Spreekuren B en W in Oisterwijk en Moergestel 1-1-2: Daar red je levens mee De leden van het college van burgemeester en wethouders houden wekelijks spreekuur in de kernen Oisterwijk en Moergestel en wel als volgt: In Moergestel: Op maandag 3 maart 1997 spreekuur in het Servicepunt van de gemeente in de Open bare Bibliotheek: Wethouder A. van Gils: 15.30 uur tot 16.15 uur Burgemeester Y Kortmann: 16.15 uur tot 17.00 uur In Oisterwijk Op dinsdag 4 maart 1997 spreekuur in het Gemeentekantoor in Oisterwijk als volgt: Burgemeester Y. Kortmann: 11.00 uur tot 12.00 uur Wethouder A. van Gils; wethouder R. Rak- horst; wethouder R. Hora; wethouder W. van Roessel alle van 11.00 uur tot 12.00 uur Alarmnummer 06-11 wordt 1-1-2 Het Nederlandse alarmnummer 06-11 ver dwijnt. Met ingang van 1 maart 1997 wordt het vervangen door een nieuw nummer: 1-1-2. De invoering van dit nieuwe nummer is onderdeel van een operatie die ertoe moet leiden dat op den duur in heel Europa één en hetzelfde alarmnummer operationeel zal zijn. Uniform nummer van levensbelang Sinds 1990 is er in Nederland één landelijk te lefoonnummer voor hulp in spoedeisende si tuaties. Met de invoering van dat nummer werd ook een landelijk netwerk van alarmcen trales in dienst genomen. Dankzij het netwerk en het landelijke nummer zijn brandweer, po litie en ambulancedienst beduidend beter be reikbaar geworden. Dit is een kwestie van le vensbelang - juist op die momenten dat snelle hulpverlening noodzakelijk is. Hoe nuttig een landelijke nummer is, blijkt ook uit de cijfers. Het oude nummer werd per jaar ongeveer vijf miljoen maal gebeld. Globaal gesproken zijn er van elke 12 meldingen 9 voor de politie, 3 voor de ambulancedienst en 1 voor de brand weer. Bij de afhandeling van 1-1-2 oproepen wordt bijzondere aandacht geven aan het spoedeisen de karakter. Door de manier waarop de alarm centrales zijn georganiseerd, kan er gegaran deerd worden dat niemand een antwoordap paraat aan de lijn krijgt of ’er niet doorheen komt’. Als het extreem druk is, kan het hoog uit iets langer duren voordat er wordt opgeno men. Gelijkschakeling op Europees niveau De vervanging van het huidige alarmnummer door het Europese alarmnummer 1-1-2, volgt de behoefte in Europees verband om spoed eisende hulpverlening via een zelfde nummer beschikbaar te stellen. Op den duur zal er - waar dan ook in de Europese Unie - één en hetzelfde alarmnummer voor politie, brand weer en ambulance operationeel zijn. Het alarmnummer 1-1-2 is dus niet alleen het nieu we Nederlandse alarmnummer, maar het is de bedoeling dat het in de toekomst ook werke lijk het enige nummer zal zijn dat alle inwo ners van Europa hoeven te kennen voor hulp in spoedeisende situaties. Daarmee wordt een snellere en effectievere hulpverlening verzekerd. Voor iedereen in Eu ropa. Hulpverlening ongewijzigd Met ingang van 1 maart 1997 is in Nederland het nieuwe nummer 1-1-2 operationeel. Behal ve de vervanging van het oude door het nieu we nummer 1-1-2 verandert er voor inwoners van Nederland overigens niets. De organisatie van de alarmcentrales blijft op de bewezen goe de wijze werken en ook de hulpverlening blijft hetzelfde. Wie in Nederland 1-1-2 oproept, komt ’binnen’ bij één van de 21 regionale alarmcentrales van 1-1-2. De melder vertelt in welke gemeente en van wie er hulp gewenst is: brandweer, politie of ambulancedienst. Vervolgens wordt het ge sprek doorverbonden met de meldkamer van de gewenste hulpdienst. Wie met een mobiele telefoon 1-1-2 belt, komt binnen bij de 1-1-2 centrale van het Korps Landelijke Politiedien sten in Driebergen. Verder verloopt alles hetzelfde als bij de overige alarmcentrales. Voor doven en slechthorenden is 1-1-2 bereikbaar via de tekst(beeld-)telefoon. Ook wat betreft de kosten blijft met de invoering van het nieuwe nummer alles bij het oude: 0,20 overdag, 0,10 ’s avonds en gratis vanuit een telefooncel. Oude nummer gefaseerd buiten werking Het buiten werking stellen van het oude num mer zal in fases geschieden. Het oude alarm nummer is dermate ingeburgerd dat er voor een overgangsperiode