PUERTO VALLARTA Ontdek Puerto Vallarta Rabobank Moergestel Donkere wolken boven de Van Tienhovenlaan... De vlucht naar Puerto Vallarta Lekker eten uitstekend uitgaan Het verblijf in Puerto Vallarta Slenteren door de stad Excursies: van vliegreis naar het binnenland tot boottocht in mangrovewoud Het vervoer ter plaatse Twee broers en de opgave lijkt ons niet zo’n klus deze week... Vorige week zagen we drie zusjes Geerts: Annie, wonend in Venlo; Jeannette, wonend in de Schout van de Wouwstraat in Moergestel en Corrie die woont in St Michielsgestel. MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 13 MAART 1996 1 PAGINA 5 J. Wagenmakers Sinds kort is Puerto Vallarta aan de Stille Oceaan ook voor de Nederlandse vakantieganger bereikbaar. Deze nieuwe Mexicaanse zonbestemming biedt naast sfeer en strandgenoegens ook een aantal opwindende excursies. Martinair vliegt rechtstreeks van Amsterdam naar Puerto Vallarta. Zowel met een Boeing 767 als met een MacDonnell/Douglas MD 11De Boeing 767 maakt onderweg een korte tankstop in Atlanta of Montreal. In beide toestellen is de Martinair Starclass tegen bijbetaling beschikbaar. wordt het voorstel aangepast. De realisatie van het plein wordt opgeschort tot er overeenstem ming is met belanghebbenden. Bij de realisa tie van de Raadhuisstraat blijven de bushaltes zoals ze nu zijn. Om het een tikje overdreven te stellen: in Puerto Vallarta kunt u dineren, drinken en uitgaan op internationaal niveau tegen bescheiden provinciale prijzen. Dankzij de langdurige aanwezigheid van Amerikaanse bezoekers, die hoge eisen stellen aan hygiëne, is de kans dat u, zeker in de hotels en op toeristen ingestelde restaurants, iets verkeerds krijgt opgediend zeer gering. Er is een enorme keuze uit vers, tropisch fruit: ananas, mango, bananen, meloenen en citrusvruchten. Dankzij de ligging aan de Stille Oceaan weet Puerto Vallarta zich ook verzekerd van een ruim en heel betaalbaar aanbod van vis- en schelpdieren. De hotels bieden een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding en maken hun sterren meer dan waar. Zelfs in de vijfsterrenhotels kost een compleet diner niet meer dan 30 per persoon. In de drie/viersterrenhotels kunt u al voor zo’n 10 van een buffet genieten. Hoewel u in het oude centrum van de stad, dat door de rivier Rio Cuale in tweeën wordt gedeeld, tevergeefs zult zoeken naar Spaanskoloniale architectuur, komt die oude binnenstad toch heel authentiek en aangenaam ogend over. Aan de strandboulevard zijn de meeste uitgaansgelegenheden geconcentreerd. In de achterliggende straatjes zijn tal van winkels die vaak heel fraaie, ambachtelijke artikelen verkopen. parkeerstroken aan de Raadhuisstraat zullen worden uitgebreid en er komen mogelijkhe den voor laden en lossen aan de winkelzijde van de Raadhuisstraat. Na schorsing van de vergadering wordt het amendement door het CDA ingetrokken en Voor meer informatie en de brochure van Puerto Vallarta kunt u terecht bij De zestien punten tellende agenda van de raadsvergadering bevatte naast een aantal kamerstukken enkele zware discussiepunten. Een daarvan was het voorstel om de Van Tienhovenlaan af te sluiten voor gemotoriseerde verkeer. Laten we de belangrijkste punten van de vergadering ‘ns nalopen. Voor ondernemende vakantiegangers die bovendien belangstelling in historische vliegtuigen hebben, bestaat een excursie die als nummer één op de excursie-ranglijst staat: een dagexcursie per DC-3 Dakota naar twee zeer geïsoleerd gelegen en