Öi sterwijk Officiële informatie vanuit de gemeente Oisterwijk Spreekuren B en W in Oisterwijk en Moergestel Informatie speciaal voor ouderen AANVRAGEN TENNISBANEN ZOMERSEIZOEN EN/OF VOOR EEN JAAR SPORTPARK OP D’N DONK LET OP WIJZIGING AFHALEN FORMULIEREN!!! B. en W. besluiten Burgemeester en wethouders hebben in de ver gadering van 7 februari 1997 onder meer de volgende besluiten genomen: Diversen - Het college heeft besloten om het restant-kre- diet van de aanpassing van het gemeentekan- toor in 1996 beschikbaar te stellen voor het verhelpen van resterende problemen in het gemeentekantoor. - Opdracht is gegeven om een terrein aan de Tuinweg dat gebruikt wordt voor het storten van allerlei afval op te laten ruimen. De leden van het college van burgemeester en wethouders houden wekelijks spreekuur in de kernen Oisterwijk en Moergestel en wel als volgt: In Moergestel: Op maandag 24 februari 1997 spreekuur in het Servicepunt van de gemeente in de Openbare Bibliotheek: Wethouder W. van Roessel: 15.30 uur tot 16.15 uur Wethouder R. Rakhorst: 16.15 uur tot 17.00 uur In Oisterwijk Op dinsdag 25 februari 1997 spreekuur in het Gemeentekantoor in Oisterwijk als volgt: Burgemeester Y. Kortmann: 11.00 uur tot 12.00 uur Wethouder A. van Gils; wethouder R. Rak horst; wethouder R. Hora; wethouder W. van Roessel alle van H .00 uur tot 12.00 uur datum bij een verkoop betrokken zijn geweest of die in een steekproef zijn geselecteerd. Door vergelijking worden de overige woningen ge waardeerd. De informatie in dit artikel is zorgvuldig sa mengesteld, maar u kunt er geen rechten aan ontlenen. Met eventuele vragen over de On roerend zaak-belastingen kunt u terecht bij de afdeling Beheer van de gemeente: de heer Linkels (tel. 013 - 62 913 19) of mevrouw Pe ters (tel. 013 - 52 912 68). Volgende week antwoord op de volgende vra gen: heeft de WOZ-waarde gevolgen voor de aangifte van de Inkomstenbelasting; ga ik nu meer belasting betalen; blijft de WOZ-be schikking geldig als ik ga verbouwen en: wat wordt er bedoeld met ’wetsfictie-gemeente’. gevens. Op verzoek is bij de gemeente een taxa- tieverslag verkrijgbaar waarin deze gegevens zijn opgenomen. Waarom krijg ik deze beschikking in de brievenbus? U krijgt deze beschikking in de bus omdat de Wet WOZ dat zo heeft bepaald. Voor het bepa len van de hoogte van hun belastingen baseren gemeenten (onroerende-zaakbelastingen), de waterschappen (omslag gebouwd) en de Belas tingdienst (inkomstenbelasting en vermogens belasting) zich op de waarde van onroerende zaken (zoals bijvoorbeeld een woning of be drijf, maar ook onbebouwde grond). Voorheen bepaalde elk van deze drie partijen voor zich de waarde van een onroerende zaak. Deze situatie is veranderd: de waardering van onroerende zaken voor de drie partijen wordt vereenvoudigd. Voortaan zullen gemeenten, de waterschappen en de Belastingdienst uitgaan van dezelfde taxaties en gegevens voor de hef fing van bovengenoemde belastingen. Dit is voor alle betrokkenen wel zo duidelijk en het bespaart een hoop werk. De gemeenten hebben opdracht gekregen om de taxaties te verrichten en de relevante gege vens ter verzamelen. Vervolgens verstrekken gemeenten deze gegevens aan de waterschap pen, de Belastingdienst en aan u als belangheb bende. Wettelijk is bepaald dat iedere belang hebbende begin 1997 een beschikking ont vangt waarop de waarde van de onroerende zaak staat vermeld. Waarom zit er geen aanslag bij de be schikking? De aanslag is niet gelijk met de beschikking verzonden, omdat de gemeente wil voorkomen dat de beschikking en de