Bit giro 66.77.67 alle banken 70.70.70.198 'DtMli&ó eéwkxètye vitoMutgA, H «Mze ntei-MrwC. a kt uit voor Giro 121 s er OMROEP^BRABANT De Hulpcentrale/ SOS-dienst zoekt nieuwe centralisten I Nederland unicef Dit is Tajika. Als ze geen vitamine A krijgt loopt ze gevaar lang zaam blind te worden. Wij kunnen haar en vele andere kinderen helpen. Want voor kunnen we 100 kinderen van vitamine A voorzien. maar J10,- een jaar lang Omroep Brabant gaat organisatie vernieuwen De organisatie van Omroep Brabant gaat de komende tijd een ingrijpende vernieuwing tegemoet. Dat is nodig omdat het bedrijf de afgelopen jaren in hoog tempo is gegroeid naar de omvang van een middelgrote onderneming. Het organisatiemodel zoals dat in de loop van de tijd is ontstaan is daarvoor minder geschikt. Dat blijkt uit een rapport dat op verzoek van Omroep Brabant is opgesteld door het organi satiebureau MDP uit Groningen. Volgens MDP is het hoog tijd dat Omroep Brabant de ’pioniersfase’ definitief afsluit. Om het succes verhaal van Omroep Brabant ook in de toe komst voort te kunnen zetten zal de organisa tie op een andere leest geschoeid moeten wor den. De begeestering van het eerste uur moet vervangen worden door bedrijfsmatigheid en professionaliteit, zo stelt het organisatiebureau. Bij de oprichting van Omroep Brabant in Eindhoven in 1976 was deze pioniersgeest on misbaar. Door weinig mensen werd heel veel werk verzet. De uitbreiding in 1989 naar de rest van de provincie betekende een verlenging van die fase. Nu, twintig jaar na de oprichting, is Omroep Ben jij iemand die kan luisteren als het nodig is? Wat is de Hulpcentrale? De Hulpcentrale/SOS-dienst is een plek waar mensen anoniem terecht kunnen om over al lerlei vragen en problemen te praten. Dit kan over veel verschillende zaken gaan, zoals pro blemen rond eenzaamheid, verslaving, het niet meer zien zitten, relatieproblemen, angst. Ook is het mogelijk om er informatie in te winnen of om advies te vragen. Ook voor problemen van praktische aard kunnen mensen terecht bij de Hulpcentrale. Wat doet de centralist? Op de Hulpcentrale zijn altijd vrijwilligers aanwezig die luisteren, die een open oor heb ben, die de tijd nemen voor een gesprek door de telefoon of in de spreekkamer. De centralis ten hebben een informatiesysteem tot hun be schikking om adressen en telefoonnummmers op te zoeken te bate van vragen over maat schappelijke dienstverlening. Een andere taak van de centralist is het bemiddelen bij buren hulp. De centrale heeft een lijst van vrijwilli gers die zich inzetten voor mensen die prakti sche hulp nodig hebben en daarvoor in hun omgeving niet terecht kunnen. De centralist zoekt uit deze lijst een passende vrijwilliger bij een dergelijke aanvraag. Wat zoeken we? Bij het praten met de mensen aan de telefoon is het niet zo van belang of je een speciale op leiding gevolgd hebt. Het is veel belangrijker dat je open kunt staan voor problemen die medemensen hebben, het is belangrijk dat je de tijd wilt nemen, wilt luisteren, dat je er wilt zijn als anderen iemand nodig hebben. Natuurlijk is het niet zo dat je meteen in het diepe gegooid wordt: voor je begint met wer ken, krijg je een paar cursussen waar je bezig bent rond thema’s als ’luisteren’ en ’communi catie’. Je krijgt ook richtlijnen voor de prak tijk. Na deze cursussen ga je een serie diensten draaien met steeds dezelfde, ervaren collega, je mentor. Ook daarna sta je er niet alleen voor, want diensten draai je altijd met zijn tweeën. Wat is er zo leuk aan dit vrijwilligers werk? Binnen het werk kom je met allerlei soorten mensen en problemen in aanraking. Het ver breedt je kijk op het leven en ook op mensen in het algemeen. Daarnaast werk je met veel verschillende collega’s samen. Van studenten tot gepensioneerden, van mensen met een vol ledige baan tot mensen die geen betaald werk (meer) hebben, mannen en vrouwen, jong en oud. Ieder heeft er zijn eigen plek en werkt er op zijn of haar manier. Er groeit een speciale band tussen deze vrijwilligers die allemaal en thousiast en gemotiveerd dit zeer boeiende en afwisselende werk doen. Aangezien de Hulpcentrale 24 uur per dag, 7 dagen in de week bereikbaar is, draaien de vrij willigers naast dagdiensten ook avond-, nacht en weekenddiensten. Per week vraagt dit werk gemiddeld 6 uur, die natuurlijk naast je eigen bezigheden buiten de Hulpcentrale in te passen zijn. Lijkt dit werk je wel wat? En woon je op een afstand van maximaal 15 kilometer van Til burg? Kom dan op onze informatie-avond op maandag 13 januari a.s. Deze avond vindt plaats op de Hulpcentrale van Stichting Con tour, Spoorlaan 320 Tilburg. Wij verwachten dat iedereen op deze avond om 20.00 uur aan wezig is. Wil je vooraf meer informatie, bel hiervoor dan naar de Hulpcentrale, tel: 013 - 544 1 544. Brabant een bedrijf met 82 vaste medewer kers en ongeveer honderdvijftig freelancers en correspondenten. De radioprogramma’s van Omroep Brabant scoren uitstekend. Ge middeld vierhonderdduizend luisteraars stemmen dagelijks af op Omroep Brabant. Daarmee is Omroep Brabant de grootste en één van de meest succesvolle regionale om roepen van Nederland. Om dat zo te kunnen houden zal het organisa tiemodel van Omroep Brabant ingrijpend ge moderniseerd worden, ook met het oog op de start van Brabant TV en de voorbereidingen daarvoor. De verschillende regio-studio’s zul len meer dan nu het geval is gaan functioneren als zelfstandige units. Datzelfde zal gebeuren met afdelingen als reclame, PR, Administra tie, Techniek en op termijn met Brabant TV De afdeling personeelszaken zal verstrekt wor den, en er zal meer aandacht besteed worden aan interne scholing en loopbaanbegeleiding. Zaken die nu vaak op incidentele basis gebeur den worden structureler aangepakt. Het bestuur van Omroep Brabant heeft deze week besloten de adviezen van MDP over te nemen. Dat betekent dat de komende tijd in tensief gewerkt zal worden aan de verdere uit werking en de uitvoering van de ideeën. Het is nog niet duidelijk of dit personele consequen ties heeft. Uitgangspunt is wel dat het aantal banen bij Omroep Brabant op het huidige peil zal blijven. HM W Hr - PAGINA 23 MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 18 DECEMBER 1996 c St. Catharinastraat 1 Postbus 75 5250 AB Vlijmen Telefoon 04108-1 9029 I i CO I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1996 | | pagina 23