De Bienekebolders zet de deuren
weer open
Indoor tennis
in Moergestel
Hoezo, geen
Elfstedentocht?
F
Ht
Uw kind wordt tussen augustus 1996 en juli 1997 vier jaar en bereikt daar
mee de leeftijd waarop het kan worden toegelaten tot de basisschool. Door
middel van dit schrijven willen wij u informeren over het openbaar onder
wijs in zijn algemeenheid en de openbare basisschool ’De Bienekebolders’
in het bijzonder. Daarnaast willen wij u op de hoogte brengen van de moge
lijkheden om onze school te bezoeken tijdens de informatie-avond en de
open dag.
De bestuurscommissie van
Openbare Basisschool ’De Bienekebolders’.
Wij hebben een aantal weken geleden reeds
aandacht geschonken aan het indoor tennis.
De bouw van de tennishal annex sporthal is
inmiddels gestart en het ligt in de bedoeling
het bouwwerk in de loop van augustus/septem-
ber klaar te hebben. Ook is intussen de moge
lijkheid geopend om banen te huren om over
dekt te kunnen tennissen en niet afhankelijk
te zijn van grillige weersinvloeden. De in
schrijving loopt goed. Er zijn natuurlijk nog
wel banen te huur zowel overdag als ’s-avonds.
Er komen ook steeds meer vragen over com-
petitie-tennis. Vandaar dat wij Mare de Groot
nogmaals hebben opgezocht om iets meer
duidelijkheid te krijgen.
In principe zijn alle riiogelijkheden voor com-
petitie-tennis nog open. De heer de Groot
denkt echter vooral aan:
Damesdubbel-competitie kan gespeeld wor
den van maandag t/m vrijdag en dan zowel in
de voor- als namiddag.
Herendubbel-competitie is mogelijk van
maandag t/m vrijdag van 23.00 - 24.00 uur en
zaterdag van 12.00 tot 19.00 uur.
schaatsen stond was zo rond 12 uur al tot een
zeer goed schaatser(ster) uitgegroeid. Na de
schaatslessen, de behendigheidsspelletjes en
het ijshockey kwam de echte krachtproef.
De ’Elfstedentocht’. Prima ijs, een echt stem-
pelkraampje en ook echt ’Klunen’. Het hoor
de er allemaal bij.
Met het toenemen van het aantal geschaatste
ronden zagen we ook de vermoeidheid toene
men. Rode hoofden, af en toe een duikelende
deelnemer (waarbij opgemerkt dat de mee
schaatsende ouders en leerkrachten opvallend
goed op de been bleven).
Na deze zware tocht even op verhaal komen.
Dat was er echter niet bij. Gewoon doorgaan
was het motto. De muziek werd een paar trap
jes hoger gezet, een stel stevige bewegende
lichtbundels en de nodige ’House-klanken’
zorgden ervoor dat de vermoeide schaatsers
hun laatste krachten aanspraken om tijdens
een halfuurtje disco schaatsen nog menig
baantje op de binnenbaan te trekken.
De terugtocht was een heel rustige. Geen file
deze keer. Nog nooit zaten ruim 100 leerlin
gen zo rustig in de auto. De volgende dag werd
hier en daar nog wat spierpijn waargenomen.
Dat mocht de pret echter niet drukken. Vol
gend jaar willen ze allemaal weer mee. Weer
of geen weer.
H. van de Ven, Hertog Janschool
Basisschool kiezen? Let eens op het
Openbaar Onderwijs!
Het openbaar onderwijs wordt niet vanuit één
bepaalde opvatting of levensovertuiging gege
ven. Dat mag zelfs niet. Er wordt aandacht
besteed aan alle waarden, zoals die in de Ne
derlandse samenleving voorkomen, zonder
dat er een bepaald onderscheid gemaakt
wordt.
Openbare scholen bieden de ouders de moge
lijkheid om hun kinderen lessen in gods
dienst- of humanistische vormingsonderwijs
te laten volgen binnen de normale schooltijd.
Verder wordt er les gegeven in kennis van al
lerlei wereldgodsdiensten en levensbeschou
welijke overtuigingen, zonder ergens een voor
keur voor uit te spreken.
Naast deze algemene kenmerken van openba
re scholen, verschilt de uitwerking per open
bare school. Veel scholen hebben moderne
inzichten in hun onderwijssysteem opgeno
men. Zo heeft ’De Bienekebolders’ gekozen
voor een specifieke manier van opvoeding en
onderwijs door het toepassen van principes
van ’het ervaringsgericht onderwijs’ (EGO).
