De Bienekebolders zet de deuren weer open Indoor tennis in Moergestel Hoezo, geen Elfstedentocht? F Ht Uw kind wordt tussen augustus 1996 en juli 1997 vier jaar en bereikt daar mee de leeftijd waarop het kan worden toegelaten tot de basisschool. Door middel van dit schrijven willen wij u informeren over het openbaar onder wijs in zijn algemeenheid en de openbare basisschool ’De Bienekebolders’ in het bijzonder. Daarnaast willen wij u op de hoogte brengen van de moge lijkheden om onze school te bezoeken tijdens de informatie-avond en de open dag. De bestuurscommissie van Openbare Basisschool ’De Bienekebolders’. Wij hebben een aantal weken geleden reeds aandacht geschonken aan het indoor tennis. De bouw van de tennishal annex sporthal is inmiddels gestart en het ligt in de bedoeling het bouwwerk in de loop van augustus/septem- ber klaar te hebben. Ook is intussen de moge lijkheid geopend om banen te huren om over dekt te kunnen tennissen en niet afhankelijk te zijn van grillige weersinvloeden. De in schrijving loopt goed. Er zijn natuurlijk nog wel banen te huur zowel overdag als ’s-avonds. Er komen ook steeds meer vragen over com- petitie-tennis. Vandaar dat wij Mare de Groot nogmaals hebben opgezocht om iets meer duidelijkheid te krijgen. In principe zijn alle riiogelijkheden voor com- petitie-tennis nog open. De heer de Groot denkt echter vooral aan: Damesdubbel-competitie kan gespeeld wor den van maandag t/m vrijdag en dan zowel in de voor- als namiddag. Herendubbel-competitie is mogelijk van maandag t/m vrijdag van 23.00 - 24.00 uur en zaterdag van 12.00 tot 19.00 uur. schaatsen stond was zo rond 12 uur al tot een zeer goed schaatser(ster) uitgegroeid. Na de schaatslessen, de behendigheidsspelletjes en het ijshockey kwam de echte krachtproef. De ’Elfstedentocht’. Prima ijs, een echt stem- pelkraampje en ook echt ’Klunen’. Het hoor de er allemaal bij. Met het toenemen van het aantal geschaatste ronden zagen we ook de vermoeidheid toene men. Rode hoofden, af en toe een duikelende deelnemer (waarbij opgemerkt dat de mee schaatsende ouders en leerkrachten opvallend goed op de been bleven). Na deze zware tocht even op verhaal komen. Dat was er echter niet bij. Gewoon doorgaan was het motto. De muziek werd een paar trap jes hoger gezet, een stel stevige bewegende lichtbundels en de nodige ’House-klanken’ zorgden ervoor dat de vermoeide schaatsers hun laatste krachten aanspraken om tijdens een halfuurtje disco schaatsen nog menig baantje op de binnenbaan te trekken. De terugtocht was een heel rustige. Geen file deze keer. Nog nooit zaten ruim 100 leerlin gen zo rustig in de auto. De volgende dag werd hier en daar nog wat spierpijn waargenomen. Dat mocht de pret echter niet drukken. Vol gend jaar willen ze allemaal weer mee. Weer of geen weer. H. van de Ven, Hertog Janschool Basisschool kiezen? Let eens op het Openbaar Onderwijs! Het openbaar onderwijs wordt niet vanuit één bepaalde opvatting of levensovertuiging gege ven. Dat mag zelfs niet. Er wordt aandacht besteed aan alle waarden, zoals die in de Ne derlandse samenleving voorkomen, zonder dat er een bepaald onderscheid gemaakt wordt. Openbare scholen bieden de ouders de moge lijkheid om hun kinderen lessen in gods dienst- of humanistische vormingsonderwijs te laten volgen binnen de normale schooltijd. Verder wordt er les gegeven in kennis van al lerlei wereldgodsdiensten en levensbeschou welijke overtuigingen, zonder ergens een voor keur voor uit te spreken. Naast deze algemene kenmerken van openba re scholen, verschilt de uitwerking per open bare school. Veel scholen hebben moderne inzichten in hun onderwijssysteem opgeno men. Zo heeft ’De Bienekebolders’ gekozen voor een specifieke manier van opvoeding en onderwijs door het toepassen van principes van ’het ervaringsgericht