^vogg Kerststallen kijken in het Hart van Brabant aan u voor V.O.G.G. stelt zich Sluiting regionale milieustraat Spinder December Aanbieding.... Nu voorf 75,- FOTOGRAFIE tel 0 13-5131421 rechtswinkel iv” (5 (Til Pi» ST Geschillencommissies openbare bibliotheek Manifestatie Portretfoto compleet met passe-partout en lijst in formaat 28x35 cm. Het straatblommeke 126 Het nu verder in de toekomst? Speciale brochure Drie routesuggesties PAGINA 11 X* I MOERGESTEL Graag van te voren even bellen. Aanbieding geldt voor max. 3 pers, op 1 foto. Geldig t/m 31 December 1996. Perennis is de vertaling van ’gehele jaar door’. Veel tuinbezitters hebben een hekel aan het Madeliefje, dat zelfs strenge winters overleeft. Net als de Paardebloem groeit uit de wortel stok een nieuw plantje. Het zaad kiemt al na vier a vijf dagen. Insekten zorgen voor de be stuiving. Het bloemkorfje van dit onverwoestbare weideplantje draait van oost naar west met de zon mee. Wanneer het bewolkt is en ook bij regen dan is het bloemhoofdje gesloten en naar de bodem gebogen. De jonge blaadjes en de bloemknoppen kunnen in een salade worden verwerkt. Stadstraat 2 5038 VJ Tilburg tel 013-353135 Misschien kent u het onder naam Meizoentje, Dijksbloempje, Grasbloem, Margrietje, ’t Is het Madeliefje waarover ik het heb. Nog meer namen? O ja, d’r zijn wel 250 volksnamen, die op het Madeliefje betrekking hebben. Een mooi plantje, dat we bijna ’t gehele jaar door bloeiend kunnen aantreffen. Vandaar dan ook de Latijnse naam Bellis Perennis. Bellis is afgeleid van Bellus hetgeen ’mooi’ betekent. Stichting Juridische EHBO met Johan van Oosterhoud Dit klachtgeld bedraagt zelden meer dan 150,-. De procedure neemt in het algemeen vier a vijf maanden in beslag. Zij wordt grotendeels schriftelijk gevoerd, door middel van door de geschillencommissie opgestelde vragenlijsten. De geschillencommissie doet een uitspraak in de vorm van een bindend advies. Dit betekent dat u in beginsel daarna nog naar de gewone rechter kunt stappen. Erg belangrijk is het volgende: de mogelijk heid van behandeling door een geschillen commissie is gebonden aan termijnen. Meestal geldt er een termijn van enkele weken na het ontstaan van de klacht, waarbinnen u de klacht schriftelijk moet hebben voorgelegd aan de verkoper/leverancier. Vervolgens geldt er ook een termijn voor het voorleggen van de klacht aan de geschillencommissie, wanneer u er met de verkoper/leverancier niet uitkomt. Deze ter mijn bedraagt meestal drie maanden. Wanneer deze termijnen zijn verlopen, kunt u niet zon der meer nog bij de geschillencommissies te recht. In het algemeen is het dus raadzaam om niet te lang te wachten voor u met de klacht naar de wederpartij stapt en, wanneer blijkt dat u er met elkaar niet uitkomt, niet te lang met de wederpartij in discussie te blijven. Tenslotte nog dit: als u klaagt bij de weder partij, doe dit dan schriftelijk en bewaar zelf een kopie van de brief. Als het gaat om een erg belangrijk stuk, kunt u zelfs overwegen om het aangetekend te versturen. Dit maakt een en ander makkelijker te bewijzen. Het voert te ver om hier een opsomming van alle geschillencommissies te geven. Wanneer u vragen heeft over de werkwijze van een geschillencommissie kunt u contact opnemen met de Stichting geschillencommissie Consumentenzaken (070-3105310). Bovendien is het altijd mogelijk om hierover vragen te stellen aan de medewerkers van de Stichting Juridische E.H.B.O. (013-5353135). Voor wat betreft de begroting van 1997 neemt het College van Moergestel eerstdaags als van ouds een besluit. Hetzelfde geldt in de gemeen te Oisterwijk. Al direct na Nieuwjaar is er werk aan de win kel voor het nieuwe Stichtingsbestuur. In de nieuwe samenstelling zullen met alle onwen nigheid vandien de bestuursleden zich moe ten buigen over de vraag hoe het met het oog op 1998 de begrotingen van zowel Oisterwijk als Moergestel samengevoegd moeten gaan worden. Een operatie die vroeg in maart a.s. afgerond dient te zijn om tijdig de stukken te kunnen voorleggen aan het nieuwe College van B W van de gemeente Oisterwijk. Daarbij zou het wenselijk zijn dat vanaf het jaar 1998 de exploitatie-resultaten van elk van de beide bibliotheken afzonderlijk kunnen worden