Ill
1
RONDOM DE KERK...
DO 00
X
A
S.V. Roef!
Handbal
Judovereniging
St. Jan
<8
1996
jjr
:oek
hten
in
In gesprek met
Pater Logister
Er is meer tussen hemel en
aarde
Jeruzalem in de schijnwer
pers
14-10
15-4
0-26
17-17
20-13
17-16
Uitslagen:
JAA: Roefl - Avanti 2
MAA: Roef! 1 - Roefl 2
DJB: Roefl. - Taxandria
HJB: Avanti - Roefl
HES: Roefl 1 - ODI
HES: Roefl 2 - Bedo 1
U-
sn
m
sn
ie
s-
’9
nder
s51
vol-
iker.
Kerkbalans 1996:
Oké ik doe mee!
Nog een maand en de zaalkompetitie zit er
weer op. a.s. Zondag spelen de MAA-1 de be
langrijke wedstrijd tegen DESK. Degene die
deze wedstrijd wint, zal hoogstwaarschijnlijk
kampioen worden.
Wij hebben, met als DESK, 22 punten uit 12
wedstrijden en exact hetzelfde doelsaldo, nl.
+88.
We hopen dat we zondag ‘n aantal supporters
mee mogen nemen naar Kaatsheuvel om ons
aan te moedigen. We moeten om 11.45 uur
spelen in De Werft en vertrekken om 10.45
uur.
Programma 2 maart:
13.00 MAB: Avanti - Roefl in Drunen
12.00 MAA: GHV 2 - Roefl 2 in Goirle
Programma 3 maart:
11.45: Kampioenswedstriijd MAA-1:
DESK - Roefl 1 in De Werft Kaatsheuvel
10.40 DJB: Mount. Stars - Roefl
13.10 HJB: Witte Ster-Roefl
11.00 HES: Jupiter ’75 3 - Roefl 2
Handbal is altijd raak!!!
Bij Judovereniging St. Jan slaagden de volgen
de personen voor stip of band.
Voorgele stip: Roel de Bont, Debbie Gordens,
Nick Korthout, Mark van Velthoven, Dirk
Kemps, Tobias van Gestel, Jermeij Martens,
Emiel Antonis, Twan van den Broek, Leroy
van Helvoirt, Daniëlle Scheut jens,Grard Bier-
kens, Kees Bierkens, Chantal van Dan, Mark
van Riel, Rick Lapien en Jesca van Gorp.
Voor gele stippen: Stef IJsseldijk, Micky
Touwslager, Thijs Moks, Vincent Weiberts,
Sven KI omberg en Jeffrey Meeuws.
Voor de gele band: Kees Ketelaars, Bramde
Bont en Hans Hooyen.
Voor de oranje stip: Wesley Nooijen en Chiel
van Gorp.
Voor oranje stippen: Anton de Koning, Nick
Lapien, Marjon Hooijen, Bas Gordens en Erik
Roozen.
Voor de oranje band: Rob van de Pluijm,
Raoul op ‘t Hoog, Wendy Ratelband, Paul de
Groot, Alice Brugman, Tim Verheijen, Anne-
maij Gaalman en Magerli Netten.
Voor de groene stip: Sebastian Brugman.
Voor groene stippen: Noël op ‘t Hoog, Niels
van den Broek, Pepijn Gaalman, Jorg van de
Mierde, Bas de Kok en Rob Hoekstra.
Voor de groene band: Frans Hooijen.
Voor de blauwe stip: Jeroen Helmer en San
der Ratelband.
Voor de blauwe band: Harm de Ruiter.
Voor de bruine stip: Thijs IJsselijk en Roel
Scheffers.
Gehoord:
'MOERGESTEL-NIEUWS' - WOENSDAG 28 FEBRUAR11996
PAGINA 9
Wie is pater Logister?
JvO.
erger dan in de file
k,
r
i die
tus-
.oor
der-
igde
ns
in
a.
jn
6-
i in
zal
den
Redactie: Ton van Elsdingen
Sjef Nijtmans
Jo van Os
Julia van Rijsingen
Ireen Stieger
Peter Verheijen
geloven; dat geloof weer deel iut gaat
iken van hun leven en dat geloof een im-
Na zes jaar terug op het scherm: het popu
laire tv-programma Er is meer tussen hemel
en aarde. In dit programma komen, naast
religieuze muziek en kunst, allerlei vormen
van religieuze beleving en rituelen aan bod.
Jeruzalem, heilige stad voor joden, christe
nen en moslims. Elk van hen beweert dat
Jeruzalem hun stad is. Jeruzalem, een mid
delpunt van politieke en godsdienstige twis
ten. Maar ook een stad vol geschiedenis.
