Ill 1 RONDOM DE KERK... DO 00 X A S.V. Roef! Handbal Judovereniging St. Jan <8 1996 jjr :oek hten in In gesprek met Pater Logister Er is meer tussen hemel en aarde Jeruzalem in de schijnwer pers 14-10 15-4 0-26 17-17 20-13 17-16 Uitslagen: JAA: Roefl - Avanti 2 MAA: Roef! 1 - Roefl 2 DJB: Roefl. - Taxandria HJB: Avanti - Roefl HES: Roefl 1 - ODI HES: Roefl 2 - Bedo 1 U- sn m sn ie s- ’9 nder s51 vol- iker. Kerkbalans 1996: Oké ik doe mee! Nog een maand en de zaalkompetitie zit er weer op. a.s. Zondag spelen de MAA-1 de be langrijke wedstrijd tegen DESK. Degene die deze wedstrijd wint, zal hoogstwaarschijnlijk kampioen worden. Wij hebben, met als DESK, 22 punten uit 12 wedstrijden en exact hetzelfde doelsaldo, nl. +88. We hopen dat we zondag ‘n aantal supporters mee mogen nemen naar Kaatsheuvel om ons aan te moedigen. We moeten om 11.45 uur spelen in De Werft en vertrekken om 10.45 uur. Programma 2 maart: 13.00 MAB: Avanti - Roefl in Drunen 12.00 MAA: GHV 2 - Roefl 2 in Goirle Programma 3 maart: 11.45: Kampioenswedstriijd MAA-1: DESK - Roefl 1 in De Werft Kaatsheuvel 10.40 DJB: Mount. Stars - Roefl 13.10 HJB: Witte Ster-Roefl 11.00 HES: Jupiter ’75 3 - Roefl 2 Handbal is altijd raak!!! Bij Judovereniging St. Jan slaagden de volgen de personen voor stip of band. Voorgele stip: Roel de Bont, Debbie Gordens, Nick Korthout, Mark van Velthoven, Dirk Kemps, Tobias van Gestel, Jermeij Martens, Emiel Antonis, Twan van den Broek, Leroy van Helvoirt, Daniëlle Scheut jens,Grard Bier- kens, Kees Bierkens, Chantal van Dan, Mark van Riel, Rick Lapien en Jesca van Gorp. Voor gele stippen: Stef IJsseldijk, Micky Touwslager, Thijs Moks, Vincent Weiberts, Sven KI omberg en Jeffrey Meeuws. Voor de gele band: Kees Ketelaars, Bramde Bont en Hans Hooyen. Voor de oranje stip: Wesley Nooijen en Chiel van Gorp. Voor oranje stippen: Anton de Koning, Nick Lapien, Marjon Hooijen, Bas Gordens en Erik Roozen. Voor de oranje band: Rob van de Pluijm, Raoul op ‘t Hoog, Wendy Ratelband, Paul de Groot, Alice Brugman, Tim Verheijen, Anne- maij Gaalman en Magerli Netten. Voor de groene stip: Sebastian Brugman. Voor groene stippen: Noël op ‘t Hoog, Niels van den Broek, Pepijn Gaalman, Jorg van de Mierde, Bas de Kok en Rob Hoekstra. Voor de groene band: Frans Hooijen. Voor de blauwe stip: Jeroen Helmer en San der Ratelband. Voor de blauwe band: Harm de Ruiter. Voor de bruine stip: Thijs IJsselijk en Roel Scheffers. Gehoord: 'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 28 FEBRUAR11996 PAGINA 9 Wie is pater Logister? JvO. erger dan in de file k, r i die tus- .oor der- igde ns in a. jn 6- i in zal den Redactie: Ton van Elsdingen Sjef Nijtmans Jo van Os Julia van Rijsingen Ireen Stieger Peter Verheijen geloven; dat geloof weer deel iut gaat iken van hun leven en dat geloof een im- Na zes jaar terug op het scherm: het popu laire tv-programma Er is meer tussen hemel en aarde. In dit programma komen, naast religieuze muziek en kunst, allerlei vormen van religieuze beleving en rituelen aan bod. Jeruzalem, heilige stad voor joden, christe nen en moslims. Elk van hen beweert dat Jeruzalem hun stad is. Jeruzalem, een mid delpunt van politieke en godsdienstige twis ten. Maar ook een stad vol geschiedenis. Met name in het jaar 1996 komen de interna tionale (politieke) schijnwerpers op deze stad te staan. Wie welke rechten krijgt over en in deze stad zal b.v. komend jaar meer en meer duidelijk worden. Om de betekenis van Jeruzalem toe te lich ten heeft een aantal musea in Nederland gezamenlijk besloten in 1996 hun eigen schijnwerpers op deze stad te richten. Een tamelijk unieke samenwerking. Een paar voor beelden: Het Joods Historisch Museum zet de stad Jeruzalem op vijf verschillende manieren neer: b.v. als heilige stad of als thuis voor joden, christenen en moslims. Bij het Bijbels Museum in