w 00 00)1 oV RONDOM DE KERK r/ Een pelgrimage naar Egypte en Israel zomerprogramma Omroep Brabant OMROEP BRABANT Veel toerisme in Syfe/e' es^prë- fle^v' Geniet van elk moment PfïROCME Omroep Brabant in de middaguitzendingen van 14.00 uur tot 17.00 uur van Radio Tour, geproduceerd door de collega’s van Radio 1. Radio Tour wordt afgewisseld met de regio nale nieuwsbulletins. VERZOENING Op zondag 6 juli begint bij Omroep Brabant de zomerprogrammering die tot en met zon dag 31 augustus duurt. Gedurende die acht zomerweken zullen praktisch alle rubrieken komen te vervallen. Dat wil dus zeggen dat pas in de eerste week van september program ma’s zoals ’Het Radiocafé’, ’Conga’, ’Uitlaat’, ’Prikbord’, ’De Heerlijkheid’, ’Gedane Za ken’, ’Groen Licht’, en ’OorZaken’ weer te horen zullen zijn. In plaats daarvan komt er een aantal andere programma’s. Zomer - uur De gehele zomerperiode is er iedere dag, tus sen 9.00 uur en 10.00 uur ’s morgens, een toe- ’Goeiemorgen Brabant’ gaat door Het ochtendmagazine ’Goeiemorgen Bra bant’ gaat in de zomermaanden gewoon door, dagelijks van 9.00 uur tot 12.00 uur ’s mor gens. In het eerste uur van dit programma is er dus extra aandacht voor toerisme. Ook de weekendprogramma’s ’Zie Zo Zater dag’, ’Lekker Geen Wekker’ en ’Muziek Be neden de Moerdijk’ gaan gewoon door, al zal de inhoud wat luchtiger zijn tijdens de zo merweken. En uiteraard zijn er de drie dagelijkse actuali teiten uitzendingen, want het nieuws gaat ook in de zomer gewoon door. De dagelijkse actu aliteitenprogramma’s zijn te beluisteren van 07.00 uur tot 09.00 uur, van 12.00 uur tot 13.30 uur en van 17.00 uur tot 18.30 uur. alle door de weekse dagen van 13.30 uur tot 14.00 uur het Bel Spel. Iedere dag zijn er twee vrijkaarten voor De Efteling te winnen en daarnaast zijn er weekprijzen en een fraaie eindprijs voor de winnaar van de finale op vrijdag 29 augustus. Luisteraars mogen 1 keer per week meedoen en ze moeten naast een gezonde algemene ontwikkeling een redelij ke kennis hebben van de provincie en van de actualiteit van de dag. Streekspel Ook een vast onderdeel, al 20 jaar lang in de zomerprogramma’s van Omroep Brabant, is het Streekspel, waarvan ook dit jaar weer acht afleveringen worden gespeeld op De Beekse Bergen in Hilvarenbeek. Uiteraard is titelver dediger Gemert ook weer van de partij. Er zijn acht voorronden en de finale is op 31 augustus. Steeds op zondag van 12.00 uur tot 13.00 uur. Radio Tour Al even traditioneel is het overnemen door 7 ristisch uur te horen. In samenwerking met het Brabants Bureau voor Toerisme en de gro te Brabantse attractieparken wordt in dat uur extra aandacht besteed aan de dagelijkse toe- risme-actualiteit door middel van reportages, wetenswaardigheden en toeristische tips. En uiteraard is er het weerbericht van Johan Ver- schuuren en verkeersinformatie van de ANWB. Zomer - Toer Gedurende drie weken in de zomerprogram mering, van 28 juli tot en met 15 augustus, gaat Omroep Brabant met een bekende in woner van de provincie op pad langs leuke plekjes in Brabant. De dag wordt begonnen met een ontbijt, steeds in een Brabants NS- station en daarna gat de dagelijkse gast met een verslaggever van Omroep Brabant naar plekjes die hij zelf heeft uitgekozen. Mis schien worden luisteraars wel op een idee gebracht! Bel Spel Ook dit jaar speelt Omroep Brabant weer op MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 16 JUL11997 TëlflVl'v S/Nfl/’ H.J. van den Broek Jan Groener Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger Peter Verheijen ’Als mensen bij het zien van armoede ontroerd worden, vinden ze eerder hun zakdoek dan hun portemonnee’. Geniet van elk mooi en zorgeloos moment, geniet van het geluk dat zo'n moment kent. Geniet van de vogels en van de zalige wind, geniet van de gulle lach van een zorgeloos kind. Geniet van de zon en haar heerlijke stralen, geniet van die kracht die nimmer kan falen. Geniet van de maan in een wolkenloze nacht, geniet van de sterren vol pure pracht. Geniet van een merel en van zijn prachtig lied, geniet van alle mooie bloemen die je ziet. Geniet van de grazende koeien in een groene wei, geniet van de stilte, want die hoort daarbij. Geniet van de mensen die het echt goed bedoelen, geniet van de genegenheid die ze voor je voelen. Geniet van de prachtige vormen van bomen, geniet van de wolken die je langs ziet komen. In september zal een groep parochianen onder leiding van onze eigen pastor een reis gaan maken naar het Heilig Land. Het belooft een heel bijzondere reis te wor den, vooral ook omdat er ai een zeer ge degen voorbereiding heeft plaats gevon den. U zult er in de toekomst nog wel vaker van horen. Hieronder alvast een beschrij ving van het komende programma. In juni 1997 wordt in Graz de Tweede Europese Oecumenische Assemblee van de Wereldraad van Kerken gehouden. Deze assemblee heeft als thema ‘Verzoening: gave van God - bron van nieuw leven. Honderden christenen uit Oost en West zullen zich samen een week lang be zinnen op en werken aan verzoening. Verzoening Een misschien wat ouderwets en eerbiedwaar dig en minder gebruikelijk woord. Bepaald geen eenvoudig thema. Wat is dat: verzoening en hoe pak je dat als gewoon gelovige aan? Verzoening veronderstelt voorafgaand ruzie, conflict, tegenstelling, machtsongelijkheid, ge weld. Het betekent het herstellen van stukgelo pen relaties, het (weer) aanhalen van banden 7Si,j TTiel-bi va* 4 al Relaties Verzoening vindt plaats op verschillende ter reinen; in 't klein, tussen personen, maar ook in 't groot, tussen(politieke) partijen, bedrijven, landen. De verzoening in 't groot wijkt in princi pe niet af van de verzoening in 't klein. Boven dien: verbeter de wereld, begin bij jezelf. Daarom hieronder alleen wat voorbeelden van verzoening in intermenselijke relaties. Partner-relatie. Wanneer in een huwelijk of in een andere partner-relatie een scheiding plaatsvindt, is dat een ingrijpend proces, met gevoelens van onmacht, onzekerheid, schuld, verwijt, teleurstelling. Soms echter ook van op luchting en bevrijding. Wanneer na geruime tijd de gevoelens weer onder controle komen en partijen in wederzijds respect weer in gelijk waardige positie tegenover elkaar staan, is een proces van verzoening op gang gekomen, waarin de partners niet de relatie in oude vorm herstellen, maar naast elkaar in vrede kunnen leven. Erkennen wat is gebeurd, erkennen ook Beeldhouwwerk op een kapiteel in de kleine kerk van Monbos in Frankrijk, 10e eeuw. Tekening: Frangoise Pottier. van vriendschap, het goedmaken van conflic ten na onrecht en geweld, opnieuw partners worden in gelijkheid en rechtvaardigheid. Verzoening gebeurt niet op commando. Het conflict moet eerst zijn uitgewoed. Het kan al leen in vrijheid gebeuren: partners moeten in een gelijkwaardige positie staan ten opzichte van elkaar. Het is geen eenvoudige of eenma lige daad, waarmee alles weer goed of hersteld zou zijn. Het is veeleer een proces dat geleerd moet worden, een proces van groei, van vallen en opstaan, waarin mensen elkaar kunnen hel pen en ondersteunen. Partijen