Met name in het jaar 1996 komen de interna
tionale (politieke) schijnwerpers op deze stad
te staan. Wie welke rechten krijgt over en in
deze stad zal b.v. komend jaar meer en meer
duidelijk worden.
Om de betekenis van Jeruzalem toe te lich
ten heeft een aantal musea in Nederland
gezamenlijk besloten in 1996 hun eigen
schijnwerpers op deze stad te richten. Een
tamelijk unieke samenwerking. Een paar voor
beelden:
Het Joods Historisch Museum zet de stad
Jeruzalem op vijf verschillende manieren
neer: b.v. als heilige stad of als thuis voor
joden, christenen en moslims.
Bij het Bijbels Museum in Amsterdam vormt
de christelijke traditie het uitgangspunt. Het
bijbels Museum plaats Jeruzalem in vier tijd
vakken: het vroege christendom, de tijd van
de kruistochten, de late middeleeuwen en de
renaissance en als laatste de moderne tijd.
Schilderijen, reisverslagen, modellen en
beeldhouwwerken illustreren de tentoonstel
ling.
Het Museum Catharijneconvent heeft een
educatieve route samengesteld langs objec
ten en schilderijen die te maken hebben met
Jeruzalem. Aan de hand van een toelichtend
boekje kan de bezoeker zelfstandig de be
schreven route aflopen.
Voor info: Joods Historisch Museum, Jonas
Daniël Meijerplein 2-4, Amsterdam 020-
6269945. Bijbels Museum Amsterdam,
Herengracht 366, Amsterdam 020- 6242436.
Catharijneconvent, Nieuwe Gracht 63,
Utrecht, 030-2313835.
'Vroeger was je ‘deelnemer’ aan de Kerk,
volgens de gedragscode van de Kerk. Daar
is veel over nagedacht: gaat "t geloof daar
over, of gaat 't over meer fundamentele din
gen? Je Kunt je druk maken over b.v. de op
heffing van de celibaatsplicht of over de
vrouw in het ambt, maar op zichzelf maakt
dat niet zoveel verschil. Het gaat om iets an
ders: het gaat om de wijze waarop iemand
omgaat met hoop, vreugde, verbondenheid,
sterfelijkheid; hoe men dat beleeft, een
hunkering naar dat soort dimensie van be
staan.
Voor de toekomst zie ik een grote betrokken
heid bij vrijwilligers, terwijl de betrokkenheid
bij niet-vrijwilligers niet groot zal zijn. Maar
wie zijn de dragers van al wat gebeurt? Over
't algemeen zijn dat de ouderen. De jongere
generaties hebben 't te druk met werk, ge
zin en hobby. Niet alleen voor de Kerk, maar
ook voor het verenigingsleven is het van be
lang dat functies blijven bestaan. Moergestel
moet geen slaapdorp worden, waar iedereen
vereenzaamt. We zijn samen verantwoorde
lijk. Wat de Kerk betreft: ook zij die alleen naar
de kerk komen voor de liturgie houden mede
de Kerk in stand.
Het is moeilijk een dam op te werpen tegen
individualisering. Het is belangrijk dat er een
gemeenschap is, waarin mensen zich betrok
ken voelen en waarin de bereidheid ontstaat
om functies te vervullen, een intentionele
betrokkenheid die zichtbaarheid moet krijgen
bij meer dan alleen Kerstmis en Pasen. Er
moet, niet alleen in de Kerk, maar in het ge
hele sociale leven, weer een groter onder
linge verbondenheid komen. Technisch en
institutioneel is de zorg voor mensen goed
geregeld, maar daar kan het niet bij blijven,
dat is nogal kil. De betrokkenheid op men
sen onderling moet groter worden, zodat niet
iedereen op zichzelf wordt teruggeworpen.
We leven druk en we hebben tegenwoordig
enorm veel mogelijkheden, maar door die
mogelijkheden worden we geleefd, 't over
komt ons en door die drukte ontstaat
onpersoonlijkheid. Onze persoonlijke vrijheid
is eigenlijk niet zoveel groter geworden ver
geleken met vroeger’.
Tot slot wil u vragen twee wensen te doen.
'Eerste wensis, dat mensen weer lol krijgen
in geloven; dat geloof weer deel iut gaat
maken van hun leven en dat geloof een im
puls aan een ieders leven kan geven.
Tweede wens hangt hiermee samen: dat we
gezamenlijk de hand slaan aan een
menswaarddige cultuur van geloven; dat we
daartoe in staat zouden zijn om het proces
van individualisering een halt toe te roepen'.
TvE.
