I toon RONDOM DE KERK L.R. F.E.V.LO.R Cursiefje Mobil f i* BOVAG OPEL Officieel service-bedrijf - A.P.K. Erkend keuringsbedrijf Schadeherstel - Autoleasing - Tankstation PAROCHIE ST JANS ONTHOOFDING Opel Corsa Sport 1993 Opel Vectra 1.6 Sedan LPG 1993 Opel Vectra 1.8S Sedan 1992 Opel Vectra 1.6 Sedan 1989 Opel Vectra Sport 2.0i 1990 Opel Vectra 1.8S Sedan 1989 Opel Vectra 1.8 HB 1991 Opel Vectra 1.6 1994 Opel Kadett 1.4 Caravan LPG 1990 Opel Kadett 1.6 Sedan (2 x) 1990 Opel Kadett 1.4 3-drs. (als nieuw) 1990 Opel Kadett 1.6 Sedan (2 x) 1988 Opel Corsa 1.3 3-drs. 1989 Opel Corsa 1.3S 3-drs. 1987 Opel Corsa 1.3 3-drs. 1984 Opel Kadett 1.6 Diesel 3-drs. 1986 Opel Kadett (3 x) 1986 VW Golf 1.3 3-drs. 1991 Volvo 440 1.8 5-drs. 1991 Mitsubishi L300 1986 (2 x bestel Altijd keuze uit 20 occasions...! OOK VOOR UW NIEUWE OPEL! VAN HEMEL- EN HELLE VAART OP BEZOEK BIJ HET JONGERENPASTORAAT ƒ21.500,- 22.000,- 22.000,- 14.000,- 19.500,- 14.500,- 19.500,- 28.500,- 14.500,- 14.000,- 14.000,- 8.500,- 10.500,- 6.500,- 4.500,- 6.000,- diverse 15.000,- 16.000,- diverse Acht Mei Beweging 3e prijs; Angelique Swens, Jupiter, klasse L, 5e prijs; Chantalle van Zandvoort, Jade, klasse B, 3e prijs. Esbeek, 28 april, dressuur: Chantalle van Zandvoort, Jade, klasse B, le prijs; Wilnita op ’t Hoog, Korakroodnoot, klasse L, 3e prijs; Tamara van Beek, MDZ Hannebel, klasse L, 2e prijs; Jacqueline van Roessel, Prince of Bens, klasse L, 4e prijs Springen: Paul Donkers, Kwatta D, klasse B, 7e prijs. Hilvarenbeek 21 april, dressuur: Viertal klasse licht, 6e prijs; Springen: Dennis van Mensvoort, Pakko, klasse B, 2e prijs; Dressuur: Piet van de Brand, Hilko, klasse Ml, 4e prijs; Caroline Peters, Goofy, klasse Zl, 3e prijs; Geertje Roefs, Grets, klasse Zl, 3e prijs; Jacqueline van Roessel, Prince of Bens, klasse L, 2e prijs; Monique van Gurp, Fleetwood, klasse L, le prijs; Wilnita op ’t Hoog, Korakroodnoot, klasse L, 2 s 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 15 MEI 1996 PAGINA 11 J.v.O. P.V. H. v.d. Broek, pastor Pastor H. van den Broek Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger Peter Verheijen Hemel en hel maken als beloning en straf voor het leven op aarde al sinds mensenheugenis deel uit van vele godsdienst (culturen). Dit geloof is vooral op Perzische bodem tot ontwikkeling gekomen en heeft zich voortge plant in o.a. het jodendom, het christendom en de islam. Op islamitische afbeeldingen is te zien dat Mohammed door de aartsengel Gabriël in ge zelschap van andere engelen omhoog wordt gevoerd. Op anderen wordt hij afgebeeld op een ladder die hem in de 7e hemel leidt. In vele andere oosterse culturen was sprake van de dode die langs de “godenweg” naar de hemel klimt. In vele graven van hun aanhangers werden vaak ladders gevonden, die de doden op weg naar de hemel hielpen. Op Egyptische afbeeldingen ziet men vaak de ziel van de mens als een vogel langs de lad der opstijgen. Te gast bij ontmoetingsgroep ‘De Vlam” (leeftijd ±16 jaar) Het is woensdagavond 7 uur en een aantal jongeren zit druk te kletsen in het parochie centrum. Margriet heeft de leiding over deze groep. Nog enkele jongeren druppelen binnen en het valt telkens weer op dat de begroeting over en weer welgemeend vriendelijk is. Als er uiteindelijk 7 jongeren zijn concludeert Mar griet dat de groep voor die avond compleet is, omdat er een aantal verhinderd zijn. Na enkele mededelingen vertelt Margriet dat het thema van deze avond in het teken staat van schulden hebben en de invloed hiervan op je leven. Ter inleiding wordt een videoband bekeken waarop mensen hun relaas doen over de wij ze waarop ze steeds dieper in allerlei schul den verstrikt raakten