ge volgd. En er is meer. Ook zal een nieuw op te stel len beleidsplan met een looptijd van pakweg vijf jaar veel aandacht en tijd van het nieuwe Stichtingsbestuur gaan vragen. En ook zal hiervoor heel wat overleg met het nieuwe Gemeentebestuur nodig zijn. Tenslotte dient zich vanaf 1998 op het terrein van de financiën een nieuw fenomeen aan: budget-financiering. In een paar woorden ge schetst komt het hier op neer dat het nieuwe Stichtingsbestuur voor de taak komt te staan een nog strakker, een nog zakelijker en waar mogelijk een nog efficiënter beleid te voeren. Een niet mis te verstane opgave die het nieuwe Stichtingsbestuur enerzijds positieve kansen biedt maar tegelijkertijd haar eigen zelfstan digheid en verantwoordelijkheid nog eens dik onderstreept. Volgende week in ’Moergestel-Nieuws’ een afsluitend artikel over de toekomst van ’onze’ bibliotheek. Het komt geregeld voor dat consumenten klachten hebben over de levering of deugde lijkheid van een produkt of dienst. Denk hier bij bijvoorbeeld aan een bankstel dat binnen een jnaand na aankoop kapot is, of een jas die na reiniging in snippers terugkomt. Altijd geldt dat u eerst moet proberen om met de verkoper/leverancier tot een oplossing te komen. Wanneer dit niet lukt, kunt u de zaak natuurlijk door de rechter laten beoordelen. Maar een procedure bij de rechter neemt meestal veel tijd in beslag en brengt bovendien hoge kosten met zich mee. Maar vak is de rechter niet de enige mogelijk heid die u heeft om een klacht te laten bekij ken door een onafhankelijke instantie. Op ver schillende gebieden bestaan er aparte geschillencommissies die vallen onder de Stichting Geschillencommissie Consumenten zaken. Deze geschillencommissie behoren niet tot de overheid, maar zijn opgericht door de leden van de branche (bijvoorbeeld de woninginrichters of reisorganisatoren) in sa menwerking met consumentenorganisaties (bijvoorbeeld de consumentenbond). U kunt bij zo’n geschillencommissie terecht wanneer de verkoper/leverancier bij de branche-organisatie is aangesloten of zich bij de geschillencommissie heeft laten registreren. Het is dus verstandig om vooraf na te gaan of degene met wie u zaken doet, bij een geschillencommissie is aangesloten. U kunt dit ook navragen bij de Stichting Geschillen commissie Consumentenzaken (070-3105310). De procedure bij een geschillencommissie is in het algemeen goedkoop, snel en een voudig te noemen. De commissie kan een klacht pas in behande ling nemen wanneer er klachtgeld is betaald. In de periode van Kerst tot en met Drie koningen zijn er in het Hart van Brabant vele kerststallen te bezichtigen. Er zijn traditionele, moderne, kleine, grote en levende kerst groepen die allen op een sfeervolle wijze het Kerstverhaal weergeven. De Streek VW Hart van Brabant heeft ze voor u op een rijtje gezet en in een brochure opgenomen. In deze kerststallenbrochure, die in een nieuw jasje is gestoken, zijn voor u alle stallen over zichtelijk opgesomd. U kunt er niet alleen de openingstijden en adressen in terugvinden, maar u vindt er ook informatie over bijzonder heden van de stallen, een evenementen kalender en een drietal routesuggesties. Voor he eerst is er dit jaar, speciaal voor de kin deren, een voorleesverhaal en een kleurplaat toegevoegd, zodat ook zij wat van de sfeer kun nen proeven. in de brochure zijn ook drie routesuggesties opgenomen. Elke route leidt u door een ander mooi stukje natuur van het Hart van Brabant naar diverse kerststallen. Alle routes starten in Tilburg. De eerste brengt u nar het zuiden en oosten van het Hart van Brabant en gaat van Moergestel naar Oostelbeers, van Lage Mierde naar Biest-Houtakker. De tweede route loopt door het westen en noorden van de regio en doet onder andere de plaatsen Alphen, Don gen, Waspik en Waalwijk aan. De laatste brengt u naar het noorden en oosten en gaat onder ander langs de prachtige plaatsjes Heusden en Oisterwijk. Natuurlijk kunt u ook zelf een route uitstippelen. De 28-pagina’s tellende kerststallenbrochure kost 4,95 en is vanaf begin december verkrijg baar bij alle VW-kantoren in het Hart van Brabant, ij de VW’s in Den Bosch, Oss, Eind hoven, Helmond en Breda. Ijn Tilburg kan de brochure verkregen wor den