PUERTO
VALLARTA
Ontdek Puerto Vallarta
Rabobank Moergestel
Donkere wolken boven de Van Tienhovenlaan...
De vlucht naar Puerto Vallarta
Lekker eten uitstekend uitgaan
Het verblijf in Puerto Vallarta
Slenteren door de stad
Excursies: van vliegreis naar het binnenland tot boottocht
in mangrovewoud
Het vervoer ter plaatse
Twee broers en de opgave lijkt ons niet zo’n klus deze week...
Vorige week zagen we drie zusjes Geerts: Annie, wonend in Venlo; Jeannette, wonend in
de Schout van de Wouwstraat in Moergestel en Corrie die woont in St Michielsgestel.
MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 13 MAART 1996
1
PAGINA 5
J. Wagenmakers
Sinds kort is Puerto Vallarta aan de Stille Oceaan ook voor de Nederlandse vakantieganger
bereikbaar. Deze nieuwe Mexicaanse zonbestemming biedt naast sfeer en strandgenoegens
ook een aantal opwindende excursies.
Martinair vliegt rechtstreeks van Amsterdam naar Puerto Vallarta. Zowel met een Boeing 767 als
met een MacDonnell/Douglas MD 11De Boeing 767 maakt onderweg een korte tankstop in
Atlanta of Montreal. In beide toestellen is de Martinair Starclass tegen bijbetaling beschikbaar.
wordt het voorstel aangepast. De realisatie van
het plein wordt opgeschort tot er overeenstem
ming is met belanghebbenden. Bij de realisa
tie van de Raadhuisstraat blijven de bushaltes
zoals ze nu zijn.
Om het een tikje overdreven te stellen: in Puerto Vallarta kunt u dineren, drinken en uitgaan op
internationaal niveau tegen bescheiden provinciale prijzen. Dankzij de langdurige aanwezigheid
van Amerikaanse bezoekers, die hoge eisen stellen aan hygiëne, is de kans dat u, zeker in de
hotels en op toeristen ingestelde restaurants, iets verkeerds krijgt opgediend zeer gering.
Er is een enorme keuze uit vers, tropisch fruit: ananas, mango, bananen, meloenen en
citrusvruchten. Dankzij de ligging aan de Stille Oceaan weet Puerto Vallarta zich ook
verzekerd van een ruim en heel betaalbaar aanbod van vis- en schelpdieren.
De hotels bieden een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en maken hun sterren meer dan
waar. Zelfs in de vijfsterrenhotels kost een compleet diner niet meer dan 30 per persoon. In
de drie/viersterrenhotels kunt u al voor zo’n 10 van een buffet genieten.
Hoewel u in het oude centrum van de stad, dat door de rivier Rio Cuale in tweeën wordt
gedeeld, tevergeefs zult zoeken naar Spaanskoloniale architectuur, komt die oude binnenstad
toch heel authentiek en aangenaam ogend over. Aan de strandboulevard zijn de meeste
uitgaansgelegenheden geconcentreerd. In de achterliggende straatjes zijn tal van winkels die
vaak heel fraaie, ambachtelijke artikelen verkopen.
parkeerstroken aan de Raadhuisstraat zullen
worden uitgebreid en er komen mogelijkhe
den voor laden en lossen aan de winkelzijde
van de Raadhuisstraat.
Na schorsing van de vergadering wordt het
amendement door het CDA ingetrokken en
Voor meer informatie en de brochure van Puerto Vallarta kunt u terecht bij
De zestien punten tellende agenda van de raadsvergadering bevatte naast een aantal
kamerstukken enkele zware discussiepunten. Een daarvan was het voorstel om de Van
Tienhovenlaan af te sluiten voor gemotoriseerde verkeer. Laten we de belangrijkste
punten van de vergadering ‘ns nalopen.
Voor ondernemende vakantiegangers die bovendien belangstelling in historische vliegtuigen
hebben, bestaat een excursie die als nummer één op de excursie-ranglijst staat: een
dagexcursie per DC-3 Dakota naar twee zeer geïsoleerd gelegen en authentieke stadjes in het
binnenland. Ook gezien de prijs van zo’n 200,- een voltreffer. Gezien de beperkte
passagierscapaciteit van de Dakota en het feit dat de excursie alleen met goed vliegweer
wordt uitgevoerd, is tijdig reserveren beslist noodzakelijk.