onderwijs’ (EGO). Betrokkenheid; het criterium voor goed onderwijs! Als je de school binnenloopt zie je allerlei hoe ken die uitnodigend zijn ingericht. Kleuters kopen rijst en macaroni in de winkelhoek. Er wordt geteld en gewogen. In de lees-schrijf- hoek zijn kinderen woorden aan het oefenen met flanelbordletters. In de bovenbouw zijn kinderen in de rekenhoek aan het uitrekenen hoeveel korting er gegeven moet worden om de zelf gekweekte groente goedkoper te ver kopen dan de ’concurrent’. Kinderen worden steeds uitgenodigd plannen te maken en deze uit te voeren. Er wordt geleerd uit activiteiten, materialen en boeken, maar de opgedane ken nis wordt ook toegepast. De leerkracht speelt en werkt mee. Hij kijkt, luistert en praat met kinderen. Hij weet wat er in de kinderen om gaat, overlegt met kinderen en collega’s en komt met een aanbod, zodat er elke dag iets uitdagends te beleven valt. Kinderen die niet gemotiveerd zijn tot leren krijgen een duidelijke structuur aangeboden, krijgen speciale aandacht en een aangepast programma. Kinderen zitten met rode oren te werken, kun nen in de pauze niet stoppen en zijn vol over gave bezig. Spelen en werken met betrokken heid zorgt voor optimale ontwikkeling en le ren. Kinderen die snel kunnen, gaan snel, kin deren die moeite hebben, krijgen extra hulp en kinderen die zich normaal ontwikkelen doen dat vanuit hun belangstellingswereld. Met ervaringsgericht onderwijs krijgen kin deren de kans om initiatieven te nemen, be denken ze zelf en samen met anderen oplos singen, leert het kind zich te interesseren in andere mensen en de wereld, voelt het kind zich gewaardeerd en doet het de dingen met plezier. Informatie-avond en open dag Kiezen kunt u het beste als u zich laat infor meren door gesprekken aan te gaan met ande re ouders en zeker ook door de aanwezige scholen te bezoeken. Daarom organiseren wij voor u een informatie-avond en een open dag. U kunt van beide of van één van de twee mo gelijkheden gebruik maken. Ze hebben ech ter ieder een verschillend karakter en sluiten op elkaar aan. De informatie-avond is bedoeld om in alle rust kennis te maken met het ge bouw, de mensen en de manier van werken. Het team een aantal ouders van de ouder raad en de medezeggenschapsraad zijn aanwe zig om u een inleiding te geven op ons onder wijs, om u rond te leiden en met u persoonlijk in gesprek te gaan. De volgende dag staan de deuren van de school voor u open. Ook dan zijn er ouders aanwezig die u opvangen, een kopje koffie aanbieden en rondleiden door een tentoonstelling over de school. Een groepje leerkrachten en de direc teur zijn beschikbaar voor een rondleiding door de groepen en een persoonlijk gesprek. U kunt tijdens het bezoek aan de groepen zien hoe de kinderen spelen en werken, sfeer proe ven en aan het einde van de rondleiding in gesprek gaan met bovenbouwkinderen en oud-leerlingen. Van hen verneemt u wat ze van de school vinden, hoe ze leren en vooral wat ze allemaal geleerd hebben. U hoort hoe de kinderen van ’De Bienekebolders’ het doen in het voortgezet onderwijs en hoe de resultaten zijn. De informatie-avond wordt gehouden op maandag 25 maart a.s. op school aan de Bos straat 1 van 20.00 uur tot 22.00 uur. De open dag wordt gehouden op dinsdag 26 maart a.s. Om de school in bedrijf te zien kunt u binnenwandelen tussen 8.30 uur en 11.30 uur en 12.30 uur en 14.30 uur. Daarna kunt u terecht tot 19.00 uur voor een rondleiding, aanmelding of persoonlijk gesprek. Aanmelding Mocht u besluiten om uw kind op onze school aan te melden dan kan dat door tijdens de in formatie-avond of op de open dag een in schrijfformulier me te nemen. U vult het for mulier thuis in en geeft het op een later tijd stip op school af. U kunt de aanmelding ook op de open dag afwerken. Samen met een u ten dienste staande