aanslag door elkaar worden gehaald. Het zijn twee aparte zaken. Tegen de waarde van beschikking kunt u be zwaar maken, tegen de waarde in de aanslag niet meer. De aanslag krijgt u in april met als dagteke ning 30 april 1997. Hoe is de waarde van mijn huis of bedrijf bepaald? De waarde van uw huis (of bedrijf) wordt be paald aan de hand van een taxatie. Bij de taxa tie wordt vastgesteld wat de vrije verkoop waarde van uw onroerende zaak is, bezien naar de marktsituatie op de waardepeildatum. Een gemeente kan het taxeren zelf uitvoeren of hiervoor een extern taxatiebureau inhuren. Ook bij uitbesteding van de taxaties aan een bureau blijft de gemeente verantwoordelijk. Het is niet zo dat elke onroerende zaak in Ne derland apart door een taxateur bezocht wordt. Verspreid door de gemeente worden woningen bezocht die representatief zijn voor een bepaal de categorie woningen, die rond de waardepeil- Informatie over de ’WOZ- beschikking’ wet waardering onroerende zaken (1) Deze maand valt ook bij u de zogenoemde WOZ-beschikking in de brievenbus. In de ko mende weken kunt u over de Wet waardering onroerende zaken meer lezen. Deze week en ook nog volgende week behandelen we de meest gestelde vragen en natuurlijk de ant woorden als het om de WOZ-beschikking gaat. Antwoord op de vraag wat nu eigenlijk een ’on roerende zaak’ is; wat een beschikking is; waar om u er een in de brievenbus krijgt; waarom dat er geen aanslag bij de beschikking zit en hoe de waarde van het huis of bedrijf bepaald is. Wat zijn onroerende zaken? Onroerende zaken omvatten gronden en alle daarmee verbonden bouwwerken. Voorbeelden van onroerende zaken zijn onder andere wo ningen, bedrijfspanden, bouwkavels en indus trieterreinen. De gemeente mag belasting heffen over alle onroerende zaken binnen haar grenzen. Niet alleen eigenaren van deze onroerende zaken zijn belanghebbenden, ook de gebruikers er van krijgen qpn WOZ-beschikking. Wat is een beschikking? Een beschikking is een officieel document van het College van burgemeester en wethouders waarin de waarde van een aangegeven WOZ- object wordt vastgesteld. De WOZ-beschik king is geen belastingaanslag. In de beschikking is aangegeven op welk pand de beschikking betrekking heeft, welke waar de aan dit pand is toegekend, alsmede van wel ke waardepeildatum wordt uitgegaan en de periode waarin de waarde zal worden gebruikt. De waarde die op de beschikking staat vermeld zal in beginsel voor een periode van vier jaar de basis vormen voor de hoogte van een aantal belastingen (OZB-belasting, waterschapsbelas ting, inkomstenbelasting en vermogensbelas ting). Elke waardering wordt onderbouwd met ge- BOUWVERGUNNINGEN MELDINGEN ARTIKEL 18A VAN DE WET OP DE RUIMTELIJKE ORDENING Vanaf 1 januari 1997 is niet alleen de bereke ning van de eigen bijdrage die bewoners van verzorgingshuizen verschuldigd zijn verande rd, maar ook de wijze van inning. De bewonersbijdrage werd tot 1 januari 1997 geïnd door de gemeente of het verzorgingshuis. Echter vanaf deze datum gebeurt dit door het regionale contactkantoor. Bij de afdeling Maatschappelijke Dienstverle ning is gebleken dat onder de bewoners van verzorgingshuizen allerlei vragen leven over de nieuwe eigen bijdrage-regeling. Hieronder vol gen de belangrijkste vragen en de juiste ant woorden. De maximale eigen bijdrage is 3.450,- per maand. Hoe kan ik dat bedrag opbrengen van mijn zak- en kleedgeld? U betaalt de eigen bijdrage niet van het bedrag voor zak- en kleedgeld, maar van uw inkom sten, zoals AOW en pensioen; eventueel ver mogen telt daarbij niet meer