authentieke stadjes in het binnenland. Ook gezien de prijs van zo’n 200,- een voltreffer. Gezien de beperkte passagierscapaciteit van de Dakota en het feit dat de excursie alleen met goed vliegweer wordt uitgevoerd, is tijdig reserveren beslist noodzakelijk. Boottochten zijn er in alle soorten en maten. Van snorkeltochten, whale-watching (in januari, februari en maart) en een dag diepzee-vissen tot een vaartocht tegen zonsondergang langs de kust met diner aan boord. ♦De San Bias Jungle Tour is uitstekend geschikt om het natuurgebied van San Bias en het mangrovewoud te verkennen. Vooraf een mooie autorit langs de kust en vervolgens overstappen in kleine bootjes. Grote verscheidenheid aan vogelsoorten. Ook kans op waterschildpadden en krokodillen. Een leuk uitstapje is de tocht naar Chicis Paradise, een lodge midden in de jungle en toch op slechts vijftien kilometer van Puerto Vallarta. *Wie wil kennismaken met het Spaanskoloniaal verleden en spectaculaire landschappen, krijgt met de 4-daagse busrondreis ‘Kort Mexicaans’, die naar Guadalajara, het Chapalameer, Patzcuaro en Uruapan voert, in korte tijd een goede en gevarieerde indruk. De PGB vindt het een logisch vervolg op de stads- en dorpsvernieuwing zoals die enige ja- ren geleden in gang gezet is. Hij vraagt hoe het staat met de aangevraagde aanpassingen van parkeerstroken voor de winkels aan de Raadhuisstraat. De PGB betreurt het dat nog niet het hele plein aan snee kan komen. Hij vraagt aan de wethouder of het niet mogelijk is de gehele afronding, dus inclusief het gehe le plein, gerealiseerd kan worden. De heer Smits kijkt terug op de vele reacties naar aanleiding van de voorlichtingsbijeen komst in Den Boogaard. Deze reacties heb ben met name betrekking op het aantal par keerplaatsen op het plein, het muurtje rond de kerk en de plaats waar de kermis gehouden wordt in relatie tot die kerk. Het CDA bij monde van de heer Van Gils ver woordt dat er nog veel zaken rond het St. Jans- plein in ontwikkeling zijn. Bovendien hecht het CDA er veel waarde aan dat eerst overeen stemming gekregen moet worden met Den Boogaard en het Kerkbestuur. Eigenlijk vindt het CDA het niet nodig dat de goede voorzie ning die er is (het plein), aangepast gaat wor den. Het CDA heeft ook bezwaar tegen de re constructie van de Raadhuisstraat. De bus haltes moeten blijven waar zij nu zijn en is te gen verdere versmalling. Het CDA komt ten tweede male met een amendement. Dhr. Gerlach is er voorstander van te komen tot een zo goed mogelijk afronding van het to tale plan. We moeten dat op een zodanige ma nier doen dat het centrale punt, het plein, een echt centrum gaat worden, aldus de wethou der. Wellicht is het goed de reconstructie van het plein uit dit voorstel te lichten en afzon derlijk tot ontwikkeling te brengen. Hij be aamt dat in goed overleg met de betrokkenen tot een oplossing gekomen moet worden. De kenmerken van dit gebied intact te houden. Het gaat om een maatregel die gericht is op de bescherming en de handhaving van de natuur en het milieu, door beperking van het massa- verkeer. Hij geeft ook toe dat er voor de direct belanghebbenden geen onevenredige nadeli ge gevolgen aan verbonden mogen zijn. Hij bevestigt dat dit experiment uiteindelijk zal moeten leiden tot het op enigerlei wijze afslui ten van de Van Tienhovenlaan. Omdat de heer Gerlach de bui al voelde aankomen is er nog overleg geweest met de gemeente Oisterwijk en met de provincie. De provincie neemt in haar reactie zware woorden