I
toon
RONDOM DE KERK
L.R. F.E.V.LO.R
Cursiefje
Mobil
f i*
BOVAG
OPEL
Officieel service-bedrijf - A.P.K. Erkend keuringsbedrijf
Schadeherstel - Autoleasing - Tankstation
PAROCHIE
ST JANS ONTHOOFDING
Opel Corsa Sport 1993
Opel Vectra 1.6 Sedan LPG 1993
Opel Vectra 1.8S Sedan 1992
Opel Vectra 1.6 Sedan 1989
Opel Vectra Sport 2.0i 1990
Opel Vectra 1.8S Sedan 1989
Opel Vectra 1.8 HB 1991
Opel Vectra 1.6 1994
Opel Kadett 1.4 Caravan LPG 1990
Opel Kadett 1.6 Sedan (2 x) 1990
Opel Kadett 1.4 3-drs. (als nieuw) 1990
Opel Kadett 1.6 Sedan (2 x) 1988
Opel Corsa 1.3 3-drs. 1989
Opel Corsa 1.3S 3-drs. 1987
Opel Corsa 1.3 3-drs. 1984
Opel Kadett 1.6 Diesel 3-drs. 1986
Opel Kadett (3 x) 1986
VW Golf 1.3 3-drs. 1991
Volvo 440 1.8 5-drs. 1991
Mitsubishi L300 1986 (2 x bestel
Altijd keuze uit 20 occasions...!
OOK VOOR UW NIEUWE OPEL!
VAN HEMEL- EN HELLE
VAART
OP BEZOEK BIJ HET
JONGERENPASTORAAT
ƒ21.500,-
22.000,-
22.000,-
14.000,-
19.500,-
14.500,-
19.500,-
28.500,-
14.500,-
14.000,-
14.000,-
8.500,-
10.500,-
6.500,-
4.500,-
6.000,-
diverse
15.000,-
16.000,-
diverse
Acht Mei Beweging
3e prijs;
Angelique Swens, Jupiter, klasse L, 5e prijs;
Chantalle van Zandvoort, Jade, klasse B, 3e
prijs.
Esbeek, 28 april, dressuur:
Chantalle van Zandvoort, Jade, klasse B, le
prijs;
Wilnita op ’t Hoog, Korakroodnoot, klasse L,
3e prijs;
Tamara van Beek, MDZ Hannebel, klasse L,
2e prijs;
Jacqueline van Roessel, Prince of Bens, klasse
L, 4e prijs
Springen:
Paul Donkers, Kwatta D, klasse B, 7e prijs.
Hilvarenbeek 21 april, dressuur:
Viertal klasse licht, 6e prijs;
Springen: Dennis van Mensvoort, Pakko,
klasse B, 2e prijs;
Dressuur: Piet van de Brand, Hilko, klasse
Ml, 4e prijs;
Caroline Peters, Goofy, klasse Zl, 3e prijs;
Geertje Roefs, Grets, klasse Zl, 3e prijs;
Jacqueline van Roessel, Prince of Bens, klasse
L, 2e prijs;
Monique van Gurp, Fleetwood, klasse L, le
prijs;
Wilnita op ’t Hoog, Korakroodnoot, klasse L,
2 s
'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 15 MEI 1996
PAGINA 11
J.v.O.
P.V.
H. v.d. Broek, pastor
Pastor
H. van den Broek
Redactie: Ton van Elsdingen
Sjef Nijtmans
Jo van Os
Julia van Rijsingen
Ireen Stieger
Peter Verheijen
Hemel en hel maken als beloning en straf voor
het leven op aarde al sinds mensenheugenis
deel uit van vele godsdienst (culturen).
Dit geloof is vooral op Perzische bodem tot
ontwikkeling gekomen en heeft zich voortge
plant in o.a. het jodendom, het christendom
en de islam.
Op islamitische afbeeldingen is te zien dat
Mohammed door de aartsengel Gabriël in ge
zelschap van andere engelen omhoog wordt
gevoerd. Op anderen wordt hij afgebeeld op
een ladder die hem in de 7e hemel leidt.
In vele andere oosterse culturen was sprake
van de dode die langs de “godenweg” naar
de hemel klimt. In vele graven van hun
aanhangers werden vaak ladders gevonden,
die de doden op weg naar de hemel hielpen.
Op Egyptische afbeeldingen ziet men vaak de
ziel van de mens als een vogel langs de lad
der opstijgen.
