geen eenvoudig thema. Wat is dat: verzoening
en hoe pak je dat als gewoon gelovige aan?
Verzoening veronderstelt voorafgaand ruzie,
conflict, tegenstelling, machtsongelijkheid, ge
weld. Het betekent het herstellen van stukgelo
pen relaties, het (weer) aanhalen van banden
7Si,j
TTiel-bi
va*
4 al
Relaties
Verzoening vindt plaats op verschillende ter
reinen; in 't klein, tussen personen, maar ook
in 't groot, tussen(politieke) partijen, bedrijven,
landen. De verzoening in 't groot wijkt in princi
pe niet af van de verzoening in 't klein. Boven
dien: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
Daarom hieronder alleen wat voorbeelden van
verzoening in intermenselijke relaties.
Partner-relatie. Wanneer in een huwelijk of in
een andere partner-relatie een scheiding
plaatsvindt, is dat een ingrijpend proces, met
gevoelens van onmacht, onzekerheid, schuld,
verwijt, teleurstelling. Soms echter ook van op
luchting en bevrijding. Wanneer na geruime tijd
de gevoelens weer onder controle komen en
partijen in wederzijds respect weer in gelijk
waardige positie tegenover elkaar staan, is een
proces van verzoening op gang gekomen,
waarin de partners niet de relatie in oude vorm
herstellen, maar naast elkaar in vrede kunnen
leven. Erkennen wat is gebeurd, erkennen ook
Beeldhouwwerk op een kapiteel in de kleine
kerk van Monbos in Frankrijk, 10e eeuw.
Tekening: Frangoise Pottier.
van vriendschap, het goedmaken van conflic
ten na onrecht en geweld, opnieuw partners
worden in gelijkheid en rechtvaardigheid.
Verzoening gebeurt niet op commando. Het
conflict moet eerst zijn uitgewoed. Het kan al
leen in vrijheid gebeuren: partners moeten in
een gelijkwaardige positie staan ten opzichte
van elkaar. Het is geen eenvoudige of eenma
lige daad, waarmee alles weer goed of hersteld
zou zijn. Het is veeleer een proces dat geleerd
moet worden, een proces van groei, van vallen
en opstaan, waarin mensen elkaar kunnen hel
pen en ondersteunen.
Partijen met een gebroken relatie gaan met el
kaar of met zichzelf aan de slag met het doel
weer te kunnen (samen)leven. Het betekent
niet altijd het herstel van de oude warmte en
gehechtheid, maar in ieder geval - op mis
schien wat grotere afstand - een weer herstel
de grondhouding, een modus vivendi, een
basis om na 't conflict weer samen in goede
verstandhouding verder te leven.
Soms wordt het eindpunt gemarkeerd door een
duidelijk teken: een brief, een geschenk, een
ontmoeting, een verdrag(in de politiek), een ri
tueel (in de kerk).
Er zijn veel bedevaartsoorden in de wereld...
Lourdes, Fatima enz.; veel mensen gaan graag
naar die plaatsen omwille van een intens reli-
gieuse beleving ter plekke.
Een heel bijzondere religieuse ervaring kan een
pelgrimage zijn naar die plekken, die alles te
maken hebben met de oerbronnen van ons
geloof, met de bijbel.
Op een goede dag las ik in een blad, dat de
mogelijkheid bestond, om een eigen groep te
vormen in een parochie, om een pelgrimage te
maken naar die plekken, waar veel bijbelse
verhalen gelokaliseerd kunnen worden. Ik heb
dat als een idee gelanceerd en 43 mensen
hebben zich toen als deelnemer aangemeld.
Als de tocht niet wat duur was, zouden er on
getwijfeld nog meer liefhebbers zijn geweest!
Heel fijn om te constateren, dat een pelgrima
ge aan de hand van de bijbel zoveel belang
stelling geniet.
De pelgrimage wordt verzorgd door de ‘Mont-
forttochten’ een aktiviteit van de paters Mont-
fortanen, maar de mogelijkheid was daar, om
een eigen programma te maken.
Egypte
Ik heb gekozen voor een pelgrimage te begin
nen in Egypte, om even de cultuur te proeven
van het land, waar de Israëlieten als slaven
hebben geleefd en om als het ware de Uittocht
uit Egypte een beetje te herbeleven. We zullen
langs de Rode Zee de woestijn intrekken, om
te komen bij de berg van Mozes: de Sinai.
We zullen die berg in de nacht beklimmen om
in de morgenstond de komst van het licht te
*/ieren. We zullen gedenken, hoe Mozes op die
berg God heeft ontmoet en daar zijn volk de
richtlijnen voor menswaardig leven heeft
gegeven.(De tien geboden)
Israel
We trekken dan door de Negev-woestijn langs
de Dode Zee naar het Noorden van Israel, naar
Tiberias aan de oever van het Meer van Ge-
nesareth. Het hoogtepunt zal daar zijn: het be
zoek aan de berg Karmel, waar de profeet Elia
de strijd aanbond tegen de afgodendienst. De
profeet Elia is als een nieuwe Mozes geweest
voor zijn volk. Hij heeft getracht het volk weer
op het rechte spoor te krijgen.