ouder of leerkracht kunt u het formulier invullen. Verder kunt u op elke werkdag na 14.30 uur uw kind op school ko men aanmelden. Wenst u een persoonlijk ge sprek bij de aanmelding dan kunt u het beste een afspraak maken. Misverstand Sommige mensen denken dat er op ’De Bie nekebolders’ geen plaats meer is. Dat is een misverstand. We zijn op dit moment gebouwe lijk aan het uitbreiden. Er komen twee loka len bij, een achterentree, een garderobe, een stuk gemeenschapsruimte en een toiletgroep. Het ruimtegebrek is hiermee opgelost en er is dus voor nieuwe aanmeldingen voldoende plaats. Wel is het zo dat onze kleutergroepen in deze maanden van het jaar meer dan 40 kinderen bevatten. Kinderen die na mei 1996 vier jaar worden, stromen als ouders dat goedvinden, pas in augustus in. U bent dus van harte welkom aan de Bos straat 1! Gemengdubbel-competitie zou gehouden kunnen worden op zaterdag van 12.00 tot 19.00 uur en op zondag van 17.00 tot 23.00 uur. Bedrijven-competitie van door bedrijven, personeelsverenigingen of individuelen samengestelde teams. Hierbij kan en zal voornamelijk van sponsoring gebruikt worden gemaakt. De mogelijkheid kan dan bestaan om 1 keer per 4 weken een dergelijke compe titie af te werken. Veteranen-competitie is eigenlijk mogelijk op alle tijdstippen van de dag omdat de vete ranen iets ruimer in hun vrije tijd zitten. Een competitie is al te starten met een 7-tal teams. Een competitie met 14 teams is echter nog aantrekkelijker. De competities dienen zich in de loop van de tijd te vormen zodat er een poule-indeling kan komen naar gelang de sterkte van de deelnemers. Er zijn al veel tennisliefhebbers die in de zo mer competitie spelen. Zij kunnen dan hun activiteiten doortrekken naar het wintersei zoen. Tijdens deze competitie activiteiten is het hu ren van een losse baan alsmede het krijgen van tennislessen mogelijk. U kunt voor nadere persoonlijke informatie contact opnemen met Mare de Groot te Til burg (zie advertentie elders in dit blad). De echte tocht der tochten mocht dan welis waar niet doorgaan. Op de ’Hertog Janschool’ in Moergestel hielden ze hun eigen schaat stocht die in het geheel niet afhankelijk was van het weer. Weermannen werden niet geraadpleegd, ijs- transplantaties waren overbodig, alleen de schaatsen moesten tip top in orde zijn. $9Dinsdag 5 maart was voor de leerlingen van de groepen 5 tot en met 8 de grote dag. In alle vroegte werd vertrokken naar de Kunstijsbaan in Eindhoven. Zo’n 100 leerlingen in 25 au to’s. Of het door de kleine verhuizing van de ’Her tog Jan’ kwam is niet helemaal zeker, maar vlak voor de Poot van Mets, op amper 3 km afstand van de ijsbaan raakte de hele club in een langzaam rijdende file. Een beetje later dan gepland op de ijsbaan dus, maar dat had weer als voordeel dat de schaatsleraren alles al hadden uitgezet en klaar stond om hun ’leer lingen’ nog een en ander op schaatsgebied bij te brengen. Dat ze dat vakbekwaam deden bleek wel, want menig leerling die voor de eerste keer op de Nu ook digitale media in de bibliotheek Wordt ook digitaal en interactief Binnentreden in de wereld die ’interactief’ en ’digitaal’ heet, kan nu ook gewoon in de Open bare Bibliotheek van Moergestel. De biblio theek leent vanaf nu namelijk ook digitale in formatiedragers uit: in het begin alleen CD- ROM’s, maar wellicht in een later stadium ook CD-i’s. Bibliotheken zijn al lang geen ’gebouwen met boeken’ meer. Computerterminals, CD’s, vi deo’s, databestanden en nu ook digitale me dia: het is er allemaal voorhanden, voor wei nig geld. Kijken kost al helemaal niets! Een oude strijd laait weer op: het boek als ver antwoorde cultuurdrager versus de verfoeide beeldcultuur. Toch zal volgens media-deskun- digen de tegenstelling boek en beeld voor een deel worden overbrugd door de digitale me