Amsterdam vormt de christelijke traditie het uitgangspunt. Het bijbels Museum plaats Jeruzalem in vier tijd vakken: het vroege christendom, de tijd van de kruistochten, de late middeleeuwen en de renaissance en als laatste de moderne tijd. Schilderijen, reisverslagen, modellen en beeldhouwwerken illustreren de tentoonstel ling. Het Museum Catharijneconvent heeft een educatieve route samengesteld langs objec ten en schilderijen die te maken hebben met Jeruzalem. Aan de hand van een toelichtend boekje kan de bezoeker zelfstandig de be schreven route aflopen. Voor info: Joods Historisch Museum, Jonas Daniël Meijerplein 2-4, Amsterdam 020- 6269945. Bijbels Museum Amsterdam, Herengracht 366, Amsterdam 020- 6242436. Catharijneconvent, Nieuwe Gracht 63, Utrecht, 030-2313835. 'Vroeger was je ‘deelnemer’ aan de Kerk, volgens de gedragscode van de Kerk. Daar is veel over nagedacht: gaat "t geloof daar over, of gaat 't over meer fundamentele din gen? Je Kunt je druk maken over b.v. de op heffing van de celibaatsplicht of over de vrouw in het ambt, maar op zichzelf maakt dat niet zoveel verschil. Het gaat om iets an ders: het gaat om de wijze waarop iemand omgaat met hoop, vreugde, verbondenheid, sterfelijkheid; hoe men dat beleeft, een hunkering naar dat soort dimensie van be staan. Voor de toekomst zie ik een grote betrokken heid bij vrijwilligers, terwijl de betrokkenheid bij niet-vrijwilligers niet groot zal zijn. Maar wie zijn de dragers van al wat gebeurt? Over 't algemeen zijn dat de ouderen. De jongere generaties hebben 't te druk met werk, ge zin en hobby. Niet alleen voor de Kerk, maar ook voor het verenigingsleven is het van be lang dat functies blijven bestaan. Moergestel moet geen slaapdorp worden, waar iedereen vereenzaamt. We zijn samen verantwoorde lijk. Wat de Kerk betreft: ook zij die alleen naar de kerk komen voor de liturgie houden mede de Kerk in stand. Het is moeilijk een dam op te werpen tegen individualisering. Het is belangrijk dat er een gemeenschap is, waarin mensen zich betrok ken voelen en waarin de bereidheid ontstaat om functies te vervullen, een intentionele betrokkenheid die zichtbaarheid moet krijgen bij meer dan alleen Kerstmis en Pasen. Er moet, niet alleen in de Kerk, maar in het ge hele sociale leven, weer een groter onder linge verbondenheid komen. Technisch en institutioneel is de zorg voor mensen goed geregeld, maar daar kan het niet bij blijven, dat is nogal kil. De betrokkenheid op men sen onderling moet groter worden, zodat niet iedereen op zichzelf wordt teruggeworpen. We leven druk en we hebben tegenwoordig enorm veel mogelijkheden, maar door die mogelijkheden worden we geleefd, 't over komt ons en door die drukte ontstaat onpersoonlijkheid. Onze persoonlijke vrijheid is eigenlijk niet zoveel groter geworden ver geleken met vroeger’. Tot slot wil u vragen twee wensen te doen. 'Eerste wensis, dat mensen weer lol krijgen in geloven; dat geloof weer deel iut gaat maken van hun leven en dat geloof een im puls aan een ieders leven kan geven. Tweede wens hangt hiermee samen: dat we gezamenlijk de hand slaan aan een menswaarddige cultuur van geloven; dat we daartoe in staat zouden zijn om het proces van individualisering een halt toe te roepen'. TvE. Professor Logister, wonend in een flatje aan de Griegstraat in Tilburg-Noord, is lid van de Congregatie der Montfortanen, een congre gatie die rond 1700 werd gesticht in Frank rijk door Lois-Marie Grignon. De Montfortanen hielden en houden zich vooral bezig met ver kondiging en katechese: rondtrekkende mis sies, retraites, preken. De congregatie telt in Nederland nu ongeveer 150 leden, nogal op leeftijd veelal, het probleem dat tegenwoor dig elke orde en congregatie kent. Na zes jaar seminarie in Oirschot ging Wiel Logister theologie studeren in Leuven, waar hij in 1969 