Boottochten zijn er in alle soorten en maten. Van snorkeltochten, whale-watching (in januari,
februari en maart) en een dag diepzee-vissen tot een vaartocht tegen zonsondergang langs de
kust met diner aan boord.
♦De San Bias Jungle Tour is uitstekend geschikt om het natuurgebied van San Bias en het
mangrovewoud te verkennen. Vooraf een mooie autorit langs de kust en vervolgens
overstappen in kleine bootjes. Grote verscheidenheid aan vogelsoorten. Ook kans op
waterschildpadden en krokodillen.
Een leuk uitstapje is de tocht naar Chicis Paradise, een lodge midden in de jungle en toch op
slechts vijftien kilometer van Puerto Vallarta.
*Wie wil kennismaken met het Spaanskoloniaal verleden en spectaculaire landschappen,
krijgt met de 4-daagse busrondreis ‘Kort Mexicaans’, die naar Guadalajara, het
Chapalameer, Patzcuaro en Uruapan voert, in korte tijd een goede en gevarieerde indruk.
De PGB vindt het een logisch vervolg op de
stads- en dorpsvernieuwing zoals die enige ja-
ren geleden in gang gezet is. Hij vraagt hoe
het staat met de aangevraagde aanpassingen
van parkeerstroken voor de winkels aan de
Raadhuisstraat. De PGB betreurt het dat nog
niet het hele plein aan snee kan komen. Hij
vraagt aan de wethouder of het niet mogelijk
is de gehele afronding, dus inclusief het gehe
le plein, gerealiseerd kan worden.
De heer Smits kijkt terug op de vele reacties
naar aanleiding van de voorlichtingsbijeen
komst in Den Boogaard. Deze reacties heb
ben met name betrekking op het aantal par
keerplaatsen op het plein, het muurtje rond
de kerk en de plaats waar de kermis gehouden
wordt in relatie tot die kerk.
Het CDA bij monde van de heer Van Gils ver
woordt dat er nog veel zaken rond het St. Jans-
plein in ontwikkeling zijn. Bovendien hecht
het CDA er veel waarde aan dat eerst overeen
stemming gekregen moet worden met Den
Boogaard en het Kerkbestuur. Eigenlijk vindt
het CDA het niet nodig dat de goede voorzie
ning die er is (het plein), aangepast gaat wor
den. Het CDA heeft ook bezwaar tegen de re
constructie van de Raadhuisstraat. De bus
haltes moeten blijven waar zij nu zijn en is te
gen verdere versmalling. Het CDA komt ten
tweede male met een amendement.
Dhr. Gerlach is er voorstander van te komen
tot een zo goed mogelijk afronding van het to
tale plan. We moeten dat op een zodanige ma
nier doen dat het centrale punt, het plein, een
echt centrum gaat worden, aldus de wethou
der. Wellicht is het goed de reconstructie van
het plein uit dit voorstel te lichten en afzon
derlijk tot ontwikkeling te brengen. Hij be
aamt dat in goed overleg met de betrokkenen
tot een oplossing gekomen moet worden. De
kenmerken van dit gebied intact te houden.
Het gaat om een maatregel die gericht is op de
bescherming en de handhaving van de natuur
en het milieu, door beperking van het massa-
verkeer. Hij geeft ook toe dat er voor de direct
belanghebbenden geen onevenredige nadeli
ge gevolgen aan verbonden mogen zijn. Hij
bevestigt dat dit experiment uiteindelijk zal
moeten leiden tot het op enigerlei wijze afslui
ten van de Van Tienhovenlaan. Omdat de heer
Gerlach de bui al voelde aankomen is er nog
overleg geweest met de gemeente Oisterwijk
en met de provincie. De provincie neemt in
haar reactie zware woorden in de mond als ‘on
behoorlijk bestuur’, ‘onverantwoordelijk’ en
‘sancties’. De bestuurders van o.a. de gemeen
ten Oisterwijk en Moergestel worden ter ver
antwoording op het matje geroepen bij de pro
vincie. Het voorstel zoals het er lag is een ui
terste compromis en hiervoor is het college
bereid haar nek bij de provincië uit te steken.