bij Vroom Dreesmann, de ANWB en natuurlijk bij de Streek VW Hart van Brabant aan het Stadhuisplein te Tilburg. De afkorting VO.G.G. staat voor: Vereniging voor ouders en verwanten van mensen met een verstandelijke handicap. Het is een ’oudervereniging’, d.w.z. dat ouders en/of broers en zussen lid zijn van deze vereni ging. Via verschillende activiteiten worden deze ouders, familieleden en hun kinderen met el kaar in contact gebracht. Ook worden er activiteiten voor de verstande lijk gehandicapte georganiseerd. Enkele activiteiten zijn: - Piet Plezieren; -carnaval; - paaseieren zoeken; - fietstocht; - bowlen; - kerstviering. De VO.G.G. is een groep mensen die elkaar begrijpen, en daardoor elkaar kunnen helpen. Want datgene wat zij samen gemeen hebben, is de zorg om hun kind, de verstandelijk ge handicapte. Bij de komst van een verstandelijk gehandi capt kind kom je in een doolhof terecht, en de juiste weg kiezen is moeilijk. Juist dan is het belangrijk om in een gemoede lijke sfeer te komen, bij ouders die al wat weg wijs zijn geworden, en die U graag helpen. Wat de een niet weet, weet de ander wel. De VO.G.G. is een landelijke vereniging, waar van het hoofdbureau is gevestigd in Utrecht. In 1997 bestaat de VO.G.G. 40 jaar. De landelijke vereniging is onderverdeeeld in plaatselijke afdelingen. Onder afdeling Oisterwijk valt: Berkel-En- schot, Oisterwijk, Haaren, Moergestel, Uden- hout. In elke gemeente is een contact-ouder waar u terecht kunt met uw vragen. Moergestel: Riet de Laat, tel. 013-5132293. MOERGESTEL-NIEUWS’ - WOENSDAG 11 DECEMBER 1996 Op vrijdag 29 november is er een landelijke protestaktie gehouden ten behoeve van de ver standelijke gehandicapten. Ook wij waren daarbij, ouders van ’t VO.G.G. Oisterwijk. Uit alle regio’s waren ouders, ver zorgers met bussen gekomen. ’Hun zorg’, dat de zorg steeds minder wordt. Het Lucent danstheater zat propvol. Verschillende sprekers kwamen aan het woord, o.a. van de Federatie van ouderverenigingen. Zij brachtten de knelpunten onder de aandacht en pleitte voor meer middelen. Daarna volgde een videofilm waar je kon zien hoe schrijnen de werkelijkheid is. Enkele ouders konden hun verhaal kwijt en werden geïnterviewd door Mamix Kappers. Erica Terpstra was ook aanwezig en kreeg een petitie aangeboden, en het advies, ’geen woor den maar daden’. Enkele zinnen uit de petitie: Volwaardig bur gerschap, Perspectief bieden aan verstandelijk gehandicapte en hun ouders, Te lange wacht lijsten, Kwaliteit van zorg verbeteren. Daarna volgde er nog een Forum, waarbij de drie aanwezige kamerleden ingingen op vra gen vanuit de zaal. Na deze middag hopen wij toch, dat het kabi net onze gehandicapte medemens zeker zo be langrijk vindt als de hogesnelheidstrein of de topsporters. Op 28 februari 1996 heeft het algemeen bestuur van het SMB besloten om de regionale milieu straat op Spinder per 1 januari 1997 te sluiten. Dit betekent dat na 1 januari burgers uit Mid- den-Brabant hun afval niet meer gratis of te gen betaling van 10,- kunnen afgeven op Spinder. De burgers in Midden-Brabant zijn na die da tum aangewezen op voorzieningen die ge meenten voor het afgeven van huishoudelijke afvalstoffen hebben getroffen. Dit betreffen voorzieningen als: huis-aan- huisinzameling; grof huisinzameling; ge meentelijke milieustraat. Burgers die afvalstoffen kwijt willen die niet passen binnen de voorzieningen die gemeen ten hebben getroffen, kunnen na 1 janauri 1997 alleen nog afvalstoffen op Spinder afgeven te gen een tarief van 170,- per 1000 kg., exclu sief BTW Daarnaast kunnen zij zich vervoegen bij parti culiere afvalinzamelaars. Vanwege de weersomstandigheden in deze voorbije periode, zal de nieuwe milieustraat tan de Albionstraat op 1 januari 1997 nog niet klaar zijn. Voor inwoners van de gemeente Til burg, (inclusief Berkel-Enschot en Udenhout) is een tijdelijke regeling getroffen met de stort plaats Spinder. Totdat de milieustraat aan de Albionstraat klaar is mogen inwoners van Tilburg hun af val nog bij de Spinder afgeven. De burgers van Tilburg krijgen nog uitge breide informatie over de nieuwe milieustraat en het daar geldende acceptatiebeleid.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1996 | | pagina 11