is gekozen. Vanaf 1 maart tot 1 september 1997 zijn daarom de hulpdiensten zowel via 1-1-2 als via 06-11 te bereiken. Vanaf september 1997 loopt spoedei sende hulpverlening alleen nog via 1-1-2. tussen de 25.000,- en 250.000,- bedraagt, wordt er alleen een nieuwe beschikking vast gesteld als de verandering 5% of meer van de oude waarde bedraagt. Wanneer de waardeverandering uitstijgt boven de 250.000,-, dan zal te allen tijde een nieuwe beschikking worden vastgesteld. Let u erop dat de kosten van verbouwing ook al zijn het verschillende kleine verbouwingen, bij elkaar worden opgeteld, waardoor u de ge stelde bedragen kunt overschrijden. Wat wordt er bedoeld met wetsfictie- gemeente? Voor de komende periode van vier jaar (1997- 2000) is de waarde van onroerende zaken ge baseerd op de waarde die een onroerende zaak op 1 januari 1995 had. Deze datum heet de waardepeildatum. In sommige gemeenten waren onroerende za ken echter recent getaxeerd. Nog een keer taxe ren is dan een overbodige zaak. Deze gemeen ten mogen voor het tijdvak 1997-2000 dan ook uitgaan van eerde waardepeilnota, bijvoorbeeld 1992,1993 of 1994. Deze gemeenten passen de zogenaamde ’wetsfictie’ toe. Hierbij wordt er van uitgegaan dat deze eerder vastgestelde waarde gelijk is aan de waarde die op 1 januari 1995 zou gelden. Dat geldt voor de voormalige gemeente Moer gestel. Mocht het zo zijn dat de waarde van uw WOZ- object op 1 januari 1995 lager is dan de waarde die vastgesteld is op basis van de wetsfictie, dan mag u als belanghebbende in een bezwaar schrift van de gemeente vragen om de waarde naar de waardepeildatum 1 januari 1995 vast te stellen. Dit is een ’tegenbewijsregeling’. De informatie in dit artikel is zorgvuldig sa mengesteld, maar u kunt er geen rechten aan ontlenen. Met eventuele vragen over de onroe rend zaak-belastingen kunt u terecht bij de af deling beheer van de gemeente: de heer Link- els (tel. 013-5291391) of mevrouw Peters (tel. 013-5291268). Voor meer informatie kunt u de brochure ’Wet WOZ’ van de Waarderingskamer aan vragen. Deze brochure is verkrijgbaar via de Waarderingskamer, telefoonnummer 070- 3286868. Inspraakavond over nota handhaving ruimtelijke ordening en bouwen Op woensdagavond 5 maart wordt in de Kunst kring aan de Stationsstraat in Oisterwijk een inspraakavond gehouden over de Nota Hand having Ruimtelijke Ordening en Bouwen. Tij dens die bijeenkomst die om 19.30 uur begint, wordt uitleg gegeven over het handhavings beleid. Er is volop gelegenheid om vragen te stellen en eventuele reactie te geven. De nota ligt vanaf 27 maart vier weken ter inzage. Subsidieregeling duurzaam verbouwen Vanaf 1 juli 1996 kunnen inwoners die plan nen hebben om hun woning te verbouwen (on der voorwaarden) in aanmerking komen voor een subsidie. De subsidie worden verstrekt door het Samenwerkingsverband Midden-Bra- bant in het kader van de Stimuleringsregeling Duurzaam Bouwen. Middels deze regeling probeert de overheid particulieren te stimule ren om bij verbouw van de eigen woning zo veel mogelijk duurzame materialen toe te pas sen. Subsidie wordt verstrekt voor het aanbrengen van dubbel- of hoogrendementsglas, spouw- muurisolatie, een VR- of HR-verwarmingske tel, waterbesparende douchekoppen, aanbou wen van een serre, etc. Een volledige lijst is toe gevoegd aan het aanvraagformulier. Om voor subsidie in aanmerking te komen moet men voldoen aan enkele voorwaarden nl.: - de woning moet gebouwd zijn voor 1 januari 1996. - na de verbouwing moet de woning volledig geïsoleerd zijn (gevel- en dakisolatie en overal minimaal dubbelglas). - na verbouwing moet in de woning een VR- of HR-verwarmingsketel aanwezig zijn (niet no dig als de woning verwarmd wordt d.m.v. blok- verwarming of een installatie voor zonne-ener- gie). - de werkzaamheden moeten worden uitge voerd door een erkend bouwbedrijf. - het minimale subsidiebedrag waarvoor men in aanmerking kan komen moet 500,- bedra gen (alleen het aanbrengen van een waterbesparende douchekop is niet voldoen de!). De subsidieregeling geldt voor alle inwoners van de regio en