promoveerde tot doctor in de god geleerdheid. Daarna volgden een aantal ja- ren waarin hij werkzaam was als godsdienst leraar, als retraiteleider in Best en als overste in Berg en Dal. Tenslotte werd hij 20 jaar gele den benoemd aan de Theologische Facul teit Tilburg, sinds 1980 als hoogleraar Fun damentele Theologie. Het is de bestudering van de fundamentele gezichtspunten van het christelijk bestaan: welke levensvisie zit in dat christelijk bestaan en wat zijn de wortels? Daarnaast gaat hij voor in Eucharistie vieringen in de Montfortparochie in Tilburg- Noord. Vanaf 1984 valt hij op verzoek ook af en toe in in onze parochie in Moergestel. Pater Logister, wanneer ik aan een gemid delde parochiaan in Moergestel zou vragen: ‘wie is pater Logister?’, dan zou het antwoord ongeveer luiden:'Dat is die vriendelijke man, die zo bereidwillig is af en toe voor onze pas tor in te vallen en die dan van die weloverwo gen en welsprekende preken houdt, die toch wat moeilijker zijn te volgen dan de preken van pastor vd Broek. Maar ja, hij is dan ook professor’. Zelf heb ik 't gevoel dat u, met de bedoeling de essentie van uw betoog goed te laten overkomen, in uw preken de belang rijkste dingen een aantal malen in andere bewoordingen herhaalt. 'Bij de voorbereiding van mijn preken houd ik rekening met de plaats waar ik de preek moet houden. In Moergestel is dat een groot, klassiek gebouw, in de Montfort-parocnie in Tilburg is dat een modern en kleiner gebouw. Daar is de afstand tot de gelovigen korter en reageer ik gemakkelijk op de manier waarop mensen kijken. Er ontstaat dan een dialoog en een wisselwerking waarin sorps ook gela chen wordt. In Moergestel moet ik een an dere stijl hanteren, er meer een act van ma ken om de gelovigen te bereiken. Overigens, Tilburg of Moergestel, ik heb geen voorkeur. Dat ik nogal wat herhaal doe ik met de be doeling mijn boodschap goed te laten over komen. Ik speel inderdaad graag met woor den. Als ik met teksten bezig ben, wil ik een woord liefst maar één keer gebruiken; ik zoek dan telkens naar andere woorden om de werkelijkheid af te tasten. Ik probeer steeds dichter bij de gewone werkelijkheid te komen en aante wijzen wat het geloof daarmee te maken heeft’. Hoe staat u ten opzichte van de kerk van Nederland? 'Ik heb van 1965 tot 1969 in Leuven gewoond en dat waren juist de jaren dat in Nederland het Concilie van Noorowijkerhout plaatsvond. Dat is toen aan mij voorbijgegaan. Ik heb daardoor juist de meest roerige fase niet meebeleefd en ik kijk er daardoor wat nuch terder tegenaan. Ik oen voorstander van een aantal veranderingen, maar weet dat dat niet allemaal gemakkelijk ligt. Er is in Nederland spanning: twee geloofswijzen als 't ware, die langs elkaar heen gaan en niet met elkaar in gesprek kunnen zijn. Bij veel mensen die ik ken ontdek iktegenwoordig echter een nieuwe waardering van sacraliteit, ervaar ik dat geloven meer is dan je alleen bezig hou- denmet louter institutionele dingen. Er is weer een grote aandacht voor 't poëtische, voor mystiek en stilte’. Abt Baeten schreef onlangs in een column in het Brabants Dagblad over de Kerk in Ne derland, die steeds kleiner wordt, maar die in kwaliteit vooruit gaat en waarin een telkens groter percentage gelovigen ook metterdaad betrokken is. Sinds de jaren 60 is het kerkbezoek in Ne derland sterk teruggelopen. Informatie in de kerk tijdens de diensten bereikt daarom niet meer zoveel mensen, vragen om financiële bijdragen evenmin. Toch blijft het welzijn en functioneren van een parochie niet alleen af hankelijk van regelmatige bezoekers van de kerk en van de vele vrijwilligers maar ook van de financiële middelen, die de parochie ter beschikking heeft. Die middelen komen voor een groot gedeelte uit de zogeneamde 'gezinsbijdrage', inkomsten die blijk geven