Het is en blijft een experiment en uit de se
rieuze evaluatie moet blijken hoe en in welke
mate definitieve afsluiting gestalte zal moeten
krijgen.
De heer Dosker zegt vervolgens van dhr. Kort-
mann vernomen te hebben dat Oisterwijk nog
steeds raadsbreed achter de afsluiting van de
Van Tienhovenlaan staat. Niet afsluiten houdt
in dat alle partijen gerechtigd zouden kunnen
worden afspraken open te breken. Zo zou
theoretisch Oisterwijk tot eenzijdige afsluiting
kunnen komen. Dit is zeker niet wenselijk.
Wij zullen ons daarom naar onze buren toe ten
uiterste moeten inspannen om dit alsnog te
realiseren.
Het CDA voelt zich moreel gebonden aan het
Bereikbaarheidsplan en wil in alle redelijk
heid tot een oplossing komen. Dhr. van Gils
gelooft er echter niets van dat men in Den
Bosch ervan wakker ligt als de Van Tienho
venlaan niet wordt afgesloten.
Ook de heer Smits hecht weinig waarde aan
de harde woorden van de provincie. Een auto
nome gemeente kent ook haar eigen verant
woordelijkheid. Hij schaart zich achter het
amendement van het CDA en gaat akkoord
met een proefafsluiting over de periode 15 juni
tot en met 15 september alleen op zondagen
van 8.00 - 22.00 uur.
De heer Stroucken vindt de opmerking van
de heer Van Gils zo simplistisch, omdat zo uit
eindelijk het milieu om zeep wordt geholpen.
Hij betreurt het dat partijen zo bekrompen
kunnen denken als het gaat om belangen als
een goed en gezond milieu. Hij blijft bij zijn
mening en steunt slechts een volwaardige af
sluiting.
Uiteindelijk komt het aan op een stemming
op het amendement: Voor zes; tegen vijf. Het
amendement is aangenomen. Het oorspronke
lijke voorstel wordt mede hierdoor wegge
stemd.
Voorstel tot het vaststellen van het herin
richtingsplan van de Raadhuisstraat en een
gedeelte van het St. Jansplein, en het be
schikbaar stellen van het daarvoor benodig
de krediet.
Taxi’s zijn er volop en ze zijn goedkoop. Een rit van zo’n vijf kilometer kost nog geen 4,-.
Aanzienlijk goedkoper dan het huren van een auto waarvoor een hoog eigen risico geldt.
Voorstel tot het wijzigen van de verordening
Wet Voorzieningen Gehandicapten en het
daarbij behorende verstrekkingenbesluit.
Het CDA gaat akkoord met het voorstel. Ook
de PGB kan zich hierbij aansluiten. Er ligt nu
een verbeterde versie van de verordening. Hij
benadrukt de noodzaak van een spoedige af
wikkeling van verzoeken; de gebruikers zijn
hierbij zeker gebaat. Ten aanzien van de deel-
taxi moet men niet alleen kijken naar het prijs-
aspect, maar ook naar de kwaliteit van de ser
viceverlening.
Voorstel tot vaststellen van huurprijzen voor
nieuwe sporthal voor seizoen 1996/1997.
Een bijzonder punt in dit voorstel is de invoe
ring van een dalurentarief. De heer Smits
stemt ermee in. Ook de PGB gaat ermee ak-
koord, maar vraagt toch in hoeverre er in
Oisterwijk ook daluren zijn en of er met Ois
terwijk afstemming is geweest. Het CDA is blij
dat nu ook andere partijen instemmen met het
dalurentarief. CDA geeft het licht op groen,
maar volgens de heer Loosveld was het licht
allang op groen en is het nooit oranje of rood
geweest. Het is nog maar de vraag of de nieu
we raad in de nieuwe regeerperiode daluren
zal accepteren. Gerlach benadrukt dat ook bij
deze tariefstelling er jaarlijks tekorten zullen
bestaan.