loopt tot het budget op is. Daar bij geldt: ’Wie het eerst komt, wie het eerst maalt!. Wilt u subsidie aanvragen dan moet u er snel bij zijn. Aanvraagformulieren zijn af te halen op het Gemeentekantoor balie 3. Nadere informatie bij mw. B. van Daal, afdeling VREZ. Informatie over de ’WOZ- beschikking) wet waardering onroerende zaken (3) Deze maand valt ook bij u de zogenoemde WOZ-beschikking in de brievenbus. In de af gelopen weken kon u over de Wet waardering onroerende zaken meer lezen. Deze week be handelen we het restant van de meest gestelde vragen en natuurlijk de antwoorden als het om de WOZ-beschikking gaat. Hoe kan ik bezwaar aantekenen? De beschikking die u toegestuurd krijgt, is een belangrijk document. Naast de waarde die aan uw onroerende zaak is toegekend staat ook uw naam erop. De gegevens op de beschikking zijn vier jaar lang het uitgangspunt voor diverse aanslagen. Het is dan ook belangrijk dat u het eens bent met de gegevens die op de beschikking staan vermeld. Als dit niet het geval is, kunt u be zwaar aantekenen. Dit bezwaar dient goed ge motiveerd te worden. Als u bijvoorbeeld vindt dat de waarde op een onjuist bedrag is vastgesteld, moet u binnen zes weken na de dagtekening van de beschik king bezwaar indienen bij het College van Bur gemeester en Wethouders van uw gemeente. Als deze termijn verstreken is, staat de waarde van uw pand of bedrijf voor vier jaar vast en kunt u hiertegen geen bezwaar meer aanteke nen. Als u van mening bent dat de beschik king niet voor u bestemd kan zijn of dat de onroerende zaak niet goed is aangeduid, kunt u ook bezwaar aantekenen (binnen zes weken). Op een bezwaarschrift wordt altijd schriftelijk uitspraak gedaan. Bent u het niet eens met de uitspraak van het College van Burgemeester en Wethouders op het bezwaarschrift dan kunt u in beroep gaan bij de belastingkamer van het Gerechtshof. U bent dan overigens wel griffierechten verschul digd. Heeft de WOZ-waarde consequenties voor de aangifte inkomstenbelasting? Ja. Bij de aangifte van de inkomstenbelasting 1997 moet u uitgaan van de WOZ-waarde. Dit aangifteformulier wordt u echter pas in 1998 toegezonden. Dus in de praktijk gaat u pas in 1998 de WOZ-waarden opgeven. De Belastingdienst gaat niet uit van een gelijk blijvende waarde voor wetsfictiegemeenten. In tegenstelling tot gemeenten en waterschappen zal de hoogte van de inkomsten- en vermo gensbelasting berekend worden door middel van een indexering van de WOZ-waarde. Dit betekent dat de Belastingdienst bij de vastge stelde waarde een bepaald percentage optelt, zodat men over actuele waardegegevens be schikt. Voor de consequenties voor u persoonlijke aan gifte inkomstenbelasting verwijzen wij u naar de Belastingtelefoon particulieren (0800-0543 per 1-1-1997) van de Belastingdienst. Voor de inkomstenbelasting 1996, fungeert de WOZ-beschikking als controlemiddel voor de Belastingdienst. Blijft de WOZ-beschikking geldig als ik ga verbouwen? Dat ligt eraan. In geval van bouw, verbouwing of afbraak zal in beginsel sprake zijn van een waardeverandering (stijging of daling). Het hangt af van de hoogte van de waardeverande ring of een hertaxatie (en dus een nieuwe be schikking) noodzakelijk is. De volgende richtlijnen zijn hiervoor opge steld. Bij een waardeverandering tot 25.000,- wordt er geen nieuwe beschikking vastgesteld. Als de waardeverandering van een onroerende zaak De Jeugdgemeenteraad vergadert weer! Vergadering Op woensdag 5 maart 1997 om 16.00 uur ko men de leden van de Jeugdgemeenteraad dit jaar voor de tweede keer bij elkaar. De verga dering vindt plaats in de raadzaal van het Raad huis aan De Lind 56 te Oisterwijk. Zoals anders het geval is, kunnen ook nu men sen die op de publieke tribune zitten de gele genheid krijgen iets te zeggen. Dat gebeurt dan tijdens het spreekkwartiertje aan het begin van de vergadering. Agenda Na het spreekkwartiertje staan onder andere de volgende punten op de agenda: Eerst is er het voorstel om het verslag van de vergadering van de Jeugdgemeenteraad van 22 januari 1997 vast te stellen. Dan komt