van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid. Vandaar het motto: OKE, IK DOE MEE! Alhoewel alle rekeningen van 1995 nog niet binnenzijn, ziet het er naar uit dat er een na delig saldo zal ontstaan van fl 25.000,-. Er die verdeling verhoudt. Óp zich is het jammer dat er op die manier eigenlijk twee dorpen in een dorp zijn, overi gens niet alleen in Moergestel, maar overal waar veel nieuwelingen zich hebben geves tigd. Overigens kan ik moeilijk vanuit mijn ei gen ervaring een typering geven van een Moergestelnaar. Ik kom zelf uit Limburg en de Brabanders hebben toch een andere ver bondenheid en gemoedelijkheid dan die ik van huis uit ken’. Wat vindt u van de Moergestelse kerk gemeenschap? 'Ik ken eigenlijk maar weinig mensen in Moer gestel. Vergeleken met Tilburg is het natuur lijk een heel andere gemeenschap. Moer gestel kun je naar mijn gevoel in tweeën de len: de autochtone bevolking met de men sen van elders die zich hierbij hebben aan gesloten en de groep, afkomstig van elders, die zich niet bij de Moergestelse bevolking hebben aangesloten en er eigenlijk alleen maar wonen. Die laatste groep kom ik bijna niet tegen, want ik geloof dat de kerk betrokkenheid zich ook zo’n beetje volgens rnoet veel betaald worden om in onze paro- Armoede is erfelijk, zij het niet via de genen. Er is slechts één ding i staan... geen auto hebben. Het duidelijkste gevolg van het verhoogde aantal televisiekanalen is dat het nu langer duurt voordat je er zeker van bent dat er niets op de televisie is. Een optimist vergist zich evenzeer als een pessimist, maar leeft gelukkiger. Wanneer we alles doen wat in ons vermogen ligt, doet God de rest. chie een levende geloofsgemeenschap te houden. Het onderhoud van de onroerende goede ren is een van die kostenposten. Jaarlijks bedragen de kosten daarvan, inclusief voor ziening voor groot onderhoud, zoals nu o.a. gebeurt met het dak van de kerk, een slor dige fl 50.000,-. Andere vaste lasten zijn o.a. bijdragen aan het bisdom en dekenaat: fl 45.000,-. Personeelskosten: fl 99.000,- en kosten pas toraal fl 43.000,-. Al deze kosten zullen de komende jaren eerder stijgen dan dalen. Dit alles dient gefinancierd te worden uit de bij dragen van de parochianen en de opbrengst uit bezittingen en beleggingen. Het is begrij pelijk dat als de ontvangsten terug zouden lopen er op den duur een situatie ontstaat die financieel gezien het voortbestaan van de parochie in gevaar brengt. Voor u wellicht reden om te zeggen: OKE, IK DOE MEE! De KRO heeft besloten het programma nieuw leven in te blazen omdat interesse voor spiri tualiteit nog steeds toeneemt. Ook niet kerke- lijken hebben behoefte aan zingeving en ri tuelen in hun dagelijks leven. New Age, reïn carnatie, gnostische stromingen binnen het christendom, maar ook nieuwe vormen van meditatie binnen de katholieke traditie staan in de belangstelling. Bovendien spelen er in onze maatschappij steeds vaker religieuze gebruiken van andere godsdiensten een rol. Hedenen genoeg om aandacht te schenken aan wat er leeft onder - bekende en minder bekende - Nederelanders aan beleving en verlangen naar zingeving en religie. Er is meer tussen hemel en aarde één keer per maand op zondagavond rond de klok van tienen, op Nederland 1. Opnamen vinden plaats in Utrecht. Voor bijwonen opnamen: A. Recker 035-6713464. Ter kerke gaand in Moergestel zien we niet altijd onze eigen pastor voorgaan in de Eucharistieviering. Zeker in de afgelopen jaren, toen hij nog deken was, was zijn aanwezigheid elders nogal eens vereist. Vaak ging dan pastor Jos vd Broek voor in de Eucharistieviering, maar dikwijls ook professor Logister. Iedereen kent pater Logister, maar misschien eigenlijk niet goed genoeg. Reden om eens nader met nem kennis te maken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Weekblad Moergestels Nieuws | 1996 | | pagina 9