met een gebroken relatie gaan met el kaar of met zichzelf aan de slag met het doel weer te kunnen (samen)leven. Het betekent niet altijd het herstel van de oude warmte en gehechtheid, maar in ieder geval - op mis schien wat grotere afstand - een weer herstel de grondhouding, een modus vivendi, een basis om na 't conflict weer samen in goede verstandhouding verder te leven. Soms wordt het eindpunt gemarkeerd door een duidelijk teken: een brief, een geschenk, een ontmoeting, een verdrag(in de politiek), een ri tueel (in de kerk). Er zijn veel bedevaartsoorden in de wereld... Lourdes, Fatima enz.; veel mensen gaan graag naar die plaatsen omwille van een intens reli- gieuse beleving ter plekke. Een heel bijzondere religieuse ervaring kan een pelgrimage zijn naar die plekken, die alles te maken hebben met de oerbronnen van ons geloof, met de bijbel. Op een goede dag las ik in een blad, dat de mogelijkheid bestond, om een eigen groep te vormen in een parochie, om een pelgrimage te maken naar die plekken, waar veel bijbelse verhalen gelokaliseerd kunnen worden. Ik heb dat als een idee gelanceerd en 43 mensen hebben zich toen als deelnemer aangemeld. Als de tocht niet wat duur was, zouden er on getwijfeld nog meer liefhebbers zijn geweest! Heel fijn om te constateren, dat een pelgrima ge aan de hand van de bijbel zoveel belang stelling geniet. De pelgrimage wordt verzorgd door de ‘Mont- forttochten’ een aktiviteit van de paters Mont- fortanen, maar de mogelijkheid was daar, om een eigen programma te maken. Egypte Ik heb gekozen voor een pelgrimage te begin nen in Egypte, om even de cultuur te proeven van het land, waar de Israëlieten als slaven hebben geleefd en om als het ware de Uittocht uit Egypte een beetje te herbeleven. We zullen langs de Rode Zee de woestijn intrekken, om te komen bij de berg van Mozes: de Sinai. We zullen die berg in de nacht beklimmen om in de morgenstond de komst van het licht te */ieren. We zullen gedenken, hoe Mozes op die berg God heeft ontmoet en daar zijn volk de richtlijnen voor menswaardig leven heeft gegeven.(De tien geboden) Israel We trekken dan door de Negev-woestijn langs de Dode Zee naar het Noorden van Israel, naar Tiberias aan de oever van het Meer van Ge- nesareth. Het hoogtepunt zal daar zijn: het be zoek aan de berg Karmel, waar de profeet Elia de strijd aanbond tegen de afgodendienst. De profeet Elia is als een nieuwe Mozes geweest voor zijn volk. Hij heeft getracht het volk weer op het rechte spoor te krijgen. Een ander hoogtepunt vormt het bezoek aan de berg Tabor, waar Jezus samen met Mozes en Elia verscheen in heerlijkheid, om zijn leer lingen te bemoedigen de tocht naar Jerusa lem aan te kunnen: In Jerusalem zou immers het meest wezenlijke van de zending van Je zus zich afspelen, een zending, die gepaard ging met veel lijden. Die bemoediging, om even door het lijden heen te kunnen kijken naar de verheerlijking, konden Jezus’leerlingen wel gebruiken... Natuurlijk wordt in het Noorden, in de provincie Galilea ook Nazareth bezocht, de berg der za ligsprekingen aan het meer, Kafarnaum, Kana enz... Jerusalem Daarna gaan we op naar Jerusalem, om een beetje de tocht van Jezus, in het Lukasevan- gelie beschreven als een reis naar Jerusalem, te herdenken. Daar zullen we uiteraard als hoogtepunt het tempelplein bezoeken, de plek, waar vroeger de joodse tempel stond en waar nu enkele moskeeën staan. Een ander hoogte punt is het bezoek aan de H.Grafkerk, ge bouwd over de Calvarieberg en het graf van Jezus heen. Vanuit Jerusalem zal