Betrokkenheid; het criterium voor
goed onderwijs!
Als je de school binnenloopt zie je allerlei hoe
ken die uitnodigend zijn ingericht. Kleuters
kopen rijst en macaroni in de winkelhoek. Er
wordt geteld en gewogen. In de lees-schrijf-
hoek zijn kinderen woorden aan het oefenen
met flanelbordletters. In de bovenbouw zijn
kinderen in de rekenhoek aan het uitrekenen
hoeveel korting er gegeven moet worden om
de zelf gekweekte groente goedkoper te ver
kopen dan de ’concurrent’. Kinderen worden
steeds uitgenodigd plannen te maken en deze
uit te voeren. Er wordt geleerd uit activiteiten,
materialen en boeken, maar de opgedane ken
nis wordt ook toegepast. De leerkracht speelt
en werkt mee. Hij kijkt, luistert en praat met
kinderen. Hij weet wat er in de kinderen om
gaat, overlegt met kinderen en collega’s en
komt met een aanbod, zodat er elke dag iets
uitdagends te beleven valt.
Kinderen die niet gemotiveerd zijn tot leren
krijgen een duidelijke structuur aangeboden,
krijgen speciale aandacht en een aangepast
programma.
Kinderen zitten met rode oren te werken, kun
nen in de pauze niet stoppen en zijn vol over
gave bezig. Spelen en werken met betrokken
heid zorgt voor optimale ontwikkeling en le
ren. Kinderen die snel kunnen, gaan snel, kin
deren die moeite hebben, krijgen extra hulp
en kinderen die zich normaal ontwikkelen
doen dat vanuit hun belangstellingswereld.
Met ervaringsgericht onderwijs krijgen kin
deren de kans om initiatieven te nemen, be
denken ze zelf en samen met anderen oplos
singen, leert het kind zich te interesseren in
andere mensen en de wereld, voelt het kind
zich gewaardeerd en doet het de dingen met
plezier.
Informatie-avond en open dag
Kiezen kunt u het beste als u zich laat infor
meren door gesprekken aan te gaan met ande
re ouders en zeker ook door de aanwezige
scholen te bezoeken. Daarom organiseren wij
voor u een informatie-avond en een open dag.
U kunt van beide of van één van de twee mo
gelijkheden gebruik maken. Ze hebben ech
ter ieder een verschillend karakter en sluiten
op elkaar aan. De informatie-avond is bedoeld
om in alle rust kennis te maken met het ge
bouw, de mensen en de manier van werken.
Het team een aantal ouders van de ouder
raad en de medezeggenschapsraad zijn aanwe
zig om u een inleiding te geven op ons onder
wijs, om u rond te leiden en met u persoonlijk
in gesprek te gaan.
De volgende dag staan de deuren van de school
voor u open. Ook dan zijn er ouders aanwezig
die u opvangen, een kopje koffie aanbieden en
rondleiden door een tentoonstelling over de
school. Een groepje leerkrachten en de direc
teur zijn beschikbaar voor een rondleiding
door de groepen en een persoonlijk gesprek.
U kunt tijdens het bezoek aan de groepen zien
hoe de kinderen spelen en werken, sfeer proe
ven en aan het einde van de rondleiding in
gesprek gaan met bovenbouwkinderen en
oud-leerlingen. Van hen verneemt u wat ze van
de school vinden, hoe ze leren en vooral wat
ze allemaal geleerd hebben. U hoort hoe de
kinderen van ’De Bienekebolders’ het doen in
het voortgezet onderwijs en hoe de resultaten
zijn.
De informatie-avond wordt gehouden op
maandag 25 maart a.s. op school aan de Bos
straat 1 van 20.00 uur tot 22.00 uur.
De open dag wordt gehouden op dinsdag 26
maart a.s. Om de school in bedrijf te zien kunt
u binnenwandelen tussen 8.30 uur en 11.30
uur en 12.30 uur en 14.30 uur. Daarna kunt u
terecht tot 19.00 uur voor een rondleiding,
aanmelding of persoonlijk gesprek.
Aanmelding
Mocht u besluiten om uw kind op onze school
aan te melden dan kan dat door tijdens de in
formatie-avond of op de open dag een in
schrijfformulier me te nemen. U vult het for
mulier thuis in en geeft het op een later tijd
stip op school af. U kunt de aanmelding ook
op de open dag afwerken. Samen met een u
ten dienste staande ouder of leerkracht kunt u
het formulier invullen. Verder kunt u op elke
werkdag na 14.30 uur uw kind op school ko
men aanmelden. Wenst u een persoonlijk ge
sprek bij de aanmelding dan kunt u het beste
een afspraak maken.