Te gast bij ontmoetingsgroep ‘De Vlam”
(leeftijd ±16 jaar)
Het is woensdagavond 7 uur en een aantal
jongeren zit druk te kletsen in het parochie
centrum. Margriet heeft de leiding over deze
groep. Nog enkele jongeren druppelen binnen
en het valt telkens weer op dat de begroeting
over en weer welgemeend vriendelijk is. Als er
uiteindelijk 7 jongeren zijn concludeert Mar
griet dat de groep voor die avond compleet is,
omdat er een aantal verhinderd zijn.
Na enkele mededelingen vertelt Margriet dat
het thema van deze avond in het teken staat
van schulden hebben en de invloed hiervan
op je leven.
Ter inleiding wordt een videoband bekeken
waarop mensen hun relaas doen over de wij
ze waarop ze steeds dieper in allerlei schul
den verstrikt raakten en hoe bepalend dit is
voor hun verdere leven. De band wordt even
stopgezet voor een korte pauze met koffie en
cola. Tijdens de pauze gaat het gesprek over
school, de stage en vakantiewerk.
Nadat de band helemaal bekeken is volgt een
discussie.
Sinds Mozes en Elia i$ er sprake van dat niet
de uit het lichaam getreden ziel, maar de ge
hele mens door middel van een wonder naar
de hemelwoning wordt verplaatst. Juist in deze
samenhang moet men godsdiensthistorisch
ook de hemelvaart van Jezus plaatsen.
Gedurende de eerste eeuwen van het chris
tendom schijnt men het feest van Hemelvaart
niet te hebben onderscheiden van Pasen of
Pinksteren. Sinds Augustinus spreekt men
echter over een eeuwenoude viering, die ge
baseerd is op de veronderstelling dat de ziel
als een tweede ik zich van het lichaam kan
losmaken.
Als tegenhanger van de hemelreis geldt de
“hellevaart".
Een idee dat men reeds bij de primitieven aan
treft en dat zich heeft voortgezet in o.a. Indi
sche, Babylonische, Egyptische, Finse en Ger
maanse godsdiensten. Volgens de joodse en
Perzische apocalyps kunnen góden en men
sen (in droom, visioen en schijndood) in de
onderwereld doordringen en daar dingen zien,
die voor onze voorstellingen van het hierna
maals van betekenis kunnen zijn.
In het Christendom betekent hellevaart de af
daling van Jezus, na zijn verrijzenis, in het voor
geborchte van de hel, waar de overleden pa
triarchen en andere heiligen van het oude ver
bond wachtten om met Hem ten hemel te va
ren.
Het onderwerp van de hellevaart is echter van
meer betekenis geweest voor de kunst dan
voor de theologie, al heeft de laatste zich er
van tijd tot tijd mee bezig gehouden.
Het komt er op neer dat men het ’keistom’ vindt
dat rivaliteit en sociale afspiegeling redenen
kunnen zijn om van alles aan te schaffen. Bo
vendien vindt men het kwalijk dat vaak artike
len op basis van lening worden aangeboden.
Men ziet naast de misleiding hiervan ook het
gevaar van de verslavende werking die daar
van uit kan gaan.
Dat ligt anders bij het kopen van een huis. Dan
vindt men het verantwoord dat er een hypo
theek wordt afgesloten.
Opvallend is dat een extra risico wordt gesig
naleerd voor jongeren die wellicht in de nabije
toekomst, door nieuwe regelgeving van de
overheid, een studieschuld gaan opbouwen.
Uiteindelijk komt men tot de conclusie dat be
wust koopgedrag kan voorkomen dat mensen
zich allerlei schulden op de hals halen. Na af
ronding van de discussie wordt er nog een
hele tijd nagekletst over de meest uiteenlopen
de zaken. Kenmerkend voor de hele bijeen
komst is een sfeer van openheid, respect, be
langstelling, maar ook humor waarmee men
met elkaar omgaat.
De pastorale zorg in onze parochie richt zich
o.a. ook op jongeren. De werkgroep Jonge
renpastoraat heeft deze taak op zich geno
men. Momenteel bestaat de werkgroep uit:
Bert-Jan van Gestel, Dinette Kerkhof, Margriet
Ratelband, Tine Waltmans en Anton Smits.
Jongens en meisjes, die de basisschool verla
ten, kunnen lid worden. Deelname is gratis.