Voorstel tot het vaststellen van een overeen
komst met Berlaere b.v. betreffende de ex
ploitatie van bestemmingsplan Papen-
acker II.
De heer Oerlemans (PGB) betreurt het dat er
in het voorstel geen bejaarden woningen zijn
opgenomen. De PGB pleit ervoor om dit in
nieuwe plannen in elk geval wél te doen. Er
bestaan bovendien in het dorp nog wat mis
verstanden over hoe de uitgifte van de wonin
gen zal zijn.
De heer Smits vraagt of de looptijd van het
plan niet kan worden aangepast? Temporise
ren lijkt hem beter, omdat anders een gedeelte
naar ‘buiten Moergestel’ gaat. Wethouder
Loosveld antwoordt hierop dat er in het ver
leden een achterstand is ontstaan in de wo
ningbouw in Moergestel en deelt dan ook niet
de angst van de heer Smits. Zeer binnenkort
gaan er brieven naar de woningzoekenden,
omdat die als eerste betrokkenen geïnfor
meerd dienen te worden
Voorstel tot het vaststellen van een stappen
plan voor het nemen van een proef voor een
verkeersmaatregel ‘Afsluiten Van Tienho
venlaan voor gemotoriseerd verkeer’.
De heer Van Gils (CDA) geeft aan dat er ei
genlijk al veel te veel over dit punt is gespro
ken. Naar zijn mening is het een pijnpunt in
het overigens goed uitgevallen Bereikbaar
heidsplan Markant Brabant. Dit Bereikbaar
heidsplan is destijds door het CDA onder
steund. Deze zaak krijgt meer aandacht dan
zij eigenlijk waard is. Het CDA dient vervol
gens een amendement in om de proefafslui
ting alleen op zondagen te laten plaatsvinden,
terwijl het voorstel van het College spreekt
over afsluiting op zaterdagen en zon- en feest
dagen).
De heer Smits zegt, dat uit de sterke belang
stelling op de voorlichtingsavonden valt af te
leiden, dat deze problematiek erg leeft in het
Moergestelse achtergebied. Terecht gaan de
mensen in Moergestel hiervoor op de barrica
den, meer dan de mensen in Oisterwijk. In
Oisterwijk heeft men bij het bezoekerscen
trum een groot parkeerterrein gebouwd. Over
visie gesproken... En wat te denken van wijzi
gingen in verkeersstromen, denk ‘ns aan de
Waterhoeflaan. Het maatschappelijk draag
vlak is voor de maatregel niet aanwezig. Hij
heeft grote huiver met betrekking tot dit ex
periment en verwacht, ongeacht de uitkom
sten van het experiment, dat dit experiment
alleen een opstapje is in de gewenning naar de
definitieve afsluiting.
De heer Oerlemans (PGB) vraagt wat het fi
nancieel effect is als de Van Tienhovenlaan
straks NIET afgesloten wordt? Verder stelt de
heer Oerlemans voor het ontheffingenbeleid
juist uit te breiden, terwijl in dit voorstel de
ontheffingsmogelijkheden zijn verdwenen.
Het huidig voorstel is minder gunstig voor de
belanghebbenden, maar als experiment mo
gelijk, aldus de PGB. Volgens de SPM houdt
de raad zich al te lang met deze mogelijke af
sluiting bezig. We vergeten inmiddels de voor
delen die deze afsluiting met zich meebrengt,
nl. de natuurwaarde van dit gebied bescher
men. De SPM wil opnieuw de aandacht vesti
gen op dit punt. De SPM vindt de afsluiting
in het kader van het milieu dan ook een goede
zaak en handhaaft haar standpunt dat op ter
mijn de Van Tienhovenlaan dient te worden
afgesloten. De SPM gaat niet met het voorstel
in zee, omdat in dit voorstel al zoveel water in
de wijn is gedaan.
Wethouder Gerlach antwoordt dat dit plan de
bedoeling heeft de sterke en karakteristieke
999,-