en hoe bepalend dit is voor hun verdere leven. De band wordt even stopgezet voor een korte pauze met koffie en cola. Tijdens de pauze gaat het gesprek over school, de stage en vakantiewerk. Nadat de band helemaal bekeken is volgt een discussie. Sinds Mozes en Elia i$ er sprake van dat niet de uit het lichaam getreden ziel, maar de ge hele mens door middel van een wonder naar de hemelwoning wordt verplaatst. Juist in deze samenhang moet men godsdiensthistorisch ook de hemelvaart van Jezus plaatsen. Gedurende de eerste eeuwen van het chris tendom schijnt men het feest van Hemelvaart niet te hebben onderscheiden van Pasen of Pinksteren. Sinds Augustinus spreekt men echter over een eeuwenoude viering, die ge baseerd is op de veronderstelling dat de ziel als een tweede ik zich van het lichaam kan losmaken. Als tegenhanger van de hemelreis geldt de “hellevaart". Een idee dat men reeds bij de primitieven aan treft en dat zich heeft voortgezet in o.a. Indi sche, Babylonische, Egyptische, Finse en Ger maanse godsdiensten. Volgens de joodse en Perzische apocalyps kunnen góden en men sen (in droom, visioen en schijndood) in de onderwereld doordringen en daar dingen zien, die voor onze voorstellingen van het hierna maals van betekenis kunnen zijn. In het Christendom betekent hellevaart de af daling van Jezus, na zijn verrijzenis, in het voor geborchte van de hel, waar de overleden pa triarchen en andere heiligen van het oude ver bond wachtten om met Hem ten hemel te va ren. Het onderwerp van de hellevaart is echter van meer betekenis geweest voor de kunst dan voor de theologie, al heeft de laatste zich er van tijd tot tijd mee bezig gehouden. Het komt er op neer dat men het ’keistom’ vindt dat rivaliteit en sociale afspiegeling redenen kunnen zijn om van alles aan te schaffen. Bo vendien vindt men het kwalijk dat vaak artike len op basis van lening worden aangeboden. Men ziet naast de misleiding hiervan ook het gevaar van de verslavende werking die daar van uit kan gaan. Dat ligt anders bij het kopen van een huis. Dan vindt men het verantwoord dat er een hypo theek wordt afgesloten. Opvallend is dat een extra risico wordt gesig naleerd voor jongeren die wellicht in de nabije toekomst, door nieuwe regelgeving van de overheid, een studieschuld gaan opbouwen. Uiteindelijk komt men tot de conclusie dat be wust koopgedrag kan voorkomen dat mensen zich allerlei schulden op de hals halen. Na af ronding van de discussie wordt er nog een hele tijd nagekletst over de meest uiteenlopen de zaken. Kenmerkend voor de hele bijeen komst is een sfeer van openheid, respect, be langstelling, maar ook humor waarmee men met elkaar omgaat. De pastorale zorg in onze parochie richt zich o.a. ook op jongeren. De werkgroep Jonge renpastoraat heeft deze taak op zich geno men. Momenteel bestaat de werkgroep uit: Bert-Jan van Gestel, Dinette Kerkhof, Margriet Ratelband, Tine Waltmans en Anton Smits. Jongens en meisjes, die de basisschool verla ten, kunnen lid worden. Deelname is gratis. De werkgroep begeleidt de jongeren op hun zoektocht naar antwoorden op hun zin- en le vensvragen. De jongeren komen in verschil lende ontmoetingsgroepen bij elkaar, afhan kelijk van hun leeftijd (12 tot 18 jaar). De bij eenkomsten zijn één keer per maand, meest al in het parochiecentrum. Regelmatig worden activiteiten elders gepland. Het gaat meestal om onderwerpen die jongeren bezig houden en waar zij veel vragen bij hebben. Met deze aandacht en zorg voor de jongeren wordt de lijn doorgetrokken van Doopsel, Eerste Com munie en Vormsel naar Volwassenenkateche- se. Op donderdag 16 mei (Hemelvaartsdag) wordt in Den Bosch de jaarlijkse manifestatie gehouden