De werkgroep begeleidt de jongeren op hun
zoektocht naar antwoorden op hun zin- en le
vensvragen. De jongeren komen in verschil
lende ontmoetingsgroepen bij elkaar, afhan
kelijk van hun leeftijd (12 tot 18 jaar). De bij
eenkomsten zijn één keer per maand, meest
al in het parochiecentrum. Regelmatig worden
activiteiten elders gepland. Het gaat meestal
om onderwerpen die jongeren bezig houden
en waar zij veel vragen bij hebben. Met deze
aandacht en zorg voor de jongeren wordt de
lijn doorgetrokken van Doopsel, Eerste Com
munie en Vormsel naar Volwassenenkateche-
se.
Op donderdag 16 mei (Hemelvaartsdag)
wordt in Den Bosch de jaarlijkse manifestatie
gehouden van de Acht Mei Beweging. Dit jaar
zullen zowel bisschop Muskens van Breda, als
ook bisschop Möller van Groningen de mani
festatie bijwonen. Het Acht Meibestuur is blij
de bisschoppen te kunnen begroeten, maar
vindt het jammer dat zij niet namens de
bisschoppenconferentie komen.
Op stap met ontmoetingsgroep “Het Kom
pas” (leeftijd ±13 jaar)
Op donderdagavond om kwart over 6 komt
de groep bij elkaar bij het parochiecentrum.
Anton en Dinette hebben de leiding over deze
groep. Op enkele afmeldingen na is de groep
met 11 jongeren compleet en vertrekken we
met 3 auto's naar Tilburg. Bestemming: het
centrum van de Oosterse Kerken.
Onze gastheer, pater Johan Meijer, begeleidt
ons naar de kapel om de vesperviering
(avonddienst) bij te wonen. De liturgie van
deze dienst is rijk aan symboliek. Alle gebe
den worden gezongen. Kenmerkend is een
sfeer van plechtigheid en eerbied. De jonge
ren volgen de dienst met aandacht en respect.
Voor en na de dienst wordt uitleg gegeven over
de betekenis van de symbolen. Er is ook veel
aandacht voor de ikonenwand.
Aansluitend krijgen we een rondleiding door
het atelier waar ikonen geschilderd worden.
De jongeren tonen veel belangstelling en be
wondering.
Na de rondleiding krijgen we nog een uiteen
zetting over het werk van het Centrum van de
Oosterse Kerken. Hierbij wordt uitgebreider
ingegaan op de contacten met de Oekraïne,
waarvoor deze jongerengroep een kerstactie
heeft gehouden.
De excursie wordt afgesloten met enkele me
dedelingen over het bijwonen van de liturgie
volgens de Byzantijnse Ritus (in het daarop
volgende weekend) en de dekenale jongeren
dag die binnenkort wordt gehouden.
GEZOND EN WEL
Fijn, als je gezond bent. Geen pijn. Geen on
verklaarbare vermoeidheid. Geen vervelend
gevoel. Goede eetlust. Tot veel in staat. Lek
ker in je vel. Mooie kleur. Je waardeert de ge
zondheid pas, zegt de zieke, als je er beroerd
aan toe bent.
Fijn, als je ook geestelijk gezond bent. Niet in
de war. Geen slapeloze nachten. Geen waan
beelden. Niet bang. Goed gestemd.
Die gezondheid heeft de laatste jaren nog al
wat te verduren. We horen van steeds meer
psychiatrische ziekenhuizen. We horen van
Riaggs... Je waardeert die geestelijke gezond
heid pas, als je hoort, hoe ellendig er iemand
aan toe kan zijn, die psychisch ziek is gewor
den.
Nu hebben wij wel eens een lichamelijk kwaal
tje, dat vanzelf overgaat. Je gaat er niet voor
naar de dokter.
Geestelijk hebben we allemaal wel eens wat...
we gaan er niet voor naar de dokter. Het gaat
weer over, gelukkig. We hadden alleen te veel
te verduren gehad, of we raakten wat overver
moeid.
Toch moeten we proberen die kleine lichame
lijke kwaaltjes te voorkomen... om niet te ko
men van kwaad tot erger.
Toch moeten we proberen ook geestelijk ge
zond te leven...
Hoe doe je dat?
We zouden kunnen proberen te voorkomen,
dat we elkaar erg onder druk zetten. We kun
nen elkaar de nodige stress aandoen door ie
der karwei direct klaar te willen hebben... door
meteen met dreigementen te komen... door
meteen met de claxon te toeteren en noem
maar allerlei agressief gedrag op.
We kunnen ook zelf proberen een leefstijl te
kiezen, die goed is voor onze geestelijke ge
zondheid. We kunnen voldoende rust nemen,
we kunnen proberen echt van goede en
mooie dingen te genieten: vooral van alles, wat
de natuur te bieden heeft. We kunnen ook pro
beren tevreden te zijn met wat wegebben en
niet altijd maar meer en meer willen hebben.