dia. Andere media hebben zich aangediend als dragers van informatie en verstrooiing. En dat gaat snel: wie herinnert zich nog de dia en de grammofoonplaat? De bibliotheek laat in elk geval zien wat de digitale media kunnen en te bieden hebben. Waarover praten we eigenlijk? De digitale multimedia CD-ROM en CD-i zijn beide optische media. Dat wil zeggen dat de schijfjes worden ’gelezen’ door een laser- straaltje. Voor het aflezen van CD-ROM’s is een speciale CD-ROM speler nodig die is ge koppeld aan een PC. Om CD-i’s te kunnen aflezen zijn een aparte CD-i speler en een te levisietoestel nodig. De schijven (kunnen) bevatten: tekst, geluid en (bewegend) beeld. Vandaar de naam mul timediaal. En bij beide kan de gebruiker reage ren of invloed hebben op wat er te zien is, van daar de naam ’interactief’. De beste manier om er mee kennis te maken is eigenlijk het zien, ervaren en proberen ervan. En dat kan vanaf nu in de bibliotheek van Moergestel. Spelletjes? Omdat er hier sprake is van een nieuw pro- dukt voor de bibliotheek, zal er langzaam een collectie opgebouwd gaan worden. De startcol- lectie bestaat voor 60% uit recreatieve materi alen en voor 40% uit ’edutainment’ (educatief vermaak), naslagwerk en materiaal voor kin deren. In de collectie ’recreatie’, ten onrechte aangeduid als ’spelletjes’. Dat komt door ge brek aan een betere term. Het gaat (niet altijd) over spelletjes maar over een nieuwe manier van amusement. Bezig zijn met een compu terspel is voor velen net zo’n ontsnapping uit de werkelijkheid als het lezen van een (span nende) roman. De kwaliteit van het ’spel’ be paalt de waarde van de recreatie. De biblio theek heeft zich tot taak gesteld om een kwali tatief goede collectie samen te stellen. De re creatieve digitale media zijn in een achttal soorten ondergebracht: avontuur, rollenspel, strategie, vliegsimulatie, simulatie, puzzel, sport en actie. Enkele titels die U in de collectie aantreft: - citydisc- 21 stadsplattegronden met bedrij vengids, satellietfoto en kaart van Nederland; - Thinking things 1, denkende dingen. Denk- vaardigheden voor de leeftijd van 4 tot 8 jaar, nederlandstalig. - Musical instruments. Overzicht van meer dan 200 muziekinstru menten, 1500 geluidsfragmenten en 500 af beeldingen van instrumenten. - Flight simulator. Een realistische vliegsimu- lator met ongeveer 250 vliegvelden. - Spectrum Encyclopedie. De eerste neder- landstalige encyclopedie op CD-ROM. De CD-ROM’s worden uitgeleend met een speciale plastic hoes, waarin alle bijbehoren de losse papieren en boekjes zitten. Op die hoes staat ook eventuele extra systeemeisen apart vermeld, zodat U kunt zien of het pak ket geschikt is voor uw computer. Voor iedereen De introductie van de digitale media in de bi bliotheek heeft ook de functie van kennisma king met deze nieuwe media. Dat past uitste kend binnen de taak van de bibliotheek die kan worden omschreven als ’het beschikbaar stellen van informatie voor iedereen’. Regels voor het leven van een CD-ROM - de lener betaalt 5,- per CD-ROM per week; - de lener mag maximaal 1 CD-ROM in le ning hebben; - de uitleentermijn voor CD-ROM is één week. Verlenging is niet mogelijk; - bij overschrijding van de uitleentermijn be taalt de lener 1,- per dag per CD-ROM. Informatie-avond Over enkele weken organiseert de bibliotheek van Moergestel een informatieavond over deze nieuwe media. Op uitnodiging van de biblio theek zal een deskundige uitleg geven over het gebruik van digitale media. Belangstellenden voor deze avond zijn van harte welkom. De exacte datum wordt tijdig in de bibliotheek en in Moergestel Nieuws bekend gemaakt. Tot ziens in de bibliotheek. MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 20 MAART 1996 X PAGINA 9

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1996 | | pagina 9