mee. Wie allen AOW ontvangt, betaalt een lagere eigen bijdra ge. Die bijdrage is zodanig, dat maximaal het zak- en kleedgeld overblijft. Het vermogen van bewoners van verzorgings huizen telt niet meer mee bij het vaststellen van de eigen bijdrage. Geldt dit alleen voor nieuwe bewoners of wordt de vermogenstoets ook voor de huidige bewoners afgeschaft? Ja, de vermogenstoets is per 1 januari 1997 ko men te vervallen voor iedereen die vanaf deze datum in een verzorgingshuis woont of komt te wonen. Ik krijg mijn AOW niet overgemaakt via de Sociale Verzekeringsbank, maar via mijn pensioenfonds. Hoe gaat de verrekening van mijn eigen bijdrage over het AOW-deel nu in zijn werk? In dit geval zal de Sociale Verzekeringsbank een deel van de eigen bijdrage op uw AOW inhouden. Het restant dient u aan het contact kantoor te voldoen. Wanneer ontvang ik mijn zak- en kleedgeld? Op de 22e van de maand heeft de bijschrijving op uw rekening plaatsgevonden. Ontvangen bewoners van een verzorgings huis in de nieuwe regeling vakantiegeld? Ja, het vakantiegeld wordt, zoals gebruikelijk, - overgemaakt in de maand mei. Wordt de rente over de reservering voor be grafeniskosten vrijgelaten? Ja, de rente mag worden behouden. Bij al leenstaanden gaat het om de rente over 5.000,- en bij echtparen over een bedrag van 10.000,-. Deze rentevrijstelling geldt alleen voor mensen die geen aparte uitvaartverzeke ring hebben afgesloten. Zij die een uitvaartver- zekering hebben voor een bedrag lager dan 5.000,- (per persoon), mogen het verschil voor begrafeniskosten reserveren en de rente over die reservering vrij besteden. Wat gebeurt er als ik niet op tijd een beschik king heb ontvangen en de eigen bijdrage dus niet tijdig kan betalen? Naar verwachting hebben de meeste bewoners van verzorgingshuizen hun beschikking op tijd ontvangen. Met betrekking tot de bewo ners van wie de eigen bijdrage niet op tijd kan worden vastgesteld, is bepaald dat dit begin 1997 alsnog zal gebeuren. Deze bewoners ont vangen in januari en misschien ook nog in fe bruari 1997 hun volledige AOW, maar dienen er rekening mee te houden dat zij in januari/ februari alsnog hun eigen bijdrage moeten voldoen. De afdeling Maatschappelijke Dienstverlening hoopt u met het vorenstaande naar tevreden heid te hebben geïnformeerd. PAGINA 11 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 19 FEBRUAR11997 943-2 943-3 943-1 Oisterwijk, 14 februari 1997, de burgemeester van Oisterwijk, drs. Y.C.Th. J. Kortmann. VERLEENDE BOUWVERGUNNINGEN/MELDIMNGEN Bent u van mening dat door het verlenen van een bouw- of sloopvergunning c.q. het positief reageren op een melding voor één van de hieronder omschreven onderwerpen rechtstreeks in uw belang wordt getroffen, dan kunt u op grond van de Algemene Wet Bestuursrecht binnen 6 weken na de dag dat deze besluiten zijn verzonden, een gemotiveerd bezwaarschrift indienen bij burgemeester en wethouders van Oisterwijk, postbus 101015060 GA Oisterwijk. Voor meer informatie hierover kunt u contact opnemen met afdeling VROM, mevr. S. Meijer, tel. 5291221. Verder kunt u een verzoek tot een voorlopige voorziening indienen bij de president van de arrondissementsrecht bank te Breda, sector bestuursrecht, Postbus 90110. 