Het gaat in het leven toch meer om het zijn,
dan om het hebben! We kunnen ook probe
ren om meer te relativeren: de betrekkelijkheid
van veel zaken in te zien. En...: goed contact,
een echt goed gesprek, waar tijd voor geno
men wordt en waarbij echt geluisterd wordt.
Allemaal bijdragen aan geestelijk gezond le
ven.
En mochten er wat verwarring, wat onrust, wat
angst, of wat voor minder aangename gevoe
lens ontstaan: tijdig hulp zoeken!
Ook wat meer diepgang in het leven, wat aan
dacht voor zingevingsvragen, wat meer aan
dacht voor God en zijn barmhartigheid kun
nen bijdragen aan geestelijk gezond leven.
Gezondheidl!
De jongeren zelf aan het woord
In gesprek met enkele jongeren over het jon
gerenpastoraat kwam het volgende naar vo
ren:
Aansluitend aan het Vormsel is men lid gewor
den. Toch ziet men het jongerenpastoraat niet
in relatie tot “het-kerk-zijn". Het is op de eerste
plaats een jongerengroep, meer in de zin van
een vriendengroep. Het begin werd vooral
gekenmerkt door een wederzijds aftasten tus
sen de jongeren en de leiding van de groep.
Maar al snel ontstond het besef en de bereid
willigheid om er samen iets van te maken. Dit
groeide uit tot een sfeer van belangstelling en
respect voor elkaar en de bereidheid om naar
elkaar te luisteren.
Niettemin haakten gaandeweg ook nogal wat
jongeren af vanwege hun studie of een over
laden programma i.v.m. allerlei hobby's.
Maar in de groep ontstond een band van on
derling vertrouwen en de bereidheid om lief
en leed met elkaar te delen: een echte
vriendenclub. Dat is het vooral dat jongeren
aanspreekt in het jongerenpastoraat. Men
voelt er zich thuis. Geen wonder dat vanuit de
groep de wens is ontstaan om samen op
weekend te gaan. Daar kijkt men echt naar
uit.
Ook ervaart men dat men in het dagelijkse le-
ven bewuster omgaat met voorvallen die jon
geren raken.
Ervaringen die veel indruk hebben gemaakt
waren de dekenale jongerendag over de op
vang van asielzoekers, de lezing over de
paranormale wereld, het bezoek aan een mos
kee, het verwerkingsproces bij het overlijden
van een kind.
Desgevraagd zegt men niet geloviger te zijn
dan leeftijdgenoten die geen lid zijn van het
jongerenpastoraat.
In de overtuiging dat er meer is tussen hemel
en aarde heeft men elkaar gevonden in het
zoeken naar antwoorden op de vele vragen
die hen bezig houden. Ze vinden dat het ge
loof en de kerk hen in dat opzicht weinig te
bieden hebben.
Daarop doorvragend blijkt dat de inhoud van
de liturgische diensten en het taalgebruik hen
in het geheel niet aanspreekt.
De vaste patronen waarin een en ander steeds
weer plaats vindt stoot jongeren af. Vieringen
zouden meer jongeren trekken als ze in steeds
wisselende vormen zouden plaats vinden. De
sfeer moet eigentijds zijn, levendiger en ge
zelliger.
Het jongerenbeleid vanuit de parochie
We moeten constateren dat het voor de kerk
moeilijk is handreikingen te bieden om te ko
men tot beleid dat erop gericht is om de be
trokkenheid van jongeren te vergroten.
Anderzijds krijgen de jongeren van huis uit en
vanuit het onderwijs in geloofsopvoeding door
gaans een minimale basis aangereikt.
Niettemin is men ervan overtuigd dat veel jon
geren zoekende zijn. Daarom hecht men er
aan dat hen mogelijkheden worden geboden
om op hun eigen wijze en afgestemd op hun
behoeften zich te bezinnen op de vele vragen
die zij hebben over wat er meer is tussen he
mel en aarde.
Wellicht kan het jongerenpastoraat hierin een
aftastende en stimulerende rol spelen. Tegelij
kertijd zal men zich moeten realiseren dat de
jongeren niet voor de gevestigde geloofstra
ditie te winnen zijn.
Vanuit dat besef en het gegeven dat jongeren
open staan voor en bezig zijn met zin- en le
vensvragen, zullen we met de jongeren moe
ten zoeken naar nieuwe, eigentijdse vormen
van geloofsbeleving.
co
as
s
X
X co
co
co
s s
co
o>
g LO
.92 co'
CO
id
co
CO