Professor Logister, wonend in een flatje aan
de Griegstraat in Tilburg-Noord, is lid van de
Congregatie der Montfortanen, een congre
gatie die rond 1700 werd gesticht in Frank
rijk door Lois-Marie Grignon. De Montfortanen
hielden en houden zich vooral bezig met ver
kondiging en katechese: rondtrekkende mis
sies, retraites, preken. De congregatie telt in
Nederland nu ongeveer 150 leden, nogal op
leeftijd veelal, het probleem dat tegenwoor
dig elke orde en congregatie kent.
Na zes jaar seminarie in Oirschot ging Wiel
Logister theologie studeren in Leuven, waar
hij in 1969 promoveerde tot doctor in de god
geleerdheid. Daarna volgden een aantal ja-
ren waarin hij werkzaam was als godsdienst
leraar, als retraiteleider in Best en als overste
in Berg en Dal. Tenslotte werd hij 20 jaar gele
den benoemd aan de Theologische Facul
teit Tilburg, sinds 1980 als hoogleraar Fun
damentele Theologie. Het is de bestudering
van de fundamentele gezichtspunten van het
christelijk bestaan: welke levensvisie zit in dat
christelijk bestaan en wat zijn de wortels?
Daarnaast gaat hij voor in Eucharistie
vieringen in de Montfortparochie in Tilburg-
Noord. Vanaf 1984 valt hij op verzoek ook af
en toe in in onze parochie in Moergestel.
Pater Logister, wanneer ik aan een gemid
delde parochiaan in Moergestel zou vragen:
‘wie is pater Logister?’, dan zou het antwoord
ongeveer luiden:'Dat is die vriendelijke man,
die zo bereidwillig is af en toe voor onze pas
tor in te vallen en die dan van die weloverwo
gen en welsprekende preken houdt, die toch
wat moeilijker zijn te volgen dan de preken
van pastor vd Broek. Maar ja, hij is dan ook
professor’. Zelf heb ik 't gevoel dat u, met de
bedoeling de essentie van uw betoog goed
te laten overkomen, in uw preken de belang
rijkste dingen een aantal malen in andere
bewoordingen herhaalt.
'Bij de voorbereiding van mijn preken houd
ik rekening met de plaats waar ik de preek
moet houden. In Moergestel is dat een groot,
klassiek gebouw, in de Montfort-parocnie in
Tilburg is dat een modern en kleiner gebouw.
Daar is de afstand tot de gelovigen korter en
reageer ik gemakkelijk op de manier waarop
mensen kijken. Er ontstaat dan een dialoog
en een wisselwerking waarin sorps ook gela
chen wordt. In Moergestel moet ik een an
dere stijl hanteren, er meer een act van ma
ken om de gelovigen te bereiken. Overigens,
Tilburg of Moergestel, ik heb geen voorkeur.
Dat ik nogal wat herhaal doe ik met de be
doeling mijn boodschap goed te laten over
komen. Ik speel inderdaad graag met woor
den. Als ik met teksten bezig ben, wil ik een
woord liefst maar één keer gebruiken; ik zoek
dan telkens naar andere woorden om de
werkelijkheid af te tasten. Ik probeer steeds
dichter bij de gewone werkelijkheid te komen
en aante wijzen wat het geloof daarmee te
maken heeft’.
Hoe staat u ten opzichte van de kerk van
Nederland?
'Ik heb van 1965 tot 1969 in Leuven gewoond
en dat waren juist de jaren dat in Nederland
het Concilie van Noorowijkerhout plaatsvond.
Dat is toen aan mij voorbijgegaan. Ik heb
daardoor juist de meest roerige fase niet
meebeleefd en ik kijk er daardoor wat nuch
terder tegenaan. Ik oen voorstander van een
aantal veranderingen, maar weet dat dat niet
allemaal gemakkelijk ligt. Er is in Nederland
spanning: twee geloofswijzen als 't ware, die
langs elkaar heen gaan en niet met elkaar in
gesprek kunnen zijn. Bij veel mensen die ik
ken ontdek iktegenwoordig echter een
nieuwe waardering van sacraliteit, ervaar ik
dat geloven meer is dan je alleen bezig hou-
denmet louter institutionele dingen. Er is weer
een grote aandacht voor 't poëtische, voor
mystiek en stilte’.
Abt Baeten schreef onlangs in een column in
het Brabants Dagblad over de Kerk in Ne
derland, die steeds kleiner wordt, maar die
in kwaliteit vooruit gaat en waarin een telkens
groter percentage gelovigen ook metterdaad
betrokken is.
Sinds de jaren 60 is het kerkbezoek in Ne
derland sterk teruggelopen. Informatie in de
kerk tijdens de diensten bereikt daarom niet
meer zoveel mensen, vragen om financiële
bijdragen evenmin. Toch blijft het welzijn en
functioneren van een parochie niet alleen af
hankelijk van regelmatige bezoekers van de
kerk en van de vele vrijwilligers maar ook van
de financiële middelen, die de parochie ter
beschikking heeft. Die middelen komen voor
een groot gedeelte uit de zogeneamde
'gezinsbijdrage', inkomsten die blijk geven
van onze gezamenlijke verantwoordelijkheid.