een bezoek gebracht worden aan Bethlehem en aan Yad Vashem, de gedenkplaats van de holocaust. U zult bemerken, dat de reis zich vooral af speelt rond de drie figuren, die nauw met el kaar verband houden: Mozes, Elia en Jezus en zich ook concentreert rond bergen: Sinai, Kar mel, Tabor en de berg Sion, waarop Jerusalem is gebouwd. Een berg is een plaats van gods- ontmoeting en zo hopen we, dat iets van Gods nabijheid mag worden ervaren tijdens onze tocht. We hebben ons rond deze hoofdfiguren en rond deze bergen voorbereid op onze pelgri mage door drie avonden van bezinning, zodat we met betere ogen kunnen kijken en betere oren kunnen luisteren. We verwachten er veel van... Geniet van de wereld, geniet van je leven, geniet van alles wat de natuur je kan geven. Geniet van vandaag, en wacht niet tot morgen, geniet van elk mooi moment, VERGEET TOCH JE ZORGEN! PAGINA 7 wat jezelf fout hebt gedaan, opent nieuwe ruim te om te leven, waarin je bevrijd bent van het ideeaalbeeld dat je voor ogen stond om de ander gelukkig te maken. Familieverhouding. In andere familieverhoudin gen kan ook veel kapot gaan: tussen ouders en kinderen, tussen broers en zussen. Dat kan vele oorzaken hebben en kan soms worden teruggevoerd tot gebeurtenissen in de vroege jeugd. Als je je dan kunt verzoenen met het gebeurde, wanneer je dat wat fout is gegaan op een of andere manier een plaats kunt ge ven in je verdere leven, is het mogelijk je eigen kracht terug te vinden en ruimte te scheppen vóór verzoening en vergeving. Verzoening met jezelf. Mensen vinden vaak ook verzoening met zichzelf. Het gaat dan om aan vaarding van hun eigen identiteit, hun eigen aard. Acceptatie van de wijze waarop je in el kaar steekt, met al je gebreken en tekortkomin gen; aanvaarden dat je niet die geslaagde per soonlijkheid bent geworden die je had willen worden. Je hoeft dan niet meer persé op een ander te lijken; lijken op jezelf is 't hoogst haal bare, 't meest veilige en het geeft de grootste voldoening. Verzoening met je lot. Mensen die door een ongeluk of door een ziekte gehandicapt zijn geraakt gaan door diepten heen. Toch kunnen zij vaak actief deelnemen aan het sociale le ven, vrolijk zijn en expressief. Dat kan alleen doordat zij zich verzoend hebben met het noodlot, dat hun leven heel anders bepaalde dan zij zich hadden voorgesteld. Zo'n verzoe ning met het lot is dan van levensbelang om als een waardevol mens verder te kunnen le ven. Dat wat jou is overkomen hoort dan bij jou. Verzoening met God. Mensen kunnen zich af keren van God; uit onvrede over de kansen die men in het leven is misgelopen, uit kwaadheid over het onrecht in de wereld, bewust door 't leiden van een zondig leven. Maar we kunnen het leven ook zien als een geschenk van God, als een opdracht om er wat van te maken, sa men met anderen. Zonder verzoening met onze positie, met het onrecht om ons heen, zonder acceptatie van onze zondigheid blijven we steken in onze onmacht. God echter kent onze tekortkomingen en gebrokenheid. Wan neer we zelf afzien van onze behoefte om an deren te veroordelen en een veilige plek creë ren waarin mensen met elkaar in goede ver standhouding kunnen samenleven, dan is ook de basis aanwezig voor een verzoening met God. Bij alle vormen van verzoening is het interes sant om te zien en belangrijk om te ervaren, dat verzoening vaak tot stand komt zonder dat we er uitdrukkelijk op uit zijn. Het is onze niet- oordelende aanwezigheid die het 'm doet. TvE.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1997 | | pagina 7