in de mond als ‘on behoorlijk bestuur’, ‘onverantwoordelijk’ en ‘sancties’. De bestuurders van o.a. de gemeen ten Oisterwijk en Moergestel worden ter ver antwoording op het matje geroepen bij de pro vincie. Het voorstel zoals het er lag is een ui terste compromis en hiervoor is het college bereid haar nek bij de provincië uit te steken. Het is en blijft een experiment en uit de se rieuze evaluatie moet blijken hoe en in welke mate definitieve afsluiting gestalte zal moeten krijgen. De heer Dosker zegt vervolgens van dhr. Kort- mann vernomen te hebben dat Oisterwijk nog steeds raadsbreed achter de afsluiting van de Van Tienhovenlaan staat. Niet afsluiten houdt in dat alle partijen gerechtigd zouden kunnen worden afspraken open te breken. Zo zou theoretisch Oisterwijk tot eenzijdige afsluiting kunnen komen. Dit is zeker niet wenselijk. Wij zullen ons daarom naar onze buren toe ten uiterste moeten inspannen om dit alsnog te realiseren. Het CDA voelt zich moreel gebonden aan het Bereikbaarheidsplan en wil in alle redelijk heid tot een oplossing komen. Dhr. van Gils gelooft er echter niets van dat men in Den Bosch ervan wakker ligt als de Van Tienho venlaan niet wordt afgesloten. Ook de heer Smits hecht weinig waarde aan de harde woorden van de provincie. Een auto nome gemeente kent ook haar eigen verant woordelijkheid. Hij schaart zich achter het amendement van het CDA en gaat akkoord met een proefafsluiting over de periode 15 juni tot en met 15 september alleen op zondagen van 8.00 - 22.00 uur. De heer Stroucken vindt de opmerking van de heer Van Gils zo simplistisch, omdat zo uit eindelijk het milieu om zeep wordt geholpen. Hij betreurt het dat partijen zo bekrompen kunnen denken als het gaat om belangen als een goed en gezond milieu. Hij blijft bij zijn mening en steunt slechts een volwaardige af sluiting. Uiteindelijk komt het aan op een stemming op het amendement: Voor zes; tegen vijf. Het amendement is aangenomen. Het oorspronke lijke voorstel wordt mede hierdoor wegge stemd. Voorstel tot het vaststellen van het herin richtingsplan van de Raadhuisstraat en een gedeelte van het St. Jansplein, en het be schikbaar stellen van het daarvoor benodig de krediet. Taxi’s zijn er volop en ze zijn goedkoop. Een rit van zo’n vijf kilometer kost nog geen 4,-. Aanzienlijk goedkoper dan het huren van een auto waarvoor een hoog eigen risico geldt. Voorstel tot het wijzigen van de verordening Wet Voorzieningen Gehandicapten en het daarbij behorende verstrekkingenbesluit. Het CDA gaat akkoord met het voorstel. Ook de PGB kan zich hierbij aansluiten. Er ligt nu een verbeterde versie van de verordening. Hij benadrukt de noodzaak van een spoedige af wikkeling van verzoeken; de gebruikers zijn hierbij zeker gebaat. Ten aanzien van de deel- taxi moet men niet alleen kijken naar het prijs- aspect, maar ook naar de kwaliteit van de ser viceverlening. Voorstel tot vaststellen van huurprijzen voor nieuwe sporthal voor seizoen 1996/1997. Een bijzonder punt in dit voorstel is de invoe ring van een dalurentarief. De heer Smits stemt ermee in. Ook de PGB gaat ermee ak- koord, maar vraagt toch in hoeverre er in Oisterwijk ook daluren zijn en of er met Ois terwijk afstemming is geweest. Het CDA is blij dat nu ook andere partijen instemmen met het dalurentarief. CDA geeft het licht op groen, maar volgens de heer Loosveld was het licht allang op groen en is het nooit oranje of rood geweest. Het is nog maar de vraag of de nieu we raad in de nieuwe regeerperiode