4800 RA Breda. Een dergelijk verzoek kunt u alleen indie nen indien u tevens bezwaar heeft gemaakt. U moet hierbij ook een afschrift van het bezwaarschrift overleggen. Bouwvergunning is verleend voor: Oisterwijk: - het intern verbouwen van het pand de Lind 30; - het bouwen van een onoverdekt zwembad met kleedruimte en overdekt terras aan de Waldemarlaan 2b; - het verbouwen en renoveren van de Kerkhovense Molen aan de Langvennen Oost 120. Moergestel: - het plaatsen van een dakkapel Kerkstraat 6. Sloopvergunning is verleend voor: Oisterwijk: - de sloop van de aanbouw bij de Kerkhovense Molen aan de Langvennen Oost 120. gemeente De inschrijfformulieren voor het aanvragen van een tennisbaan of een zwerfkaart voor het zomerseizoen en/of voor een jaar kunt u afhalen bij: zwembad de Leye en bij sporthal Stokeind in Moergestel. Bovendien kunt u uw formulier afhalen en inleveren bij servicepunt in de Openbare Bibliotheek aan de Schoolstraat 37 in Moergestel. Het servicepunt is geopend: elke maandag van 18.00-20.00 uur; elke dinsdag van 10.00-12.30 uur; elke vrijdag van 15.00-17.00 uur. Dus niet meer zoals u gewend bent op het gemeentekantoor! De formulieren dient u ook weer op deze adressen in te leveren. Het zomerseizoen start 1 april a.s., onderstaand de speeltijden en tarieven. Er bestaat sinds vorig zomersieozn ook de mogelijkheid om voor een jaar banen aan te vragen. Speeltijden en tarieven per uur per baan: van 08.00 09.00 uur 85,50 alleen mogelijk in de zomer. tussen 09.00 -16.00 uur 150,- voor een zomerseizoen en 235,- voor een jaar. van 16.00 17.00 uur zomerseizoen 180,- en voor een jaar 315,-. tussen 17.00-23.00 uur 250,- zomer en 410,-jaar. Een zwerfkaart kost voor het zomerseizoen 140,- en voor een jaar 215,-. Indien u voor de eerste keer een tennisbaan wilt huren dient u een eenmalige bijdrage van 15,- te betalen voor het sleutelsysteem. De aanvragen dienen uiterlijk 8 maart 1997 ingeleverd te zijn. AANGEVRAAGDE BOUWVERGUNNINGEN EN MELDINGEN Bij het gemeentebestuur is een aantal verzoeken om een bouwvergunning/-melding binnengekomen. Tegen deze aangevraagde bouwvergunningen en meldingen kunt u geen bezwaar indienen. U kunt wel uw zienswijze, bij voorkeur schriftelijk, aan het college van burgemeester en wethouders kenbaar maken. In week 7 van 1997 zijn de volgende meldingen en aanvragen om bouwvergunning binnengekomen: Oisterwijk: het vergroten van een clubgebouw aan de Kivitslaan 24; - het bouwen van een woning aan de Burg. Funklaan 24; - het oprichten van een middenspanningsverdeelstation t.b.v. electriciteitsvoorziening aan de Gasthuisstraat bij la; - het vergroten van de woning aan de Brede Steeg 15; het bouwen van een carport aan de Meindert Hobbemastraat 9; - het plaatsen van een tuinhuisje aan de Baerdijk 134; - het vergroten van de woning aan de Dotterstraat 10; - het vergroten van de woning aan de Dotterstraat 2. In week 7 van 1997 zijn de volgende aanvragen om sloopvergunning binnengekomen: - het verwijderen en verniwuen van de daken van de bergingen gelegen aan de Willem de Zwijgerlaan 30, 34, 36, 38, 42 en 48 te Oisterwijk; - het gedeeltelijk slopen van een kippenschuur aan de Heikespoor 2 te Berkel-Enschot; - het slopen van een middenspanningsverdeelstation aan de Gasthuisstraat 1 in Oisterwijk. Burgemeester en wethouders van Oisterwijk zijn voornemens met toepassing van artikel 18a van de Wet op de Ruimtelijke Ordening in te stemmen met de melding tot het: - uitbreiden van de woning aan ’t Seuverick 47. Het bouwplan ligt met ingang van maandag 17 februari 1997 gedurende veertien dagen ter inzage in het gemeen tekantoor, de Lind 44, bij de afdeling Bouw en Milieuzaken, kamer 003. Gedurende deze termijn kan een ieder schriftelijk bedenkingen naar voren brengen bij burgemeester en wethouders van Oisterwijk, postbus 10101, 5060 GA Oisterwijk.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1997 | | pagina 11