Vandaar het motto: OKE, IK DOE MEE!
Alhoewel alle rekeningen van 1995 nog niet
binnenzijn, ziet het er naar uit dat er een na
delig saldo zal ontstaan van fl 25.000,-. Er
die verdeling verhoudt.
Óp zich is het jammer dat er op die manier
eigenlijk twee dorpen in een dorp zijn, overi
gens niet alleen in Moergestel, maar overal
waar veel nieuwelingen zich hebben geves
tigd. Overigens kan ik moeilijk vanuit mijn ei
gen ervaring een typering geven van een
Moergestelnaar. Ik kom zelf uit Limburg en
de Brabanders hebben toch een andere ver
bondenheid en gemoedelijkheid dan die ik
van huis uit ken’.
Wat vindt u van de Moergestelse kerk
gemeenschap?
'Ik ken eigenlijk maar weinig mensen in Moer
gestel. Vergeleken met Tilburg is het natuur
lijk een heel andere gemeenschap. Moer
gestel kun je naar mijn gevoel in tweeën de
len: de autochtone bevolking met de men
sen van elders die zich hierbij hebben aan
gesloten en de groep, afkomstig van elders,
die zich niet bij de Moergestelse bevolking
hebben aangesloten en er eigenlijk alleen
maar wonen. Die laatste groep kom ik bijna
niet tegen, want ik geloof dat de kerk
betrokkenheid zich ook zo’n beetje volgens rnoet veel betaald worden om in onze paro-
Armoede is erfelijk, zij het niet via de genen.
Er is slechts één ding i
staan... geen auto hebben.
Het duidelijkste gevolg van het verhoogde
aantal televisiekanalen is dat het nu langer
duurt voordat je er zeker van bent dat er niets
op de televisie is.
Een optimist vergist zich evenzeer als een
pessimist, maar leeft gelukkiger.
Wanneer we alles doen wat in ons vermogen
ligt, doet God de rest.
chie een levende geloofsgemeenschap te
houden.
Het onderhoud van de onroerende goede
ren is een van die kostenposten. Jaarlijks
bedragen de kosten daarvan, inclusief voor
ziening voor groot onderhoud, zoals nu o.a.
gebeurt met het dak van de kerk, een slor
dige fl 50.000,-.
Andere vaste lasten zijn o.a. bijdragen aan
het bisdom en dekenaat: fl 45.000,-.
Personeelskosten: fl 99.000,- en kosten pas
toraal fl 43.000,-. Al deze kosten zullen de
komende jaren eerder stijgen dan dalen. Dit
alles dient gefinancierd te worden uit de bij
dragen van de parochianen en de opbrengst
uit bezittingen en beleggingen. Het is begrij
pelijk dat als de ontvangsten terug zouden
lopen er op den duur een situatie ontstaat
die financieel gezien het voortbestaan van
de parochie in gevaar brengt. Voor u wellicht
reden om te zeggen: OKE, IK DOE MEE!
De KRO heeft besloten het programma nieuw
leven in te blazen omdat interesse voor spiri
tualiteit nog steeds toeneemt. Ook niet kerke-
lijken hebben behoefte aan zingeving en ri
tuelen in hun dagelijks leven. New Age, reïn
carnatie, gnostische stromingen binnen het
christendom, maar ook nieuwe vormen van
meditatie binnen de katholieke traditie staan
in de belangstelling. Bovendien spelen er in
onze maatschappij steeds vaker religieuze
gebruiken van andere godsdiensten een rol.
Hedenen genoeg om aandacht te schenken
aan wat er leeft onder - bekende en minder
bekende - Nederelanders aan beleving en
verlangen naar zingeving en religie.
Er is meer tussen hemel en aarde één keer
per maand op zondagavond rond de klok van
tienen, op Nederland 1. Opnamen vinden
plaats in Utrecht. Voor bijwonen opnamen:
A. Recker 035-6713464.
Ter kerke gaand in Moergestel zien we niet
altijd onze eigen pastor voorgaan in de
Eucharistieviering. Zeker in de afgelopen
jaren, toen hij nog deken was, was zijn
aanwezigheid elders nogal eens vereist.
Vaak ging dan pastor Jos vd Broek voor
in de Eucharistieviering, maar dikwijls ook
professor Logister. Iedereen kent pater
Logister, maar misschien eigenlijk niet
goed genoeg. Reden om eens nader met
nem kennis te maken.