daluren zal accepteren. Gerlach benadrukt dat ook bij deze tariefstelling er jaarlijks tekorten zullen bestaan. Voorstel tot het vaststellen van een overeen komst met Berlaere b.v. betreffende de ex ploitatie van bestemmingsplan Papen- acker II. De heer Oerlemans (PGB) betreurt het dat er in het voorstel geen bejaarden woningen zijn opgenomen. De PGB pleit ervoor om dit in nieuwe plannen in elk geval wél te doen. Er bestaan bovendien in het dorp nog wat mis verstanden over hoe de uitgifte van de wonin gen zal zijn. De heer Smits vraagt of de looptijd van het plan niet kan worden aangepast? Temporise ren lijkt hem beter, omdat anders een gedeelte naar ‘buiten Moergestel’ gaat. Wethouder Loosveld antwoordt hierop dat er in het ver leden een achterstand is ontstaan in de wo ningbouw in Moergestel en deelt dan ook niet de angst van de heer Smits. Zeer binnenkort gaan er brieven naar de woningzoekenden, omdat die als eerste betrokkenen geïnfor meerd dienen te worden Voorstel tot het vaststellen van een stappen plan voor het nemen van een proef voor een verkeersmaatregel ‘Afsluiten Van Tienho venlaan voor gemotoriseerd verkeer’. De heer Van Gils (CDA) geeft aan dat er ei genlijk al veel te veel over dit punt is gespro ken. Naar zijn mening is het een pijnpunt in het overigens goed uitgevallen Bereikbaar heidsplan Markant Brabant. Dit Bereikbaar heidsplan is destijds door het CDA onder steund. Deze zaak krijgt meer aandacht dan zij eigenlijk waard is. Het CDA dient vervol gens een amendement in om de proefafslui ting alleen op zondagen te laten plaatsvinden, terwijl het voorstel van het College spreekt over afsluiting op zaterdagen en zon- en feest dagen). De heer Smits zegt, dat uit de sterke belang stelling op de voorlichtingsavonden valt af te leiden, dat deze problematiek erg leeft in het Moergestelse achtergebied. Terecht gaan de mensen in Moergestel hiervoor op de barrica den, meer dan de mensen in Oisterwijk. In Oisterwijk heeft men bij het bezoekerscen trum een groot parkeerterrein gebouwd. Over visie gesproken... En wat te denken van wijzi gingen in verkeersstromen, denk ‘ns aan de Waterhoeflaan. Het maatschappelijk draag vlak is voor de maatregel niet aanwezig. Hij heeft grote huiver met betrekking tot dit ex periment en verwacht, ongeacht de uitkom sten van het experiment, dat dit experiment alleen een opstapje is in de gewenning naar de definitieve afsluiting. De heer Oerlemans (PGB) vraagt wat het fi nancieel effect is als de Van Tienhovenlaan straks NIET afgesloten wordt? Verder stelt de heer Oerlemans voor het ontheffingenbeleid juist uit te breiden, terwijl in dit voorstel de ontheffingsmogelijkheden zijn verdwenen. Het huidig voorstel is minder gunstig voor de belanghebbenden, maar als experiment mo gelijk, aldus de PGB. Volgens de SPM houdt de raad zich al te lang met deze mogelijke af sluiting bezig. We vergeten inmiddels de voor delen die deze afsluiting met zich meebrengt, nl. de natuurwaarde van dit gebied bescher men. De SPM wil opnieuw de aandacht vesti gen op dit punt. De SPM vindt de afsluiting in het kader van het milieu dan ook een goede zaak en handhaaft haar standpunt dat op ter mijn de Van Tienhovenlaan dient te worden afgesloten. De SPM gaat niet met het voorstel in zee, omdat in dit voorstel al zoveel water in de wijn is gedaan. Wethouder Gerlach antwoordt dat dit plan de bedoeling heeft de sterke en karakteristieke 999,-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1996 | | pagina 5