Misverstand
Sommige mensen denken dat er op ’De Bie
nekebolders’ geen plaats meer is. Dat is een
misverstand. We zijn op dit moment gebouwe
lijk aan het uitbreiden. Er komen twee loka
len bij, een achterentree, een garderobe, een
stuk gemeenschapsruimte en een toiletgroep.
Het ruimtegebrek is hiermee opgelost en er is
dus voor nieuwe aanmeldingen voldoende
plaats.
Wel is het zo dat onze kleutergroepen in deze
maanden van het jaar meer dan 40 kinderen
bevatten. Kinderen die na mei 1996 vier jaar
worden, stromen als ouders dat goedvinden,
pas in augustus in.
U bent dus van harte welkom aan de Bos
straat 1!
Gemengdubbel-competitie zou gehouden
kunnen worden op zaterdag van 12.00 tot
19.00 uur en op zondag van 17.00 tot 23.00 uur.
Bedrijven-competitie van door bedrijven,
personeelsverenigingen of individuelen
samengestelde teams. Hierbij kan en zal
voornamelijk van sponsoring gebruikt worden
gemaakt. De mogelijkheid kan dan bestaan
om 1 keer per 4 weken een dergelijke compe
titie af te werken.
Veteranen-competitie is eigenlijk mogelijk
op alle tijdstippen van de dag omdat de vete
ranen iets ruimer in hun vrije tijd zitten.
Een competitie is al te starten met een 7-tal
teams. Een competitie met 14 teams is echter
nog aantrekkelijker. De competities dienen
zich in de loop van de tijd te vormen zodat er
een poule-indeling kan komen naar gelang de
sterkte van de deelnemers.
Er zijn al veel tennisliefhebbers die in de zo
mer competitie spelen. Zij kunnen dan hun
activiteiten doortrekken naar het wintersei
zoen.
Tijdens deze competitie activiteiten is het hu
ren van een losse baan alsmede het krijgen van
tennislessen mogelijk.
U kunt voor nadere persoonlijke informatie
contact opnemen met Mare de Groot te Til
burg (zie advertentie elders in dit blad).
De echte tocht der tochten mocht dan welis
waar niet doorgaan. Op de ’Hertog Janschool’
in Moergestel hielden ze hun eigen schaat
stocht die in het geheel niet afhankelijk was
van het weer.
Weermannen werden niet geraadpleegd, ijs-
transplantaties waren overbodig, alleen de
schaatsen moesten tip top in orde zijn.
$9Dinsdag 5 maart was voor de leerlingen van
de groepen 5 tot en met 8 de grote dag. In alle
vroegte werd vertrokken naar de Kunstijsbaan
in Eindhoven. Zo’n 100 leerlingen in 25 au
to’s.
Of het door de kleine verhuizing van de ’Her
tog Jan’ kwam is niet helemaal zeker, maar
vlak voor de Poot van Mets, op amper 3 km
afstand van de ijsbaan raakte de hele club in
een langzaam rijdende file. Een beetje later
dan gepland op de ijsbaan dus, maar dat had
weer als voordeel dat de schaatsleraren alles al
hadden uitgezet en klaar stond om hun ’leer
lingen’ nog een en ander op schaatsgebied bij
te brengen.
Dat ze dat vakbekwaam deden bleek wel, want
menig leerling die voor de eerste keer op de
Nu ook digitale media in de
bibliotheek
Wordt ook digitaal en interactief
Binnentreden in de wereld die ’interactief’ en
’digitaal’ heet, kan nu ook gewoon in de Open
bare Bibliotheek van Moergestel. De biblio
theek leent vanaf nu namelijk ook digitale in
formatiedragers uit: in het begin alleen CD-
ROM’s, maar wellicht in een later stadium ook
CD-i’s.
Bibliotheken zijn al lang geen ’gebouwen met
boeken’ meer. Computerterminals, CD’s, vi
deo’s, databestanden en nu ook digitale me
dia: het is er allemaal voorhanden, voor wei
nig geld. Kijken kost al helemaal niets!