Een ander hoogtepunt vormt het bezoek aan
de berg Tabor, waar Jezus samen met Mozes
en Elia verscheen in heerlijkheid, om zijn leer
lingen te bemoedigen de tocht naar Jerusa
lem aan te kunnen: In Jerusalem zou immers
het meest wezenlijke van de zending van Je
zus zich afspelen, een zending, die gepaard
ging met veel lijden. Die bemoediging, om
even door het lijden heen te kunnen kijken naar
de verheerlijking, konden Jezus’leerlingen wel
gebruiken...
Natuurlijk wordt in het Noorden, in de provincie
Galilea ook Nazareth bezocht, de berg der za
ligsprekingen aan het meer, Kafarnaum, Kana
enz...
Jerusalem
Daarna gaan we op naar Jerusalem, om een
beetje de tocht van Jezus, in het Lukasevan-
gelie beschreven als een reis naar Jerusalem,
te herdenken. Daar zullen we uiteraard als
hoogtepunt het tempelplein bezoeken, de plek,
waar vroeger de joodse tempel stond en waar
nu enkele moskeeën staan. Een ander hoogte
punt is het bezoek aan de H.Grafkerk, ge
bouwd over de Calvarieberg en het graf van
Jezus heen.
Vanuit Jerusalem zal een bezoek gebracht
worden aan Bethlehem en aan Yad Vashem,
de gedenkplaats van de holocaust.
U zult bemerken, dat de reis zich vooral af
speelt rond de drie figuren, die nauw met el
kaar verband houden: Mozes, Elia en Jezus en
zich ook concentreert rond bergen: Sinai, Kar
mel, Tabor en de berg Sion, waarop Jerusalem
is gebouwd. Een berg is een plaats van gods-
ontmoeting en zo hopen we, dat iets van Gods
nabijheid mag worden ervaren tijdens onze
tocht.
We hebben ons rond deze hoofdfiguren en
rond deze bergen voorbereid op onze pelgri
mage door drie avonden van bezinning, zodat
we met betere ogen kunnen kijken en betere
oren kunnen luisteren. We verwachten er veel
van...
Geniet van de wereld, geniet van je leven,
geniet van alles wat de natuur je kan geven.
Geniet van vandaag, en wacht niet tot morgen,
geniet van elk mooi moment, VERGEET TOCH JE ZORGEN!
PAGINA 7
wat jezelf fout hebt gedaan, opent nieuwe ruim
te om te leven, waarin je bevrijd bent van het
ideeaalbeeld dat je voor ogen stond om de
ander gelukkig te maken.
Familieverhouding. In andere familieverhoudin
gen kan ook veel kapot gaan: tussen ouders
en kinderen, tussen broers en zussen. Dat kan
vele oorzaken hebben en kan soms worden
teruggevoerd tot gebeurtenissen in de vroege
jeugd. Als je je dan kunt verzoenen met het
gebeurde, wanneer je dat wat fout is gegaan
op een of andere manier een plaats kunt ge
ven in je verdere leven, is het mogelijk je eigen
kracht terug te vinden en ruimte te scheppen
vóór verzoening en vergeving.
Verzoening met jezelf. Mensen vinden vaak ook
verzoening met zichzelf. Het gaat dan om aan
vaarding van hun eigen identiteit, hun eigen
aard. Acceptatie van de wijze waarop je in el
kaar steekt, met al je gebreken en tekortkomin
gen; aanvaarden dat je niet die geslaagde per
soonlijkheid bent geworden die je had willen
worden. Je hoeft dan niet meer persé op een
ander te lijken; lijken op jezelf is 't hoogst haal
bare, 't meest veilige en het geeft de grootste
voldoening.
Verzoening met je lot. Mensen die door een
ongeluk of door een ziekte gehandicapt zijn
geraakt gaan door diepten heen. Toch kunnen
zij vaak actief deelnemen aan het sociale le
ven, vrolijk zijn en expressief. Dat kan alleen
doordat zij zich verzoend hebben met het
noodlot, dat hun leven heel anders bepaalde
dan zij zich hadden voorgesteld. Zo'n verzoe
ning met het lot is dan van levensbelang om
als een waardevol mens verder te kunnen le
ven. Dat wat jou is overkomen hoort dan bij jou.
Verzoening met God. Mensen kunnen zich af
keren van God; uit onvrede over de kansen die
men in het leven is misgelopen, uit kwaadheid
over het onrecht in de wereld, bewust door 't
leiden van een zondig leven. Maar we kunnen
het leven ook zien als een geschenk van God,
als een opdracht om er wat van te maken, sa
men met anderen. Zonder verzoening met
onze positie, met het onrecht om ons heen,
zonder acceptatie van onze zondigheid blijven
we steken in onze onmacht. God echter kent
onze tekortkomingen en gebrokenheid. Wan
neer we zelf afzien van onze behoefte om an
deren te veroordelen en een veilige plek creë
ren waarin mensen met elkaar in goede ver
standhouding kunnen samenleven, dan is ook
de basis aanwezig voor een verzoening met
God.
Bij alle vormen van verzoening is het interes
sant om te zien en belangrijk om te ervaren,
dat verzoening vaak tot stand komt zonder dat
we er uitdrukkelijk op uit zijn. Het is onze niet-
oordelende aanwezigheid die het 'm doet.
TvE.