Stichting Cue met een liedje en een dansje. Vervolgens mag de raad beslissen over de besteding van een bedrag van 1.500,- voor de musical ’Musica Futura’. Daarna komen de mededelingen en de inge komen post aan de orde. Bij het volgende agendapunt komt wethouder W van Roessel iets vertellen over de beveili ging van speeltuinen. Anton de Koning heeft hierop in de vorige vergadering gewezen. Ook heeft een enquête duidelijk gemaakt dat de speeltuin op de eerst plaats van de Top 3 bij de jeugd staat. Verder bespreekt de raad ideeën voor de do denherdenking van 4 mei 1997 en neemt daar over dan een besluit. Wat betreft de Riksbioscoop vertelt wethouder Thijs Verhoeven hoe de film op 14 februari 1997 is geweest. Tot slot presenteert het raadslid Mathieu van Roessel een proef van de folder over de Jeugd gemeenteraad. Aan de leden van de Jeugdge meenteraad is de vorige keer ook gevraagd na te denken over een nieuw logo. Welkom De vergadering van de Jeugdgemeenteraad is openbaar. Dat betekent dat iedereen van harte welkom is om de besprekingen vanaf de pu blieke tribune te volgen. Dus tot ziens op woensdag 5 maart 1997 om 16.00 uur in het Raadhuis aan De Lind 56 te Oisterwijk. Personen die via het oude nummer politie, brandweer of ambulance willen oproepen wor den met een antwoordapparaat naar 1-1-2 doorverwezen. Op 1 maart 1998 zal het oude nummer definitief buiten werking gesteld wor den. Grootscheepse campagne Om het nieuwe nummer zo snel mogelijk be kend te maken bij de Nederlandse bevolking heeft het Ministerie van Binnenlandse Zaken een grootschalige multi-mediale voorlichtings campagne opgezet.d De campagne gaat in maart van start en heeft als thema: T-l-2 daar red je levens mee’. Doelstelling van de cam pagne is om in korte tijd voor het alarmnum mer een bekendheid van maar liefst 97 procent te realiseren. Om die doelstelling te kunnen halen, worden televisiecommercials ingezet - onder meer via Postbus 51-, maar ook adver tenties in dag- en weekbladen, informatiefol ders, radiocommercials, abri’s, telefoonstic- kers, stickers op auto’s van brandweer, politie en ambulancediensten, posters, vlaggen en een speciale telefoonkaart. Meer informatie Iedereen die meer wil weten over de invoering van 1-1-2 kan een brochure ophalen bij de post kantoren en bibliotheken. Ook bij de gemeente ligt de brochure klaar bij ’Voorlichting’ in het gemeentekantoor aan De Lind 44 in Oisterwijk en in het Servicepunt van de gemeente in de Openba re Bibliotheek van Moergestel. - Het concept ontwerp-bestemmingsplan be drijventerrein Kerkhoven zal voor advies aan de commissie Ruimtelijke ordening worden voorgelegd. - Wethouder Hora en ambtenaar B. Panis ver tegenwoordigen de gemeente Oisterwijk in de begeleidingsgroepen ’Verdiepingsstudie Corri dor A58/A65. - Besloten is om de concept-nota Handhaving Ruimtelijke Ordening vrij te geven voor in spraak. Hij wordt ter inzage gelegd en er is een inspraakbijeenkomst gepland voor 5 maart a.s. - De raad zal worden voorgesteld een voorbe- reidingsbesluit te nemen voor het ’Ontwikke lingsgebied ’t Seuverick’. - Het project Recreatietaxi zal ook in 1997 wor den voortgezet. De gemeentelijke bijdrage wordt bepaald op 50% met een maximum van 3.5000,-. Aan de raad wordt voorgesteld de monumentenverordeningen van de voormali ge gemeente Moergestel, Oisterwijk en Berkel- Enschot in te trekken en vast te stellen de ’Mo numentenverordening 1997’. Oisterwijk Officiële informatie vanuit de gemeente Oisterwijk BEKENDMAKING 944-11 PAGINA 10 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 26 FEBRUAR11997 gemeente Burgemeester en wethouders van Oisterwijk maken bekend dat de ontwerp-begroting voor het dienstjaar 1997 vanaf heden gedurende 14 dagen op de secretaride der gemeente voor eenieder ter inzage is gelegd en, tegen betaling der kosten, in afschrift verkrijgbaar is gesteld. Oisterwijk, 27 februari 1997 Burgemeester en wethouders van Oisterwijk, de secretaris mw. H.F. van Breugel de burgemeester drs. Y.C.Th.J. Kortmann

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1997 | | pagina 10