van de Acht Mei Beweging. Dit jaar zullen zowel bisschop Muskens van Breda, als ook bisschop Möller van Groningen de mani festatie bijwonen. Het Acht Meibestuur is blij de bisschoppen te kunnen begroeten, maar vindt het jammer dat zij niet namens de bisschoppenconferentie komen. Op stap met ontmoetingsgroep “Het Kom pas” (leeftijd ±13 jaar) Op donderdagavond om kwart over 6 komt de groep bij elkaar bij het parochiecentrum. Anton en Dinette hebben de leiding over deze groep. Op enkele afmeldingen na is de groep met 11 jongeren compleet en vertrekken we met 3 auto's naar Tilburg. Bestemming: het centrum van de Oosterse Kerken. Onze gastheer, pater Johan Meijer, begeleidt ons naar de kapel om de vesperviering (avonddienst) bij te wonen. De liturgie van deze dienst is rijk aan symboliek. Alle gebe den worden gezongen. Kenmerkend is een sfeer van plechtigheid en eerbied. De jonge ren volgen de dienst met aandacht en respect. Voor en na de dienst wordt uitleg gegeven over de betekenis van de symbolen. Er is ook veel aandacht voor de ikonenwand. Aansluitend krijgen we een rondleiding door het atelier waar ikonen geschilderd worden. De jongeren tonen veel belangstelling en be wondering. Na de rondleiding krijgen we nog een uiteen zetting over het werk van het Centrum van de Oosterse Kerken. Hierbij wordt uitgebreider ingegaan op de contacten met de Oekraïne, waarvoor deze jongerengroep een kerstactie heeft gehouden. De excursie wordt afgesloten met enkele me dedelingen over het bijwonen van de liturgie volgens de Byzantijnse Ritus (in het daarop volgende weekend) en de dekenale jongeren dag die binnenkort wordt gehouden. GEZOND EN WEL Fijn, als je gezond bent. Geen pijn. Geen on verklaarbare vermoeidheid. Geen vervelend gevoel. Goede eetlust. Tot veel in staat. Lek ker in je vel. Mooie kleur. Je waardeert de ge zondheid pas, zegt de zieke, als je er beroerd aan toe bent. Fijn, als je ook geestelijk gezond bent. Niet in de war. Geen slapeloze nachten. Geen waan beelden. Niet bang. Goed gestemd. Die gezondheid heeft de laatste jaren nog al wat te verduren. We horen van steeds meer psychiatrische ziekenhuizen. We horen van Riaggs... Je waardeert die geestelijke gezond heid pas, als je hoort, hoe ellendig er iemand aan toe kan zijn, die psychisch ziek is gewor den. Nu hebben wij wel eens een lichamelijk kwaal tje, dat vanzelf overgaat. Je gaat er niet voor naar de dokter. Geestelijk hebben we allemaal wel eens wat... we gaan er niet voor naar de dokter. Het gaat weer over, gelukkig. We hadden alleen te veel te verduren gehad, of we raakten wat overver moeid. Toch moeten we proberen die kleine lichame lijke kwaaltjes te voorkomen... om niet te ko men van kwaad tot erger. Toch moeten we proberen ook geestelijk ge zond te leven... Hoe doe je dat? We zouden kunnen proberen te voorkomen, dat we elkaar erg onder druk zetten. We kun nen elkaar de nodige stress aandoen door ie der karwei direct klaar te willen hebben... door meteen met dreigementen te komen... door meteen met de claxon te toeteren en noem maar allerlei agressief gedrag op. We kunnen ook zelf proberen een leefstijl te kiezen, die goed is voor onze geestelijke ge zondheid. We kunnen voldoende rust nemen, we kunnen proberen echt van goede en mooie dingen te genieten: vooral van alles, wat de natuur te bieden heeft. We kunnen ook pro beren tevreden te zijn met wat wegebben en niet altijd maar meer en meer willen hebben. Het gaat in het leven toch meer om het zijn, dan om het hebben! We kunnen ook probe ren om meer te relativeren: de betrekkelijkheid van veel zaken in te zien. En...: goed contact, een echt goed gesprek, waar tijd voor geno men wordt en