Een oude strijd laait weer op: het boek als ver
antwoorde cultuurdrager versus de verfoeide
beeldcultuur. Toch zal volgens media-deskun-
digen de tegenstelling boek en beeld voor een
deel worden overbrugd door de digitale me
dia. Andere media hebben zich aangediend als
dragers van informatie en verstrooiing. En dat
gaat snel: wie herinnert zich nog de dia en de
grammofoonplaat? De bibliotheek laat in elk
geval zien wat de digitale media kunnen en te
bieden hebben.
Waarover praten we eigenlijk?
De digitale multimedia CD-ROM en CD-i
zijn beide optische media. Dat wil zeggen dat
de schijfjes worden ’gelezen’ door een laser-
straaltje. Voor het aflezen van CD-ROM’s is
een speciale CD-ROM speler nodig die is ge
koppeld aan een PC. Om CD-i’s te kunnen
aflezen zijn een aparte CD-i speler en een te
levisietoestel nodig.
De schijven (kunnen) bevatten: tekst, geluid
en (bewegend) beeld. Vandaar de naam mul
timediaal. En bij beide kan de gebruiker reage
ren of invloed hebben op wat er te zien is, van
daar de naam ’interactief’. De beste manier
om er mee kennis te maken is eigenlijk het
zien, ervaren en proberen ervan. En dat kan
vanaf nu in de bibliotheek van Moergestel.
Spelletjes?
Omdat er hier sprake is van een nieuw pro-
dukt voor de bibliotheek, zal er langzaam een
collectie opgebouwd gaan worden. De startcol-
lectie bestaat voor 60% uit recreatieve materi
alen en voor 40% uit ’edutainment’ (educatief
vermaak), naslagwerk en materiaal voor kin
deren. In de collectie ’recreatie’, ten onrechte
aangeduid als ’spelletjes’. Dat komt door ge
brek aan een betere term. Het gaat (niet altijd)
over spelletjes maar over een nieuwe manier
van amusement. Bezig zijn met een compu
terspel is voor velen net zo’n ontsnapping uit
de werkelijkheid als het lezen van een (span
nende) roman. De kwaliteit van het ’spel’ be
paalt de waarde van de recreatie. De biblio
theek heeft zich tot taak gesteld om een kwali
tatief goede collectie samen te stellen. De re
creatieve digitale media zijn in een achttal
soorten ondergebracht: avontuur, rollenspel,
strategie, vliegsimulatie, simulatie, puzzel,
sport en actie.
Enkele titels die U in de collectie aantreft:
- citydisc- 21 stadsplattegronden met bedrij
vengids, satellietfoto en kaart van Nederland;
- Thinking things 1, denkende dingen. Denk-
vaardigheden voor de leeftijd van 4 tot 8 jaar,
nederlandstalig.
- Musical instruments.
Overzicht van meer dan 200 muziekinstru
menten, 1500 geluidsfragmenten en 500 af
beeldingen van instrumenten.
- Flight simulator. Een realistische vliegsimu-
lator met ongeveer 250 vliegvelden.
- Spectrum Encyclopedie. De eerste neder-
landstalige encyclopedie op CD-ROM.
De CD-ROM’s worden uitgeleend met een
speciale plastic hoes, waarin alle bijbehoren
de losse papieren en boekjes zitten. Op die
hoes staat ook eventuele extra systeemeisen
apart vermeld, zodat U kunt zien of het pak
ket geschikt is voor uw computer.
Voor iedereen
De introductie van de digitale media in de bi
bliotheek heeft ook de functie van kennisma
king met deze nieuwe media. Dat past uitste
kend binnen de taak van de bibliotheek die
kan worden omschreven als ’het beschikbaar
stellen van informatie voor iedereen’.
Regels voor het leven van een CD-ROM
- de lener betaalt 5,- per CD-ROM per week;
- de lener mag maximaal 1 CD-ROM in le
ning hebben;
- de uitleentermijn voor CD-ROM is één
week. Verlenging is niet mogelijk;
- bij overschrijding van de uitleentermijn be
taalt de lener 1,- per dag per CD-ROM.
Informatie-avond
Over enkele weken organiseert de bibliotheek
van Moergestel een informatieavond over deze
nieuwe media. Op uitnodiging van de biblio
theek zal een deskundige uitleg geven over het
gebruik van digitale media. Belangstellenden
voor deze avond zijn van harte welkom. De
exacte datum wordt tijdig in de bibliotheek en
in Moergestel Nieuws bekend gemaakt.
Tot ziens in de bibliotheek.
MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 20 MAART 1996
X
PAGINA 9