waarbij echt geluisterd wordt. Allemaal bijdragen aan geestelijk gezond le ven. En mochten er wat verwarring, wat onrust, wat angst, of wat voor minder aangename gevoe lens ontstaan: tijdig hulp zoeken! Ook wat meer diepgang in het leven, wat aan dacht voor zingevingsvragen, wat meer aan dacht voor God en zijn barmhartigheid kun nen bijdragen aan geestelijk gezond leven. Gezondheidl! De jongeren zelf aan het woord In gesprek met enkele jongeren over het jon gerenpastoraat kwam het volgende naar vo ren: Aansluitend aan het Vormsel is men lid gewor den. Toch ziet men het jongerenpastoraat niet in relatie tot “het-kerk-zijn". Het is op de eerste plaats een jongerengroep, meer in de zin van een vriendengroep. Het begin werd vooral gekenmerkt door een wederzijds aftasten tus sen de jongeren en de leiding van de groep. Maar al snel ontstond het besef en de bereid willigheid om er samen iets van te maken. Dit groeide uit tot een sfeer van belangstelling en respect voor elkaar en de bereidheid om naar elkaar te luisteren. Niettemin haakten gaandeweg ook nogal wat jongeren af vanwege hun studie of een over laden programma i.v.m. allerlei hobby's. Maar in de groep ontstond een band van on derling vertrouwen en de bereidheid om lief en leed met elkaar te delen: een echte vriendenclub. Dat is het vooral dat jongeren aanspreekt in het jongerenpastoraat. Men voelt er zich thuis. Geen wonder dat vanuit de groep de wens is ontstaan om samen op weekend te gaan. Daar kijkt men echt naar uit. Ook ervaart men dat men in het dagelijkse le- ven bewuster omgaat met voorvallen die jon geren raken. Ervaringen die veel indruk hebben gemaakt waren de dekenale jongerendag over de op vang van asielzoekers, de lezing over de paranormale wereld, het bezoek aan een mos kee, het verwerkingsproces bij het overlijden van een kind. Desgevraagd zegt men niet geloviger te zijn dan leeftijdgenoten die geen lid zijn van het jongerenpastoraat. In de overtuiging dat er meer is tussen hemel en aarde heeft men elkaar gevonden in het zoeken naar antwoorden op de vele vragen die hen bezig houden. Ze vinden dat het ge loof en de kerk hen in dat opzicht weinig te bieden hebben. Daarop doorvragend blijkt dat de inhoud van de liturgische diensten en het taalgebruik hen in het geheel niet aanspreekt. De vaste patronen waarin een en ander steeds weer plaats vindt stoot jongeren af. Vieringen zouden meer jongeren trekken als ze in steeds wisselende vormen zouden plaats vinden. De sfeer moet eigentijds zijn, levendiger en ge zelliger. Het jongerenbeleid vanuit de parochie We moeten constateren dat het voor de kerk moeilijk is handreikingen te bieden om te ko men tot beleid dat erop gericht is om de be trokkenheid van jongeren te vergroten. Anderzijds krijgen de jongeren van huis uit en vanuit het onderwijs in geloofsopvoeding door gaans een minimale basis aangereikt. Niettemin is men ervan overtuigd dat veel jon geren zoekende zijn. Daarom hecht men er aan dat hen mogelijkheden worden geboden om op hun eigen wijze en afgestemd op hun behoeften zich te bezinnen op de vele vragen die zij hebben over wat er meer is tussen he mel en aarde. Wellicht kan het jongerenpastoraat hierin een aftastende en stimulerende rol spelen. Tegelij kertijd zal men zich moeten realiseren dat de jongeren niet voor de gevestigde geloofstra ditie te winnen zijn. Vanuit dat besef en het gegeven dat jongeren open staan voor en bezig zijn met zin- en le vensvragen, zullen we met de jongeren moe ten zoeken naar nieuwe, eigentijdse vormen van geloofsbeleving. co as s X X co co co s s co o> g LO .92 co' CO id co CO

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1996 | | pagina 11